Turany - Hubová (přípravný proces)

Vše o výstavbě, provozu a údržbě této slovenské dálnice.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turany - Hubová (přípravný proces)

Příspěvek od Diaľničiar »

Jediným nerozostavaným úsekom diaľnice D1 v okolí Ružomberka a Žiliny je úsek Turany – Hubová, kde aktuálne Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zabezpečuje posúdenie stavby podľa vodného zákona, ktoré je potrebné k žiadosti na vydanie územného rozhodnutia.

https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/je ... ny-hubova/

Tolik k tomu, v jakém stavu jsou vůbec přípravy úseku.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turany - Hubová (přípravný proces)

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministr dopravy pověřil segment PPP přípravou tohoto úseku: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=225&t=7074 .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Turany - Hubová (přípravný proces)

Příspěvek od kot »

Filipíno, neměl by jsi článek celý a zadarmo ? Díky
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Turany - Hubová (přípravný proces)

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Napiš Ťokovi, ten má teď novou trafiku.
Jinak si nemyslím, že by v článku bylo něco objevného, bude to klasická rétorika o nedostatečném průzkumu, špatně zvolené trase a potřebě ji změnit.
R48 -> D48 se podařilo!
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turany - Hubová (přípravný proces)

Příspěvek od Diaľničiar »

Tak nějak.

Ti než porozumí tomu, že se mají domluvit, tak nebude za co postavit tento drahší úsek. :D U tunelu se nehádají, protože te všechno obejde. :D (Turany - Hubová se hádají i o tunely :D Protože pozemky jsou na jiných trasách a tak na stávající je voda problémem, až takovým, že se musí zadat v pořadí nevím kolikáta studie. Pro jistotu.

ke konci: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 35#p228335

Není to nic, co by se nemělo čekat. Ten vývoj jde jak přes kopírák. (ani jinak jít nemůže, zase tolik těch možností není)

Jen to je na tom smutné, že půl dekády se to takhle obchází a hraje na vodu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turany - Hubová (přípravný proces)

Příspěvek od Diaľničiar »

co mi tady schází; spodní část výslovně můj pohled

Ateliér AAE, s.r.o. ukázal vizualizaci úseku z části křižovatky Turany 2 po západní portál tunelu Korbeľka:

https://www.facebook.com/plugins/post.p ... 2427480401
1.JPG
1.JPG (139.5 KiB) Zobrazeno 4195 x

Dokument, který hodně objasňuje, ale zabere i jeho čtení: https://www.minzp.sk/files/uradna-tabul ... 1_2020.pdf . Je to o vodách, o variantech, o objektech na trase.


Minister dopravy Doležal má harmonogram výstavby ciest. Prioritu dostane D1 Turany – Hubová a kysucká D3 :arrow: (D1 a D3, dlouhodobá priorita, o které třeba já píšu a osobně jí preferuju dekády; se naštěstí systematicky plní)

https://ekonomika.pravda.sk/ludia/clano ... ysucka-d3/


Já mohu dodat, že se hledá nejvhodnější variant realizace hned jak se ukončí hádky o vodu, resp. se tento problém odstraní. Náklady na úsek jsou enormně vysoké, EU fondy dohromady budou pomalu tolik, co vyjde výstavba tohoto 1 úseku. Tento úsek je ale prioritní, spojuje tah a jde přes chráněné území, takže samá pro. PPP přichází stejně tak do úvah, protože po dobu výstavby stát platit nebude, což může znovu akcelerovat rozvoj jiných úseků D/R, zesilnit ekonomiku a pak z toho splácet tohle další PPP tak jak doposud se realizují předchozí balíky. Nutno ale dodat, že tohle je pro SK poměry (a rozsah prací) docela velké sousto, i když klesá realizace liniových staveb. Všechno je ve hře. Na předběžném zprovoznění se v zásadě nic nezměnilo; nejdříve v roce 2028. (stát může přijat nové zákony jak stavební tak k VO, obě je ve hře a urychlit tak fázi uvedení do výstavby, výstavba sama o sobě je daná; ale před rokem 2028 z toho dálnice nebude). Krajní situace, která se posuzuje-ovala je částečná realizace jedním z uvedených způsobů a dočasné napojení v provizoriu, což ale nesmírně prodražuje výstavbu vzhledem k terénu, i když by bylo levnější než ucelená stavba, ale v takom případě je dostavba trasy po 2035. (to je u předpokladu omezenosti PPP a snížené možnosti profinancovat EU fondama)

