Moldavsko
-
- VIP
- Příspěvky: 22263
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Moldavsko
EU poskytne balík ve výši 600 mil. € mj. i na vylepšení infrastruktury směrem na Rumunsko.
https://ec.europa.eu/commission/pressco ... IP_21_2712
https://ec.europa.eu/commission/pressco ... IP_21_2712
za lepší silnice a dálnice (211639 - 93/94)
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- VIP
- Příspěvky: 22263
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Moldavsko
Rumunsko v létě 2021 informovalo, že chce obnovit/postavit 5 mostních spojení s Moldavskem:

Jde o mosty na těchto silnicích (k doplnění výše uvedené mapy):
Podul de la Galați - Giurgiulești, pe DN 2B.
Podul de la Ungheni, de pe Autostrada Unirii A8 Tg.
Podul de la Albița - Leușeni, pe DN 24B.
Podul de la Sculeni, pe DN 24.
Podul de la Oancea - Cahul, pe DN 26A.
Ty mosty jsou v dezolátním stavu.
No a dnes, 11.2. vlády Moldavska a Rumunska uzavírají smlouvu na výstavbu hlavního mostu nad řekou Prut mezi městy Ungheni v Rumunsku a Ungheni v Moldavsku. Tento most je pokračováním budoucí A8 v Rumunsku. Náklady na most bude v plné míře snášet Rumunsko. V současnosti se dokončuje environmentální posouzení a koncem letošního roku se má vyhlásit tendr na výstavbu.
https://www.ipn.md/en/agreement-on-buil ... 87779.html

Jde o mosty na těchto silnicích (k doplnění výše uvedené mapy):
Podul de la Galați - Giurgiulești, pe DN 2B.
Podul de la Ungheni, de pe Autostrada Unirii A8 Tg.
Podul de la Albița - Leușeni, pe DN 24B.
Podul de la Sculeni, pe DN 24.
Podul de la Oancea - Cahul, pe DN 26A.
Ty mosty jsou v dezolátním stavu.
No a dnes, 11.2. vlády Moldavska a Rumunska uzavírají smlouvu na výstavbu hlavního mostu nad řekou Prut mezi městy Ungheni v Rumunsku a Ungheni v Moldavsku. Tento most je pokračováním budoucí A8 v Rumunsku. Náklady na most bude v plné míře snášet Rumunsko. V současnosti se dokončuje environmentální posouzení a koncem letošního roku se má vyhlásit tendr na výstavbu.
https://www.ipn.md/en/agreement-on-buil ... 87779.html
za lepší silnice a dálnice (211639 - 93/94)
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- VIP
- Příspěvky: 22263
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Moldavsko
stav výstavby projektu obchvatu Comrat na M3 je v plnění 85%
https://www.asd.md/featured/lucrarile-d ... -circa-85/ (info, fotky)
video z 01/2021:
dále z 07/2021 s plněním 60%:
https://www.asd.md/featured/lucrarile-d ... -circa-85/ (info, fotky)
video z 01/2021:
dále z 07/2021 s plněním 60%:
za lepší silnice a dálnice (211639 - 93/94)
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- VIP
- Příspěvky: 22263
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Moldavsko


