Elektromobilita

Odpovědět
MPMP
Příspěvky: 3307
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Elektromobilita

Příspěvek od MPMP »

Jen jedna poznámka "do diskuze": pořád se tu točíme kolem dojezdu a komfortu. OK, každý na to má svůj názor.
Zkusím nadhodit 2 další aspekty:
1) Pořizovací cena + provozní náklady za 7 let při nájezdu 25000 km /rok (celkem cca 175000 km) - řekl bych, že to je dnes takový nejrozšířenější modelový příklad užití rodinného auta. Tak porovnávejte, rád bych viděl tu "výhodnost" EV.
2) Ekologické dopady celého životního cyklu automobilu ve stejném modelovém příkladu jako v bodě 1. Tedy součet zátěže pro životní prostředí při výrobě, údržbě 7 let, doplňování energie pro provoz a likvidace na konci životnosti. pokud se o tom někde veřejně smíá mluvit, nevychází to pro EV zrovna příznivě.
kot
Příspěvky: 10526
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Elektromobilita

Příspěvek od kot »

Když by byla centrála výkonnější mohla by se vézt i ve speciálním přívěsu za autem... :lol:
Mike
Příspěvky: 4998
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mike »

tam už hrozí potřeba B+E a to běžný muskafarián nemá 8-)

jinak souhlas s mpmp, oni i sami výrobci ( tedy ti evropští ) vědí, proč zatím vyrábí jen "drahé" modely

ale už brzy jim do toho Číňan hodí vidle a pak se třeba dočká i běžný uživatel...
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
chaden
Příspěvky: 226
Registrován: 26.11.2022 16:26:29

Re: Elektromobilita

Příspěvek od chaden »

MPMP píše: 2.4.2024 10:28:44 Jen jedna poznámka "do diskuze": pořád se tu točíme kolem dojezdu a komfortu. OK, každý na to má svůj názor.
Zkusím nadhodit 2 další aspekty:
1) Pořizovací cena + provozní náklady za 7 let při nájezdu 25000 km /rok (celkem cca 175000 km) - řekl bych, že to je dnes takový nejrozšířenější modelový příklad užití rodinného auta. Tak porovnávejte, rád bych viděl tu "výhodnost" EV.
2) Ekologické dopady celého životního cyklu automobilu ve stejném modelovém příkladu jako v bodě 1. Tedy součet zátěže pro životní prostředí při výrobě, údržbě 7 let, doplňování energie pro provoz a likvidace na konci životnosti. pokud se o tom někde veřejně smíá mluvit, nevychází to pro EV zrovna příznivě.
Proč jen 7 let? Není důvod likvidovat jaké koliv auto po 175000km.

Takových eko studií je fůra stačí trochu hledat. Všude EV jsou lepší v ekologii. Občas vychází jim plugin hybridy na stejno s EV ktere se nabíjelo jen z uhlí ale s hybridem musejí jezdit kolem komínů jen na elektřinu což je z říše snů. Navíc počítají emise s 1l/100km.
Vždy záleží kdo počítá. Myslím že studií které nejde nic vytknout prostě nenajdete. Tak že můžete si vybrat která vám se prostě líbí - třeba má lepší obrázky a sedí s vašim přesvědčením. :-)
Napriklad tuhle
https://www.visualcapitalist.com/life-c ... -vehicles/
Co se týče ekonomiky - také je spousta neznámých. Fakt chcete to auto vyhodit po 7 letech? To nikdo nedělá. To můžete jen porovnat zpětně. Ale to vůbec neznamená že ekonomický výsledek se podaří opakovat. Můžete zkusit pracovat s leasingem, máte tam čisté náklady na auto. Leasing na 7 let a 175tkm na osobní auto asi sežene těžko.
No a pak vždy budou výhrady k tomu jaké auto jste si vybral pro porovnání.
chaden
Příspěvky: 226
Registrován: 26.11.2022 16:26:29

Re: Elektromobilita

Příspěvek od chaden »

Mike píše: 1.4.2024 19:55:48
to je ale velmi špatný příměr ;)
ten telefon můžu mít na nabíječce v autě nebo na powerbance v kapse
to je takový ekvivalent kanystru v kufru 8-)

jak vypadá kanystr u elektromobilu ?
jo už vím, centrála na tekuté palivo v kufru :lol:
Fakt nosíte powerbanku pro mobil v kapse?
a ji používal jen v starém autě když potřeboval nabít víc mobilu/tabletu najednou.
Kanystr v autě nevozím už 20 let jak mi ho ukradli nějací fetjaci ze starého žigulika kde kufr se otviral nožem.
Tady jožka psal ze je bambilion benzinek a "není potřeba plánovat" a tim padem kanistr je k ničemu .Což evidentně není pravda, když jsou takové dotazy. :-)
Nu tak s EV plánovat třeba a tak kanystr v elektromobilu není třeba. I když se jmenuje Ecoflow. Já ho tedy nemám.
chaden
Příspěvky: 226
Registrován: 26.11.2022 16:26:29

