Island
-
- VIP
- Příspěvky: 23049
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Island
z článku z www.businessinfo.cz vybírám:
V roce 2006 získala firma Metrostav, a.s., ve spolupráci se stavební společností Háfell of Iceland, kontrakt na vybudování dvou tunelů na Islandu o celkové délce téměř 11 km a při nákladech cca 5,7 mld. ISK (cca 2 mld Kč). Tyto tunely spojují města Siglufjördur a Ólafsfjördur na severním pobřeží a budou součástí nového segmentu hlavní islandské dopravní tepny. K otevření došlo v září 2010. Problémy přineslo Metrostavu znehodnocení ISK v důsledku finančního kolapsu země, firmě se však podařilo s islandským partnerem domluvit na kompenzacích.
Posílena tímto úspěchem společnost Metrostav a.s. uspěla v soutěži o největší dopravně-infrastrukturní stavbu Islandu po kolapsu tamního bankovního sektoru v roce 2008, když Islandská správa silnic rozhodla dne 16. dubna 2013, že vítězem zakázky na výstavbu 7,5 km dlouhého tunelu Nordfjordur na východě země, bude Metrostav a.s. společně s místní partnerskou firmou Suduverk ehf. Správa silnic odhadovala náklady na 9,5 mld. ISK (cca61,25 mil. EUR, resp.81,2 mil. USD), přičemž Metrostav-Suduverk předložily nabídku na 9,3 mld. ISK, zatímco zbylí dva kandidáti (islandská společnost Ístak a islandsko-švýcarský tandem ÍAV a Marti Contractors) cílovou cenu mírně překročili. Stavba by měla být zahájena budováním portálových částí tunelu, přičemž vlastní razičské práce budou zahájeny v prosinci 2013, resp. v lednu 2014. Práce mají trvat cca 18 měsíců. Celková lhůta je stanovena na 4 roky, takže projekt by měl být dokončen nejpozději v září 2017. Smlouvu se Správou silnic uzavřel Metrostav dne 14. června 2013 s tím, že by stavební práce měly být zahájeny na podzim 2013.
V roce 2006 získala firma Metrostav, a.s., ve spolupráci se stavební společností Háfell of Iceland, kontrakt na vybudování dvou tunelů na Islandu o celkové délce téměř 11 km a při nákladech cca 5,7 mld. ISK (cca 2 mld Kč). Tyto tunely spojují města Siglufjördur a Ólafsfjördur na severním pobřeží a budou součástí nového segmentu hlavní islandské dopravní tepny. K otevření došlo v září 2010. Problémy přineslo Metrostavu znehodnocení ISK v důsledku finančního kolapsu země, firmě se však podařilo s islandským partnerem domluvit na kompenzacích.
Posílena tímto úspěchem společnost Metrostav a.s. uspěla v soutěži o největší dopravně-infrastrukturní stavbu Islandu po kolapsu tamního bankovního sektoru v roce 2008, když Islandská správa silnic rozhodla dne 16. dubna 2013, že vítězem zakázky na výstavbu 7,5 km dlouhého tunelu Nordfjordur na východě země, bude Metrostav a.s. společně s místní partnerskou firmou Suduverk ehf. Správa silnic odhadovala náklady na 9,5 mld. ISK (cca61,25 mil. EUR, resp.81,2 mil. USD), přičemž Metrostav-Suduverk předložily nabídku na 9,3 mld. ISK, zatímco zbylí dva kandidáti (islandská společnost Ístak a islandsko-švýcarský tandem ÍAV a Marti Contractors) cílovou cenu mírně překročili. Stavba by měla být zahájena budováním portálových částí tunelu, přičemž vlastní razičské práce budou zahájeny v prosinci 2013, resp. v lednu 2014. Práce mají trvat cca 18 měsíců. Celková lhůta je stanovena na 4 roky, takže projekt by měl být dokončen nejpozději v září 2017. Smlouvu se Správou silnic uzavřel Metrostav dne 14. června 2013 s tím, že by stavební práce měly být zahájeny na podzim 2013.