https://deschide.md/ro/stiri/social/114 ... oatare.htm

trasa: https://i.imgur.com/L442FGW.png
detail trasy: https://imgur.com/sQUw6SP
foto z výstavby: https://imgur.com/yrYdD5z
za lepší silnice a dálnice (211639 - 93/94)
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- VIP
- Příspěvky: 22263
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Moldavsko
Číslování silniční sítě: https://www.asd.md/infrastructra-drumuri/
Podle národního strategického plánu rozvoje plánuje Moldavsko do roku 2030 postavit lepší tah Kišiněv - Ungheni/RO. To na margo výše uvedené informace vylepšení silnice na Unghani. Dokud nebude lepší tah, tak se bude vylepšovat silnice. Tento bude součástí nového koridoru TEN-T Baltsko-Černé moře:
Podle národního strategického plánu rozvoje plánuje Moldavsko do roku 2030 postavit lepší tah Kišiněv - Ungheni/RO. To na margo výše uvedené informace vylepšení silnice na Unghani. Dokud nebude lepší tah, tak se bude vylepšovat silnice. Tento bude součástí nového koridoru TEN-T Baltsko-Černé moře:
za lepší silnice a dálnice (211639 - 93/94)
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- VIP
- Příspěvky: 22263
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Moldavsko
Obchvat R30 u Troița Nouă je ve výstavbě.
To bude hlavní silnice z Kišiněva do Oděsy, která nevede přes Podněstří.

R30 je silnice se dvěma směry, jižní polovina je v modernější trase, která obchází všechna sídla, ale severní polovina prochází řadou vesnic a měst. Tento projekt jeden z nich obchází. Současná míra pokroku je přes 50 %.
https://www.asd.md/comunicate-de-presa/ ... oita-noua/

To bude hlavní silnice z Kišiněva do Oděsy, která nevede přes Podněstří.

R30 je silnice se dvěma směry, jižní polovina je v modernější trase, která obchází všechna sídla, ale severní polovina prochází řadou vesnic a měst. Tento projekt jeden z nich obchází. Současná míra pokroku je přes 50 %.
https://www.asd.md/comunicate-de-presa/ ... oita-noua/