Politicky: ministr dopravy je za stranu, která s hlavní vládní stranou má nejlepší vztahy a doprava je na čele priorit. To je taky důvod poměrně doposud úspěchů získat více peněz nejen na stavby, ale i na lidi do úřadů. Samotný ministr je koncepční typ člověka, tudíž schopný, což se o mnoho jeho předchůdcích říct nedá. Stát může úsek budovat společně "s fondama i PPP", všechny možnosti jsou otevřené. Jde o formu zadání a výsledné ceny. U tohoto projektu lze čekat mnoho nabídek, ale nikoliv 50% slevyna výstavbu. Vzhledem k obtížím se bude muset klást důraz na samotný tendr a pak kvality uchazečů, jináč to bude stavba na dekády. Model PPP je lepší pro výstavbu vzhledem pro rizika, ale nákladnější pro jiný faktor a sice údržbu. Variant s tunelem Korbeľka je nákladnější, než více povrchový variant a u PPP modelu si ta údržba vyžádá větší splátky státu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turany - Hubová (přípravný proces)

Příspěvek od Diaľničiar »

Co se mi již výše nevešlo, tak ještě doplním zde. V rámci aktualizace SK sekce jsem odstranil 2 již zbytečné příspěvky (obsahem pouze neplatný odkaz bez další návaznosti). Úvodní příspěvek jsem taky aktualizoval do obsahu, mapu aktualizuji až s definitivním zahájením tendrování. Z níže přiloženého a z možnosti urychlení realizace (dle možného zrychlení ražby) lze počítat jak jsem výše uvedl s rokem 2028, pokud by se v roce 2023 zahájila naplno výstavba. Dostavba všeho by ale nastala o 1-1,5 roku později, tedy veškeré terénní úpravy, opravy, rekonstrukce a doplňování dalších objektů. Já tady nebudu polemizovat, jestli je nebo není reální za 1,5 roku odstartovat výstavbu, protože stávající problémy se mohou protáhnout i delší dobu a tím se jen posouvá datum zprovoznění. Jde jen o upřesnění jak až to lze rychle realizovat v daném okamihu.
plán z r. 2019: státní expertíza
plán z r. 2019: státní expertíza
2.JPG (85.29 KiB) Zobrazeno 4194 x
Ta cena je enormní, ale enormní jsou i objekty na trase. Se vším všudy vzhledem na sesuvně-chráněné pásmo.
73% trasy je vedeno v tunelech/mostech
73% trasy je vedeno v tunelech/mostech
3.JPG (153.19 KiB) Zobrazeno 4194 x
Celý dokument: https://www.mindop.sk/php_mk/expertiza_ ... ile=2019_7
vizualizace
vizualizace
4.JPG (151.91 KiB) Zobrazeno 4194 x
vizualizace
vizualizace
5.JPG (162.76 KiB) Zobrazeno 4194 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turany - Hubová (přípravný proces)

Příspěvek od Diaľničiar »

jak jsem již dávněji uvedl, tak posuzování "vody" se protáhne na roky a je tomu tak

Chybějicí úsek D1 po Košice zdržuje klíčový posudek :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=225&t=7214

Je to svým způsobem škoda, protože když by byl úsek připraven do tendrování, tak by na něj bylo možno uplatnit Fond obnovy a velký balík peněz by se takhle nalezl a mohlo se to postavit bez užití modelu PPP a byl by tady jasný přínos. Ale o tom si může "každý" nechat zdát.

Pokud bude SR protahovat tuto kompletizaci příprav, tak je dost možné, že se to nezačne budovat ani do roku 2027. Bude to jednoduše "chybět" a postaví se to později bez ohledu na zase jiné dopady ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turany - Hubová (přípravný proces)

Příspěvek od Diaľničiar »

Rozhovor s GŘ NDS: více rokujeme o Ružomberku než o Višňovém: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=232&t=7397 (vícero témat v rámci dálniční sítě)

vyberu z toho rozhovoru pro tento úsek:

O tom, kedy bude úsek Turany – Hubová

Na D1 sa stále ani nezačal stavať úsek Turany – Hubová. Robí sa s tým niečo?


