Španělsko

Země EU kromě Česka
Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

blok info

:arrow: Na La Palmě byla dne 25.5. uvedena do provozu nová trvalá silnice, spoj LP-213/215. Je dlouhá 3,9 km a stála 38 milionů EUR. Stavba mostu trvala 4,5 měsíce.

Obrázek

Obrázek

:arrow: MITMA převedla celý tah SE-20 (severní okruh Sevilly) na městskou radu Sevilly.

Zatímco neustále převádějí silnice na místní samosprávy (většinou odbočky a staré travesías), často není k vidění vládní kroky, jak převádějí celé katalogizované silnice národní silniční sítě (RCE). Sevilla to takhle chtěla. V opačném případě se to děje velmi ojediněle.

Silnice byla postavena v letech 1990-1992 pro světovou výstavu Expo v Seville jako dočasné řešení čekající na dokončení řádného dálničního okruhu (SE-30), ale to se nikdy neuskutečnilo. SE-40 je nyní plánováno na okružní tah kolem Sevilly.

https://www.mitma.es/el-ministerio/sala ... 52023-1621

Obrázek

:arrow: MITMA udělila zakázku v hodnotě 108 milionů EUR na výstavbu 10,6 kilometrů dálnice A-73 mezi Quintanaortuño a Montorio, což je severně od Burgosu.

https://www.mitma.es/el-ministerio/sala ... 62023-1355

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Kanárský ostrov La Palma je v ohrožení lesních požárů. Vyhořelo již 6% rozlohy ostrova.

Dnešním dnem se zvedl počet evakuovaných z 500 na 2500 lidí.
Plameny mají za následek značně zničenou lesní plochu, z původních pár set HA jsme na 4500 tedy 45 km2. Jeho rozloha je přitom 710 km2.

Obrázek

Obrázek

S požáry bojuje aktuálně na 300 hasičů, další stovky jsou na cestě.

Podle údajů Evropského informačního systému o lesních požárech (EFFIS) postihlo Španělsko v roce 2022 téměř 500 lesních požárů, které zničily více než 300 000 hektarů, což je nejhorší číslo v Evropě. Za letošní rok je to již 66 tisíc hektarů.

Zničeno bylo již prozatím 12 budov. Očekává se další nárazový vítr a v kombinaci se suchem terénu a nedostatkem deště je tato situace komplikovaná

La Palma s 85 000 obyvateli je jedním z osmi členů španělského souostroví Kanárské ostrovy u západního pobřeží Afriky. V roce 2021 ji zasáhla sopečná erupce, která trvala asi tři měsíce, přinutila tisíce lidí k evakuaci a způsobila škody ve výši 900 milionů EUR (1,01 miliardy USD).

Armáda sem dnes poslala 150 hasičů. Španělská vláda si od toho slibuje dostat hlavní požár pod kontrolu.

Obrázek

Hoří i na ostrově Tenerife.

Tam bylo evakuováno prozatím 50 osob a shořená plocha činí 60 hektarů. Tam to hasí několik jednotek hasičů za pomoci 3 vrtulníků (tento počet se 3x za polovinu dne). Limituje to pomoc pro La Palma, ačkoliv tam dnes nějaká technika vyplula.

Silnice, které jsou uzavřené:

❌ La carretera Los Loros (Arafo), TF-523, se cierra totalmente desde el KM 5
❌ La carretera Las Lagunetas, TT-24, a partir del km 43
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Kanárské ostrovy, La Palma: Plameny už zasahují i ​​národní park Caldera de Taburiente

Požár hasí již 9 vrtulníků a 2 letadla. (241 shozů vody)

Město Tijarafe na ostrově La Palma bylo evakuováno. Celkový počet evakuovaných kvůli masivnímu požáru na SZ ostrova dosáhl k dnešnímu podvečeru již 4300. Pokud jde o stav v La Caldera de Taburiente , ředitel zásahu uvedl, že požár vnikl do národního parku La Caldera de Taburiente a rozvíjí se v oblasti kopce Tenerra a rokle Bombas de Agua. Shořela plocha o rozloze asi 47 km2.

Dosud evakuované oblasti jsou horní část LP-1 z oblasti Fayal po Time Tower, spodní část LP-1 z Fayal po Barranco de Jurado, včetně měst Tijarafe, oblast od Hacienda del Cura, zařízení Roque de Los Muchachos a obec Puntagorda.

Požár hasí 400 hasičů, včetně posil ze Španělska.



Dým z La Palma se stáčí na jih:

Obrázek

Záchranným složkám, které pracují v La Palma, se během noci podařilo zastavit postup plamenů na jejich pravém křídle, na tahu LP-1. Ale byla znovu aktivována v horní části obce Tijarafe , nad městem, a půdní a vzdušné zdroje fungují tak, že tato reaktivace není konsolidovaná a mohla by nakonec zasáhnout domy. Což se bohužel stalo, dle záběrů jsou v plamenech domy v kopcích. :o

https://twitter.com/i/status/1680635526892646401

„Snažíme se tyto reaktivace kontrolovat“, aby oheň nešel směrem k části domů a abychom jej mohli přesměrovat do horní části lesní cesty, která vede do El Time, komentoval ředitel provozu. Rafael García .

Obrázek

Asi 90 vojáků na zemi a ve vzduchu se snaží ovládnout oblast, kde se oheň znovu aktivoval, hlavně proto, že závětrný vítr vytváří turbulence a silné sluneční záření, které aktivuje horká místa.

