Bosna a Hercegovina
-
- Příspěvky: 5488
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Bosna a Hercegovina
Na to si jistě myslelo. Kdyby se po světě nedalo stavět v tektonických oblastech, nestály by tam mrakodrapy
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Bosna a Hercegovina
Honey, mrakodrapy jsou o dost jiná konstrukce než mosty. Pod mrakodrapy může být "plovoucí" základová deska, která nedovolí roztržení mrakodrapu a stabilizuje jej. U mostu jde o kombinaci samonosných prvků a jejich pevného kotvení do matečné horniny, která, když se pohne, může destruovat celou samonosnou konstrukci. Ostatně, víme, co dělá zemětřesení s běžnými silnicemi. Kotevní body v terému pak fungují jako ta silnice - oddálí se nebo se přiblíží a odnese to most. Dilatace ani flexi prvky nejsou zde řešení, pohyby zemského povrchu přesahují jejich možnosti.
-
- VIP
- Příspěvky: 23237
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Bosna a Hercegovina
volně přeloženo
Podle oficiálních stránek JP Highways Federace Bosny a Hercegoviny jsou ve výstavbě tyto dálniční úseky: Putnikovo brdo - Medakovo, Medakovo - Ozimice, Poprikuše - Nemila, Nemila - Vranduk, Vranduk - Ponirak, Ponirak - Vraca, Počitelj - trasa Zvirovići LOT 1; LOT 2 Most Počitelj.
Ve výstavbě je celkem 61 kilometrů dálnice.
Práce na rychlostních komunikacích zahrnují BC Prača - Goražde (tunel Hranjen), okruh Sarajevo (LOT 3B) a BC Lašva - Nević polje (LOT 5). JP Highways of the Federation of BaH oznamuje zvýšení počtu aktivních stavenišť v následujících měsících, píše Večernji list BaH.
Do konce roku se předpokládá zahájení prací na úsecích Mostar jih - tunel Kvanj, tunel Kvanj - Buna, Mostar sever - Mostar jih. V září by měla začít stavba tunelu Prenj, nejsložitějšího zařízení na koridoru Vc.
Tento tunel bude dlouhý 11 kilometrů, což z něj dělá devátý nejdelší silniční tunel v Evropě a první v Bosně a Hercegovině, který překročí hranici šesti kilometrů. Celková hodnota projektu je asi 800 milionů marek. Vznikne tak dalších 58 kilometrů dálnice.
Práce na úseku Počitelj - Zvirovići a na 11kilometrovém mostě Počitelj, který vede k hranici s Chorvatskem, se chýlí ke konci. Po dokončení prací bude zprovozněno 11 kilometrů dálnice na koridoru Vc. Subdivize Počitelj - Zvirovići je součástí úseku Počitelj - Bijača.
Dokončení prací umožní zprovoznění 7,2 kilometru dlouhého dělení Buna - Počitelj, které bylo dokončeno v polovině roku 2021, ale nebylo funkční z důvodu zpoždění prací na dělení Počitelj - Zvirovići.
Práce na úseku Vranduk - Ponirak o délce 5,3 kilometru pokračovaly a termín dokončení byl prodloužen do 31. března 2026. Termín dokončení prací na 5,7kilometrovém úseku Nemila-Vranduk je prodloužen do 2. července letošního roku, dokončení prací na 5,5kilometrovém úseku Poprikuše-Nemila se předpokládá do konce roku. Ve stejném období se předpokládá i dokončení prací na dílčí části Ponirak - Vraca, tedy tunelu Zenica.
Dokončení prací na podúseku tunelu Putnikovo brdo - Medakovo o délce 8,5 km a Medakovo - Ozimice v délce 21,3 km se předpokládá v květnu 2025, resp. květnu 2026. Z celkem 325 kilometrů dálnice na koridoru Vc je zatím postaveno 127 kilometrů.
Koridor Vc spojuje Maďarsko, Chorvatsko a Bosnu a Hercegovinu na trase Budapešť - Osijek - Sarajevo - Ploče a zlepšuje spojení Bosny a Hercegoviny se sousedními zeměmi a zlepšuje ekonomický rozvoj.
