Maďarsko

Země EU kromě Česka
Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministr stavebnictví János Lázár nedávno prohlásil, že následující projekty se prozatím stavět nebudou:

*M100 mezi M1 a Esztergom (tady je více: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 36#p245536 k tomuto projektu)
*Rozšíření na 6 jízdních pruhů M1 mezi Budapešť - Bicske (tady je více: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 82#p252882 )
*M76 do Zalaegereszegu
*několik dalších menších projektů

Dokonce použil slova, že z toho nic nebude. Mluvil o stavbách v celkové hodnotě 2100 miliard forintů (asi 5,3 miliard eur), které jsou zrušeny. Důvody jsou velmi jednoduché: Maďarsko má, stejně jako mnoho evropských národů, hospodářskou a finanční krizi a tyto projekty nelze financovat.

https://168.hu/itthon/lazar-janos-nagyo ... att-240825

Ministr výstavby a investicí tedy mj. mluvil o tom, že Maďarsko musí omezit státní výdaje na mnoho projektů. Zmínil i projekty v kultuře, školství a dalších. Prioritní je i nadále dostavba JE Paks II. Daňové příjmy státu se musí soustředit na priority a vyjměnované stavby nemají celonárodní prioritu, resp. se bohužel muselo sestavit pořadí.


A ještě jedna mapa k bezpečnosti provozu:
2.JPG
2.JPG (144.82 KiB) Zobrazeno 5380 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Základ tohoto příspěvku bude začleněn do úvodu k odkazům.

Nové členění správců a rozvoje dálniční sítě Maďarska je v platnosti

Tady je souhrn vývoje k přechodu dálnic pod koncesní model: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 94#p255494

Nový koncesionář Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő :arrow:

https://mkif.hu/

Tento model není rakouským modelem, protože MKIF není státní společnost jako je rakouský ASFINAG, nýbrž soukromá společnost, která dostala do správy základní dálniční síť o rozsahu 1237 km a to na dobu 35 let. Na jejich webu je uvedeno, že v nejbližších 10 letech má postavit 272 km dálnic (původně 317 km) a dalších 273 km upgradovat. (původně 265 km). Nové dálnice, které má postavit jsou ty přerušované modré čáry, resp.: M8 (76 km), M81 (102 km), M4 část (61 km), M3 (31 km). Je nutno číst dál, aby bylo porozuměno, proč je ten rozsah modré přerušovaní sítě větší.
x1.JPG
x1.JPG (105.02 KiB) Zobrazeno 5174 x
Cílem MKIF Zrt. je zajistit hladký přechod. Za tímto účelem je téměř 900 zaměstnanců Magyar Közút zaměstnáno v provozní společnosti koncesní společnosti. Magyar Koncessziós Infrastruktura Fejlsztő Zrt., koupí od maďarského státu dálniční inženýrství dotčených úseků, jejich vybavení, vozidla a nemovitosti za hodnotu stanovenou nezávislou mezinárodní auditorskou firmou.

Pro uživatele sítě rychlostních komunikací se přechod netýká žádných změn. Systém mýtného a plateb zůstal zachován jako doposud. Výše mýtného bude i nadále určována maďarským státem a vybírána maďarským státem. Vláda zaplatí MKIF smluvní částku HUF za km v příštích 35 letech.

Jasným záměrem a závazkem MKIF Zrt. je zlepšit současnou kvalitu sítě rychlostních komunikací a díky vylepšením učinit provoz ještě bezpečnější a rychlejší pro všechny!

Seznam: http://mkif.hu/terkep/

_______________________________________

Hlavním provozovatelem hlavní silniční sítě Maďarska je i nadále Magyar Közút (31 000 km) a tato společnost se stará i o zbytek rychlostních tahů, které nejsou na uvedené mapě, ale nejsou ani v žádném dalším "PPP modelu" jako třeba M5/M6. Dálnice, které provozuje od 09/2022 jsou vyznačené na mapě jako M43, M0, M2 (částečně 2x1), M31 (obchvat M3-M0), M51 (obchvat M5-M0), M1-M7 a M5 mezi M0 a Budapeští, M6 mezi Budapeští a Érd, M19 (2x1 úsek u Győru), M9 v Szekszárdu (2x1), 61 v Kaposváru (2x1 trasa M9), M60 v Pécsi (2x1 pouze 1 km), M80 v Körmend (2x1), M76 (pouze 8 km). Takže, Magyar Közút se po novém nyní stará o 291 km dálnic a rychlostních silnic, viz mapa:
x2.JPG
x2.JPG (101.29 KiB) Zobrazeno 5174 x
Co bude dál a co ostatní dálnice PPP :?:

M85 a M44 budou dokončeny v rámci projektu NIF (to je hlavní developer pozemní sítě), ale provoz a údržba bude převedena na MKIF namísto Magyar Közút. Některé další nové projekty (M34, M49, částečně M4) jsou plánovány mimo PPP a budou postaveny developerem vlády, ale také provoz a údržba budou převedeny na MKIF.

Ostatní bývalé koncesní společnosti M5 AKA, M6-M60 tři samostatné společnosti. To je žlutá část na mapě níže 381 km:
x3.JPG
x3.JPG (122.43 KiB) Zobrazeno 5174 x
_______________________________________

Silniční infrastraktura, shrnutí 2020: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 10#p225910
+ příspěvek pod tím

V tomto příspěvku jsou k nalezení i ty společnosti PPP na M6 a další postŕehy.