Obrázek

"Věříme, že pomocí akcí, leteckých prostředků, se nám podaří zastavit další rozvoj požáru. Máme velmi mohutnou masu borovic a horko dnešních dnů k zastavení požáru nepomohlo.

Na ostrov La Palma již dorazil velký letoun ze Španělska, který sem dopravil první část hasičů z armády.

Prognóza: mírně se ochlazuje, zpomaluje foukání, zpomalil se postup požáru, ale nadále není pod kontrolou.

S nasazením hasičů do Národního parku se ale nepočítá. :idea: Jako důvod se uvádí rokle, kde plameny mohou přeskočit a uhasit požár sám sebe de facto, ale rovněž by to vytvářelo smrtelné pasti pro pozemní síly. S mořskou vodou prozatím NP rovněž hasit nechtějí.

Paralelně s požárem na La Palmě vypukly v posledních hodinách také požáry, i když menšího rozsahu, na Tenerife a Gran Canaria. Tam je situace dobrá, požáry jsou pod kontrolou.

____________________________________

Srovnání oblastí zasažených lesním požárem Puntagorda a sopkou La Palma :arrow: (prozatím 4700 hektarů požáru vs. 1100 ha vulkánu v r. 2021 - tam všude byla láva, silnice jsou v tom území již obnovené)

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

blok info

:arrow: projížďka po A-49 Huelva - Sevilla:



:arrow: MÚK A-55 / AG-42 v Tui. Zjevně je již v provozu od západu na sever, i když provizorně:

Obrázek

Obrázek

:arrow: Rada ministrů schválila výběrové řízení na výstavbu posledního úseku A-23 mezi Lanave a Sabiñánigo v Aragonii. Je 8,5 km dlouhý a je považován za poslední úsek A-23, který má být postaven:

https://www.mitma.es/el-ministerio/sala ... 72023-1435

:arrow: Rada ministrů schválila zahájení výběrového řízení na rozšíření na šest jízdních pruhů na 17 kilometrů A-7 mezi Orihuela a Crevillent (provincie Alicante). Odhad nákladů je 94 milionů EUR (5,5 milionu EUR na kilometr).

Tento úsek A-7 vede rovinatým terénem s intenzivní kultivací. Takže i když nemá žádné velké stavby, počet mimoúrovňových křižovatek a nadjezdů je poměrně značný.

Obrázek

:arrow: MITMA hlásí, že přestavba N-II (N-2) mezi Torderou a Maçanet de la Selva byla dokončena. Tato část N-II je chybějící spojnicí, která byla plánována jako dálnice mezi A-2 a C-32, protože tato trasa spojuje Costa Brava s AP-7 a také lokality v regionu Costa Brava, jedná se o silně frekventovanou silnici s průměrem 16 000 vozidel denně, více v hlavní sezóně, takže překračuje prahové hodnoty pro modernizaci autoví.

Rozhodli se však modernizovat stávající N-II, která byla poměrně rozsáhle přestavěna za 30 milionů EUR. Zůstala však dvouproudovou silnicí s vyššími standardy než původní silnice.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

:arrow: Vývoj požáru na Kanárech, ostrov La Palma k 19.7.: požár se dostal pod kontrolu. A od dneška se situace téměř uvedla do normálu. Rozsah spáleného území je velký, zničeno i několik domů a dalšího majetku. Situace se zvládla jen za pomoci asistence značných posil ze Španělska z pevniny.

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Hloubený tunel, nový obchvat Torrelavega (A-67):

https://twitter.com/i/web/status/1681979063395667968

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Nedávné (6. června 2023) satelitní snímky v aplikaci Google Earth ukazují pokrok na projektu dálnice „Arco Noroeste“ poblíž Murcie.

Tyto snímky obrazovky jsou pořízeny z jihu na sever:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

:arrow: Ještě jeden krok pro A-15 v Sorii. MITMA vypisuje za 116,5 milionu eur práce na úseku Fuensaúco – Villar del Campo na dálnici Navarra (A-15)

https://www.mitma.gob.es/el-ministerio/ ... 72023-1455

Akce zahrnuje výstavbu 15 km nové dálnice, která posílí koridor spojující Madrid s Navarrou a zlepší přístup k Sorii a komunitě Foral.

Projekt zahrnuje dvě mimoúrovňové křižovatky: křižovatku Aldealpozo a křižovatku Villar del Campo. Dále jsou navrženy 3 viadukty, celkem 17 podchodů, z toho dva odpovídající spojovacím stavbám, a 4 nadjezdy.

Velká část staveb je z ekologických důvodů multifunkční a přizpůsobená pro průchod fauny, čímž je zaručena prostupnost a konektivita biotopů. V tomto smyslu byly navrženy dva specifické přechody pro divokou zvěř.

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

N-232 východní Morella (upgrade posledních 4,8 km) pokračuje

https://www.mitma.gob.es/el-ministerio/ ... 72023-1151
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Charakteristika silniční sítě, aktualizace

K 31. prosinci 2021 má silniční síť ve Španělsku 165 375 kilometrů, z toho 26 459 km (Red de Carreteras del Estado, RCE; k 31. prosinci 2021) spravuje Ministerstvo dopravy, mobility a městské agendy a shromažďuje 52,5% celkového provozu a 64,57% nákladního provozu. Kromě toho existuje 71 145 km, které jsou spravovány autonomními společenstvími a podporují 42% provozu, a 67 770 km provinčními radami (které představují 5,5% zbývajícího provozu).