Čakáme na vodnú EIA.

To je hĺbkový posudok o tom, či a ako ktorá trasa zasiahne vodné zdroje. Už sa o tejto vodnej EIA hovorí minimálne rok.

Ešte nie je hotová. Podľa mne dostupných informácií do konca marca alebo v apríli by sme ju mohli dostať a potom sa začnú ďalšie procesy.

Čo na tom tak dlho trvá?

To nie je otázka na mňa, ale na inštitúcie, ktoré sa s tým zaoberajú. A nejde len o túto EIA. Mňa mrzí, že máme takú náročnú legislatívu, že len prípravu projektu robíme 8 rokov, na jeden 10-kilometrový úsek nám pripravujú EIA aj dva roky. Ak by sa pripravil napríklad nový zákon s pracovným názvom „strategické stavby v záujme štátu“, tak by sme požadovanú správu dostali možno od úradov do 30, prípadne do 60 dní. Prečo to tak dlho trvá, to naozaj neviem.

Čo by priniesol ten nový zákon?

Že stavby, ktoré budú určené v tomto zákone, či to budú diaľnice, nemocnice, železnice – čokoľvek v záujme štátu, budú mať absolútnu prioritu. Takže ak úradník dostane na stôl takýto projekt, všetko ostatné ide zo stola. Napríklad úradník nebude posudzovať pozemok pre obchodné reťazce, ale prednosť bude mať diaľnica.

Máte na to politickú podporu?

Zatiaľ som sa o tom rozprával s niektorými poslancami, niektorých to oslovilo, niektorých zatiaľ nie. Chcem v tejto aktivite pokračovať.

Naspäť k D1. Kedy by mal byť hotový úsek D1 Turany – Hubová podľa harmonogramu?

Podľa dnes platného harmonogramu do konca roku 2031.

Takže začať stavať by sa mal najneskôr v roku 2025.

Približne.

To je ešte reálne?

Uvidíme. Keď príde vodná EIA, urobí sa harmonogram ďalších prác.

Je to diaľnica za miliardu. Peniaze na ňu sú?

Prijal sa harmonogram aj s uznesením vlády, ktorý zaväzuje ministra dopravy aj ministra financií, aby postupovali v jeho zmysle. Ale ja dnes neviem, na čo bude mať NDS peniaze v takom časovom horizonte. V novembri som ešte nevedel, na čo budem mať financie tento rok, zatiaľ neviem, na čo budú peniaze na budúci rok, ale je tu už priestor pre ministerstvo financií, aby finančné zdroje pripravovali.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turany - Hubová (přípravný proces)

Příspěvek od Diaľničiar »

Dostavba tohoto úseku se nezrealizuje do konce této dekády ani kdyby co by. Posunul se termín na rok 2032. Vodní EIA se snad dokončila, ale posuzovala na staré záměry a musí se nanovo otevřit část EIA ...

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=232&t=7431

„Podľa mojich vedomostí sa tu takzvaná vodná EIA už ukončila. Tá sa však nerobila na zámer, ktorý vzišiel z pôvodného posudzovania vplyvov na životné prostredie, ale na zmenený projekt, ktorý nezodpovedá tomu, čo sa posudzovalo v roku 2017 a 2018,“ povedal Mišovič s tým, že aby dobehli procesy, musí sa otvoriť staré posúdenie vplyvov na životné prostredie a zmena sa musí posúdiť v rámci nej.

„Bude to stáť čas. Podľa mňa to skôr ako za rok, prípadne rok aj pol určite nebude,“ povedal Mišovič, ktorý v minulosti pôsobil v Národnej diaľničnej spoločnosti.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turany - Hubová (přípravný proces)

Příspěvek od Diaľničiar »

Vodní EIA, řádná EIA ... tak nebo tak jsou v NDS optimisti: do konce roku všechno bude a jede se dál a v 2025 se začne stavět. "pokud nebudou odvolání" atp.

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=232&t=7535

Když by to tedy tak bylo, že se začne koncem 2025 stavět a půjde ta výstavba hladce, tak se lze svézt v roce 2029 po úseku. Tomu ale já nevěřím.

