Hubová - Ivachnová (ve výstavbě)
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Hubová - Ivachnová (ve výstavbě)
Hrozí, že Slovensko přijde o více než 19 milionů eur z Evropské unie určených k realizaci výstavby dálničního úseku Hubová - Ivachnová.
https://sita.sk/nasadoprava/slovensko-m ... -andrassy/
https://hnonline.sk/finweb/ekonomika/96 ... lionov-eur
O to více bude muset doplatit státní rozpočet ... což bude někde chybět. Již nyní je situace v silniční infr. více než napjatá, protože kalkuluje se špatným výchozím stavem.
https://sita.sk/nasadoprava/slovensko-m ... -andrassy/
https://hnonline.sk/finweb/ekonomika/96 ... lionov-eur
O to více bude muset doplatit státní rozpočet ... což bude někde chybět. Již nyní je situace v silniční infr. více než napjatá, protože kalkuluje se špatným výchozím stavem.
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Hubová - Ivachnová (ve výstavbě)
Ružomberok bude mít dva sjezdy z dálnice. Velká křižovatka přibude u Ivachnové
Dálniční úsek mezi Hubovou a Ivachnovou chtějí dálničáři předat veřejnosti do užívání ve druhé polovině roku 2024. Na státní silnici 1/18 se bude nová dálnice napájet u Ivachnové. Původní projekt počítal s připojením na dálnici jen ze směru Ružomberok Poprad. Nový projekt, který aktuálně předložili k posouzení vlivů na životní prostředí, hovoří už o dalších větvích. Díky nim bude možné připojení a opuštění dálnice u Ivachnové ve všech směrech.
https://myliptov.sme.sk/c/23169324/ruzo ... novej.html
EIA: Diaľnica D1 Hubová - Ivachnová Križovatka Ivachnová - západ
https://www.enviroportal.sk/sk/eia/deta ... nova-zapad
originál mapy: https://i.imgur.com/EoC5yMW.jpg
Dálniční úsek mezi Hubovou a Ivachnovou chtějí dálničáři předat veřejnosti do užívání ve druhé polovině roku 2024. Na státní silnici 1/18 se bude nová dálnice napájet u Ivachnové. Původní projekt počítal s připojením na dálnici jen ze směru Ružomberok Poprad. Nový projekt, který aktuálně předložili k posouzení vlivů na životní prostředí, hovoří už o dalších větvích. Díky nim bude možné připojení a opuštění dálnice u Ivachnové ve všech směrech.
https://myliptov.sme.sk/c/23169324/ruzo ... novej.html
EIA: Diaľnica D1 Hubová - Ivachnová Križovatka Ivachnová - západ
https://www.enviroportal.sk/sk/eia/deta ... nova-zapad
originál mapy: https://i.imgur.com/EoC5yMW.jpg
Re: Hubová - Ivachnová (ve výstavbě)
Když se to tak zpozdilo, tak tato změna je více než dobrá zpráva.
Re: Hubová - Ivachnová (ve výstavbě)
2,5 km mezi dvěmi MÚK - za mě zbytečnost
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Hubová - Ivachnová (ve výstavbě)
ta situace s touto MÚK "navíc" je tam složitější kvůli závodu Mondi (kde je jejich představa; kde jsou i jejich pozemky) a jaký je pohled obcí v dosahu; vzhledem k dosavadnímu průběhu je to nejmenší problém (a zbytečné prodražení), který tady je
Re: Hubová - Ivachnová (ve výstavbě)
Montáž technologie už "jede" ?
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Hubová - Ivachnová (ve výstavbě)
z rozhovoru s Martinom Bakošom (GŘ a spolumajitel projekt. firmy Amberg Engineering Slovakia) ...
- Keď sme pri D1, tam ešte stále treba dokončiť aj obchvat Ružomberka. Toto leto oslávi tento kontrakt desiate výročie.
Viete, že tunel sa musel pretrasovať pre zosuvové územie. Ale aj takéto technické problémy, ktorým by sa možno dalo predísť podrobnejším inžiniersko-geologickým prieskumom, sa dajú riešiť a nemali by natiahnuť projekt na 10 a viac rokov. Ďalším problémom boli chýbajúce financie v dôsledku extrémneho zdražovania, čo sa za posledný rok dva opakuje na každej stavbe. A v neposlednom rade chýbala vôľa rýchlo a rázne rozhodnúť, či už na strane zahraničného stavebného dozoru, alebo na strane investora, respektíve ministerstva dopravy. Tieto problémy sa opakujú aj na iných stavbách.
