Je prozkoumána raná historie dálnic v Rakousku se zaměřením na nacistickou éru
Nový výzkumný projekt na léta 1935 až 1950, zvláštní zohlednění témat světa práce, politiky zaměstnanosti a nucené práce
Z iniciativy a financovaného partnerem mobility a provozovatelem infrastruktury ASFINAG zahájila Rakouská společnost pro soudobé dějiny pod vedením projektu Dr. Bertrand Perz, univerzitní profesor Institutu pro soudobé dějiny na Vídeňské univerzitě a uznávaný odborník na nacistické dějiny,
dvouletý výzkumný projekt rané historie dálnic v Rakousku.
https://www.asfinag.at/ueber-uns/presse ... f-ns-zeit/
„
Poprvé se prověřují počátky výstavby dálnic v období národního socialismu pro celý rakouský stát. Tímto výzkumným projektem chceme jako společnost v republice převzít společenskou odpovědnost za vyrovnání se s temnou historickou kapitolou,“ říkají členové představenstva ASFINAG Hartwig Hufnagl a Josef Fiala.
Ministryně pro ochranu klimatu Leonore Gewesslerová: „Vyrovnání se s nacionálním socialismem na všech úrovních je mnohem víc než jen symbolické gesto. Protože nikdy nezapomenout je víc než jen vzpomínat. Je to úkol pro nás všechny tady a teď. Projekty jako ASFINAG mají proto velký význam pro historické zpracování této hrozné doby u nás.
Výzkumný projekt slibuje nové poznatky
Z iniciativy ASFINAG má být vědecky zpracována raná historie dálnic v Rakousku v letech 1935 až 1950 se zaměřením na témata světa práce, politiky zaměstnanosti a nucené práce civilních zahraničních pracovníků a válečných zajatců v nacistické éry.
Profesor Bertrand Perz k plánované studii: „Dálnice jsou nezbytnou součástí našeho životního prostředí, druhá republika je charakteristická jejich výstavbou. Projekt nabízí příležitost zacelit důležitou mezeru ve výzkumu týkajícím se počátků výstavby dálnic v Rakousku během období národního socialismu. Nejen, že lze vyvrátit mnohé mýty o stavbě dálnice za nacistické éry, ale poprvé se také systematicky zkoumá masivní využívání nucené práce.“
Za tímto účelem jsou prameny v národních i zahraničních archivech hodnoceny výzkumným týmem pod vedením Perze.
Týmu jsou zpřístupněny i rozsáhlé dokumenty z 30. a 40. let 20. století. Ty se dostaly ze zásob německé říšské dálnice (RAB) přes spolkové země pověřené správou dálnice za druhé republiky do archivu společnosti ASFINAG, která byla založena v roce 1982. Výsledky tohoto výzkumného projektu mají být veřejnosti představeny v obsáhlé publikaci zhruba do dvou let.
Počátky výstavby dálnic v době národního socialismu
Plány na dálnici vznikaly již za první republiky. Jen pár dní po anšlusu Rakouska však došlo k propagandisticky zinscenovanému slavnostnímu zahájení (7. dubna 1938) na stavbu říšské dálnice na Walserbergu u Salcburku. Trasa ze Salcburku do Vídně měla být postavena do tří let. Koncem roku 1941 byly veškeré stavební práce zastaveny kvůli válce. Do té doby mohly být v Rakousku a v tzv. „Ostmarku“ dokončeny pouze dva krátké úseky u Salzburgu. V některých případech však již značně pokročily zemní práce a výstavba mostů podél dnešních dálnic Západní, Tauernská a Vídeňský vnější okruh – tak daleko, že na ně mohly od 50. let navazovat stavební aktivity druhé republiky.
Plánovaná říšská dálniční síť (1938)

- 7.JPG (95.84 KiB) Zobrazeno 4880 x