Ono se to má tak jak jsem slyšel, že dokud nejsou v provozu Višňové a Čebrať, tak tento úsek tak nebije do očí. Bude, až to bude hotovo a tady vznikne dopravní chaos. Pak se bude říkat, že musí postavit. Ale na SK poměry když se tady i další roky nic nepostaví, ale bude se o tom psát. My víme, že Višňové a Čebrať se při nejlepší vůli odevzdají do provozu v 2024, né-li později. Takže tady mají "čas".
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turany - Hubová (přípravný proces)

Příspěvek od Diaľničiar »

Ohrozí stavba tunelu zásoby podzemní pitné vody?

https://transport.sk/spravy/cestna-dopr ... la-zasoby/
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=232&t=7571

Jak jsem uvedl již dávněji, záměr komplikovat přípravy formou zpochybňování "kolem vody" se uplatnil. Bohužel, ani samotný region si neuvědomuje, jaký dopad to má.

Nejvíc mě pobavil pan Mišura, který jednak ví, že lze snadno odklonit trasu mimo sesuvu a mimo tunel Korbeľka, tedy do variantu kdesi mnoho let zpátky, dále ví, že to přinese úsporu 300 mil. €, ale hlavně ví, že ihned se mají tyto peníze transformovat do výstavby D3 - která dnes není ve stavu vyhlášení VO ani v jedné chybějící části.

Přitom je to snadné, čím déle to bude trvat, tím později se začne s výstavbou. Voda bude, ale doprava v regionu taky, protože se z obou stran "brzo" dokončí dálniční úseky. Od Žiliny a od Ružomberka a tady zůstane "lievik". A bude tam "dalších" 5 let od každého dne, kterým se vyhlásí VO.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Turany - Hubová (přípravný proces)

Příspěvek od kot »

Špunt to bude, ale vydržet se to bude dát. Žilina a Ružomberok do té doby odpadnou a provoz pofrčí výrazně lépe.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turany - Hubová (přípravný proces)

Příspěvek od Diaľničiar »

Kdo si rád čte, tak bylo přidáno mnoho dokumentů: https://www.enviroportal.sk/sk/eia/deta ... y-hubova-1
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Turany - Hubová (přípravný proces)

Příspěvek od kot »

Mám se do toho dát ? Není to jen samý odklad a pesimismus skrz naskrz ? :?:
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turany - Hubová (přípravný proces)

Příspěvek od Diaľničiar »

Perspektiva výstavby úseku D1 Turany - Hubová. V roce 2023 se určitě nezačne stavět úsek D1 Turany - Hubová.

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=232&t=7603

Aktuálně to vyhlásil ministr dopravy. Není to nic nového, když ani vyhlášený tendr, nelze očekávat, že by se do roka zakoplo do země. Tady se před 2025 určitě nezakopne. V článku se lze dočíst co se s úsekem děje nyní a co bude následovat. Prakticky roky beze změny.

Aktualizoval jsem úvodní příspěvek. (proces příprav, termíny, náklady)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turany - Hubová (přípravný proces)

Příspěvek od Diaľničiar »

z rozhovoru s ministrem dopravy:

U D1 máme ještě úsek Turany - Hubová. Tam se minulý týden zveřejnilo aktualizované posuzování vlivů na životní prostředí EIA.

Ano. Zde čekáme na závěrečné stanovisko, abychom se mohli posunout do fáze přípravy a zohlednit všechny výstupy. Výsledky environmentální studie musíme zakomponovat do dokumentace pro územní povolení. Vodní EIA, na kterou jsme čekali, měla říci, jaká opatření máme učinit k tomu, abychom minimalizovali vliv na životní prostředí. Jinou než tunelovou variantu nepřipouštím. Pokud bych ho připustil, vrátili bychom se o 10 až 15 let zpátky. Musíme však zvážit veřejný zájem. Jeden je ochrana životního prostředí, druhý je dokončit páteřní dálnici mezi východem a západem. Budeme respektovat závěry posuzování vlivů na životní prostředí, nepřipouštíme však již jinou alternativu než tunelovou variantu.

Půjde pravděpodobně o naši nejdražší dálniční stavbu s předpokládanou hodnotou až 1,2 miliardy eur. Financována bude ze státní pokladny a ročně nás bude stát asi 200 milionů eur. Nebude to pro stát problém?

