Megaprojekt Femern (DE - DK)
Od zahájení stavebních prací na tunelu Fehmarnbelt v létě 2020 se toho stalo hodně. Zjistěte více o stavu stavebních prací na německé a dánské straně v létě 2023 v tomto videu:
a tady již budoucí nová stanice Lolland pro železniční součást projektu:
OBŘÍ STAVEBNICTVÍ FEHMARNBELT: Mega ponorný tunel mezi Německem a Dánskem | SVĚT HD dokument (1h dlouhý)
Evropa - mezistátní spojení
-
- VIP
- Příspěvky: 23389
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
-
- VIP
- Příspěvky: 23389
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Evropa - mezistátní spojení
sledovaný projekt v tématu
Otevření tunelu Fehmarn Belt Tunnel je nastaveno na polovinu roku 2029
Týdně se pro 17,6 km dlouhý tunel Fehmarn Belt Tunnel, který spojí dánský ostrov Lolland s německým ostrovem Fehmarn, vyrábí přibližně 1 500 tun výztuže pro odlévání betonových prvků tunelu.
16.8.2024
Každý 217 m dlouhý tunelový prvek se skládá z devíti 24 m dlouhých sekcí (obrázek s laskavým svolením Femern A/S)
Tunel Fehmarn Belt Tunnel by se mohl otevřít do poloviny roku 2029, částečně díky dvěma robotickým svařovacím strojům, které zrychlily výrobu výztužné oceli pro tunelové prvky.
Týdně se pro stavbu o délce 17,6 km vyrobí kolem 1500 tun výztuže pro odlévání betonových prvků tunelu. Podle klienta Femern, který je součástí 100% státní společnosti Sund & Bælt, budou jednotlivé prvky nakonec spuštěny na místo a spojeny dohromady na dně Baltského moře. Femern má za úkol naplánovat, postavit a provozovat pevné spojení přes Fehmarnbelt mezi Dánskem a Německem.
Ocelářské práce jsou tak důležité, že v roce 2023 byla na hlavním staveništi v Rødbyhavnu na dánském ostrově Lolland zřízena samostatná ocelová výrobní hala. Hala s názvem Panel Factory pokrývá asi 13 000 m² staveniště a zaměstnává kolem 120 dělníků pracujících ve dvou směnách. To umožňuje týmu za továrnou na panely dodat každý týden asi 1 500 tun zpracované oceli na zbytek staveniště.
Hala na zpracování oceli má velkou výhodu v tom, že umožňuje řezání oceli na přesné potřebné rozměry. To snižuje plýtvání a současně posiluje zabezpečení dodávek pro projekt výrobou ocelových roštů na míru a na vyžádání.
Příprava pro práci na ocelové výztuži pro to, co bude betonovým prvkem nebo tunelovou částí (obrázek s laskavým svolením Femern A/S)
Svařování oceli je tradičně těžká fyzická práce, ale v Panel Factory bylo veškeré ruční těžké zvedání zcela odstraněno. Nejtěžší zdvihy provádějí velké mostové jeřáby, zatímco malé zdvihy usnadňují jednotlivým pracovníkům přemisťování menších ocelových dílů mezi stroji. Svařovací práce navíc uvolňují toxické výpary, což znamená, že veškeré svařování probíhá ve speciálních oblastech se silnými odsávacími systémy.
Většinu práce však odvedou dva robotické svařovací stroje, které zvládnou přes 70 procent výroby. Roboti jsou napájeni magnetickým jeřábem, který dokáže najednou zvednout až pět tun oceli. Ocel se dodává v tyčích o délce až 15 m a průměru 32 mm.
Robotický svařovací stroj je prototyp vyrobený španělskou společností DCM-Wire. Běžně se na těchto strojích vyrábí tenké panely na ploty a projekt Fehmarn je prvním místem na světě, kde se používají robotické svařovací stroje pro svařování armovací oceli této tloušťky.
Tunel se bude skládat ze 79 velkých 217 m dlouhých tunelových prvků a 10 speciálních 24 m dlouhých betonových prvků, všechny vybudované v závodě na Rødbyhavn - největším staveništi v severní Evropě. 217 m dlouhý prvek - složený z devíti segmentů o délce 24 m - váží 73 500 tun.
Odlévání prvního prvku trvalo asi 10 měsíců, přičemž se očekává, že prvky mohou být vyrobeny za devět týdnů. "Nikde jinde na světě neprobíhá sériová výroba betonových prvků této velikosti, ale to je přesně to, co si musíme v příštích letech osvojit. Naším cílem je převést výjimečné do rutinní praxe," řekl Sébastien Bliaut, ředitel Dodavatelé Fermen Link.
17. června dánský král slavnostně otevřel první 217 m dlouhý prvek, který byl koncem tohoto roku ponořen na dánské straně. Časová schránka obsahující myšlenky a předměty lidí, kteří pomáhali stavět a navrhovat první tunelový prvek, byla zapečetěna a umístěna ve výstavním centru projektu Fehmarnbelt, než byla pohřbena poblíž tunelového portálu jako pozdrav budoucím generacím.