-
- VIP
- Příspěvky: 23049
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Island
k výše uvedenému projektu aktuální stav a informace:
Název stavby: Norðfjörður Road Tunnel
Zhotovitel: Metrostav a Sudurverk
Délka tunelu: 7 908 m (nejdelší silniční tunel v zemi)
Doba zhotovení: 08.2013/09.2017
Název stavby: Norðfjörður Road Tunnel
Zhotovitel: Metrostav a Sudurverk
Délka tunelu: 7 908 m (nejdelší silniční tunel v zemi)
Doba zhotovení: 08.2013/09.2017
-
- VIP
- Příspěvky: 23049
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Island
K výše zmíněnému časosběrné video z budování portálu:
Veřejně přístupný kamerový systém z islandských silnic:
http://vegasja.vegagerdin.is/eng/?xmin= ... min=304404
Island se plně vzpamatovává z hospodářské krize. Je zde boom v cestovním ruchu; v létě klesá nezaměstnanost pod 1% a je zde nedostatek ubytovacích kapacit. Registrace automobilů dosáhla za rok 2015 celkem 10 000 nových vozů, čo je 1/2 nárůst oproti roku 2014 a vrátila se na úrovně spřed krizového období před 10 lety.
Veřejně přístupný kamerový systém z islandských silnic:
http://vegasja.vegagerdin.is/eng/?xmin= ... min=304404
Island se plně vzpamatovává z hospodářské krize. Je zde boom v cestovním ruchu; v létě klesá nezaměstnanost pod 1% a je zde nedostatek ubytovacích kapacit. Registrace automobilů dosáhla za rok 2015 celkem 10 000 nových vozů, čo je 1/2 nárůst oproti roku 2014 a vrátila se na úrovně spřed krizového období před 10 lety.
-
- VIP
- Příspěvky: 23049
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Island
Na jaře 2017 česko-islandské joint-venture Metrostavu zvítězilo v tendru na výstavbu téměř šestikilometrového silničního tunelu Dýrafjörður v severozápadní části ostrova. Kromě podzemní stavby konsorcium vybuduje mezi dvěma fjordy též most a zhruba 8kilometrový úsek silnice. Termín dokončení se plánuje na podzim 2020. Z celkové hodnoty zakázky 1,3 mld. Kč připadá na Metrostav 800 mil. Kč.
Zdroj: www.businessinfo.cz
Zdroj: www.businessinfo.cz
-
- VIP
- Příspěvky: 23049
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Island
Velká modernizace silnic a příměstské dopravy v okolí Reykjavíku na Islandu
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=213&t=6072
*velmi zajímavý článek
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=213&t=6072
*velmi zajímavý článek
-
- VIP
- Příspěvky: 23049
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Island
Na Islande stvorili unikátny 3D priechod. Donúti vás brzdiť
https://auto.pravda.sk/magazin/clanok/4 ... as-brzdit/
Islandské mesto Isafjordur sa odteraz chváli zaujímavým priechodom pre chodcov, ktorý má spomaliť vodičov. Pritom sa zaobíde bez „retardérov“. Funguje na optickom klame.
https://auto.pravda.sk/magazin/clanok/4 ... as-brzdit/
Islandské mesto Isafjordur sa odteraz chváli zaujímavým priechodom pre chodcov, ktorý má spomaliť vodičov. Pritom sa zaobíde bez „retardérov“. Funguje na optickom klame.
-
- VIP
- Příspěvky: 23049
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Island
Dne 11.11. se odevzdá do provozu 7,5 km dlouhý tunel Norðfjarðargöng (North Fjord Tunnel) nedaleko Eskifjördur ve východní části země.
Zdroj: http://www.austurfrett.is/gongin/nordfj ... pnud-11-11
Zdroj: http://www.austurfrett.is/gongin/nordfj ... pnud-11-11
-
- VIP
- Příspěvky: 23049
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Island
Dne 28.10.2018 se do provozu odevzdal 7,5 km dlouhý tunel Vaðlaheiðargöng. Je na Route 1 východně od Akureyri, na severu Islandu. Zkracuje cestování o 16 km.
-
- VIP
- Příspěvky: 23049
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Island
Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil neplatné odkazy. A nyní doplním ještě několik informací.
Populace Islandu vzrostla za uplynulých 10 let o asi 40 tisíc lidí, což ale značí +12%. Celkem tady žije něco kolem 360 tisíc lidí, z toho v hlavním městě asi 130 tisíc. Hodně lidí z východní části střední Evropy sem chodí za prací; i když zde jen málokdo zůstane žít. Většinou se pak lidi přesouvají do dalších států. Je to nepochybně svým způsobem ráj na zemi, ale život zde není snadný.