Víme, že ročně můžeme na silnice a dálnice proinvestovat 0,8 procenta HDP. Mluvíme tedy o 800 milionech, z čehož čtvrtinu spolkne výstavba tohoto posledního úseku D1. Dokončit ho však musíme. Rozhodnutí o tom, že zde dálnici chceme, padlo v 90. letech, ne-li dříve. Třeba ji dostavět a čím dříve to uděláme, tím to bude levnější. Pokud by stála ročně i 300 milionů eur, stále máme půl miliardy na to, abychom dělali obchvaty, opravy a všechno ostatní.

Bude na tohle všechno dost peněz?

Porovnáme-li se s ostatními zeměmi, je to samozřejmě málo. Český ministr nás informoval, že jdou ročně investovat do silniční a železniční infrastruktury 150 miliard korun. V přepočtu je to asi šest miliard eur. My investujeme jen 1,2 miliardy, tedy pětkrát méně. Někde něco není v pořádku. Češi to dělají tak, že přes Státní fond dopravní infrastruktury emitují dluhopisy. Natáhli soukromý kapitál do výstavby infrastruktury. Toto ještě před volbami zmiňoval současný místopředseda vlády pro legislativu a strategické plánování Štefan Holý. Říkal, že bychom se měli snažit najít způsob, jak nalít soukromé zdroje do výstavby veřejných staveb.

Pracujete na takovém konceptu?

Pracujeme na tom. I v NDS, i na železnicích. Něco podobného přednesl pan Holý v prosinci na jednání vlády. Šlo o dvě investiční smlouvy se soukromými společnostmi v souvislosti s výstavbou nájemních bytů. Když to funguje v jiných zemích, mohlo by to fungovat iu nás. Když chceme stavět víc, než stavíme, a víc, než jsou naše limity a možnosti, tak z jiných než ze soukromých zdrojů to nepůjde. Musíme najít nástroje.

Neříkám, že to bude model Asfinagu v Rakousku nebo státní fond dopravní infrastruktury jako v Česku, ale musíme najít nějaký nástroj. Jinak budeme odkázáni jen na státní rozpočet a eurofondy, které v případě silnic v roce 2027 pravděpodobně stejně skončí a budeme je moci čerpat už jen na železnice. Jednou z alternativních forem financování jsou projekty přes veřejnosoukromá partnerství PPP. Tak chceme stavět například rychlostní silnici R4 na východě Slovenska. Pokud bychom chtěli významně zvýšit podíl investic do dopravní infrastruktury, musíme najít i jiné zdroje financování. Bude to nutné zejména do železniční sítě.

Dva projekty, tunel Višňové a úsek Hubová - Ivachnová, by měly být hotovy do roku 2024. Jako nedokončený úsek zůstane ještě Turany - Hubová. Chcete na trase mezi Martinem a Ružomberkem nějak řešit dopravu na současné cestě?

K tomu nepotřebujeme analýzy, stačí selský rozum. Je jasné, že tam bude problém. Bude tam stejný problém, jako je nyní pod Strečnom. V Šútovském meandru budeme muset udělat podobná dopravní řešení, jak jsme udělali u Žiliny. Při ní řídíme dopravu střídavě v pruzích 2 + 1. Podobná opatření se budou muset učinit po předání Višňového a Hubové - Ivachnové. Jiná řešení nemáme. Jsem rád, že se u Šútova nedávno udělala alespoň zásadní rekonstrukce cesty. Budeme však muset přijímat další opatření.

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=232&t=7609
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Turany - Hubová (přípravný proces)

Příspěvek od kot »

Soukromé peníze do projektů je plán jak Slovenska , tak rovněž i ČR. Skoro bych řekl, že pokud se s výstavbou má opravdu pohnout, moc jiných cest není...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turany - Hubová (přípravný proces)

Příspěvek od Diaľničiar »

Tak vzhledem k tomu, že uplynulých 15 let soustavně klesají investiční peníze ze základního rozpočtu na úkor dávek a běžných výdajů a zároveň se snižuje možnost fondů do dálnic (silnice jdou regionálně), tak moc možností nezbývá; úvěry a PPP. Čím větší projekt, tím hůř na státní rozpočet. On to totiž pan ministr řekne tak, že "sem 300 mil." a jinde zbývá ještě 500 mil. jako kdyby to bylo něco nevím co. Ano, je to hodně, když se rozhodne že se nebude pokračovat od R2 po R7 nikde jinde. (Na R4 se taky uvažuje s PPP) EU fondy jdou na D3. A tunel Karpaty na D4 je dalším kandidátem pro PPP.