_______________________________________

Pokud vezmeme v potaz informaci, že Maďarsko musí odložit investice na vysoutěžencých dálnicích (o příspěvek výše), tak uvidíme jestli alespoň mírně zvedne financování těch hlavních silnic do stavu vozovek a regionálních investic, což je nový maďarský program na podporu konektivity vesnic.

Tak nebo tak si Maďarsko zajistí kontinuální rozvoj dálniční sítě. Bude do toho vkládat podstatní část výnosů z mýta, ale nemusí investovat na ty zmiňované km dálnic a upgrady dálnic. Soukromá společnost by naopak měla dokázat za 35 let na všechny tyto aktivity vydělat. Motivací pro ní je neodkládat nové investice, protože platby bude dostávat ve fixní platbě za 1 km.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Maďarsko prezentovalo nové ceny dálničních známek: regionální a celoroční se zvednou jen o 5% (ne o skutečnou inflaci)

https://www.portfolio.hu/gazdasag/20220 ... nyt-567813

Ovšem, 10-denní a měsíční zdraží citelně.

10-denní nálepka bude v roce 2023 stát 5500 HUF (+44%)
1-měsíční nálepka bude v roce 2023 stát 8900 HUF (+71%)
1-roční nálepka bude v roce 2023 stát 49190 HUF (+5%)
župní/krajská nálepka je specifikum pro cestování na území jedné župy po nejbližší výjezd za jejími hranicemi

Pro zahraniční motoristy platící "silnější měnou proti HUF" ale nebude ten dopad v celoroční známce dokonce žádný ani se zmiňovaným 5% zvednutím vzhledem k tomu, že HUF se propadl. V 01/2022 se za 1€ platilo asi 350 HUF (nálepka vycházela 133€), nyní již delší dobu se pohybuje nad 400 HUF. (nálepka vyjde na 123€) :idea:

Samozřejmě, že ostatní kategorie, obzvláště pro občasný tranzit, si značně připlatí.

Vláda si tímto mj. slibuje vyšší příjem pro zaplacení soukromému koncesionáři na 1 km dálnic, viz výše uvedený příspěvek. A zároveň místní občan, který využívá vysloveně regionální nálepku nebo celonárodní celoroční bude snášet mnohem menší zvednutí ceny, než všichni ostatní uživatelé.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

záběry z výstavby dálnice M6 na jihu země, která naváže na dálnici A5 v Chorvatsku:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

stav výstavby M44 Kecskemét - Szentkirály (32 km)

tady jsou základní fakta k úseku: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 10#p249010



Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Statistiky o délce silnic v Maďarsku:

https://www.ksh.hu/stadat_files/sza/en/sza0030.html

Koncem roku 2021 byla délka dálnic, rychlostních silnic a silnic pro motorová vozidla 2390 km.

Bonus:

Základní síť dálnic (130 km/h) a rychlostních silnic (110 km/h) je nyní kolem 1900 km.
Ve výstavbě je asi 150 km dálnic a rychlostních silnic, ze kterých se má v roce 2023 odevzdat do provozu asi 45 km.
V přípravách a plánech se ještě stále nachází kolem 800 km dálnic a rychlostních silnic.

Nový správce většiny dálniční sítě MKIF, který dostal vybranou síť dlouhou 1237 km na dobu 35 let do koncese má postavit 272 km dálnic.
I nadále tedy zůstává na státě postavit ještě asi 500 km.
Na rok 2023 bylo ohlášeno několik projektů, které se odkládají pro finanční situaci a jiné priority: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 13#p259713 .

Stát slibuje udržení programu "silnic do vesnic", tedy modernizační program regionálních silnic v návaznosti na hlavní silnice a stejně tak chce udržet program modernizací hlavních silnic.

Stav hospodářství:

Guvernér centrální banky Maďarska dne 5.12. řekl, že Maďarsko je na pokraji "krize" a stát je jedním z nejzranitelnějších na světě. Přímo obvinil vládu Orbána z mnoha chyb. Inflace je letos nad 20% a inflace bude dle guvernéra i v roce 2023 nejvyšší ze zemí EU a bude kolem 15-18%, protože vláda vyčerpala všechny nástroje na její zkrocení, pokud nechce Maďarsko vyhlásit bankrot. V této souvislosti připomeňme předčasné zrušení o 3 týdny dříve snížené ceny paliv, co bude motorem inflace v nejbližším období.
https://www.centralbanking.com/central- ... r-critical

K tomu je hodnocení ING: Výkon průmyslu a maloobchodních tržeb je podprůměrný a značí, to že Maďarsko je od 3.Q již v technické recesi. Pro 4.Q to nevěští nic dobré. Objem průmyslové výroby se v říjnu meziměsíčně snížil o 3,5 %. Jde o nejhorší měsíční výkon od šoku Covidem. Dva nejdůležitější sektory (výroba automobilů a elektronika) dokázaly významným a pozitivním způsobem přispět k celkové výkonnosti. Na druhé straně potravinářský průmysl (včetně výroby nápojů a tabáku) zaznamenal meziroční propad.

Spotřeba energie v zemi také naznačuje, že by mohlo dojít k výraznému snížení pododvětví, která jsou energeticky náročná. Měsíční data bilance zemního plynu ukazují, že domácí spotřeba v říjnu po očištění o počasí meziročně klesla o 23 %. Takový pokles nemůže pocházet pouze z domácností, které jsou odpovědné za 36 % spotřeby zemního plynu obecně. Energetický a výrobní sektor spotřebují zhruba 46 % zemního plynu v kraji.