Re: Elektromobilita

Příspěvek od chaden »

MPMP píše: 2.4.2024 10:28:44 Jen jedna poznámka "do diskuze": pořád se tu točíme kolem dojezdu a komfortu. OK, každý na to má svůj názor.
Zkusím nadhodit 2 další aspekty:
1) Pořizovací cena + provozní náklady za 7 let při nájezdu 25000 km /rok (celkem cca 175000 km) - řekl bych, že to je dnes takový nejrozšířenější modelový příklad užití rodinného auta. Tak porovnávejte, rád bych viděl tu "výhodnost" EV.
2) Ekologické dopady celého životního cyklu automobilu ve stejném modelovém příkladu jako v bodě 1. Tedy součet zátěže pro životní prostředí při výrobě, údržbě 7 let, doplňování energie pro provoz a likvidace na konci životnosti. pokud se o tom někde veřejně smíá mluvit, nevychází to pro EV zrovna příznivě.
Ještě mne napadlo s tím žigulíkem ze to bylo vlastně ve výsledku nejlevnější auto na provoz. I když mně ukradli ten kanystr. ;-)
Po něm měl jsem skoro nejlevnější nové auto a výhodně ho prodal po 3 letech. I tak cenou na km starý žigulík asi vychází líp. U toho nového auta všechno kazí havarijko. Kdyby ne havarijko tak možná by vyhrálo.
Ale chci já jezdit starým žigulíkem? Rozhodně ne. Také už nechci spalovak.
MPMP
Příspěvky: 3307
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Elektromobilita

Příspěvek od MPMP »

chaden: děkuji za odpověď i za
chaden píše: 2.4.2024 23:48:11Co se týče ekonomiky - také je spousta neznámých. Fakt chcete to auto vyhodit po 7 letech? To nikdo nedělá. To můžete jen porovnat zpětně. Ale to vůbec neznamená že ekonomický výsledek se podaří opakovat. Můžete zkusit pracovat s leasingem, máte tam čisté náklady na auto. Leasing na 7 let a 175tkm na osobní auto asi sežene těžko.
No a pak vždy budou výhrady k tomu jaké auto jste si vybral pro porovnání.
Souhlasím s tím, že v ekonomickém porovnání je příliš mnoho neznámých, aby bylo možno jednoznačně říci, jaký pohon je výhodnější. Nebo tak to nebylo míněno?

Proti tomu postavím dřívější citaci:
chaden píše: 13.3.2024 23:50:59 Auto neni jen motor.
Tak jak tak jaká koliv tesla (nebo take Enyaq) bude tišší, plynulejší a i levnější na provoz (když pomineme havarijko od českých pojišťoven).
Tak co, je tam "příliš mnoho neznámých", nebo EV bude "levnější na provoz"? Oboje platiti současně nemůže.
jozka
Příspěvky: 2785
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Oboje platiti současně nemůže.
Doublespeak. Nutna vybava moderniho cloveka. Takoveho, ktery momentalnimu rozhodnuti rika "planovani" :-)
Kubajsu
Příspěvky: 1309
Registrován: 18.8.2010 8:42:13
Bydliště: Praha

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Kubajsu »

Ok. Tak třeba nějaký střed nabídky Octavie je za 800 000. Tesla 3 SR za 1 070 000. Při spotřebě 7,7l/100 u Octavie (přibližně podle spritmonitoru), 18kWh u Tesly a o něco dražším servisem spalovacího motoru mi vychází při těch 7 letech Tesla o cca 100 000 levněji.
jozka
Příspěvky: 2785
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Tak to je asi jinej spritmonitor, nez ten, co mam ja. Ten ukazuje pro vsechny Octavie spotrebu 5,9 nafty, 7,4 benzinu... Kdyz to omezim na novejsi (rv 2020-2024), tak je to 5,6 a 6,9.