Tento úsek do 2030 v provozu již nebude a je jedno jakým modelem se to bude financovat. Pokud to i bude financováno státem, tak nemá smysl uměle protahovat dobu výstavby jen aby se sem dávalo třeba 150 mil. ročně, protože za efekt by to značilo, že se státu odkládá návratnost vlastní investice. U modelu PPP "bude mít stát na dobu realizace vystaráno", což je to, co je na tom láká. Že musí ale všechny PPP splácet a ta splátka od roku roste "je vedlejší", ale proto to chce ministerstvo financí limitovat, což značí že nelze uskutečnit "všechny priority formou PPP", ale to je taky jasná věc. Chce to zvednout rozpočet na silniční stavby, nic míň ani víc. 0,8% HDP je jednoduše málo. Do těch dopravních staveb se musí vynaložit 2% HDP a ne 1,2%. To o ničem jiném není. Pokud to má být jináč, tak se to musí značně omezit a na tisíce stran odůvodňovat, aby se nedalo nikde nic postavit, aby byla alespoň v tomto měřítku spravedlnost. A tímto způsobem tato vláda taky vládne. (proto čtete, že se neposune R2, že R7 musí počkat, že R6 není priorita atd.)

Tady je důležité ukotvit konečně trasu a status EIA. Pak pokročit dál. Do té doby jsou všechny tyto úvahy jaksi zbytečné. ;)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
pinus
Příspěvky: 202
Registrován: 22.3.2010 5:01:35

Re: Turany - Hubová (přípravný proces)

Příspěvek od pinus »

"Češi to dělají tak, že přes Státní fond dopravní infrastruktury emitují dluhopisy." Ne, SFDI zatím žádné dluhopisy neemitoval, není na to snad ani schválená legislativa. A z hlediska státu je celkem jedno, jestli to proteče rozpočtem nebo se to objeví jako mimorozpočtová položka v podobě dluhu SFDI, dluh jako dluh.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turany - Hubová (přípravný proces)

Příspěvek od Diaľničiar »

Dluh jako dluh, to je pravda. Ale není jedno jestli to je na dluh pro dopravu a jen na dopravu kam to spadne nebo se to do dopravy nedostane. Ale to se řešilo ve všeob. tématu k SFDI, tady to je spíš pro obraz situace z hlediska pana ministra dopravy a v tom mu lze dát jedině za pravdu, ale je to on, kdo si nastavil, že mu bude 0,8% HDP na silnice a 0,4% na železnice postačovat. Teď ví, že to je málo a když chce něco víc, tak nemá žádnou vlastní možnosti, za vším se musí obracet na MFSR. A Turany-Hubová bude z tohoto hlediska nejdrahší úsek, takže není jedno jaký objem na ty silnice jde.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turany - Hubová (přípravný proces)

Příspěvek od Diaľničiar »

z rozhovoru s Martinom Bakošom (GŘ a spolumajitel projekt. firmy Amberg Engineering Slovakia) ...
  • Na D1 z Bratislavy do Košíc chýba aj úsek Turany – Hubová, ktorý sa ešte ani nezačal stavať. Tam sa tiež nič neprojektuje?

    Pokiaľ viem, tam sa stále čaká na takzvanú vodnú EIA, teda posudok o vplyvoch diaľnice na vodné zdroje. Je tam obava, že výstavbou tunelov sa ohrozia zdroje pitnej vody. My sme tam podklady nerobili, ale keby aj, projektanti urobia iba podklady, dodajú ich investorovi, a čo sa s nimi deje celé tie mesiace či roky v konaniach, ktoré spadajú pod ministerstvo životného prostredia, to už nevieme.

    Keby bola vodná EIA hotová zajtra, kedy by sa mohlo začať stavať?

    Keď sa problémy s EIA vyriešia, zrejme sa vypíše súťaž na ďalšie stupne projektovej dokumentácie, na územné rozhodnutie, respektíve pre stavebné povolenie. Ak tam nebudú komplikácie, ktoré však pri takýchto veľkých stavbách takmer vždy bývajú, tak do dvoch rokov od schválenej EIA by mohol byť vypísaný tender na stavebné práce.

