Izrael
-
- VIP
- Příspěvky: 23049
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Izrael
dále ...
20. výročí: Most Pisgat Ze'ev
Most Pisgat Zeev se dodnes používá jako jediný vstup do Pisgat Zeev ze směru od Francouzského kopce. (French Hill Junction)
Zadavatelem je Moriah, Jerusalem Development Company, doba realizace 2000 - 2003. Je vysoký 30m a dlouhý více, než 300m. Byl považován za složitou a komplikovanou stavbu, v té době až za velmi inovativní. Stavba mostu byla provedena pomocí zvláště velkého "housenkového" jeřábu, prvního svého druhu v Izraeli v těchto letech, a s použitím dilatačních spár, aby byla zachována pružnost a odolnost mostu proti změnám v terénu, jako jsou změny počasí a pohyby země.
Pisgat Ze'ev je židovská čtvrť v severovýchodním Jeruzalémě, sousedící se čtvrtí Neve Ya'akov, která má smíšenou populaci ultraortodoxních, národních náboženských a sekulárních lidí, rozdělených do pěti vnitřních oblastí: V květnu 2022 zde žilo přibližně 45 100 obyvatel a je to jedna z největších čtvrtí v Izraeli. Čtvrť je pojmenována po Zeev Jabotinsky.
20. výročí: Most Pisgat Ze'ev
Most Pisgat Zeev se dodnes používá jako jediný vstup do Pisgat Zeev ze směru od Francouzského kopce. (French Hill Junction)
Zadavatelem je Moriah, Jerusalem Development Company, doba realizace 2000 - 2003. Je vysoký 30m a dlouhý více, než 300m. Byl považován za složitou a komplikovanou stavbu, v té době až za velmi inovativní. Stavba mostu byla provedena pomocí zvláště velkého "housenkového" jeřábu, prvního svého druhu v Izraeli v těchto letech, a s použitím dilatačních spár, aby byla zachována pružnost a odolnost mostu proti změnám v terénu, jako jsou změny počasí a pohyby země.
Pisgat Ze'ev je židovská čtvrť v severovýchodním Jeruzalémě, sousedící se čtvrtí Neve Ya'akov, která má smíšenou populaci ultraortodoxních, národních náboženských a sekulárních lidí, rozdělených do pěti vnitřních oblastí: V květnu 2022 zde žilo přibližně 45 100 obyvatel a je to jedna z největších čtvrtí v Izraeli. Čtvrť je pojmenována po Zeev Jabotinsky.
-
- VIP
- Příspěvky: 23049
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Izrael
Izrael ve válce - Den 17
* banka nesnížila úrokové sazby, jak se čekalo - chce udržet kurz měny - která se prozatím propadla o asi 5% proti hl. měnám
* i nadále platí, že banka bude podporovat měnu až 30 mld. USD - v 1. vlně resp. dokdy bude potřeba (rezervy činí 200 mld.)
- posílení likvidity do výše 15 mld. USD ještě k tomu
* růst HDP bude letos o 2,3%, v příštím roce o 2,8% (příští rok bude záviset od délky války)
* deficit rozpočtu bude letos min. 2,3% HDP, v příštím roce min. 3,5%
* státní dluh bude dle tohoto vývoje koncem roku 2024 dosahovat hodnoty 65% HDP
* inflace se zmírňuje a za poslední rok činila 3,8 %
Izraelské letectvo provedelo již na 10 tisíc útoků v Gaze a zabilo desítky vojenských velitelů Hamasu.
I tak se očekává, že ztráty IDF budou možná větší - hromada podzemních tunelů, válka ve městě, nástražní systémy atp. Navzdory všemu bude Hamas vymazán ze scény v prostoru Gazy.
Vpád do Gazy byl prozatím odložen - Izrael doplňue zásoby, zesilnil přípravu záložníků, armáda delší dobu válku nevedla, dále se zpevňují budovy na severu - jak budovy (stěny), tak se obnovují kryty.
Eilat u Červeného moře přichýlil 60 000 vysídlených. Všechny hotely po zemi se takhle zaplní. Celkem se vysídlilo 500 tisíc obyvatel, na stálo skoro 1/4 milionu - to jsou evukované oblasti u Gazy a Libanonu.
USA pokračují s posilněním námořnictva v celém regionu od východu Střezodemního moře po Střední Východ a na nařízení ministra obrany USA se v celé oblasti aktivují všechny systémy PVO; THAAD a Patriot. Do Izrele pak míří 2 batérie Iron Dome, které USA v období 3 let od státu nakupují pro vlastní potřeby. Dle vícero neověřených (!!!) zpráv se do Izraele naváží masivní počet strojů a munice v mnoha letadlech i z Evropy. (U.S., I, DE, PL a další dle základen; UK) Evropa má pak za cíl úzce spolupracovat v rámci tajných služeb k případnému zachycení hrozeb teroristických útoků vzhledem na situaci vyhlášených ataků ze strany Pal. džihádu a spol. Víceméně bylo rozhodnuto o likvidaci Hamasu v pásmu Gazy, ale mírový proces s Palestinou musí pokračovat.
Výstavba a rozvoj infrastruktury byla pozastavená - kapacity jsou na veřejných budovách ohledně zmiňovaného zesílení stěn a část pracovní síly pracuje pro armádu nebo byla odvedená.
Rozpočet na rok 2024 bude možná přepracován.
- 7. října proniklo do Izraele asi 2 500 teroristů z Hamasu a dalších frakcí v pásmu Gazy, kteří zabili asi 1 400 lidí, většinu z nich tvoří civilisté ve svých domovech v jihoizraelských komunitách a hudebního festivalu a zavlečení více než 200 rukojmích všech věkových kategorií do Gazy. Šokový útok se odehrál pod záplavou tisíců raket vypálených na izraelská města.
* banka nesnížila úrokové sazby, jak se čekalo - chce udržet kurz měny - která se prozatím propadla o asi 5% proti hl. měnám
* i nadále platí, že banka bude podporovat měnu až 30 mld. USD - v 1. vlně resp. dokdy bude potřeba (rezervy činí 200 mld.)
- posílení likvidity do výše 15 mld. USD ještě k tomu
* růst HDP bude letos o 2,3%, v příštím roce o 2,8% (příští rok bude záviset od délky války)
* deficit rozpočtu bude letos min. 2,3% HDP, v příštím roce min. 3,5%
* státní dluh bude dle tohoto vývoje koncem roku 2024 dosahovat hodnoty 65% HDP
* inflace se zmírňuje a za poslední rok činila 3,8 %
- Izraelská banka uvedla: "Válka má různé ekonomické dopady, jak na skutečnou aktivitu, tak na finanční trhy. Izraelská banka přijala řadu politických opatření, aby se vypořádala se situací. Finanční trhy fungují a velká část ekonomické aktivity pokračuje jako obvykle."
Izraelské letectvo provedelo již na 10 tisíc útoků v Gaze a zabilo desítky vojenských velitelů Hamasu.
I tak se očekává, že ztráty IDF budou možná větší - hromada podzemních tunelů, válka ve městě, nástražní systémy atp. Navzdory všemu bude Hamas vymazán ze scény v prostoru Gazy.
Vpád do Gazy byl prozatím odložen - Izrael doplňue zásoby, zesilnil přípravu záložníků, armáda delší dobu válku nevedla, dále se zpevňují budovy na severu - jak budovy (stěny), tak se obnovují kryty.
Eilat u Červeného moře přichýlil 60 000 vysídlených. Všechny hotely po zemi se takhle zaplní. Celkem se vysídlilo 500 tisíc obyvatel, na stálo skoro 1/4 milionu - to jsou evukované oblasti u Gazy a Libanonu.
USA pokračují s posilněním námořnictva v celém regionu od východu Střezodemního moře po Střední Východ a na nařízení ministra obrany USA se v celé oblasti aktivují všechny systémy PVO; THAAD a Patriot. Do Izrele pak míří 2 batérie Iron Dome, které USA v období 3 let od státu nakupují pro vlastní potřeby. Dle vícero neověřených (!!!) zpráv se do Izraele naváží masivní počet strojů a munice v mnoha letadlech i z Evropy. (U.S., I, DE, PL a další dle základen; UK) Evropa má pak za cíl úzce spolupracovat v rámci tajných služeb k případnému zachycení hrozeb teroristických útoků vzhledem na situaci vyhlášených ataků ze strany Pal. džihádu a spol. Víceméně bylo rozhodnuto o likvidaci Hamasu v pásmu Gazy, ale mírový proces s Palestinou musí pokračovat.
