Financování výstavby dálnic

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Přibližně stejně velká země jako ČR je i s o něco nižším výkonem ekonomiky Maďarsko. To má zase jinou výchozí pozici co se týče dálniční sítě, ale třeba v horším stavu hlavní silnice, které jsou právě dálniční sítí nahrazovány. Maďarsko si uvědomilo jaká je ekonomická situace, resp. jaká bude reální výdajová stránka v roce 2023 a jednoduše již bylo oznámeno ministrem pro výstavbu a investice, že Maďarsko nezahájí stavby za 2100 mld. HUF, což odpovídá asi 5,3 mld. €. Skoro všechny jsou vysoutěžené nebo se tendrují. Větší polovina jsou dopravní stavby, včetně dálnice od Budapešti na Slovensko, rozšíření M1 v 1. úseku a další a další. Jsou tam ale i stavby v kultuře jako divadlo, univerzitní komplex pro tělovýchovu atd. atd.

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 13#p259713

Když také mj. je problém se stavebníma materiálama. Maďarsko má co dělat, aby aktualizovalo náklady na JE Paks II. I celkově je energetický problém, takže ty stavby jsou "zbytečně drahé" a jednoduše si musela země "vybrat". Navzdory všem opatřením se stejně nepovede dosáhnout původní rozpočtované cíle.

Tak tenhle osud jednoduše bude realitou a nejen v Maďarsku. Problém Maďarska je zahraniční politika a prakticky žádné zdroje z Fondu obnovy, ale ten se také minimálně vztahuje na vyřazené stavby. Stát většinu financoval vždy z národních zdrojů, evropské jsou doplňkem, to je nyní negativum.

Příspěvky týkající se rozpočtu SFDI přesunuty sem. Jirka L.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Papuanec
Příspěvky: 518
Registrován: 19.10.2018 0:16:37
Bydliště: Střed světa, zkráceně Praha

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Papuanec »

TW RM:
Výborem SFDI je schválen rozpočet na rok 2023 pro SFDI 150,93 mld. Kč, pro ŘSD je určeno 65,453 mld. Kč. Sice tento rozpočet nekryje úplně všechny naše potřeby, ale považuji ho za dostačující. Je teď věcí vlády, jak tento rozpočet naplnit. Vše níž znamená už omezení.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Tomu moc nerozumim. Výbor SFDI schválil něco, co nemá ve svých rukou, když je na tahu vláda :?:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Papuanec
Příspěvky: 518
Registrován: 19.10.2018 0:16:37
Bydliště: Střed světa, zkráceně Praha

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Papuanec »

Schválili si 151 miliard. No a teď je ještě musí někde získat :lol:
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Když by bylo ŘSD, a.s., pak si mohlo vzít úvěr, vydat dluhopis.
Ale takhle?
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Papuanec
Příspěvky: 518
Registrován: 19.10.2018 0:16:37
Bydliště: Střed světa, zkráceně Praha

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Papuanec »

Takhle je to Stanjura a EIB :crazy:
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Anonym »

Balík evropských peněz půjde jen na šíny, dálnice musí zaplatit stát
Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/ ... oprava_ven
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Balík evropských peněz půjde jen na šíny, dálnice musí zaplatit stát
Jednou pro vždy ale pochopme, že i balík fondů nebo balík Obnovy je stát, jen jiná forma. Učit se, že to je zadarmo a že to nic nestojí je špatně. A je to v konkurenci desítek jiných zemí, dokonce ne jen EU, protože EU a třeba EIB financují stavby v širším spektru. Naučte se vnímat realitu. A to není osobní, nýbrž všeobecní, myšleno jako mn. číslo.

Souvislosti:

Výstavba dopravní infrastruktury je v roce 2022 rekordní
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=231&t=7583

Počet veřejných zakázek ve stavebnictví meziročně klesl
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=231&t=7595

*Finanční hodnota zadaných veřejných stavebních zakázek sice meziročně vzrostla o 10,2 %, ale počet těchto zakázek meziročně o 4,5 % klesl.

