A zároveň kvůli nízké atraktivitě tratě, která vedla k vytrhání kolejí (na zbytku co ještě stojí se jezdí šlapací drezínou). Nicméně některé pozemky jsou doteď exklávami - např. Rückschlag. Pro ty co rozumí anglicky je na YouTube docela pěkné video od The Tim Traveller povídající o této kuriozitě.theodor less píše:Něco podobného je železnice Vennbahn. Tentokrát belgická trať na německém území. Zaplať pánbůh to díky EU není problém.JirkaS píše:Taková právní prasárna, jakou byla A88, asi jinde neměla obdoby.
Historické mapy
Re: Historické mapy
Re: Historické mapy
Tohle jsem jednou náhodně objevil na mapě - celá ta bývalá trať je snad dodneška belgické území. Alespoň tedy podle google map.
Mezi Belgií a Nizozemím také existuje řada míst, kde jsou různé enklávy, exklávy a bůhví co ještě třeba zde (viz odkaz) je mnohokrát změna hranic v rámci jedné obce. Prostě každý pes jiná ves, tedy spíš každý pes je v jiném státě Doufám, že alespoň všichni štěkají vlámsky ...
https://goo.gl/maps/wTQs8XaxhdA3iUt49
Mezi Belgií a Nizozemím také existuje řada míst, kde jsou různé enklávy, exklávy a bůhví co ještě třeba zde (viz odkaz) je mnohokrát změna hranic v rámci jedné obce. Prostě každý pes jiná ves, tedy spíš každý pes je v jiném státě Doufám, že alespoň všichni štěkají vlámsky ...
https://goo.gl/maps/wTQs8XaxhdA3iUt49
Re: Historické mapy
Nechtěl bych tam cokoliv projednávat... stačí obyčejný zábor pro výkop přípojky vody a hned to řešíte podle zákonů dvou států se dvěma různými úřady
-
- Příspěvky: 5415
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Historické mapy
Očividně s tím nemají problém žít a vlastně ani nechtějí změnu. Já bych také nechtěl kvůli nějakému narovnání hranic, abych se najednou objevil třeba v Polsku A je to turistická rarita. Ovšem běžný návštěvník obce nemá šanci rozeznat, který dům patří do kterého státu. Čísla domů mají většinou stejné cedulky, žádný popisek jako u nás u čísla není. Jediné, jak to trošku můžete v terénu poznat je, že čísla v ulici jdou hezky za sebou (např. sudá) a po 26 je hned sousední nalepený barák najednou zase 2, 4 atd.., jako by tu začínala ulice a pak zase po 18 následuje třeba 52
U nás podobné enklávy nejsou, ale v rámci jednoho státu ano, kdy u několika měst není území celistvé a do některé jeho části se dostanete jedině přes jinou obec (např. Frýdek-Místek). Zajímavá je obec Spojil u Pardubic. Ta mi připomíná stát Lesotho uprostřed Jihoafrické republiky
U nás podobné enklávy nejsou, ale v rámci jednoho státu ano, kdy u několika měst není území celistvé a do některé jeho části se dostanete jedině přes jinou obec (např. Frýdek-Místek). Zajímavá je obec Spojil u Pardubic. Ta mi připomíná stát Lesotho uprostřed Jihoafrické republiky
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Historické mapy
Známe jsou také moravské enklávy ve Slezsku
Re: Historické mapy
Na Pardubicku toho je víc (Opočínek patří k Pardubicím, Chrtníky patří k Přelouči).
Re: Historické mapy
Na fb stránce KV se objevila tahle mapka znázorňující průběh sudetské dálnice v oblasti karlovarského kraje. Nejsem si jistý, jestli tu už náhodou není, kdyžtak se omlouvám za repost.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Historické mapy
Až teď jsem narazil na rozhovor s autorem hraničních čar na silnicích. Bylo pro mě překvapením, že nešlo jen o počin historiografický, ale i politický. Ten politický aspekt může metastázovat až k požadavkům, aby název Česká republika byl změněn na "Českomoravskou republiku"(Hnutí za samosprávnou demokracii – Společnost pro Moravu a Slezsko). Takže ho(je) nelituji kvůli pokutě. https://zpravyzmoravy.cz/exkluzivne-nej ... -a-moravy/
Nápadu se však chytil hejtman, a přetavil jej do podoby historiografické. https://tn.nova.cz/clanek/historici-nac ... -libi.html
Prvenství však drží obec Ostravice; tentokrát s hranicí Moravy a Slezska. https://polar.cz/zpravy/moravskoslezsky ... uji-cedule
Nápadu se však chytil hejtman, a přetavil jej do podoby historiografické. https://tn.nova.cz/clanek/historici-nac ... -libi.html
Prvenství však drží obec Ostravice; tentokrát s hranicí Moravy a Slezska. https://polar.cz/zpravy/moravskoslezsky ... uji-cedule
-
- Příspěvky: 5415
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Historické mapy
No, tady by se asi uznačkovali )) a to se jedná o hranice dvou států.
https://www.google.cz/maps/@51.4424564,4.9512292,13z
https://www.google.cz/maps/@51.4424564,4.9512292,13z
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Historické mapy
Úplně stačí zde.jeni013 píše:Známe jsou také moravské enklávy ve Slezsku
Re: Historické mapy
nepoučeni z konce I. republiky jsme ani po převratu nezavedli zemské uspořádání
mohla si bohatá Praha stavět dálnici přes Posázaví a ne dvě dálnice z Brna do Ostravy....
mohla si bohatá Praha stavět dálnici přes Posázaví a ne dvě dálnice z Brna do Ostravy....