za lepší silnice a dálnice (211639 - 93/94)
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- VIP
- Příspěvky: 22263
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Moldavsko
V létě jsem psal, že stav realizace obchvatu Comrat je v 85% plnění. No a 21.10. se do provozu odevzdal 18 km dlouhý obchvat Comrat jako M3. Jde o upgrade JV silniční sítě a výstavba severní části. Nová silnice je 1+1 s MÚK. Byl to jeden z nejvetších silničních projektů v Moldavsku na vylepšení spojení mezi centrální a jižní částí země.
trasa: https://i.imgur.com/74XXICD.png
Stará trasa M3 do Comrat ze severu byla přečíslována na R28.
fotky, informace:
https://gov.md/ro/content/la-comrat-fos ... l-orasului
https://www.asd.md/featured/drumul-de-o ... irculatie/
trasa: https://i.imgur.com/74XXICD.png
Stará trasa M3 do Comrat ze severu byla přečíslována na R28.
fotky, informace:
https://gov.md/ro/content/la-comrat-fos ... l-orasului
https://www.asd.md/featured/drumul-de-o ... irculatie/
za lepší silnice a dálnice (211639 - 93/94)
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- VIP
- Příspěvky: 22263
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Moldavsko
EBRD půjčuje Moldavsku 100 milionů EUR na modernizaci silnic
https://www.ebrd.com/news/2022/ebrd-len ... ades-.html
https://www.asd.md/featured/republica-m ... rumuri-iv/
Zajistí se tím rekonstrukce 86 km silnic:
• drumul R14, R6 – Codrul Nou – Soroca – Unguri – frontiera cu Ucraina, pe sectorul Soroca – Arionești, total 31 km;
• drumul R8.1, R8 – Arionești – R14, sectorul Arionești – Otaci, total 9,4 km;
• drumul M3 Chișinău – Comrat – Giurgiulești – frontiera cu România, sectorul de ocolire a orașului Vulcănești, total 8,58 km;
• drumul R33 Hîncești – Lăpușna – M1, inclusiv supravegherea tehnică a acestor lucrări, total 37,2 km.
https://www.ebrd.com/news/2022/ebrd-len ... ades-.html
https://www.asd.md/featured/republica-m ... rumuri-iv/
Zajistí se tím rekonstrukce 86 km silnic:
• drumul R14, R6 – Codrul Nou – Soroca – Unguri – frontiera cu Ucraina, pe sectorul Soroca – Arionești, total 31 km;
• drumul R8.1, R8 – Arionești – R14, sectorul Arionești – Otaci, total 9,4 km;
• drumul M3 Chișinău – Comrat – Giurgiulești – frontiera cu România, sectorul de ocolire a orașului Vulcănești, total 8,58 km;
• drumul R33 Hîncești – Lăpușna – M1, inclusiv supravegherea tehnică a acestor lucrări, total 37,2 km.
za lepší silnice a dálnice (211639 - 93/94)
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- VIP
- Příspěvky: 22263
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Moldavsko
Dále: dne 8.11. byla zprovozněna nová 19 kilometrová trasa M3 mezi Porumbrei a Cimișlia. Jedná se o největší modernizaci M3 mezi Kišiněvem a jižním Moldavskem.
https://www.ziarulnational.md/foto-cum- ... ova-si-ue/
https://www.asd.md/fara-categorie/secto ... irculatie/
Čtyřproudová M3 končila v Porumbrei od roku 1990. Stavba začala kolem roku 2006, aby se rozšířila do Cimișlia, ale výstavba se zastavila poté, co došly finance. Stavba byla znovu zahájena v roce 2019 po poskytnutí úvěru ve výši 30 milionů EUR. Zdá se, že je to téměř celá jednoproudová silnice (1+1), zdá se, že jen krátký úsek v Porumbrei byl postaven s 2x2 pruhy.
trasa: https://i.imgur.com/kegMBZv.png
fotky silnice:
https://i.imgur.com/RYFSXM0.jpeg
https://i.imgur.com/morPEgN.jpg
https://i.imgur.com/gVZLtyc.jpg
https://i.imgur.com/tFTNHqo.jpg
https://i.imgur.com/kamJmw0.jpg
https://www.ziarulnational.md/foto-cum- ... ova-si-ue/
https://www.asd.md/fara-categorie/secto ... irculatie/
Čtyřproudová M3 končila v Porumbrei od roku 1990. Stavba začala kolem roku 2006, aby se rozšířila do Cimișlia, ale výstavba se zastavila poté, co došly finance. Stavba byla znovu zahájena v roce 2019 po poskytnutí úvěru ve výši 30 milionů EUR. Zdá se, že je to téměř celá jednoproudová silnice (1+1), zdá se, že jen krátký úsek v Porumbrei byl postaven s 2x2 pruhy.
trasa: https://i.imgur.com/kegMBZv.png
fotky silnice:
https://i.imgur.com/RYFSXM0.jpeg
https://i.imgur.com/morPEgN.jpg
https://i.imgur.com/gVZLtyc.jpg
https://i.imgur.com/tFTNHqo.jpg
https://i.imgur.com/kamJmw0.jpg
za lepší silnice a dálnice (211639 - 93/94)
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- VIP
- Příspěvky: 22263
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Moldavsko
Moldavsko doposud i s tímto projektem dosáhlo dokončení prací a zprovoznění více než 190 km silnice z 230 km plánovaných na rok 2022, financovaných s podporou vnějších investic.
29 kilometrů R16 bylo sanováno, zdá se, že jde o jižní polovinu silnice. Dodavatelem byl Pizzarotti.
R16 je hlavní silnice z Bălți do Iași, takže je to jedna z důležitějších regionálních silnic.
https://www.asd.md/fara-categorie/avut- ... rettyPhoto[group-808]/4/

