D3 (SK) všeobecně

Vše o výstavbě, provozu a údržbě této slovenské dálnice.
Odpovědět
kot
Příspěvky: 10543
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od kot »

Tak my v Čechách máme "prioritu" D35, ale nejspíše jenom na papíře. Místo toho raději stavíme D Praha - KV, které se rozhodně zatížením a potřebou výstavby s D35 rozhodně rovnat nemůže. No a na Slovensku jste nás trumfli "absolutní prioritou" ! Bomba. Realita je však stejná či obdobná...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22561
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

další "expert" na čele NDS ...

Rozhovor s GŘ NDS: více rokujeme o Ružomberku než o Višňovém: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=232&t=7397 (vícero témat v rámci dálniční sítě)

vyberu z toho rozhovoru pro D3:

Ako to vidíte s dokončením diaľnice na Kysuciach?

Tu sa urobilo veľa chýb, podklady k nej sú ešte spred roka 2000, niektoré sú skrátka staré a poradný orgán EK (Jaspers) nám odporučil objednať nové. Po toľkých rokoch už tieto dokumentácie dávno nie sú v súlade s legislatívou a potrebami životného prostredia.

Ak sa napríklad posudzoval dosah diaľnice na prírodu pred desiatimi rokmi, tak dnes je tá príroda iná a aj vplyvy na ňu môžu byť iné. Objednal sa posudok, ale stratil platnosť, lebo sa s ním roky nič nerobilo?

Áno, ale neprináleží mi komentovať minulosť, v budúcnosti nechceme robiť takéto chyby, chceme robiť zmysluplné veci.

Ak sa vám to podarí znovu nastaviť, tak kedy bude D3 na Kysuciach?

Nechcem strieľať termíny, ako to bolo v minulosti. Potrebujeme zrýchliť procesy aj zmenou legislatívy. My sme vlastne v tejto republike ešte nezačali stavať diaľnice.

Pred 50 rokmi sa začala stavať D2 pri Bratislave. To nebolo ono?

Nie. My sme stavali diaľničné úseky, ale nie diaľnice. Preto to vyzerá tak, ako to vyzerá – staviame po kúskoch úseky a nevieme ich spojiť. Nemalo to myšlienku. Navyše v projektoch boli zahrnuté iné stavebné objekty, ktoré nemajú nič spoločné s diaľnicou ako takou, ale účastníci konania si to jednoducho presadili.


je velké umění říct hodně, ale vlastně nic - v rámci celého rozhovoru; vyjádřit nezpokojenost se vším, ale pak se držet jen platných termínů, které nelze naplnit :lol:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10543
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od kot »

Jinými slovy : Šikovný a mazaný politik !!
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22561
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

všeobecní plány příprav pro chybějící úseky D3: připomínám, že 2030 je krajní datum pro dokončení D3 jako TEN-T na Slovensku
https://img35.rajce.idnes.cz/d3502/9/94 ... .jpg?ver=0
a1.JPG
a1.JPG (91.22 KiB) Zobrazeno 2319 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10543
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od kot »

Tak to si na kysúcách ještě pěkně počkají ! Navíc je jasné, že většina etap se v průběhu doby určitě "klasicky" posune...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22561
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

z rozhovoru s ministrem dopravy:

Platí plán, že eurofondy z nového programového období spolknou pro váš resort do velké míry úseky kysucké dálnice D3?

Jiné projekty nemáme v takové fázi přípravy. Nemáme alternativu. Eurofondy z operačního programu Slovensko půjdou jednoznačně na D3 a na dokončení obchvatu Košic, který chceme fázovat, tedy rozdělit financování mezi aktuálním a budoucím programovým obdobím. Dále jsou v tomto balíčku obchvaty Sabinova, Stropkova, Šale, Holíče a Prievidze. To jsou všechno stavby z příštího programového období. Víc na cesty nemáme.

Vraťme se ještě k dálnici D3 na severu. Tady jde všechno podle plánu?