Maloobchodní sektor je pod velkým tlakem. Na měsíční bázi maloobchod s potravinami již třetí měsíc v řadě stagnuje. V meziročním srovnání to však ukazuje pokles objemu obratu o 5,6 %. Naposledy maloobchod s potravinami vykázal podobně špatnou výkonnost během Velké recese v roce 2009. U maloobchodníků s nepotravinářským zbožím vidíme podobný příběh, kdy domácnosti snižují poptávku po nepodstatném zboží. Objem prodeje v nepotravinářských prodejnách se meziměsíčně snížil o 1,9 %, což způsobilo meziroční pokles o 0,9 %.

V případě maloobchodního prodeje pohonných hmot byl v říjnu jasně patrný dopad stropu cen pohonných hmot. V meziměsíčním srovnání vzrostl objem prodeje pohonných hmot o 2,0% a poptávka po pohonných hmotách je zhruba o 20% vyšší než před rokem. Levné palivo vyvolalo převis poptávky a strop vytvořil nabídkový šok (eliminující dovoz), který vyvrcholil začátkem prosince palivovou krizí. To byl jasný bod varu a vláda se rozhodla zrušit strop cen paliva a okamžitě se vrátit k tržním cenám. Bude to mít dopad na inflaci o 2%.

Podprůměrný výkon na konci roku vytvoří negativní přenosový efekt a pokračující oslabení během prvního čtvrtletí příštího roku se může promítnout do stagnující ekonomické výkonnosti v roce 2023 jako celku.

https://think.ing.com/snaps/hungary-sta ... ad-footing
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

záběr na 3- pruhovou semaforem řízenou OK ve městě Miskolc:

https://i.imgur.com/kOkxYLU.jpeg
0a.JPG
0a.JPG (204.11 KiB) Zobrazeno 4099 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Obchvat Kaposfüredu (tah č. 67) byl rozšířen na čtyři pruhy. Také přeměnili kruhový objezd na MÚK.

To znamená, že z Kaposváru na M7 je nyní 37 kilometrů silnice 2x2. Z toho 20 je v nové trase. K dokončení propojení dálnice M7 a Kaposváru 2×2 chybí ještě 10,1 km úsek obchvat Látrány, na jehož rozšíření se pracuje od září 2021. Předpoklad dokončení prací zhotovitele je do konce roku 2023, takže od konce příštího roku budeme moci jezdit od Balatonu do Kaposváru rychlostí 110 km/h.

lokalita: https://www.openstreetmap.org/?mlat=46. ... 15/17.7705

foto z úseku:
https://i.imgur.com/vIBWRzt.jpg
https://i.imgur.com/9kBVgBy.jpg
https://i.imgur.com/oktQe5t.jpg

https://nif.hu/2022/12/elkeszult-a-67-s ... -bovitese/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Legendární řetězový most v Budapešti (Széchenyi Lánchíd) byl postaven v letech 1839-1849 a byl druhým mostem spojujícím Budín a Pešť přes řeku Dunaj. Po 172 letech služby obyvatelům Budapešti už most potřeboval generální opravu, a tak na jaře 2021 začaly stavební práce. Původní sochy lvů hlídajících pešťská předmostí, z nichž každá váží více než 10 tun, se po ročním restaurování vrátily ve čtvrtek 10. listopadu na své místo.

Článek pokračuje v slovenštině. Popisuje most a zatížení 24 nákl. vozidly: https://transport.sk/spravy/cestna-dopr ... -kamionov/

Pro doplnění vícero fotek.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Stav celé silniční sítě z hlediska vozovek; základ 32 tisíc km:

Maďarsko staví dekády dálniční síť, aby především odlehčilo nevyhovující hlavní silnice. Jednak nejsou postavené pro takovou zátěž a jednak vedou zástavbou. Obojí je známý fakt. Tento postup zajišťuje, že se nemusí donekonečna obnovovat vozovky, na kterých se zanedlouho objeví znovu silně vyježděné koleje. Znal to každý, kdo tam jezdil. Pak se v rámci dálniční výstavby snaží o nové silniční konstrukce pod vozovkou. Tento postup je nákladný a zdlouhavý. Všude, kde není v plánu dálniční tah se ale postupně uskutečňuje. Pak Maďarsko zavedlo program silnic do vesnic. Jde o kombinovaný program zesílení vozovek, kde-tu nové km a především snaha o vytyčení tras, kde vláda zafinancuje nové vozovky. Situace se zlepšuje, ale hlavně v posledních 3 letech. Stav vozovek z celé hlavní silniční sítě o délce 32 tisíc km je stále špatný. Ještě stále je polovina silnic na tom zle. Jaký bude osud údržby silnic v rámci stávající finanční situace Maďarska lze těžko odhadovat. Ale zachycené zlepšení od provozovatele Magyar Közút sem dám. Od roku 2010 do roku 2019 se povedlo zmodernizovat 5500 km silnic v nákladech ve výši 2,3 mld. €; http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 10#p225910 . Především rozdíl mezi 2019 a 2020 je markantní. (ten nemám vyčíslený) Nejen na Slovensku probíhá masivní obnova vozovek.