29 kilometrů R16 bylo sanováno, zdá se, že jde o jižní polovinu silnice. Dodavatelem byl Pizzarotti.
R16 je hlavní silnice z Bălți do Iași, takže je to jedna z důležitějších regionálních silnic.
https://www.asd.md/fara-categorie/avut- ... rettyPhoto[group-808]/4/

za lepší silnice a dálnice (211639 - 93/94)
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- VIP
- Příspěvky: 22263
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Moldavsko
EU schválila spolufinancování mostu mez Rumunskem a Moldavskem v Ungheni v rámci CEF-T Military Mobility. Most je součástí projektu rumunské dálnice A8.
https://economedia.ro/pachetul-mobilita ... 6LFcHbMJPY
Jedná se o 261m dluhý most. 1 km dlouhé připojovací silnice v parametrech 4- pruhu. Hraniční přechod se zázemím pro nákladní dopravu.
Most Ungheni je nutností pro Rumunsko i Moldavsko, jehož účelem je podpora ekonomických, sociálních a bratrských vztahů mezi oběma stranami. Pomůže zlepšit ekonomickou konkurenceschopnost Rumunska prostřednictvím rozvoje dopravní infrastruktury sloužící mezinárodní tranzitní dopravě zboží a osob.
https://economedia.ro/pachetul-mobilita ... 6LFcHbMJPY
Jedná se o 261m dluhý most. 1 km dlouhé připojovací silnice v parametrech 4- pruhu. Hraniční přechod se zázemím pro nákladní dopravu.
Most Ungheni je nutností pro Rumunsko i Moldavsko, jehož účelem je podpora ekonomických, sociálních a bratrských vztahů mezi oběma stranami. Pomůže zlepšit ekonomickou konkurenceschopnost Rumunska prostřednictvím rozvoje dopravní infrastruktury sloužící mezinárodní tranzitní dopravě zboží a osob.
za lepší silnice a dálnice (211639 - 93/94)
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- VIP
- Příspěvky: 22263
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Moldavsko
ze z práv k dálničním známkám pro cizince:
V tomto smyslu znovu připomínáme, že dálniční známky jsou důležitým a nezbytným zdrojem financování údržby místních a státních komunikací, během roku 2022 tak bylo pořízeno 621 929 ks a příjmy do státního rozpočtu činily 119 155 448 lei. (asi 6 mil. €)
https://www.asd.md/fara-categorie/infor ... e-vinieta/
V tomto smyslu znovu připomínáme, že dálniční známky jsou důležitým a nezbytným zdrojem financování údržby místních a státních komunikací, během roku 2022 tak bylo pořízeno 621 929 ks a příjmy do státního rozpočtu činily 119 155 448 lei. (asi 6 mil. €)
https://www.asd.md/fara-categorie/infor ... e-vinieta/
za lepší silnice a dálnice (211639 - 93/94)
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- VIP
- Příspěvky: 22263
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Moldavsko
Existují 4 nabídky na obchvat M3 Vulcănești v jižním Moldavsku. Tři turecké společnosti a jedna ukrajinská společnost (Automagistral Pivden), která rovněž podala nejnižší nabídku.
https://www.asd.md/comunicate-de-presa/ ... -km-8-580/
https://www.asd.md/comunicate-de-presa/ ... -km-8-580/
za lepší silnice a dálnice (211639 - 93/94)
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- VIP
- Příspěvky: 22263
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Moldavsko

"Tyto mosty zajistí mobilitu osob i dopravních prostředků, zajistí plynulost silniční dopravy, ale také propojení sítí a silniční infrastruktury Moldavské republiky s infrastrukturou EU, implicitně infrastrukturou Rumunska. bude rozvinuta evropská dopravní síť TNT a přímo přineseme ekonomické výhody zefektivněním přepravy zboží a posílením externích obchodních aktivit“, prohlásila ministryně infrastruktury a regionálního rozvoje Lilia Dabija.
Ministr uvedl, že veškeré náklady na obnovu mostů ponese rumunský stát, přičemž Moldavská republika má za úkol pokrýt náklady na přístupovou infrastrukturu a modernizaci hraničních bodů.
https://radiomoldova.md/p/11617/governm ... r-the-prut

