Elektromobilita

Odpovědět
160kmh
Příspěvky: 122
Registrován: 20.10.2022 20:26:52

Re: Elektromobilita

Příspěvek od 160kmh »

Toyota má optimistický plán pro nové baterie
Obrázek
https://www.hybrid.cz/toyota-chysta-nov ... -dojezdem/
Nějak 30% na ceně baterie a 5 let by bylo více, než bych čekal.
chaden
Příspěvky: 61
Registrován: 26.11.2022 16:26:29

Re: Elektromobilita

Příspěvek od chaden »

jozka píše: 15.9.2023 10:20:05 Tak to jste asi nikdy v takovem baraku nebyl.
Nechapu. Podle vas neexistuji baraky kde je 150 bytu a v kazdem je elektrosporak? Nebo jak to myslite?
No dobre vezmeme 3 baraky. Nenajde se tam 150 zapnutych sporaku pred vanocemi? Delaji ti sporaky nejake problemy pro jistice?
chaden
Příspěvky: 61
Registrován: 26.11.2022 16:26:29

Re: Elektromobilita

Příspěvek od chaden »

160kmh píše: 15.9.2023 10:25:07 Toyota má optimistický plán pro nové baterie
...
Zatim nejsou zadne velke uspechy v pevnem elektrolitu u jinych firem. Neni duvod proc by zrovna toyota byla v tom uspesna. Mozna ze to vysumi. Bipolarni elektrody je asi take technologicky orisek.
Slibne ted' vypadaji spise ruzne chemie LiFePo a polo-pevne elektrolity, a mozna tohle i nahradi NMC ktery v tabulce od Toyoty je oznacen jako Li-Ion, i kdyz to je vsechno Li-Ion. Vypada ze proste Toyota nasla nekoho ze startupu kteremu dosli uz penize od predchozich investoru, a on supesne prodal sve sliby Toyote.
jozka
Příspěvky: 2671
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Delaji ti sporaky nejake problemy pro jistice?
Moji osobe ne ;-) Obzvlast kdyz je vetsna plynovych.
Mike
Příspěvky: 4633
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mike »

jožko, na to bacha ;)
já mám sice plynový, ale s elektrickou troubou...

a když přidám historku, jak si na nějakých 200A lepím k sobě 2x200mm Učka... a do toho žena zapla právě tu troubu
tak najednou tma a ticho...
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22263
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

chaden píše: 14.9.2023 18:21:56 Z toho jen 16 UFC nabijecek kazda pro 2 auta takze tech 300kW budou se delit na 2 auta, ostatni jsou 7kW pomale nabijecky - v podstate normalni zasuvky. Tak 150 zasuvek ma kde jaky vetsi barak. Co se tyce UFC tak 32 nabijecich bodu neni zadna slava.
Treba nemecky operator EnBW ma nabijeci hub s 52 UFC body. Nebo treba hub na exitu 201 na A1 v Rakousku (mezi Linzem a Salzburgem), na kterem jsem byl osobne, ma 6x Ionity 350kW, 21xTesla 250kW, 8x Smatrics 300kW, 2x Smatrics 150kW, 4x300kW 1x150kW nejakeho mensiho operatora, - dohromady 42 UFC dobijecih bodu. Jsou tam jeste mozna 10 pomalych AC bodu. Tesla v USA ma superchargery i pres 100x UFC body.
Ovšem to (s tou UK) nebylo míněno jako nějaké TOP1 ve světě, ale tak jak jste to rozepsal, pouhý fakt, že se "tento druh infrastruktury" staví, rozšiřuje. Existuje.
za lepší silnice a dálnice (211639 - 93/94)
čtěte a hlasujte
jozka
Příspěvky: 2671
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Miku ja si prave pamatuju, co s tech barakach delo, kdyz sepla trouba a nedejboze jela nejaka starsi pracka :-)

Mozna by si kazdej mel polozit otazku, proc se meni komplet kabelaz, kdyz se delaj ty lampy s nabijenim... kdyz prece uz to tam je, ze ano...
Mike
Příspěvky: 4633
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mike »

na léto bych to chápal, ale v zimě mohli ušetřit za údržbu, rozmrazování chodníků ;)
čili kabely neměnit, jen doplnit
a přepínat letní- zimní provoz 8-)
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22263
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