Silniční síť zažívá lepší časy a tento rok je mezník do zcela nejlepších časů. Rozepíšu se k tomu více. Základem je, že zpevněných silnic bylo v roce 2018 již 5695 km, z čeho v tom roce se postavilo dalších 48 km. Tady je stav silnic k roku 2017: http://www.vegagerdin.is/vefur2.nsf/Fil ... lenska.pdf . Je to sice v islandštině, ale jsou tam fotky a taky mapa silniční sítě. Silniční síť se zmenšuje, nyní má 12 900 km: http://www.vegagerdin.is/vefur2.nsf/Fil ... r_2020.pdf (k roku 2020). Ovšem je to dáno tím, že se po roce 2000 začalo s výstavbou silničních tunelů, které zkracují cestování. Do silnic se investuje jako nikdy předtím. Staví se nové silnice a v hlavním městě i kapacitní tahy. Ukažme si toho více
Klasifikace silnic: http://www.vegagerdin.is/media/vegakerf ... 0_kort.png (k roku 2020)
Tady je mapa silničních tunelů, které zásadně zkracují cestování na ostrově. Tady jsou hlavní silnice v hlavním městě k 01/2019 s výhledem do roku 2050:
http://www.vegagerdin.is/vefur2.nsf/Fil ... n_2019.pdf
Island má na své silniční síti rozmístněno 115 kamer, které jsou k dispozici pro věrejnost:
http://www.road.is/travel-info/web-cams/nr/11931
V roce 2017 se zrušil nejdelší most Skeiðará. Postavil se v roce 1974 a měřil 880m. Dnes nejdelším mostem je most Borgarfjörður z roku 1979 s délkou 520m. Na Islandě není mnoho mostů.
Dále se klasifikují i horské silnice. Ty se dokonce uzavírají. Tady je informační brožura s datumama i mapou: http://www.vegagerdin.is/vefur2.nsf/Fil ... s_2020.pdf , což pro názornost zcela jistě postačuje.
Hospodářská situace:
*Island si prošel ekonomickou krizí, ze které se ale poměrně rychle dostal; HDP v roce 2019 dosáhlo úrovně 24,2 mld. USD
*vládní dluh byl v roce 2013 v úrovni 92%, v roce 2019 již jen 37% HDP
*nezaměstnanost byla v roce 10/2020 na úrovni 6,7% (mladí lidé 10,5%)
*rozpočet pro rok 2021 byl sestaven jako investiční, sociální s vyrovnáním se s pandemii COVID-19 po ekonomické stránce a vláda nebude nic omezovat z hlediska výdajů; cíl pro deficitní roky je až do roku 2025
V roce 2021 má mít vláda rozpočet s deficitem v propočtu 1,6 mld. €. V roce 2025 až 5,5 mld. €. Letošní HDP se totiž propadne patrně o 7,6%.
Dopravní investice 2020 - 2034
https://www.stjornarradid.is/verkefni/s ... 2020-2034/
V 06/2020 byl jednomyslně schválený revidovaný dopravní plán pro investice na dalších 15 let. Plán je jeden z nejkomplexnějších materiálů, jaký kdy byl v této oblasti vypracován. Počítá se s rozsáhlou novou výstavbou a údržbou silnic, přístavů a letišť v celé zemi.
Přímo se má investovat do dopravní infrastruktury částka 640 mld. ISK, což je v propočtu asi 4,1 mld. €. Když si uvědomíme stavební náklady (i tunelů), rozlohu a počet obyvatel, tak je to vskutku hodně peněz. Vychází to na 273 mil. € ročně.
Dále se investovalo ještě letos 6,5 mld. ISK, tedy asi 40 mil. € pro podporu ekonomiky v rámci rychlého úpadku z důvodu pandemie COVID-19. Tyto peníze jsou součástí jarního investičního stimulu pro ekonomiku.
Základním cílem pro tento dopravní plán je zvýšení bezpečnosti dopravy, další zkracování cestovní vzdálenosti mezi sídlami, posilnění obchodních vazeb v celé zemi a snížení emisí. Dále se mají urychlit investiční aktivity z předchozího plánu. Mj. se očekává, že se tímto impulzem vytvoří 8700 pracovních míst.