Tato dohoda umožní moldavským předkladatelům projektů žádat o finanční prostředky EU na projekty společného zájmu v oblasti dopravy, energetiky a digitální sféry, čímž se zlepší propojení země s jejími sousedy v EU. Podpoří integraci Moldavska do jednotného trhu EU, podpoří růst, zaměstnanost a konkurenceschopnost.
V oblasti dopravy budou moci moldavské úřady a společnosti žádat o financování v rámci budoucích dopravních výzev CEF v současném programovém období (2021–2027). Další výzva bude vyhlášena v září 2023. Budou platit kritéria způsobilosti pro třetí země, jak je uvedeno v nařízení o transevropské dopravě (TEN-T). Prioritou jsou opatření, která posilují propojení mezi hlavní sítí členských států a sítí ve třetích zemích.
https://ec.europa.eu/commission/pressco ... IP_23_2611
za lepší silnice a dálnice (211639 - 93/94)
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- VIP
- Příspěvky: 22263
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Moldavsko

Je postaven mezi Leova (Moldavsko) - Bumbăta (Rumunsko). Za 8 měsíců bylo vybudováno přes 3,6 km nové silnice a související infrastruktury.



Ministryně infrastruktury a regionálního rozvoje Liliana Dabija na jednání vlády uvedla, že podnikatelské subjekty, které budou práce provádět, budou oznámeny v září. Zahájení oprav je plánováno v první polovině roku 2024 a bude ukončeno do roku 2027. „Význam těchto mostů je nesrovnatelný. Existuje mobilita. Jsou tam investice, přístup na evropský trh a naše dopravní sítě lze napojit na evropskou dopravní síť.
Veškeré náklady uhradí rumunský stát. „Hovoříme o přibližně 30 nebo 40 milionech eur,“ řekla Liliana Dabija. Vláda Moldavské republiky uhradí pouze náklady spojené s přístupovou infrastrukturou a vybavením příslušných celních stanovišť.

https://www.ipn.md/index.php/en/romania ... 97274.html

za lepší silnice a dálnice (211639 - 93/94)
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- VIP
- Příspěvky: 22263
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Moldavsko
Dne 25.7. bylo slavnostně otevřeno 31 kilometrů rekonstruované M3 mezi Ciumai a Vulcănești.






za lepší silnice a dálnice (211639 - 93/94)
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- VIP
- Příspěvky: 22263
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Moldavsko
Moldavsko dostane úvěr EBRD na modernizace M1, M2
Práce posílí dopravní konektivitu posílením hlavních dopravních spojení se zaměřením na celoevropskou síť TEN-T.
Highway & Network Management / 28. srpna 2023
Autor: David Arminas