Máme krásný paradox, který se může udát jen na Slovensku. U D3 sice máme dokumentaci pro stavební povolení a mohli bychom vyhlásit soutěž, nemáme však platné posuzování vlivů na životní prostředí. Za dlouhá léta přípravy nám vypršelo, neboť bylo provedeno ještě v roce 1998. Nyní jsme již pořídili nové. Věřím, že v příštím roce budeme mít k dispozici závěrečné stanovisko. Výsledky se zapracují do dokumentace pro stavební povolení a můžeme vyhlásit soutěž. Dnes je zde v realizaci přivaděč Kysuckého Nového Města. Je to projekt, který jsme nastartovali a odfinancujeme do konce roku 2023. Zatím zde jde vše podle plánu. Současná situace na trase příští D3 je však katastrofální. Toto musí být naše jednoznačná priorita z budoucích eurofondů.

Stavět se zde budou tři úseky. Jaké jsou u nich priority?

Při druhém úseku mezi Kysuckým Novým Městem a tunelem Horelica musíme podle pokynů Útvaru hodnoty za peníze aktualizovat studii a připouští se i alternativní trasování. Tam bychom byli v takovém případě prakticky na začátku. Musely by se vykoupit pozemky a učinit nové územní a stavební řízení. Příprava tam není v takovém stádiu jako v úseku číslo jedna mezi Žilinou a Kysuckým Novým Městem. Prioritně budeme stavět první úsek. Při třetím není o čem polemizovat, jen to je třeba dokončit. Je to druhá roura tunelu Horelica.

Kdy by se mohla D3 začít soutěžit?

Reálně si myslím, že by se mohla vyhlásit v roce 2024.

Ročně můžeme na silnice a dálnice proinvestovat 800 milionů eur, z čehož čtvrtinu spolkne výstavba posledního úseku D1.

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=232&t=7609
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22561
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Výstavba dálnice D3 trvá od roku 1997, Slovensko dokončí svůj úsek o šest let později než Polsko a i to není jisté
https://sita.sk/nasadoprava/dostavba-di ... lko-rokov/

Dostavba dálnice D3 je pro Slovensko absolutní prioritou, čehož důkazem je kompletní finanční alokace z Fondu soudržnosti ve výši 770 milionů eur.


V přípravě D3 se hledala nesmyslná a provizorní řešení, tvrdí šéf slovensko-polské obchodní komory
https://sita.sk/nasadoprava/v-priprave- ... ej-komory/

Dobudování D3 na Kysucích v roce 2029?
https://transport.sk/spravy/cestna-dopr ... kysuciach/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10543
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od kot »

Stejné výmluvy jako v ČR. A smutek, že to neumíme jako v Polsku.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22561
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Model dálnice D3 je uměle podhodnocen a nepočítá s nárůstem dopravy z polské strany, tvrdí žilinská župa

https://sita.sk/nasadoprava/model-d3-je ... telia-zsk/

Žilinský samosprávný kraj (ZSK) bude apelovat na ministerstvo dopravy a Národní dálniční společnost , aby do analytické části studie proveditelnosti pro výstavbu dálnice D3 na Kysucích byly započítány všechny vlivy a důležité benefity nové dálnice.

Župa upozorňuje na nesrovnalosti

Po čtvrtečním veřejném projednání ke studii proveditelnosti pro stavbu Dálnice D3 Žilina, Brodno - Čadca to prohlásila předsedkyně ZSK Erika Jurinová . Zástupci krajské samosprávy přišli na setkání s vlastním analytickým materiálem Útvaru hodnoty za peníze ZSK.

„Upozorňujeme v něm na nesrovnalosti, týkající se použitých dat při výpočtech. Mnohá ​​specifika regionu a jeho připojení na Polsko a Česko, kde žije téměř 10 milionů obyvatel, se téměř nebrala v úvahu. Také máme pochybnosti o údajích, které vstupovaly do dopravního modelu,“ uvedla Jurinová.

Model ignoruje výstavbu nových dálnic

Podle krajského poslance Matěje Fabšíka zpracovaný dopravní model počítá s téměř nulovým nárůstem dopravy z polské strany v horizontu 10 a více let.

„Dopravní model ignoruje výstavbu nových dálnic, která se děje za našimi hranicemi a ignoruje všechny vyhlídky nárůstu dopravy, se kterými kalkuluje česká a polská strana. Naší snahou je, aby ve studii byla čísla, která odrážejí realitu a abychom se připravili na to, co nás skutečně čeká,“ poznamenal Fabšík.