Výstavba a rozvoj infrastruktury byla pozastavená - kapacity jsou na veřejných budovách ohledně zmiňovaného zesílení stěn a část pracovní síly pracuje pro armádu nebo byla odvedená.
Rozpočet na rok 2024 bude možná přepracován.
-
- VIP
- Příspěvky: 23049
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Izrael
Tady jsem psal o silnici č. 60 : viewtopic.php?p=265696#p265696 silniční reportáž.
Tady jsem dal hezký záběr:
A k tomu se dostanu, vrátím se do minulosti, ačkoliv by bylo o čem psát i z přítomnosti v rámci tahu.
z výstavby:
Podél dálnice 60 mezi Ikselem a Nazaretem byly vykopány tunely dlouhé asi 300 metrů, přičemž ražená výška každého tunelu byla asi 8,5 metru. Ražená šířka každého tunelu: asi 10,20 metru.
Razící práce byly realizovány důlní metodou NRTM.
Doba realizace: 2003 - 2007
Investice: 80 mil. NIS
Tady jsem dal hezký záběr:
A k tomu se dostanu, vrátím se do minulosti, ačkoliv by bylo o čem psát i z přítomnosti v rámci tahu.
z výstavby:
Podél dálnice 60 mezi Ikselem a Nazaretem byly vykopány tunely dlouhé asi 300 metrů, přičemž ražená výška každého tunelu byla asi 8,5 metru. Ražená šířka každého tunelu: asi 10,20 metru.
Razící práce byly realizovány důlní metodou NRTM.
Doba realizace: 2003 - 2007
Investice: 80 mil. NIS
-
- VIP
- Příspěvky: 23049
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Izrael
Počet obyvatel státu Izrael se znovu meziročně zvedl a k 1.1.2024 dosáhl 9,842 mil.
Z toho bylo 7,208 mil. Židů (73,2%), 2,080 mil. izraelských Arabů (21,1%) a 0,554 mil. dalších včetně rusky-mluvících lidí, kteří nejsou Židé.
Růst populace dosáhl v roce 2023 hodnoty 1,9%, což je méně proti 2022, kdy to bylo 2,2%. Je to dáno masakrem z 10/2023 a následní válkou, ve které se snížila imigrace ze zahraničí. Ačkoliv stoupl návrat "vystěhovaných" za dočasnou prací a studiem pro verbování do armády.
Celkem se na růstu obyvatel ale imigrace podílela v loňském roce jen 28% (45 000, z toho 75% bylo z Ruska a Ukrajiny) a 72% jsou nově narození (179 000).
V roce 2023 zemřelo v Izraeli 49 500 obyvatel.
Intel zvedl investice v zemi o dalších 15 mld. USD na již 25 mld. USD od roku 2019.
https://en.globes.co.il/en/article-not- ... 1001466391
Rozhodnutí investovat přišlo v čase války s Gazou a rozšiřovaním konfliktu na další strany právě "pro nezlomnost Izraele a odhodlaní žít v jakékoliv krizi", což bylo pro Intel zásadním prvkem. Kromě Izraele se postaví nové továrny na nejlepší čipy v USA a Německu. Izrael zvedl pomoc pro Intel na 12,8% hodnoty investice, ale také zvedne zdanění o 50% z dosavadních 5% na 7,5% pro společnosti, které se nachází ve speciální investiční zóně.
Z toho bylo 7,208 mil. Židů (73,2%), 2,080 mil. izraelských Arabů (21,1%) a 0,554 mil. dalších včetně rusky-mluvících lidí, kteří nejsou Židé.
Růst populace dosáhl v roce 2023 hodnoty 1,9%, což je méně proti 2022, kdy to bylo 2,2%. Je to dáno masakrem z 10/2023 a následní válkou, ve které se snížila imigrace ze zahraničí. Ačkoliv stoupl návrat "vystěhovaných" za dočasnou prací a studiem pro verbování do armády.
Celkem se na růstu obyvatel ale imigrace podílela v loňském roce jen 28% (45 000, z toho 75% bylo z Ruska a Ukrajiny) a 72% jsou nově narození (179 000).
V roce 2023 zemřelo v Izraeli 49 500 obyvatel.
Intel zvedl investice v zemi o dalších 15 mld. USD na již 25 mld. USD od roku 2019.
https://en.globes.co.il/en/article-not- ... 1001466391
Rozhodnutí investovat přišlo v čase války s Gazou a rozšiřovaním konfliktu na další strany právě "pro nezlomnost Izraele a odhodlaní žít v jakékoliv krizi", což bylo pro Intel zásadním prvkem. Kromě Izraele se postaví nové továrny na nejlepší čipy v USA a Německu. Izrael zvedl pomoc pro Intel na 12,8% hodnoty investice, ale také zvedne zdanění o 50% z dosavadních 5% na 7,5% pro společnosti, které se nachází ve speciální investiční zóně.
-
- VIP
- Příspěvky: 23049
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Izrael
Izraelský kabinet a Knesset schvalují rozpočet pro rok 2024
* rozpočet je charakterizován jako pokračování válečného rozpočtu (válka Gaza - Izrael od 10/2023)
* deficit byl ke konci 2023 ve výši 4,3% HDP a stoupne na 6,6% HDP
* státní dluh byl v úrovni 59% HDP a bude kolem 65-66% HDP
* růst ekonomiky pokračuje, ačkoliv kolem 1,6% ke konci roku
* inflace je nízká, míra nezaměstnanosti rovněž, investice pokračují - ze zahraničí
Z hlediska stavebnictví a dopravy:
* až 1/2 stavebních projektů stojí
* zbytek projektů pokračuje zpomaleným tempem
* pro rok 2024 se sníží výdaje a hlavně tempo prací v metru - ale udrží se dosavadní projekty
Ve stavebnictví schází na 100 000 dělníků; část z Palestiny a část narukovala do armády jakožto záložní síly.
I celá řada inženýrů přešla do sféry IDF - zpevňování domů a upgrade všeho před rozšířením války.
S tím souvisí i změna toku oceli, betonu a dalších materiálů.
Rozpočet jako celek počítá v tomto roce s částkou ve výši 582 mld. NIS nebo 155 mld. USD, z toho 1/3 jde na udržení války, ale ne výhradně na zbraně. Třeba 9 mld. NIS jde na kompenzace mezd pro záložníky. Kompenzace směrují taky pro firmy. Větší část peněz jde ale do munice a udržení chodu země ve všech prvcích fungování.
Ještě dodám, že Izrael zvedá daň ze zisku bank na další 3 roky, o 1% DPH (na 18% od 2025) a snížil všeobecní civilní výdaje o 3%. Centrální banka napumpovala do ekonomiky pro udržení měny a dostatku hotovosti desítky mld. USD, čímž se i šekel posilnil navzdory válku a kontroverzní soudní reformu. Vláda je sjednocená napříč politiku, což dává silné garance pro investory. Protože Izrael je de facto ve válkách od svého vzniku. Banky na druhou stranu o 6 až 9 měsíců odkládají splácení úvěrů pro obyvatelstvo, což pomáhá udržet spotřebu.
* rozpočet je charakterizován jako pokračování válečného rozpočtu (válka Gaza - Izrael od 10/2023)
* deficit byl ke konci 2023 ve výši 4,3% HDP a stoupne na 6,6% HDP
* státní dluh byl v úrovni 59% HDP a bude kolem 65-66% HDP
* růst ekonomiky pokračuje, ačkoliv kolem 1,6% ke konci roku
* inflace je nízká, míra nezaměstnanosti rovněž, investice pokračují - ze zahraničí
Z hlediska stavebnictví a dopravy:
* až 1/2 stavebních projektů stojí
* zbytek projektů pokračuje zpomaleným tempem
* pro rok 2024 se sníží výdaje a hlavně tempo prací v metru - ale udrží se dosavadní projekty
Ve stavebnictví schází na 100 000 dělníků; část z Palestiny a část narukovala do armády jakožto záložní síly.
I celá řada inženýrů přešla do sféry IDF - zpevňování domů a upgrade všeho před rozšířením války.
