Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus
-
- Příspěvky: 733
- Registrován: 22.9.2009 20:02:33
Re: Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus
Tak jsem si to pustil celé....
Komunikace I/18 byla projektovaná jako silnice pro zásobování a případný ústup naší armády...
A samozřejmě pro místní dopravu...
Rozhodně ne jako dálková silnice Plzeň - Moravská Ostrava...
Žďákovský most byl reálně projektován jako velké - gigantické přemostění Vltavy od poloviny dvacátých let... A jako součást dálkové silnice Plzeň - Moravská Ostrava...
Pokud by si pán došel do NA... A hrabal se tam polovinu času co já... Tak by neplácal takové nesmysly...
Dálnice v Chřibech je na 1, ale v
Pražský okruh to samé...
Bohužel natočit kloudný dokument je zde (v ČR) nemožné...
Komunikace I/18 byla projektovaná jako silnice pro zásobování a případný ústup naší armády...
A samozřejmě pro místní dopravu...
Rozhodně ne jako dálková silnice Plzeň - Moravská Ostrava...
Žďákovský most byl reálně projektován jako velké - gigantické přemostění Vltavy od poloviny dvacátých let... A jako součást dálkové silnice Plzeň - Moravská Ostrava...
Pokud by si pán došel do NA... A hrabal se tam polovinu času co já... Tak by neplácal takové nesmysly...
Dálnice v Chřibech je na 1, ale v
Pražský okruh to samé...
Bohužel natočit kloudný dokument je zde (v ČR) nemožné...
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus
Autor má opravdu široký záběr a jeho produktivita je obdivuhodná (vše za dva roky):
Největší záhady české historie
Největší záhady kriminalistiky
Přísně tajné skandály
Štěchovický poklad – konec legend
Největší záhady české historie
Největší záhady kriminalistiky
Přísně tajné skandály
Štěchovický poklad – konec legend
-
- Příspěvky: 5416
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus
To jsou dokumenty ala senzace, z faktů si vyberou jen co se jim hodí.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus
Já bych se zdráhal použít slovo dokument. Problém není selekce faktů, ale výroba "faktů".
-
- Příspěvky: 970
- Registrován: 22.7.2011 10:54:46
- Bydliště: Praha, SOKP km 50 st.
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus
Asi nebude neostřejší tužka v penálu českých badatelů, ale shrnul bych to tak, že si své posluchače a followery najde, a mohu mu odpustit jistou autorskou zkratku, jeho publikační činnost míří k propagaci tématu širší veřejnosti bažící po mýtech a tajemstvích. Osobně - beru na vědomí.
Fakta sleduji pozorně u pana Tomas 1975.
Fakta sleduji pozorně u pana Tomas 1975.
-
- VIP
- Příspěvky: 23049
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus
Je prozkoumána raná historie dálnic v Rakousku se zaměřením na nacistickou éru
Nový výzkumný projekt na léta 1935 až 1950, zvláštní zohlednění témat světa práce, politiky zaměstnanosti a nucené práce
Z iniciativy a financovaného partnerem mobility a provozovatelem infrastruktury ASFINAG zahájila Rakouská společnost pro soudobé dějiny pod vedením projektu Dr. Bertrand Perz, univerzitní profesor Institutu pro soudobé dějiny na Vídeňské univerzitě a uznávaný odborník na nacistické dějiny, dvouletý výzkumný projekt rané historie dálnic v Rakousku.
https://www.asfinag.at/ueber-uns/presse ... f-ns-zeit/
„Poprvé se prověřují počátky výstavby dálnic v období národního socialismu pro celý rakouský stát. Tímto výzkumným projektem chceme jako společnost v republice převzít společenskou odpovědnost za vyrovnání se s temnou historickou kapitolou,“ říkají členové představenstva ASFINAG Hartwig Hufnagl a Josef Fiala.
Ministryně pro ochranu klimatu Leonore Gewesslerová: „Vyrovnání se s nacionálním socialismem na všech úrovních je mnohem víc než jen symbolické gesto. Protože nikdy nezapomenout je víc než jen vzpomínat. Je to úkol pro nás všechny tady a teď. Projekty jako ASFINAG mají proto velký význam pro historické zpracování této hrozné doby u nás.
