Pravidla silničního provozu

ElWapp
Příspěvky: 1652
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od ElWapp »

3 metry jsou pro kazdy smer jizdy. Ale jen tam, kde neni stanoveno jinak. Mistni upravou ale jde vyznacit stani i tam, kde zustane min.
Megapivo
Příspěvky: 1
Registrován: 13.5.2024 11:22:06

Odjezd z křižovatky po padnutí červené

Příspěvek od Megapivo »

Dobrý den,

dnes se mi stala následující situace:

Stojím v levém pruhu před křižovatkou na červené a přede mnou je jedno auto. V pruhu se dá jet buď rovně, nebo odbočit doleva (křižovatka Českobrodská / Pod Táborem v Praze, jel jsem ze Spojovací směrem do Kyjí). Padne zelená a rozjedu se za autem přede mnou. Auto přede mnou chce odbočovat doleva, ale čeká až projedou rovně jedoucí auta. Já chci jet rovně. Čeká se dlouho a já nemohu auto objet zprava, protože tam je další pruh kde jedou auta, takže čekám taky. Místo se konečně uvolní, ale vzhledem k tomu, že jsem již za semaforem, tak nevidím co na semaforu je a situaci vyhodnotím tak, že nejlepší řešení je zmizet z křižovatky co nejdřív, abych neblokoval provoz, i když na semafor nevidím (kolem zatím nejedou). V tu chvíli černý Superb za mnou zapne majáky a zastaví mě za jízdu na červenou. Naštěstí se vše vyřešilo domluvou.

Zajímalo by mě co na podobnou situaci říkají pravidla a rovněž zdravý rozum a jak případně tyhle dvě věci zkombinovat, aby se mi podobná situace už nestala. Případně jak to vyřešit lépe, když bych se v podobné situaci znovu ocitl. Vlastně to není poprvé co se mi něco podobného stalo a předpokládám, že ani naposled a pokaždé to vyřeším podle situace (zda auta kolem mohou projet, či ne apod.).

1) Pokud vím, tak pravidla říkají něco ve smyslu, že do křižovatky by se nemělo vjet pokud nebudu moci křižovatku v časovém limitu světel opustit. To dává určitě smysl, ale jak jsem psal nahoře, tak bylo přede mnou jedno auto a já v tu chvíli vyhodnotil, že to stihnu. Absolutně striktní výklad toho, že do křižovatky mohu vjet až ve chvíli, kdy budu moci s jistotou projet by znamenal to, že bych musel auto přede mnou vždy nechat opustit křižovatku, abych měl úplnou jistotu, že tam z jakéhokoliv důvodu nezůstane, ale tím pádem by stihlo projet na zelenou tak jedno, dvě auta. Jak to tedy je? Měl jsem v dané situaci do křižovatky vjet?

2) Pokud už jsem v křižovatce byl, tak bylo navzdory tomu, že mě pak zastavila Policie lepší rozhodnutí (vzhledem k pravidlům, bezpečnosti, vzhledem k ostatním řidičům) křižovatku projet, než tam stát a blokovat provoz?

3) Pan policista argumentoval tím, že jsem jel na červenou. Já argumentoval tím, že jsem do křižovatky vjel na zelenou a pak už jsem na semafor neviděl a situaci jsem vyřešil tak jak je výše. Skutečně se dá mluvit o tom, že jsem jel na červenou i ve chvíli, kdy jsem byl reálně za semaforem?
Aram96
Příspěvky: 8140
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Odjezd z křižovatky po padnutí červené

Příspěvek od Aram96 »

Nedá. Za mě to byli totální jobani a zkusili to, jestli si to nenechá řidič přišít. :zvraci: Naštěstí tedy jen domluvou, ale nemohli to myslet vážně.
Něco jiného by bylo, kdybys tam najel, když v průběžných pruzích za křižovatkou stála auta nebo jich v levém pruhu před tebou bylo více než to jedno.
MPMP
Příspěvky: 3359
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Odjezd z křižovatky po padnutí červené