Silniční okruh kolem moldavského hlavního města Kišiněv bude těžit z nejnovějšího zatížení EBRD pro zlepšení silnic. A nejen on.
Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD) půjčí Moldavsku 150 milionů eur na obnovu a rozšíření tahů M1 a M2.
Peníze budou půjčeny ve dvou tranších. První se bude týkat druhého úseku obchvatu M2 kolem hlavního města Kišiněva. Druhá tranše pokryje obnovu silnice M1 Kišiněv – Leuseni.
M1 o délce 146 km spojuje hranici s Ukrajinou poblíž Dubău k hranici s Rumunskem u Leușeni a prochází přes Kišiněv a Dubăsari. Je součástí evropských tras E58, E581 a E584.
M2 o délce 185 km spojuje Kišiněv se Sorocou přes Orhei a poté na hranici s Ukrajinou v Cosăuți. Tvoří krátký úsek evropské trasy E584 mezinárodní sítě E-silnic severně od Kišiněva. Ale země má méně než 50 km dálnic, což odpovídá evropskému standardu pro definici.
EBRD v tiskové zprávě uvedla, že projekt posílí dopravní konektivitu posílením hlavních dopravních spojení se zaměřením na panevropskou síť TEN-T. Politika TEN-T je zaměřena na rozvoj soudržné, účinné, multimodální a vysoce kvalitní dopravní infrastruktury v celé Evropské unii. Zahrnuje železnice, vnitrozemské vodní cesty, krátké námořní plavební trasy a silnice spojující městské uzly, námořní a vnitrozemské přístavy, letiště a terminály.
Obnova M1 a M2 ve skutečnosti „podpoří propojení zemí a regionů prostřednictvím obnovy prioritních silnic mezi Moldavskem, Evropskou unií a Ukrajinou“.
Banka také poznamenala, že projekt je v souladu se zařízením Solidarity Lanes mezi EU a Ukrajinou, protože práce se zaměří na hlavní silnice, které umožní dovoz a vývoz zboží s Ukrajinou. Když ruská armáda uzavřela černomořskou cestu, před loňským létem bylo na Ukrajině uvězněno 20 milionů tun obilí. Evropská komise zahájila v květnu 2022 akční plán Solidarity Lanes s cílem vytvořit alternativní logistické trasy po železnici, silnici a vnitrozemských vodních cestách.
Půjčka bude poskytnuta Moldavské republice, jejíž zadavatelem je Státní správa silnic ministerstva infrastruktury a regionálního rozvoje (ASD). Náklady na návrh upgradů však podle EBRD ponese klient.
Rumunsky mluvící Moldavsko s pouhými 2,5 miliony obyvatel bylo součástí Sovětského svazu až do rozpadu v roce 1992. Hlavní město Kišiněv má necelých 600 000 obyvatel. Moldavsko je vnitrozemské – sousedí s Rumunskem na západě a Ukrajinou na severu, východě a jihu. Mezitím leží neuznaný separatistický stát Podněstří přes řeku Dněstr na východní hranici Moldavska s Ukrajinou.
Podle Mezinárodního měnového fondu je Moldavsko po Ukrajině druhou nejchudší zemí v Evropě podle HDP na oficiálního obyvatele a velké části jeho HDP dominuje sektor služeb. Nedávná zpráva ASD uvádí, že existuje 12 730 km silnic, z nichž 10 937 km je zpevněných. Hlavním dopravním prostředkem v Moldavsku jsou však železnice - 1 138 km tratí.
Loni na podzim EBRD souhlasila s půjčkou 100 milionů EUR Moldavsku na financování obnovy silnic poblíž ukrajinských hranic. Pokrývá 46 km silnice mezi městy Soroca a Arionesti a 9,5 km od Arionesti k hranici s Ukrajinou v Otaci.
Půjčka ve výši 100 milionů EUR je nad rámec stávající půjčky ve výši 150 milionů EUR v roce 2013 na modernizaci silnic.
V loňském roce byl Moldavsku udělen status kandidáta na vstup do Evropské unie.
Práce posílí dopravní konektivitu posílením hlavních dopravních spojení se zaměřením na celoevropskou síť TEN-T.
Highway & Network Management / 28. srpna 2023
Autor: David Arminas