Výzkumný projekt slibuje nové poznatky
Z iniciativy ASFINAG má být vědecky zpracována raná historie dálnic v Rakousku v letech 1935 až 1950 se zaměřením na témata světa práce, politiky zaměstnanosti a nucené práce civilních zahraničních pracovníků a válečných zajatců v nacistické éry.
Profesor Bertrand Perz k plánované studii: „Dálnice jsou nezbytnou součástí našeho životního prostředí, druhá republika je charakteristická jejich výstavbou. Projekt nabízí příležitost zacelit důležitou mezeru ve výzkumu týkajícím se počátků výstavby dálnic v Rakousku během období národního socialismu. Nejen, že lze vyvrátit mnohé mýty o stavbě dálnice za nacistické éry, ale poprvé se také systematicky zkoumá masivní využívání nucené práce.“
Za tímto účelem jsou prameny v národních i zahraničních archivech hodnoceny výzkumným týmem pod vedením Perze. Týmu jsou zpřístupněny i rozsáhlé dokumenty z 30. a 40. let 20. století. Ty se dostaly ze zásob německé říšské dálnice (RAB) přes spolkové země pověřené správou dálnice za druhé republiky do archivu společnosti ASFINAG, která byla založena v roce 1982. Výsledky tohoto výzkumného projektu mají být veřejnosti představeny v obsáhlé publikaci zhruba do dvou let.
Počátky výstavby dálnic v době národního socialismu
Plány na dálnici vznikaly již za první republiky. Jen pár dní po anšlusu Rakouska však došlo k propagandisticky zinscenovanému slavnostnímu zahájení (7. dubna 1938) na stavbu říšské dálnice na Walserbergu u Salcburku. Trasa ze Salcburku do Vídně měla být postavena do tří let. Koncem roku 1941 byly veškeré stavební práce zastaveny kvůli válce. Do té doby mohly být v Rakousku a v tzv. „Ostmarku“ dokončeny pouze dva krátké úseky u Salzburgu. V některých případech však již značně pokročily zemní práce a výstavba mostů podél dnešních dálnic Západní, Tauernská a Vídeňský vnější okruh – tak daleko, že na ně mohly od 50. let navazovat stavební aktivity druhé republiky.
Plánovaná říšská dálniční síť (1938)
Nový výzkumný projekt na léta 1935 až 1950, zvláštní zohlednění témat světa práce, politiky zaměstnanosti a nucené práce
Z iniciativy a financovaného partnerem mobility a provozovatelem infrastruktury ASFINAG zahájila Rakouská společnost pro soudobé dějiny pod vedením projektu Dr. Bertrand Perz, univerzitní profesor Institutu pro soudobé dějiny na Vídeňské univerzitě a uznávaný odborník na nacistické dějiny, dvouletý výzkumný projekt rané historie dálnic v Rakousku.
https://www.asfinag.at/ueber-uns/presse ... f-ns-zeit/
„Poprvé se prověřují počátky výstavby dálnic v období národního socialismu pro celý rakouský stát. Tímto výzkumným projektem chceme jako společnost v republice převzít společenskou odpovědnost za vyrovnání se s temnou historickou kapitolou,“ říkají členové představenstva ASFINAG Hartwig Hufnagl a Josef Fiala.
Ministryně pro ochranu klimatu Leonore Gewesslerová: „Vyrovnání se s nacionálním socialismem na všech úrovních je mnohem víc než jen symbolické gesto. Protože nikdy nezapomenout je víc než jen vzpomínat. Je to úkol pro nás všechny tady a teď. Projekty jako ASFINAG mají proto velký význam pro historické zpracování této hrozné doby u nás.
Výzkumný projekt slibuje nové poznatky
Z iniciativy ASFINAG má být vědecky zpracována raná historie dálnic v Rakousku v letech 1935 až 1950 se zaměřením na témata světa práce, politiky zaměstnanosti a nucené práce civilních zahraničních pracovníků a válečných zajatců v nacistické éry.