Příspěvek od MPMP »

Zajímavá situace, podívejme se, co k tomu říká zákon. Začneme paragrafem pro jízdu křižovatkou, zde je relevantní odstavec:
§ 22
Jízda křižovatkou
...
(3) Řidič nesmí vjet do křižovatky, nedovoluje-li mu situace pokračovat v jízdě v křižovatce
a za křižovatkou, takže by byl nucen zastavit vozidlo v křižovatce. To neplatí, pokud řidič zastavuje
vozidlo v křižovatce za účelem plnění povinností podle § 5 odst. 1 písm. h) nebo při odbočení vlevo
podle § 21 odst. 5.
...
Takže obecně do křižovatky nesmím vjet, pokud bych v ní musel zastavit, kromě dvou vyjmenovaných případů. Ten první se týká chodců
§ 5
Povinnosti řidiče
(1) Řidič je kromě povinností uvedených v § 4 dále povinen
...
h) snížit rychlost jízdy nebo zastavit vozidlo před přechodem pro chodce, sníží-li rychlost jízdy nebo zastaví-li vozidlo před přechodem pro chodce i řidiči ostatních vozidel jedoucích stejným směrem,
...
a ten druhý odbočování vlevo
§ 21
Odbočování
...
(5) Řidič odbočující vlevo musí dát přednost v jízdě protijedoucím motorovým i nemotorovým vozidlům, jezdcům na zvířeti, protijdoucím organizovaným útvarům chodců a průvodcům hnaných zvířat se zvířaty, tramvajím jedoucím v obou směrech a vozidlům jedoucím ve vyhrazeném jízdním pruhu, pro něž je tento jízdní pruh vyhrazen, a cyklistům jedoucím v jízdním pruhu pro cyklisty.
...
I když "selský rozum" říká, že zmiňovaný případ je též v pořádku, ve vyjmenovaných výjimkách není a vjíždět do křižovatky za vozidlem, které odbočuje vlevo, i když já chci jet přímo, zákonem povoleno není. Vždy existuje možnost, že budu přinucen v křižovatce zastavit a to je zakázáno, protože ani nepouštím chodce, ani nedávám přednost protijedoucím vozidlům při odbočování vlevo.

Osobně bych tam najel taky a bránil se stejně jako Megapivo, ale obávám se, že kdyby došlo na "lámání chleba" a proti seděl úředník, který trvá na liteře zákona, asi bychom to oba prohráli.
Aram96
Příspěvky: 8140
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Odjezd z křižovatky po padnutí červené

Příspěvek od Aram96 »

“Prvně jsem odbočoval vlevo, ale pak jsem si to ještě rozmyslel, a proto jsem vypl blinkr a chtěl pokračovat rovně svým pruhem.” :)

Každopádně díky za úryvky ze zákona.
Beekee
Příspěvky: 174
Registrován: 11.10.2019 0:03:50

Re: Odjezd z křižovatky po padnutí červené

Příspěvek od Beekee »

No nevím, když se nad tím zamyslím...
Vjíždíme do křižovatky dva, oba odbočujeme vlevo. Já jsem druhej. Tak proč jsem křižovatce zastavil, protože dávám přednost? Ne, ten přede mnou dává přednost. Já čekám až on dá přednost, čekám na něj, čili SITUACE mi nedovoluje pokračovat (a dát tu přednost).

Ale udělal bych to stejně jako OP.
pivko
Příspěvky: 1020
Registrován: 15.3.2009 23:17:26

Re: Odjezd z křižovatky po padnutí červené

Příspěvek od pivko »

No ať tak či tak to ale nemůže být postih za jízdu na červenou, protože to se týká vjezdu do křižovatky. Tady by mohl být postih pouze za porušení jiného zákazu - toho zmiňovaného ustanovení o tom, že se nesmí vjíždět do křižovatky, pokud by ji ridič nemohl opustit.