V první polovině roku bylo v EU evidováno 5,4 mil. aut, z toho 703 600 čistě elektrických. To je o 54 % více než se srovnatelným obdobím předchozího roku.
Tedy, ještě je nemusí obyvatelé EU kupovat, ale pořizují si je.
za lepší silnice a dálnice (211639 - 93/94)
čtěte a hlasujte
Anonym
Příspěvky: 771
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Anonym »

jozka píše: 18.9.2023 13:33:35 Mozna by si kazdej mel polozit otazku, proc se meni komplet kabelaz, kdyz se delaj ty lampy s nabijenim... kdyz prece uz to tam je, ze ano...
Nabíječka na lampě má 100x větší odběr než má běžná lampa, takže kabel to asi těžko zvládne.
chaden
Příspěvky: 61
Registrován: 26.11.2022 16:26:29

Re: Elektromobilita

Příspěvek od chaden »

Anonym píše: 23.9.2023 17:44:42
jozka píše: 18.9.2023 13:33:35 Mozna by si kazdej mel polozit otazku, proc se meni komplet kabelaz, kdyz se delaj ty lampy s nabijenim... kdyz prece uz to tam je, ze ano...
Nabíječka na lampě má 100x větší odběr než má běžná lampa, takže kabel to asi těžko zvládne.
Tak oba tvrzeni jsou mylna
1. Lampy puvodne mivaly prikon 250W coz odpovida zhruba 1A na 1 fazi, hledal jsem stitek nejake stare lampy a tam stalo 250W 2.15A (nevim proc chteli 2A, mozna nejaky vetsi startovaci proud), nabijecky byvaji 16A a 32A na 1 fazi - ani jedno neni x100. pokud vezmeme LEDku - tam bude vic jak x100.
2. Na jeden kabel je zapojeno vic lamp (nema smysl tahat kabel zvlast od rozvodny ke kazde lampe) myslim ze alespon 16A to utahne - znamena to ze pokud nebudeme chtit aktivni nabijecku na kazde lampe - puvodni kabel to zvladne. Tedy muzete mit nabijecku i skoro na kazde lampe, jen budete je aktivovat stridave a nebo omezite proud - jde oboji.
chaden
Příspěvky: 61
Registrován: 26.11.2022 16:26:29

Re: Elektromobilita

Příspěvek od chaden »

Zajmave video. Tusil jsem ze spalovaky jsou drahe na opravu ale ze na tolik.
I kdyz mam dojem ze pan ma asi vlastni autoservis tak spise vidi problemova auta, vetsina oktavek nejspis zadne problemy do 5 let nema. A motor se menit rozhodne nemusi tak jako i baterka u tesly.
Take je zajmavy postreh ze nikomu uz se nechce hrabat se v motoru. Zvlast' u relativne novyh motoru ktere jsou cim dal slozitejsi - z toho plyne ze po zakazu prodeje ti posledni spalovaky 15 let uz nevydrzi, i kdyby technicky mozna mohli, lidi proste to moralne neunesou opravovat. :D
RedBaron
Příspěvky: 269
Registrován: 16.5.2019 22:39:50
Bydliště: Doubravice u ČB

Re: Elektromobilita

Příspěvek od RedBaron »

Vrchol spalováků byl někdy po přelomu tisíciletí. Motory měly prakticky o třetinu míň kurvítek a vše co je poruchové, se udělalo kvůli nesmyslným normám. Většina z těchto věcí jsou první co se jebe. Turba se vším příslušenstvím tam kde být vůbec nemusela, odlehčování rozvodů a jejich praskání u věhlasných automobilek, méně těsné pístní kroužky, EGR, plastové vany a víka ventilových rozvodů, močoviny, DPF v nekontrolovatelných verzích kde nelze ovlivnit regeneraci ručně ačkoliv lapače sazí považuji za správnou věc, čistě přímý vstřik s obrovským problémem karbonových úsad ničících funkci motoru již po pár desítkách tisíc km...

Všechno dospělo k tomu, že tomu bytelnému spalováku se kterým se měl nastupující "všespásný a ultračistý" elektromobil porovnávat, někdo legislativou těžce přistřihl křídla aby just prohrál.
chaden
Příspěvky: 61
Registrován: 26.11.2022 16:26:29

Re: Elektromobilita

Příspěvek od chaden »