Rovnez bych si dovolil pochybovat o "stredu nabidky" za 800 u Oktavky a 1070000 u TM3.
Mike
Příspěvky: 4998
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mike »

když budu trochu OT, tak ženy octa stála před těmi 9lety nějaký 760bez
střed to není, vejš už bylo jen RS, ale to není manuál a k automatu mám podobně kladný vztah, jako ke vnucené elektromobilitě
teď má na budíku něco přes 200tkm, servis je nějakých 13-15ročně ( porsche praha )
tak třeba to má tesla levnější ;)

až u ní musk zruší tu skleněnou střechu a dostane to aspoň 2 kvalty, mladýho a ženy kolo se vejdou do kufru, tak tu ovci 100% nahradí
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
kot
Příspěvky: 10526
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Elektromobilita

Příspěvek od kot »

Mohu se zeptat chadene, které EV vlastníš ? díky
Warcz
Příspěvky: 2091
Registrován: 14.3.2009 14:50:43

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Warcz »

Mike píše: 3.4.2024 20:46:35 , mladýho a ženy kolo se vejdou do kufru, tak tu ovci 100% nahradí
Mam Volvo V70 2 generace kde si troufam tvrdit že ma největši kufr z kobiku a narvete tam nesloženou Xiaomi koloběžku nebo skřiňku z Ikea protože Švedske auto, ale netroufal bych si řict, že Tesla Sko ma menši kufr. Fakt ty kufry u elektro jsou velke diky tomu že tam je ten prostor pod podlahou až k podvozku. Navic i na Teslu už jde dat tažne a držak na kola.
Podle mě by jsi tohle dostal i do Ska.
Podle mě by jsi tohle dostal i do Ska.
04.04.2024_10.47.16_REC.png (990.34 KiB) Zobrazeno 479 x
kot
Příspěvky: 10526
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Elektromobilita

Příspěvek od kot »

Hezká kupa zavazadel ! Od té doby co junior zestárnul, už holt kombiky neprovozuji... Takže dříve jsem nakládal obdobné "nesmysly".
Mike
Příspěvky: 4998
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mike »

S je takový opuchlý
to volvo to je klasika
tam si designér odskočil od štípání dřeva, prostě auto vytesaný sekerou ;)
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
chaden
Příspěvky: 226
Registrován: 26.11.2022 16:26:29

Re: Elektromobilita

Příspěvek od chaden »

MPMP píše: 3.4.2024 8:44:58 Tak co, je tam "příliš mnoho neznámých", nebo EV bude "levnější na provoz"? Oboje platiti současně nemůže.
"Provoz", ve smyslu nákladů na auto které musíte vysolit na auto měsíčně dokud ho vlastníte, bude u EV levnější.
Vy ale chtěl celý životní cyklus - tam jsou neznámá.
Naposledy upravil(a) chaden dne 4.4.2024 22:30:21, celkem upraveno 2 x.
chaden
Příspěvky: 226
Registrován: 26.11.2022 16:26:29

Re: Elektromobilita

Příspěvek od chaden »

kot píše: 3.4.2024 21:44:01 Mohu se zeptat chadene, které EV vlastníš ? díky
Vlastním Teslu Model Y.
Mám ale zkušenosti i s VW.
MPMP
Příspěvky: 3307
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Elektromobilita

Příspěvek od MPMP »

chaden píše: 4.4.2024 22:24:02
MPMP píše: 3.4.2024 8:44:58 Tak co, je tam "příliš mnoho neznámých", nebo EV bude "levnější na provoz"? Oboje platiti současně nemůže.
"Provoz", ve smyslu nákladů na auto které musíte vysolit na auto měsíčně dokud ho vlastníte, bude u EV levnější.
Vy ale chtěl celý životní cyklus - tam jsou neznámá.
OK - beru.
Pak ale "levnější provoz" je entita, která je ekonomicky k ničemu. K čemu mi bude "levnější provoz", díky kterému ušetřím za životnost vozu nějakou sumu, když ho budu moci získat pouze za předpokladu zvýšení pořizovacích nákladů o dvojnásobek této sumy?
Vy jste se někdy rozhodl koupit si zařízení, které stojí násobně více jen proto, že provoz pak bude "o trochu" úspornější? Já vím, že tento postup je "tlačený shora" (elektromobily, úsporné domácí spotřebiče, před nedávnem kondenzační kotle a další), ale ekonomicky to smysl nedává.
Warcz
Příspěvky: 2091
Registrován: 14.3.2009 14:50:43

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Warcz »

Viš kolik lidi si připlaci za spotřebiče A++ ? U nafty to bylo stejně. Všichni naftu protože o 1l menši spotřeba...
MPMP
Příspěvky: 3307
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Elektromobilita

Příspěvek od MPMP »