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Hubová - Ivachnová (ve výstavbě)
Mostní objekty na hlavní trase dálnice D1 Hubová – Ivachnová v křižovatce Likavka
https://www.asb.sk/stavebnictvo/inzinie ... ke-likavka
https://www.asb.sk/stavebnictvo/inzinie ... ke-likavka
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Hubová - Ivachnová (ve výstavbě)
fakta v jedné minutě jak na tom úsek je
Re: Hubová - Ivachnová (ve výstavbě)
Tak po čase zase trochu optimizmu... Ale "malý" detail je : o technologii neví nikdo nic...
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Hubová - Ivachnová (ve výstavbě)
V časopise Tunel je reportáž k tunelu Čebrať, str. 51 a dál: https://www.ita-aites.cz/files/tunel/20 ... 23-def.pdf
TUNEL ČEBRAŤ – TECHNICKÉ RIEŠENIE A SKÚSENOSTI UNEL ČEBRAŤ – TECHNICKÉ RIEŠENIE A SKÚSENOSTI
Z RAZENIA TUNELA
TUNEL ČEBRAŤ – TECHNICKÉ RIEŠENIE A SKÚSENOSTI UNEL ČEBRAŤ – TECHNICKÉ RIEŠENIE A SKÚSENOSTI
Z RAZENIA TUNELA
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Hubová - Ivachnová (ve výstavbě)
na tento příspěvek budu odkazovat v úvodním, co se ceny týče; později budu aktualizovat odhadované celkové náklady, které budou ještě mnohem větší (tento aspekt se dotýká všech rozestavěných dálnic v zemi):
Stavební náklady na šest let zpožděný liptovský úsek dálnice D1 Hubová - Ivachnová se po nové úpravě aktuálně vyšplhaly téměř na 320 milionů eur bez daně z přidané hodnoty (DPH) . Cena stále rozestavěného 15kilometrového obchvatu Ružomberka, včetně 3,6kilometrového tunelu Čebrať, po devíti letech od začátku výstavby narostla z původních 227 milionů eur bez daně zhruba o 40%. Rozdíl představuje 93 milionů eur.
Národní dálniční společnost, as, (NDS) informovala o zatím ostatní změně smluvní ceny stavby ve výši 5,4 milionu eur. Důvodem jsou stabilizační opatření a odvodnění svahu na části úseku v délce zhruba tři sta metrů. Vyplývá to ze zveřejněného oznámení o úpravě ve Věstníku veřejných zakázek, resp. pokynu ke změně čj. 126 v Centrálním rejstříku smluv.
Opatření vyplynula z analýzy geotechnických rizik, výsledků geologického monitoringu a konceptu stabilitních opatření, která mají zajistit lokální stabilitu tělesa dálnice. Dálničáři uvedli, že v době vyhlášení veřejných zakázek koncem roku 2011 nemohli předvídat, že pro vlivy aktivních a potenciálních sesuvů budou zapotřebí zmíněná opatření ke stabilizování a odvodnění svahu. Ty byly posouzeny v rámci procesů vlivů na životní prostředí nové změněné trasy D1 až během realizace výstavby.
Sedmiletý posun finalizace
Stavbu D1 Hubová - Ivachnová měli dokončit původně v roce 2017. Pro sesuv při západním portálu tunelu Čebrať museli stavbu přeprojektovat, změnit trasu a prodloužit tunel, práce byly pozastaveny, hrozil odchod stavbařů, což výstavbu výrazně prodloužilo a prodražilo. Podle informací z kontrolního dne v červnu úsek by měl být stavebně dokončen v roce 2024.
Mosty, křižovatky a samotný tunel
Zhotovitelem stavby je sdružení stavebních společností OHLA ŽS, as, a Váhostav - SK, as Dálniční tah zahrnuje 19 mostů v délce téměř 4 kilometry, tři křižovatky, jedno odpočívadlo a samotný tunel. Součástí stavby jsou také zárubní a opěrné zdi a 7,5 kilometru protihlukových stěn.
https://sita.sk/nasadoprava/vystavba-ob ... ionov-eur/
Stavební náklady na šest let zpožděný liptovský úsek dálnice D1 Hubová - Ivachnová se po nové úpravě aktuálně vyšplhaly téměř na 320 milionů eur bez daně z přidané hodnoty (DPH) . Cena stále rozestavěného 15kilometrového obchvatu Ružomberka, včetně 3,6kilometrového tunelu Čebrať, po devíti letech od začátku výstavby narostla z původních 227 milionů eur bez daně zhruba o 40%. Rozdíl představuje 93 milionů eur.