Ještě nikdy se doposud neinvestovalo tolik peněz a silniční systém, letiště a přístavy jsou přitom patrně největším majetkem Islandu, kterých hodnota se udává na 900 mld. ISK.
Extra důraz se bude klást na oddělení jízdních směrů na hlavních silnicích v oblasti hlavního města na vstupech a do důležitých dopravních uzlů. Dále se mají snížit v počtu mosty, kde je k dispozici jen 1 jízdní pruh, což značí modernizaci mostních objektů.
Postaví se mj.:
*okruh SV od Selfossu, most na Ölfusej
*okruh okolo Hornafjarðarfljótu
*Axarvegur
*další roura pro tunel Hvalfjörður
*okruh okolo Mýrdaluru a tunel v Reynisfjall
*Sundabraut
Původní plán byl schválen pro období 2019 - 2033.
Dále se má urychlit zahájení výstavby tunelu Fjarðarheiðar. Nejpozději v roce 2022. Začne se i s výstavbou tunelů mezi Seyðisfjörður a Mjóafjörður a pak z Mjóafjörðuru do Norðfjörðuru, čim se povede vytvořit okružní tah.
V tunelech se bude platit mýto, což přinese část nákladů zpátky. Cílem je dosáhnout stavu, kdy mýto vykryje do 50% nákladů na výstavbu, ale zároveň se uhradí údržba a provoz tunelů.
Populace Islandu vzrostla za uplynulých 10 let o asi 40 tisíc lidí, což ale značí +12%. Celkem tady žije něco kolem 360 tisíc lidí, z toho v hlavním městě asi 130 tisíc. Hodně lidí z východní části střední Evropy sem chodí za prací; i když zde jen málokdo zůstane žít. Většinou se pak lidi přesouvají do dalších států. Je to nepochybně svým způsobem ráj na zemi, ale život zde není snadný.
Silniční síť zažívá lepší časy a tento rok je mezník do zcela nejlepších časů. Rozepíšu se k tomu více. Základem je, že zpevněných silnic bylo v roce 2018 již 5695 km, z čeho v tom roce se postavilo dalších 48 km. Tady je stav silnic k roku 2017: http://www.vegagerdin.is/vefur2.nsf/Fil ... lenska.pdf . Je to sice v islandštině, ale jsou tam fotky a taky mapa silniční sítě. Silniční síť se zmenšuje, nyní má 12 900 km: http://www.vegagerdin.is/vefur2.nsf/Fil ... r_2020.pdf (k roku 2020). Ovšem je to dáno tím, že se po roce 2000 začalo s výstavbou silničních tunelů, které zkracují cestování. Do silnic se investuje jako nikdy předtím. Staví se nové silnice a v hlavním městě i kapacitní tahy. Ukažme si toho více
Klasifikace silnic: http://www.vegagerdin.is/media/vegakerf ... 0_kort.png (k roku 2020)
Tady je mapa silničních tunelů, které zásadně zkracují cestování na ostrově. Tady jsou hlavní silnice v hlavním městě k 01/2019 s výhledem do roku 2050:
http://www.vegagerdin.is/vefur2.nsf/Fil ... n_2019.pdf
Island má na své silniční síti rozmístněno 115 kamer, které jsou k dispozici pro věrejnost:
http://www.road.is/travel-info/web-cams/nr/11931
V roce 2017 se zrušil nejdelší most Skeiðará. Postavil se v roce 1974 a měřil 880m. Dnes nejdelším mostem je most Borgarfjörður z roku 1979 s délkou 520m. Na Islandě není mnoho mostů.
Dále se klasifikují i horské silnice. Ty se dokonce uzavírají. Tady je informační brožura s datumama i mapou: http://www.vegagerdin.is/vefur2.nsf/Fil ... s_2020.pdf , což pro názornost zcela jistě postačuje.
Hospodářská situace:
*Island si prošel ekonomickou krizí, ze které se ale poměrně rychle dostal; HDP v roce 2019 dosáhlo úrovně 24,2 mld. USD
*vládní dluh byl v roce 2013 v úrovni 92%, v roce 2019 již jen 37% HDP
*nezaměstnanost byla v roce 10/2020 na úrovni 6,7% (mladí lidé 10,5%)
*rozpočet pro rok 2021 byl sestaven jako investiční, sociální s vyrovnáním se s pandemii COVID-19 po ekonomické stránce a vláda nebude nic omezovat z hlediska výdajů; cíl pro deficitní roky je až do roku 2025
V roce 2021 má mít vláda rozpočet s deficitem v propočtu 1,6 mld. €. V roce 2025 až 5,5 mld. €. Letošní HDP se totiž propadne patrně o 7,6%.