Kromě těchto komunikací mají obce na starosti (podle posledního oficiálního měření z roku 1998) 489 698 km, z toho 361 517 km příměstských. Konečně existuje 11 355 km silnic závislých na jiných agenturách. Oficiální dopravní měření tohoto velkého počtu silnic neexistují, ale jejich váha v porovnání s celkem je velmi malá (podle odhadů Generálního ředitelství silnic by nikdy nepřesáhla 10 % z celku pro zbytek sítě) .

Z celé sítě je 17 551 km vysokokapacitních silnic (zpoplatněné dálnice, neplacené dálnice, rychlostní silnice a víceproudé dálnice), z toho 12 165 km (k 31. 12. 2021) patří do RCE.

https://www.mitma.gob.es/carreteras/cat ... carreteras

V roce 2021 jsem psal široký souhrn k silniční síti, kde jsem uvedl: "Dne 31.12.2018 bylo v zemi celkem 17 228 km zkapacitněných tahů."
viewtopic.php?p=226364#p226364

Značí to, že během 3 let se tato síť zvětšila o min. 323 km. Že se něco staví a odevzdává, tak o tom si lze číst i zde. Tohle číslo je ale matoucí, protože řada km "přešla" pod samosprávy, aby stát ušetřil na údržbě. Logicky, když už je obchvat nebo i dva nedaleko sebe, tak původní mětský zkapacitněný tah již nespadá do této kategorie. I tak je to ale hezké číslo, protože vzhledem na ten již dosažený stav to stále představuje tempo 100+ km ročně.

Z tohoto rozsahu 17,5 tis. km je zpoplatněno 30%.

Během právě uplynulých 3 let se spíš vynakládají miliardy eur na modernizace: na rozšíření, na upgrade MÚK, na nové přivaděče a vozovky. Tyto náklady se budou rozhodně spíš zvedat a ve Španělsku je to docela diskutované jak se to bude dál platit. V dobách nejvyšší expanze dálniční sítě vynakládalo Španělsko jen kolem 600-850 mil. € na údržbu a menší práce státní silniční sítě, což rozhodně neodpovídalo potřebám. Ta částka se během let zvedla o polovinu, ale spíš se bude muset 2x. Možná se tomu budu někdy věnovat.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Sauce
Příspěvky: 610
Registrován: 11.3.2018 12:57:47
Bydliště: Egerland

Re: Španělsko

Příspěvek od Sauce »

Při ekonomické krizi v nultých letech bylo mnoho dopravních staveb napříč Španělskem pozastaveno a dostavba se odložila na neurčito. Mnoho takových staveb se během let dokázalo dostavit, za což patří velký obdiv, ne vždy se to po tak dlouhé době podaří.

Přemýšlel jsem ale, zda bych někde mohl najít nějaký seznam takových staveb, které třeba do dnešního dne čekají na dostavbu. Projíždění po google earth a hledání různých takových majstrštyků mě docela baví a historie okolo nich je snad ještě zajímavější.

Pokud by někdo něco měl (velké naděje vkládám do Diaľničiara), byl bych moc rád, mohl-li by něco takového nasdílet.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Takovým seznamem nedisponuji. Když se občas uvede do provozu stavba, která se budovala delší dobu, tak to u ní doplnim. Mohu se po takovém seznamu ohlédnout. I když některé původní instituce již nejsou, resp. upravila se kompetence a proběhlo několik reforem, takže nalézt původní ucelené dokumenty je obtížné. I proto, že celá řada těch dálnic tehdy byla koncesních ... stát se tvářil, že to není jeho problém. (pochopitelně) Až když některé převzal, tak pak "je řešil".

Ve Španělsku (a já to tady rozepsal v tom souhrnu 2021), to byla šoková situace. Oni tam ročně do dopravní infrastruktury ze strany vlády investují v těch nejlepších letech 14 mld. €, ještě v 2009 byl plán 20 mld. € a v 2010 dalších 19 mld. €: viewtopic.php?p=226364#p226364 (tady jsou skutečné výdaje) a tohle se pak prudce propadlo, v 2012 již "jen" 10 mld. € a neustále to de facto klesalo. A stát musel pak po 2013 odkupovat projekty, čímž se zpomalilo tempo rozvoje. A neustále se snižoval objem peněz.

Nevím opravdu, že by existoval ucelený seznam na začátku krize. Protože se spíš zavedlo "nutné minimum", pak koncesní firmy neoznamují problémy. To až s časem a snaží se vyjednat "dotace", které nepřícházejí. Takže ten rozsah já neznám, nebo jej nyní neumím dohledat, 10+ let poté.

