Elektromobilita

Odpovědět
MPMP
Příspěvky: 3392
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Elektromobilita

Příspěvek od MPMP »

chaden píše: 10.9.2024 17:03:00 To je zatím jedno. Začali jsme přece tvrzením že když všechna auta budou elektrická, tak všichni je začnou nabíjet najednou. A ano lidé jsou nepoučne a některým možna I nebude stačit motivace cenou. I přesto budou zapínat nabijeni ve špičce, nu tak za to zaplatí. Nebo i budou dočasně odpojení násilně, když sit' bude přetížená. Normy na to jsou. Myslím normy na připojení nabíječek - takže násilně bude odpojena nabíječka, ne celá domácnost.
Chápu dobře, že už neplatí to, co jste psal dva dny zpátky? Teď už platí regulace a násilné odpojování? Copak se stalo, že jste tak radikálně změnil názor?
A odpověď na otázku, jak to bude s plánováním dobíjení a tarifem u těch pouličních lamp by nebyla?
chaden
Příspěvky: 319
Registrován: 26.11.2022 16:26:29

Re: Elektromobilita

Příspěvek od chaden »

Platí obojí samozřejmě. Odběratel má možnost posunout dobíjení mimo špičku a za to je odměněn nižší cenou. Regulátor na možnost odpojit nabíjení v případě nouze. Co je na tom špatného?
Proč ptáte mě o pouličních lampách, já je neprovozují. Jak to bude když budou zatížení netuším, možnost flexibility co se týče tarifu a i plánování tam je. Jak to bude v praxi opravdu netuším. Nějaká zátěž která by stála za tu flexibilitu tam bude možná za 10 let. Až tam budeme - uvidíme. Vy například nejspíš nejisté schopen odhadnout ceny PHM ani v příštím roce.
chaden
Příspěvky: 319
Registrován: 26.11.2022 16:26:29

Re: Elektromobilita

Příspěvek od chaden »

Hlavně že v podstatě u nabíjení u pouličních lamp není konkurence. Když o takové nabíjení bude zájem bude i nabídka. Momentálně PRE má na to speciální tarif, ale tam výhoda v ceně není závislá na čase, ale na délce stání u nabíječky. S nočním tarifem můžete nechat stát auto u nabíječky víc hodin v noci. Mě osobně to nepřipadá moc pohodlné. Nabíječky I tak jsou většinou volně. Ale tarify a podmínky se mění každý rok. Bude zájem, bude trh, budou lepší podmínky.
MPMP
Příspěvky: 3392
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Elektromobilita

Příspěvek od MPMP »

Když myslíte ...
Mosquit
Příspěvky: 942
Registrován: 14.5.2009 11:09:38
Bydliště: Mezi 2 dálnicema, mezi VRT a 231, vedle Družby

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mosquit »

MPMP píše: 9.9.2024 14:36:25 vaclav: já to chápu stejně jako vaclav - když budu hrát na spotovém trhu, tak na tom můžu něco vydělat. koho to baví, nechť si užívá. Tady se ale bavíme o "masovém" používání EV a tedy o používání těch, kteří nemají FVE a tudíž nemají moc důvodů "hrát na spotovém trhu".
Osobně se domnívám, že "chytrý" elektroměr s on-line měřením dostane za pár let každá domácnost, a na spotový tarif přejde většina lidí. Ne, že by neexistovaly dlouhodobé fix-tarify, ale bude to tak málo výhodné (*), že se to bude vyplácet jen těm, co to nechtějí řešit, a nevadí jim, že přeplácejí.

Až budou lidi na spotu, tak nějak přirozeně se "naučí" některou spotřebu odložit do levnějších hodin. Majitelé FVE, resp. bateriových úložišť, to budou mít jednodušší, určitě se objeví nějaké chytré řízení (viz třeba https://www.deltagreen.cz/chytra-domacn ... elta-green ), které jim jejich provoz střídače bude optimalizovat, aby to co nejlépe zapadlo do day-ahead spotové ceny.
V horizontu 5-10 let pak očekávám i zapojení domácností do agregace flexibility, tj. nějaké dynamické řízení (víc flexibilní, než HDO) na dobrovolné bázi. Tj. například si nechat platit za to, že "jsem připraven na hodinu přestat nabíjet auto, když to síť potřebuje, a nechávám si za to platit", nebo "jsem ochoten 30% své FVE baterie poskytnout do sítě, když to bude potřebovat", pro intra-day výkyvy. Pro ČEPS je to výhodné, radši zaplatí za tuhle připravenost (a pak za každou (ne)odebranou kWh), než nuceně vypínat velké dodavatele/odběratele energie, když je najednou elektřiny moc/málo a začne se rozcházet 50 Hz frekvence (což pak musí nákladně kompenzovat) ...

(*) Bude to málo výhodné, protože tam bude velká nejistota pro prodejce/dodavatele elektřiny. A ta bude tím větší, čím víc OZE bude zapojených. Více dní v kuse, kdy nefouká a nesvítí ...
jozka
Příspěvky: 2860
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Tak to je vyslovene krasny novy svet. Ceausescu hadr. A jenom pripominam, ze spot neznamena vyhodne ceny. Spot znamena extremni ceny. Dolu, ale i nahoru.

A pokud se nekdo snazi horem dolem presvedcit, ze pokrok je to, ze mam cihat kdy muzu upect buchtu a kdy vyprat, tak pochodi jen u tech co maji vypranou havu.

Howgh.
Anonym
Příspěvky: 827
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Anonym »

MPMP píše: 10.9.2024 15:59:51 Můžete se pokusit tu "spoustu" nějak kvantifikovat? Nepopírám, že takoví odběratelé existují, ale osobně odhaduji jejich podíl na jednotky procent a ta na celkové chování síte ale opravdu nemá žádný vliv. Pokud máte jinou představu o té "spoustě", můžete se o ní s námi podělit? Děkuji
Například lidi s FVE, kteří prodávají na spotu. Dá se nastavit, aby se v případě záporných cen elektřina neposílala do sítě. Podobně se řídí přetoky z FVE, kdy se specifikuje, do kterého zařízení se posílá elektřina jako první (elektromobil, bojler, topení, ...) Také se dá nastavit, aby se baterka například v noci dobila, když je vidět, že další den svítit nebude. Podobně se tak dá nastavit dobíjení elektromobilu.
MPMP
Příspěvky: 3392
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Elektromobilita

Příspěvek od MPMP »

chaden: A dovolím si výrazně nesouhlasit i s větou "určitě se objeví nějaké chytré řízení (viz třeba https://www.deltagreen.cz/chytra-domacn ... elta-green ), které jim jejich provoz střídače bude optimalizovat, aby to co nejlépe zapadlo do day-ahead spotové ceny." Ano, to se jistě objeví, ale bude se týkat jen těch, kteří si tu FVE pořídí až poté, co se objeví. Všech, kteří ji již mají, se to netýká, protože jejich střídač nic takového umět nebude.

Anonym: formulace "dá se nastavit" je jistě pravdivá, ale k tomuto "A", tam chybí to podstatné "B": jak v takovém případě musí vypadat elektroinstalace v té budově, jaká to musí být značka toho střídače, jaká to musí být značka těch spotřebičů, kolik to "chytré" řízení bude stát a další a další.
Ano, nerozporuji, že "se dá", pro 90% dnešních majitelů FVE "se ale nedá".
chaden
Příspěvky: 319
Registrován: 26.11.2022 16:26:29

Re: Elektromobilita

Příspěvek od chaden »

MPMP: to nepsal já. Ale třeba chytrý bojler z blbeho jde udělat chytrým relatkem za 300 korun a případně stykačem za 700, řídící jednotka pak může být v jednoduchém případě na netu u agregatora flexibility, nebo pro složitější sytém I lokálně ta něco bude stát. V řádu tisíce - dvou korun. Pro běžné spotřebitele pak musí fungovat trh. Ten chytrý bojler musí někdo udělat za rozumné prachy. S FVE nějak to funguje, jsou lepší jsou horší nabídky. Přitom u FVE jsou mnohem větší vstupy. Někteřím ta FVE ani nevyplácí. O lidech kterým to funguje dobře slyšíme méně než o případech totalneho neúspěchu. Stěžujících je víc slyšet.
Co se týče EV tak tam to je vůbec jednoduchý - žádný zásah není potřeba. Nabíjení každého EV se dá řídit přes služby výrobce online. Buď stylem vyp./zap. nebo i přímo nastavit výkon. Takže teoreticky i užívátel nabíječky u lampy může být účastníkem agregace flexibility. Ona může fungovat i nad vztahy mezi provozovatelem nabíječky a majitelem auta. Agregator vidí že auto je připojený na nabijeni v určitém místě a může spustit/zastavit nabíjení, majitel auta pak dostane odměnu. Samozřejmě je lepší když je to integrovaný s nabíječkou v jednom účtě ale nemusí.
Anonym
Příspěvky: 827
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Anonym »

