davidb píše: ↑7.6.2023 19:42:38
D48, D55 to je (nebo bude) taky I. třída ne?
Dostáváme se trochu do OT, ale rád se vyjádřím: D48, 55, 56, ale i komplet 35 jsou dálnice II.třídy (D-II), stejně jak z Prahy vycházející 4,6,7,10 a nepochopitelně i okruh D0 (býv. R1) ale to jen papírově, šířkově jak D-I.
Trochu pohled do historie: Dálnice I.třídy (D-I) se stavěly v kategorii D26,5 a bývalá eRka (D-II) nejčastěji R22,5 a R24,5.
Tyto kategorie se pak přestaly navrhovat a novější stavby se začaly navrhovat v kategoriích D27,5 pro D-I což znamená zpevněný pás 11,5m, kde je možné vést zúžené pruhy 2+2 při rekonstrukci - např. D11 od Poděbrad do Jaroměře, D3 Tábor-ČB-Třebonín, D1 Lipník-Bohumín, D5 obchvat Plzně, D8 Lovosice-Německo, ale i modernizovaná D1 (Kývalka-Mirošovice), jen D1 Vyškov-Lipník je/bude celá v původní D26,5. eRka se nově stavěly v kategorii R25,5 a vlastně stále staví (D6,7,48,55). R25,5, má stejnou šířku zpevněného pásu jako D26,5 jen užší SDP (3,0 vs. 4,0m). Zajímavou výjimkou je D35, která je v úseku od D46 až po Lipník(D1) postavena v kat. R26,5.
Teď můj osobní pohled na věc: škoda že D35 je jen jako D-II vzhledem k významu a plánovaným intenzitám, minimálně v úseku Opatovice-Lipník by zasloužila kat. D27,5 nebo minimálně tam kde se navrhuje CB povrch (Slavonín-Lipník). Obecně asi nemám nic proti šířce D/R 25,5-26,5 (vše zpevněný pás 10,75m) za předpokladu že bude AB (asfalt) povrch u kterého je možné provádět rekonstrukci v režimu 2+1/1 V momentě kdy máme CB (beton) povrch tak se dostáváme u vytížených komunikací do zásadního problému viz. relativně nedávné opravy na D35 Olomouc-Lipník, D2, D1 Brno-Vyškov (u méně zatížených dálnic jako D48 kde se CB dělá to tolik nevadí). Pokud nechceme vést dopravu v režimu 2+1/0 a chceme zachovat CB povrch, tak se musí jít jedině cestou rozšíření jak u modernizace D1 s vedením pruhů 2+2/0... Takže doufám že celá nová D35 bude v asfaltu a nikdy nám nenastane tento zásadní problém
D1 Vyškov-Lipník je furt akceptovatelná jako užší když je možná alternativa přes D46 v případě velkých kolon.