Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil neplatné odkazy. A nyní doplním ještě několik informací.
Egyptská populace se zvětšuje poměrně rychlým tempem, ve státě již žije nad 100 mil. obyvatel. Je nutno říct, že metropolitní oblast Káhiru již obývá nad 20 mil. a i 2. největší město Alexandrie se hodně zvětšilo a žije v něm již více než 5 mil. obyvatel. Kým třeba v Etiopii, která má ještě více obyvatel žije ve městech kolem 20% obyvatel, tak v Egyptě je tato situace odlišná, protože tady to číslo dosahuje až 43%, tedy i ten stav infrastruktury je někde jinde.
Egypt třeba v roce 2010 byl zcela jiný po dopravně-silniční stránce, než je Egypt letos. Rozdíl mezi tím je asi 70 mld. USD do nejvyšší státní sítě v posledních 9 letech včetně letošního. Ve vláknu jsou alespoň ty páteřní dálniční a mostní či tunelové stavby.
Mapa hlavních silnic:

- eg01.JPG (66.8 KiB) Zobrazeno 11234 x

- detail na nejvíce zalidněnou oblast
- eg02.JPG (180.92 KiB) Zobrazeno 11234 x
Silniční doprava sehrává v Egyptě klíčovou dopravní rolu, protože se po silnicích přepravuje až 94% nákladu. Egypt uskutečnil poslední dekádu ohromující, přímo až masivní investice do celé silniční sítě. Došlo ke zvýšení rozsahu silnic, stejně tak zpevněných silnic, vystavěl mnoho km dálnic, rychlostních dualizovaných silnic, okruhů a taky postavil hromady nových mostů. Stav silniční sítě byl v roce 2014 z hlediska celého světa hodnocen na 118. příčke a v roce 2018 se posunul až na 75. místo. Za ty 4 roky Egypt postavil 5000 km nových kvalitních silnic a dálnic a nechal opravit mnoho tisíc km dalších. Tak jak je to i ve vláknu popsané, staví a rozšiřují se tady dálnice i na 2x4 a více pruhové komunikace, důraz se klade na nové tunely a mosty kolem Suezu; nad Nilem.
Cílem vlády, prezidenta Sísího bylo, aby v roce 2020 dálniční a kapacitní tahy v Egyptě tvořili až 20% z 29 000 km základní nejvyšší státní silniční sítě. Jde o to, že mj. ta síť byla na úrovni 24 000 km. Takže se nejen zvedla, ale se opravdu postavilo aneb finišuje výstavba a rozvoj po celé zemi. Rok 2020 má být konečnou pro tyto masivní investice, protože Egypt se chce v následující dekádě více zaměřit na jiné segmenty dopravy. Tento cíl je prakticky u konce a je opravdu grandiózní.
Před 2 rokama se podepsala smlouva s vícero státy (Rusko, Nizozemsko atd.), že se za 7 mld. USD obnoví železniční infrastruktura. Celkem se plánuje do roku 2030 proinvestovat 10 mld. USD. Z toho 2,2 mld. USD poskytuje Světová Banka. Nejen že se obnoví stávající síť, ale postaví se i nové tratě a VRT z Alexandrie do Oswan a lehké metro v Káhiře atd. Železniční síť v Egyptě je o rozsahu 9750 km (1500 km 2-tratě) a denně přepraví bezmála 1,5 mil. cestujících. Ten potenciál rozvoje a expanze tady je a taky se proto využije. Mj. se na této síti nachází 885 mostů a tunelů, k dispozici je 705 stanic, flotila vagonů pro cestující čítá 3500 ks, z toho 900 je klimatizováno. Z USA, Kanady a Německa je tady na 800 lokomotiv. To z pohledu Afriky, ale i arabského světa patří ke špičce a ostatně taky egyptské železnice patří s existencí k nejdéle působícím. Navzdory všemu, silnice se podílejí z 94% na přepravě tovaru. Tratě vedou podél pobřeží až ke hranicím se státem Libye, hustá síť je tam, kde je hustá i síť silnic a trať vede taky na jih, kde se dál větví, ale nejdéle až po Aswan.
Egypt investuje i do přístavů. Cílovým rokem je 2030, kdy se má zvednout jejich kapacita na 370 mil. t (vychází se ze 120 mil. t).
Egyptská vláda v 06/2020 informovala, že pro rok 2020/2021 hodlá proinvestovat v propočtu 27,6 mld. USD do 691 zelených projektů, kde doprava získá až 50% z této sumy. Elektrifikace tratí je první program, další program je rozšíření metra v Káhiře o linky 3 a 4. Zbytek peněz jde do ekologické energetiky, především solárních panelů atd.
Je nutno podotknout, že do silniční infrastruktury Egypt i nadále vkládá velké částky, ještě i stávající finanční rok to je bezmála 10 mld. USD. Jde jen o to, že ta částka se již razantně nezvedne, ale to uvidíme jak to bude doopravdy další roky. Sísího vláda patří k nejrepresivnějším vládám na světě vůči vlastnímu obyvatelstvu, ale na druhou stranu vládne od roku 2013 a zrovna od jeho uchopení moci se tady realizují největší investice do dopravní infrastruktury včetně dalších (bydlení atd.).