Elektromobilita
Re: Elektromobilita
Protože zatím nic nenasvědčuje tomu, že by se postupný trend mírného zlevňování měl nějak zásadně zlomit. A z principu materiálové náročnosti výroby bude baterie stát vždy více než spalovací motor.
Re: Elektromobilita
Tvrdíte vy. Ničím nepodložené.
Pak nejen motor ale i převodovka. Stejně ale nechápu jak to souvisí s životní úrovní. Cena jakého koliv zboží zavisi jen z části na vyrobnich nákladech a přímo nesouvisí. Cena přímo závisí na poměru potavky/nabidky. I tak není přímá spojitost mezi cenou čeho koliv a životní úrovni, vyjma základních věcí, kam auto nepatří.
Re: Elektromobilita
Zatímco očekávané prudké zlevnění všech EV Vy jistě máte podložené, že?
Opravdu "není přímá spojitost mezi cenou čeho koliv a životní úrovni, vyjma základních věcí"? Když bude od zítřka stát všechno, kromě základních věcí, dvojnásobek toho, co dnes, s Vaší životní úrovní to vůbec nepohne? Pořád budete moci žít stejně? Pořád budete mít dost peněz na všechno?
To tedy patříte mezi 5% lidí, kteří peníze nemusí řešit. Já tu ale píšu o většinové populaci.
Opravdu "není přímá spojitost mezi cenou čeho koliv a životní úrovni, vyjma základních věcí"? Když bude od zítřka stát všechno, kromě základních věcí, dvojnásobek toho, co dnes, s Vaší životní úrovní to vůbec nepohne? Pořád budete moci žít stejně? Pořád budete mít dost peněz na všechno?
To tedy patříte mezi 5% lidí, kteří peníze nemusí řešit. Já tu ale píšu o většinové populaci.
Re: Elektromobilita
Měl jsem kamaráda, který někdy v devadesátých letech tvrdil, že internet je jen takový módní výstřelek a že "se to neuchytí"
Taky se myslím na počátcích železnice či automobilismu tvrdilo že člověk nepřežije jízdu rychlejší než xy km/h protože mu prasknou plíce, případně že ztratí vědomí...
...občas mi výkřiky některých diskutujících na téma elektromobilismu přijdou podobné.
Největší problém vidím v tom že velká část lidí bere současný stav elektromobilů za konečný a podle toho vyvozuje závěry - ohledně kapacity sítí, času dobíjení, délky dojezdu atd.
Když se podívám jaký vývoj proběhl u eletroniky, motorů, solárních panelů, baterií, materiálů a vůbec všech technologií za posledních pár desetiletí, tak ani na chvíli nepochybuji že za 10, 15, 20let budou i elektromobily nesrovnatelné s těmi dnešními. Jinými slovy, když si kupuji auto řekněme na 5-10 let, tak dnes bych si asi koupil spíš ještě spalovací, za 5-10let už jsem si jistý že by to byl elektromobil(i kdyby bylo na výběr).
Spalovací motory na začátku vývoje taky nebyly vrchol efektivity, výkonu, ekologie, bezpečnosti a jak se změnily, s elektromobily to bude stejné, před 5 lety nic moc, dnes lepší a za pár let...

Taky se myslím na počátcích železnice či automobilismu tvrdilo že člověk nepřežije jízdu rychlejší než xy km/h protože mu prasknou plíce, případně že ztratí vědomí...
...občas mi výkřiky některých diskutujících na téma elektromobilismu přijdou podobné.
Největší problém vidím v tom že velká část lidí bere současný stav elektromobilů za konečný a podle toho vyvozuje závěry - ohledně kapacity sítí, času dobíjení, délky dojezdu atd.
Když se podívám jaký vývoj proběhl u eletroniky, motorů, solárních panelů, baterií, materiálů a vůbec všech technologií za posledních pár desetiletí, tak ani na chvíli nepochybuji že za 10, 15, 20let budou i elektromobily nesrovnatelné s těmi dnešními. Jinými slovy, když si kupuji auto řekněme na 5-10 let, tak dnes bych si asi koupil spíš ještě spalovací, za 5-10let už jsem si jistý že by to byl elektromobil(i kdyby bylo na výběr).
Spalovací motory na začátku vývoje taky nebyly vrchol efektivity, výkonu, ekologie, bezpečnosti a jak se změnily, s elektromobily to bude stejné, před 5 lety nic moc, dnes lepší a za pár let...
Re: Elektromobilita
A ten internet se uchytil protoze...
Az ten vyvoj probehne, dejte vedet. I kdyz nepochybuji, ze si toho vsimnu, protoze budu mit mozna jeden na dvorku. To je podstata vetsiny tech "vykriku".