Profesor Bertrand Perz k plánované studii: „Dálnice jsou nezbytnou součástí našeho životního prostředí, druhá republika je charakteristická jejich výstavbou. Projekt nabízí příležitost zacelit důležitou mezeru ve výzkumu týkajícím se počátků výstavby dálnic v Rakousku během období národního socialismu. Nejen, že lze vyvrátit mnohé mýty o stavbě dálnice za nacistické éry, ale poprvé se také systematicky zkoumá masivní využívání nucené práce.“
Za tímto účelem jsou prameny v národních i zahraničních archivech hodnoceny výzkumným týmem pod vedením Perze. Týmu jsou zpřístupněny i rozsáhlé dokumenty z 30. a 40. let 20. století. Ty se dostaly ze zásob německé říšské dálnice (RAB) přes spolkové země pověřené správou dálnice za druhé republiky do archivu společnosti ASFINAG, která byla založena v roce 1982. Výsledky tohoto výzkumného projektu mají být veřejnosti představeny v obsáhlé publikaci zhruba do dvou let.
Počátky výstavby dálnic v době národního socialismu
Plány na dálnici vznikaly již za první republiky. Jen pár dní po anšlusu Rakouska však došlo k propagandisticky zinscenovanému slavnostnímu zahájení (7. dubna 1938) na stavbu říšské dálnice na Walserbergu u Salcburku. Trasa ze Salcburku do Vídně měla být postavena do tří let. Koncem roku 1941 byly veškeré stavební práce zastaveny kvůli válce. Do té doby mohly být v Rakousku a v tzv. „Ostmarku“ dokončeny pouze dva krátké úseky u Salzburgu. V některých případech však již značně pokročily zemní práce a výstavba mostů podél dnešních dálnic Západní, Tauernská a Vídeňský vnější okruh – tak daleko, že na ně mohly od 50. let navazovat stavební aktivity druhé republiky.
Plánovaná říšská dálniční síť (1938)
-
- Příspěvky: 733
- Registrován: 22.9.2009 20:02:33
Re: Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus
Tak to jsem zvědavej na co přijdou, nemaj tam vůbec dalnice z Vídně na Brno, z Lince na Budějovice, Vídeňský okruh...a to že pár dní po anšlusu začali stavět Salzburg - Vídeň není žádné umění, traséři a projektanti RAG se od podzimu 1936 motali v trase jako turisti...je to zaznamenané v pamětech několika německých projektantů....
Re: Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus
Tomasi, nemůžeš se trochu rozepsat o těch traserech okolo 1936 ? To zní velmi zajímavě !
-
- Příspěvky: 462
- Registrován: 24.1.2023 19:51:36
- Bydliště: Königsberg, Preußens, Bundesrepublik Großdeutschland
Re: Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus
Člověk si může jen představovat, jak by to bylo fajn, kdyby se Hitler místo do války pustil do stavění.
„Tohle měl být 4pruh.“ (Ať to nemusím psát všude.)
Vize sítě silnic a dálnic ČR (Aktualizováno 2024/01/08.) S je 4pruh, M je střídavý 3pruh, oba s MÚK, SMV.
Uvozovky jsou „ a “, desetinná je ČÁRKA, symbol je měny za číslem!
Vize sítě silnic a dálnic ČR (Aktualizováno 2024/01/08.) S je 4pruh, M je střídavý 3pruh, oba s MÚK, SMV.
Uvozovky jsou „ a “, desetinná je ČÁRKA, symbol je měny za číslem!
-
- Příspěvky: 733
- Registrován: 22.9.2009 20:02:33
Re: Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus
Ono na tom kote není zase tak moc zajímavého...
Zhruba v záři 1936 byl vydán (Todt) příkaz k přípravě stavby této dálnice. Německo bylo nacistické a Rakousko mělo k demokracii taky poměrně daleko. Místní specifický fašismus se zdál mnohým ,,měkký" a rádi spolupracovali s Němci. Nejprve byly obstarány mapové podklady a za pomoci místních fašistů se němečtí projektanti pohybovali v trase... Zástěrka byla, že to jsou turisté... Todt se snažil o nějakou smlouvu mezi Rakouskem a Německem na stavbu dálnice s tím, že by Německo pomohlo technicky, případně finančně... Dálnice Salzburg - Linec - Vídeň a Passau - Linec....