Národní dálniční společnost, as, (NDS) informovala o zatím ostatní změně smluvní ceny stavby ve výši 5,4 milionu eur. Důvodem jsou stabilizační opatření a odvodnění svahu na části úseku v délce zhruba tři sta metrů. Vyplývá to ze zveřejněného oznámení o úpravě ve Věstníku veřejných zakázek, resp. pokynu ke změně čj. 126 v Centrálním rejstříku smluv.
Opatření vyplynula z analýzy geotechnických rizik, výsledků geologického monitoringu a konceptu stabilitních opatření, která mají zajistit lokální stabilitu tělesa dálnice. Dálničáři uvedli, že v době vyhlášení veřejných zakázek koncem roku 2011 nemohli předvídat, že pro vlivy aktivních a potenciálních sesuvů budou zapotřebí zmíněná opatření ke stabilizování a odvodnění svahu. Ty byly posouzeny v rámci procesů vlivů na životní prostředí nové změněné trasy D1 až během realizace výstavby.
Sedmiletý posun finalizace
Stavbu D1 Hubová - Ivachnová měli dokončit původně v roce 2017. Pro sesuv při západním portálu tunelu Čebrať museli stavbu přeprojektovat, změnit trasu a prodloužit tunel, práce byly pozastaveny, hrozil odchod stavbařů, což výstavbu výrazně prodloužilo a prodražilo. Podle informací z kontrolního dne v červnu úsek by měl být stavebně dokončen v roce 2024.
Mosty, křižovatky a samotný tunel
Zhotovitelem stavby je sdružení stavebních společností OHLA ŽS, as, a Váhostav - SK, as Dálniční tah zahrnuje 19 mostů v délce téměř 4 kilometry, tři křižovatky, jedno odpočívadlo a samotný tunel. Součástí stavby jsou také zárubní a opěrné zdi a 7,5 kilometru protihlukových stěn.
https://sita.sk/nasadoprava/vystavba-ob ... ionov-eur/
Re: Hubová - Ivachnová (ve výstavbě)
Pokud se úsek opravdu zprovozní do konce roku příštího, můžeme to nazvat bez ironie úspěchem. Tedy pokud nebudeme vzpomínat na termín 2017 s hořkostí. Problémů bylo a stále je na úseku víc než je zdrávo...
Re: Hubová - Ivachnová (ve výstavbě)
2024 by bylo fajn ... a 2025 Višňové a konečně bude cesta do Tater paráda ... no ale neříkejme hop, dokud nepřeskočíme ...
Dálnice na papíře už máme, ještě je postavit ...
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Hubová - Ivachnová (ve výstavbě)
Ano, pesimisticky to může být v 2025 a dál a Višňové 2026 a dál a s tím dodatkem, že "paráda" bude znamenat jeden úsek po původní silnici, jen tedy prakticky "bez většího" města na trase.
Pan kot mi zakazuje psát pesimisticky, takže v 09/2023 budou volby s jasným výsledkem, ihned se sestaví vláda a nová vláda řekne, ihned to dobudujte vy co to stavíte. A bude tam sypat peníze dle potřeby. Samozřejmě, mezičasem se posune technologický tendr na Višňovém a usnadní se tendr na centrum řízení provozu, postaví SSÚD, vybaví hasiči (protože tunely) a za 1,5 až 2,5 roku se bude dát projet po 30 nových dálničních kilometrech. Tak kéž by tomu tak bylo.
Pan kot mi zakazuje psát pesimisticky, takže v 09/2023 budou volby s jasným výsledkem, ihned se sestaví vláda a nová vláda řekne, ihned to dobudujte vy co to stavíte. A bude tam sypat peníze dle potřeby. Samozřejmě, mezičasem se posune technologický tendr na Višňovém a usnadní se tendr na centrum řízení provozu, postaví SSÚD, vybaví hasiči (protože tunely) a za 1,5 až 2,5 roku se bude dát projet po 30 nových dálničních kilometrech. Tak kéž by tomu tak bylo.