Jinak ale ubránit by se mohlo dát tím, že pokud je to sdružený směr rovně a vlevo / vpravo (což musí být, jinak ten problém nevznikne), tak ten řidič začal dávat znamení o změně směru jízdy, až když já jsem byl už v křižovatce. Samozřejmě by to pak nesmělo být někde na videu...

Jinak tedy, když už se v tom tak hrabeme, tak z této citace

vozidlo v křižovatce za účelem plnění povinností podle § 5 odst. 1 písm. h) nebo při odbočení vlevo
podle § 21 odst. 5.


striktně vzato neplyne, že by muselo jít o povinnost toho řidiče, který zastavuje, to byl tam bylo za účelem plnění "své povinnosti".
MPMP
Příspěvky: 3359
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Odjezd z křižovatky po padnutí červené

Příspěvek od MPMP »

pivko: hezkýýýýý
Jo jo, je to tak, koukám, že nejen 2 právníci vyprodukují 3 právní názory na každou situaci, ale pro řidiče to platí taky.
Plně souhlasím s tím, že "bych tam sice vjet neměl", ale rozhodně to není jízda na červenou. Je to maximálně porušení zákazu zastavení v křižovatce. A to je (co se výše pokuty a postihu trestnými body) sakra rozdíl ve výši případného trestu.
A varianta, že situace odpovídá § 21 odst. 5 se mi taky líbí. Ano, zastavil jsem, protože "přednost protijedoucím vozidlům", sice ne já, ale vozidlo přede mnou. Kdybychom oba odbočovali doleva, asi by si to nikdo rozporovat netroufl, i když to je striktně dle "litery zákona" totéž. ;)
Mike
Příspěvky: 5082
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od Mike »

protože lokalitu znám, tak doporučím jezdit vpravo 8-)
jste tam většinou rychlejší na odjezdu
jen je třeba dávat pozor za křižovatkou, občas před bývalým učilištěm Kovoslužby ( možná je tam pořád učiliště ) stává nenápadné, nelegálně zatmavené vozidlo a nahoře u pumpy se inkasuje,,,
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
MPMP
Příspěvky: 3359
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od MPMP »

Mike: sice "rada z praxe", ale není to odpověď na položenou otázku, že?
Mike
Příspěvky: 5082
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od Mike »

asi ano
obecně souhlasím, že by řidič neměl vjet do křižovatky
privátní názor je, že řidič přede mnou před vjezdem do křižovatky, nedával znamení o změně směru jízdy, tedy jsem nemohl předpokládat, že tak učiní až v křižovatce
co se týče temného superbu, i domluva je trest
osobně bych trval na předání do správního řízení
kdyby snad náhodou v superbu selhala palubní kamera, přímo se nabízí "zneužití pravomoci veřejného činitele"
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Aram96
Příspěvky: 8140
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od Aram96 »

Mám dotaz. Je tenhle odstavec pravda prosím ?
„Podle platné právní úpravy má přenosná svislá dopravní značka přednost před svislou dopravní značkou stálou. Zneplatnění značky ‚konec všech zákazů‘ nebylo provedeno v souladu s právními předpisy, přesto však tato značka byla fakticky ‚zneplatněna‘ přítomností přenosné svislé dopravní značky (omezením na 50 km/h, pozn. red.),“ vysvětlil soud. Stálá dopravní značka, i kdyby přeškrtnuta nebyla vůbec, by nařízení dané přenosnou značkou nerušila.
https://www.novinky.cz/clanek/krimi-pol ... .seznam.cz