A byly tak oprásknutý, že se na mnoha místech kopali i sondy geo průzkumu...
Něco k tomu je v Bundesarchivu... Třeba i cesťáky (vyučtování) z těchto akcí...
Bernhard Grothe, který byl později jako zmocněnec Todta v Praze se toho účastnil taky... Jako krytí mohla jet i manželka nebo...
Takže proč ne... A sepsané vzpomínky, které jsem viděl jsou velmi pozitivní....
Zhruba v záři 1936 byl vydán (Todt) příkaz k přípravě stavby této dálnice. Německo bylo nacistické a Rakousko mělo k demokracii taky poměrně daleko. Místní specifický fašismus se zdál mnohým ,,měkký" a rádi spolupracovali s Němci. Nejprve byly obstarány mapové podklady a za pomoci místních fašistů se němečtí projektanti pohybovali v trase... Zástěrka byla, že to jsou turisté... Todt se snažil o nějakou smlouvu mezi Rakouskem a Německem na stavbu dálnice s tím, že by Německo pomohlo technicky, případně finančně... Dálnice Salzburg - Linec - Vídeň a Passau - Linec....
A byly tak oprásknutý, že se na mnoha místech kopali i sondy geo průzkumu...
Něco k tomu je v Bundesarchivu... Třeba i cesťáky (vyučtování) z těchto akcí...
Bernhard Grothe, který byl později jako zmocněnec Todta v Praze se toho účastnil taky... Jako krytí mohla jet i manželka nebo...
Takže proč ne... A sepsané vzpomínky, které jsem viděl jsou velmi pozitivní....
-
- VIP
- Příspěvky: 23049
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus
Tak ale to on se do toho stavění taky pustil. Snížil tím mj. prudce nezaměstnanost a nalil naději do národu a byl za to dlouho opěvován. Za jeho vlády se relevantně postavilo toho opravdu hodně, dálnice nevyjímaje. Všeobecně se stavělo jako o život všechno možný. Jak přišla válka, tak nejdříve byl nedostatek kapacit v průmyslu, protože byl předse jen kapacitama jinde. Poté byla problém i ta práce - pracovní síla. Pak byla problém logistika - dopravit všechno na určená místa v požadované doby, protože nákladní doprava se přesměrovala pro armádu. Pak se tam nakonec přesměrovalo všechno a výstavba se dostala někam na 30% výkon. Pak se jen posouval datum v harmonogramech. Pak se musela stavební činnost přerušit až pozastavit na mnoha projektech a byl již existenční problém udržet výrobu v průmyslu; nástup žen a mladších kluků. No a pak to nemělo větší smysl, protože byl nálet za náletem a sen o (nejen) německé dálniční síti se rozplynul.NullDeVoid píše: ↑10.3.2023 14:34:08 Člověk si může jen představovat, jak by to bylo fajn, kdyby se Hitler místo do války pustil do stavění.
Naštěstí p. Speer neuposlechl rozkaz a nezničil to, co v Německu ještě stálo. A velká většina toho co se opravilo po válce, tak se obnovilo v trasách kde to bylo a další dekády se rozvíjejí na podkladech "za Hitlera". Speer ostatně přežil - nebyl popraven. A to si jej neidealizujme, stál za pracovním programem, který neoplýval lidskostí. Ale ze všech těch pohlavářů byl snad nejméně špatným.
Ta výstavba, kterou Hitler zavedl sloužila výhradně jako 1. pilíř k získání důvěry v režim. Ale není pochyb, když by válku vyhrál, tak by patrně byla ta říše protkaná dálnicemi ... každá říše potřebuje rychlou moderní komunikaci k zajištění její správy.
Pointou ale je, že on nemohl zajistit tuto výstavbu bez té války.
