Izrael

Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22617
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Izrael

Příspěvek od Diaľničiar »

dále ...

20. výročí: Most Pisgat Ze'ev

Most Pisgat Zeev se dodnes používá jako jediný vstup do Pisgat Zeev ze směru od Francouzského kopce. (French Hill Junction)

Obrázek

Zadavatelem je Moriah, Jerusalem Development Company, doba realizace 2000 - 2003. Je vysoký 30m a dlouhý více, než 300m. Byl považován za složitou a komplikovanou stavbu, v té době až za velmi inovativní. Stavba mostu byla provedena pomocí zvláště velkého "housenkového" jeřábu, prvního svého druhu v Izraeli v těchto letech, a s použitím dilatačních spár, aby byla zachována pružnost a odolnost mostu proti změnám v terénu, jako jsou změny počasí a pohyby země.

Pisgat Ze'ev je židovská čtvrť v severovýchodním Jeruzalémě, sousedící se čtvrtí Neve Ya'akov, která má smíšenou populaci ultraortodoxních, národních náboženských a sekulárních lidí, rozdělených do pěti vnitřních oblastí: V květnu 2022 zde žilo přibližně 45 100 obyvatel a je to jedna z největších čtvrtí v Izraeli. Čtvrť je pojmenována po Zeev Jabotinsky.

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22617
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Izrael

Příspěvek od Diaľničiar »

Izrael ve válce - Den 17
  • 7. října proniklo do Izraele asi 2 500 teroristů z Hamasu a dalších frakcí v pásmu Gazy, kteří zabili asi 1 400 lidí, většinu z nich tvoří civilisté ve svých domovech v jihoizraelských komunitách a hudebního festivalu a zavlečení více než 200 rukojmích všech věkových kategorií do Gazy. Šokový útok se odehrál pod záplavou tisíců raket vypálených na izraelská města.
Centrální banka informovala k ekonomice státu za válečného stavu:

* banka nesnížila úrokové sazby, jak se čekalo - chce udržet kurz měny - která se prozatím propadla o asi 5% proti hl. měnám
* i nadále platí, že banka bude podporovat měnu až 30 mld. USD - v 1. vlně resp. dokdy bude potřeba (rezervy činí 200 mld.)
- posílení likvidity do výše 15 mld. USD ještě k tomu
* růst HDP bude letos o 2,3%, v příštím roce o 2,8% (příští rok bude záviset od délky války)
* deficit rozpočtu bude letos min. 2,3% HDP, v příštím roce min. 3,5%
* státní dluh bude dle tohoto vývoje koncem roku 2024 dosahovat hodnoty 65% HDP
* inflace se zmírňuje a za poslední rok činila 3,8 %
  • Izraelská banka uvedla: "Válka má různé ekonomické dopady, jak na skutečnou aktivitu, tak na finanční trhy. Izraelská banka přijala řadu politických opatření, aby se vypořádala se situací. Finanční trhy fungují a velká část ekonomické aktivity pokračuje jako obvykle."
Armáda Informovala, že je připravená zahájit pozemní vpád do Gazy. Pokud by došlo k otevření severní fronty, tak část vojska se během pár dnů ihned přesune na sever. Již nyní je sever solidně opevněn a připraven na vpád hnutí Hezballahu - něco jako ze dne 7.10. se nebude opakovat.

Izraelské letectvo provedelo již na 10 tisíc útoků v Gaze a zabilo desítky vojenských velitelů Hamasu.

I tak se očekává, že ztráty IDF budou možná větší - hromada podzemních tunelů, válka ve městě, nástražní systémy atp. Navzdory všemu bude Hamas vymazán ze scény v prostoru Gazy.

Vpád do Gazy byl prozatím odložen - Izrael doplňue zásoby, zesilnil přípravu záložníků, armáda delší dobu válku nevedla, dále se zpevňují budovy na severu - jak budovy (stěny), tak se obnovují kryty.

Eilat u Červeného moře přichýlil 60 000 vysídlených. Všechny hotely po zemi se takhle zaplní. Celkem se vysídlilo 500 tisíc obyvatel, na stálo skoro 1/4 milionu - to jsou evukované oblasti u Gazy a Libanonu.