Na prelomu tisiceleti u starsich aut byla spousta problemu s poruchovou elektronikou, lambda cidlami, a novy 1.8 TSI zral olej jako obvykle.
A bez kurvitek to smrdi jeste neunosnej.
Anonym
Příspěvky: 771
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Anonym »

chaden píše: 23.9.2023 18:10:47
Anonym píše: 23.9.2023 17:44:42
jozka píše: 18.9.2023 13:33:35 Mozna by si kazdej mel polozit otazku, proc se meni komplet kabelaz, kdyz se delaj ty lampy s nabijenim... kdyz prece uz to tam je, ze ano...
Nabíječka na lampě má 100x větší odběr než má běžná lampa, takže kabel to asi těžko zvládne.
Tak oba tvrzeni jsou mylna
1. Lampy puvodne mivaly prikon 250W coz odpovida zhruba 1A na 1 fazi, hledal jsem stitek nejake stare lampy a tam stalo 250W 2.15A (nevim proc chteli 2A, mozna nejaky vetsi startovaci proud), nabijecky byvaji 16A a 32A na 1 fazi - ani jedno neni x100. pokud vezmeme LEDku - tam bude vic jak x100.
2. Na jeden kabel je zapojeno vic lamp (nema smysl tahat kabel zvlast od rozvodny ke kazde lampe) myslim ze alespon 16A to utahne - znamena to ze pokud nebudeme chtit aktivni nabijecku na kazde lampe - puvodni kabel to zvladne. Tedy muzete mit nabijecku i skoro na kazde lampe, jen budete je aktivovat stridave a nebo omezite proud - jde oboji.
16A dá jen 3,7 kWh, neboli 16A*230V = 3,7kWh. Běžný elektromobil má baterii 75kWh, takže by se dobíjela 20 hodin. Navíc na jednu lampu budete chtít napojit více aut a dá se čekat, že i baterky budou větší. Dobíječky v lampách se řeší při rekonstrukci osvětlení a rovnou se natáhnou nové kabely.
Běžný wallbox je 3*230*16A neboli 11kWh a pro zapojení tří aut je to 33kWh. Zhruba taková kapacita by měla být v lampě.
Japao Joe
Příspěvky: 966
Registrován: 13.9.2016 22:00:35

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Japao Joe »

Krapet matláš kW a kWh.
chaden
Příspěvky: 61
Registrován: 26.11.2022 16:26:29

Re: Elektromobilita

Příspěvek od chaden »

Anonym píše: 25.9.2023 8:12:55 16A dá jen 3,7 kWh, neboli 16A*230V = 3,7kWh. Běžný elektromobil má baterii 75kWh, takže by se dobíjela 20 hodin. Navíc na jednu lampu budete chtít napojit více aut a dá se čekat, že i baterky budou větší. Dobíječky v lampách se řeší při rekonstrukci osvětlení a rovnou se natáhnou nové kabely.
Běžný wallbox je 3*230*16A neboli 11kWh a pro zapojení tří aut je to 33kWh. Zhruba taková kapacita by měla být v lampě.
Nejak vam chybi prakticke zkusenosti. Pravidelne nabijim auto i 1f x 6A a nejak mi to staci. V nasem scenari auto stoji pod lampou na sidlisti vetsinu casu - alespon tak to je se spalovakami momentalne. Nikam nespechame. Kdyz nekdo bude spechat muze dojet na rychlodobijecku. Pak I kdyby bezny elektromobil mel baterku 75kWh jen zridka nekdo jezdi do 0% a pak nabiji do 100%. Vetsinou je to v rozmezi 40-80%, zvlast' kdyz auto se pouziva v meste tak prumerny majitel sotva najede 50km za den - proc by pokazdy nabijel celou baterku? Ale bezny elektromobil nema ani 75KWh - je spousta elektromobilu s baterkou pod 50kWh, a zrovna ve meste male EV s malou baterkou davaji smysl. Ale budiz 0.4*75kWh = 30kWh potrebujeme dobit za noc - 3.7kW za 8 hodin na to bohate staci.
Libi se mi idea 3 auta na lampu - ale proc k tomu tahat lampu? 3 Auta pod lampu stejne nevejdou. Kdyz uz tahame kabely podel ulice - tak udelame sloupek pro nabijeni.
Adam108
Příspěvky: 192
Registrován: 10.7.2014 17:07:55
Bydliště: Praha

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Adam108 »

Něco o Čině, dotacích a elektromobilech (anglicky).

Geo
Příspěvky: 784
Registrován: 11.5.2009 11:06:39

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Geo »

chaden píše: 24.9.2023 12:58:36 Zajmave video.
No nevim...
Screenshot_20230925_132146.png
Screenshot_20230925_132146.png (165.2 KiB) Zobrazeno 111 x
mne to srovnani smysl nedava.
jozka
Příspěvky: 2671
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Vite jak... kdyz chci ukazat, ze to nejde, tak to proste ukazu.