Projekt má silnou podporu od vlády FBiH a očekává se, že umožní lepší integraci země do evropských hospodářských a sociálních struktur.
+
Koncem srpna nebo začátkem září bude otevřen most na koridoře Vc, který spojuje Bosnu a Hercegovinu s Evropskou unií. Tento působivý objekt, nejvyšší na celé trase, se nachází na podcelku Počitelj – Žirovići.
Přestože se během výstavby často nazýval Počiteljski most, oficiálně bude pojmenovat "Hercegovina". Tyto informace pro RTV Herceg-Bosne uvedl Denis Lasic, v. d. ředitel Dálniční federace Bosny a Hercegoviny.
Hercegovinský most je navržen jako kontinuální předpjatý hřebenový most s hlavním rozpětím 147 metrů a v mostě je instalováno značné množství materiálů: jde o 38 000 krychlových metrů betonu, 9 000 tun výztuže a 1500 tun přednapínacích kabelů hydroizolace.
Dodavatelem je konsorcium sestávající z: Azvirt Limited Company (Ázerbájdžán), Sinohydro Corporation Limited (Čína) a Powerchina Roadbridge Group Co. Ltd.
Výstavba mostu Hercegoviny je financována z prostředků Evropské investiční banky (EIB) a grantů Evropské unie v rámci investičního rámce západního Balkánu (WBIF) a celková hodnota prací je 28 114 889,53 eur bez DPH.
nedávné záběry z výstavby:
Podle oficiálních stránek JP Highways Federace Bosny a Hercegoviny jsou ve výstavbě tyto dálniční úseky: Putnikovo brdo - Medakovo, Medakovo - Ozimice, Poprikuše - Nemila, Nemila - Vranduk, Vranduk - Ponirak, Ponirak - Vraca, Počitelj - trasa Zvirovići LOT 1; LOT 2 Most Počitelj.
Ve výstavbě je celkem 61 kilometrů dálnice.
Práce na rychlostních komunikacích zahrnují BC Prača - Goražde (tunel Hranjen), okruh Sarajevo (LOT 3B) a BC Lašva - Nević polje (LOT 5). JP Highways of the Federation of BaH oznamuje zvýšení počtu aktivních stavenišť v následujících měsících, píše Večernji list BaH.
Do konce roku se předpokládá zahájení prací na úsecích Mostar jih - tunel Kvanj, tunel Kvanj - Buna, Mostar sever - Mostar jih. V září by měla začít stavba tunelu Prenj, nejsložitějšího zařízení na koridoru Vc.
Tento tunel bude dlouhý 11 kilometrů, což z něj dělá devátý nejdelší silniční tunel v Evropě a první v Bosně a Hercegovině, který překročí hranici šesti kilometrů. Celková hodnota projektu je asi 800 milionů marek. Vznikne tak dalších 58 kilometrů dálnice.
Práce na úseku Počitelj - Zvirovići a na 11kilometrovém mostě Počitelj, který vede k hranici s Chorvatskem, se chýlí ke konci. Po dokončení prací bude zprovozněno 11 kilometrů dálnice na koridoru Vc. Subdivize Počitelj - Zvirovići je součástí úseku Počitelj - Bijača.
Dokončení prací umožní zprovoznění 7,2 kilometru dlouhého dělení Buna - Počitelj, které bylo dokončeno v polovině roku 2021, ale nebylo funkční z důvodu zpoždění prací na dělení Počitelj - Zvirovići.
Práce na úseku Vranduk - Ponirak o délce 5,3 kilometru pokračovaly a termín dokončení byl prodloužen do 31. března 2026. Termín dokončení prací na 5,7kilometrovém úseku Nemila-Vranduk je prodloužen do 2. července letošního roku, dokončení prací na 5,5kilometrovém úseku Poprikuše-Nemila se předpokládá do konce roku. Ve stejném období se předpokládá i dokončení prací na dílčí části Ponirak - Vraca, tedy tunelu Zenica.