Az ten vyvoj probehne, dejte vedet. I kdyz nepochybuji, ze si toho vsimnu, protoze budu mit mozna jeden na dvorku. To je podstata vetsiny tech "vykriku".
Re: Elektromobilita
alabastr: nevím jak u ostatních, ale můj postoj jste, zdá se, nepochopil. Osobně nemám proti elektroautům "jako takovým" vůbec nic. Komu to vyhovuje, kdo to má rád, kdo je chce, má je mít. Jeho věc. Já jen nesouhlasím s tím, že to má být (už za 16 let!) JEDINÁ MOŽNÁ A POVOLENÁ trakce automobilů a při tom nikdo neřeší, kde se vezme veškerá ta elektřina, která k tomu bude potřeba a jak se do těch aut bude dostávat a kde na to uživatelé při předpokládaných cenách mají vzít peníze. To je celé.
Re: Elektromobilita
Za 10 let je podle vás "prudké"? Podle mě ale i dnešní ceny EV jsou ok. V kompaktních segmentech v evropě prostě chybí nabídka ona ale přijde za pár let.MPMP píše: ↑23.4.2024 9:49:36 Zatímco očekávané prudké zlevnění všech EV Vy jistě máte podložené, že?
Opravdu "není přímá spojitost mezi cenou čeho koliv a životní úrovni, vyjma základních věcí"? Když bude od zítřka stát všechno, kromě základních věcí, dvojnásobek toho, co dnes, s Vaší životní úrovní to vůbec nepohne? Pořád budete moci žít stejně? Pořád budete mít dost peněz na všechno?
To tedy patříte mezi 5% lidí, kteří peníze nemusí řešit. Já tu ale píšu o většinové populaci.
Pak nemluvíme hned o "všem" ale o "čem koliv". Například jen zdražení nových aut nebude mít přímý vliv na životní úroveň většiny populace. Ale určitě bude mít vliv na životní úroveň prodejců a výrobců aut. Myslím když vyrovbci budou chtít i dál vyrábět a prodávat auta tak budou muset vyrovnat nabídku s poptávkou aby hlavně jejich životní úroveň byla ok.
Naposledy upravil(a) chaden dne 23.4.2024 14:11:37, celkem upraveno 1 x.
Re: Elektromobilita
Je to marný, je to marný, je to marný... 

Re: Elektromobilita
chaden: Aha - takže ceny POUŽITELNÝCH EV začínající na 1 milionu jsou podle Vás OK. Mohu se indiskrétně zeptat, jaký je čistý příjem Vaší domácnosti?
Já jsem přesvědčený, že mám příjem nadprůměrný, ale na nové auto za milion každých 5-8 let (víc ta baterka nevydrží, to je z definice použité technologie) prostě nemám.
Já jsem přesvědčený, že mám příjem nadprůměrný, ale na nové auto za milion každých 5-8 let (víc ta baterka nevydrží, to je z definice použité technologie) prostě nemám.
Naposledy upravil(a) MPMP dne 23.4.2024 14:14:11, celkem upraveno 1 x.
Re: Elektromobilita
Máte pravdu - není to pravda. Bude povoleno "dojezdit" již provozovaná spalovací auta. Ovšem za jakých podmínek a za jakých vícenákladů, o tom se raději zatím mlčí.
Re: Elektromobilita
Vy uvádíte nějaké směšné definice které sami definoval.MPMP píše: ↑23.4.2024 14:12:46 chaden: Aha - takže ceny POUŽITELNÝCH EV začínající na 1 milionu jsou podle Vás OK. Mohu se indiskrétně zeptat, jaký je čistý příjem Vaší domácnosti?
Já jsem přesvědčený, že mám příjem nadprůměrný, ale na nové auto za milion každých 5-8 let (víc ta baterka nevydrží, to je z definice použité technologie) prostě nemám.
Ceny použitelných nových EV začínají dneska na castce lehce pod 800 tisíc (s DPH, bez dotace).
Batreka zamozrejme vydrží víc jak 5-8 let.
Re: Elektromobilita
Ani ne. To se poresi jinak. Ze na tom neco bude naznacuje skutecnost, ze po techto zpravach vystartovali hoaxeri z manipulatori.cz.Ovšem za jakých podmínek a za jakých vícenákladů, o tom se raději zatím mlčí.
Re: Elektromobilita
chaden: Zase mluvíme každý o něčem jiném. Já mluvil o POUŽIITELNÉM EV - pro mě "použitelné" je to, kdy dojedu bez problémů a obav ze zbývající energie z Prahy do Ostravy bez nutnosti dělat někde cestou nucenou přestávku. To je něco málo přes 350 km, tedy, aby to bylo s rezervou, auto by mělo mít minimální dojezd za jakéhokoli počasí minimálně 450 km. A při jízdě v zimě bych si troufl požadovat možnost mít v interiéru standardních 21 stupňů Celsia. Tomu já říkám "použitelné auto". Ukážete mi, které EV s těmito parametry dnes stojí 800 tisíc (s DPH, bez dotace)?