Jakože když je přenosnou značkou snížena MPR a po 100 m je stálá svislá značka konec všech omezení, tak pořád platí ta MPR ze snížené značky ? To snad nee ? Však kolikrát je i v reálu v provozu vidět, že se stálá značka konec všech omezení využije právě na zrušení všech dočasných omezení.
Mike
Příspěvky: 5082
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od Mike »

netuším
ale kdyby ten orgán byl trochu sečtělý, tak tu přenosnou skopne a udělá si fotku
a měl by klid
ale na druhou stranu, musel někoho hodně štvát, když ho placka neochránila ani mu nepomohla... 8-)
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Japao Joe
Příspěvky: 1100
Registrován: 13.9.2016 22:00:35

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od Japao Joe »

Aram96 píše: 24.6.2024 14:27:43 Mám dotaz. Je tenhle odstavec pravda prosím ?
„Podle platné právní úpravy má přenosná svislá dopravní značka přednost před svislou dopravní značkou stálou. Zneplatnění značky ‚konec všech zákazů‘ nebylo provedeno v souladu s právními předpisy, přesto však tato značka byla fakticky ‚zneplatněna‘ přítomností přenosné svislé dopravní značky (omezením na 50 km/h, pozn. red.),“ vysvětlil soud. Stálá dopravní značka, i kdyby přeškrtnuta nebyla vůbec, by nařízení dané přenosnou značkou nerušila.
https://www.novinky.cz/clanek/krimi-pol ... .seznam.cz

Jakože když je přenosnou značkou snížena MPR a po 100 m je stálá svislá značka konec všech omezení, tak pořád platí ta MPR ze snížené značky ? To snad nee ? Však kolikrát je i v reálu v provozu vidět, že se stálá značka konec všech omezení využije právě na zrušení všech dočasných omezení.
Za mě je to tak v pořádku, přenosná je 'víc' než pevná a ruší ji buď zase přenosná a nebo křižovatka. To by bylo stejné jako když se 'někam' před křižovatku umístí značka dej přednost v jízdě, ale já ji budu ignorovat, protože není 'hned' u křižovatky a proto použiju pravidlo přednosti zprava. Vím ten příklad není úplně odpovídající, ale nic lepšího mě teď rychle nenapadlo, nicméně pro ilustraci by to mohlo stačit.
Aram96
Příspěvky: 8140
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od Aram96 »

No .. ne, to fakt není vůbec odpovídající příklad no.

Ale přísahám, že se často těch pevných všechno rušících značek využívá. Ono jich pevných není tolik. Ale tam kde jsou, tam je často využijí a přenosnou všechno rušící tam neosazují.

Pokud je to ale takhle, tak když je přenosná MPR 60 a za ní (je jedno jestli 20 metrů nebo 200 metrů) stálá MPR 100, tak mám jet pořád 60 ? :o
Tomáš Němec
Příspěvky: 400
Registrován: 19.10.2009 9:21:32

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od Tomáš Němec »

Pokud tam jsou přenosné značky, neměly by být zároveň ty stálé (jejichž platnost tím nahrazují) přeškrtnuté? Nebo na to neexistuje pravidlo a přeškrtnutí se používá jen z "dobré vůle", aby to bylo přehlednější?
Avantime
Autor
Příspěvky: 647
Registrován: 25.2.2009 23:03:39
Kontaktovat uživatele:

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od Avantime »

Pokud jde o tento rozsudek, tak ta předmětná stálá značka přeškrtnutá byla, ale dle žalobce pouze "černou, úzkou a značně vybledlou páskou". Což zrovna na značce B26 "Konec všech zákazů" je opravdu výrazné, že. Když už neměli oranžovo-černou pásku, nemohli tu značku když ne odmontovat, tak zabalit do černého igelitu, jako to musejí dělat se značkami upravujícími přednost?
Žalobce konstatoval, že dopravní značka B26 „Konec všech zákazů“ je bílý kruh obsahující 5 tenkých černých pruhů, tudíž její částečné přeškrtnutí černou, úzkou a značně vybledlou páskou parametry viditelnosti nesplňuje
Aram96
Příspěvky: 8140
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od Aram96 »