Je to důležité pro období 2025+ , jak se s tím stát popasuje. Od inflace přes správné nastavení rozpočtu, jestli bude postupovat dál se zadlužováním atd. (ani na tom ale nic není, na dluh to mají všude přímo nebo nepřímo, ale mají :) )
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
bumbik
Příspěvky: 7944
Registrován: 15.12.2010 11:58:09
Bydliště: poblíž III/4806 a D48

Re: D35 Džbánov - Litomyšl

Příspěvek od bumbik »

viewtopic.php?p=271252#p271252
Davesson píše: 28.3.2023 9:16:00 https://www.mdcr.cz/Ministerstvo/Uredni ... edni-deska

Zahajeno stavebni rizeni :jidlo:
jen, aby na tyto priority byly skutečně peníze ... tolik úseků D35 se stav. povolením najednou znamená značnou zátěž pro st. rozpočet a ten je, pokud víme, v gigantické jímce na splaškové vody ... :-))) takže super, jen tak dál, ať máme D35 letos povolenou téměř celou, ale ohledně financí to zase tak růžové není
Dálnice na papíře už máme, ještě je postavit ...
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: D35 Džbánov - Litomyšl

Příspěvek od Aram96 »

Také jsem zvědavý na financování .. každopádně u D35 bych neměl strach. To by byla poslední dálnice, na kterou by se peníze nenašly.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: D35 Džbánov - Litomyšl

Příspěvek od Honey72 »

Brzy se najde hlupák, který bude chtít zastavit stavbu dálnic, aby bylo za 25 let na důchody .-)
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Aram96 »

Já se popravdě ještě pořád divím, že s tím nikdo nepřišel. :) Řeší se 20 nebo kolik mld na důchody, to hned někoho mohlo napadnout trochu zkrátit rozpočty ŘSD a SŽ, kde se 20 mld "najde" celkem lehce.
Ještěže k tomu nedošlo, tedy především u toho ŘSD :ok: :ok: Uvidíme co další roky. Rozpočet ŘSD se vzhledem k rozestavěnosti dálnic bude muset ještě navyšovat, tipuju tak o 10, možná i 20 mld nebo budou muset nějaké stavby čekat. SŽ rekordní rozpočty zatím rozhodně nepotřebuje, tam bych naopak ubíral.

Pro představu, jen pro letošek má přibýt v rozestavěných kilometrech cca 100 km (hlavní finance až v roce 2024), v roce 2024 se má zprovoznit ca 120 km, jenže zahájit dalších 100 km. I kdyby to byla polovina, tak jsme na značně vyšších číslech rozestavěnosti. A to jsou čistě jen nové dálnice.
A "problém" je, že v 2024 skončí hodně kilometrů, ale nové začnou právě až od roku 2024. Tudíž každý další rok, co se rozestaví, to vyloženě přibyde. Kdyby se v roce 2024 a 2024 zahájila alespoň polovina plánů, tak jsme i tak na minimálně 200 rozestavěných kilometrech. Jsem zvědavý, jestli se to ufinancuje. :D
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Anonym »

Projednávání EU sedmiletky 2021-2027 trvalo déle, takže z EU sedmiletky 2021-2027 se vlastně čerpá v letech 2023-2029. EU sedmiletka 2021-2027, neboli v českých podmínkách Operační Program Doprava 3 stále ještě má alokaci na dálnice. Ekologicky se to neořezalo jen na železnice. Takže nyní je možné na dálnice čerpat dost peněz. Myslím si, že v EU sedmiletce se nemusí čerpat rovnoměrně, ale dá se čerpat ze začátku EU sedmiletky rychleji, takže nyní by mělo být za co stavět. Několik let ke konci EU sedmiletky už ale peníze můžou dojít - pak lze jít například formou PPP na D35.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Aram96 »