MPMP: Lidi si FVE nejvíce pořídili maximálně několik let zpět a tyto střídače umí řídit přetoky a spojit se s různými asistenty pokud již funkcionalitu nemá střídač přímo v sobě. Na úrovni spotřebičů se to dá řešit stykačem nebo i jen obyčejnou zásuvkou řízenou přes wifi na dálku. EV se nabíjí pomocí wallboxu, který se dá také nastavit na různé režimy - dobíjení z přetoků, dobíjení v určitý čas, apod...
Warcz
Příspěvky: 2168
Registrován: 14.3.2009 14:50:43

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Warcz »

Střídač vždy střídá a vyrábí tam to není raketová věda. Ty chytřejší se rozhodují jestli nabíjet baterku, ale to se dá zase řídit nějakým příkazem. Obecně se to dělá jednoduše. Máte střídač a u elektroměru wattmeter. Ten řekne střídači hele posíláš energii do sítě nechceš posílat do baterky ? Takže vlastně co by teklo do sítě teče do baterie. Až je baterie full začne se tlačit do sítě. Když připojíte mezi FVE a Elektroměr elektroauto tak se to vyřeší samo.
Mosquit
Příspěvky: 942
Registrován: 14.5.2009 11:09:38
Bydliště: Mezi 2 dálnicema, mezi VRT a 231, vedle Družby

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mosquit »

MPMP píše: 12.9.2024 10:02:11, ale bude se týkat jen těch, kteří si tu FVE pořídí až poté, co se objeví. Všech, kteří ji již mají, se to netýká, protože jejich střídač nic takového umět nebude.
Ti stávající mají buď štěstí, že jejich střídač podporuje externí řízení napřímo, nebo ne, a musí se k tomu přikoupit takováhle krabička ...
https://eshop.deltagreen.cz/delta-link-pro-solax/
MPMP
Příspěvky: 3392
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Elektromobilita

Příspěvek od MPMP »

... pokud mají střídač SOLAX, a ti ostatní?
Mike
Příspěvky: 5209
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mike »

Warcz píše: 12.9.2024 16:57:00 Střídač vždy střídá a vyrábí tam to není raketová věda.
....
vyrábí není úplně přesné...
spotřebovává
anebo z FVE anebo ze sítě
a že umí hezky topit 8-)
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
MPMP
Příspěvky: 3392
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Elektromobilita

Příspěvek od MPMP »

Mike: :ok:
chaden
Příspěvky: 319
Registrován: 26.11.2022 16:26:29

Re: Elektromobilita

Příspěvek od chaden »

:D
Mike píše: 12.9.2024 21:54:11
Warcz píše: 12.9.2024 16:57:00 Střídač vždy střídá a vyrábí tam to není raketová věda.
....
vyrábí není úplně přesné...
spotřebovává
anebo z FVE anebo ze sítě
a že umí hezky topit 8-)
Muj střídáč je od sítě odpojený. vím přesně kolik topí. Je to 11% od výroby.
Mosquit
Příspěvky: 942
Registrován: 14.5.2009 11:09:38
Bydliště: Mezi 2 dálnicema, mezi VRT a 231, vedle Družby

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mosquit »

MPMP píše: 12.9.2024 17:36:30 ... pokud mají střídač SOLAX, a ti ostatní?
Pokud mají střídač SOLAX, tak si pořídí krabičku na střídač SOLAX. Pokud mají střídač Goodwe, tak si pořídí krabičku na střídač Goodwe. Pokud mají střídač Victron, tak krabičku ani nepotřebují a jde to napřímo. Tím jsme pokryli naprostou většinu dnešních střídačů. Growatt se připravuje.
kot
Příspěvky: 11289
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Elektromobilita

Příspěvek od kot »

Z petrolheada se přes noc těžko stane milovník EV. Ale že nějakému muskafariánovi dojde trpělivost s EV to ano. ;) Vždyť se v tomto vlákně točíme v kruhu už hezkých pár let. Začíná to být horší než kdysi dlouhý tunel na D8, že ? :crazy:
Mike
Příspěvky: 5209
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mike »

no jenže ten otevřeli i přes sesuv dálnice
tady se na vystřízlivění teprve čeká :D
a jak víme, odolní jedinci nemusí vystřízlivět nikdy 8-)
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Odpovědět

Zpět na „Vozidla - technika“