Práce pokračují na portálu v Puttgarden, trajektovém přístavu a vesnici na německém ostrově Fehmarn (obrázek s laskavým svolením Femern A/S)
Hotový tunelový prvek byl ponechán vytvrdnout tři týdny před zahájením další etapy – instalace ocelových přepážek a balastních nádrží pro zajištění stability prvku při ponoření pro umístění do tunelového příkopu na dně moře. Henrik Vincentsen, výkonný ředitel Femern, řekl v době prvního castingu, že práce byla dlouhá a komplikovaná, ale technologie a metody se ukázaly jako dobré.
Výroba zbývajících 78 standardních prvků v Lollandu pokračuje na pěti výrobních linkách, zatímco samostatná linka vyrábí 10 speciálních prvků. Na opačném konci staveniště v Lollandu konsorcium dodavatelů, FBC, v současné době hloubí portál a tunelovou rýhu, kde bude první tunelový prvek zanořen koncem tohoto roku.
Dvě konsorcia dodavatelů, Fehmarn Belt Contractors (FBC) a Fehmarn Link Contractors (FLC), jsou zodpovědná za výstavbu tunelu, který povede mezi Rødbyhavn na Lollandu a Puttgarden, trajektovým přístavem a vesnicí na německém ostrově Fehmarn.
Smlouva s nizozemským dodavatelským konsorciem FBC vstoupila v platnost v listopadu 2019. Úkol zahrnuje bagrovací práce na moři, zřízení dvou pracovních přístavů a rekultivaci půdy pro nové přírodní oblasti.
Společnost Femern uzavřela podmíněné smlouvy na výstavbu samotného tunelu, portálů a ramp v květnu 2020. Smlouvy jsou s konsorciem dodavatelů FLC a byly účinné od 1. ledna 2021.
V květnu 2022 podepsala společnost Femern a dodavatelské konsorcium Femern Systems Contractors (FSC) smlouvu na vybavení tunelu elektromechanickými instalacemi a technologií. V prosinci 2022 pak Femern a Elecnor podepsaly smlouvu na výstavbu velké trafostanice, která bude dodávat zelenou energii pro zařízení tunelu Fehmarnbelt a železnici mezi Dánskem a Německem a také na Lollandu.
Po dokončení tunelu bude přechod Fehmarnbelt trvat pouhých sedm minut vlakem a 10 minut autem.
Autor: David Arminas
volně přeloženo
VÍCE: https://femern.com/
Otevření tunelu Fehmarn Belt Tunnel je nastaveno na polovinu roku 2029
Týdně se pro 17,6 km dlouhý tunel Fehmarn Belt Tunnel, který spojí dánský ostrov Lolland s německým ostrovem Fehmarn, vyrábí přibližně 1 500 tun výztuže pro odlévání betonových prvků tunelu.
16.8.2024
Každý 217 m dlouhý tunelový prvek se skládá z devíti 24 m dlouhých sekcí (obrázek s laskavým svolením Femern A/S)
Tunel Fehmarn Belt Tunnel by se mohl otevřít do poloviny roku 2029, částečně díky dvěma robotickým svařovacím strojům, které zrychlily výrobu výztužné oceli pro tunelové prvky.
Týdně se pro stavbu o délce 17,6 km vyrobí kolem 1500 tun výztuže pro odlévání betonových prvků tunelu. Podle klienta Femern, který je součástí 100% státní společnosti Sund & Bælt, budou jednotlivé prvky nakonec spuštěny na místo a spojeny dohromady na dně Baltského moře. Femern má za úkol naplánovat, postavit a provozovat pevné spojení přes Fehmarnbelt mezi Dánskem a Německem.
Ocelářské práce jsou tak důležité, že v roce 2023 byla na hlavním staveništi v Rødbyhavnu na dánském ostrově Lolland zřízena samostatná ocelová výrobní hala. Hala s názvem Panel Factory pokrývá asi 13 000 m² staveniště a zaměstnává kolem 120 dělníků pracujících ve dvou směnách. To umožňuje týmu za továrnou na panely dodat každý týden asi 1 500 tun zpracované oceli na zbytek staveniště.
Hala na zpracování oceli má velkou výhodu v tom, že umožňuje řezání oceli na přesné potřebné rozměry. To snižuje plýtvání a současně posiluje zabezpečení dodávek pro projekt výrobou ocelových roštů na míru a na vyžádání.
Příprava pro práci na ocelové výztuži pro to, co bude betonovým prvkem nebo tunelovou částí (obrázek s laskavým svolením Femern A/S)
Svařování oceli je tradičně těžká fyzická práce, ale v Panel Factory bylo veškeré ruční těžké zvedání zcela odstraněno. Nejtěžší zdvihy provádějí velké mostové jeřáby, zatímco malé zdvihy usnadňují jednotlivým pracovníkům přemisťování menších ocelových dílů mezi stroji. Svařovací práce navíc uvolňují toxické výpary, což znamená, že veškeré svařování probíhá ve speciálních oblastech se silnými odsávacími systémy.