USA pokračují s posilněním námořnictva v celém regionu od východu Střezodemního moře po Střední Východ a na nařízení ministra obrany USA se v celé oblasti aktivují všechny systémy PVO; THAAD a Patriot. Do Izrele pak míří 2 batérie Iron Dome, které USA v období 3 let od státu nakupují pro vlastní potřeby. Dle vícero neověřených (!!!) zpráv se do Izraele naváží masivní počet strojů a munice v mnoha letadlech i z Evropy. (U.S., I, DE, PL a další dle základen; UK) Evropa má pak za cíl úzce spolupracovat v rámci tajných služeb k případnému zachycení hrozeb teroristických útoků vzhledem na situaci vyhlášených ataků ze strany Pal. džihádu a spol. Víceméně bylo rozhodnuto o likvidaci Hamasu v pásmu Gazy, ale mírový proces s Palestinou musí pokračovat.

Výstavba a rozvoj infrastruktury byla pozastavená - kapacity jsou na veřejných budovách ohledně zmiňovaného zesílení stěn a část pracovní síly pracuje pro armádu nebo byla odvedená.

Rozpočet na rok 2024 bude možná přepracován.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22617
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Izrael

Příspěvek od Diaľničiar »

Tady jsem psal o silnici č. 60 : viewtopic.php?p=265696#p265696 silniční reportáž.

Tady jsem dal hezký záběr:

Obrázek

A k tomu se dostanu, vrátím se do minulosti, ačkoliv by bylo o čem psát i z přítomnosti v rámci tahu. :)

z výstavby:

Obrázek

Obrázek

Podél dálnice 60 mezi Ikselem a Nazaretem byly vykopány tunely dlouhé asi 300 metrů, přičemž ražená výška každého tunelu byla asi 8,5 metru. Ražená šířka každého tunelu: asi 10,20 metru.
Razící práce byly realizovány důlní metodou NRTM.
Doba realizace: 2003 - 2007
Investice: 80 mil. NIS
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22617
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Izrael

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Počet obyvatel státu Izrael se znovu meziročně zvedl a k 1.1.2024 dosáhl 9,842 mil.

Z toho bylo 7,208 mil. Židů (73,2%), 2,080 mil. izraelských Arabů (21,1%) a 0,554 mil. dalších včetně rusky-mluvících lidí, kteří nejsou Židé.

Růst populace dosáhl v roce 2023 hodnoty 1,9%, což je méně proti 2022, kdy to bylo 2,2%. Je to dáno masakrem z 10/2023 a následní válkou, ve které se snížila imigrace ze zahraničí. Ačkoliv stoupl návrat "vystěhovaných" za dočasnou prací a studiem pro verbování do armády.

Celkem se na růstu obyvatel ale imigrace podílela v loňském roce jen 28% (45 000, z toho 75% bylo z Ruska a Ukrajiny) a 72% jsou nově narození (179 000).

V roce 2023 zemřelo v Izraeli 49 500 obyvatel.

:arrow: Intel zvedl investice v zemi o dalších 15 mld. USD na již 25 mld. USD od roku 2019.
https://en.globes.co.il/en/article-not- ... 1001466391

Rozhodnutí investovat přišlo v čase války s Gazou a rozšiřovaním konfliktu na další strany právě "pro nezlomnost Izraele a odhodlaní žít v jakékoliv krizi", což bylo pro Intel zásadním prvkem. Kromě Izraele se postaví nové továrny na nejlepší čipy v USA a Německu. Izrael zvedl pomoc pro Intel na 12,8% hodnoty investice, ale také zvedne zdanění o 50% z dosavadních 5% na 7,5% pro společnosti, které se nachází ve speciální investiční zóně.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22617
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Izrael

Příspěvek od Diaľničiar »

Izraelský kabinet a Knesset schvalují rozpočet pro rok 2024

* rozpočet je charakterizován jako pokračování válečného rozpočtu (válka Gaza - Izrael od 10/2023)
* deficit byl ke konci 2023 ve výši 4,3% HDP a stoupne na 6,6% HDP
* státní dluh byl v úrovni 59% HDP a bude kolem 65-66% HDP
* růst ekonomiky pokračuje, ačkoliv kolem 1,6% ke konci roku
* inflace je nízká, míra nezaměstnanosti rovněž, investice pokračují - ze zahraničí