Doplnil, že ZSK bude rozporovat daná zjištění u objednatele, kterým je NDS a také u zpracovatele studie. \"Opětovně vyzveme i polskou a českou stranu aby validovali data, která jsou v prezentovaném modelu, a který považujeme za uměle podhodnocený,\" dodal Fabšík.

Národní dálniční společnost připravuje aktuální studii proveditelnosti na výstavbu chybějících 22 kilometrů (z celkových 59 kilometrů) dálnice D3 v úseku Žilina, Brodno - Kysucké Nové Město - Oščadnica a výstavbu plného profilu úseku Oščadnica - Čadca, Bukov v délce tunelu Horelica, za přibližně 1 miliardu. eur.

Výstavba D3 trvá od roku 1997. V harmonogramu přípravy a výstavby silniční infrastruktury jsou chybějící úseky D3 v první desítce nejdůležitějších projektů.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22561
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

z rozhovoru s Martinom Bakošom (GŘ a spolumajitel projekt. firmy Amberg Engineering Slovakia) ...
  • Jednou z mála živých zmlúv na projektovanie je práve na D3 na Kysuciach. Má ho aj vaša kancelária? Ako to tam vyzerá?

    Zle. Úsek od Brodna do Kysuckého Nového Mesta projektuje Dopravoprojekt a my sme zvíťazili v súťaži na projekty pre úsek od Kysuckého Nového Mesta po Oščadnicu. Potom je tam ešte úsek s chýbajúcou druhou rúrou tunela Horelica, na ktorý má robiť projekty Basler & Hoffman Slovakia.

    Ako ďaleko je úsek, ktorý projektujete vy?

    Momentálne sa pre všetky tri úseky robí nová štúdia realizovateľnosti, čo je obyčajne počiatočné štádium. Štúdia spolu s hodnotením Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) môže negatívne ovplyvniť pôvodné zámery. Výsledky majú odpovedať na otázky, či tá diaľnica dáva zmysel z pohľadu porovnania investičných nákladov a očakávaných prínosov. K tomu potrebujete spraviť vždy veľa prieskumov, aby ste mohli urobiť napríklad dopravno-kapacitné posúdenie a podobne. Ale súbežne podľa pôvodného zadania, s cieľom nebrzdiť tento významný projekt, robíme na dokumentácii pre stavebné povolenie.

    Kontrakt na projektovanie máte z decembra 2020. Prečo sa robí stále iba štúdia realizovateľnosti?

    Nerobí sa iba štúdia realizovateľnosti. My štúdiu realizovateľnosti nerobíme, a preto postupne dostávame od Národnej diaľničnej spoločnosti aktuálne dáta. Problémom je, že metodika vyhodnocovania nákladov a prínosov bola upravovaná a dopravný model bolo potrebné vyladiť s ministerstvom dopravy a ÚHP. Výsledkom je, že záverečná hodnota pri porovnaní nákladov a prínosov na všetkých troch úsekoch vyšla malá. Pripomínam, že tieto hodnoty sú kľúčové pre to, aby nám potom diaľnicu uhradili z eurofondov. Takže sa dostávame do paradoxného stavu, že na D3 sú každodenné pomaly hodinové zápchy a napriek tomu nám to na uhradenie z eurofondov nevychádza.

    Napriek tomu má D3 aspoň objednané všetky stupne dokumentácie a nie je natoľko technicky náročná ako úsek D1 Turany – Hubová. Bude teda diaľnica na Kysuciach skôr ako diaľnica do Košíc?

    Ide o stávku na víťaza slimačích pretekov. Viem si živo predstaviť, že jedna alebo druhá diaľnica dostavbou nie veľmi predbehne tú druhú. Aj D3 je totiž technicky pomerne náročná. Síce tam nie sú tunely, ale cesta je v údolí ohraničenom riekou a obcami na druhej strane. Nie je sa tam kam veľmi pohnúť, miestami sa diaľnica musí zarezávať aj do pomerne strmých svahov.
viewtopic.php?t=7679
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22561
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

z rozhovoru s ministrem dopravy: viewtopic.php?t=7712 , k D3 - k úsekům co schází a resp. jdou se stavět:

Na D3 chýba necelých 30 kilometrov od Žiliny do Oščadnice a druhá rúra tunela Horelica. To všetko pôjde do súťaže v roku 2025?