Dokončení prací na podúseku tunelu Putnikovo brdo - Medakovo o délce 8,5 km a Medakovo - Ozimice v délce 21,3 km se předpokládá v květnu 2025, resp. květnu 2026. Z celkem 325 kilometrů dálnice na koridoru Vc je zatím postaveno 127 kilometrů.
Koridor Vc spojuje Maďarsko, Chorvatsko a Bosnu a Hercegovinu na trase Budapešť - Osijek - Sarajevo - Ploče a zlepšuje spojení Bosny a Hercegoviny se sousedními zeměmi a zlepšuje ekonomický rozvoj.
Projekt má silnou podporu od vlády FBiH a očekává se, že umožní lepší integraci země do evropských hospodářských a sociálních struktur.
+
Koncem srpna nebo začátkem září bude otevřen most na koridoře Vc, který spojuje Bosnu a Hercegovinu s Evropskou unií. Tento působivý objekt, nejvyšší na celé trase, se nachází na podcelku Počitelj – Žirovići.
Přestože se během výstavby často nazýval Počiteljski most, oficiálně bude pojmenovat "Hercegovina". Tyto informace pro RTV Herceg-Bosne uvedl Denis Lasic, v. d. ředitel Dálniční federace Bosny a Hercegoviny.
Hercegovinský most je navržen jako kontinuální předpjatý hřebenový most s hlavním rozpětím 147 metrů a v mostě je instalováno značné množství materiálů: jde o 38 000 krychlových metrů betonu, 9 000 tun výztuže a 1500 tun přednapínacích kabelů hydroizolace.
Dodavatelem je konsorcium sestávající z: Azvirt Limited Company (Ázerbájdžán), Sinohydro Corporation Limited (Čína) a Powerchina Roadbridge Group Co. Ltd.
Výstavba mostu Hercegoviny je financována z prostředků Evropské investiční banky (EIB) a grantů Evropské unie v rámci investičního rámce západního Balkánu (WBIF) a celková hodnota prací je 28 114 889,53 eur bez DPH.
nedávné záběry z výstavby:
Re: Bosna a Hercegovina
No, ty mostní stavby jsou impozantní. Pořád mi tam ale bliká to varovné světélko - co když se hne země?
-
- VIP
- Příspěvky: 23237
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Bosna a Hercegovina
V Bosně a Hercegovině byl v polovině července proražen prozatím nejdelší dálniční tunel v zemi - tunel Golubinja v délce 3,6 km.
https://www.jpautoceste.ba/probijen-tun ... ridoru-vc/
V současnosti jde o nejdelší silniční tunel budovaný v Bosně a Hercegovině v oblasti obce Žepče v rámci úseku dálnice na koridoru Vc Poprikuše - Nemila, jehož celková délka je 5,5 kilometru. Hodnota nasmlouvaných prací činí 251,1 mil. € bez DPH a dokončení prací je plánováno na polovinu příštího roku.
Ředitel federálního dálničního podniku mj. uvedl, že ve druhé polovině roku 2026 má být Koridor Vc (aneb dálnice A1) v části od Sarajeva až po Sávu, tedy horní část koridoru již souvisle v provozu.
https://www.jpautoceste.ba/probijen-tun ... ridoru-vc/
V současnosti jde o nejdelší silniční tunel budovaný v Bosně a Hercegovině v oblasti obce Žepče v rámci úseku dálnice na koridoru Vc Poprikuše - Nemila, jehož celková délka je 5,5 kilometru. Hodnota nasmlouvaných prací činí 251,1 mil. € bez DPH a dokončení prací je plánováno na polovinu příštího roku.
Ředitel federálního dálničního podniku mj. uvedl, že ve druhé polovině roku 2026 má být Koridor Vc (aneb dálnice A1) v části od Sarajeva až po Sávu, tedy horní část koridoru již souvisle v provozu.
Re: Bosna a Hercegovina
MOST POČITELJ - KORIDOR 5C
-
- VIP
- Příspěvky: 23237
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Bosna a Hercegovina
informace ze začátku roku:
Srbská republika Bosny a Hercegoviny angažovala společnost China Road and Bridge Corporation, aby přestavěla 15 km silnice kolem Humu v blízkosti hranic s Černou Horou.
