MÚK vs. OK

Jiné dotazy a diskuse k dálniční síti
Odpovědět
Jaroslav
Příspěvky: 359
Registrován: 18.3.2009 10:49:10

MÚK vs. OK

Příspěvek od Jaroslav »

Dobrý den,
znalých bych se rád zeptal na jeden prvek, který osobně považuji za nešvar, neřku-li téměř hloupost... přesto se daná věc občas objevuje, je tedy možné, že mi něco podstatného uniká.

Příkladem uvedu silnici I/3 mezi Mirošovicemi a Benešovem. Celá tato trasa byla logicky a správně převedena na MÚĶ, naposledy tuším Čtyřkoly. Jedinými místy které nejsou MÚK, ale pouze OK jsou křižovatky u Benešova, tedy ty jednoznačně nejvytíženější křižovatky na trase. Čekal bych, že jako první se naopak na MÚK převedou tyto křižovatky a nějaké Čtyřkoly vem čert...

Proč je to děláno obráceně? Toto ostatně není jediný případ, stačí se podívat na nově otevřený obchvat Havlíčkova Brodu...
MPMP
Příspěvky: 3323
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: MÚK vs. OK

Příspěvek od MPMP »

Řekl bych, že u těch vytíženějších křižovatek je žádoucí snížení rychlosti projíždějících. U těch méně zatížených nikoli. Ale je to jen můj osobní laický názor.
Nepřu se, že pro "tranzitujícího" to je zdržení, ale upřímně řečeno, bylo by lepší, aby to do toho souvislého proudu posílali najíždějící (a že jich nebude málo) z připojovacího pruhu v téměř nulové rychlosti? Bylo by to lepší?
Nosorožec
Příspěvky: 296
Registrován: 23.3.2009 10:13:51

Re: MÚK vs. OK

Příspěvek od Nosorožec »

podle mě jsou MÚK mimo dálnice vhodné v situaci, kdy převážná část dopravy na obou křižujících se komunikacích jede přímým směrem - tzn. zůstává na dané silnici a neodbočuje na rampy. Odbočení většinou (podle tvaru MÚK) znamená zpomalení, průjezd rampou a dávání přednosti v jízdě. OK je naopak vhodná tam, kde jsou srovnatelné dopravní toky ve všech směrech, tzn. významná část dopravy i odbočuje, a proto tolik nevadí, že musejí zpomalit všichni. Samozřejmě další faktor je, že MÚK je investičně i provozně dražší než OK.
Honey72
Příspěvky: 5269
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: MÚK vs. OK

Příspěvek od Honey72 »

I když si čeští řidiči myslí, že jsme zemí kruháčů, jsme v počtu kruhových objezdů oproti západním zemím stále někde na chvostu :-) Bohužel u nás stále nemáme dokončenou dálniční síť a síť SMV a proto nás kruháky zdržují i na dálkových tazích.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Mike
Příspěvky: 5003
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: MÚK vs. OK

Příspěvek od Mike »

u té I/3 je specifikum v tom, že ve stávající trase NESMÍ vzniknout nic, co by u jen vzdáleně připomínalo dálnici
proto se u Benešova zatvrzele trvá na "pouhém" odbočení z I. do bývalého okresního města
jinak podobný případ je trasa Pce- Chrudim nebo spíše Chrudim - Pce
kde je od MUk přes semafory až po nově zbudovaný kruháč vlastně úplně vše
se "samozřejmou logikou", že kruháč je přeci v obci
( ovšem na obchvatu plném MUK )
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Aram96
Příspěvky: 7918
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: MÚK vs. OK

Příspěvek od Aram96 »

K diskusi dodám, že ač někdy ser*me kruháče někam, kam absolutně nepatří, naproti tomu se najdou místa, kde bych kruháč očekával, toleroval a spíše bral všemi deseti, ale plánuje se tam průsečná křižovatka. :crazy: Není na to prostě nic, žádná metodika, když si to někdo (např. policie či obce) "vykřičí", tak tam OK stejně je, byť nedává dopravně ani jinak smysl. Když nikdo nekřičí, je průsečná, a to i klidně na jedničce, kterou brázdí na hlavní trase přes 1000 kamionů za den.
Ukázka místa, kde bych čekal kruháč (do kterého se navíc naprosto nabízelo napojit původní pumpu). Napojování ramp z dálnice je typickým místem, kde je žádoucí zklidnit ostatní dopravu a stavět kruháče i za cenu zpomalení silnic nižší třídy (nesmí být ale silnicí první třídy :) ). A kór na místech, kde se spojuje více silnic a tudíž dost dopravy odbočuje všude možně. Ale ne, tady dáme průsečnou, proč ne. https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalen ... 54932&z=17
Honey72
Příspěvky: 5269
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: MÚK vs. OK

Příspěvek od Honey72 »

Mě například ty turbokruháky na trojce vůbec nevadí. A zřejmě bych je uvítal i na silnicích, kde je kvůli průsečné křižovatce stejně 70 a musíte mít oči na stopkách, ze které strany vás někdo přehlédne nebo před vás vjede. Před kruháky všichni zpomalují tak nějak podobně, ale před těmito křižovatkami se 70 či dokonce s 50 někdo nezpomalí vůbec, někdo zase až moc. Někdo zpomaluje už stovky metrů před značkou, někdo to zase nečekaně "zašlápne" za značkou.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Odpovědět

Zpět na „Dotazy a diskuze“