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: Historické mapy
Ústřední archiv zeměměřictví a katastru už před nějakým časem zahájil digitalizaci svých sbírek map a plánů
Vedle známé aplikace Archívních map je k dispozici též Vademcum neboli Soupisy archiválií, ke kterým jsou postupně připojovány i jejich skeny, k nalezení je na adrese https://uazk.cuzk.cz/vademecum_mapy/
Asi nejzajímavější je fond "D8 Základní mapy ČSSR. Základní mapy ČR. (od 1970)" kde je k dispozici slušná sbírka digitalizovaných map v měřítcích 1:10k, 1:25k a 1:50k. Zajímavé kousky lze najít i ve fondu "III Sbírka tématických a účelových map pro hospodářskou, vědeckou a úřední potřebu (od 1850)", většinou ovšem ještě nejsou digitalizované.
Fond Základních map od roku 1970 je hlavně zajímavý tím, že obsahuje víc vydání jednotlivých map daného měřítka, to je zásadní rozdíl oproti fondu "D7 Československo. Topografické mapy" což jsou mapy dostupné právě v té aplikaci Archivních map
Bohužel aplikace Vademecum má dvě zásadní nevýhody
- jednotlivé skeny nemají tak kvalitní rozlišení jako ty, co jsou dostupné v Archivních mapách, což způsobuje problém s čitelností map větších měřítek (např. zajímavá Mapa státních a okresních silnic - list č. 18 Hodonín (1947))
- i když má aplikace k dispozici vyhledávání, příliš nepomůže, třeba archiválie v mapovém fondu D8 jsou značené jenom jejich číselnou nomenklaturou, navíc zde není k dispozici ani klad listů, takže najít konkrétní místo je trochu dobrodružné
Vedle známé aplikace Archívních map je k dispozici též Vademcum neboli Soupisy archiválií, ke kterým jsou postupně připojovány i jejich skeny, k nalezení je na adrese https://uazk.cuzk.cz/vademecum_mapy/
Asi nejzajímavější je fond "D8 Základní mapy ČSSR. Základní mapy ČR. (od 1970)" kde je k dispozici slušná sbírka digitalizovaných map v měřítcích 1:10k, 1:25k a 1:50k. Zajímavé kousky lze najít i ve fondu "III Sbírka tématických a účelových map pro hospodářskou, vědeckou a úřední potřebu (od 1850)", většinou ovšem ještě nejsou digitalizované.
Fond Základních map od roku 1970 je hlavně zajímavý tím, že obsahuje víc vydání jednotlivých map daného měřítka, to je zásadní rozdíl oproti fondu "D7 Československo. Topografické mapy" což jsou mapy dostupné právě v té aplikaci Archivních map
Bohužel aplikace Vademecum má dvě zásadní nevýhody
- jednotlivé skeny nemají tak kvalitní rozlišení jako ty, co jsou dostupné v Archivních mapách, což způsobuje problém s čitelností map větších měřítek (např. zajímavá Mapa státních a okresních silnic - list č. 18 Hodonín (1947))
- i když má aplikace k dispozici vyhledávání, příliš nepomůže, třeba archiválie v mapovém fondu D8 jsou značené jenom jejich číselnou nomenklaturou, navíc zde není k dispozici ani klad listů, takže najít konkrétní místo je trochu dobrodružné
Re: Historické mapy
Tak to je krásný a zajímavý odkaz
Jak jsem tak zkoumal tu mapu okresu Hodonín, tak mi padlo do oka trasování silnice 49 od Otrokovic směrem na západ přes Chřiby někam k Zástřizlům v trase nedokončené dálnice. Tedy v roce 1947 asi uvažovali o využití této trasy minimálně pro normální silnici. O tom jsem tedy zatím nikde neslyšel.
Jak jsem tak zkoumal tu mapu okresu Hodonín, tak mi padlo do oka trasování silnice 49 od Otrokovic směrem na západ přes Chřiby někam k Zástřizlům v trase nedokončené dálnice. Tedy v roce 1947 asi uvažovali o využití této trasy minimálně pro normální silnici. O tom jsem tedy zatím nikde neslyšel.
Re: Historické mapy
Taky není špatné se podívat na místa sovětských vojenských posádek. Do roku cca 90-93 terra incognita, ticho po pěšině a pak najednou bác, z ničeho nic jsou v mapě rozsáhlé areály, železniční vlečky, sídliště...
Třeba Milovice.
Třeba Milovice.
-
- Příspěvky: 733
- Registrován: 22.9.2009 20:02:33
Re: Historické mapy
Odpověď pro PETSHENY
Informace najdeš v publikacích Dálnice Praha - Brno - Zlín v obrazech času a Stavby, kterým doba nepřála...
Tvá zjištění jsou pravdivá...
Informace najdeš v publikacích Dálnice Praha - Brno - Zlín v obrazech času a Stavby, kterým doba nepřála...
Tvá zjištění jsou pravdivá...
-
- Příspěvky: 733
- Registrován: 22.9.2009 20:02:33
Re: Historické mapy
Na mapě v odkazu (1947) je také vidět ještě nedokončená silnice I/50 v Chřibech, která byla uvedena do provozu v létě 1948...
Pouze jako zajímavost...
Pouze jako zajímavost...
-
- Příspěvky: 179
- Registrován: 27.2.2023 5:45:32
- Bydliště: Stochov
Re: Historické mapy
Opět jsem na krátko navštívil Kralupy nad Vltavou a ve výpravní budově hlavního nádraží visí mapa Českého středohoří z roku 1987. Jako zajímavost uvedu to že už tehdy měl Panenský Týnec funkční obchvat, naopak I/28 končila přímo v Lounech a D8 do Lovosic byla zakreslena pouze v přípravě. Dál na Německo vůbec není zakreslena.