Ta krize byla tehdy opravdu enormní. (od Ameriky po EU s dosahem až do AUS) Já stál částečně u ní (již i vzhledem na zasažený rozsah ve světě). Španělsko tehdy zápasilo v mnoha ohledech s extrémně napjatou finanční situací, což by šlo rozepisovat na celé dokumenty. Pozastavení výstavby dálnic nebo silnic byl jen jeden aspekt. Přelévalo se to do železnic do VRT projektů. Tam pak přišlo k lavině krachů zhotovitelů s bydlením a řešilo se taky co pak s těma barákama dělat. Mladí lidé tam nemají v tom období práci, dokonce se v jednom roce vyčerpala rezerva na dávku v nezaměstnanosti již v 9. měsíci. Pak to nebylo jen o problému s pozastavením rozestavěných dálnic, ale tady byla série koncesních dálnic v provozu, které musel řešit stát - protože se prudko snížil objem provozu a byl výpadek na mýtném. Banky, banky a znovu jen banky, které tam doléhají tehdy na všechno stavebnictví, soláry, na rozestavěné projekty a stejně tak ty v užívání, nebylo co závidět. Nebyla ochota uvolnit peníze - štát neměl na dávky a důchody a nebyla ochota uvolnit miliony na dokončování projektů, když se neplnila vize o nějakém provozu, tedy celá série dálnic možná neměla dostatečný smysl pro tu návratnost. Nezaměstnanost prudce rostla a hrozil teprva bankrot velkých firem. Tyto firmy se pak obrací i na banky, že nekonečné omezování financování nepovede k oživení, ale k bankrotu ve velkém rozsahu, ale to již zasahuje ECB. Tam opravdu to, co krachovalo v ex dekádě, tak nefunguje v mnoha částech dodnes ... to jsou často i celé rozsáhlé skladovací prostory, firmy v rámci průmyslových parků. Ano, postupně se obnovila dostavba veřejné infrastruktury ... ale tento proces se natáhl daleko za obzor. Není v silách španělské administrativy se ani věnovat všem problémům ... doposud nemají adekvátní prostor pro přesné zmapování celého rozsahu silniční sítě ve veškeré gesci tak, aby to bylo v jednom roce. (tím nemám na mysli ty hlavní tahy)

Oni se tam doposud boří s mnoha problémama, reformama právě z minulé dekády. I s tím mýtem, i s tím modelem údržby (vynakládají na údržbu 1/5 toho co Francie nebo Německo, 1/2 toho co Itálie). Oni celou řadu silnic v zimě vůbec neudržují a v létě neopravují tak jak jinde. Protože nemají doslovně za co.

tady byl článek z 2013 k tomu převzetí 8 dálnic: https://www.reuters.com/article/autopis ... D2B2-OESBS

Nechci extra rozepisovat ty finanční aspekty, tomu se tady věnoval větší prostor.

Španělsko ale postupně smysluplné projekty staví - dostavuje. Občas se ale stala "nehoda" třeba kvůli krachu firmy a špatného postupu realizace. A to pak stojí a čeká na svůj osud ... jako třeba obchvat Guardo: viewtopic.php?p=162164#p162164

Obrázek

No a to se píše dekáda zpátky. A třeba informace z 03/2023 mluví o tom, že starosta Guardo je přesvědčen, že práce na viaduktu dokončí za 30 měsíců: https://www.diariopalentino.es/noticia/ ... n-30-meses a když si ten článek pročtete, tak zjistíte, že je to stále politika a peníze, tak jak všude: region musí přesvědčit vyšší orgány o potřebě to postavit. (ale kdo ví jestli se to nebude nejdříve bourat?)

Ale možná někdo takovým seznamem disponuje nebo na něj časem narazím a pak ho sem dám. Nikdy jsem se o takový seznam až nezajímal ... vím jak obtížné bylo nastartovat dostavbu (tedy dofinancování) dálnic a silnic v Řecku a Chorvatsku.

Španělsko (stejně jak 10 dalších států světa) překročilo jistý bod v ekonomice. Stalo se takříkajíc závislým na vnitřních investicích do stavebnictví jakožto hlavní síly ekonomického rozvoje. To je hezké do doby, než se objeví krize, která sníží hospodářský výkon, příjmy a sníží ve výsledku spotřebu lidí. Najednou nemáte za co ty peníze pumpovat - nemáte jaké peníze pumpovat, tedy si sám ještě zhoršíte situaci + najednou mají problém ti co již leccos provozují nebo právě staví. A následuje řetězová událost ... to se stalo se ve Venezuele když se propadla cena ropy, trápí se tam dodnes, to se stalo v Tunisku s arabským jarem, to se stalo i v tom Chorvatsku, Portugalsku, Řecku, Argentině a dalo by se přejít do Asie. Mnoho z těch zemí má ale nadále hlavní pilíř stavebnictví, ale již ne 35% ... ale třeba že 20%. Kdo to dovedl nahradit nebo projít tou krizí. Ale důsledky je cítit stále a vzhledem k výši dluhů se snad ani nedá očekávat obnovení "původních plánů" z doby před tou krizí.

Jen pandemie stačila na to, aby se tzv. "velké stavebnictví" ve Španělsku propadlo v roce 2020 o 30%. Tedy veřejné práce/projekty. Najednou kvartálně byl výpadek 2 mld. € proti roku zpátky. A už vznikla obava o všechno ... sotva se ta země vzpamatovala z té předešlé krize. A nadecuje se dodnes. Proto se snaží konsolidovat ty koncese a mýto - ale musí vyřešit i ty výdaje na údržbu a opravy. :idea:

Centrální vláda de facto snižuje výdaje do silnic. Jako celku. Přehazuje tu odpovědnost na regiony - které to tak ale mají od uplynulé krize. Nahání si voliče a je to jejich jediná aktivita. Tím se udržuje model práce a rozvoje. Občas se vláda snaží ucelit nějaké tahy a zlepšit mobilitu - již nový pojem. Tehdy umí podpořit výstavbu - ale hledá k tomu vícero nástrojů.

Tady je MITMA (ministerstvo), 2023, investice: https://www.mitma.gob.es/recursos_mfom/ ... a_2023.pdf

Že se zvedají investice do dopravy proti tomu období 2010 - 2018.

