Cena DZ musí jít nahorů, v opačném případě by z dlouhodobého nastavení dopadla ČR jako dálnice v KLDR. Já to tady psal roky, že je nejvyšší čas je zvednout a že se tím nic nedosáhne, že se to nestane. Všechny argumenty "proti" nemají žádné opodstatněné racionální jádro.
Pokud má být nastavení na inflaci, pak je lepší když jde nahorů každým rokem o pár procent. Je to mnohem příznivější vývoj situace, než když je to sice jednou za iks let, ale tehdy jde nahorů všechno a razantně a to pochopitelně překáží.
Je špatné, když se nelíbí ani jedno ani druhé. Nelíbí ve smyslu razatního odmítání.
BONUS ve smyslu 1- denní je rozhodně pro ty občasné řidiče zajímavý model.
Navrhovaná cena bude v propočtu na dostupnou síť poměrně vysoká. Ale to samo o sobě není argumentem, aby tomu tak nebylo. To se pak lze bavit o celkové cenové hladině v té-které zemi, produktivitě práce a dalších ekonom. parametrech. To tvoří 50% posouzení. Zbylých 50% tvoří finanční model správce a rozvojový plán, který chci ještě dosáhnout. Zodpovědný správce ale indexuje i u 2% inflace a né že ne, protože ví, že když chce ekonomicky fungovat, tak to jináč nejde.
Všeobecně platí, že když neudržim režijní výdaje ve smyslu vykrytí režijních příjmů, tak musím ubrat jinde. O to méně se tedy bude něco rozvíjet. NEBO snížím standard, který jsem do té doby poskytoval. Jestli je ten hodnocen jako nedostatečný, tak bude dál pokračovat jako špatný. Protože ŘSD nežije v bublině, ani společnosti, které tady ty práce vykonávají. Pro jeden rok to nevadí, pro 5 let to ale již vadí, protože se prodražují všechny další práce - protože se zvedá jejich jednotkový rozsah a poškození je navíc často větší, než se čekalo, což nás dostává do bludného kruhu nedostatku zdrojů do údržby a buď to dostane investor extra porci peněz, což nic neřeší, jen nárazově snižuje investiční dluh nebo ani to ne a jsme u KLDR.
Proto je mnohem lepší tu údržbu vázat na inflaci. A je jedno jestli státní dotací nebo systémem zpoplatnění nebo prodejem PHM a odvodu % z tohoto výnosu. Klasická indexace cen je lepší než celé roky nic. (stejně ale mzdy rostou i když jen o 3-5% a inflace byla 1-2%), ale mzdy stačí kopírovat větší počet dopravních výkonů a tedy příjmů z nich i bez jejich zvedání. Tohle bylo narušeno rokem 2020 a pokračuje prakticky dodnes.