A u baterie je nutné říct, co znamená "vydrží". Jistě fyzicky se po 8 letech nerozpadne. Ale jaká zbyde po 8 letech kapacita? 80% původní? 70% původní? Vypadne tím to auto z výše definované "použitelnosti", nebo nevypadne?
A mimochodem - Vy osobně jezdíte běžně v autě starším 8 let?
A u baterie je nutné říct, co znamená "vydrží". Jistě fyzicky se po 8 letech nerozpadne. Ale jaká zbyde po 8 letech kapacita? 80% původní? 70% původní? Vypadne tím to auto z výše definované "použitelnosti", nebo nevypadne?
A mimochodem - Vy osobně jezdíte běžně v autě starším 8 let?
Re: Elektromobilita
To je hra v použitelné EVMPMP píše: ↑23.4.2024 16:12:48 chaden: Zase mluvíme každý o něčem jiném. Já mluvil o POUŽIITELNÉM EV - pro mě "použitelné" je to, kdy dojedu bez problémů a obav ze zbývající energie z Prahy do Ostravy bez nutnosti dělat někde cestou nucenou přestávku. To je něco málo přes 350 km, tedy, aby to bylo s rezervou, auto by mělo mít minimální dojezd za jakéhokoli počasí minimálně 450 km. A při jízdě v zimě bych si troufl požadovat možnost mít v interiéru standardních 21 stupňů Celsia. Tomu já říkám "použitelné auto". Ukážete mi, které EV s těmito parametry dnes stojí 800 tisíc (s DPH, bez dotace)?
A u baterie je nutné říct, co znamená "vydrží". Jistě fyzicky se po 8 letech nerozpadne. Ale jaká zbyde po 8 letech kapacita? 80% původní? 70% původní? Vypadne tím to auto z výše definované "použitelnosti", nebo nevypadne?
A mimochodem - Vy osobně jezdíte běžně v autě starším 8 let?

Když vy to nechcete nu tak pro vás dnes není použitelné EV za 800 tisíc. Mně je to jedno.
Re: Elektromobilita
internet bylo naprosto ideální srovnání
jistě tu někteří pamatují vytáčené připojení, s rychlostí 25,5 nebo 36
které v té době stálo stejně jako dnes to neomezené... ( a inflaci a růst příjmů nepočítaje )
ale nikdo mi nenařizoval, že to za 10let bude jediný způsob komunikace ( ale už se k tomu s datovkami blížíme )
postupem času se z toho stalo, že jsem nejprve musel babičce koupit settop box a za chvíli zase novou televizi
myslím, že na "ordinaci" by ji dodnes stačilo "pozemní" vysílání
přes to všechno nám ten "vývoj" přinesl lepší a levnější řešení, což socialistické tlačení EV zatím rozhodně není
jistě tu někteří pamatují vytáčené připojení, s rychlostí 25,5 nebo 36
které v té době stálo stejně jako dnes to neomezené... ( a inflaci a růst příjmů nepočítaje )
ale nikdo mi nenařizoval, že to za 10let bude jediný způsob komunikace ( ale už se k tomu s datovkami blížíme )
postupem času se z toho stalo, že jsem nejprve musel babičce koupit settop box a za chvíli zase novou televizi
myslím, že na "ordinaci" by ji dodnes stačilo "pozemní" vysílání
přes to všechno nám ten "vývoj" přinesl lepší a levnější řešení, což socialistické tlačení EV zatím rozhodně není
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: Elektromobilita
Asi nejrozumnější přirovnání co jsem slyšel.Mike píše: ↑23.4.2024 18:24:01 internet bylo naprosto ideální srovnání
jistě tu někteří pamatují vytáčené připojení, s rychlostí 25,5 nebo 36
které v té době stálo stejně jako dnes to neomezené... ( a inflaci a růst příjmů nepočítaje )
ale nikdo mi nenařizoval, že to za 10let bude jediný způsob komunikace ( ale už se k tomu s datovkami blížíme )
postupem času se z toho stalo, že jsem nejprve musel babičce koupit settop box a za chvíli zase novou televizi
myslím, že na "ordinaci" by ji dodnes stačilo "pozemní" vysílání
přes to všechno nám ten "vývoj" přinesl lepší a levnější řešení, což socialistické tlačení EV zatím rozhodně není
Křižovatky I/_ × II/__ mají být MÚK nikdy ne OK .
D4 Má být minimálně do Strakonic.