Z hlediska stavebnictví a dopravy:

* až 1/2 stavebních projektů stojí
* zbytek projektů pokračuje zpomaleným tempem
* pro rok 2024 se sníží výdaje a hlavně tempo prací v metru - ale udrží se dosavadní projekty

Ve stavebnictví schází na 100 000 dělníků; část z Palestiny a část narukovala do armády jakožto záložní síly.
I celá řada inženýrů přešla do sféry IDF - zpevňování domů a upgrade všeho před rozšířením války.
S tím souvisí i změna toku oceli, betonu a dalších materiálů.

Rozpočet jako celek počítá v tomto roce s částkou ve výši 582 mld. NIS nebo 155 mld. USD, z toho 1/3 jde na udržení války, ale ne výhradně na zbraně. Třeba 9 mld. NIS jde na kompenzace mezd pro záložníky. Kompenzace směrují taky pro firmy. Větší část peněz jde ale do munice a udržení chodu země ve všech prvcích fungování.

Ještě dodám, že Izrael zvedá daň ze zisku bank na další 3 roky, o 1% DPH (na 18% od 2025) a snížil všeobecní civilní výdaje o 3%. Centrální banka napumpovala do ekonomiky pro udržení měny a dostatku hotovosti desítky mld. USD, čímž se i šekel posilnil navzdory válku a kontroverzní soudní reformu. Vláda je sjednocená napříč politiku, což dává silné garance pro investory. Protože Izrael je de facto ve válkách od svého vzniku. Banky na druhou stranu o 6 až 9 měsíců odkládají splácení úvěrů pro obyvatelstvo, což pomáhá udržet spotřebu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22617
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Izrael

Příspěvek od Diaľničiar »

blok info z rozvoje veřejné dopravy

Konsorcium Alstom vyhrálo výběrové řízení na lehkou železnici Haifa - Nazareth. Alstom, Electra a Minrav postaví a pak mají provozovat 41 kilometrovou trať s 20 stanicemi. Stát se tak má do roku 2027.
https://en.globes.co.il/en/article-alst ... 1001471730

NTA vydává příkazy k vyvlastnění pro Tel Aviv Metro. NTA uvádí, že v této fázi budou pozemky ve středu sítě vyvlastněny pouze pro výstavbu tratí M1 a M3.
https://en.globes.co.il/en/article-nta- ... 1001469512

Metro v metropolitní oblasti Tel Avivu je největším infrastrukturním projektem, který se v současné době v Izraeli plánuje. Projekt zahrnuje tři linky, M1, M2 a M3, které rozšíří a doplní systém hromadné dopravy ve středním Izraeli. Projekt bude zahrnovat 109 stanic na 150 kilometrech trati, která prochází 24 místními úřady a přepraví dva miliony cestujících denně a která spolu s linkami lehké železnice změní zvyky dojíždění v regionu Gush Dan.

Výstavba dopravní infrastruktury je tak jiné sféry země zpomalená nebo pozastavená. Z důvodu vedení války a rozsáhlé mobilizaci obyvatelstva. Inženýři, řidiči jsou vysoce žádané posily pro IDF a domobranu; mladší dělníci jsou pak v operačních kampaních. Segment gastronomie byl zasažen jesště výrazněji, tady je výpadek 45% pracovní síly.

