Příprava staveb ŘSD

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět
Aram96
Příspěvky: 7918
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od Aram96 »

Ty brďo, naprosto žasnu, že někdo má podobný názor jako já.
Avantimův příspěvek naprosto podepisuju .. jak kdybych to psal sám.

Nesouhlasím však s jedinou věcí, a to že to je všude v ČR stejné. Myslím, že jsou správy, které mají ty paskvily jen sem tam někde a pak jsou správy, kde je velký svátek, když to paskvil není. :) Za mě opravdu jsou lepší a horší správy a je to na těch záměrech vidět.
Nejtragičtější však opravdu je obecně samotné MD a jeho centrální komise. Ti mohou za to, že se nic nemění, protože je jim to všechno u zádele ..

Nejlepší by prostě bylo, aby někdo (typicky třeba RM) vyslyšel naše volání tady na fóru a fakt trochu zatlačil na změnu. Myslím, že bysme tady opravdu dali dohromady řekněme 2-3 největší “boty” v každém kraji. Samozřejmě mám na mysli ty případy, které mají ještě čas na předělání/vyřešení. Samotné správy to evidentně netankuje.
Z brněnského ŘSD to vím bohužel z vlastní zkušenosti .. ovšem jejich argumenty (že musí dodržovat finanční hospodárnost, že to je podle norem, že musí stavět spíše nutné minimum a nikoli optimum atd.) jsou buď vyvratitelné mnoha a mnoha případy, kdy se to jinde postavilo lépe, a nebo jsou to vyloženě prázdné fráze. Navíc změna projektu k lepšímu kolikrát ani nevede ke zdražení stavby … a když ano, tak často o maximálně nižší jednotky procent, ovšem za zisku násobně lepšího dopravního řešení a výsledku.

Jo a Sosna .. to je kapitola sama pro sebe. Za mě opravdu hrobař rozvoje a posunu české železnice. Nechápu, jakými pákami se pořád drží. :zvraci:
Avantime
Autor
Příspěvky: 621
Registrován: 25.2.2009 23:03:39
Kontaktovat uživatele:

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od Avantime »

Arame, však píšu, že mezi správami jsou velké rozdíly a že mně připadá jako nejlepší Správa Liberec, naopak Správa Jihlava a Správa Brno jsou tragické.

Nepochybuju, že to tady leckdo čte, ale nedělám si iluze, že se něco změní k lepšímu.
JakubMD
Příspěvky: 323
Registrován: 26.1.2022 10:41:38

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od JakubMD »

Připojuji se k Avantime, správa Liberec jedna z nejlepších, Brněnská přesný opak.
NullDeVoid
Příspěvky: 361
Registrován: 24.1.2023 19:51:36
Bydliště: Königsberg, Preußens, Bundesrepublik Großdeutschland

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od NullDeVoid »

No když to tu čtou, tak by bylo fajn se inspirovat a začít připravovat S/D13;19;38 (a za mě mnohé další).
Vize sítě silnic a dálnic ČR (Aktualizováno 2024/01/08.) S je 4pruh, M je střídavý 3pruh, oba s MÚK, SMV.
Uvozovky jsou „ a “, desetinná je ČÁRKA, symbol je měny za číslem!
evilcleaner
Příspěvky: 1074
Registrován: 7.1.2013 17:57:52
Bydliště: ostrava

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od evilcleaner »

ta liberecka sprava, ktera skoro nic nestavi?:) nebo snad ta, ktera ukoncila ctyrpuh do jablonce kruhacem, aby pak do hotove stavby nechala jeste dodelavat bypass? nebo ta ktera ukoncuje ctyrpruh u svoru kruhacem? nebo ta ktera v priprave obchvatu horek u stare paky nahradila muk kruhacem? :) podle me dobre to neni nikde, jenom nekde to je jeste mnohem horsi
Svoboda neznamená nutit ostatní do něčeho, co považujete za správné.
Honey72
Příspěvky: 5269
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od Honey72 »

Já vidím, že obchvat Horky kruhákem nekončí, vytíženější tah do Krkonoš pokračuje volně dál. I když jako pouhá dvojka. Silnice 16 do Trutnova i dnes v Horce jen odbočuje z hlavní.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
evilcleaner
Příspěvky: 1074
Registrován: 7.1.2013 17:57:52
Bydliště: ostrava

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od evilcleaner »

pise se o tom v letaku, ze muk se meni na OK, bez zmeny trasy
Svoboda neznamená nutit ostatní do něčeho, co považujete za správné.
Aram96
Příspěvky: 7918
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od Aram96 »