____________________________________________________________________________________

tady se jde dočíst o (dle mojeho názoru přemrštělého odhadu) zbytečných investicí: https://www.rtve.es/noticias/20180619/d ... 2920.shtml (železnice, energetika, odsolovací zařízení, silnice)

tady zase 20 mld. € nejistota v roce 2018 s dalšími plány: https://cincodias.elpais.com/cincodias/ ... 78574.html

to je právě ta re-licitace dálničních projektů v aspektu té maličkosti jménem mýto: https://cincodias.elpais.com/cincodias/ ... 97565.html - že sice vyprší koncese, tedy i mýto, ale stát pak bude muset dávat 0,5 mld. € navíc na údržbě a opravách ...

Jak říkám, ten seznam výhradně dálnic nemám (instituce Fomento, která zachraňovala, není) - ale v období let 2010 - 2011 muselo Španělsko pozastavit velkou infrastrukturu (dálnice, VRT, přístavy, logistické uzly, letiště) za celkem 17 mld. €. A za 2 roky řešila hrozící bankrot 8 koncesí za 4-5 mld. €. A za dalších 5 let další 4 mld. €.

Teď vláda třeba od roku 1954 do 2016 postavila 750 přehrad a vyvlastnila 82 tisíc lidí a ještě se řeší kompenzace za tohle. Prolíná se to již s infrastrukturou - VRT tudy často prochází. Jde o to kde oni jsou v právním systému ... jak ministerstvo s veřejnou infrastrukturou ohrožuje i nadále min. financí. A přitom se musí investovat - aby se udržela práce a růst. Ale nejsou peníze ani na změnu projektů a financování ani na údržbu toho co stojí.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Ten seznam je nad moje síly. :oops: Ani po oslovení několika lidí z velkých firem v ES se mi nevede se k něčemu takovému dopátrat. Každý mi odpověděl hromadou materiálů, které ale vedou k již zadaným koncesním dálnicím - které se ocitají ve velikých problémech a hrozil jim krach - nebo ten krach oznamují. Některé se staví, některé jsou již v provozu. To se de facto opakuje s tím, co jsem uvedl včera. Ale ten včerejšek rozvedu a doplním, protože za všemi čísly "v provozu" a tou "krizí" je toho hodně, pokud to někoho zajímá. Ta rozhodnutí, která nakonec formují převzetí dálnic a zrušení mýta ohrožují poslední roky základní údržbu a rekonstrukci dálniční sítě, která je tady pro osobní vozidla převážně zdarma. Mýto se možná zavede od 2024, rýsuje se delší dobu vícero možností. V každém případě - velké stavební firmy a stavebnictví jako celek je tady pilířem rozvoje desítky let a tak jak kdysi plně podporují koncese, dnes apelují na zavedení mýta a další impuls do rozvoje sektoru.

Velká španělská krize trvala v letech 2008 až 2014, ve stavebnictví 2007 - 2015. Ta finanční krize startovala na hypotékách - výstavbě bydlení. Pak je nutno rozlišovat centrální vládu a regiony. Je hromada projektů za regiony, které mají ty problémy to ufinancovat. Španělsko, když vstupovalo do krize, tak nemělo dluh ani 40% HDP a za pár let již byl více než 70%. Nezaměstnanost mladých vystoupala na 45%. Musel bych prácně hledat co je dnes ve výstavbě a srovnávat to s nějakým obdobím zahájení realizace. A pak analyzovat, jestli to spadá do problémů zmiňované krize/recese, protože ta trvala opravdu mnoho let a prolíná se ve dvou dekádách.

Existují seznamy tzv. faraonských projektů - stojí hromady peněz a dodnes se plně nevyužívají nebo se dokonce rozpadají pro to, že se to nedokončilo dle plánů. Tady je seznam 30 z nich za 6 mld. €: https://www.libremercado.com/2012-01-18 ... 276447226/ . Dálnice tady nedominují, jak vidíte jsou to letiště, kulturní areály a tramvaje. ( https://www.bbc.com/mundo/noticias/2012 ... eudamiento )

Jenomže dálnice, tak jak jsem to psal v příspěvku výše, tak dálnice v koncesích prožívají málem bankrot. To bylo 8 mýtních dálnic, jak na centrální úrovni, tak v regionech. Pokud by ten bankrot proběhl, tak vlády nezískají podporu na realizaci "omezeného infrastrukturního plánu" od bank. Takže nakonec se těm 8 dálnicím pomohlo. To značilo často, co jedna koncese, to extra 500 mil. €. Plyne to ale z výpadků na provozu a stoupajících úrocích, část nebyla hotová a musela se dokončit. Nejvíce to odnesla tzv. série R- dálnic v Madridu. Takže hlavní město by takhle dopadlo ... a nakonec tak dopadlo, protože ten bankrot se ohlásil.

To se zase v letech 2010 - 2012 vedla debata, ať se rozšíří výběr mýta. Propočty tam ukazují dodatečných 10 mld. € z té sítě, co se budovala a stála. Ale platil by to uživatel - ten v katastrofální ekonomické situaci. Proto, že se k ničemu nikdo neohhodlal, tak se stalo:
  • Zpoplatněné dálnice R-3, R-4, R-5, AP-7, AP-36 a AP-41 ztratily finanční kontrolu a vyhlásily bankrot. Čtyři jsou radiální silnice , které spojují Madrid s Argandou, Navalcarnerem, Toledem a Ocañou . Navíc prodloužení posledně jmenované, Ocaña-La Roda, pozastavilo platby a AP-7 Cartagena-Vera je v předbankrotu.

    Původním hříchem zpoplatněných silnic bylo, že byly financovány vysokým zadlužením, vyplatily 10 % investice a nyní jejich příjmy nedosahují ani na zaplacení úroků z dluhu. Náklady na vyvlastnění navíc raketově vzrostly až o 600 % kvůli ceně pozemku; na křižovatce R-3 a M-40 se za metr čtvereční zaplatilo 3 100 eur. Nakonec chybovali s přehnaně optimistickým odhadem objemu dopravy, který dnes nedosahuje ani třetiny toho, co se očekávalo.

    Podle posledních údajů Fomenta klesl provoz na státních zpoplatněných dálnicích v prvním pololetí o 8,7 % na průměrných 15 774 vozidel denně, což je úroveň, která nebyla zaznamenána čtrnáct let. Zkrachovalé zpoplatněné silnice dopadly ještě hůře s průměrným poklesem o 12,5 % , který v případě R-2 Madrid-Guadalajara dosáhl 22 %. Červená lucerna z hlediska provozu odpovídá AP-41 Madrid-Toledo s pouze 1 609 vozidly za den.

    Jakmile byla infrastruktura dokončena, její ziskovost byla dále zpochybněna tím, že ministerstvo veřejných prací a Madridská obec postavily vysokokapacitní silnice souběžné se zpoplatněnými úseky. Jako by to nestačilo, ekonomická krize , růst mýtného, ​​růst DPH a růst cen ropy , který spouští ceny benzínu a nafty, daly poslední kapku některým dálnicím smrtelně zraněným.

    Mezi akcionáře firem, které se uchýlily k bankrotu, jsou velké španělské stavební firmy. Ve společnosti Accesos de Madrid, koncesionář R-3 (Madrid-Arganda) a R-5 (Madrid-Navalcarnero), má tedy Abertis podíl 35 %, Sacyr 25 %, ACS 20 % a Caja Madrid dalších 20 %. Její dluh je 666 milionů eur, přičemž její příjmy nedosahují 22 milionů ročně.
Tato krize první větší vlny dálničních bankrotů se přelila dál. Abertis si své zisky hustí koncesí katalánských dálnic, které už léta patří k nejvytíženějším a nejziskovějším. V roce 2010 vstoupila na 593,2 milionu z mýtného a získala 435,3 milionu dávek před zdaněním. Acesa získala první koncesi v roce 1967 a její dálnice jsou ziskové od roku 1977. Snaha o "sanaci" v jiných společnostech značila úpadek údržby ...

https://www.rtve.es/noticias/20121111/a ... 1678.shtml

FOMENTO (ex min. veřejné infrastruktury, dnes dopravy; fomento má archivy a "mitma" převzala na sebe i rozvoj měst a urbanizace) nemohl provést bez legislativních úprav nic, protože fiskální úprava není možná bez zpoplatnění dálnic. Fomento nechtělo mýtné ... přičemž mýtné by byla opakující se platba, ze které 20% platí cizinci. Zásadne to mohlo pomoct především státu.

Je potřeba se vrátit do historie - já se v tématu vrátil jen do "výstavby a rozvoje až k Římanům", ale finančně: Pokud Fomento konečně přispěje k záchraně zpoplatněných dálnic, nebude to poprvé. Stát v letech 1980 až 1983 intervenoval u tří koncesionářů a založil společnost National Toll Road Company (ENA). A tak najednou vláda schválila 1. injekci ve výši 540 mil. €; 90 milionů na kompenzace za pokles provozu a dalších 250 milionů na participativní půjčky. V účetnictví za rok 2013 má Fomento hru o 200 milionů na tento typ úvěru a dalších 99 milionů na dotování dálnic.

Asociace koncesních dálnic v krizových letech varovala, že v problémech jsou koncesní dálnice za 5 až 15 mld. €. Fomento odmítlo uveřejnit problémové dálnice, protože vláda všeobecně nechtěla působit negativně. Nemohla si to dovolit. S tím možná souvisí i zmiňované seznamy - z pohledu toho, co a proč se zastavilo. Protože stát nezachraňoval jen koncesní dálnice, on stát musel zachraňovat ještě i regiony. Když mělo Španělsko deficit 9% HDP, tak dalo slib do jakého času jej sníží a přitom centrální vláda ho měla jen 1,5%, ale dominují regiony a všechny ostatní "samostatní složky", ale funkční v jednom státě. Proto stát (Madrid) vyhlásil úvěrovou pomoc - pro regiony. Ty mají zaplatit za práce, dokončit projekty, refinancovat půjčky a v konečném důsledku snížit deficit. A do tohoto portfolia "spadlo všechno".

Tehdy si opravdu šlo číst konkurz za konkurzem: Koncesionář dálnice AP-41 mezi Madridem a Toledem vyhlásil bankrot; https://www.rtve.es/noticias/20120511/c ... 4539.shtml ...

A snižování intenzit provozu a chybějící peníze na údržbu státních silnic.

Ministerstvo veřejných prací již učinilo první krok tím, že uznalo a převzalo část nákladů na vyvlastnění madridských radiálních dálnic a zavedlo kompenzační vzorec pro dálnice první generace. To se stalo již v 2010. Tehdy vláda nalezla 500 mil. € na dvě madridské dálnice R-3 a R-5. Některé tahy mají mít provoz 50 tisíc za den a mají 10 tisíc za den. Intenzity se tam propadají do úrovně z roku 1998. Ale to banky nezajímá.

Stavební společnosti navrhují, aby Fomento koupilo M-50 - to se taky psal rok 2010. M-50 je silniční okruh hlavního města Španělska, dlouhý 100 kilometrů, jehož cena se blížila 900 milionům eur. Výstavba této infrastruktury byla provedena bez nákladů pro veřejnou kasu, protože Fomento uvalilo na vítěze dálnic bezplatnou výstavbu. V té době, v roce 2000, koncesionářské společnosti převzaly stavební riziko v očekávání, že se vynaložená investice vrátí z výnosů z mýta. To se nestalo ... samozřejmě, o tom je PPP - riziko, že to neklapne. Jenomže tohle byla krize, kde neklapalo již nic z mnoha důvodů. Fomento mělo svázané ruce - jako stát by provedl co? Částečnou záchranu? Z čeho? Musel by to projednat s Bruselem.

Tento balík se zvedl na 5x během 5 let - ale jen v debatách na celkem 8 mýtních dálnic. Pak dalších 5. Celkem 3 skupiny projektů.

Vláda ale musela řešit nejen "stávající koncese", ale infrastrukturní rozvoj. Stalo se totiž to, že výkon civilní výstavby se ve Španělsku dramaticky propadal (a pokračovalo to i do dalších let navzdory slibům v 2012 nebo 2014):
1.JPG
1.JPG (32.1 KiB) Zobrazeno 420 x
https://www.expansion.com/2010/02/01/em ... 63881.html
https://www.expansion.com/2010/03/11/em ... 44771.html

Dostáváme se tedy k těmto skupinám dálnic, kde se propadl provoz a hrozil bankrot, resp. část ho vyhlásila.
2.JPG
2.JPG (140.88 KiB) Zobrazeno 420 x
4.JPG
4.JPG (130.14 KiB) Zobrazeno 420 x
3.JPG
3.JPG (119.89 KiB) Zobrazeno 420 x
Na začátku ex dekády velké společnosti, které již 4. rokem trpí pro velkou krizi od Ameriky (nesmíme zapomínat na propojení španělských firem v Latinské Americe) tvrdě kritizují španělskou vládu, že se nadále pumpují značné peníze do VRT a železnic, schází přitom peníze na údržbu dalších tratí a tvrdě se šetří na silnicích. Tam byl problém alokace z EU zdrojů. To jsem právě rozepsal z toho velkého shrnutí z r. 2021 a tam jsou vidět i ty skutečné roční výdaje výhradně do silnic a železnic: viewtopic.php?p=226364#p226364 a přitom i u VRT neexistuje dostatek poptávky k amortizaci investic a „ziskovost není vůbec jasná".

https://www.eleconomista.es/empresas-fi ... teras.html

A ten rozdíl tam byl, protože mezi 2009 a 2011 došlo k propadu do silnic z 9,4 na 6 mld. €, kdežto u železnic z 8,7 na 7,5 mld. €. Ekonomické modely ale více ruinují dálniční koncese, než železniční výstavba.

Pak jsou odhady, resp. jsou to fakta. Španělsko investovalo do dopravní infrastruktury za 20 let asi 200 mld. €; dálnice a silnice, železnice, letiště, přístavy a veřejná doprava (tramvaje). Míra korupce a zbytečných (často paralelných projektů) investicí se odhaduje mezi 24% až 36%. Já tam mám grafy výhradně za železnice a silnice a výhradně centrální vládu a regiony, bez mnoha entit a dalších druhů dopravy. Ale jde o zlomek - asi 1/3 proti ostatní výstavbě; kde 1/2 je to bydlení na hypotéky pro lidi, co na to jednoduše nemají. Pak průmyslové areály atd.

Jak došla krize v 2008 roce, tak ve stavebnictví se o 100 tisíc propadla zaměstnanost, z 550 na 450 tisíc. Pak se dostala až pod 400 tisíc a tam stagnuje, i kolem 300 a zpátky na 450 tisíc. Právě ta první vlna krachů a propouštění - značila vysoký nárůst nezaměstnanosti mladých a exodus pracujících odjinud (Poláci atd.), neproplácení faktury a úpadek služeb.

V roce 2010 vyplávalo na povrch světa, že Fomento - ministerstvo veřejných prací na údržbu silnic v roce 2010 nic nevyčlenilo. Jednoduše 0. Byl tím porušen zákon, ale on byl porušován již řadu let; tento zákon ukládá úřadujícím správám povinnost zaručit údržbu silnic, nebo že respektuje ustanovení PEIT. Podle tohoto plánu by jen na údržbu státních dálnic mělo jít 700 milionů ročně, což je číslo, které se jen v roce 2007 podařilo dosáhnout z 50 procent. Zatímco tedy na každý kilometr jedné z hlavních VRT připadá v průměru 17 milionů, péče o dědictví na silnicích min. 10x zůstává stranou.

Epochy stavebnictví ve Španělsku

expanze ... 1985 - 1991
krize ... 1991 - 1994
expanze ... 1994 - 2007
velká krize ... 2007 - 2015
stagnace ... 2015 - 2019
růst/stagnace ... 2020 (samotný rok, bez dalšího shodnocení)

Fomento - statistika mýtních dálnic 2009 - 2010 ... https://www.fomento.gob.es/AZ.BBMF.Web/ ... 009-10.pdf

Španělsko v roce 2021 přerušilo údržbu veřejné silniční sítě. De facto se vypustila starostlivost o celou řadu úseků ...

Proč? Nedostatek peněz.

Znovu se vede debata o zajištění zdrojů. Po tom, co vláda systematicky od krize odkupovala dálnice, tak uvolňovala mýto, aby tam vrátila i provoz a život kolem. Údržba samotných dálnic ale není zdarma. Co teprva silnic. Znovu se uvažuje o zavedení mýta - dle pravidel EU - od roku 2024. Tím by vláda získala tolik potřebné miliardy na rekonstrukce a údržbu.

Stav státních silnic je nejhorší kolem ... i na základě relativně dobrých klimatických podmínek vyjma extrémního výkyvu počasí. A to s přihlédnutím k tomu, že se jedná o nejvyužívanější sociální infrastrukturu: 91 % přepravy osob a 84 % přepravy odpovídající zboží se uskutečňuje po silnici.

Španělsko je evropská země, která do údržby silniční sítě investuje nejméně peněz z hlediska srovnatelných zemí s ohledem na rozsah a klima.

Investice na km představuje 22 489 €. To je bohužel poslední místo.
Itálie, která na tom byla donedávna špatně - vynakládá 41 537 eur.
Francie dává 45 318 eur. (průměr mezi koncesemi a bezkoncesním stavem a stejně tak výdaje do státních s.)
Německo dává 49 229 €.
UK vynakládá 108 141 eur (jiné podmínky a stejně se jeví částka jako slabá)

Z koncesních dálnic tam stejně nezbývá uvedená částka pro údržbu, protože výběr daní ukrojí 1 mld. € na 1907 km během let 2019 až 2021. Stát ale tyto peníze nevyužil do svých silnic.

Pokud by se Španělsko rozhodlo zavést mýto na síť 14 130 kilometrů dálnic, které jsou v současnosti zdarma, tak by to vygenerovalo příjem ve výši 12,65 mld. € ročně. K tomu se musí dodat, že ministerstvo financí by si ročně uložilo 4,7 mld. € odvozených z DPH, korporační daně a IBI. A konečně, veřejné správy by měly počáteční platbu ve výši 5,6 mld. €, další roční platbu ve výši 4,8 mld. € po dobu 25 let a úspory ve výši 850 milionů na zachování - když by se zavedlo i základní zpoplatnění na hlavní silnice a mosty tak jak je tomu již v mnoha zemích. Tedy, vláda by měla i dostatek peněz na údržbu a stejně tak novou výstavbu. I nadále by to znamenalo práci - pro stavebnictví, tudíž by se to v konečném důsledku vrátilo. Stavební obři k tomu vyzývají dokud je infrastruktura v nejlepších letech a mobilita ve společnosti silná. :idea:

Tento plán má však velkou oběť: skupinu řidičů. Důvod, proč Ministerstvo dopravy, mobility a městské agendy uvedlo, že vláda přistoupí k jakékoli reformě související se zavedením mýtného na dálnicích na základě politického, ekonomického a sociálního konsenzu.

Téma mýto rezonuje ve španělské společnosti již 2 dekády.

BONUS: dovolím si doplnit finanční vklady do silnic po rok 2020:
Amount of money invested in road transport infrastructure in Spain from 2004 to 2020(in million euros)
Amount of money invested in road transport infrastructure in Spain from 2004 to 2020(in million euros)
6.JPG (60.02 KiB) Zobrazeno 420 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Během události počasí DANA / gota fría / cold drop dne 4. září se všechny mosty poblíž Aldea del Fresno v Madridu zřítily kvůli bleskovým povodním.

https://www.surinenglish.com/andalucia/ ... 35-nt.html
https://edition.cnn.com/2023/09/04/euro ... index.html

Obrázek

Most M-507 (asi):
Obrázek

Most M-510:
Obrázek

Zřítil se také starý most nesoucí potrubí vedle mostu M-510:
Obrázek

3 ze 4 silnic do města jsou zničeny u města Aldea.

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Ve Španělsku nebude v roce 2024 zavedeno žádné mýtné, uvádí El País:

Španělsko původně souhlasilo se zavedením celostátního mýtného systému na všech vnitrostátních silnicích do roku 2024, aby bylo způsobilé pro fond obnovy Evropské unie.

Vláda však souhlasila se zrušením mýtného a místo toho se zaměřila na železniční dopravu. Což si myslím, že je v zásadě status quo.

Zdroj: https://elpais.com/economia/2023-09-21/ ... ovias.html (je to uzamčené, ale jde o důležitou informaci)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 25.9. bylo slavnostně odevzdáno 7 km prodloužení Autovía del Almanzora (A-334) ve španělské Andalusii. Prodloužení vede od Zurgeny k dálniční křižovatce A-7. Tím je Autovía del Almanzora víceméně hotová, jak bylo původně plánováno. Byl nasmlouván na dva segmenty, západní segment z Zurgeny do La Concepción byl dokončen již v roce 2021, ale otevřel se až poté, co byl dokončen také východní segment k A-7, což bylo dnes.

http://www.juntadeandalucia.es/presiden ... ernizacion

uzel A-334 s A-7:

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Nový 5,5 km dlouhý úsek A-27 mezi Valls a jižně od Montblanc (provincie Tarragona, Katalánsko, severovýchodní Španělsko) se otevře do provozu 23. října. Zahrnuje 1,5 km dlouhý dvourourový tunel Coll de Lilla, který zkrátí dobu jízdy o 15 minut ve srovnání se současným horským průsmykem na N-240.

Stavba tunelu Coll de Lilla začala v roce 2008, ale kvůli hospodářské krizi téhož roku byla zastavena a práce byly obnoveny v roce 2019. :idea:

https://www.diaridetarragona.com/camp/e ... HO17192342
https://www.lavanguardia.com/vida/20231 ... tubre.html

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Evropská unie“