psáno v 12/2021:
Diaľničiar píše:Ještě jednou to co jsem včera rozepsal v širších souvislostech: nové datum pro zprovoznění 41 km dálnice je 15.1.2021. Jedná se o 2 úseky mezi Smokovac a Mateševo na dálnici Bar - Boljare.
Vláda hodlá posunout do zahájení příprav vedoucích k výstavbě další, 23 km dlouhý úsek Mateševo - Andrijevica. Nejedná se ale jenom o 23 km dálnice, nýbrž v tomto projektu je zahrnut i 18 km "přivaděč" aneb alternativa dnešního spojení Smokovac - Tolosi - Farmaci, což je obchvat hlavního města Podgorica na uvedené trase dálnice. Cena za tyto práce je někde kolem 400 mil. Černá Hora hodlá v letech 2023 a 2024 tento úsek postavit s tím, že na výstavbu vynaloží každoročně 200 mil. €. Ovšem a to je podstatná informace, že až 40% nákladů aneb 180 mil. € získá z podpůrných mechanismů EU. Co se terénu týče: Mateševo je ve výšce 1200m, Andrijevica 730m.
Tímto se zrealizují první 2 fáze projektu dálnice Bar - Boljare.
Černou Horu pak čeká realizace dálší 2 fází: Fáze III a IV mají stát v předpokládaných nákladech kolem 1,2 mld. €: Andrijevica - Boljare s délkou 56 km po hranice se Srbskem se má stavět 5 let a stát 730 mil. € a Đurmani - Farmaci blíž k pobřeží s délkou 34 km let se má stavět 4 roky a vyjít na 441 mil. €. Prozatím není vyjasněno ani financování obou fází.
Na vícero místech jsem psal o tom, že ČH se snaží vyrokovat peníze na 2. etapu.
Nedávno se začátkem srpna objevila logicky mediální informace o tomto procesu. EU v rámci podpory Balkánu také s něčím počítá. Na vícero místech jsem se i zde vyjádřil, že do konce této dekády tento 2. úsek v provozu uvidíme. Jde o to v jakém až rozsahu. Ale v plánu a docela hezky připraveno to je, protože stavební náklady jsou již někde jinde a možnosti ČH také.
Černá Hora hledá peníze na výstavbu druhé fáze dálnice
Samir Kajosevic
Podgorica
BIRNA
3. srpna 202210:06
Po zpožděném otevření prvního 41 km dlouhého úseku
dálnice Bar-Boljare vláda hledá partnery pro financování výstavby druhého, 23,5 km dlouhého úseku.
První fáze černohorské dálnice Bar-Boljare. Foto: Vláda Černé Hory
Ministerstvo financí Černé Hory ve středu uvedlo, že jedná s evropskými bankami o financování druhé fáze dálnice Bar-Boljare.
13. července premiér Dritan Abazovic otevřel první úsek dálnice, sedm let po zahájení projektu financovaného Čínou, a zvýšil veřejný dluh Černé Hory na 90,85 procenta HDP.
„Ministerstvo zatím jednalo s velkým počtem věřitelů, kteří mají zájem podílet se nebo kompletně převzít refinancování úvěrů na výstavbu dálnic. Největší zájem projevila maďarská vláda prostřednictvím maďarské Exim Bank, následovaná Evropskou bankou pro obnovu a rozvoj, EBRD a Evropskou investiční bankou, EIB,“ uvedlo ministerstvo pro BIRN.
„Probíhá studie proveditelnosti, která by měla ukázat skutečné potenciální náklady na výstavbu zbývajících úseků dálnice, což pomůže identifikovat potenciální zdroje financování,“ dodal.
Dálnice Bar-Boljare představuje černohorský úsek větší dálnice, která povede z pobřeží Jaderského moře do srbského hlavního města Bělehradu.
Dne 20. července ministerstvo pro kapitálové investice uvedlo, že 23,5 kilometru dlouhá druhá fáze vedoucí z Mateseva do Andrijevice bude pravděpodobně stát asi 552 milionů eur.
První 41 kilometrů dlouhou fázi postavila společnost Chinese Road and Bridge Corporation, CRBC. Byl z 85 procent financován půjčkou ve výši 810 milionů dolarů od čínské Exim Bank.
V roce 2018 požádala CRBC o dalších 115 milionů eur na následné práce a také výstavbu vodovodní a elektrické sítě na dálnici, které nebyly ve smlouvě podrobně uvedeny.
První fáze měla skončit do listopadu 2019, ale dokončení bylo třikrát odloženo kvůli technickým problémům a pandemii COVID-19.
Ministr financí Aleksandar Damjanovic 7. července uvedl, že projekt byl realizován bez parlamentní kontroly, a varoval, že celkové náklady první fáze mohou dosáhnout až 1,2 miliardy eur. Ministerstvo pro BIRN sdělilo, že čínské bance bylo dosud vyplaceno 141 milionů eur.
Loni v listopadu zveřejnilo ministerstvo kapitálových investic dvě dříve důvěrné mezinárodní studie proveditelnosti, které naznačovaly, že odhadované náklady na první fázi dálnice Bar-Boljare byly přehnané.
Studie proveditelnosti britské inženýrské poradenské společnosti URS Infrastructure and Environment uvedla, že první fáze by měla stát 803 milionů eur. Další studie provedená další britskou poradenskou společností Scott Wilson Group uvedla, že by to mělo stát 570 milionů dolarů.
Studie byly provedeny v letech 2009 a 2012, ale předchozí vláda, která projekt dálnice spustila, je klasifikovala jako důvěrné.
EU má také obavy z nákladů na dálnici. V loňské zprávě o pokroku země Evropská komise uvedla, že Černá Hora požádala o spolufinancování výstavby druhého úseku dálnice v rámci investičního rámce pro západní Balkán.
"Žádost je však pozastavena, čeká se na dokončení analýzy nákladů a přínosů financované EU pro celou dálnici Bar-Boljare, včetně doporučených stavebních norem a navrhovaných způsobů financování zbývajících úseků," uvádí zpráva.
https://balkaninsight.com/2022/08/03/mo ... ond-phase/