Já si myslím, že obecně lepší výsledky má určitě správa MSK, Plzeň, i ty Pardubice. Hradec má výsledky, ale paskvily jak prase (nejeden). Zlín za mě určitě jedna z těch lepších, byť D49 mluví jinak, ale myslím, že se to u nich docela v dobré otáčí. Olomouc za mě celkem tragédie poslední dekádu. Vysočina na to totální prd co má na starosti tak bída s nouzí. Ani s tou 38 na sever od D1 nic nedělá ..
A Brno .. to je buď paskvil, mega paskvil nebo stavba, která je podobou tak do 80.let a dávno se měla přeprojektovat. Navíc Brno je pracoviště, které v přípravě nemá zdaleka tolik staveb, jak by bylo žádoucí, připravuje toho obecně málo a to co v přípravě není, jsou násobně potřebnější stavby, než desítky staveb, které se jinde v republice realizují. Např. velké přeložky 50, 23 Rosice, 6-pruh k Vyškovu, 38 také z většiny nic a kde něco připravují (Znojmo), tak výsledek furt spíše bída. Jediné, co je trochu vytrhává je VMO, bez něj by byla ta pobočka na zavření.

Praha má těch staveb hrozně moc, ale některé jsou IMHO svojí podobou taky totálně na facku, řadil bych ji určitě k těm horším a to i kvůli tomu, že řadu staveb začala řešit hrozně pozdě (i když uznávám, že to možná je i věcí MD). Co se týče již realizovaných staveb, tak také velký špatný. Ale zde bych řekl, že se to také začíná otáčet k lepšímu...
KV, Liberec a Ústí si netroufám hodnotit, ale obecně mi to přijdou taky jedny z těch lepších, že mají i dost záměrů v přípravě a celkem smysluplné stavby, akorát ty zbytečné kruháče ...
_jan91
Příspěvky: 974
Registrován: 4.9.2011 16:14:35
Bydliště: D1

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od _jan91 »

Díky za příspěvěk Avantime, plně se s tím ztotožňuji a překvapilo mě, kolik těch prasáren napříč kraji máme, když se to takto sesumarizuje.
Otázkou je, kolik toho jednotlivé správy mohou ovlivnit na úrovni záměrů projektů, tj. co se bude připravovat a stavět a v jaké podobě.
Osobní zkušenost mám pouze s jihlavskou správou a jednou jsem se tam dokonce ucházel o referentské místo. No nakonec jsem ho nevzal, protože mi při pohovoru stačilo vidět ty znuděné a laxní lidi, kteří vůbec neměli zájem se snažit mě na něco nalákat. "Ano bereme Vás, ale asi víte co Vás tu čeká a za jaké peníze... Tak nám dejte vědět, jestli chcete nastoupit nebo ne." Pár dalších lidí odtud znám ještě od vidění a vesměs jsou to všechno lidi 55+ co už tam 20 let dělali pod soudružkou Tesařovou a chtějí to tam do důchodu doklepat. Od nového ředitele Kratiny si moc neslibuji, protože to by musel všechny vyházet a znovu to personálně obsadit mladšími a pracovitějšími kusy. Každopádně letos Kraj Vysočina bez žádné větší přeložky / obchvatu snad vyjma krátkého kousku ve Žďáře. Obchvat Pelhřimova a přeložka do Stonařova se táhnou šnečím tempem a neustále odkládají a další stavby na 34, 38, 23 a 19 se teprve stejně šnečím tempem začínají rozjíždět. Jediné na co se můžeme letos těšit je výstavba okružky v křížení dvou čtyřpruhů těsně u světelené křižovatky, kde už dnes v odpolední špičce stojí kilometrová kolona aut a doprava kolabuje. Bravo. A nejblíže realizaci je pak dále asi přeložka se stoupacím pruhem začínajícím v kruháči s intenzitami na vedlejších ramench v řádech desítek aut denně a nerespektující šířkovou kategorii navazujících úseku do HB. Aspoň, že ten kraj něco dělá a investuje do páteřních dvojek. Zaplaťpámbůh, že na Třebíč, na Žďár a na Pelhřimov vedou z Jihlavy silnice druhé třídy a ne jedničky...
Aram96
Příspěvky: 7918
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od Aram96 »

Ano, jihlavskou správu ŘSD bychom také asi mohli zavřít a předat to kraji. Něco by se ušetřilo a postavených staveb by bylo také víc. :)
Aram96
Příspěvky: 7918
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od Aram96 »

Jen taková malinká aktuální zajímavost, jakmile rozestavíme všechny úseky dálnic, které jsou nyní v tendru, pak budeme mít rozestavěnost prakticky na kilometr stejnou, jako má nyní Polsko. :!:
To už myslím jde, ne ? :) I kdybychom se jen přiblížili.. (bohužel nepočítám, že do toho Poláci také něco rozestaví :D )
oakenfold
Příspěvky: 191
Registrován: 17.12.2021 21:03:41