Něco se ale staví, takže výstavbě dopr. infr. se budu po obnovení přispívání věnovat. :) Nejdříve ale provedu další pročtení celého vlákna, což zabere hodiny času, ale chci vypracovat do úvodu seznam silničních reportáží dle čísel silnic resp. co spojují vzhledem na reformu přečíslení.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22617
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Izrael

Příspěvek od Diaľničiar »

plán 3 linek lehkého metra (L) a těžkého metra (M) pro oblast Gush Dan (střed země, velký Tel Aviv); kde tento systém bude tvořit páterňí systém cestování (část se již staví nebo je v provozu, tomu se věnovat nechci)
.
99.jpg
99.jpg (293.04 KiB) Zobrazeno 285 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22617
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Izrael

Příspěvek od Diaľničiar »

Dopravní revoluce v Izraeli: Zlepšení a výzvy v hromadné dopravě - Modernizace a Inovace pro 21. století

24.04.2024 / 11:47 | Aktualizováno: 24.04.2024 / 12:08

Izrael čelí mnohým výzvám v oblasti hromadné dopravy, zejména v oblastech s hustým osídlením jako Tel Aviv a Jeruzalém, kde dopravní zácpy představují stále rostoucí problém. Nedostatečná dopravní infrastruktura nesplňuje potřeby rostoucího počtu obyvatel a vozidel. Izraelci, zejména v oblasti metropole, obvykle žijí ve větší vzdálenosti od svých pracovišť. Značná část veřejné dopravy v Izraeli je nadále zajišťována autobusy, čekací doby na ně ale mohou být extrémně dlouhé a spolehlivost linek je kvůli zácpám problematická. Pro cesty na delší vzdálenosti je obvykle využívána vlaková doprava. Kapacity vlaků jsou však nedostačující, vlaky bývají často přeplněné a početně neuspokojující jsou také parkovací místa poblíž vlakových stanic. To vede k tomu, že mnoho Izraelců nadále dojíždí do práce osobními vozidly, což dále přispívá k přetížení silniční dopravy. Každodenní nekonečné dopravní zácpy směrem do metropole se staly běžným jevem.

Izraelská vláda a místní úřady tak stojí před výzvami, které vyžadují inovativní řešení. Snaží se podporovat chytrou dopravu a investují v této oblasti do technologického rozvoje. Důraz je kladen na podporu veřejné dopravy a na omezení neefektivních forem cestování. Důležitou roli budou sehrávat pokročilé technologie a na datech založené dynamické řízení dopravních systémů. Transformace dopravního systému směrem k chytré dopravě a moderním infrastrukturním projektům je považována za cestu k efektivním a udržitelným dopravním systémů budoucnosti.

Mezi klíčové projekty patří rozšiřování železniční sítě a modernizace stávající železniční infrastruktury, výstavba tramvajových resp. light rail linek nejenom v Tel Avivu a Jeruzalémě, ale i mezi regionálními centry, a konečně připravovaný rozsáhlý projekt tří linek metra, které budou pokrývat celou aglomeraci metropole. Investice do těchto projektů mají za cíl zlepšit dostupnost, spolehlivost a efektivitu hromadné dopravy, snížit zácpy a minimalizovat zátěž silniční sítě. Na projektech a plánech na zlepšení a zefektivnění hromadné dopravy se usilovně pracuje, dokončení a implementaci většiny z nich se však Izraelci dočkají až v horizontu několika let.

České firmy, pohybující se v oblasti kolejové veřejné dopravy, mají tradice, zkušenosti a zajímavé produkty, které by se mohly na izraelském trhu uplatnit, a otevírá se tak řada potenciálních příležitostí pokusit se na něj vstoupit. Česká republika je dnes v Izraeli vnímána velmi pozitivně a představitelé zdejších institucí (ministerstvo dopravy, izraelské železnice, NTA - úřad, mající na starost veřejnou dopravu v region Tel Avivu) opakovaně vyjádřili otevřený zájem o to, aby se české firmy aktivně účastnily připravovaných tendrů. Vzhledem k dosavadním velmi negativním reakcím populace na probíhající výstavbu hloubených podzemních stanic tramvajových linek v centru Tel Avivu má NTA u výstavby budoucích stanic metra velký zájem o účast českých stavebních firem se zkušenostmi s budováním ražených, nikoli hloubených stanic.

Železniční doprava v Izraeli

Železniční doprava v Izraeli je rozdělena do tří systémů hromadné dopravy, které se liší podle povahy jízdy a poskytovaných služeb. Vlaková doprava zajišťuje spojení na celostátní úrovni a propojuje vzdálené oblasti s centrálními městy. Plánovaný systém metra bude poskytovat služby v rámci celé metropolitní oblasti a bude spojovat okrajová města s centrem metropole. Již zčásti funkční tramvajová síť (Light Rail Dankal) slouží k obsluze centra aglomerace. Na tramvajových linkách je zčásti založen i systém veřejné dopravy v Jeruzalémě, který se nadále buduje.