Tady je stav: nejnovější posun

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: INFORMACE - NIF ZRT. O UKONČENÍ A PŘIJETÍ JEHO POVINNOSTI MINISTERSTVEM VÝSTAVBY A INVESTIC

20.12.2020

362/2022 o převzetí úkolů, které plní hospodářské společnosti ve 100% vlastnictví státu v rámci výkonu vlastnictví Ministerstva výstavby a investic ústředním rozpočtovým orgánem, a o zániku společností a vypořádání souvisejících procesních otázek . (IX. 19.) Na základě vládního nařízení zaniká k 1. lednu 2023 NIF National Infrastructure Development Private Limited Company a její povinnosti převezme Ministerstvo výstavby a investic (1054 Budapest, Kossuth Lajos tér 2-4.) jako právní nástupce.

https://nif.hu/2022/12/tajekoztatas-a-n ... telerol-3/

Upravil jsem příspěvek ze začátku vlákna s odkazama. Nutno podotknout, že tohle ministerstvo výstavby vzniklo v 05/2022 a souvisí s úpravou toho kdo co bude rozvíjet v silničním a dopravním sektoru. :idea:

:arrow: Maďarsko přepracovalo rozpočet na rok 2023

V příštím roce se maďarský účet za energie zvýší ze 7 na 17 miliard eur, a proto je rozpočet na rok 2023 rozpočtem na ochranu režijních nákladů. Navýšením fondu ochrany režie bude rozpočet i nadále zajišťovat prostředky potřebné k udržení snížení režie až do výše průměrné spotřeby, stojí ve sdělení Ministerstva financí.

Navzdory těžké době rozpočet zajišťuje rodinné dotace a v příštím roce se jejich škála skutečně rozšíří: mladé ženy, které mají děti, dostanou úplné osvobození od daně až do třiceti let. Rozpočet také zaručuje, že důchody od ledna stoupnou o 15%, což platí i pro 13. důchod. Vláda zachovala navýšené prostředky rozpočtu ve školství a zdravotnictví, očekává růst mezd v obou sektorech, uvádí dokument.

I v nejnebezpečnějším roce vláda dodržuje svůj cíl zlepšit bilanční ukazatele. V souladu s tím rozpočet počítá s klesajícím deficitem a klesajícím veřejným dluhem. Cílem vlády je, aby se maďarská ekonomika vyhnula recesi a aby růst pokračoval i v příštím roce. Maďarská ekonomika může letos růst přes 4% a recesi se nám podaří vyhnout i v příštím roce, v roce 2023 očekáváme expanzi o 1,5%, píše ministerstvo financí.

Vláda to schválila, ale musí to projít rozpočtovou radou.

Podrobnosti kolem skutečných výdajů zjistím později. Již předtím bylo oznámeno šetření na stavbách v objemu 5,5 mld. € a dopravní nevyjímaje; http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 13#p259713

https://www.napi.hu/magyar-gazdasag/kol ... 65110.html
https://privatbankar.hu/cikkek/makro/a- ... tasa-.html
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

K výše uvedenému ještě jedna formalita: Ministerstvo výstavby a investic působí i nadále pod ministerstvem výstavby a dopravy. Maďarská vláda reorganizuje vládní schémata. Jako hlavní důvod ukončení NIF je udán důvod zásadního snížení státních možností pro rozvoj toho co bylo potřebné rozvíjet. Jednak tím co je všechno v provozu a jednak tím, že je hlavní koncesionář, který dostal za úkol postavit asi 1/2 chybějících km, za co mu bude placené mýto. Stát nyní potřebuje snížit přímé státní výdaje na svůj chod, takže již není tato agentura potřebná.

Schválená úprava rozpočtu pro rok 2023, podrobný rozpis: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid= ... OR&dbnum=1

Rozpočet jako takový stojí na vodě. Počítá se s masivními speciálními daněmi, ale ani ty nebudou postačovat na vykrytí "účtu maďarské vlády za energie: ze 7 na 17 mld. €. Vláda navíc zvedla příjem z EU fondů o 5% proti odhadům z léta, pro letošní rok. Naopak se snižuje o 2/3 odhad placení daní z menších firem. Vláda ale garantuje, že rodiny ušetří na energiích v propočtu 450€ měsíčně. Ovšem, rodinné přídavky se prakticky nezvedají, tudíž při vysoké inflaci padají dolů.

Vláda pro rok 2023 omezuje železniční investice. Segment silnic se musí v tomto roce rovněž smířit s menším objemem peněz. Vše, co stojí moc peněz a mělo stát jen na státních výdajích, tak bude přesunuto za rok 2024.

Deficit se stejně zvedne. Vláda zatíná sekyru o 1 bilion HUF navíc; rozdíl mezi příjmama a výdajama bude dokonce o 444 mld. HUF větší, než bylo původně plánováno na podzim u schvalování rozpočtu na tento rok.

Vláda zrušila mj. ministerstvo technického rozvoje a inovací. Peníze z programů odsud se rozdělí mezi výstavbu a investice (spadá pod min. výstavby a dopravy) a min. hospodářského rozvoje a veř. investicí.

Vláda snížila peníze pro obce. Namísto 40,6 mld. dostanou 39,6 mld. HUF. A hodlá od nich vybrat více na daních: z 217 na 237 mld. , tedy samosprávy si velmi pohorší; obce budou mít menší rozpočty a města budou mít nižší příjmy na investice, protože odvedou více na daních; daň ze solidarity k méně vyspělým regionům.

Rodiny s dětma dostanou 408 namísto 405 mld., přídavky na děti činí 309,5 namísto 309,3 mld. Inflace přitom prakticke snižuje dosavadní úrovně na skoro polovinu během dvou let.