Silniční okruh kolem moldavského hlavního města Kišiněv bude těžit z nejnovějšího zatížení EBRD pro zlepšení silnic. A nejen on.
Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD) půjčí Moldavsku 150 milionů eur na obnovu a rozšíření tahů M1 a M2.
Peníze budou půjčeny ve dvou tranších. První se bude týkat druhého úseku obchvatu M2 kolem hlavního města Kišiněva. Druhá tranše pokryje obnovu silnice M1 Kišiněv – Leuseni.
M1 o délce 146 km spojuje hranici s Ukrajinou poblíž Dubău k hranici s Rumunskem u Leușeni a prochází přes Kišiněv a Dubăsari. Je součástí evropských tras E58, E581 a E584.
M2 o délce 185 km spojuje Kišiněv se Sorocou přes Orhei a poté na hranici s Ukrajinou v Cosăuți. Tvoří krátký úsek evropské trasy E584 mezinárodní sítě E-silnic severně od Kišiněva. Ale země má méně než 50 km dálnic, což odpovídá evropskému standardu pro definici.
EBRD v tiskové zprávě uvedla, že projekt posílí dopravní konektivitu posílením hlavních dopravních spojení se zaměřením na panevropskou síť TEN-T. Politika TEN-T je zaměřena na rozvoj soudržné, účinné, multimodální a vysoce kvalitní dopravní infrastruktury v celé Evropské unii. Zahrnuje železnice, vnitrozemské vodní cesty, krátké námořní plavební trasy a silnice spojující městské uzly, námořní a vnitrozemské přístavy, letiště a terminály.
Obnova M1 a M2 ve skutečnosti „podpoří propojení zemí a regionů prostřednictvím obnovy prioritních silnic mezi Moldavskem, Evropskou unií a Ukrajinou“.
Banka také poznamenala, že projekt je v souladu se zařízením Solidarity Lanes mezi EU a Ukrajinou, protože práce se zaměří na hlavní silnice, které umožní dovoz a vývoz zboží s Ukrajinou. Když ruská armáda uzavřela černomořskou cestu, před loňským létem bylo na Ukrajině uvězněno 20 milionů tun obilí. Evropská komise zahájila v květnu 2022 akční plán Solidarity Lanes s cílem vytvořit alternativní logistické trasy po železnici, silnici a vnitrozemských vodních cestách.
Půjčka bude poskytnuta Moldavské republice, jejíž zadavatelem je Státní správa silnic ministerstva infrastruktury a regionálního rozvoje (ASD). Náklady na návrh upgradů však podle EBRD ponese klient.
Rumunsky mluvící Moldavsko s pouhými 2,5 miliony obyvatel bylo součástí Sovětského svazu až do rozpadu v roce 1992. Hlavní město Kišiněv má necelých 600 000 obyvatel. Moldavsko je vnitrozemské – sousedí s Rumunskem na západě a Ukrajinou na severu, východě a jihu. Mezitím leží neuznaný separatistický stát Podněstří přes řeku Dněstr na východní hranici Moldavska s Ukrajinou.
Podle Mezinárodního měnového fondu je Moldavsko po Ukrajině druhou nejchudší zemí v Evropě podle HDP na oficiálního obyvatele a velké části jeho HDP dominuje sektor služeb. Nedávná zpráva ASD uvádí, že existuje 12 730 km silnic, z nichž 10 937 km je zpevněných. Hlavním dopravním prostředkem v Moldavsku jsou však železnice - 1 138 km tratí.
Loni na podzim EBRD souhlasila s půjčkou 100 milionů EUR Moldavsku na financování obnovy silnic poblíž ukrajinských hranic. Pokrývá 46 km silnice mezi městy Soroca a Arionesti a 9,5 km od Arionesti k hranici s Ukrajinou v Otaci.
Půjčka ve výši 100 milionů EUR je nad rámec stávající půjčky ve výši 150 milionů EUR v roce 2013 na modernizaci silnic.
V loňském roce byl Moldavsku udělen status kandidáta na vstup do Evropské unie.
za lepší silnice a dálnice (211639 - 93/94)
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- VIP
- Příspěvky: 22263
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Moldavsko
Rumunsko a Moldavsko vypočítaly celkové náklady na nové mosty plánované mezi nimi: 284 milionů EUR.
V současné době probíhá výběrové řízení na nový most na rumunské dálnici A8, Ungheni, přičemž výběrová řízení byla otevřena 13. Náklady se odhadují na 35 milionů EUR s podporou EU (vojenská mobilita) na 13 milionů EUR a zbytek zaplatí Rumunsko.
V současné době probíhá výběrové řízení na nový most na rumunské dálnici A8, Ungheni, přičemž výběrová řízení byla otevřena 13. Náklady se odhadují na 35 milionů EUR s podporou EU (vojenská mobilita) na 13 milionů EUR a zbytek zaplatí Rumunsko.
za lepší silnice a dálnice (211639 - 93/94)
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- VIP
- Příspěvky: 22263
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Moldavsko