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od oakenfold »

Nevím, kolik Poláci provozní letos dálnic, ale na koci roku v přepočtu na obyvatele, budeme mít zhruba stejně dálnic, jako Polsko.
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od ML90 »

To máme pokud vím neustále, ne? V množství dálnic v přepoču na obyvatele nás snad nikdy nepředběhli. Každopádně určitě platí, že procentuálně máme pořád hotovou větší část plánované sítě než Polsko, on to prostě u Poláků zkresluje ten rychlý postup výstavby prakticky z nuly. Jinak loni jsem si počítal i rozestavěné úseky a vycházelo mi z toho, že ČR má nyní rozestavěno v přepočtu na velikost země plus mínus totéž.

Pokud jde o nové úseky, tak těch by mělo být letos zprovozněno jen něco málo přes 100 km, ale zkompletují se některé ucelené tahy (celá S3, S7 z Varšavy do Krakova, S61, severní obchvat Krakova). Dost úseků zůstává v tendrech a v rámci smluv design and build ještě před stavbou, takže do výstavby se toho ještě trochu posune. Zároveň ale na letošek plánují minimum nových VŘ, protože chybějící stavby buď ještě nejsou připravené (velká část poměrně dlouhých úseků byla do plánů dopsaná až v posledních letech a začínala s přípravou od nuly - např. velký obchvat Varšavy) a zároveň teď GDDKiA víc tlačí na výstavbu obchvatů na silnicích DK.
Aram96
Příspěvky: 7918
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od Aram96 »

Já dálniční sítě u srovnatelných zemí (Benelux je prostě něco jiného) taky vždy porovnávám vzhledem k rozloze státu. Teď to vychází právě takhle. Ale popravdě kdykoli jsem to zkoušel dříve, tak v posledních 3 letech byli Poláci vždy o level jinde. Nicméně možná se našlo nějaké "okno", kdy toho oni hodně otevřeli a my zrovna zahájili. :-)
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od ML90 »

V posledních letech už se to právě dost srovnalo, ten rozdíl udělalo primárně období po roce 2010, kdy se v ČR prakticky nic nestavělo. Od té doby, co se to za Ťoka stabilizovalo, už nijak zvlášť v tempech výstavby pozadu nejsme. Možná jsou ty polské statistiky trochu přestřelené kvůli tomu, že občas se mezi rozestavěné úseky zahrnují i ty, které se ještě v rámci design and build projektují/čekají na SP. Každopádně momentálně to pro představu v Polsku vypadá takto: v provozu cca 5200 km, v realizaci 1000 km, tendr 320 km, v přípravě 1700 km. Stabilně se po 2010 ročně otevíralo nějakých 250-350 km ročně, občas méně (2020: 126 km, 2016: 124 km, 2015: 30 km), občas víc (2019: 412 km, 2012: 650 km).
Aram96
Příspěvky: 7918
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od Aram96 »

Díky za lepší data. Já vždy chodím jen na web GDDKIA, takže to bude asi ten rozdíl, ty DaB např.
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od ML90 »

Tak to je ono :) GDDKiA počítá všechno po podepsání smlouvy dohromady a nerozlišuje, jestli už se začalo stavět nebo ne. Nejlepší údaje se dají najít v tomhle fóru, jen je to občas trochu nepřehledné: https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... owe.345003
_jan91
Příspěvky: 974
Registrován: 4.9.2011 16:14:35
Bydliště: D1

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od _jan91 »

Co tak sleduju letáky ŘSD a jejich aktualizace, přijde mi, že většina staveb se má zahajovat v letech 27 a 28. Vím, že se minimálně půlka posune, ale byl by to velký tlak na rozpočet a stavební i projekční kapacity. A co budeme dělat ve 30. letech?
Lenny
Autor
Příspěvky: 10801
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od Lenny »

Takových datumů už bylo.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
NullDeVoid
Příspěvky: 361
Registrován: 24.1.2023 19:51:36
Bydliště: Königsberg, Preußens, Bundesrepublik Großdeutschland

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od NullDeVoid »

Ve 30. letech budeme snad stavět doplňující síť, jako S38, S16, D19, S73 a spoustu dalšího.
Aspoh to je to, v co doufám, že se tohle začne plánovat teď, aby se mohlo stavět potom.
Pak taky, náklady na údržbu jen porostou.
Vize sítě silnic a dálnic ČR (Aktualizováno 2024/01/08.) S je 4pruh, M je střídavý 3pruh, oba s MÚK, SMV.
Uvozovky jsou „ a “, desetinná je ČÁRKA, symbol je měny za číslem!
Avantime
Autor
Příspěvky: 621
Registrován: 25.2.2009 23:03:39
Kontaktovat uživatele:

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od Avantime »

NullDeVoid píše: 27.2.2024 23:52:05 Ve 30. letech budeme snad stavět doplňující síť, jako S38, S16, D19, S73 a spoustu dalšího.
Aspoh to je to, v co doufám, že se tohle začne plánovat teď, aby se mohlo stavět potom.
Budeme rádi, když do konce 30. let vznikne středočeská část D3, D0 520, S73 Kuřim - D35 a kompletní D52 (tam už tomu nevěřím). Na zbytek D0 a alespoň výběr nějaké varianty trasy D19 se asi nemá cenu nějak upínat. Z S38 a S16 budou doufám aspoň kousky salámu, když se policie odváží povolit na děleném třípruhu/čtyřpruhu 110 km/h (zdravím do Jihlavy a Ostravy!). D13 tomu čtyřpruhu budou říkat možná jen řidiči, pro MD vždy jen I/13. O D49 i v tom třípruhu budou ještě těžké bitvy. Vezměte si, jak dlouho připravujeme například obchvat Znojma.

Příprava trvá strašně dlouho a nepřekročili jsme svůj stín, daný sítí, jejíž poslední velká aktualizace byla schválena v osmdesátých letech (D3).

Všude nemůžou vést dálnice, ale proč sabotujeme plynulost dopravy těmi nesmysly na jedničkách? To všichni na ŘSD jezdí vlakem, takže nejsou nuceni plody své práce skutečně používat? (A na SŽ rozhodují lidé, kteří seděli ve vlaku naposledy za studií?) Dále u nás existují i významné silnice druhé třídy, jejichž stav tomu absolutně neodpovídá (podle mě hlavně ve Středočeském a Jihomoravském kraji).

Třeba jsou to zbytečné nářky, pro "elektrické šestsetřináctky" budoucnosti je naopak i dnešní silniční síť předimenzována. :twisted:
Aram96
Příspěvky: 7918
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od Aram96 »

Jen upozorním, že 30.léta = 2030-2039. Nikoli 2020-2029. :-)

Takže já věřím, že do konce 30.let budou hlavní dálnice z Prahy v 6-pruhu a stejně tak D1 Kývalka-Vyškov a bude se bude se začínat stavět 6-pruh od S19/20 směrem do Brna. :D
Pak doufám, že se opravdu budou stavět SMV/dálnice typu S38, S19/20, S16 a že ty hlavní jedničky, které jsou už dnes částečně v přestavbě či v plánu, tak budou v tom 2-pruhu nebo 3-pruhu a s MÚK hotové. Pak budeme mít v ČR něco, čemu půjde říkat síť.
Úplným koncem 30. let doufám, že budeme budovat poslední část brněnského VMO. A že se rozpočet bude už více a více vychylovat do údržby namísto investic. Pořád ale tak nějak doufám, že se dožijeme i 3.dálničního hraničního přechodu s Polskem a dojde i na třešničky v podobě tunelu pod Sedlem. :) Na to bych si ale nevsadil, že to bude ve 30.letech.

A jak píše Avantime, ještě by to chtělo dostavbu některých páteřních dvojek v jednotlivých krajích. To se doufám opravdu podaří z většiny do roku 2040.
bumbik
Příspěvky: 7959
Registrován: 15.12.2010 11:58:09
Bydliště: poblíž III/4806 a D48

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od bumbik »

3. dálniční přechod s Polskem, tím myslíš Arame přes Jeseníky (I/44 atd.) ? to mě by potěšila přestavba I/48 u hranic s PL MÚK místo KO a 2. hraniční most ... :-) přímé spojení s S52, ale ano, vím, naprostá utopie ... ale hlavně, abychom do 2040 měli aspoň těch cca 2100 km D, protože ani to podle mě není úplně jisté ...
Dálnice na papíře už máme, ještě je postavit ...
PetrN
Příspěvky: 360
Registrován: 8.3.2022 10:50:52
Bydliště: 1km od budoucí MUK D2xD52

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od PetrN »

Troufnu si říct že měl Aram na mysli napojení na zvažovanou polskou S8 u Králík.. No a co se týče Těšína, třeba po kompletní dostavbě D48 a S52 vzroste tlak na vybudování druhého hraničního mostu a navazujících úseků, však to je celkem jen 2km, z toho teda samotný most cca 800m
Aram96
Příspěvky: 7918
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od Aram96 »

Pardon, měl to být vlastně 4. no. Na I/48 jsem zapomněl, to asi lze také počítat jako dálniční. :D Ten přechod samotný by se tam opravdu taky mohl zkulturnit, souhlas s bumbikem.

Na mysli jsem ale měl přechod po S44 a S8.
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“