Velkým vítězem je zde program maďarské vesnice, který obdrží 42 miliard HUF místo 26,7 HUF. Z tohoto programu se již několik let investuje do rekonstrukcí silnic v regionech, které spojují obce s centrem nebo centrum s krajem. Ve skutečnosti ale stavební firmy upozorňují na to, že zvednutí je prakticky jen o několik miliard vzhledem na inflaci. Výsledek se brzo uvidí na silnicích.

Rozpočet na regionální rozvoj se sníží o 3 miliardy HUF.
Rozpočet na velké sportovní akce byl snížen z 26 na 13 miliard. Sport měl být priorita, ale na stadionech se musí něčím topit a svítit a tak se jich nepostaví tolik jak bylo plánováno. Včetně národních projektů. ODLOŽENO.
Rámec podpory na nákup automobilu pro velké rodiny se sníží z 9 miliard HUF na 2 miliardy HUF.

Nyní to všeobecně nejdůležitější: Ministerstvo výstavby a investic

Silnice nejsou ucelené pod jediným ministerstvem; tato agenda je roztříštěná.

Ministerstvo Jánose Lázára získalo obrovskou váhu: mají na dosah 1307 mld. HUF (3,3 mld. €)

Kdo a o kolik si pohorší:

*vláda sebere dopravním podnikům 18 mld. HUF
- železnice dostanou o 12 mld. HUF méně
- bus doprava o 5 mld. HUF
- příměstská doprava o 1 mld. HUF

*provozní rozpočet železnic se snižuje o 7 mld. HUF
- mají si s tím poradit; další peníze letos neuvidí

Kapitola Státní investice (Maďarsko má ve vícero názvech min. "investice")

Tady došlo k velké změně. Dosud to zahrnovalo prioritní vládní investice do velkých staveb - jejich rozsah byl snížen o 20 miliard HUF. Dále, 163 miliard forintů méně peněz půjde na železniční investice.

Na rekonstrukce silnic celonárodního významu vláda letos nasměruje 70 miliard HUF. (175 mil. €)

Celý rozpočet výstavby a investicí, dopravy a investicí se zvedne - ale jen o 20 mld. HUF pro rok 2023. Pokud se povede nasměrovat některé fondy EU, tak vláda slibuje aktualizaci možných výdajů.

Hlavní město Budapešť a jeho finanční situace

Hlavní město Budapešť začíná nový rok se schodkem 20 mld. HUF ... ještě ani za ten i ve fóru zmíněný rekonstruovaný řetězový most nedostalo město stále peníze od vlády - 6 mld. HUF. Hlavní město má nekryté služby a vláda prozatím slibuje: 14 mld. HUF na veřejnou dopravu, 32 mld. HUF investiční úvěr, opravy silnic a sociálních domovů atd. Město zápasí s katastrofálním stavem financí již od roku 2021 a pohrozilo, že buď radikálně omezí základní chod služeb nebo jednoduše ke koncu roku technicky zbankrotuje. Finanční situaci města s 1,7 miliony obyvatel je těžké předem modelovat, vzkazuje vedení města. Peníze na služby mají na půlrok.

Na financování MHD Budapešť naplánovala 152 miliard. V roce 2019 to bylo jen 80 miliard. Rozdíl je ve snížených dotacích od vlády (ale to sa týka celého Maďarska) a skutečných nákladů na chod. Úrokové zatížení úvěrů se zvýšilo ze 4,4 miliardy z roku 2019 na 20 miliard. Na základě letošních plánů vynakládjí na provoz města v roce 2022 asi 295 miliard a v roce 2023 se vzhledem na aktualizaci rozpočtu plánuje 381 miliard. Tento rozdíl se bude muset vykrývat úvěrem, ale město musí mít již schválení od vlády, protože by bylo za hranicí zadlužení. (od té je 25 mld. HUF) Vláda vzkazuje šetřit, na co Budapešť reaguje: žádné nové investice nezahajuje z vlastních zdrojů, jen dodělává ty staré. Stavba radničního parku se odkládá na rok 2024+, hrozí velká stávka popelářů, protože žádají více zvednout mzdy. Město se snaží snížit osvětlení, ale to přináší jen miliony HUF. Cokoliv co město zdraží ze svých služeb, tak v konečném důsledku zaplatí 1/5 a pocítí 1/3 obyvatelstva. Město vkzazuje, že jestli se situace nezlepší do poloviny roka, tak k tomu přistoupí v "masivním rozsahu", protože předse nemůže snížit rozsah linek v MHD, uzavřít útulky pro bezdomovce, zrušit obědy pro seniory atd.

https://hvg.hu/gazdasag/20221230_koltse ... 023_atiras
https://nepszava.hu/3177877_budapest-ko ... 23-interju

Jen doplním, že inflace v Maďarsku v závěru roka 2022 přesáhla 20%.

Maďarská národní banka koncem prosince ponechala svou základní sazbu beze změny na 13% a zvýšila svou prognózu inflace pro rok 2023 na průměr 15% až 19,5%.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Ratingová agentura S&P v pátek snížila dlouhodobý a krátkodobý rating Maďarska v cizí a místní měně na „BBB-/A-3“ z „BBB/A-2“ s odkazem na trvale vysokou inflaci a vnější tlaky. Tedy o stupeň níže.

Ekonomické zpomalení, rostoucí účty za energie a pozastavení většiny fondů Evropské unie, na které má Maďarsko právo, tlačí na státní finance, zatímco úrokové sazby centrální banky jsou nejvyšší v Evropské unii.

https://www.reuters.com/business/sp-dow ... 023-01-27/

Je to o stupeň níže, ale ratingová agentura revidovala svůj výhled na „stabilní“ z „negativního“ na základě očekávání, že se maďarská ekonomika v příštích dvou letech vyhne výraznému hospodářskému poklesu a přečká nepřímé dopady rusko-ukrajinské války.