Jenže ty rozpočty MD s financemi z EU už počítají. Ale jinak máš pravdu, věřím, že se najdou. Ale je jisté, že rozpočet ŘSD bude muset ještě vzrůst pokud nechceme nechat některé stavby čekat. Doufám, že se tak nestane. Převážná část dálniční sítě by se pak skutečně stihla dostavět do 2030. Do roku 2030 asi už určitě nebude dokončena D0, D3, S73 a nejspíš ani D55. Doufám v hotovou D52 a D49/I/49. Zbytek má našlápnuto, že bude hotov.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Čerpá se dle toho jak jdou výzvy a schvalovací proces. EU nefinancuje všechno na co si státy vzpomenou. Peníze jsou zadělené. Lze je sice pak přerozdělit znova, ale to je proces na rok-dva. Co jde do ŽP, hlíny atd. to nepůjde do betonových vozovek ať AB nebo CB. :D Nemusí se čerpat rovnomerně. A není to do xxx, nýbrž existuje pravidlo n+3 ... vyjma toho existují CEF na propojování států, které vzrostlo na důležitosti. To si je potřeba promyslet co se tam zařadí, aby to bylo možno efektivn%e čerpat. I když jsou země, které třeba zmodernizují menší typ objektů ale na delší trase, čímž se tato stane efektivnější pro provoz. :idea:
Mezičasem existují půjčky ala Fond Obnovy/Odolnosti. Nyní nabíhají projekty, kdo jak které má. Je řada států s dálničními úseky. Protože nový balík fondů ještě reálně čeká ...
FIalova vláda patrně nechává investice, ale přiškrcuje sociální blahobyt tak, aby byl zachován hosp. růst a omezil se deficit. Nebo je o to alespoň snaha. Investiční je logické ponechat to co je našlápnuté. Určitě je tento druh politiky udržitelnější a lepší, než to co se realizuje na SK nebo v Maďarsku. Nevím do jaké až míry se sestavuje již 2024; vzhledem na inflaci. Reální úbytek je i v ČR kolem 10% na stavebnictví ale na menších projektech (i v dopravě, jináč je úbytek větší) Ale právě ty menší udržují regionální investice a rozvoj. Těžiskové, národní, projekty, ale zase podporují celý stavební průmysl resp. segmenty na něj navázané. A ty ČR má. Proto se část z investicí ihned promítá zpátky do ekonomiky. ;) Kdo tomu pochopí, tak má růst namísto recese. A pokud zbytečně nerozhazuje na všechny strany, tak to jde delší dobu s udržitelností zadlužení - většinou se ale každý "utrhne" a zapomene jaký byl původní cíl.
Další PPP ... je velmi otázní co a jak bude s PPP a dálnicemi v tom ohledu, jestli jich budem mnohem více, nebo zůstane u ojedinělých projektů. V tom jsem docela skeptik, ale mohu se plést.
Všeobecně se infrastrukturní projekty dají podporovat přes investiční banky. Nemusí jít nutně o český model PPP. A takhle to nakonec i tato vaše vláda zařídila - úvěry dofinancují rozdíly. PPP bylo předse jen nachystáno dříve.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Abych to PPP doplnil jen ve zkratce. Jsou vysoké úroky, je problém s bankama. Tehdy je snad nejhorší období zadávat PPP - v tomto objemu. Prodražuje to celý projekt nad koeficient 2.0 - až ke 3.0, ano dá se pak refinancovat a dobu výstavby nemusíte řešit, ale je tam vyšší riziko selhání. Výhodou je platba státu, tam pak záleží od kondice veřejných výdajů. Ale zase bude platit, že stavit všechno na PPP nemusí vyjít. Banky se dnes skládají často 10-15 bankovních domů na 700-1500 mil. € úvěr a koncesionář více než 300 mil. sám na projekt nevrhne. Tak si sečtete co za to jde postavit. A za jakou cenu se to bude pak splácet.
Rozdíl mezi ČR a takovou Afrikou je ten, že tam ty projekty, které se plánují po 2018 dnes často "padají". Vlády o to samotné ztrácí zájem, když se projekt prodraží kvůli inflaci o 1/4 a nemají na něj kapitál tak jej nebudou realizovat. Jen to již není pouze Afrika, vždyť některé projekty v USA jako toll highways v Texasu - musí na ně více doplácet stát a federální vláda alokuje zdroje na velké projekty, kam původně směroval ten stát. Tedy kapitál schází a to jsou částky, které rostou z 5,5 na 6,7 mld. a podobně. Stejně tak Rusko odkládá asi 70 projektů, protože kapitál ze státu Zálivu ve formě PPP jednoduše nepřichází a zrovna na tento rok mělo PPP tvořit polovinu výstavby. Takže si sice lze číst o Rusku ale ve smyslu "budeme stavět, budeme uvádět do výstavby a pak jen roky 2024+, hlavně ne letošní, kdy jakž takž staví dálnici Čína - západní EU, i to na přání ČLR".
Je lepší vyčkat jiných časů, protože to hospodářství neporoste ani když ty úroky klesnou a ty výdaje napjaté budou, my jsme v jiné úrovni než u ex krize 08/09.
To radši ať stát staví 7 let, než že by PPP stavělo 3 roky. V přípravě stejně nelze ušetřit čas, vyjde to na stejno.
Takže jako doplněk ano, ale dávat tomu větší prioritu by bylo zbytečné očekávání MDCR a taky MFCR.
Celkově nás nečeká nic moc éra ... vy máte výhodu že máte vysoký rozpočet na infrastrukturu právě teď v této době. :)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Aranep_01
Příspěvky: 230
Registrován: 1.4.2018 8:27:37