Provozuji ruzna auta tricet let, ale s necim takovym jsem se jeste nepotkal, ani z overitelneho doslechu.
Anonym
Příspěvky: 771
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Anonym »

chaden píše: 25.9.2023 9:45:49 Nejak vam chybi prakticke zkusenosti. Pravidelne nabijim auto i 1f x 6A a nejak mi to staci. V nasem scenari auto stoji pod lampou na sidlisti vetsinu casu - alespon tak to je se spalovakami momentalne. Nikam nespechame. Kdyz nekdo bude spechat muze dojet na rychlodobijecku. Pak I kdyby bezny elektromobil mel baterku 75kWh jen zridka nekdo jezdi do 0% a pak nabiji do 100%. Vetsinou je to v rozmezi 40-80%, zvlast' kdyz auto se pouziva v meste tak prumerny majitel sotva najede 50km za den - proc by pokazdy nabijel celou baterku? Ale bezny elektromobil nema ani 75KWh - je spousta elektromobilu s baterkou pod 50kWh, a zrovna ve meste male EV s malou baterkou davaji smysl. Ale budiz 0.4*75kWh = 30kWh potrebujeme dobit za noc - 3.7kW za 8 hodin na to bohate staci.
Libi se mi idea 3 auta na lampu - ale proc k tomu tahat lampu? 3 Auta pod lampu stejne nevejdou. Kdyz uz tahame kabely podel ulice - tak udelame sloupek pro nabijeni.
Kupovat si elektromobil a pak jezdit jen 50km denně je hrozně omezující, veřejné nabíječky jsou nesmyslně drahé a nikoho nebaví tam čekat.
chaden
Příspěvky: 61
Registrován: 26.11.2022 16:26:29

Re: Elektromobilita

Příspěvek od chaden »

jozka píše: 25.9.2023 12:40:58 Vite jak... kdyz chci ukazat, ze to nejde, tak to proste ukazu.

Provozuji ruzna auta tricet let, ale s necim takovym jsem se jeste nepotkal, ani z overitelneho doslechu.
Z cim konkretne? Nepotkal jste ze autu by se menil motor, prevodovka nebo turbo?
Tak jo vymena motoru za novy je vyjmecna vec - take myslim ze to muze byt jen kvuli zaruce takze cena je jen cislo, v pripade nehody je to proste auto na odpis. nikdo nebude chtit tak poskozene auto opravovat.
Ale u starsich aut vymena motoru za jiny starsi je celkem bezna vec.
chaden
Příspěvky: 61
Registrován: 26.11.2022 16:26:29

Re: Elektromobilita

Příspěvek od chaden »

Anonym píše: 25.9.2023 13:32:24 Kupovat si elektromobil a pak jezdit jen 50km denně je hrozně omezující, veřejné nabíječky jsou nesmyslně drahé a nikoho nebaví tam čekat.
:shock: Vy jezdite se svim spalovacim autem kazdy den do prazdne nadrze? Tak to je hodne zajmavy zpusob uzivani.
Nechapete proste jak se to EV vyuziva. Mam dojem ze ani nechcete pochopit. Tak proc pisete do toho vlakna?
jozka
Příspěvky: 2671
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Ale u starsich aut vymena motoru za jiny starsi je celkem bezna vec.

Jenze v takovem pripade je rec o ponekud jinych sumach, ze... sice uz to neni tak, ze koupim motor do stodvacy za patnact stovek (muj davny pripad), ale rozhodne v tom neletaji ta domovni cisla, ktera se tam predstavuji.

Mimochodem, k te soubezne diskusi... kupovat auto na pouzivani typu "do 50km denne ve meste"... to uz neni na dilema EV/ICE, ale auto/litacka.
chaden
Příspěvky: 61
Registrován: 26.11.2022 16:26:29

Re: Elektromobilita

Příspěvek od chaden »

jozka píše: 25.9.2023 14:06:46 Ale u starsich aut vymena motoru za jiny starsi je celkem bezna vec.

Jenze v takovem pripade je rec o ponekud jinych sumach, ze... sice uz to neni tak, ze koupim motor do stodvacy za patnact stovek (muj davny pripad), ale rozhodne v tom neletaji ta domovni cisla, ktera se tam predstavuji.

Mimochodem, k te soubezne diskusi... kupovat auto na pouzivani typu "do 50km denne ve meste"... to uz neni na dilema EV/ICE, ale auto/litacka.
Jo mate pravdu: nejlepsi auto - zadny auto. Nicmene lidi auta tak vyuzivaji - jezdi v prumeru 50km za den s autem ktere schopne ujet 700km. Mozna to je 200 km za 4 dny tedy auto na vikend. I v tom pripade proud od lampy byde stacit.

Souhlasim ze je to prehnany v tom srovnani - stejne jak je prehnana domenka ze BEV bude muset za 5 let vymenit baterku - to je to co pan ve videu snazil se rict.
Odpovědět

Zpět na „Vozidla - technika“