S&P očekává, že maďarská vláda, která se zavázala snížit schodek rozpočtu na rok 2023 na 3,9 % hrubého domácího produktu, v příštích několika letech postupně sníží fiskální deficity.

_________________________________________

Vývoj maďarských veřejných financí komentuje ekonom Gábor Regős.
  • Zatímco v období dynamického růstu před koronavirem jsme se ustálili na stabilním deficitu kolem 2 procent, po epidemii bylo nutné stimulovat ekonomiku a zvyšovat výdaje na zdravotnictví.
V důsledku toho byl schodek v poměru k HDP 7,5 procenta v roce 2020 a 7,1 procenta v roce 2021.
  • Do konce roku 2019 se v důsledku několikaletého boje nakonec poměr státního dluhu k HDP snížil na 65,3 procenta HDP, ale do roku 2020 vyskočil na 79,3 procenta. V roce 2021 už ale dokázal klesnout na 76,8 procenta.
Vláda stanovila cíl schodku 4,9 procenta pro rok 2022 a 3,9 procenta pro rok 2023.
  • Snížit deficit a dluh není v současné situaci tak snadný úkol. Inflace sice zvyšuje příjmy, ale udržování oficiálních cen energií až do průměrné spotřeby spotřebovává obrovské sumy a zdražování se samozřejmě dotýká i dalších vládních nákupů.
Podle odhadů Gábora Regőse dosáhne státní dluh do konce roku 2023 73,2 procenta HDP, ale může být i příznivější.
  • V rámci toho se směnný poměr v posledním období zvýšil téměř k 25 procentům. Do roku 2023 si ÁKK v tomto ohledu stanovila horní hranici 30 procent. I když v příštím roce dojde k nové emisi v cizí měně, nemělo by se zapomínat, že dojde i na splatnosti dluhopisů denominovaných v eurech, jenech a dolarech v hodnotě kolem 900 miliard HUF.
Kvůli inflaci se může nárůst příjmů z DPH v roce 2023 přiblížit 20 procentům. Zde také došlo k výraznému nárůstu v roce 2022 – asi 30 procent za prvních 10 měsíců.

Maďarsko má prozatím svůj dluh pod kontrolou. Dokáže ho tiše, nenápadně snižovat, navzdory všechny problémy. Bez rychlejšího "přílivu" fondů EU se ale omezí vládní investiční výdaje. Vláda má sice stále bohatě širší příjmy, ale obratem je přerozděluje na udržení cen v zemi. Investice se na úkor vyšších deficitů realizovat nebudou, a proto musí počkat. Tento systém vláda nastavila na roky 2023/2024 s tím, že jej bude zřejmě vícekrát upravovat a aktualizovat dle skutečných příjmů a cen energií na trhu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministerstvo výstavby a dopravy informovalo, že letos nemůže nikdo očekávat předání jediného kilometru dálnice. Zpozdí se i několik dalších předávání v sektoru výstavby nebo investičních spouštění sítě rychlostních silnic a železniční úseků v rámci sítě plánovaných na letošní rok.

Výstavba nových úseků se ale začne.

https://www.vezess.hu/hirek/2023/01/21/ ... itasoknal/

Začne se stavět na dvou rychlostních silnicích, k výstavbě M8 ale nedojde, i když z jihovýchodního cípu Balatonu by byly napojeny dálnice M7, M6, M5 a M4. Z toho všeho se v roce 2023 uskuteční přípravné úkoly pro stavbu úseku mezi dálnicí M7 a Dunaújvárosem - a zatím se ani neví, zda se může začít stavět v roce následujícím.

Stavba rychlostní silnice M44, úsek mezi Szentkirály a Lakitelek, by měla být dokončena v prvním čtvrtletí roku 2024, ačkoli dříve byl jako termín dokončení stanoven konec roku 2023. Stejně tak nebude do konce roku dokončen poslední úsek dálnice M6 spojující Bólyt s Ivándárdou. A už se ukázalo, že rozšíření dálnice M1 na 2×3 pruhy - na úseku mezi M0 a Bicske - padlo za oběť tehdy zavedeným rozpočtovým škrtům.

Do konce roku však dokončí mimo jiné rozšíření dálnice 83 na 2x2 pruhy mezi Pápou a Győrem, úsek dálnice 67 obchvat Látrány a začnou se stavět rychlostní silnice M49 a M4 - první mezi Mátészalkou a maďarsko-rumunskou hranicí vytvoří spojení (z toho vznikne první 28kilometrový úsek), zatímco ve druhém případě bude probíhat úsek mezi Törökszentmiklós a Kisújszállás východ.