Re: Hubová - Ivachnová (ve výstavbě)
Dialničiari, dneska jsi mi vyloudil úsměv na tváři a samozřejmě tvému přání držím palce. Vždyť jedu několikrát ročně "horem" do Košic a zpátky "spodem" přes Rožňavu, Figu, Lovinobaňu, Nitru do Blavy. Takže obě trasy sleduji jako ostříž
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Hubová - Ivachnová (ve výstavbě)
Hooodně povzbudivé záběry ! A navíc v neobvyklém formátu...
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Hubová - Ivachnová (ve výstavbě)
NDS přidala na 20 fotek z výstavby: https://www.facebook.com/pomoc.na.dialn ... PFZF78ud9l
Re: Hubová - Ivachnová (ve výstavbě)
Pěkné fotky slušného postupu výstavby...
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Hubová - Ivachnová (ve výstavbě)
Aktualizoval jsem dva základní údaje v úvodním příspěvku: náklady a datum odevzdání do provozu. Obojí v + , tedy stoupající ceny i přibývající roky.
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Hubová - Ivachnová (ve výstavbě)
stav z výstavby s komentářem:
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Hubová - Ivachnová (ve výstavbě)
z rozhovoru s ministrem dopravy: viewtopic.php?t=7712 , k tomuto úseku:
- Ako ste vy ako človek nezaťažený problémami sektora spokojný s tempom výstavby ciest a železníc?
Nie veľmi. Je ťažké nájsť projekt pripravený do výstavby. Aj som zadal úlohu nájsť pripravené projekty, ale je ich málo. Ale pokrok tam je.
Kde ho vidíte?
Napríklad na obchvate Ružomberka. Keď som prišiel na kontrolný deň na stavbu D1 Hubová – Ivachnová, ukázali mi, ako sanujú zosuv, pre ktorý stavba toľko mešká. Zábrany proti zosuvu sú unikátna stavba, akých je v regióne málo, možno ešte vo Švajčiarsku také majú. Je to elegantné, kvalitné, ale aj drahé riešenie. A potom sa na to môžeme pozrieť aj z druhého uhla – prečo sme tam vôbec takú šialene drahú stavbu museli robiť. Geologické procesy trvajú státisíce rokov, čiže to zosuvné územie, pre ktoré sa tie opatrenia musia robiť, tam bolo aj vtedy, keď cez ten zosuv naplánovali trasu. Keby ju hneď vtedy naplánovali správne, tak by sme síce nemali tie krásne, technicky zaujímavé ochranné stavby, ale ušetrili by sme veľa peňazí a času.
Kedy teda budú po obchvate Ružomberka jazdiť šoféri?
Riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (ďalej len NDS) Vladimír Jacko o tom so mnou komunikuje denne. Aj teraz mi odtiaľ poslal fotku, ako sa tam pracuje aj v daždi, a je tam viditeľný pokrok. Verím, že šoféri tadiaľ budú jazdiť koncom roka 2025.
Koľko bude nakoniec stáť obchvat Ružomberka, keďže mu museli zmeniť trasu a za tie roky rástli aj ceny? V zmluve z roku 2011 je cena 227 miliónov eur a hovorí sa, že vo finále to môže byť aj 600 miliónov.
Určite to predraženie bude v desiatkach miliónov eur, ale 600 miliónov to vo finále určite nebude. Dôvod toho predraženia je jasný, stačí, keď sa pozriete na novšiu stavbu R2 Kriváň – Mýtna. Tam je pohyb od začiatku a je to preto, že tá stavba so sebou nenesie obrovské nánosy chýb z minulosti ako napríklad obchvat Ružomberka. Na Slovensku sa skrátka dlhé roky riešili diaľnice povrchne, neboli pod takým spoločenským či mediálnym tlakom. Aj keď už nebudem na tomto ministerstve, budem podporovať to, aby do toho novinári rýpali. Inak bude prax z minulosti pokračovať – stavby sa nebudú dobre pripravovať, potom budeme mať spory s dodávateľmi a podobne.
Re: Hubová - Ivachnová (ve výstavbě)
To je šílené, konec roku 25 ... a teď v sobotu ještě volby a ať není po volbách GENERÁLNÍ STOP = nejsou finance na dokončení D1.
Re: Hubová - Ivachnová (ve výstavbě)
Pajo, podle mně není finančně reálné zakonzervovat takovouto stavbu. Tedy pevně věřím...