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Aranep_01 »

Pracovní návrh státního rozpočtu pro rok 2024.
Položka dopravní investice mínus 12mld. Kč, viz článek.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekon ... ich-231910
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Tedy druhým rokem po sobě se šetří. Jen pro tento se to kamuflovalo tím, že se nahradí půjčkama. Nepředpokládám, že se bude půjčkama v objemu 2023 a dalším výpadkem 2024 řešit rok 2024 (rozumíte správně, protože k tomu by to vedlo). Tedy nepřichází k původnímu slibu, že se to "pak obnoví", neobnoví se nic. Ještě se to prohloubí.

Ale dalo se to čekat v tom ohledu, že když se takhle šetří, tak se musí vzít i tam, kde je relativně nejvíc a nemusí být ze státu hrazeno. (znám tuto situaci u tvorby rozpočtu v jedné z krizí v Argentině a následně i v Řecku, kde jsem byl účastný toho kde vzít - na tom podkladu, kolik se sebere a jen asi 26% se řešilo tím, že se nahradilo investiční půjčkou).

Podstatní je, aby se neohrozila údržba. To se totiž vrací jako bumerang za další roky, kdy se neušetří nic, protože se musí přidělit větší balík peněz na stejné kilometry, protože to poškození je mnohem větší. Tohle ale stojí na to, kde jsou mezery: jaká je výše státu na údržbu a jaká je výše fondů na novou výstavbu. Pokud stát nevynakládal sám na údržbu, tak v takovém roce, kdy šetří, tam nepřidá. A proto říkám, že narušil sám sebe v této filosofii již rokem 2023.

Je to půl miliardy euro, není to tedy vůbec málo. Jen aby to nebylo ještě víc. Není to drama vzhledem na celkové částky, které do té infrastruktury směrují, ale je to pokračování negativního trendu, kterého důsledkem bude oddálení odstranění hlavní překážky dalšího rozvoje i podle firem v zemi. Přitom výše dluhu nebyla ani zdaleka v takovém stavu, že by tento krok byl nezbytný. Ano, dluh navíc za deset let kolem 100 miliard korun ale investiční dluh, který přináší zpátky 1/4 do 5. roku a samotná realizace přinese zpátky 1/5. Proto se u všech krizí vždy ty menší částky do té infrastruktury naopak vkládají - úspora přichází až s problémem financování dluhů. A já si nemohu pomoct, ale to ČR nehrozilo ani v nejblizších letech. Tady se jednoduše uměle snižuje deficit "za každou cenu". Přitom mnohem důležitější je udržet růst hospodářství a spotřebu. U takto zvýšené inflace se neomezují investice a to v době, kdy je hromada připravená ... propadnou ty studie a povolení, až se to bude dát obnovit. Roky plynou rychle ale peníze ve zvýšeném objemu jen tak ne.

Stavebnictví ale může pomoct jiná aktivita. JE, VRT; protože bydlení to asi taky nebude. I když, pokud se stabilizuje cenotvorba bydlení, tak se alespoň stabilizuje sektor. Je lepší kontinuita než výkyvy.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Aram96 »

viewtopic.php?p=277261#p277261
ElWapp píše: 24.7.2023 18:38:57 Proč by se mělo šetřit na správě železnic? Co je na tom objektivního? Klidně v jiném vlákně...
Za mě proto, že správa železnic nyní nestaví nic extra převratného. Ubralo by se peněz na opravy nádraží a ty se tak odsunuly o nějaký ten rok. A rozhodně i na opravy kdejaké lokálky. Když tam půjde méně peněz, nic se nestane. To stejně lidi na železnici nenažene. Obzvláště když jsou jízdní řády uměle natahovány i po opravě tratě, jen proto aby bylo procentuálně méně zpoždění, protože pak dostanou papaláši více na odměnách. Jen podotýkám, to nejsou hospodské kecy, to se opravdu děje.