Mali by ísť všetky tieto úseky.

Podľa posudkov Útvaru hodnoty za peniaze ani jeden z chýbajúcich úsekov D3 nevychádza rentabilne v takom riešení, ako je navrhnutý. Najbližšie k tomu, aby prínosy prevyšovali náklady, má úsek od Brodna do Kysuckého Nového Mesta.

A tu sme pri otázke metodiky, ako sa posudzuje, či sa diaľnica oplatí alebo neoplatí. Dá sa urobiť jednoduchá skúška správnosti: Osaďme slovenské parametre z takéhoto hodnotenia do poľskej alebo českej metodiky a možno zistíme, že jediná metodika, pri ktorej rentabilita nevychádza, je tá slovenská. Ak Poliaci napočítajú nejaký počet kamiónov, ktoré idú zo severu na juh smerom na Slovensko, tak pravdepodobne sa nestane, že sa polovica z nich na hranici otočí a pôjde naspäť do Poľska.

NDS teraz prepočítava novou metodikou a parametrami, aby jej to už konečne vyšlo ako rentabilné?

Nazval by som to skúškou správnosti. Toto porovnanie ešte nie je ukončené, ale nejaké čiastkové výsledky som už videl. Ak výsledkom tohto porovnania bude, že v českom modeli tá diaľnica vyjde rentabilne a v našom nie, potom robia chybu Česi alebo my?

Ale ak to ani potom nebude dávať ekonomický zmysel, tak na D3 nedostaneme eurofondy a budeme v rozpočte zháňať miliardu eur?

Verím, že ten problém nezájde tak ďaleko. Podľa mňa to obhájime.

To, že máme inú metodiku alebo nesprávne počítame intenzitu dopravy, je aj dôvod, prečo Poliaci dávno majú diaľnice a my nie?

Je to jeden z dôvodov, nie jediný. Lebo odlišnosti sú aj vo verejnom obstarávaní, aj máme trochu iný reliéf krajiny, máme viac podzemných vôd…

Poľské hory nie sú také náročné ako naše?

Trochu to sedí, no hlavný rozdiel nebude medzi poľskými a slovenskými horami, ale skôr v systéme. Aj Chorvátsko je značne hornatá krajina, a predsa sa pohli, aj keď majú často suchšie podložie ako u nás.

Diaľnica na Kysuciach by teda mohla byť hotová v roku 2030 alebo 2031?

Súťaž na dodávateľov stavebných prác by sa mohla vyhlásiť v roku 2025. Nechcem hovoriť o konkrétnom roku dostavby. Vstupuje do toho veľa faktorov.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10543
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od kot »

Pokud by změna metodiky byla přínosem, tak hurá na to !
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22561
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Studie uskutečnitelnosti je k dispozici v celé podobě pro Brodno - Čadca: https://ndsas.sk/storage/studie-realizo ... -etapa.zip
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22561
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministr dopravy uvedl, že sice jeden chybějící úsek nemá nejlepší hodnocení, ale druhý ano. Dále, trasa D3 spadá pod koridor v EU. Vychází mu z toho jen jediné a sice, že se chybějící části postaví jako jeden úsek a využijí se k tomu všechny peníze v rámci alokace "dálnice" pro nové období.

Začátek samotné stavby má být 06/2026.

https://www.teraz.sk/ekonomika/na-dosta ... lanok.html
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10543
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od kot »

S čísly se dá kouzlit na obě strany. V tomto případě - hurá ...
BohusdK
Příspěvky: 480
Registrován: 28.4.2011 23:04:06
Bydliště: Jablunkovsko

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od BohusdK »

I/11 every day
rudla
Příspěvky: 53
Registrován: 22.5.2009 11:52:52
Bydliště: Rožnov pod Radh.

