Kromě výstavby silniční infrastruktury se pozornost v Polsku konečně začíná trochu přesouvat i k železnicím. Ty byly dlouhodobě zanedbávané a od 90. let došlo k poměrně masivnímu rušení provozu na řadě lokálních tratí. Podobně jako v Česku se dlouhou dobu investovalo hlavně do modernizace koridorů, nákupů nových vlaků (vlajkovou lodí je 20 souprav polského Pendolina Alstom EMU250, které jezdí od roku 2014) a modernizace nebo stavby nových nádraží. Když nepočítáme starší tratě na 200 km/h (Varšava-Katowice a Varšava-Gdaňsk), tak se první plány na výstavbu sítě VRT se objevily v 90. letech minulého století, ale v roce 2011 za první vlády Donalda Tuska byla veškerá příprava zastavena. Nové ambiciózní plány se objevily až za vlád Práva a spravedlnosti po roce 2015 v souvislosti s projektem nového letiště mezi Varšavou a Lodží, na které měla navazovat síť VRT. A právě o těchto plánech je tento příspěvek.
Takzvaný
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) představila vláda premiérky Beaty Szydło poprvé v roce 2016. Jádrem původního projektu bylo nové megalomanské letiště, u kterého se počítalo s perspektivou rozšíření až na 100 mil. pasažérů ročně (pro srovnání před covidem byl takový provoz na světě jen v Atlantě a Pekingu, nyní jen v Atlantě).
Co je ale důležitější, součástí původního projektu byla výstavba 1600 km nových (a modernizace dalších) vysokorychlostních tratí, které se měly z 10 směrů sbíhat do nového letiště. To mělo být podle tehdejších představ dosažitelné z více než stovky polských měst za maximálně 2,5 hodiny. Slabinou tohoto plánu pochopitelně bylo to, že všechny tratě se měly sbíhat v jednom místě, zatímco Polsko má více velkých center, která potřebují spojení mezi sebou. Celá síť měla vypadat takto:

- CPK szprychy.jpg (160.9 KiB) Zobrazeno 435 x
Po vítězství Občanské koalice v parlamentních volbách na podzim 2023 se začalo řešit, jak nová vláda Donalda Tuska k těmto plánům přistoupí. Zatímco plány výstavby dálnic a rychlostních silnic se nemění, tak o CPK a na ně navázaných železnicích se velmi živě diskutovalo.
Nakonec bylo rozhodnuto, že příprava výstavby letiště bude pokračovat, ale podle nejnovějších plánů se prozatím v první fázi postaví s kapacitou pro 34 milionů pasažérů.
Naopak se ale kompletně změnila koncepce sítě VRT, kterou vláda v základních obrysech představila v červnu 2024. Součástí nových plánů má být propojení velkých polských měst, přičemž
první na řadě je stavba tzv. trati Y (Varšava-Lodž a dále jedna větev do Poznaně a druhá do Vratislavi), která se původně začala připravovat v roce 2008, ale potom byla příprava zastavena. V obecné rovině by síť mohla vypadat zhruba takto:

- Polska 100 minut.jpg (129.96 KiB) Zobrazeno 435 x
Pokud jde o konkrétní práce a přípravu, tak nejdále je stavba
4,6 km dlouhého tunelu pro VRT, který povede pod centrem Lodže. Už od roku 2023 probíhají přípravné stavební práce a na samotný tunel byl loni vyhlášen tendr, ve kterém už jsou otevřené obálky. Dále se má jako vůbec první začít stavět
trať z Varšavy do Lodže, na kterou by v ideálním případě mohly být podle nejnovějších prohlášení vyhlášeny tendry už v letošním roce a hotová by měla být do roku 2030 (s otevřením letiště se počítá v roce 2032). S další částí do Vratislavi se počítá v roce 2032 a do Poznaně v roce 2035.
Pokud jde o další síť VRT mimo trať Y, tak nyní probíhají práce nad vytvořením tzv.
Integrované železniční sítě (Zintegrowana Sieć Kolejowa - ZSK), která je inspirovaná plány na výstavbu dálnic a rychlostních silnic. Měl by to tedy být široký plán, který určí základní síť VRT, ale i dalších na to navázaných spojení (nejen železničních), podle něhož se pak bude postupně stavět. Společně s tím vzniká tzv.
Horizontální jízdní řád (více na webu
https://hrj.gov.pl/), na základě kterého by měl být vytvořený efektivnější systém na sebe navazujících spojů.
Vedle toho všeho ale zároveň pokračuje příprava některých dalších tratí, která byla zahájena už dříve. Jde o celkem 880 km tratí, z nichž pro nás je v tomto směru zajímavá stavba
trati Katowice-Ostrava (ta už je ve fázi projektování) a
Żarów-Svídnice-Vabřich-ČR v Dolním Slezsku, která bude součástí trati z Vratislavi do Prahy (předprojektová příprava). Kromě toho se připravuje mimo jiné prodloužení CMK (Centralna Magistrala Kolejowa - trať Varšava-Katowice) směrem na Gdaňsk a řada dalších tratí.
Aktuální informace lze mimo jiné sledovat na webu a sociálních sítích CPK:
https://www.cpk.pl/pl/ (zde článek o aktuálním víceletém plánu:
https://www.cpk.pl/pl/aktualnosci-2/wyd ... wieloletni)
https://x.com/CPK_PL