Warcz: myslím, že to nejsou přirovnání, která obstojí. Ano, za spotřebič A++ si mnoho lidí připlatí. Kolik si připlatí za takovou "lepší chaldničku"? Pár stovek, nebo jednotky tisíc? Víc než nízké (velmi nízké) jednotky tisíc to nebude. A kolik ušetří za její životnost? Odhaduji že to samé, případně o trochu víc. Tedy ekopnomicky to buď vyjde "nastejno", nebo je to obhajitelné.
Totéž u té nafty - ano tu dobu pamatuju a bylo to protože "spotřeba o litr menší" a k tomu "cena o korunu nižší" (to druhé už dneska neplatí). Nárůst pořizovací ceny byl několik desítek tisíc. Jestli spotřebuju 7l/100km za 24Kč (tehdy), nebo 6l/100km za 23Kč dělá provozní úsporu na 100km 30,-Kč, z ceny provozu "benzíňáku" to tehdy bylo víc než 15%. Rozpočteno na kilometry se to začalo vyplácet na cca 150 tisících kilometrů. Kdo si pořídil naftu na nájezd 10 000 km ročně, tak prodělal. Kdo na 20 000 a víc vydělal.
Právě proto jsem se ptal na ty celkové náklady za životnost EV.
chaden
Příspěvky: 226
Registrován: 26.11.2022 16:26:29

Re: Elektromobilita

Příspěvek od chaden »

MPMP píše: 5.4.2024 16:01:44 Warcz: myslím, že to nejsou přirovnání, která obstojí. Ano, za spotřebič A++ si mnoho lidí připlatí. Kolik si připlatí za takovou "lepší chaldničku"? Pár stovek, nebo jednotky tisíc? Víc než nízké (velmi nízké) jednotky tisíc to nebude. A kolik ušetří za její životnost? Odhaduji že to samé, případně o trochu víc. Tedy ekopnomicky to buď vyjde "nastejno", nebo je to obhajitelné.
Totéž u té nafty - ano tu dobu pamatuju a bylo to protože "spotřeba o litr menší" a k tomu "cena o korunu nižší" (to druhé už dneska neplatí). Nárůst pořizovací ceny byl několik desítek tisíc. Jestli spotřebuju 7l/100km za 24Kč (tehdy), nebo 6l/100km za 23Kč dělá provozní úsporu na 100km 30,-Kč, z ceny provozu "benzíňáku" to tehdy bylo víc než 15%. Rozpočteno na kilometry se to začalo vyplácet na cca 150 tisících kilometrů. Kdo si pořídil naftu na nájezd 10 000 km ročně, tak prodělal. Kdo na 20 000 a víc vydělal.
Právě proto jsem se ptal na ty celkové náklady za životnost EV.
Ale k čemu budou? Ne všechno se dá porovnávat jen celkovými náklady. Porovnejte automatickou převodovku proti manuálu, extra dvojí barvu proti základní barvě, kožené sedačky proti základu, střešní okono proti plechu, no dobře část ceny převodovky nebo kůže možná se vrátí u prodeje, ale barva a spousta dalších věcí nikdy. Kdyby všichni uvažovali jen podle celkových nákladů tak by jezdili v Dácii Sandero bez klimatizace až se rozpadne.A některé podnikatele které ne moc vážili svich zamestancu tak dělali, vykašlali i na servis. Takze u podnikani nebo v nejake nouzi to mozna i plati pro porovnani. Jinak to má smysl počítat jen pro otázku jestli si to můžete/chcete dovolit nebo ne.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10800
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Lenny »

V ekonomii se tomu, říká porovnávání mezního užitku z dané věci. Mezní náklady a mezní výnosy.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
kot
Příspěvky: 10526
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Elektromobilita

Příspěvek od kot »

Lenny : :shock: :ok:
chaden
Příspěvky: 226
Registrován: 26.11.2022 16:26:29

Re: Elektromobilita

Příspěvek od chaden »

Lenny píše: 6.4.2024 17:19:11 V ekonomii se tomu, říká porovnávání mezního užitku z dané věci. Mezní náklady a mezní výnosy.
Díky. Dozvěděl jsem se něco nového.
Tady ale píšou že to je jen jeden z názorů ekonomické teorie. Existují i jiné názory.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Optimum_spot%C5%99ebitele
Mike
Příspěvky: 4998
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mike »

2 MPMP :
ono to tenkrát - u srovnatelně výkonných aut bylo spíš 9ltr v benzínu vs. 5,5ltr v naftě
nemluvě o turbokopanci, který pocitově dělal toho výkonu dvojnásobek
ačkoli se reálně jednalo o krouťák ;)
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Odpovědět

Zpět na „Vozidla - technika“