Dopravní investice 2020 - 2034
https://www.stjornarradid.is/verkefni/s ... 2020-2034/
V 06/2020 byl jednomyslně schválený revidovaný dopravní plán pro investice na dalších 15 let. Plán je jeden z nejkomplexnějších materiálů, jaký kdy byl v této oblasti vypracován. Počítá se s rozsáhlou novou výstavbou a údržbou silnic, přístavů a letišť v celé zemi.
Přímo se má investovat do dopravní infrastruktury částka 640 mld. ISK, což je v propočtu asi 4,1 mld. €. Když si uvědomíme stavební náklady (i tunelů), rozlohu a počet obyvatel, tak je to vskutku hodně peněz. Vychází to na 273 mil. € ročně.
Dále se investovalo ještě letos 6,5 mld. ISK, tedy asi 40 mil. € pro podporu ekonomiky v rámci rychlého úpadku z důvodu pandemie COVID-19. Tyto peníze jsou součástí jarního investičního stimulu pro ekonomiku.
Základním cílem pro tento dopravní plán je zvýšení bezpečnosti dopravy, další zkracování cestovní vzdálenosti mezi sídlami, posilnění obchodních vazeb v celé zemi a snížení emisí. Dále se mají urychlit investiční aktivity z předchozího plánu. Mj. se očekává, že se tímto impulzem vytvoří 8700 pracovních míst.
Ještě nikdy se doposud neinvestovalo tolik peněz a silniční systém, letiště a přístavy jsou přitom patrně největším majetkem Islandu, kterých hodnota se udává na 900 mld. ISK.
Extra důraz se bude klást na oddělení jízdních směrů na hlavních silnicích v oblasti hlavního města na vstupech a do důležitých dopravních uzlů. Dále se mají snížit v počtu mosty, kde je k dispozici jen 1 jízdní pruh, což značí modernizaci mostních objektů.
Postaví se mj.:
*okruh SV od Selfossu, most na Ölfusej
*okruh okolo Hornafjarðarfljótu
*Axarvegur
*další roura pro tunel Hvalfjörður
*okruh okolo Mýrdaluru a tunel v Reynisfjall
*Sundabraut
Původní plán byl schválen pro období 2019 - 2033.
Dále se má urychlit zahájení výstavby tunelu Fjarðarheiðar. Nejpozději v roce 2022. Začne se i s výstavbou tunelů mezi Seyðisfjörður a Mjóafjörður a pak z Mjóafjörðuru do Norðfjörðuru, čim se povede vytvořit okružní tah.
V tunelech se bude platit mýto, což přinese část nákladů zpátky. Cílem je dosáhnout stavu, kdy mýto vykryje do 50% nákladů na výstavbu, ale zároveň se uhradí údržba a provoz tunelů.
-
- VIP
- Příspěvky: 23049
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Island
extra příspěvek k silniční výstavbě
Před pár týdny se do provozu dostal 3 km do 4-pruhu rozšířený úsek silnice 41, Reykjanesbraut, na jihu hlavního města. Zdroj: http://www.vegagerdin.is/upplysingar-og ... janesbraut
Další zajímavé stavby budou nepochybně následovat.
Před pár týdny se do provozu dostal 3 km do 4-pruhu rozšířený úsek silnice 41, Reykjanesbraut, na jihu hlavního města. Zdroj: http://www.vegagerdin.is/upplysingar-og ... janesbraut
Další zajímavé stavby budou nepochybně následovat.
-
- VIP
- Příspěvky: 23049
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Island
Klasifikace silniční sítě k 11.10.2022
mapa v originálu: https://www.vegagerdin.is/vefur2.nsf/Fi ... 2_kort.pdf
kvůli barvám jí nahraji, abych tam mohl vepsat přímo k těm druhům silnic: Hlavní silnice jsou většinou stejné jako dříve, s přidáním několika frekventovaných silnic, které byly klasifikovány jako spojovací silnice. Několik úseků silnic v městských oblastech padá a jsou nyní součástí jejich uliční sítě. Do kategorie hlavních silnic se však přidávají čtyři vysokohorské trasy, které mají určitou jedinečnost a budou zatím ve zvláštní skupině, tzv. hlavní silnice vrchovinou.