Druhá věc je, že vysoutěžené ceny na železnici jsou v průměru tak 20-30 % nad očekáváním. U ŘSD je to spíše naopak. To by se mělo zohlednit, není potřeba na sílu držet stejné rozpočty a snažit se je vyčerpat, když pro to není nejpříhodnější doba.

Třetí věcí je, že máme opravdu ve velkém připraveno ke stavbě hodně silničních a dálničních staveb. Chtělo by to do toho pořádně prásknout, protože za takových 5 let už budou připraveny ke stavbě některé stěžejní stavby na železnici a budou potřebovat více peněz tam. Další věc je, že dotace z EU budou zajisté směřovat více do železnic, možná se to děje už teď. Čili by to chtělo ještě co nejvíce peněz stihnout vyčerpat na silnice, dokud to jde. :kladivo:

A poslední věcí je, že správa by si zasloužila pořádné přeorganizování a ne rvaní peněz jak na běžícím páse. Jako pardon, ale proti ŘSD je to slušná černá díra na finance. :ko: Když se podíváte, co staví ŘSD a co SŽ při stejných rozpočtech, je to do očí bijící. Tohle už jsou ale jen moje hospodské kecy.
ElWapp
Příspěvky: 1640
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od ElWapp »

Tady můžu souhlasit jen s částí. Dráha je zkostnatělý systém s omezenou konkurencí několika firem a ceny vychází nad předpoklady. A opravují se bez jasné vize neudržitelné lokálky. Ale na druhou stranu se staví stavby potřebné, na spoustu tratí se nesáhlo dlouhé dekády a je potřeba je udržet v provozu. Jen kolem Prahy je toho spoustu na práci, rekonstruuje se trať na Beroun, na Kladno, na Čelákovice, Branický most, pomalu začíná Masaryčka, před startem je trať na letiště, ve výhledu metro S. Pokud ty stavby dělá SŽ blbě, tak ale není řešením sebrat SŽ peníze, tím se ty stavby nepostaví, řešením je udělat trochu průvan na SŽ, jinak nastavit podmínky pro zhotovitele. Železnice v okolí Prahy je za hranou kapacity a to má vliv i na počet lidí a nákladu na silnicích. Na železnici je potřeba dost přidat a pokud se za pár let začne stavět aspoň část VRT (které potřeba jsou, minimálně pro přidání kapacity, která je zcela vyčerpána), je dobré jiné menší stavby stihnout do té doby. Určitě nejde uvažovat tak, že vlaky ještě nějakou tu dekádu počkají, teď stavíme dálnice. Naopak, ta výstavba musí probíhat souběžně, aby železnice v konkurenci přepravních módů obstála, obzvlášť pro dojíždění do měst. Aby nenastal přesun lidí z vlaků na nové dálnice, ideálně aby tomu bylo naopak.

A pokud jde o ty jízdní doby, je lepší mít jízdní řád, na který je spoleh, byť bude o pár minut volnější, než dojíždět pravidelně s různým zpožděním. Tak je to třeba v tom často vzpomínaném Švýcarsku, kde je v klíčových stanicích vždy nějaká rezerva, aby se odjíždělo včas a vykryla se provozní zpoždění.
NullDeVoid
Příspěvky: 351
Registrován: 24.1.2023 19:51:36
Bydliště: Königsberg, Preußens, Bundesrepublik Großdeutschland

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od NullDeVoid »

Taky bych řekl, že by se tam měly peníze spíš dávat. Stále mi velmi chybí přímá trať Praha ↔ Vary. Opět KV kraj, zapomenutý, nenapojený. „Ale jede to tam přes Ústí nebo Plzeň, si dokonce můžeš vybrat“. Hmmm, jasný. mohu si vybrat, jestli pojedu 3,5 hodiny severní nebo jižní obklikou… Jasný. Ne, to chce přímou trať. Co se napojí na Krušnohorskou kousek nad Varama.
A to znamená velké investice.
Vize sítě silnic a dálnic ČR (Aktualizováno 2024/01/08.) S je 4pruh, M je střídavý 3pruh, oba s MÚK, SMV.
Uvozovky jsou „ a “, desetinná je ČÁRKA, symbol je měny za číslem!
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Aram96 »