K tomu poslednímu: Výstavba rychlostní silnice M49 mezi M3 a Ököriófülöpös byla oficiálně zahájena 23.01.2023.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kalanis
Příspěvky: 379
Registrován: 14.3.2009 17:05:07

Re: Maďarsko

Příspěvek od kalanis »

Na tu M6 jsem zvědav, protože se jim v roce 2025 nejspíš stane, že Chorvati dojedou s A5 na hranici a budou na ně koukat, jak na nás Poláci s S3/D11.
Martin Vedral
Příspěvky: 89
Registrován: 29.4.2009 23:09:02

Re: Maďarsko

Příspěvek od Martin Vedral »

kalanis píše:Na tu M6 jsem zvědav, protože se jim v roce 2025 nejspíš stane, že Chorvati dojedou s A5 na hranici a budou na ně koukat, jak na nás Poláci s S3/D11.
To těžko, Maďaři už staví a mají mít hotovo v lednu 2024, takže určitě dříve, než Chorvaté. Dá se najít fotodokumentace i video, dokonce i v tomto vlákně.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Stavebnictví 2023

Koncem tohoto měsíce se koná konference. Na témy:

Stavebnictví a (investiční) doprava - Nabralo tuzemské stavebnictví nový směr?
Sektor je na vrcholu, ale co nás čeká?
Jak velká je setrvačnost?
Co přinesly domácí a mezinárodní ekonomické úpravy?
Začíná desetiletí renovací?

Vláda snížila stavební výdaje pro letošní rok opravdu dramaticky. Netýká se to jen dopravy, ale i bydlení. Jsou sice avizované dotace na energie a zateplování, ale není to postačující náhrada. Výdaje, které se zvedají pro některé kapitoly, tak sotva pokrývají růst nákladů.

Stavební produkce může v roce 2023 klesnout. Varuje před tím národní asociace stavebních dodavatelů (ÉVOSZ) a ta navíc letos předpovídá i pokles počtu zakázek. :idea: Bez ohledu na to, že jsou tady k výběru vysoké zdroje z EU - ohrožené vládní rétorikou a krokama ... mají dorazit letos, ale jsou v omeškání 1,5 roku. Mezi výzvy, kterým sektor čeli je zvyšování mezd: Maďarské stavební firmy musí poskytovat kvalifikovaným dělníkům a inženýrům takové mzdy, aby neodcházeli pracovat do západní Evropy. Kvůli očekávanému poklesu počtu zakázek bude také pro stavební firmy obtížné udržet pomocné pracovníky.

Propad se očekává v rozmezí 10 až 15% proti roku 2022.

:arrow: Maďarsko musí tvrdě přemýšlet o budoucích vztazích s Ruskem, říká Orban
https://www.bloomberg.com/news/articles ... ify%20wall

Maďarsko možná bude muset v budoucnu přehodnotit své přátelské vztahy s Ruskem kvůli posunu geopolitické reality v důsledku invaze Moskvy na Ukrajinu, uvedl premiér Viktor Orbán.

I když je v zájmu Maďarska udržovat vazby na Rusko, zejména kvůli jeho energetické závislosti, vztahy Evropy s Moskvou nemusí být po skončení války obnoveny, což donutí Maďarsko, aby se také přizpůsobilo, řekl Orbán ve čtvrtek na ekonomickém fóru v Budapešti.

:arrow: ING: Maďarsko: Technická recese bude mělká
https://think.ing.com/articles/hungary- ... be-shallow

V naší nejnovější aktualizaci stručně přehodnocujeme naše maďarské ekonomické a tržní prognózy, protože se domníváme, že dochází k postupnému poklesu ekonomiky v prvním čtvrtletí roku 2023. Nicméně nejpravděpodobnějším scénářem je krátkodobá technická recese, protože ekonomická aktivita se ve druhém čtvrtletí tohoto roku mírně oživí.

:arrow: Život v Maďarsku. Obyvatelstvo ve 4.Q nakupovalo rekordně málo. Ukončení dotací na PHM a energetické cenové zatížení ohlášené na 2023 způsobují propad malobchodu. Ten navíc trpí všeobecně vysokou DPH a dalším zatížením. Maďarsku hrozí, že přijde o tisíce menších obchodů, protože nezvládají 3 faktory najednou: prudké zvedání mezd, cen energií a dalších nákladů a propad tržeb.

Lidem se zdražuje všechno kromě jak takž dotovaných energií. Inflace v Maďarsku je opravdu vysoká. Extra zdanění všeho co jde má vykrývat extra výdaje státu jako dotace pro obyvatelstvo a samosprávy v energiích. Ve skutečnosti je to bída i ve městech a obcích. Přenáší se tak postupně další zátěž na obyvatelstvo. Dávky se nezvedají, což značí jejich snížení právě pro vysokou inflaci. Nestačí pokrývat to, co doposud ano.

Známý salám Pick je levnější v Německu, než v Maďarsku, kde se vyrábí. Lidé kroutí hlavama, ale fakta nepouští: rozdíl je v DPH a nákladech na všechno ve výrobní a maloobchodní sféře. Takových komodit ale přibývá. Samotné maďarské zemědělství zažívá krizi: právě pro zvedající se náklady. Jedná se přitom o regionální vesnický pilíř.

Za vším je dle Orbána a vlády válka na Ukrajině. Vše co lze tak samotný Orbán komentuje v tomto rozsahu. Nedávno označil rezoluci naléhající na mír na Ukrajině, kterou přijalo Valné shromáždění OSN, za "promírový text" s tím, že jde o většinový postoj ve světě ohledně konfliktu.

Rusko nemůže vyhrát válku, protože za západní Ukrajinou se mobilizuje takové množství zbraní, energie a peněz, že je "lidsky kalkulováno", že je nemožné vyhrát otevřený vojenský konflikt proti takové síle. A dodal: ale platí to i obráceně, kdo si myslí, že Rusko, které je jadernou velmocí, lze porazit, mýlí se.

Takže ani jedna strana nemůže vyhrát tuto válku. Jen počet obětí se bude stále zvyšovat o stovky, tisíce, desetitisíce." Proto zdravý rozum říká, že je potřebné příměří. To by přineslo i stabilitu do ekonomických poměrů ve světě.