Spojovacích cest je méně než dříve. Kromě těch, které se přesunou do kategorie hlavních silnic, bude mnoho z nich provinčních silnic. Silnice v národních parcích a silnice k oblíbeným turistickým destinacím, které byly státními silnicemi, nyní také vyplňují tuto kategorii.
Hérádsvegir se dříve nazýval sběrnými cestami, ale kromě nich do této kategorie spadalo mnoho krátkých spojovacích cest. Nyní se to takříkajíc sjednocuje.
Vnitrostátních silnic je nyní méně než dříve. Obecně dostávají jen malý a sezónní servis a údržbu.
Cestovní mapa dle úseků silnic: https://www.vegagerdin.is/vefur2.nsf/Fi ... 2_kort.pdf
referenční datum souboru je 11.10.2022
Respektivě se silnice člení na úseky a je jich celkem bezmála 9900.
Rozdělení silnic do kategorií k 10/2021: https://www.vegagerdin.is/vefur2.nsf/Fi ... r_2021.pdf
Okružní silnice (č. 1) je dlouhá 1321 km.
psáno v 12/2020:
Na konci roku 2021 bylo zpevněno 5855 km silničního systému a v tomto roce přibylo 55 km. (údaj zpracován k 07/2022) Silniční tunely: seznam je o 2 delší a to:
č. 7 Dýrafjarðargöng (5,6 km; psal jsem o něm já i Likas)
č. 11 Húsavíkurhöfðagöng (992m)
Tunel Húsavíkurhöfðagöng nebyl otevřen běžnému provozu, ale je určen pouze pro přepravu zboží mezi přístavem Húsavík a továrnou na křemík v Bakce.
https://www.vegagerdin.is/media/frettir ... rdgong.jpg
Dále, Island vypracoval informační brožuru, kdy jsou otevřené horské silnice: https://www.vegagerdin.is/vefur2.nsf/Fi ... s_2022.pdf
Geoportál silničního úřadu, stavby 2022 (ale i později): https://geoportal.vegagerdin.is/framkvaemdir/
Tunelový úsek Vaðlaheiðargöng je s vlastním webem: https://www.vadlaheidi.is/
Tunel byl otevřen v 2018: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 12#p185612
mapa v originálu: https://www.vegagerdin.is/vefur2.nsf/Fi ... 2_kort.pdf
kvůli barvám jí nahraji, abych tam mohl vepsat přímo k těm druhům silnic: Hlavní silnice jsou většinou stejné jako dříve, s přidáním několika frekventovaných silnic, které byly klasifikovány jako spojovací silnice. Několik úseků silnic v městských oblastech padá a jsou nyní součástí jejich uliční sítě. Do kategorie hlavních silnic se však přidávají čtyři vysokohorské trasy, které mají určitou jedinečnost a budou zatím ve zvláštní skupině, tzv. hlavní silnice vrchovinou.
Spojovacích cest je méně než dříve. Kromě těch, které se přesunou do kategorie hlavních silnic, bude mnoho z nich provinčních silnic. Silnice v národních parcích a silnice k oblíbeným turistickým destinacím, které byly státními silnicemi, nyní také vyplňují tuto kategorii.
Hérádsvegir se dříve nazýval sběrnými cestami, ale kromě nich do této kategorie spadalo mnoho krátkých spojovacích cest. Nyní se to takříkajíc sjednocuje.
Vnitrostátních silnic je nyní méně než dříve. Obecně dostávají jen malý a sezónní servis a údržbu.
Cestovní mapa dle úseků silnic: https://www.vegagerdin.is/vefur2.nsf/Fi ... 2_kort.pdf
referenční datum souboru je 11.10.2022
Respektivě se silnice člení na úseky a je jich celkem bezmála 9900.
Rozdělení silnic do kategorií k 10/2021: https://www.vegagerdin.is/vefur2.nsf/Fi ... r_2021.pdf
Okružní silnice (č. 1) je dlouhá 1321 km.
psáno v 12/2020:
Diaľničiar píše:Silniční síť zažívá lepší časy a tento rok je mezník do zcela nejlepších časů. Rozepíšu se k tomu více. Základem je, že zpevněných silnic bylo v roce 2018 již 5695 km, z čeho v tom roce se postavilo dalších 48 km.