ElWapp píše: 25.7.2023 13:47:05 A pokud jde o ty jízdní doby, je lepší mít jízdní řád, na který je spoleh, byť bude o pár minut volnější, než dojíždět pravidelně s různým zpožděním. Tak je to třeba v tom často vzpomínaném Švýcarsku, kde je v klíčových stanicích vždy nějaká rezerva, aby se odjíždělo včas a vykryla se provozní zpoždění.
S tím souhlasím. Ale nemůže to nastat po opravě tratě, která měla zvednout průměrnou rychlost. O to šlo. To je podvod a sprosťárna jako blázen. To nebylo pár desítek milionů. To bylo pár miliard korun. Na opravu nebo honosně nazývanou modernizaci. A výsledek je, že cesta tím vlakem trvá déle. To jen na okraj. Ta organizace je dosti neprůhledná co se týče víceméně všeho.

A prosimtě nepiš ve stylu za pár let, ty o koze já o voze .. jasně jsem napsal, že za pár let právě bude potřeba do železnic peníze dávat. Ale ne teď, teď není nicmoc připraveno. Bavím se o rozpočtech na příští a přespříští rok, maximálně na rok 2026. Potom už, souhlasím, snad budou potřeba peníze na ledasco důležité. Tunely na 4.žel.koridoru navíc asi pojedou v PPP. :?

Ano, dohání se dluh na opravách z minula. Ale je krize, musí se šetřit, proto by se finance mohly stáhnout právě na udržovací úroveň (teď plácnu z 60 na 45-50 mld), aby se opravovalo nějaké udržitelné množství tratí. Jeden nebo dva roky pro překlenutí nejhorších let se nic nestane, když opravy klesnou na běžnou úroveň.
A mimochodem, těch tratí je v ČR tolik, že ani udržitelné nejsou. To je prostě holý fakt a kdo to nevidí, tak to akorát vidět nechce. Takže ani není žádoucí celou síť udržovat. A dávat na to peníze, no to už vůbec ne. Na nádraží mělo jít v 2022 cca 2 mld. Kč, na přejezdy rovněž tak. To jsou velmi přínosné věci a stojí to velmi málo. Dalších cca 20-25 mld Kč stály modernizace (elektrifikace, zdvojkolejnění apod.). Něco určitě slupne ECTS. Jestli ale padlo cca 30 mld Kč na opravy tratí, tak je to prostě částka, kterou si může stát dovolit snížit. To určitě nemůže být částka, kterou by měl vynakládat každý rok, jako nezbytné minimum (všechny částky jsou samozřejmě včetně peněz z EU). ;)
Ale naprosto souhlasím s tím, že začít to musí průvanem na správě železnic. Ne jen co do obsazení, ale i co do počtu hlav.

Nulle: promiň, ale tvůj příspěvek víceméně vůbec nesouvisí s tím, co tady řešíme. Ta trať Praha-KV .. nachází se v územním řízení, stavebním řízení nebo je vybírán zhotovitel ? Protože jinak nechápu, jak to souvisí s financováním staveb v letech 2023-2025. :crazy:
asdf
Příspěvky: 109
Registrován: 1.11.2021 19:20:54
Kontaktovat uživatele:

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od asdf »

Aram96: Tak na jednej strane SŽ nemá pripravené nič ambiciózne a na druhej strane chcete na SŽ personálne škrtať?!? Už teraz to tam nemá kto robiť...

Ono totiž na železnici treba modernizáciami riešiť nielen rýchlosť ale aj doháňať také veci, že si tam málokto lajzne nedodržiavať predpisy (nie ako na diaľnici s návrhovou rýchlosťou 90-110 kľudne ide polka áut 150) alebo to, že umierať za volantom je normálne, kdežto na železnici jaksi nie je...

EDIT: Nehovoriac o tom, že na väčšinu z tých peňazí sú naviazané nejaké finančné rámce EÚ, ktoré nikto presunúť na diaľnice proste nedovolí.
ElWapp
Příspěvky: 1640
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od ElWapp »

Penize na platy SZ a penize na jejich investice jsou ale dve uplne, ale uplne odlisne a spolu nijak nesouvisejici hromadky.
asdf
Příspěvky: 109
Registrován: 1.11.2021 19:20:54
Kontaktovat uživatele:

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od asdf »

No to je ale práve ten problém. Ak sa bude na SŽ personálne škrtať, tak tie investície už fakt nebude mať kto pripravovať.
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“