MÚK vs. OK
MÚK vs. OK
Dobrý den,
znalých bych se rád zeptal na jeden prvek, který osobně považuji za nešvar, neřku-li téměř hloupost... přesto se daná věc občas objevuje, je tedy možné, že mi něco podstatného uniká.
Příkladem uvedu silnici I/3 mezi Mirošovicemi a Benešovem. Celá tato trasa byla logicky a správně převedena na MÚĶ, naposledy tuším Čtyřkoly. Jedinými místy které nejsou MÚK, ale pouze OK jsou křižovatky u Benešova, tedy ty jednoznačně nejvytíženější křižovatky na trase. Čekal bych, že jako první se naopak na MÚK převedou tyto křižovatky a nějaké Čtyřkoly vem čert...
Proč je to děláno obráceně? Toto ostatně není jediný případ, stačí se podívat na nově otevřený obchvat Havlíčkova Brodu...
znalých bych se rád zeptal na jeden prvek, který osobně považuji za nešvar, neřku-li téměř hloupost... přesto se daná věc občas objevuje, je tedy možné, že mi něco podstatného uniká.
Příkladem uvedu silnici I/3 mezi Mirošovicemi a Benešovem. Celá tato trasa byla logicky a správně převedena na MÚĶ, naposledy tuším Čtyřkoly. Jedinými místy které nejsou MÚK, ale pouze OK jsou křižovatky u Benešova, tedy ty jednoznačně nejvytíženější křižovatky na trase. Čekal bych, že jako první se naopak na MÚK převedou tyto křižovatky a nějaké Čtyřkoly vem čert...
Proč je to děláno obráceně? Toto ostatně není jediný případ, stačí se podívat na nově otevřený obchvat Havlíčkova Brodu...
Re: MÚK vs. OK
Řekl bych, že u těch vytíženějších křižovatek je žádoucí snížení rychlosti projíždějících. U těch méně zatížených nikoli. Ale je to jen můj osobní laický názor.
Nepřu se, že pro "tranzitujícího" to je zdržení, ale upřímně řečeno, bylo by lepší, aby to do toho souvislého proudu posílali najíždějící (a že jich nebude málo) z připojovacího pruhu v téměř nulové rychlosti? Bylo by to lepší?
Nepřu se, že pro "tranzitujícího" to je zdržení, ale upřímně řečeno, bylo by lepší, aby to do toho souvislého proudu posílali najíždějící (a že jich nebude málo) z připojovacího pruhu v téměř nulové rychlosti? Bylo by to lepší?
Re: MÚK vs. OK
podle mě jsou MÚK mimo dálnice vhodné v situaci, kdy převážná část dopravy na obou křižujících se komunikacích jede přímým směrem - tzn. zůstává na dané silnici a neodbočuje na rampy. Odbočení většinou (podle tvaru MÚK) znamená zpomalení, průjezd rampou a dávání přednosti v jízdě. OK je naopak vhodná tam, kde jsou srovnatelné dopravní toky ve všech směrech, tzn. významná část dopravy i odbočuje, a proto tolik nevadí, že musejí zpomalit všichni. Samozřejmě další faktor je, že MÚK je investičně i provozně dražší než OK.
-
- Příspěvky: 5821
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: MÚK vs. OK
I když si čeští řidiči myslí, že jsme zemí kruháčů, jsme v počtu kruhových objezdů oproti západním zemím stále někde na chvostu
Bohužel u nás stále nemáme dokončenou dálniční síť a síť SMV a proto nás kruháky zdržují i na dálkových tazích.

Letos máme výročí 87 let výstavby dálnic na českém území 1938-2025
Re: MÚK vs. OK
u té I/3 je specifikum v tom, že ve stávající trase NESMÍ vzniknout nic, co by u jen vzdáleně připomínalo dálnici
proto se u Benešova zatvrzele trvá na "pouhém" odbočení z I. do bývalého okresního města
jinak podobný případ je trasa Pce- Chrudim nebo spíše Chrudim - Pce
kde je od MUk přes semafory až po nově zbudovaný kruháč vlastně úplně vše
se "samozřejmou logikou", že kruháč je přeci v obci
( ovšem na obchvatu plném MUK )
proto se u Benešova zatvrzele trvá na "pouhém" odbočení z I. do bývalého okresního města
jinak podobný případ je trasa Pce- Chrudim nebo spíše Chrudim - Pce
kde je od MUk přes semafory až po nově zbudovaný kruháč vlastně úplně vše
se "samozřejmou logikou", že kruháč je přeci v obci
( ovšem na obchvatu plném MUK )
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: MÚK vs. OK
K diskusi dodám, že ač někdy ser*me kruháče někam, kam absolutně nepatří, naproti tomu se najdou místa, kde bych kruháč očekával, toleroval a spíše bral všemi deseti, ale plánuje se tam průsečná křižovatka.
Není na to prostě nic, žádná metodika, když si to někdo (např. policie či obce) "vykřičí", tak tam OK stejně je, byť nedává dopravně ani jinak smysl. Když nikdo nekřičí, je průsečná, a to i klidně na jedničce, kterou brázdí na hlavní trase přes 1000 kamionů za den.
Ukázka místa, kde bych čekal kruháč (do kterého se navíc naprosto nabízelo napojit původní pumpu). Napojování ramp z dálnice je typickým místem, kde je žádoucí zklidnit ostatní dopravu a stavět kruháče i za cenu zpomalení silnic nižší třídy (nesmí být ale silnicí první třídy
). A kór na místech, kde se spojuje více silnic a tudíž dost dopravy odbočuje všude možně. Ale ne, tady dáme průsečnou, proč ne. https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalen ... 54932&z=17