S tím souvisí i změna toku oceli, betonu a dalších materiálů.
Rozpočet jako celek počítá v tomto roce s částkou ve výši 582 mld. NIS nebo 155 mld. USD, z toho 1/3 jde na udržení války, ale ne výhradně na zbraně. Třeba 9 mld. NIS jde na kompenzace mezd pro záložníky. Kompenzace směrují taky pro firmy. Větší část peněz jde ale do munice a udržení chodu země ve všech prvcích fungování.
Ještě dodám, že Izrael zvedá daň ze zisku bank na další 3 roky, o 1% DPH (na 18% od 2025) a snížil všeobecní civilní výdaje o 3%. Centrální banka napumpovala do ekonomiky pro udržení měny a dostatku hotovosti desítky mld. USD, čímž se i šekel posilnil navzdory válku a kontroverzní soudní reformu. Vláda je sjednocená napříč politiku, což dává silné garance pro investory. Protože Izrael je de facto ve válkách od svého vzniku. Banky na druhou stranu o 6 až 9 měsíců odkládají splácení úvěrů pro obyvatelstvo, což pomáhá udržet spotřebu.
-
- VIP
- Příspěvky: 23049
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Izrael
blok info z rozvoje veřejné dopravy
Konsorcium Alstom vyhrálo výběrové řízení na lehkou železnici Haifa - Nazareth. Alstom, Electra a Minrav postaví a pak mají provozovat 41 kilometrovou trať s 20 stanicemi. Stát se tak má do roku 2027.
https://en.globes.co.il/en/article-alst ... 1001471730
NTA vydává příkazy k vyvlastnění pro Tel Aviv Metro. NTA uvádí, že v této fázi budou pozemky ve středu sítě vyvlastněny pouze pro výstavbu tratí M1 a M3.
https://en.globes.co.il/en/article-nta- ... 1001469512
Metro v metropolitní oblasti Tel Avivu je největším infrastrukturním projektem, který se v současné době v Izraeli plánuje. Projekt zahrnuje tři linky, M1, M2 a M3, které rozšíří a doplní systém hromadné dopravy ve středním Izraeli. Projekt bude zahrnovat 109 stanic na 150 kilometrech trati, která prochází 24 místními úřady a přepraví dva miliony cestujících denně a která spolu s linkami lehké železnice změní zvyky dojíždění v regionu Gush Dan.
Výstavba dopravní infrastruktury je tak jiné sféry země zpomalená nebo pozastavená. Z důvodu vedení války a rozsáhlé mobilizaci obyvatelstva. Inženýři, řidiči jsou vysoce žádané posily pro IDF a domobranu; mladší dělníci jsou pak v operačních kampaních. Segment gastronomie byl zasažen jesště výrazněji, tady je výpadek 45% pracovní síly.
Něco se ale staví, takže výstavbě dopr. infr. se budu po obnovení přispívání věnovat. Nejdříve ale provedu další pročtení celého vlákna, což zabere hodiny času, ale chci vypracovat do úvodu seznam silničních reportáží dle čísel silnic resp. co spojují vzhledem na reformu přečíslení.
Konsorcium Alstom vyhrálo výběrové řízení na lehkou železnici Haifa - Nazareth. Alstom, Electra a Minrav postaví a pak mají provozovat 41 kilometrovou trať s 20 stanicemi. Stát se tak má do roku 2027.
https://en.globes.co.il/en/article-alst ... 1001471730
NTA vydává příkazy k vyvlastnění pro Tel Aviv Metro. NTA uvádí, že v této fázi budou pozemky ve středu sítě vyvlastněny pouze pro výstavbu tratí M1 a M3.
https://en.globes.co.il/en/article-nta- ... 1001469512
Metro v metropolitní oblasti Tel Avivu je největším infrastrukturním projektem, který se v současné době v Izraeli plánuje. Projekt zahrnuje tři linky, M1, M2 a M3, které rozšíří a doplní systém hromadné dopravy ve středním Izraeli. Projekt bude zahrnovat 109 stanic na 150 kilometrech trati, která prochází 24 místními úřady a přepraví dva miliony cestujících denně a která spolu s linkami lehké železnice změní zvyky dojíždění v regionu Gush Dan.
Výstavba dopravní infrastruktury je tak jiné sféry země zpomalená nebo pozastavená. Z důvodu vedení války a rozsáhlé mobilizaci obyvatelstva. Inženýři, řidiči jsou vysoce žádané posily pro IDF a domobranu; mladší dělníci jsou pak v operačních kampaních. Segment gastronomie byl zasažen jesště výrazněji, tady je výpadek 45% pracovní síly.
Něco se ale staví, takže výstavbě dopr. infr. se budu po obnovení přispívání věnovat. Nejdříve ale provedu další pročtení celého vlákna, což zabere hodiny času, ale chci vypracovat do úvodu seznam silničních reportáží dle čísel silnic resp. co spojují vzhledem na reformu přečíslení.
-
- VIP
- Příspěvky: 23049
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Izrael
plán 3 linek lehkého metra (L) a těžkého metra (M) pro oblast Gush Dan (střed země, velký Tel Aviv); kde tento systém bude tvořit páterňí systém cestování (část se již staví nebo je v provozu, tomu se věnovat nechci)
.
.
-
- VIP
- Příspěvky: 23049
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Izrael
Dopravní revoluce v Izraeli: Zlepšení a výzvy v hromadné dopravě - Modernizace a Inovace pro 21. století
24.04.2024 / 11:47 | Aktualizováno: 24.04.2024 / 12:08
Izrael čelí mnohým výzvám v oblasti hromadné dopravy, zejména v oblastech s hustým osídlením jako Tel Aviv a Jeruzalém, kde dopravní zácpy představují stále rostoucí problém. Nedostatečná dopravní infrastruktura nesplňuje potřeby rostoucího počtu obyvatel a vozidel. Izraelci, zejména v oblasti metropole, obvykle žijí ve větší vzdálenosti od svých pracovišť. Značná část veřejné dopravy v Izraeli je nadále zajišťována autobusy, čekací doby na ně ale mohou být extrémně dlouhé a spolehlivost linek je kvůli zácpám problematická. Pro cesty na delší vzdálenosti je obvykle využívána vlaková doprava. Kapacity vlaků jsou však nedostačující, vlaky bývají často přeplněné a početně neuspokojující jsou také parkovací místa poblíž vlakových stanic. To vede k tomu, že mnoho Izraelců nadále dojíždí do práce osobními vozidly, což dále přispívá k přetížení silniční dopravy. Každodenní nekonečné dopravní zácpy směrem do metropole se staly běžným jevem.
Izraelská vláda a místní úřady tak stojí před výzvami, které vyžadují inovativní řešení. Snaží se podporovat chytrou dopravu a investují v této oblasti do technologického rozvoje. Důraz je kladen na podporu veřejné dopravy a na omezení neefektivních forem cestování. Důležitou roli budou sehrávat pokročilé technologie a na datech založené dynamické řízení dopravních systémů. Transformace dopravního systému směrem k chytré dopravě a moderním infrastrukturním projektům je považována za cestu k efektivním a udržitelným dopravním systémů budoucnosti.
Mezi klíčové projekty patří rozšiřování železniční sítě a modernizace stávající železniční infrastruktury, výstavba tramvajových resp. light rail linek nejenom v Tel Avivu a Jeruzalémě, ale i mezi regionálními centry, a konečně připravovaný rozsáhlý projekt tří linek metra, které budou pokrývat celou aglomeraci metropole. Investice do těchto projektů mají za cíl zlepšit dostupnost, spolehlivost a efektivitu hromadné dopravy, snížit zácpy a minimalizovat zátěž silniční sítě. Na projektech a plánech na zlepšení a zefektivnění hromadné dopravy se usilovně pracuje, dokončení a implementaci většiny z nich se však Izraelci dočkají až v horizontu několika let.