Na konci roku 2021 bylo zpevněno 5855 km silničního systému a v tomto roce přibylo 55 km. (údaj zpracován k 07/2022) Silniční tunely: seznam je o 2 delší a to:
č. 7 Dýrafjarðargöng (5,6 km; psal jsem o něm já i Likas)
č. 11 Húsavíkurhöfðagöng (992m)
Tunel Húsavíkurhöfðagöng nebyl otevřen běžnému provozu, ale je určen pouze pro přepravu zboží mezi přístavem Húsavík a továrnou na křemík v Bakce.
https://www.vegagerdin.is/media/frettir ... rdgong.jpg
Dále, Island vypracoval informační brožuru, kdy jsou otevřené horské silnice: https://www.vegagerdin.is/vefur2.nsf/Fi ... s_2022.pdf
Geoportál silničního úřadu, stavby 2022 (ale i později): https://geoportal.vegagerdin.is/framkvaemdir/
Tunelový úsek Vaðlaheiðargöng je s vlastním webem: https://www.vadlaheidi.is/
Tunel byl otevřen v 2018: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 12#p185612
-
- VIP
- Příspěvky: 23049
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Island
Intenzita dopravy v Reykjavíku je překvapivě vysoká, dokonce je zde úsek silnice 49 se 110 000 vozidly denně.
Dva úzké mosty na trase 1 na jižní straně Islandu byly nahrazeny širšími mosty.
Núpsvötn, tento most je dlouhý 138 metrů a nahradil most postavený v roce 1973.
poloha na mapě: https://www.google.com/maps?ll=63.95609 ... 5&z=17&t=h
Hverfisfljót, tento most je dlouhý 74 metrů a nahradil most postavený v roce 1968. Tento most byl uveden do provozu v listopadu 2022.
poloha na mapě: https://www.google.com/maps/@63.89893,- ... ?entry=ttu
Oficiální inaugurace se konala 29. června 2023.
V roce 1990 bylo na Route 1 evidováno 140 mostů s jedním jízdním pruhem. Tento počet se díky výměnám neustále snižuje. V roce 2006 jich bylo 60 a dnes 29.
Dva úzké mosty na trase 1 na jižní straně Islandu byly nahrazeny širšími mosty.
Núpsvötn, tento most je dlouhý 138 metrů a nahradil most postavený v roce 1973.
poloha na mapě: https://www.google.com/maps?ll=63.95609 ... 5&z=17&t=h
Hverfisfljót, tento most je dlouhý 74 metrů a nahradil most postavený v roce 1968. Tento most byl uveden do provozu v listopadu 2022.
poloha na mapě: https://www.google.com/maps/@63.89893,- ... ?entry=ttu
Oficiální inaugurace se konala 29. června 2023.
V roce 1990 bylo na Route 1 evidováno 140 mostů s jedním jízdním pruhem. Tento počet se díky výměnám neustále snižuje. V roce 2006 jich bylo 60 a dnes 29.
-
- VIP
- Příspěvky: 23049
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Island
Výstavba byla zahájena na prodloužení Arnarnesvegur, příměstské dvouproudové silnice poblíž Reykjavíku (technicky je to většinou v Kópavogur). Vypadá to, že je součástí silnice 411.
Rozšíření vede 1,9 km mezi Rjúpnavegur a Breiðholtsbraut, včetně nadjezdu nad touto silnicí. Hotovo bude do konce roku 2026.
lokalita na mapě: https://www.openstreetmap.org/?mlat=64. ... 4/-21.8262
https://www.vegagerdin.is/upplysingar-o ... ad-hefjast
Rozšíření vede 1,9 km mezi Rjúpnavegur a Breiðholtsbraut, včetně nadjezdu nad touto silnicí. Hotovo bude do konce roku 2026.
lokalita na mapě: https://www.openstreetmap.org/?mlat=64. ... 4/-21.8262
https://www.vegagerdin.is/upplysingar-o ... ad-hefjast
-
- VIP
- Příspěvky: 23049
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Island
od tohoto příspěvku níže je vícero informací kolem erupcí lávy na ostrově a jak to zasahuje i silniční infrastrukturu:
https://www.skyscrapercity.com/posts/187742537/
https://www.skyscrapercity.com/posts/187742537/