Ukázka místa, kde bych čekal kruháč (do kterého se navíc naprosto nabízelo napojit původní pumpu). Napojování ramp z dálnice je typickým místem, kde je žádoucí zklidnit ostatní dopravu a stavět kruháče i za cenu zpomalení silnic nižší třídy (nesmí být ale silnicí první třídy

-
- Příspěvky: 5821
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: MÚK vs. OK
Mě například ty turbokruháky na trojce vůbec nevadí. A zřejmě bych je uvítal i na silnicích, kde je kvůli průsečné křižovatce stejně 70 a musíte mít oči na stopkách, ze které strany vás někdo přehlédne nebo před vás vjede. Před kruháky všichni zpomalují tak nějak podobně, ale před těmito křižovatkami se 70 či dokonce s 50 někdo nezpomalí vůbec, někdo zase až moc. Někdo zpomaluje už stovky metrů před značkou, někdo to zase nečekaně "zašlápne" za značkou.
Letos máme výročí 87 let výstavby dálnic na českém území 1938-2025
Re: MÚK vs. OK
Kruhových objezdů v Česku přibývá. Některé jsou špatně postavené, upozorňují výzkumníci
V Česku přibývá kruhových objezdů. Nahrazují křižovatky ve městech i u dálničních tahů. Jen Ředitelství silnic a dálnic jich za poslední dva roky postavilo padesát. Podle něj jsou bezpečnější a zajišťují rychlejší průjezd aut. Centrum dopravního výzkumu ale upozorňuje, že ne vždy jsou na vhodných místech a správně postavené.
Re: MÚK vs. OK
To objevili nový kontinent...
Re: MÚK vs. OK
Já co tak pozoruji, tak bych řekl spíše na opak, že jich je větší část špatně umístěná nebo špatně postavená. 

Re: MÚK vs. OK
když ono je to na spoustě míst pojato jako "lék" na všechno
přitom OK se hodí především tak, kdy je jeden směr primární
a od určitě kapacity je naprosto nevhodný - viz Jirny
přitom OK se hodí především tak, kdy je jeden směr primární
a od určitě kapacity je naprosto nevhodný - viz Jirny
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: MÚK vs. OK
OK mají být tam, kde buď hodně dopravy najíždí z vedlejší na hlavní doleva (tam bych pochopil i kruháče jen tříramenné) nebo obecně tam, kde značná část dopravy hlavní silnici potřebuje jen přejet a zároveň i hodně aut na hlavní odbočuje (a logicky i z hlavní na vedlejší).
Pak jsou samozřejmě kruháče, které jsou někde umístěné vyloženě kvůli rozhledovým poměrům a nutnosti opravdu zpomalit hlavní silnici.
Jenže se musí přihlédnout i k charakteru silnice - kolik kamionů tam jezdí, kolik aut celkem tam jezdí a co je to za silnici. 3 kruháče na dvojce za sebou prostě nejsou problém, když jsou za dalších 5 km 3 obce. Na jedničce se stovkami kamionů denně a v polích kruháč problém je.
Zbytek kruháčů je nonsense a co je obzvláště prasárna, jsou kruháče, kde 99 % dopravy jede po hlavní a pro doslova pár aut denně, která jedou z vedlejší se staví OK. Ale stejní odborníci do nás budou tlačit, že si máme kupovat nová auta a nejlépe elektromobily, protože emise.
A k těm tvarům .. nevím, proč se občas nevyužívají kruháče šišaté, kde by ten primární směr mohl jet více rovně a třeba 50-60 a na bocích by se připojovaly ty vedlejší, kde musíte najíždět třeba 20 kvůli úhlu napojení. Ale nové kruháče jsou naopak postaveny všechny strašně malé a s Řípem uprostřed.
Pak jsou samozřejmě kruháče, které jsou někde umístěné vyloženě kvůli rozhledovým poměrům a nutnosti opravdu zpomalit hlavní silnici.
Jenže se musí přihlédnout i k charakteru silnice - kolik kamionů tam jezdí, kolik aut celkem tam jezdí a co je to za silnici. 3 kruháče na dvojce za sebou prostě nejsou problém, když jsou za dalších 5 km 3 obce. Na jedničce se stovkami kamionů denně a v polích kruháč problém je.

Zbytek kruháčů je nonsense a co je obzvláště prasárna, jsou kruháče, kde 99 % dopravy jede po hlavní a pro doslova pár aut denně, která jedou z vedlejší se staví OK. Ale stejní odborníci do nás budou tlačit, že si máme kupovat nová auta a nejlépe elektromobily, protože emise.

A k těm tvarům .. nevím, proč se občas nevyužívají kruháče šišaté, kde by ten primární směr mohl jet více rovně a třeba 50-60 a na bocích by se připojovaly ty vedlejší, kde musíte najíždět třeba 20 kvůli úhlu napojení. Ale nové kruháče jsou naopak postaveny všechny strašně malé a s Řípem uprostřed.