* 110 km Ungheni - Kišiněv
* 190 km Kišiněv – Odesa (z toho 145 km v Moldavsku)
https://midr.gov.md/noutati/ministrul-a ... in-cuvinte
https://midr.gov.md/files/shares/Planul ... i14_09.pdf
Budou muset vyřešit Podněstří do okamžiku, kdy padne rozhodnutí investovat do dálnice do Oděsy. Tato dálnice by měla procházet Podněstřím a Podněstří to nepřijme a Moldavsko se pak nerozhodne do ní investovat, pokud znovu nezíská plnou kontrolu nad celým Podněstřím, což bude administrativně velmi obtížné, i když bezpečnostní situace je zpět v rukou Moldavska. Dá se alternativně přetrasovat, ale stále to bude ten region ohrožovat.
Do té doby by měla být pro Moldavsko prioritou dálnice Ungheni - Kišiněv, protože Rumunsko postaví do roku 2030 část A8 z Ungheni na křižovatku A7/A8 (doufejme dříve), aby se Moldavsko mohlo napojit na evropskou dálniční síť.



https://www.asd.md/comunicate-de-presa/ ... oita-noua/


za lepší silnice a dálnice (211639 - 93/94)
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- VIP
- Příspěvky: 22263
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Moldavsko
Hlavní silnice v Moldavsku (napříč vlákno lze 2. dekádu pozorovat neustále se zlepšující hlavní i vedlejší silnice, což vrcholí v tomto období)
Naproti tomu odlehlá pozice Moldavska v souboru údajů o přesunu na jiný druh dopravy vyplývá ze snížení investic do železnic ze 40 % na pouhá 2 % celkových výdajů na infrastrukturu vnitrozemské dopravy mezi dvěma obdobími. Tento odklon od železnice je spojen se zvýšenými výdaji na silniční infrastrukturu. Moldavský projekt „Local Roads Improvement Project“, financovaný Světovou bankou, začal v roce 2016. Cílem projektu je zajistit bezpečný a místní silniční přístup ke vzdělávacím, zdravotnickým a tržním zařízením podél vybraných koridorů.
„Národní rozvojová strategie Moldavska 2020: Priorita 2 – všude dobré silnice“ byla přijata v roce 2010 a vedla k vypracování Národní strategie dopravy a logistiky na léta 2013–22. Východoevropský národ usiluje o dlouhodobé zvýšení veřejných investic do národní a místní silniční infrastruktury s cílem snížit náklady na dopravu a zvýšit dostupnost a rychlost.
zdroj: ITF-OECD
Rokem 2023 je nový program s Rumunskem. (viz vlákno)
Naproti tomu odlehlá pozice Moldavska v souboru údajů o přesunu na jiný druh dopravy vyplývá ze snížení investic do železnic ze 40 % na pouhá 2 % celkových výdajů na infrastrukturu vnitrozemské dopravy mezi dvěma obdobími. Tento odklon od železnice je spojen se zvýšenými výdaji na silniční infrastrukturu. Moldavský projekt „Local Roads Improvement Project“, financovaný Světovou bankou, začal v roce 2016. Cílem projektu je zajistit bezpečný a místní silniční přístup ke vzdělávacím, zdravotnickým a tržním zařízením podél vybraných koridorů.
„Národní rozvojová strategie Moldavska 2020: Priorita 2 – všude dobré silnice“ byla přijata v roce 2010 a vedla k vypracování Národní strategie dopravy a logistiky na léta 2013–22. Východoevropský národ usiluje o dlouhodobé zvýšení veřejných investic do národní a místní silniční infrastruktury s cílem snížit náklady na dopravu a zvýšit dostupnost a rychlost.
zdroj: ITF-OECD
Rokem 2023 je nový program s Rumunskem. (viz vlákno)
za lepší silnice a dálnice (211639 - 93/94)
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte