Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
Jen 4 roky. Příprava dopravních staveb v Česku musí zrychlit, nařizuje EU
Zdlouhavá příprava dopravních staveb musí zrychlit. Česko řeší, jak to zařídit.
Už jen rok zbývá do doby, než si řidiči budou moci užít sedmnáct kilometrů dálnice mezi Hulínem a Fryštákem na Zlínsku. Od prvních razítek k výstavbě trvala příprava déle než dvacet let. Ještě před příjezdem bagrů se totiž stavba musela vypořádat s výskytem polního křečka a dalších sedmnácti chráněných živočichů.
Ačkoliv jde o extrémní příklad tuzemského zdlouhavého dopravního plánování, není ojedinělý. Obvykle se uvádí, že od první čárky na projektu trvá příprava dopravních staveb v Česku deset let.
Dobu přípravy nicméně státní správa bude muset citelně zkrátit. Tedy alespoň u významných staveb začleněných do Transevropské dopravní sítě (TEN-T), jak vyplývá ze směrnice Evropské komise.
„Směrnice ukládá členským státům Evropské unie povinnost zajistit, aby postup udělování povolení nepřekročil čtyři roky od zahájení tohoto postupu, ledaže nedodržení této lhůty vzniklo kvůli předkladateli projektu,“ uvádí ministerstvo dopravy. Resort proto nyní vymýšlí, jak to v rámci novely zákona o urychlení výstavby zařídit.
Záleží na začátku vykupování
Na dodržení lhůty bude dohlížet specializovaný stavební úřad, který má mít podle nového zákona na starosti právě dopravní výstavbu. Stavební firmy však namítají, že pouhou novelou zákona o urychlení výstavby a přiřazením úřadu, který má na zkracování délky přípravy dohlížet, se zrychlení nedosáhne. „Pokud nedojde k zjednodušení stavebního řízení a k integraci dotčených orgánů státní správy, tak se nic takového podařit nemůže,“ uvedl prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Jiří Nouza.
K zásadnímu zkrácení povolovacích procesů by měl přispět nový stavební zákon, který prosadil předchozí kabinet Andreje Babiše a jejž citelně přetváří současná vláda. Hlavním přínosem je sloučení územního a stavebního řízení do jednoho procesu, který by mohl přípravu staveb zkrátit opravdu významně. Bude ale záviset na detailech, které ještě nejsou dohodnuté. Například na tom, ve které fázi bude možné začít s výkupem nebo vyvlastňováním pozemků.
„Pokud budeme moci pozemky vykupovat nebo vyvlastňovat až po tomto sloučeném rozhodnutí, tak by to byla komplikace. Pokud bychom mohli už před ním, výstavbu by to citelně zrychlilo,“ uvádí generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Zelené razítko zdržuje
Dalším problémem je časové vymezení. Přestože evropská směrnice hovoří o čtyřech letech, není jasné, odkdy by se podle českého práva měla tato lhůta počítat.
Ministerstvo dopravy má za to, že by měla být rozhodující chvíle, kdy investor pošle dokumentaci k posouzení dopadů stavby na životní prostředí (proces EIA). Pokud stavba EIA nevyžaduje, pak má být za zahájení projektu označeno předání dokumentace stavebnímu úřadu.
V tuzemsku je nicméně spousta staveb, které se na dlouhá léta zadrhly hned při posuzování vlivu na životní prostředí. Například hlavní zdejší říční stavba, takzvaný plavební stupeň Děčín, se neúspěšně snaží získat kladné stanovisko EIA už od roku 2011. S úpravami projektu Ředitelství vodních cest opakovaně narazilo rovněž v roce 2012 a 2016. Současný ministr dopravy Martin Kupka přitom předpokládá, že během letoška by resort měl podniknout další pokus.
Ani u staveb, se kterými nemá ministerstvo životního prostředí problém a nejsou ani zatížené odporem ekologických spolků, není tuzemské tempo závratné. „Jsou stavby, kde to jde relativně rychle. Když vezmeme v úvahu třeba úsek D11 z Trutnova k polským hranicím, tam od stanoviska EIA máme nějakých sedm let a dálnici máme fakticky připravenou do realizace,“ upozorňuje Mátl.
To je příklad stavby, jejíž příprava se obešla bez větších problémů. A přesto příprava nešla tak rychle, aby se vešla do čtyřleté lhůty Evropské komise
Jakékoliv průtahy totiž délku přípravy okamžitě prodlužují v řádu měsíců. „Jen vyřízení rozkladu ke stavebnímu povolení trvá obvykle patnáct měsíců,“ dodává šéf investorské organizace, která v Česku staví dálnice a silnice první třídy.
Zdlouhavá příprava dopravních staveb musí zrychlit. Česko řeší, jak to zařídit.
Už jen rok zbývá do doby, než si řidiči budou moci užít sedmnáct kilometrů dálnice mezi Hulínem a Fryštákem na Zlínsku. Od prvních razítek k výstavbě trvala příprava déle než dvacet let. Ještě před příjezdem bagrů se totiž stavba musela vypořádat s výskytem polního křečka a dalších sedmnácti chráněných živočichů.
Ačkoliv jde o extrémní příklad tuzemského zdlouhavého dopravního plánování, není ojedinělý. Obvykle se uvádí, že od první čárky na projektu trvá příprava dopravních staveb v Česku deset let.
Dobu přípravy nicméně státní správa bude muset citelně zkrátit. Tedy alespoň u významných staveb začleněných do Transevropské dopravní sítě (TEN-T), jak vyplývá ze směrnice Evropské komise.
„Směrnice ukládá členským státům Evropské unie povinnost zajistit, aby postup udělování povolení nepřekročil čtyři roky od zahájení tohoto postupu, ledaže nedodržení této lhůty vzniklo kvůli předkladateli projektu,“ uvádí ministerstvo dopravy. Resort proto nyní vymýšlí, jak to v rámci novely zákona o urychlení výstavby zařídit.
Záleží na začátku vykupování
Na dodržení lhůty bude dohlížet specializovaný stavební úřad, který má mít podle nového zákona na starosti právě dopravní výstavbu. Stavební firmy však namítají, že pouhou novelou zákona o urychlení výstavby a přiřazením úřadu, který má na zkracování délky přípravy dohlížet, se zrychlení nedosáhne. „Pokud nedojde k zjednodušení stavebního řízení a k integraci dotčených orgánů státní správy, tak se nic takového podařit nemůže,“ uvedl prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Jiří Nouza.
K zásadnímu zkrácení povolovacích procesů by měl přispět nový stavební zákon, který prosadil předchozí kabinet Andreje Babiše a jejž citelně přetváří současná vláda. Hlavním přínosem je sloučení územního a stavebního řízení do jednoho procesu, který by mohl přípravu staveb zkrátit opravdu významně. Bude ale záviset na detailech, které ještě nejsou dohodnuté. Například na tom, ve které fázi bude možné začít s výkupem nebo vyvlastňováním pozemků.
„Pokud budeme moci pozemky vykupovat nebo vyvlastňovat až po tomto sloučeném rozhodnutí, tak by to byla komplikace. Pokud bychom mohli už před ním, výstavbu by to citelně zrychlilo,“ uvádí generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Zelené razítko zdržuje
Dalším problémem je časové vymezení. Přestože evropská směrnice hovoří o čtyřech letech, není jasné, odkdy by se podle českého práva měla tato lhůta počítat.
Ministerstvo dopravy má za to, že by měla být rozhodující chvíle, kdy investor pošle dokumentaci k posouzení dopadů stavby na životní prostředí (proces EIA). Pokud stavba EIA nevyžaduje, pak má být za zahájení projektu označeno předání dokumentace stavebnímu úřadu.
V tuzemsku je nicméně spousta staveb, které se na dlouhá léta zadrhly hned při posuzování vlivu na životní prostředí. Například hlavní zdejší říční stavba, takzvaný plavební stupeň Děčín, se neúspěšně snaží získat kladné stanovisko EIA už od roku 2011. S úpravami projektu Ředitelství vodních cest opakovaně narazilo rovněž v roce 2012 a 2016. Současný ministr dopravy Martin Kupka přitom předpokládá, že během letoška by resort měl podniknout další pokus.
Ani u staveb, se kterými nemá ministerstvo životního prostředí problém a nejsou ani zatížené odporem ekologických spolků, není tuzemské tempo závratné. „Jsou stavby, kde to jde relativně rychle. Když vezmeme v úvahu třeba úsek D11 z Trutnova k polským hranicím, tam od stanoviska EIA máme nějakých sedm let a dálnici máme fakticky připravenou do realizace,“ upozorňuje Mátl.
To je příklad stavby, jejíž příprava se obešla bez větších problémů. A přesto příprava nešla tak rychle, aby se vešla do čtyřleté lhůty Evropské komise
Jakékoliv průtahy totiž délku přípravy okamžitě prodlužují v řádu měsíců. „Jen vyřízení rozkladu ke stavebnímu povolení trvá obvykle patnáct měsíců,“ dodává šéf investorské organizace, která v Česku staví dálnice a silnice první třídy.
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
Zní to jako rajská hudba ! Ale trochu jako z jiného světa.
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
Vláda schválila novelu liniového zákona. Stanoví lhůtu pro povolení dopravních staveb
https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/35 ... eho-zakona
Ale není z toho jasné, od kdy se ta lhůta 4 let bude počítat. Pokud je to od podání žádosti o DÚSP, tak jsou IMHO 4 roky zbytečně moc. Také se tam neuvádí, co se stane, když ten termín úřad nedodrží. Aby to nebyla stejně nevymahatelná lhůta, jako je teď v případě soudních rozhodnutí.
https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/35 ... eho-zakona
Ale není z toho jasné, od kdy se ta lhůta 4 let bude počítat. Pokud je to od podání žádosti o DÚSP, tak jsou IMHO 4 roky zbytečně moc. Také se tam neuvádí, co se stane, když ten termín úřad nedodrží. Aby to nebyla stejně nevymahatelná lhůta, jako je teď v případě soudních rozhodnutí.
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
ministr Kupka tam jasně říká, že povolení musí být vydáno do 4 let od potvrzení stav. úřadem, že je žádost úplná !
Dálnice na papíře už máme, ještě je postavit ...
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
Ten zákon je dost "prasácky" napsaný. (Jako lajkovi se mi to dost špatně chápe)
Když to čtu, tak jsem to pochopil tak, že
https://zdopravy.cz/vlada-schvalila-nov ... eb-149317/
https://www.odok.cz/portal/veklep/mater ... NCJVHLTJH/ Zákon je v typu přílohy Materiál
Když to čtu, tak jsem to pochopil tak, že
(Plus jsou tam vyjmenované různé možnosti staveb, které například nepotřebují EIA atd, vždycky to začíná tím úkonem, kterému by ta EIA předcházela.)Pokus o přepis znění zákona píše:Lhůta 4 let započíná předložením dokumentace vlivů na životní prostředí/ žádost o jednotné enviromentální stanovisko. (Musí obsahovat stanovené záležitosti, úřad pak oznámí, že je v dostatečně pokročilé fázi)
Do lhůty 4 let se nepočítají časové prodlevy vyvolané osobou, která hodlá stavbu uskutečnit.
https://zdopravy.cz/vlada-schvalila-nov ... eb-149317/
Jsem z toho jelen, ale podle textu zákona bych řekl, že se to počítá od zahájení Územka, podle vyjádření bych čekal, že je to až po předložení kompletu ke stavebnímu povolení. Tak snad tomu někdo bude rozumět lépe, horší text nového zákona jsem dlouho nečetl.Zdopravy píše:Novela stanoví, že úřady musejí vydat stavební povolení do čtyř let od chvíle, kdy investor předloží všechny podklady, včetně posudku o dopadu stavby na životní prostředí (EIA).
https://www.odok.cz/portal/veklep/mater ... NCJVHLTJH/ Zákon je v typu přílohy Materiál
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
Dálnice na papíře už máme, ještě je postavit ...
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
Je to poněkud OT, ale musím se podělit, nedávno jsem narazil na nový(pro mě) pojem výrazně rošiřující význam známého akronymu NIMBY (Not In My Back Yard) a sice BANANA (Build Absolutely Nothing Anywhere Near Anything).
Řekl bych že se u nás najde dost takových banánistů
Řekl bych že se u nás najde dost takových banánistů
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
To není žádný nový výraz. Ale abychom nebyli OT, tak ve středu 31.5.2023 úspěšně prošla sněmovnou novela liniového zákona, viz např.
https://www.ceskatelevize.cz/porady/109 ... st/982885/
https://www.ceskatelevize.cz/porady/109 ... st/982885/
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
Jirko, ty jsi už dál ! Musím se přiznat, že ke mně ještě BANANA nedorazilo. A to si je tu trhám přímo z banánovníku !!! Jinak díky za ČT odkaz, budeme se tedy těšit na léta slibované urychlení.
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
Jedna stížnost/žaloba z Jižních Čech na postup výkupu/vyvlastnění pozemku (článek je to dlouhý s mnoha odbočkami) u stavby Pištín - České Vrbné:
https://blog.wedos.cz/na-shledanou-v-le ... e-premiere
Jenom tedy nechápu, jak může mít na dotčeném pozemku vydané stavební povolení. Územní rozhodnutí na stavbu je z dubna 2019 a dle stejného blogu v podobné době začali chystat konkrétní projekt na datacentrum...
https://blog.wedos.cz/na-shledanou-v-le ... e-premiere
Jenom tedy nechápu, jak může mít na dotčeném pozemku vydané stavební povolení. Územní rozhodnutí na stavbu je z dubna 2019 a dle stejného blogu v podobné době začali chystat konkrétní projekt na datacentrum...
wazer.cz
Pište česky, prosím!
Pište česky, prosím!
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
Stát chce zrychlit výkupy pozemků pro dopravní stavby, začít by mohly už po razítku EIA
https://zdopravy.cz/stat-chce-zrychlit- ... ia-175888/
Neví někdo, proč je tam ten limit 7,5 miliardy Kč? Do toho se vejde snad jen Pražský okruh a Středočeská D3. U zbytku staveb se tedy bude čekat na vydání DÚSP a vykupovat se bude až pak? To znamená zbytečné prodloužení přípravy staveb o cca 2 roky
https://zdopravy.cz/stat-chce-zrychlit- ... ia-175888/
Neví někdo, proč je tam ten limit 7,5 miliardy Kč? Do toho se vejde snad jen Pražský okruh a Středočeská D3. U zbytku staveb se tedy bude čekat na vydání DÚSP a vykupovat se bude až pak? To znamená zbytečné prodloužení přípravy staveb o cca 2 roky
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
Asi to plánují primárně pro VRT.
I když .. ještě chvilku 15% inflace a už i leckterý úsek dálnice bude za takové částky.
Jinak mi to přijde myšlenka správná, jen si moc neumím představit praxi. Prostě jak a podle čeho přesně se to bude vykupovat. To by muselo být součástí stanoviska EIA už alespoň nějaké předběžné umístění stavby, ne ?
I když .. ještě chvilku 15% inflace a už i leckterý úsek dálnice bude za takové částky.
Jinak mi to přijde myšlenka správná, jen si moc neumím představit praxi. Prostě jak a podle čeho přesně se to bude vykupovat. To by muselo být součástí stanoviska EIA už alespoň nějaké předběžné umístění stavby, ne ?
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
Stavby nad 7,5mld bez vydaného ÚR (ty modré se ale budou dělit na dílčí úseky):
D0 518 Ruzyně–Suchdol
D0 519 Suchdol–Březiněves
D3 0301 Praha–Jílové
D3 0304 Václavice–Voračice
D3 0305/I Voračice – Nová Hospoda
I/11 Havířov–Třanovice
I/35 Turnov–Úlibice
I/42 Brno VMO Vinohrady
I/42 Brno VMO Pražská radiála – Heršpická
I/56 Opava–Ostrava
Třeba u I/73 ještě není není uvedena, tam se určitě taky něco najde.