    Koľko zvykne trvať príprava projektovej dokumentácie?

    Závisí to od toho, či sa naraz objedná dokumentácia pre územné rozhodnutie, stavebné povolenie, respektíve aj realizačný projekt, alebo sa to objednáva zvlášť. Každý takýto projekt môže byť hotový v ideálnom prípade do roka. Ak sa objedná napríklad projekt pre stavebné povolenie s realizačnou dokumentáciou (podrobný podklad pre vypísanie tendra – pozn. red.) ako jednostupňový projekt, môže sa proces skrátiť. Ale takisto to závisí od toho, či štát bude stavať diaľnicu s presnými parametrami, a teda si objedná aj realizačný projekt, alebo časť technického riešenia ponechá na zhotoviteľa. V takomto prípade nemusia projektanti robiť úplne presný podklad pre tender, v ktorom sú presné typy prác a materiálov. Aby som Vám odpovedal na otázku, je tam extrémne veľa premenných a vypracovanie jednotlivých stupňov projektovej dokumentácie je podmienené aj dodaním rôznych podkladov. Okrem iného sa musí čakať na výsledky rôznych prieskumov, ako je inžiniersko-geologický prieskum, dopravný prieskum, hluková štúdia a iné. Keď už sú projekty hotové, tak sa predkladajú do konaní. A v každom kroku sa môžu opakovať tie isté námietky – v procese EIA, v územnom aj v stavebnom konaní. Preto sa dnes nikto neodváži povedať, či to bude od dnešného dňa po tender na stavbu trvať päť, sedem alebo viac rokov.

    Ako dlho môže potom trvať samotná stavba úseku Turany – Hubová? Päť či šesť rokov?

    Dalo by sa to aj rýchlejšie, závisí to potom už iba od organizácie výstavby, či budete napríklad tunel raziť z jednej alebo z oboch strán a podobne.

    A keby sa to robilo raziacim strojom namiesto našej bežnej metódy, kedy sa postupne odstreľuje hornina?

    V tomto prípade asi nie. Plánujú sa tam dva tunely a neviem, či by stačil iba jeden raziaci stroj, ktorý stojí milióny eur. A ani miestna geológia nie je pre raziaci stroj optimálna. Jediné miesto u nás, kde si viem predstaviť, že by sa použil raziaci stroj, je tunel Karpaty. To sú dve rúry, každá má približne 9 kilometrov, teda dokopy 18 kilometrov. Tam by už investícia do raziaceho stroja v pomere k prínosom týkajúcim sa rýchlosti výstavby dávala zmysel.
viewtopic.php?t=7679
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Turany - Hubová (přípravný proces)

Příspěvek od Diaľničiar »

Aktuální stav přípravy:

Dne 28.10.2022 byla podána žádost ohledně řízení podle vodního zákona na OU Žilina, dne 7.11.2022 bylo oznámeno zahájení řízení podle §16a vodního zákona o povolení výjimky z dosažení environmentálních cílů ve smyslu §16 ods. 6 písm. b) vodního zákona. Předpokládaný termín vydání rozhodnutí orgánu státní vodní správy je 06/2023. Předmětné rozhodnutí bude podkladem k žádosti pro vydání územního rozhodnutí stavby.

Další kroky přípravy:

Další kroky NDS ve smyslu předpokládaného interního harmonogramu přípravy, zhotovení díla podle FIDIC Červená kniha:

* Nabytí právní moci Územního rozhodnutí – předpoklad 11-12/2023 – před tím vydání rozhodnutí orgánu státní vodní správy a rozhodnutí MŽP SR ve zjišťovacím řízení
* Vyhotovení dokumentace na stavební povolení, následně zajistit právoplatně povolení stavby – do 11/2025
* Začátek výstavby – 06/2026
* Ukončení výstavby – 12/2031

Odhadované stavební náklady v cenové úrovni k roku 2023: 1,21 až 1,44 mld. €. (bez DPH)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Turany - Hubová (přípravný proces)

Příspěvek od kot »

2 roky na vydání SP... Asi není stavba a celkové dokončení D1 tak potřeba :mrgreen: O druhé rouře Braniska nemluvím...
Odpovědět

Zpět na „D1 (SK)“