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od rudla »

Ještě 26 kilometrů a je hotovo.
hyper9
Příspěvky: 36
Registrován: 21.2.2023 17:57:26

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od hyper9 »

A co druhý profil v úseku Svrčinovec - Skalité - státní hranice PL ?
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22561
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

s dostavbou se prozatím nepočítá - na rozdíl od tunelu Horelica se tady opravdu nedá mluvit o vyčerpané kapacitě :D
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Aram96
Příspěvky: 7918
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od Aram96 »

Súdruh minister mi přijde akysi zmeťený. Co to tam říká o tom letišti v Popradu ? Že až se dobudují D3 a R4, že bude letiště oživeno ? Ne é. :crazy: :lol:
michal
Příspěvky: 4595
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od michal »

Ten poloviční profil v Čadci zůstane v provozu i během dostavby té druhé poloviny, nebo se to bez nějakých větších uzavírek a omezení neobjede?
PetrN
Příspěvky: 360
Registrován: 8.3.2022 10:50:52
Bydliště: 1km od budoucí MUK D2xD52

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od PetrN »

Diaľničiar píše: 30.11.2023 18:33:14 Začátek samotné stavby má být 06/2026.
Docela mě překvapil ten posun vpřed, že už teď dojde k vypsání VŘ a s vizí zahájení stavby v Q1-Q2/2025. Jsem zvědavý na realitu, jestli nejde o plané politické kecy :D
hyper9
Příspěvky: 36
Registrován: 21.2.2023 17:57:26

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od hyper9 »

Jinak koukám do mapy, že Poláci mají čtyřpruh na jejich straně pouze v délce 1,25 km a pak dlouhý poloviční profil, takže poloviční profil na slovenské straně v závěrečném úseku u hranic jistě bude dostačovat.
PetrN
Příspěvky: 360
Registrován: 8.3.2022 10:50:52
Bydliště: 1km od budoucí MUK D2xD52

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od PetrN »

V současnosti budovaný obchvat měst Milówka a Wegierska Górka na S1 o délce 8,7km s plánovaným zprovozněním 07/2025 https://ssc.siskom.waw.pl/ bude v části o délce cca 4,5km také už rovnou jako čtyřpruh (oba tunely a úsek mezi nimi). Každopádně ten poloviční profil je za mě i v dlouhodobém horizontu naprosto v pohodě. Stačí se podívat na intenzity ze slovenského sčítání 2022. Zatímco na přechodu Skalité-Zwardon je pouhých 2500 (z toho 1550 nákladních), tak na přechodu Mosty u Jablunkova-Svrčinovec je to trojnásob, tj. 7800 (z toho 4000 nákladních), dál na Čadcu po D3 už společně 9200 (5000 nákladních). Až od Čadce dochází k dalšímu nárůstu hlavně o místní dopravu na 16000 (5200 nákladních) a například mezi KNM a Žilinou pak 22500-27000 (6500-6800 nákladních), což už je docela úlet srovnatelný s I/18 kolem Strečna, kde vyšlo 25300 (6300 nákladních).
S dostavbou S1 jak kolem Milowky, tak hlavně mezi Bielsko-Biala a Myslowicemi (S1xA4) https://ssc.siskom.waw.pl/ pravděpodobně dojde k určitému přesunu polského tranzitu z průjezdu českým územím po I/68 (buď od Těšína D48-S68, či z delší trasy od Bohumína D1-D56-D48-S68) na novou trasu po S1, ale podle mě nikdy nedojde k nějakému brutálnímu nárůstu intenzit na D3 mezi Svrčinovcem a Zwardoni, takže výstavba pouze polovičního profilu v tomto náročném terénu byl velmi rozumný krok, obzvlášt v kontextu těch vysokých intenzit mezi Čadcou, KNM a Žilinou
D3_intenzity.png
D3_intenzity.png (396.88 KiB) Zobrazeno 69 x
mapman
Autor
Příspěvky: 5766
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: D3 (SK) všeobecně

Příspěvek od mapman »

Po zprovoznění obchvatu Milůvky a Uherské Hůrky :) na polské straně se na tuto trasu určitě přenese značná část tranzitu, protože se zruší zákaz vjezdu pro tranzitní nákladní dopravu a kamioňáci rádi využijí toho, že nebudou muset řešit administrativu spojenou s placením mýta na průjezdu Českem. S dostavbou D1 až k A4 taky něco přibude a jestli se dotáhne i S52 ke Krakovu, tak ještě víc. O to důležitější je dostavba D3 mezi Čadcou a Žilinou.
Odpovědět

Zpět na „D3 (SK)“