D0 518 Ruzyně–Suchdol
D0 519 Suchdol–Březiněves
D3 0301 Praha–Jílové
D3 0304 Václavice–Voračice
D3 0305/I Voračice – Nová Hospoda
I/11 Havířov–Třanovice
I/35 Turnov–Úlibice
I/42 Brno VMO Vinohrady
I/42 Brno VMO Pražská radiála – Heršpická
I/56 Opava–Ostrava
Třeba u I/73 ještě není není uvedena, tam se určitě taky něco najde.
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
Díky za pěkný seznam. Ty modré, ty budou určitě ještě rozkouskovány no.
Ale jestli se někdy přiblíží realizaci, tak na I/73 to bude určitě úsek D1-Kuřim a pravděpodobně i ty dlouhé severní úseky by se kvůli inflaci mohly na takovou částku dostat.
A ještě možná i D55 v galerii (ptačí oblast) by se bohužel mohla na takovou částku vyšplhat.
Ale jestli se někdy přiblíží realizaci, tak na I/73 to bude určitě úsek D1-Kuřim a pravděpodobně i ty dlouhé severní úseky by se kvůli inflaci mohly na takovou částku dostat.
A ještě možná i D55 v galerii (ptačí oblast) by se bohužel mohla na takovou částku vyšplhat.
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
Máš 518 a 519, ale 520 už ne...
Těch 7,5 mld, je otázka ja se to má počítat... je to opravdu po úsecích? Nedávalo by pak smysl řešit víc úseků zároveň příp. to posloučovat? Pak by třeba vyšla i Vídeňská D52...
Těch 7,5 mld, je otázka ja se to má počítat... je to opravdu po úsecích? Nedávalo by pak smysl řešit víc úseků zároveň příp. to posloučovat? Pak by třeba vyšla i Vídeňská D52...
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
D0 520 se do toho samozřejmě vejde taky, vždyť to bude nejspíš nejdražší stavba v historii.
-
- Příspěvky: 4232
- Registrován: 2.7.2009 14:40:00
- Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
Na katastru naší skvělé obce určitě...která ves má svůj tunel?:o)
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
jsem chtěl říct, že jste zapomněli, že ač skoro po rovině, kvůli satelitním náplavám bude v tunelu
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
-
- Příspěvky: 4232
- Registrován: 2.7.2009 14:40:00
- Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
...nejen kvůli náplavám, také kvůli starousedlíkům, třeba panu velkomlékárníkovi a starostovi )
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
520 tam není kvůli variantám, třebaže je jasné, že těch 7,5mld překročí několikrát
-
- Příspěvky: 954
- Registrován: 22.7.2011 10:54:46
- Bydliště: Praha, SOKP km 50 st.
- Kontaktovat uživatele:
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
To mě připomnělo...
- Přílohy
-
- 520_2013.png (30.47 KiB) Zobrazeno 853 x
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
Dálnice na papíře už máme, ještě je postavit ...
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
https://zdopravy.cz/cesta-k-rychlejsi-s ... ni-183015/
Tak nám asi změní název zákona..
Nicméně jestli to pomůže i otevření nějakého nového lomu, tak teda velký
Dále další zlepšováky jako zrušení blanketního odvolání.
Tohle je ovšem trochu úsměvné. Jako uděláme zákon, že to úřady musí vyřídit do 4 let ? No a co když prostě nevyřídí ?
Tak nám asi změní název zákona..
Nicméně jestli to pomůže i otevření nějakého nového lomu, tak teda velký
Dále další zlepšováky jako zrušení blanketního odvolání.
Tohle je ovšem trochu úsměvné. Jako uděláme zákon, že to úřady musí vyřídit do 4 let ? No a co když prostě nevyřídí ?
Předloha má podle původního vládního návrhu hlavně zajistit, aby nejvýznamnější stavby dálniční, železniční a vodní dopravní infrastruktury získaly ze zákona stavební povolení do čtyř let. Požadavek vyplývá ze směrnice EU, kterou předloha zavádí do českého zákona. Novela stanoví, že úřady musí vydat stavební povolení do čtyř let od chvíle, kdy investor předloží všechny podklady, včetně posudku o dopadu stavby na životní prostředí (EIA).
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
Jak to, že od ledna 2024 nelze zahájit územní řízení na stavbu dálnice?
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)