-
- Příspěvky: 462
- Registrován: 24.1.2023 19:51:36
- Bydliště: Königsberg, Preußens, Bundesrepublik Großdeutschland
Re: Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus
No, udělal to špatně. Měl zajistit takovou výstavbu, kterou lze udržitelně dlouhodobě…udržet.
Po Sudetech se měl přeorientovat k získání (diplomaticky) bývalého území Německa z roku 1914. Elsaß-Lothringen a Nord Schleswig jim prostě patří, Eupen-Malmedy, Posen a Danzig taky. Nebo aspoň tenkrát, v téhle době to nemá smysl.
Přijde mi, že do války šel příliš brzo, ještě nebyl připravený.
Po Sudetech se měl přeorientovat k získání (diplomaticky) bývalého území Německa z roku 1914. Elsaß-Lothringen a Nord Schleswig jim prostě patří, Eupen-Malmedy, Posen a Danzig taky. Nebo aspoň tenkrát, v téhle době to nemá smysl.
Přijde mi, že do války šel příliš brzo, ještě nebyl připravený.
„Tohle měl být 4pruh.“ (Ať to nemusím psát všude.)
Vize sítě silnic a dálnic ČR (Aktualizováno 2024/01/08.) S je 4pruh, M je střídavý 3pruh, oba s MÚK, SMV.
Uvozovky jsou „ a “, desetinná je ČÁRKA, symbol je měny za číslem!
Vize sítě silnic a dálnic ČR (Aktualizováno 2024/01/08.) S je 4pruh, M je střídavý 3pruh, oba s MÚK, SMV.
Uvozovky jsou „ a “, desetinná je ČÁRKA, symbol je měny za číslem!
Re: Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus
jako všechna výstavba i ta fýrerova probíhala na dluh
a ten začal být tak zajímavý, že bylo třeba zajistit zdroje
svou politikou ovšem nezpůsobil nárůst investorů, nýbrž jejich odliv
tak se začaly zdroje hledat válkou
a ve válce potřebujete zbrojit a ne budovat sociální systém
skutečnost, že po válce výstavba pokračovala, je podobná situaci u nás, kdy pozemky byly vyřešeny a odpůrci rovněž
a ten začal být tak zajímavý, že bylo třeba zajistit zdroje
svou politikou ovšem nezpůsobil nárůst investorů, nýbrž jejich odliv
tak se začaly zdroje hledat válkou
a ve válce potřebujete zbrojit a ne budovat sociální systém
skutečnost, že po válce výstavba pokračovala, je podobná situaci u nás, kdy pozemky byly vyřešeny a odpůrci rovněž
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
-
- Příspěvky: 5416
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus
Opěvování dálnic stavěných nacisty je stejné jako opěvování panelových sídlišť stavěných komunisty. Obojí mělo víc strategický a politický význam než nějakou péči o lid. Dnes je to podobné. Někteří voliči slyší na levné bydlení pro všechny a jiní zase slyší na budování dálnic. Co je alespoň chválihodné, že ve 30.-40. letech se bez ohledu na režim projektovalo a stavělo zajímavě a kvalitně. A to je to, co na německých dálnicích můžeme obdivovat. Stejně jako na římských stavbách, budovaných tyrany.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus
Tak ony i ty cisarske silnice se budovaly hlavne pro presuny vojsk. "Prosty lid" z toho profitoval az sekundarne.
Re: Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus
Na D1 bylo zase letiště, takže prostý lid...
-
- Příspěvky: 733
- Registrován: 22.9.2009 20:02:33
Re: Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus
Nové video, především dobové snímky, perfektní práce finišerů při pokládce cementobetonové vozovky....a mnoho dalších...
Hitlerova dálnice na Moravě | Mýty a fakta (youtube.com)
Hitlerova dálnice na Moravě | Mýty a fakta (youtube.com)
-
- Příspěvky: 733
- Registrován: 22.9.2009 20:02:33
-
- Příspěvky: 733
- Registrován: 22.9.2009 20:02:33
Re: Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus
Pokud se bude někdo v Brně a okolí příští víkend nudit...
https://www.knihovnaostopovice.cz/podro ... ktury-2024
https://www.knihovnaostopovice.cz/podro ... ktury-2024