Většinu práce však odvedou dva robotické svařovací stroje, které zvládnou přes 70 procent výroby. Roboti jsou napájeni magnetickým jeřábem, který dokáže najednou zvednout až pět tun oceli. Ocel se dodává v tyčích o délce až 15 m a průměru 32 mm.
Robotický svařovací stroj je prototyp vyrobený španělskou společností DCM-Wire. Běžně se na těchto strojích vyrábí tenké panely na ploty a projekt Fehmarn je prvním místem na světě, kde se používají robotické svařovací stroje pro svařování armovací oceli této tloušťky.
Tunel se bude skládat ze 79 velkých 217 m dlouhých tunelových prvků a 10 speciálních 24 m dlouhých betonových prvků, všechny vybudované v závodě na Rødbyhavn - největším staveništi v severní Evropě. 217 m dlouhý prvek - složený z devíti segmentů o délce 24 m - váží 73 500 tun.
Odlévání prvního prvku trvalo asi 10 měsíců, přičemž se očekává, že prvky mohou být vyrobeny za devět týdnů. "Nikde jinde na světě neprobíhá sériová výroba betonových prvků této velikosti, ale to je přesně to, co si musíme v příštích letech osvojit. Naším cílem je převést výjimečné do rutinní praxe," řekl Sébastien Bliaut, ředitel Dodavatelé Fermen Link.
17. června dánský král slavnostně otevřel první 217 m dlouhý prvek, který byl koncem tohoto roku ponořen na dánské straně. Časová schránka obsahující myšlenky a předměty lidí, kteří pomáhali stavět a navrhovat první tunelový prvek, byla zapečetěna a umístěna ve výstavním centru projektu Fehmarnbelt, než byla pohřbena poblíž tunelového portálu jako pozdrav budoucím generacím.
Práce pokračují na portálu v Puttgarden, trajektovém přístavu a vesnici na německém ostrově Fehmarn (obrázek s laskavým svolením Femern A/S)
Hotový tunelový prvek byl ponechán vytvrdnout tři týdny před zahájením další etapy – instalace ocelových přepážek a balastních nádrží pro zajištění stability prvku při ponoření pro umístění do tunelového příkopu na dně moře. Henrik Vincentsen, výkonný ředitel Femern, řekl v době prvního castingu, že práce byla dlouhá a komplikovaná, ale technologie a metody se ukázaly jako dobré.
Výroba zbývajících 78 standardních prvků v Lollandu pokračuje na pěti výrobních linkách, zatímco samostatná linka vyrábí 10 speciálních prvků. Na opačném konci staveniště v Lollandu konsorcium dodavatelů, FBC, v současné době hloubí portál a tunelovou rýhu, kde bude první tunelový prvek zanořen koncem tohoto roku.
Dvě konsorcia dodavatelů, Fehmarn Belt Contractors (FBC) a Fehmarn Link Contractors (FLC), jsou zodpovědná za výstavbu tunelu, který povede mezi Rødbyhavn na Lollandu a Puttgarden, trajektovým přístavem a vesnicí na německém ostrově Fehmarn.
Smlouva s nizozemským dodavatelským konsorciem FBC vstoupila v platnost v listopadu 2019. Úkol zahrnuje bagrovací práce na moři, zřízení dvou pracovních přístavů a rekultivaci půdy pro nové přírodní oblasti.
Společnost Femern uzavřela podmíněné smlouvy na výstavbu samotného tunelu, portálů a ramp v květnu 2020. Smlouvy jsou s konsorciem dodavatelů FLC a byly účinné od 1. ledna 2021.
V květnu 2022 podepsala společnost Femern a dodavatelské konsorcium Femern Systems Contractors (FSC) smlouvu na vybavení tunelu elektromechanickými instalacemi a technologií. V prosinci 2022 pak Femern a Elecnor podepsaly smlouvu na výstavbu velké trafostanice, která bude dodávat zelenou energii pro zařízení tunelu Fehmarnbelt a železnici mezi Dánskem a Německem a také na Lollandu.
Po dokončení tunelu bude přechod Fehmarnbelt trvat pouhých sedm minut vlakem a 10 minut autem.
Autor: David Arminas
volně přeloženo
VÍCE: https://femern.com/
-
- VIP
- Příspěvky: 23389
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Evropa - mezistátní spojení
k největšímu projektu; DK - DE, Femern jsou i živé kamery (a pak dál tam): https://www.youtube.com/watch?v=B1olJ3MhUhA (z Dánska) a https://www.youtube.com/watch?v=znuVBoLES7Q (z Německa)
a pár dalších videí a již to bude jen "lepší", když už existují továrny na produkci jednotlivých segmentů
a pár dalších videí a již to bude jen "lepší", když už existují továrny na produkci jednotlivých segmentů