České firmy, pohybující se v oblasti kolejové veřejné dopravy, mají tradice, zkušenosti a zajímavé produkty, které by se mohly na izraelském trhu uplatnit, a otevírá se tak řada potenciálních příležitostí pokusit se na něj vstoupit. Česká republika je dnes v Izraeli vnímána velmi pozitivně a představitelé zdejších institucí (ministerstvo dopravy, izraelské železnice, NTA - úřad, mající na starost veřejnou dopravu v region Tel Avivu) opakovaně vyjádřili otevřený zájem o to, aby se české firmy aktivně účastnily připravovaných tendrů. Vzhledem k dosavadním velmi negativním reakcím populace na probíhající výstavbu hloubených podzemních stanic tramvajových linek v centru Tel Avivu má NTA u výstavby budoucích stanic metra velký zájem o účast českých stavebních firem se zkušenostmi s budováním ražených, nikoli hloubených stanic.
Železniční doprava v Izraeli
Železniční doprava v Izraeli je rozdělena do tří systémů hromadné dopravy, které se liší podle povahy jízdy a poskytovaných služeb. Vlaková doprava zajišťuje spojení na celostátní úrovni a propojuje vzdálené oblasti s centrálními městy. Plánovaný systém metra bude poskytovat služby v rámci celé metropolitní oblasti a bude spojovat okrajová města s centrem metropole. Již zčásti funkční tramvajová síť (Light Rail Dankal) slouží k obsluze centra aglomerace. Na tramvajových linkách je zčásti založen i systém veřejné dopravy v Jeruzalémě, který se nadále buduje.
Projekt metra: Budoucnost hromadné dopravy v metropolitní oblasti
Dalším klíčovým prvkem modernizace veřejné dopravy je již pokročilý a schválený projekt metra v metropolitní oblasti Tel Avivu. V počáteční fázi posuzování se nachází projekt dodatečných dvou linek metra v Tel Avivu a nově také projekt dvou linek metra v Jeruzalémě, který by měl být později doplněn o spojení Jeruzaléma formou metra/light rail s městem Bet Shemesh. Celková délka sítě schválených tří linek telavivského metra bude činit 150 km se 109 stanicemi a čtyřmi depy. Bude se jednat o automatizované vlakové soupravy bez řidiče, obdobně jako v případě trasy D pražského metra. Očekává se, že metro ročně využijí asi 2 miliony cestujících, kteří uskuteční přibližně 450 milionů jízd. Trasy by měly být postupně uváděny do provozu v letech 2034 – 2037. Celkové náklady mají činit 55 mld. USD. Metro má přinést i silné impulsy pro lokální rozvoj v blízkosti nových stanic. Tendry mají začít být vyhlašovány v průběhu roku 2025.
Zodpovědnost za projekt, výstavbu a provoz systému veřejné dopravy včetně metra v metropolitní oblasti Tel Avivu nese vládní organizace NTA–Metropolitan Mass Transit System Ltd. Podrobnější informace o systému řízení celého projektu a zodpovědných firmách poskytne Velvyslanectví ČR v Tel Avivu na vyžádání.
Light Rail: Doposud největší izraelský projekt veřejné dopravy
Dankal (Gush Dan Light Rail) v metropoli Izraele je jedním z největších projektů veřejné dopravy v Izraeli. Tento elektrický vlak/tramvaj nabízí ekologicky šetrné řešení, až 15 % potřebné energie získává rekuperací. Projekt má tři trasy, které jsou v centrální části Tel Avivu zapuštěné pod zem a na předměstích vedou po povrchu jako klasická tramvaj. Na jedné lince již byl zahájen provoz a další dvě by měly být zprovozněny v letech 2027 resp. 2028. Stávající červená linka, otevřená v roce 2023, přepravuje 234000 pasažérů denně a stala se páteří systému hromadné dopravy v metropolitní oblasti Tel Avivu. Prochází některými z nejlidnatějších oblastí v Gush Dan. Zelená linka bude spojovat střední Izrael od Holonu a Rishon LeZion na jihu přes Tel Aviv až po Herzliyu na severu. Fialová linka začíná ve východních částech metropolitní oblasti, prochází Ramat Gan a Givatayim a končí v centru Tel Avivu.
Vlaková doprava (Heavy Rail): Významné plánované projekty
- zdvojení stávající dvoukolejné vysokorychlostní tratě mezi Tel Avivem a Haifou (68 km, plánované náklady 5 mld. USD), počáteční fáze zpracování prováděcího projektu; dvoukolejná vysokorychlostní trať mezi Tel Avivem a Beer Shevou (106 km, odhadované náklady 3 mld. USD), úvodní projekt bude schvalován v roce 2024);
- podzemní dvoukolejná vysokorychlostní trať v Tel Avivu v koridoru Ayalon (30 km a dvě podzemní stanice);
- dvoukolejná vysokorychlostní trať Karmiel – Kiryat Shmona (54 km);
- dvoukolejná vysokorychlostní trať Eilat – Beer Sheva (275 km, z toho 170 km zcela nová trať);
- prodloužení vlakové tratě v Jeruzalémě (tunel 3,5 km a dvě podzemní stanice).
+
Population of Jerusalem exceeds 1 million
https://en.globes.co.il/en/article-jeru ... 1001480381
Road 1 to close nights next week to complete railway bridge
https://en.globes.co.il/en/article-road ... 1001479931
24.04.2024 / 11:47 | Aktualizováno: 24.04.2024 / 12:08
Izrael čelí mnohým výzvám v oblasti hromadné dopravy, zejména v oblastech s hustým osídlením jako Tel Aviv a Jeruzalém, kde dopravní zácpy představují stále rostoucí problém. Nedostatečná dopravní infrastruktura nesplňuje potřeby rostoucího počtu obyvatel a vozidel. Izraelci, zejména v oblasti metropole, obvykle žijí ve větší vzdálenosti od svých pracovišť. Značná část veřejné dopravy v Izraeli je nadále zajišťována autobusy, čekací doby na ně ale mohou být extrémně dlouhé a spolehlivost linek je kvůli zácpám problematická. Pro cesty na delší vzdálenosti je obvykle využívána vlaková doprava. Kapacity vlaků jsou však nedostačující, vlaky bývají často přeplněné a početně neuspokojující jsou také parkovací místa poblíž vlakových stanic. To vede k tomu, že mnoho Izraelců nadále dojíždí do práce osobními vozidly, což dále přispívá k přetížení silniční dopravy. Každodenní nekonečné dopravní zácpy směrem do metropole se staly běžným jevem.
Izraelská vláda a místní úřady tak stojí před výzvami, které vyžadují inovativní řešení. Snaží se podporovat chytrou dopravu a investují v této oblasti do technologického rozvoje. Důraz je kladen na podporu veřejné dopravy a na omezení neefektivních forem cestování. Důležitou roli budou sehrávat pokročilé technologie a na datech založené dynamické řízení dopravních systémů. Transformace dopravního systému směrem k chytré dopravě a moderním infrastrukturním projektům je považována za cestu k efektivním a udržitelným dopravním systémů budoucnosti.
Mezi klíčové projekty patří rozšiřování železniční sítě a modernizace stávající železniční infrastruktury, výstavba tramvajových resp. light rail linek nejenom v Tel Avivu a Jeruzalémě, ale i mezi regionálními centry, a konečně připravovaný rozsáhlý projekt tří linek metra, které budou pokrývat celou aglomeraci metropole. Investice do těchto projektů mají za cíl zlepšit dostupnost, spolehlivost a efektivitu hromadné dopravy, snížit zácpy a minimalizovat zátěž silniční sítě. Na projektech a plánech na zlepšení a zefektivnění hromadné dopravy se usilovně pracuje, dokončení a implementaci většiny z nich se však Izraelci dočkají až v horizontu několika let.
České firmy, pohybující se v oblasti kolejové veřejné dopravy, mají tradice, zkušenosti a zajímavé produkty, které by se mohly na izraelském trhu uplatnit, a otevírá se tak řada potenciálních příležitostí pokusit se na něj vstoupit. Česká republika je dnes v Izraeli vnímána velmi pozitivně a představitelé zdejších institucí (ministerstvo dopravy, izraelské železnice, NTA - úřad, mající na starost veřejnou dopravu v region Tel Avivu) opakovaně vyjádřili otevřený zájem o to, aby se české firmy aktivně účastnily připravovaných tendrů. Vzhledem k dosavadním velmi negativním reakcím populace na probíhající výstavbu hloubených podzemních stanic tramvajových linek v centru Tel Avivu má NTA u výstavby budoucích stanic metra velký zájem o účast českých stavebních firem se zkušenostmi s budováním ražených, nikoli hloubených stanic.