Projekt metra: Budoucnost hromadné dopravy v metropolitní oblasti

Dalším klíčovým prvkem modernizace veřejné dopravy je již pokročilý a schválený projekt metra v metropolitní oblasti Tel Avivu. V počáteční fázi posuzování se nachází projekt dodatečných dvou linek metra v Tel Avivu a nově také projekt dvou linek metra v Jeruzalémě, který by měl být později doplněn o spojení Jeruzaléma formou metra/light rail s městem Bet Shemesh. Celková délka sítě schválených tří linek telavivského metra bude činit 150 km se 109 stanicemi a čtyřmi depy. Bude se jednat o automatizované vlakové soupravy bez řidiče, obdobně jako v případě trasy D pražského metra. Očekává se, že metro ročně využijí asi 2 miliony cestujících, kteří uskuteční přibližně 450 milionů jízd. Trasy by měly být postupně uváděny do provozu v letech 2034 – 2037. Celkové náklady mají činit 55 mld. USD. Metro má přinést i silné impulsy pro lokální rozvoj v blízkosti nových stanic. Tendry mají začít být vyhlašovány v průběhu roku 2025.
Zodpovědnost za projekt, výstavbu a provoz systému veřejné dopravy včetně metra v metropolitní oblasti Tel Avivu nese vládní organizace NTA–Metropolitan Mass Transit System Ltd. Podrobnější informace o systému řízení celého projektu a zodpovědných firmách poskytne Velvyslanectví ČR v Tel Avivu na vyžádání.

Light Rail: Doposud největší izraelský projekt veřejné dopravy

Dankal (Gush Dan Light Rail) v metropoli Izraele je jedním z největších projektů veřejné dopravy v Izraeli. Tento elektrický vlak/tramvaj nabízí ekologicky šetrné řešení, až 15 % potřebné energie získává rekuperací. Projekt má tři trasy, které jsou v centrální části Tel Avivu zapuštěné pod zem a na předměstích vedou po povrchu jako klasická tramvaj. Na jedné lince již byl zahájen provoz a další dvě by měly být zprovozněny v letech 2027 resp. 2028. Stávající červená linka, otevřená v roce 2023, přepravuje 234000 pasažérů denně a stala se páteří systému hromadné dopravy v metropolitní oblasti Tel Avivu. Prochází některými z nejlidnatějších oblastí v Gush Dan. Zelená linka bude spojovat střední Izrael od Holonu a Rishon LeZion na jihu přes Tel Aviv až po Herzliyu na severu. Fialová linka začíná ve východních částech metropolitní oblasti, prochází Ramat Gan a Givatayim a končí v centru Tel Avivu.

Vlaková doprava (Heavy Rail): Významné plánované projekty

- zdvojení stávající dvoukolejné vysokorychlostní tratě mezi Tel Avivem a Haifou (68 km, plánované náklady 5 mld. USD), počáteční fáze zpracování prováděcího projektu; dvoukolejná vysokorychlostní trať mezi Tel Avivem a Beer Shevou (106 km, odhadované náklady 3 mld. USD), úvodní projekt bude schvalován v roce 2024);
- podzemní dvoukolejná vysokorychlostní trať v Tel Avivu v koridoru Ayalon (30 km a dvě podzemní stanice);
- dvoukolejná vysokorychlostní trať Karmiel – Kiryat Shmona (54 km);
- dvoukolejná vysokorychlostní trať Eilat – Beer Sheva (275 km, z toho 170 km zcela nová trať);
- prodloužení vlakové tratě v Jeruzalémě (tunel 3,5 km a dvě podzemní stanice).

+

Population of Jerusalem exceeds 1 million
https://en.globes.co.il/en/article-jeru ... 1001480381

Road 1 to close nights next week to complete railway bridge
https://en.globes.co.il/en/article-road ... 1001479931
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Asie“