D4 Má být minimálně do Strakonic.
Re: Elektromobilita
To jistě ne, ale jeho užitnou hodnotu to prostě snižuje.
A mimochodem, já nikde nepsal, že takto chci/hodlám/potřebuji jezdit denně. Kde jste to vzal? Relaci Praha - Ostrava jsem uvedl jako příklad, který si každý umí představit a každý, kdo nežije jen v relaci byt-zaměstnání-hospoda-internet ji někdy velmi pravděpodobně absolvoval. Mohu Vám dát i jiné příklady používání automobilu - např. přesun cca 120 km tam a zpět během pár dní bez možnosti v cílové destinaci dobíjet. Opět se nejdená o Váš styl používání auta, ale věřte, že jsou lidé, kteří takto žijí.
Mějte se hezky a užívejte si skvělou budoucnost s novými technologiemi, které sice budou méně pohodlné na používání, ale "ono to není takové drama", tak se jistě rád a s radostí přizpůsobíte.
Re: Elektromobilita
Co je to za otázku? Dle definice průměru něco kolem 30 let.MPMP píše: ↑21.4.2024 0:09:15 Smím se zeptat, jak dlouhý je tedy interval obměny vozového parku při průměrném stáří aut 16 let?
Ano oktávka dnes nestojí 350 tis., ale 600. A užitnými vlastnostmi SROVNATELNÉ EV (např. objemem zav. prostoru, aspoň teoreticky využitelným dojezdem, abych nejel z Prahy do Ostravy o hodinu déle ap.) stojí 1,5 milionu - tedy 2,5x víc.
Octavia začíná (teď, před 3 týdny tahle verze nebyla v nabídce) na 620. Tesla 3 začíná na milionu, ale srovnatelnou Octavii Škodovka nenabízí, vše je zoufale pomalé. V minulé generaci to byla varianta RS (jen o málo línější), která už ale byla dražší. Do Ostravy, nebo 120 tam a zpátky dojede bez problémů.
Re: Elektromobilita
Ano, protoze pro rodinne auto nizsi stredni tridy jsou rychlost a zrychleni stezejni parametry.ale srovnatelnou Octavii Škodovka nenabízí, vše je zoufale pomalé.
Re: Elektromobilita
kubajsu: Nechci se pouštět do teoretické matematiky, ale takhle jednoduché to s průměrem není. Pokud budu mít hodnoty 20, 20, 18, 18, 17, a 3, jejich průměr bude přesně 16, ale k maximu 30 má ten soubor hodně daleko. 

Re: Elektromobilita
Myslím, že se tahle diskuze točí v kruhu, ale nemohl jsem si nevzpomenout sám na sebe v době, kdy se objevily první smartphony. Byl jsem tehdy dlouho jejich dost zapřísáhlý odpůrce, protože "Dobíjet mobil každý den? To se někdo zbláznil, ne?"

Doba výdrže baterie telefonu byla tehdy minimálně z mého pohledu (a nebyl jsem zdaleka sám) dost zásadním kritériem a telefon, který nevydrží týden, měl z tohoto pohledu rozhodně o dost menší "užitnou hodnotu". Pointa je v tom, že to ve skutečnosti není takový problém a že alternativa může mít i jiné výhody, které to vyváží. A stejným způsobem je podle mě potřeba přemýšlet i o EV. Pokud jsem například někdo, kdo může dobíjet doma a na jehož cesty např. do práce kapacita baterie dostačuje, tak jsem na tom s EV líp, než se spalovákem, protože najednou neztrácím žádný čas tankováním. Podle mě prostě nejde paušalizovat a říct, "nabíjení EV trvá dlouho, takže nutně musí mít menší užitnou hodnotu".
Re: Elektromobilita
No, ale nakonec jste si ho poridil, ze? A duvod?
-
- Příspěvky: 424
- Registrován: 19.10.2009 9:21:32
Re: Elektromobilita
Kromě nabíjení doma a možnosti vyrážet každý den ráno "s plnou" mě napadá třeba možnost dálkově si zapnout topení/klimu a nechat si vyhřát/vychladit auto ještě dřív, než k němu přijdu. To třeba za mně docela výrazně zvyšuje užitnou hodnotu..... že alternativa může mít i jiné výhody, které to vyváží. A stejným způsobem je podle mě potřeba přemýšlet i o EV. Pokud jsem například někdo, kdo může dobíjet doma a na jehož cesty např. do práce kapacita baterie dostačuje, tak jsem na tom s EV líp, než se spalovákem, protože najednou neztrácím žádný čas tankováním. Podle mě prostě nejde paušalizovat a říct, "nabíjení EV trvá dlouho, takže nutně musí mít menší užitnou hodnotu".