Železniční doprava v Izraeli
Železniční doprava v Izraeli je rozdělena do tří systémů hromadné dopravy, které se liší podle povahy jízdy a poskytovaných služeb. Vlaková doprava zajišťuje spojení na celostátní úrovni a propojuje vzdálené oblasti s centrálními městy. Plánovaný systém metra bude poskytovat služby v rámci celé metropolitní oblasti a bude spojovat okrajová města s centrem metropole. Již zčásti funkční tramvajová síť (Light Rail Dankal) slouží k obsluze centra aglomerace. Na tramvajových linkách je zčásti založen i systém veřejné dopravy v Jeruzalémě, který se nadále buduje.
Projekt metra: Budoucnost hromadné dopravy v metropolitní oblasti
Dalším klíčovým prvkem modernizace veřejné dopravy je již pokročilý a schválený projekt metra v metropolitní oblasti Tel Avivu. V počáteční fázi posuzování se nachází projekt dodatečných dvou linek metra v Tel Avivu a nově také projekt dvou linek metra v Jeruzalémě, který by měl být později doplněn o spojení Jeruzaléma formou metra/light rail s městem Bet Shemesh. Celková délka sítě schválených tří linek telavivského metra bude činit 150 km se 109 stanicemi a čtyřmi depy. Bude se jednat o automatizované vlakové soupravy bez řidiče, obdobně jako v případě trasy D pražského metra. Očekává se, že metro ročně využijí asi 2 miliony cestujících, kteří uskuteční přibližně 450 milionů jízd. Trasy by měly být postupně uváděny do provozu v letech 2034 – 2037. Celkové náklady mají činit 55 mld. USD. Metro má přinést i silné impulsy pro lokální rozvoj v blízkosti nových stanic. Tendry mají začít být vyhlašovány v průběhu roku 2025.
Zodpovědnost za projekt, výstavbu a provoz systému veřejné dopravy včetně metra v metropolitní oblasti Tel Avivu nese vládní organizace NTA–Metropolitan Mass Transit System Ltd. Podrobnější informace o systému řízení celého projektu a zodpovědných firmách poskytne Velvyslanectví ČR v Tel Avivu na vyžádání.
Light Rail: Doposud největší izraelský projekt veřejné dopravy
Dankal (Gush Dan Light Rail) v metropoli Izraele je jedním z největších projektů veřejné dopravy v Izraeli. Tento elektrický vlak/tramvaj nabízí ekologicky šetrné řešení, až 15 % potřebné energie získává rekuperací. Projekt má tři trasy, které jsou v centrální části Tel Avivu zapuštěné pod zem a na předměstích vedou po povrchu jako klasická tramvaj. Na jedné lince již byl zahájen provoz a další dvě by měly být zprovozněny v letech 2027 resp. 2028. Stávající červená linka, otevřená v roce 2023, přepravuje 234000 pasažérů denně a stala se páteří systému hromadné dopravy v metropolitní oblasti Tel Avivu. Prochází některými z nejlidnatějších oblastí v Gush Dan. Zelená linka bude spojovat střední Izrael od Holonu a Rishon LeZion na jihu přes Tel Aviv až po Herzliyu na severu. Fialová linka začíná ve východních částech metropolitní oblasti, prochází Ramat Gan a Givatayim a končí v centru Tel Avivu.
Vlaková doprava (Heavy Rail): Významné plánované projekty
- zdvojení stávající dvoukolejné vysokorychlostní tratě mezi Tel Avivem a Haifou (68 km, plánované náklady 5 mld. USD), počáteční fáze zpracování prováděcího projektu; dvoukolejná vysokorychlostní trať mezi Tel Avivem a Beer Shevou (106 km, odhadované náklady 3 mld. USD), úvodní projekt bude schvalován v roce 2024);
- podzemní dvoukolejná vysokorychlostní trať v Tel Avivu v koridoru Ayalon (30 km a dvě podzemní stanice);
- dvoukolejná vysokorychlostní trať Karmiel – Kiryat Shmona (54 km);
- dvoukolejná vysokorychlostní trať Eilat – Beer Sheva (275 km, z toho 170 km zcela nová trať);
- prodloužení vlakové tratě v Jeruzalémě (tunel 3,5 km a dvě podzemní stanice).
+
Population of Jerusalem exceeds 1 million
https://en.globes.co.il/en/article-jeru ... 1001480381
Road 1 to close nights next week to complete railway bridge
https://en.globes.co.il/en/article-road ... 1001479931
-
- VIP
- Příspěvky: 23049
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Izrael
Vzhledem k tomu, že má být dokončena do roku 2021, je nepravděpodobné, že by národní síť byla plně elektrifikována dříve než v roce 2030.
Zastavení práce v noci a o šabatu a stávky, válka, poruchy a další zpoždění se za poslední dva roky nahromadily. V důsledku toho se dokončení stěžejního strategického projektu izraelských železnic za poslední desetiletí – elektrifikace národní železniční sítě za cenu 12 miliard NIS – stále více vzdaluje a zároveň se prodražuje.
Na konci roku 2015 byla vybrána španělská společnost SEMI, aby provedla práce na elektrifikaci infrastruktury za 4 miliardy NIS a původní plán byl, že bude dokončena do roku 2021. V současnosti je však projekt oficiálně odložen do července 2027 a již bylo navrženo, aby vláda oznámila nový termín dokončení v roce 2030.
Vládní ministerstva a veřejnost již dávno ztratili důvěru v izraelské železnice po pozdním otevření a mnoha selháních rychlého spojení Jeruzalém-Tel Aviv, které bylo otevřeno v roce 2018, s mnohaletým zpožděním, a které bylo první elektrickou tratí v Izraeli. Kromě přínosů pro životní prostředí projekt umožní zvýšit frekvenci osobních vlaků, zkrátit jízdní doby a snížit náklady na údržbu ve srovnání se zařízeními na dieselový pohon.
Za předchozího generálního ředitele izraelských drah Michaela Maixnera a tehdejšího ministra dopravy Bezalela Smotricha byl plán elektrifikace urychlen s dokončením v roce 2025. Za ministryně dopravy Merav Michaeli byl plán dále urychlen a měl být dokončen do konce letošního roku. Práce skutečně postupovaly rychle kupředu a v březnu byla dokončena elektrifikace většiny železniční sítě – od Zikron Yaakov na severu po Aškelon na jihu.
Elektrifikace tratí probíhala hlavně v noci a o víkendech od čtvrtka do neděle za svítání, aby se minimalizovalo rušení cestujících. Se vznikem současné vlády však strany Haredi začaly protestovat proti pracím o šabatu, i když tyto práce dříve probíhaly za předchozích vlád, včetně vlád pod vedením Netanjahua a za tehdejšího ministra dopravy Becalela Smotricha. Tlak si vybral svou daň a práce byla výrazně omezena.
Po tlaku se také pracovalo na dalším projektu izraelských železnic – výstavba tratě podél silnice 431, včetně stavby mostu přes silnici 1, probíhala ve všední dny místo o víkendech. Přerušení osobní dopravy na jihu v polovině týdne vyvolalo pobouření představitelů místních úřadů, kteří vyvíjeli tlak na ministryni dopravy Miri Regevovou, která zase nařídila omezení prací.
V březnu Izraelské železnice ve své výroční finanční zprávě napsaly: „V důsledku výrazného snížení počtu zaměstnanců v důsledku války s Meči železnými a poruch sítě, které způsobily pozastavení stavebních prací na přibližně šest měsíců v roce 2023, provoz elektrifikace na všech tratích bude odložen do roku 2025.“
Izraelské dráhy zároveň ohlásily spory s dodavatelem elektrifikace o finanční požadavky v celkové výši 480 milionů NIS. Následovala jednání a nedávno Izraelské železnice oznámily Tel Avivské burze novou smlouvu, v pořadí devátou, s dodavatelem, která zahrnuje méně práce v noci ao víkendech a dalších 30 milionů eur za kompenzaci plateb. Dohoda také stanovila, že termín dokončení projektu byl odložen z října 2024 na červenec 2027.
Zhotovitel obdrží bonus, pokud bude práce dokončena do konce roku 2026. Kromě přímých nákladů na odklad jsou zde i nepřímé náklady, které by se promítly do úspory času a paliva, snížení emisí znečišťujících látek, zlepšení a zefektivnění vlaku služby a další.