Orbán ale začíná vnímat čím dál více, že Budapešť neznamená pro Moskvu skoro nic a naopak Budapešť potřebuje miliardy eur ze západu pro investice a udržení sociálního smířu. I proto vláda pomalu obrací svojí prokremelskou rétoriku ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Těžká dopravní nehoda se dnes odehrála na maďarské dálnici M1 západně od hl. města, patrně z důvodu prašné bouře (něco jako na SK D2: viewtopic.php?p=270153#p270153 )

Srazilo se pět kamionů a 37 vozidel, na místo dorazily čtyři záchranářské vrtulníky. Zraněno bylo celkem 36 osob, z toho 1 osoba utrpěla zranění neslučitelná se životem a 13 osob utrpělo těžká zranění.

Dálnice byla pro dopravu uzavřená.

další informace a fotky: https://index.hu/belfold/2023/03/11/tom ... n-utkozes/

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Nový soukromý koncesionář, který převzal většinu dálniční sítě, MKIF, zahajuje v dubnu rozsáhlou rekonstrukci vozovek na dálnicích. Svým rozsahem bude historicky největší a bude trvat 3 roky. Celkem se bude pracovat na 67 lokalitách. (více o MKIF: viewtopic.php?p=260260#p260260 )

https://mkif.hu/magyarorszag-legnagyobb ... elujitasa/

Pracovat se bude na dálnicích M1, M15, M3, M30, M35, M4, M7 a M8.

V letošním roce vymění asfaltovou vozovku v délce 297 km.
  • V odůvodněných případech opravujeme i hlubší konstrukční části. Podle plánů jen letos položíme více než 330 000 tun nového asfaltu.
Obnoveno bude 200 mostů a nadjezdů po celé zemi.

To samozřejmě zahrnuje objížďky a dopravní omezení.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

jízda po nejvytíženější dálnici v zemi, M1, mezi Rakouskem a Maďarskem z Vídně, takže je potřeba to posunout na 7:20, video nahrané nedávno, k 15.4.2022

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

z výstavby: M44 Kecskemét - Szentkirály:

mapa: https://nif.hu/2022/03/megkezdodnek-a-m ... szakaszan/

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
vaclav
Příspěvky: 1830
Registrován: 7.4.2010 11:29:27

Re: Maďarsko

Příspěvek od vaclav »

je pravda, že Maďarsko je co se týče výstavby infrastruktury úplně štronzo?
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Nevím co přesně je štronzo, ale patrně to bude myšleno ve smyslu negativním.

Stačí si číst alespoň několik příspěvků zpátky a lze zjistit, že se na dálniční síti šetří, ale pouze na tom, co financuje stát. Nemá smysl, abych se opakoval. Od 09/2022 tady na této straně píšu o omezení finačních prostředků do výstavby dálnic: třeba zde viewtopic.php?p=259713#p259713 a dál.

Rozpočet 2023 alespoň udržel výdaje na hlavní a regionální silnice, i když ne zcela vzhledem na vysokou inflaci v zemi.

Nový soukromý koncesionář rozběhne masivní modernizaci dálnic ve své správě. O tom píšu tady: viewtopic.php?p=260260#p260260 . O prvních pracích již bylo informováno: https://mkif.hu/orszagszerte-11-uj-hely ... jus-22-en/

Letos se nemá do provozu odevzdat na dálniční síti vůbec nic. A hlavně se několik významných staveb a projektů rozšíření (na M1) ani nezačalo realizovat. A to ani ty, které jsou vysoutěžené. Začátkem 2024 pak úsek M6 na jihu u hranic s Chorvatskem, který se jako jeden z mála staví dle plánu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: stav z výstavby mostního spojení Paks - Kalocsa:

fotogalerie: https://magyarepitok.hu/utepites/2023/0 ... s-duna-hid



:arrow: Poslední úsek na dálnici M6, mezi Bóly a Ivándárda (hranice s HR) je v 75% plnění realizace. Do provozu se má odevzdat nejpozději začátkem 2024. Jde o asi 20 km dálnice.

fotogalerie: https://magyarepitok.hu/utepites/2023/0 ... en-galeria

:arrow: Stav výstavby M44 Szentkirály and Kecskemét (M5) lze pozorovat na těchto nejnovějších fotkách: https://magyarepitok.hu/utepites/2023/0 ... tt-tartoit . Jedná se o 32 km dálnici, kde se odevzdání očekává začátkem roku 2025.

tady je mapa úseku:

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Maďarsko vysoutěžilo v roce 2022 úsek na M4 Törökszentmiklós - Kisújszállás. Aby nepropadla nabídka, tak vzhledem k dobrému poměru cena : délka a faktu, že se na této dálnici dlouhodobě investuje více ze státních peněz, tak je snaha pokročit, tak se tady zahájí výstavba.

Délka je 34,3 km. Doba realizace má činit 3 roky. V nákladech 134 mld. HUF. Zhotovitelem bude Duna Aszfalt Projekt Zrt. FInancování zajištěno státem. Z této délky je 25 km nová výstavba, zbytek rozšíření stávající silnice.

Jináč i nadále platí rozsáhlá omezení pro zahájení "jakýchkoliv" stavebních aktivit: desítky silničních projektů, dalších v oblasti školství a sportu atd.

https://magyarepitok.hu/utepites/2023/0 ... ak-epitese
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Evropská unie“