Místní zprávy označují dohodu za memorandum o porozumění a spolupráci na práci, která by stála přibližně 108 milionů eur. Žádné další podrobnosti o práci Srbská republika, která je jedním ze dvou autonomních subjektů, které tvoří Bosnu a Hercegovinu, neuvedla.
Bosna a Hercegovina nedávno podepsala smlouvu o úvěru ve výši 110 milionů EUR s EBRD – Evropskou bankou pro obnovu a rozvoj – na výstavbu části Mostar Sever - Mostar Jih panevropského koridoru 5c.
Evropská unie také poskytne grant ve výši 150 milionů EUR prostřednictvím investičního rámce pro západní Balkán (WBIF) a až 150 milionů EUR bude na projekt zajištěno od místních komerčních bank.
WBIF je společná iniciativa Evropské unie, finančních institucí, bilaterálních dárců a vlád zemí západního Balkánu. Poskytuje financování a technickou pomoc strategickým investicím v odvětví energetiky, životního prostředí, sociálních věcí, dopravy a digitální infrastruktury. Podporuje také rozvojové iniciativy soukromého sektoru.
Srbská republika Bosny a Hercegoviny angažovala společnost China Road and Bridge Corporation, aby přestavěla 15 km silnice kolem Humu v blízkosti hranic s Černou Horou.
Místní zprávy označují dohodu za memorandum o porozumění a spolupráci na práci, která by stála přibližně 108 milionů eur. Žádné další podrobnosti o práci Srbská republika, která je jedním ze dvou autonomních subjektů, které tvoří Bosnu a Hercegovinu, neuvedla.
Bosna a Hercegovina nedávno podepsala smlouvu o úvěru ve výši 110 milionů EUR s EBRD – Evropskou bankou pro obnovu a rozvoj – na výstavbu části Mostar Sever - Mostar Jih panevropského koridoru 5c.
Evropská unie také poskytne grant ve výši 150 milionů EUR prostřednictvím investičního rámce pro západní Balkán (WBIF) a až 150 milionů EUR bude na projekt zajištěno od místních komerčních bank.
WBIF je společná iniciativa Evropské unie, finančních institucí, bilaterálních dárců a vlád zemí západního Balkánu. Poskytuje financování a technickou pomoc strategickým investicím v odvětví energetiky, životního prostředí, sociálních věcí, dopravy a digitální infrastruktury. Podporuje také rozvojové iniciativy soukromého sektoru.
-
- VIP
- Příspěvky: 23237
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Bosna a Hercegovina
Dne 5.9. se do provozu odevzdal 11 km úsek na dálnici A1 aneb evropském koridoru Vc, přičemž inaugurace proběhla 4.9.
Nově otevřená dálnice vede z mimoúrovňové křižovatky Čapljina do mimoúrovňové křižovatky Međugorje. Překračuje nad údolím řeky Neretvy přes "Hercegovinský most", nejvyšší most v zemi. Most Hercegovina je nový název dosavadního stavebního názvu most Počitelj.
A1 provozuje Federace Bosny a Hercegoviny (FBiH), jeden ze dvou subjektů země Bosna a Hercegovina. Provozuje ji společnost JP Autoceste a je zpoplatněna. Dálniční úsek postavilo konsorcium Azvirt, Sinohydro.
info, fotky:
https://www.jpautoceste.ba/svecano-otvo ... rcegovina/
https://www.klix.ba/biznis/privreda/dan ... e_vignette
nájezd na most je v 6:45
tady pak v 7:04
(přibližný) stav dálniční sítě v BiH:
Nově otevřená dálnice vede z mimoúrovňové křižovatky Čapljina do mimoúrovňové křižovatky Međugorje. Překračuje nad údolím řeky Neretvy přes "Hercegovinský most", nejvyšší most v zemi. Most Hercegovina je nový název dosavadního stavebního názvu most Počitelj.
A1 provozuje Federace Bosny a Hercegoviny (FBiH), jeden ze dvou subjektů země Bosna a Hercegovina. Provozuje ji společnost JP Autoceste a je zpoplatněna. Dálniční úsek postavilo konsorcium Azvirt, Sinohydro.
info, fotky:
https://www.jpautoceste.ba/svecano-otvo ... rcegovina/
https://www.klix.ba/biznis/privreda/dan ... e_vignette
nájezd na most je v 6:45
tady pak v 7:04
(přibližný) stav dálniční sítě v BiH:
-
- VIP
- Příspěvky: 23237
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Bosna a Hercegovina
Kromě výše uvedených informací se ještě pověnuji městu Banja Luka resp. Republice srbské. Jak lze navnímat situaci, tak koridor Vc se nestaví na severu, vyjma hraničního úseku. Prioritně se staví část od Banja Luka (v napojení na koridor) dál na jih. Pochopitelně Banja Luka - Sarajevo. Město Banja Luka vyvíjí snahu o zrychlení napojení se na evropskou dálniční síť výstavbou na sever, k čemu přistoupilo i HR tím, že se de facto staví 4- pruh s hraničním mostem (Banja Luka směr sever, most Gradiška, dále pak napojení na HR dálnici A3). Pak jsou snahy postavit i další km v územích entity Rep. srbské. Pak vidíme západní polohu, kde se již před léty informovalo, že se postaví 40 km dálnice na Prijedor.
Cíl byl jasný. Koncese na 30 let pro Čínu, která to měla za 3 roky za 300 mil. postavit a za dobu koncese vybrat 975 mil. €. S tím, že se to podepsalo v 2018 a že se do 3 let začne. V 2021 byl cíl dokončení v 2024. Doposud se nezakoplo. Ale byl oznámený nový cíl a síce rok 2026. Výstavba se má zahájit do konce letošního roku.
https://srpskainfo.com/dionica-duga-oko ... -prijedor/
Hlavním důvodem, pro který se s výstavbou nezačalo byla ekonomická situace projektu. Stojí to na zajištění provozu, aby běželo mýtné. Ale nastala pandemie, nedostatek surovin, válka na UA s inflací. Čína chtěla upravit podmínky smlouvy, ale faktem je pak zadlužení Rep. srbské.
I tak je ale zřejmé, že plynule se nebude dát dostat po dálnici A1 od hranic s HR po Sarajevo dříve, než tomu tak bude přes Banja Luka, ovšem výhodné je to jen pro ty, co žijí v západní polovině Maďarska, Slovenska, Polska a dál na západ od této linie. To nemá nic s tahem na Prijedor, ale až se dostaví tohle spojení HR dálnice A3 - Banja Luka, tak se zvednou příjmy na zvyšné části Banja Luka - dálnice A1 v BiH.
I když by se mohlo zdát, že se tou výstavbou v Rep. srbské odčerpávají zdroje z A1 v BiH, není tomu tak, protože to financování v této entitě si takhle nastavují oni sami. (na úkor jiných výdajů). Koridor A1 se více méně staví hlavně díky úvěrům a grantům. Jakž takž se zplácí ze zdanění PHM a z mýtného.
Cíl byl jasný. Koncese na 30 let pro Čínu, která to měla za 3 roky za 300 mil. postavit a za dobu koncese vybrat 975 mil. €. S tím, že se to podepsalo v 2018 a že se do 3 let začne. V 2021 byl cíl dokončení v 2024. Doposud se nezakoplo. Ale byl oznámený nový cíl a síce rok 2026. Výstavba se má zahájit do konce letošního roku.
https://srpskainfo.com/dionica-duga-oko ... -prijedor/
Hlavním důvodem, pro který se s výstavbou nezačalo byla ekonomická situace projektu. Stojí to na zajištění provozu, aby běželo mýtné. Ale nastala pandemie, nedostatek surovin, válka na UA s inflací. Čína chtěla upravit podmínky smlouvy, ale faktem je pak zadlužení Rep. srbské.
I tak je ale zřejmé, že plynule se nebude dát dostat po dálnici A1 od hranic s HR po Sarajevo dříve, než tomu tak bude přes Banja Luka, ovšem výhodné je to jen pro ty, co žijí v západní polovině Maďarska, Slovenska, Polska a dál na západ od této linie. To nemá nic s tahem na Prijedor, ale až se dostaví tohle spojení HR dálnice A3 - Banja Luka, tak se zvednou příjmy na zvyšné části Banja Luka - dálnice A1 v BiH.
I když by se mohlo zdát, že se tou výstavbou v Rep. srbské odčerpávají zdroje z A1 v BiH, není tomu tak, protože to financování v této entitě si takhle nastavují oni sami. (na úkor jiných výdajů). Koridor A1 se více méně staví hlavně díky úvěrům a grantům. Jakž takž se zplácí ze zdanění PHM a z mýtného.
Re: Bosna a Hercegovina
V jakém stavu je projekt a budování A7 od srbochorvatské A3 k Bjeljině? Mapy.cz ji již ukazují. Na současném přechodu jsou pravidelné kolony a hodiny čekání. Děkuji.
-
- VIP
- Příspěvky: 23237
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Bosna a Hercegovina
Tady k tomu jsou poslední informace: viewtopic.php?p=261159#p261159 a jak to vypadá nyní ... dle některých informací z tohoto roku se má ta rozestavěná část dokončit do konce 2025.
https://bihamk.ba/magazine/novosti/puto ... -2025/1307
doplnění/edit ... 18:44
Bijeljina - Rača:
Práce na dálničním náspu jsou z 50 %. Momentálně se pracuje na druhé vrstvě.
Byla zahájena výstavba dálničních objektů.
Otevření se neočekává před Q4 2026.
uzel Bijeljina:
Na severní straně téhož úseku most přes řeku Sávu:
Další vývoj si sledujte zde: https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... 57#replies
https://bihamk.ba/magazine/novosti/puto ... -2025/1307
doplnění/edit ... 18:44
Bijeljina - Rača:
Práce na dálničním náspu jsou z 50 %. Momentálně se pracuje na druhé vrstvě.
Byla zahájena výstavba dálničních objektů.
Otevření se neočekává před Q4 2026.
uzel Bijeljina:
Na severní straně téhož úseku most přes řeku Sávu:
Další vývoj si sledujte zde: https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... 57#replies
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 3.11.2024 18:47:08, celkem upraveno 1 x.
-
- VIP
- Příspěvky: 23237
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Bosna a Hercegovina
dále, A1 / koridor Vc:
Dne 4.10. byla podepsána nová smlouva na výstavbu úseku tunelu Kvanj - Buna v délce 5,20 kilometru. Projekt bude provádět konsorcium zahrnující China Road and Bridge Corporation (CRBC), AzVirt (Ázerbájdžán) a Hering (Bosna a Hercegovina). Hodnota kontraktu je 125,2 mil. €.
Tento úsek, který je součástí trasy Mostar jih – Buna, zahrnuje několik pozoruhodných staveb: 2,6 km dlouhý tunel Kvanj, 330m viadukt Rotimski Potok a 44m nadjezd Rujevice. Očekává se, že projekt bude dokončen do 30 měsíců. Dálnice bude v plném profilu, tedy i tunel se 2 rourama pro vozidla.
Fondy pro Západní Balkán z EU sem přispějí 24,2 mil. €.
Dne 4.10. byla podepsána nová smlouva na výstavbu úseku tunelu Kvanj - Buna v délce 5,20 kilometru. Projekt bude provádět konsorcium zahrnující China Road and Bridge Corporation (CRBC), AzVirt (Ázerbájdžán) a Hering (Bosna a Hercegovina). Hodnota kontraktu je 125,2 mil. €.
Tento úsek, který je součástí trasy Mostar jih – Buna, zahrnuje několik pozoruhodných staveb: 2,6 km dlouhý tunel Kvanj, 330m viadukt Rotimski Potok a 44m nadjezd Rujevice. Očekává se, že projekt bude dokončen do 30 měsíců. Dálnice bude v plném profilu, tedy i tunel se 2 rourama pro vozidla.
Fondy pro Západní Balkán z EU sem přispějí 24,2 mil. €.
-
- VIP
- Příspěvky: 23237
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Bosna a Hercegovina
více edukace pro zájemce: Konjic - Mostar a tunel Prenj (budoucí trasa A1 / Vc)