Válka také ovlivnila tempo postupu projektu díky tomu, že SEMI odletěla se svými týmy zpět do Španělska, když válka vypukla. Skutečnost, že Izraelské železnice netrvaly na tom, aby polovina pracovníků v projektu byli Izraelci, jak bylo dohodnuto mezi stranami, což by snížilo škody na pokroku, vyvolává otázky.
Na nápravu situace byly vyplaceny desítky milionů eur. Kromě toho se navzdory mnoha zpožděním v projektu očekává, že španělský dodavatel obdrží další práce na elektrifikaci tratí na trati 431 mezi Modi'in a Rishon Lezion, východní trati z Hadery do Lodu a čtvrté trati na Ayalonu. . Všechny tyto projekty byly zakotveny jako opce v původní smlouvě se společností SEMI.
Izraelské železnice uvedly: "Izraelské železnice dokončily asi 70 % rozmístění elektrické infrastruktury, včetně jádra železniční sítě, mezi Binyaminou na severu a Aškelonem na jihu. Elektrické vlaky, které v současnosti tvoří asi 60 % objem vlakové dopravy, jsou provozovány na tratích provozovaných v centru země, v Jeruzalémě, na pobřežní pláni, v Hašaronu a v dalších oblastech Železnice pracuje na dokončení elektrifikace zbývajících úseků, a to i přes mnoho problémů, které způsobila, mj jiné věci, válkou a jejími důsledky."
https://en.globes.co.il/en/article-isra ... 1001482801
Zastavení práce v noci a o šabatu a stávky, válka, poruchy a další zpoždění se za poslední dva roky nahromadily. V důsledku toho se dokončení stěžejního strategického projektu izraelských železnic za poslední desetiletí – elektrifikace národní železniční sítě za cenu 12 miliard NIS – stále více vzdaluje a zároveň se prodražuje.
Na konci roku 2015 byla vybrána španělská společnost SEMI, aby provedla práce na elektrifikaci infrastruktury za 4 miliardy NIS a původní plán byl, že bude dokončena do roku 2021. V současnosti je však projekt oficiálně odložen do července 2027 a již bylo navrženo, aby vláda oznámila nový termín dokončení v roce 2030.
Vládní ministerstva a veřejnost již dávno ztratili důvěru v izraelské železnice po pozdním otevření a mnoha selháních rychlého spojení Jeruzalém-Tel Aviv, které bylo otevřeno v roce 2018, s mnohaletým zpožděním, a které bylo první elektrickou tratí v Izraeli. Kromě přínosů pro životní prostředí projekt umožní zvýšit frekvenci osobních vlaků, zkrátit jízdní doby a snížit náklady na údržbu ve srovnání se zařízeními na dieselový pohon.
Za předchozího generálního ředitele izraelských drah Michaela Maixnera a tehdejšího ministra dopravy Bezalela Smotricha byl plán elektrifikace urychlen s dokončením v roce 2025. Za ministryně dopravy Merav Michaeli byl plán dále urychlen a měl být dokončen do konce letošního roku. Práce skutečně postupovaly rychle kupředu a v březnu byla dokončena elektrifikace většiny železniční sítě – od Zikron Yaakov na severu po Aškelon na jihu.
Elektrifikace tratí probíhala hlavně v noci a o víkendech od čtvrtka do neděle za svítání, aby se minimalizovalo rušení cestujících. Se vznikem současné vlády však strany Haredi začaly protestovat proti pracím o šabatu, i když tyto práce dříve probíhaly za předchozích vlád, včetně vlád pod vedením Netanjahua a za tehdejšího ministra dopravy Becalela Smotricha. Tlak si vybral svou daň a práce byla výrazně omezena.
Po tlaku se také pracovalo na dalším projektu izraelských železnic – výstavba tratě podél silnice 431, včetně stavby mostu přes silnici 1, probíhala ve všední dny místo o víkendech. Přerušení osobní dopravy na jihu v polovině týdne vyvolalo pobouření představitelů místních úřadů, kteří vyvíjeli tlak na ministryni dopravy Miri Regevovou, která zase nařídila omezení prací.
V březnu Izraelské železnice ve své výroční finanční zprávě napsaly: „V důsledku výrazného snížení počtu zaměstnanců v důsledku války s Meči železnými a poruch sítě, které způsobily pozastavení stavebních prací na přibližně šest měsíců v roce 2023, provoz elektrifikace na všech tratích bude odložen do roku 2025.“
Izraelské dráhy zároveň ohlásily spory s dodavatelem elektrifikace o finanční požadavky v celkové výši 480 milionů NIS. Následovala jednání a nedávno Izraelské železnice oznámily Tel Avivské burze novou smlouvu, v pořadí devátou, s dodavatelem, která zahrnuje méně práce v noci ao víkendech a dalších 30 milionů eur za kompenzaci plateb. Dohoda také stanovila, že termín dokončení projektu byl odložen z října 2024 na červenec 2027.
Zhotovitel obdrží bonus, pokud bude práce dokončena do konce roku 2026. Kromě přímých nákladů na odklad jsou zde i nepřímé náklady, které by se promítly do úspory času a paliva, snížení emisí znečišťujících látek, zlepšení a zefektivnění vlaku služby a další.
Válka také ovlivnila tempo postupu projektu díky tomu, že SEMI odletěla se svými týmy zpět do Španělska, když válka vypukla. Skutečnost, že Izraelské železnice netrvaly na tom, aby polovina pracovníků v projektu byli Izraelci, jak bylo dohodnuto mezi stranami, což by snížilo škody na pokroku, vyvolává otázky.
Na nápravu situace byly vyplaceny desítky milionů eur. Kromě toho se navzdory mnoha zpožděním v projektu očekává, že španělský dodavatel obdrží další práce na elektrifikaci tratí na trati 431 mezi Modi'in a Rishon Lezion, východní trati z Hadery do Lodu a čtvrté trati na Ayalonu. . Všechny tyto projekty byly zakotveny jako opce v původní smlouvě se společností SEMI.
Izraelské železnice uvedly: "Izraelské železnice dokončily asi 70 % rozmístění elektrické infrastruktury, včetně jádra železniční sítě, mezi Binyaminou na severu a Aškelonem na jihu. Elektrické vlaky, které v současnosti tvoří asi 60 % objem vlakové dopravy, jsou provozovány na tratích provozovaných v centru země, v Jeruzalémě, na pobřežní pláni, v Hašaronu a v dalších oblastech Železnice pracuje na dokončení elektrifikace zbývajících úseků, a to i přes mnoho problémů, které způsobila, mj jiné věci, válkou a jejími důsledky."
https://en.globes.co.il/en/article-isra ... 1001482801
-
- VIP
- Příspěvky: 23049
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Izrael
Tendr na operátora zpoplatnění kongescí v Tel Avivu na obzoru
Námitky ministryně dopravy Miri Regev to zdržely o rok, ale ministerstvo financí je rozhodnuto, že zaplatíme za jízdu do oblasti Tel Avivu.
https://en.globes.co.il/en/article-tend ... 1001483348
Bylo také rozhodnuto, že příjmy z poplatku za přetížení budou směřovány na financování výstavby metra v Gush Dan – tří podzemních železničních tratí protínajících 24 místních úřadů v oblasti Velkého Tel Avivu.
Očekává se, že poplatek za přetížení dosáhne v roce 2027 přibližně 1,3 miliardy NIS z veřejných zdrojů.
Námitky ministryně dopravy Miri Regev to zdržely o rok, ale ministerstvo financí je rozhodnuto, že zaplatíme za jízdu do oblasti Tel Avivu.
https://en.globes.co.il/en/article-tend ... 1001483348
Bylo také rozhodnuto, že příjmy z poplatku za přetížení budou směřovány na financování výstavby metra v Gush Dan – tří podzemních železničních tratí protínajících 24 místních úřadů v oblasti Velkého Tel Avivu.
Očekává se, že poplatek za přetížení dosáhne v roce 2027 přibližně 1,3 miliardy NIS z veřejných zdrojů.