Neřeším konkrétní případ, ale právě to, zda když není stálá značka přeškrtnutá, tak jestli platí, a nebo jestli je naopak pořád zneplatněna předchozí značkou přenosnou. (I bez přeškrtnutí). Tak jak tvrdí pisálek či (doufám že ne) soud. Vizte výše. Mě to vyjádření v článku přijde naprosto chybné…
Avantime
Autor
Příspěvky: 647
Registrován: 25.2.2009 23:03:39
Kontaktovat uživatele:

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od Avantime »

Tak samozřejmě je to absurdita. Kde je jaká právní jistota? Pokud byla přenosná značka s omezením rychlosti před stálou "Konec všech zákazů", tak bych jako řidič čekal, že ji tam někdo takto schválil a nainstaloval s nějakým záměrem, například kvůli půlmetrovému překopu napříč silnicí.

Tady podle mého mínění někdo něco podělal a ten žalobce do toho akorát i svým přičiněním spadnul. Neznáte případ strojvedoucího od Mariánských Lázní?

Kéž by to pro zúčastněné bylo poučením. Máme kdejakou koncepci, pořádáme semináře o "forgiving roads", ale kam se ztratilo zamyšlení nad řidičem, který si z luštění (ne)platnosti té které značky neudělal koníček, toť otázka.
Avantime
Autor
Příspěvky: 647
Registrován: 25.2.2009 23:03:39
Kontaktovat uživatele:

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od Avantime »

Aram96 píše: 25.6.2024 22:14:52 Neřeším konkrétní případ, ale právě to, zda když není stálá značka přeškrtnutá, tak jestli platí, a nebo jestli je naopak pořád zneplatněna předchozí značkou přenosnou. (I bez přeškrtnutí). Tak jak tvrdí pisálek či (doufám že ne) soud. Vizte výše. Mě to vyjádření v článku přijde naprosto chybné…
Z toho rozsudku jsme se právě mimo jiné dozvěděli - alespoň já si to tak vykládám - že aby pozbyla platnosti, tak stálá značka nemusí být zneplatněna předepsaným způsobem. Ostatně tomuto výkladu jde naproti i platná vyhláška, napsaná velmi "chytře":
Vyhláška 294/2015 Sb., § 3, odst. 8 píše: Neplatnost dopravní značky nebo její části, která vyplývá z přechodné úpravy provozu na pozemních komunikacích, lze vyjádřit
a) škrtnutím oranžovo-černým pruhem (pruhy) nebo překrytím červeným křížem; tímto způsobem však nesmí být vyjádřena neplatnost svislé dopravní značky upravující přednost, nebo
b) jiným způsobem, například zakrytím nebo demontáží činné plochy značky.
Předchozí vyhláška:
Vyhláška 30/2001 Sb., § 6, odst. 8 píše: Dočasná neplatnost dopravního zařízení, dopravní značky nebo její části se vyjadřuje škrtnutím nebo překrytím oranžovo-černým pruhem; tímto způsobem však nemůže být vyjádřena neplatnost svislé dopravní značky upravující přednost.
Tedy jde jednoznačně o zhoršení právního postavení řidičů. Zneplatnit stálé svislé značky již pouze "lze". Proti individuální mobilitě je holt bojováno na více frontách zároveň...
3pa3ck3
Příspěvky: 18
Registrován: 16.7.2022 21:10:38

Re: Pravidla silničního provozu

Příspěvek od 3pa3ck3 »

Aspoň občas som rád, že žijem na Slovensku - tu sme prednosť dočasných zvislých značiek pred trvalými zrušili, prelepovanie značiek je zakázané a kríže sa smú používať iba na zneplatnenie časti smerovej značky (inak zneplatňuje iba úplné nepriehľadné prekrytie alebo odmontovanie)
Odpovědět

Zpět na „Pravidla silničního provozu“