-
- VIP
- Příspěvky: 23049
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Izrael
Tel Aviv fast lanes set to open next year
https://en.globes.co.il/en/article-tel- ... 1001484695
Na Ayalon Highway (silnice 20) v současnosti probíhají stavební práce na rychlých jízdních pruzích do Tel Avivu. Tyto pruhy, jejichž postupné otevření je plánováno na příští rok, se budou táhnout od Rishon Lezion na jihu po Shefayim na severu s parkovišti pro tisíce vozidel na každém konci. Parkoviště v Shefayim bude mít místo pro 7000 aut a v Rishon Lezion je plánováno na 3500 aut.
Co se ještě staví se dočtete v článku na odkazu výše.
https://en.globes.co.il/en/article-tel- ... 1001484695
Na Ayalon Highway (silnice 20) v současnosti probíhají stavební práce na rychlých jízdních pruzích do Tel Avivu. Tyto pruhy, jejichž postupné otevření je plánováno na příští rok, se budou táhnout od Rishon Lezion na jihu po Shefayim na severu s parkovišti pro tisíce vozidel na každém konci. Parkoviště v Shefayim bude mít místo pro 7000 aut a v Rishon Lezion je plánováno na 3500 aut.
Co se ještě staví se dočtete v článku na odkazu výše.
-
- VIP
- Příspěvky: 23049
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Izrael
Výdaje ministerstva na rozvoj infrastruktury jsou asi 20 miliard NIS ročně, což je daleko pod tím, co je potřeba k překlenutí mezery v produktivitě Izraele.
Ministerstvu dopravy se nedaří plnit rozpočtové cíle a harmonogramy projektů a ekonomické důsledky narůstají. Zdroje informují, že v prognóze výdajů ministerstva na rok 2025 rozpočet na rozvoj opět nepřesáhne úroveň 20 miliard NIS, na které se usadil v posledních letech.
Při sestavování rozpočtu na roky 2023–2024 byla prognóza výdajů na rok 2024 ve výši 21 miliard NIS, ale v praxi se nepředpokládá, že by přesáhla 20 miliard NIS, a navzdory očekávání, že tuto úroveň v roce 2025 překoná, Ministerstvo dopravy prognóza výdajů zůstane na 20 miliardách NIS.
Podle vládních zdrojů je z důvodu obtížnosti realizace rozpočtů rozvoje dopravy předem stanoven cíl výdajů na částky podobné těm z předchozích let. A to i přesto, že v rozpočtu figuruje stále více projektů. Nastavení těchto předpovědí znamená snížení očekávání, aby odpovídala výkonům ministerstva.
Prognózu ovlivňují i předvídatelná zpoždění projektů. Je jasné, že čtvrtá železniční trať podél Ayalonu nebude hotová v roce 2028, jak bylo plánováno, ale v roce 2032, a platby dodavatelům budou odpovídajícím způsobem odloženy. Totéž platí pro zelenou linii systému lehké železnice v Gush Dan, jejíž dokončení bylo odloženo z roku 2027 přibližně do roku 2030, a zelenou linku jeruzalémské lehké železnice, jejíž dokončení, bude odloženo z roku 2025 na rok 2026, a to jsou jen některé příklady.
Zpoždění a neschopnost realizovat projekty poškozují produktivitu izraelských pracovníků. Od roku 2020 se ministerstvu dopravy nedaří prolomit roční útratu 20 miliard NIS, i když tamní i na ministerstvu financí hovoří vysocí úředníci o nutnosti navýšení výdajů na rozvoj dopravní infrastruktury, a přestože peníze jsou dostupný.
Některá zpoždění projektů lze přičíst válce, která vypukla loni v říjnu a která vedla k nedostatku stavebních dělníků v odvětví, které se silně spoléhalo na palestinskou pracovní sílu, a skutečnosti, že zahraniční společnosti opustily Izrael při vypuknutí války, a na obtížnost přivést je zpět.
Problémy při realizaci infrastrukturních projektů v Izraeli však sahají ještě hlouběji. Projekty se na celé měsíce zastavují kvůli námitkám místních úřadů před volbami, což letos vyniklo v Jeruzalémě a Tel Avivu, kde byly práce na tratích lehké železnice odloženy. Je vážný nedostatek inženýrů. Je obtížné dosáhnout koordinace mezi infrastrukturními společnostmi v Izraeli. Za mnohá zpoždění infrastrukturních projektů je odpovědná samotná společnost Israel Electric Corporation, protože jim ne vždy přisuzuje vysokou prioritu a podobný příběh je s vodárenskými a telekomunikačními společnostmi. Procesy plánování jsou dlouhé a regulační orgány staví do cesty potíže, stejně jako těžkopádný zákon o výběrových řízeních.
Ministerstvo dopravy očekává, že roční výdaje na infrastrukturu se do tří let vyšplhají na 30 miliard NIS s pokrokem v projektu podzemní dráhy metra v oblasti Velkého Tel Avivu, ale potíže s překonáním stropu 20 miliard NIS v posledních letech staví vládní cíle v pochybnostech.
Neprovedení investic do infrastruktury má dopad na celou ekonomiku. Zpráva Bank of Israel z roku 2023 uvedla, že rozdíl mezi Izraelem a ostatními rozvinutými zeměmi v produktivitě pracovníků byl způsoben nedostatkem lidského kapitálu a fyzické infrastruktury, zejména dopravní infrastruktury. „Překlenutí mezery v poměru stavu veřejného kapitálu k národnímu produktu a v kvalitě infrastruktury mezi námi a vyspělými zeměmi například do roku 2080 vyžaduje zdvojnásobení investic s ohledem na počáteční zpoždění a rychlé tempo pf populační růst v Izraeli,“ uvádí zpráva.
V roce 2019 další zpráva Bank of Israel uvedla, že investice do dopravního systému zkrátí množství času, který lidé plýtvají kvůli dopravním zácpám a nákladům na přivedení pracovníků na místa jejich zaměstnání. Podle výzkumu Mezinárodního měnového fondu by zvýšení veřejných investic do dopravní infrastruktury o 1 % HDP do čtyř let vedlo k růstu HDP o 1,5 %, nebo dokonce více, v závislosti na tom, jak efektivní by byly ty investice.
několik záběrů na realizaci 4. dráhy v koridoru Ayalon Highway
Ministerstvu dopravy se nedaří plnit rozpočtové cíle a harmonogramy projektů a ekonomické důsledky narůstají. Zdroje informují, že v prognóze výdajů ministerstva na rok 2025 rozpočet na rozvoj opět nepřesáhne úroveň 20 miliard NIS, na které se usadil v posledních letech.
Při sestavování rozpočtu na roky 2023–2024 byla prognóza výdajů na rok 2024 ve výši 21 miliard NIS, ale v praxi se nepředpokládá, že by přesáhla 20 miliard NIS, a navzdory očekávání, že tuto úroveň v roce 2025 překoná, Ministerstvo dopravy prognóza výdajů zůstane na 20 miliardách NIS.
Podle vládních zdrojů je z důvodu obtížnosti realizace rozpočtů rozvoje dopravy předem stanoven cíl výdajů na částky podobné těm z předchozích let. A to i přesto, že v rozpočtu figuruje stále více projektů. Nastavení těchto předpovědí znamená snížení očekávání, aby odpovídala výkonům ministerstva.
Prognózu ovlivňují i předvídatelná zpoždění projektů. Je jasné, že čtvrtá železniční trať podél Ayalonu nebude hotová v roce 2028, jak bylo plánováno, ale v roce 2032, a platby dodavatelům budou odpovídajícím způsobem odloženy. Totéž platí pro zelenou linii systému lehké železnice v Gush Dan, jejíž dokončení bylo odloženo z roku 2027 přibližně do roku 2030, a zelenou linku jeruzalémské lehké železnice, jejíž dokončení, bude odloženo z roku 2025 na rok 2026, a to jsou jen některé příklady.
Zpoždění a neschopnost realizovat projekty poškozují produktivitu izraelských pracovníků. Od roku 2020 se ministerstvu dopravy nedaří prolomit roční útratu 20 miliard NIS, i když tamní i na ministerstvu financí hovoří vysocí úředníci o nutnosti navýšení výdajů na rozvoj dopravní infrastruktury, a přestože peníze jsou dostupný.
Některá zpoždění projektů lze přičíst válce, která vypukla loni v říjnu a která vedla k nedostatku stavebních dělníků v odvětví, které se silně spoléhalo na palestinskou pracovní sílu, a skutečnosti, že zahraniční společnosti opustily Izrael při vypuknutí války, a na obtížnost přivést je zpět.
Problémy při realizaci infrastrukturních projektů v Izraeli však sahají ještě hlouběji. Projekty se na celé měsíce zastavují kvůli námitkám místních úřadů před volbami, což letos vyniklo v Jeruzalémě a Tel Avivu, kde byly práce na tratích lehké železnice odloženy. Je vážný nedostatek inženýrů. Je obtížné dosáhnout koordinace mezi infrastrukturními společnostmi v Izraeli. Za mnohá zpoždění infrastrukturních projektů je odpovědná samotná společnost Israel Electric Corporation, protože jim ne vždy přisuzuje vysokou prioritu a podobný příběh je s vodárenskými a telekomunikačními společnostmi. Procesy plánování jsou dlouhé a regulační orgány staví do cesty potíže, stejně jako těžkopádný zákon o výběrových řízeních.
Ministerstvo dopravy očekává, že roční výdaje na infrastrukturu se do tří let vyšplhají na 30 miliard NIS s pokrokem v projektu podzemní dráhy metra v oblasti Velkého Tel Avivu, ale potíže s překonáním stropu 20 miliard NIS v posledních letech staví vládní cíle v pochybnostech.
Neprovedení investic do infrastruktury má dopad na celou ekonomiku. Zpráva Bank of Israel z roku 2023 uvedla, že rozdíl mezi Izraelem a ostatními rozvinutými zeměmi v produktivitě pracovníků byl způsoben nedostatkem lidského kapitálu a fyzické infrastruktury, zejména dopravní infrastruktury. „Překlenutí mezery v poměru stavu veřejného kapitálu k národnímu produktu a v kvalitě infrastruktury mezi námi a vyspělými zeměmi například do roku 2080 vyžaduje zdvojnásobení investic s ohledem na počáteční zpoždění a rychlé tempo pf populační růst v Izraeli,“ uvádí zpráva.
V roce 2019 další zpráva Bank of Israel uvedla, že investice do dopravního systému zkrátí množství času, který lidé plýtvají kvůli dopravním zácpám a nákladům na přivedení pracovníků na místa jejich zaměstnání. Podle výzkumu Mezinárodního měnového fondu by zvýšení veřejných investic do dopravní infrastruktury o 1 % HDP do čtyř let vedlo k růstu HDP o 1,5 %, nebo dokonce více, v závislosti na tom, jak efektivní by byly ty investice.
několik záběrů na realizaci 4. dráhy v koridoru Ayalon Highway
-
- VIP
- Příspěvky: 23049
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Izrael
sledovaný projekt v tématu; "French Hill" stačí zadat do vyhledávače
Ve druhé polovině srpna se otevřel pár tunelů French Hill v Jeruzálemě. Tyto tunely spojují ulici Igal Yadin (cesta 1) s pokračováním cesty směrem na Maale Adumim. Otevření tunelů je etapa B. Celý projekt zahrnuje 4 tunely o délce 4,4 km v hloubce 40m. Dvojice tunelů otevřena pro provoz v roce 2023 směrem na Pisgat Ze'ev a dvojice tunelů otevřena pro provoz směrem na Ma'ale Adumim. V rámci projektu byla rozšířena mimoúrovňová křižovatka Yigal Yadin (trasa 1), modernizována povrchová a podzemní infrastruktura a byl proveden komplexní rozvoj krajiny, resp. revitalizace a okolní infrastruktura. Projekt je kvůli válečnímu stavu v omeškání o 5 měsíců. Stál asi 1,2 mld. NIS.
Ve druhé polovině srpna se otevřel pár tunelů French Hill v Jeruzálemě. Tyto tunely spojují ulici Igal Yadin (cesta 1) s pokračováním cesty směrem na Maale Adumim. Otevření tunelů je etapa B. Celý projekt zahrnuje 4 tunely o délce 4,4 km v hloubce 40m. Dvojice tunelů otevřena pro provoz v roce 2023 směrem na Pisgat Ze'ev a dvojice tunelů otevřena pro provoz směrem na Ma'ale Adumim. V rámci projektu byla rozšířena mimoúrovňová křižovatka Yigal Yadin (trasa 1), modernizována povrchová a podzemní infrastruktura a byl proveden komplexní rozvoj krajiny, resp. revitalizace a okolní infrastruktura. Projekt je kvůli válečnímu stavu v omeškání o 5 měsíců. Stál asi 1,2 mld. NIS.
-
- VIP
- Příspěvky: 23049
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Izrael
dualizace Highway 60 u města Efrat (na jih od Jeruzalému směr Hebron), tunelovo - mostní upgrade dualizačních prací
další upgrade silnice a sice Highway 38 na zkapacitněnou silnici včetně 2 křižovatek, v délce 2 km při uzlu Yisai - v širším kontextu mezi Gaia a Beit Shemesh
je zde obnovená výstavba poté, co byl z projektu snížený počet dělníků kvůli mobilizaci a následnému stáhnutí rozpočtu na udržení velkých dopravních projektů
další upgrade silnice a sice Highway 38 na zkapacitněnou silnici včetně 2 křižovatek, v délce 2 km při uzlu Yisai - v širším kontextu mezi Gaia a Beit Shemesh
je zde obnovená výstavba poté, co byl z projektu snížený počet dělníků kvůli mobilizaci a následnému stáhnutí rozpočtu na udržení velkých dopravních projektů
-
- VIP
- Příspěvky: 23049
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Izrael
Aktualizoval jsem počet obyvatel, který znovu stoupl a přesáhl 9,9 mil. obyv.
* populace meziročně vzrostla o 1,2% nebo 118 tisíc
* z toho bylo 78,6% Židů, 20,8% Arabů
Celkem zemřelo 55 tis. lidí, narodilo se 183 tisíc. Do země imigrovalo 33 tisíc a emigrovalo z ní 43 tisíc lidí.
Pro metro v Tel Avivu se budou muset odkoupit pozemky / budovy v celkových nákladech min. 10 mld. NIS.
https://en.globes.co.il/en/article-comp ... 1001490864
Vedle dálničního tahu 6 se mezi uzlem Nitzani Oz a železničním uzlem Hamed (trasa 531) staví a modernizuje 20 km sekce B projektu Eastern Rail včetně stanice Taiba. Na dosah je P+R a další dopravní zázemí. Dálnice se v uvedeném rozsahu také již modernizovala. V sekci B budou celkem 3 stanice pro celou strukturu veřejné dopravy v oblasti. Stanice Tira již stojí a v plánu je ještě stanice KPS North.
staveniště je nyní prakticky liduprázdné pro mobilizaci (Izrael je válce), i když asi polovina dopravních projektů se staví, ale i jejich tempo je zpomalené, protože akutně schází řidiči strojů a taky "zedníci" slouží u inženýrů IDF pro zajišťování krytů a odolnosti domů a s tím také souvisí překlopení produkce u stavebních producentů
fotogalerie prací:
* populace meziročně vzrostla o 1,2% nebo 118 tisíc
* z toho bylo 78,6% Židů, 20,8% Arabů
Celkem zemřelo 55 tis. lidí, narodilo se 183 tisíc. Do země imigrovalo 33 tisíc a emigrovalo z ní 43 tisíc lidí.
Pro metro v Tel Avivu se budou muset odkoupit pozemky / budovy v celkových nákladech min. 10 mld. NIS.
https://en.globes.co.il/en/article-comp ... 1001490864
Vedle dálničního tahu 6 se mezi uzlem Nitzani Oz a železničním uzlem Hamed (trasa 531) staví a modernizuje 20 km sekce B projektu Eastern Rail včetně stanice Taiba. Na dosah je P+R a další dopravní zázemí. Dálnice se v uvedeném rozsahu také již modernizovala. V sekci B budou celkem 3 stanice pro celou strukturu veřejné dopravy v oblasti. Stanice Tira již stojí a v plánu je ještě stanice KPS North.
staveniště je nyní prakticky liduprázdné pro mobilizaci (Izrael je válce), i když asi polovina dopravních projektů se staví, ale i jejich tempo je zpomalené, protože akutně schází řidiči strojů a taky "zedníci" slouží u inženýrů IDF pro zajišťování krytů a odolnosti domů a s tím také souvisí překlopení produkce u stavebních producentů
fotogalerie prací: