Vize naší dálniční sítě

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět
Avantime
Autor
Příspěvky: 833
Registrován: 25.2.2009 23:03:39
Kontaktovat uživatele:

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Avantime »

Trupman píše: 10.1.2025 15:06:56 Když si tu kreslíme do mapy D19...
Myslím si, že zajímavou variantou napojení na straně Plzně by bylo od Nepomuku k Přešticům a následně využít I/27 do uzlu 80 na D5.
Zatím tu všichni kreslí jen vedení ve stopě I/20 do exitu 76 na D5 u Olympie.

Myslím, že by to bylo průchodnější územím, levnější na výstavbu a snazší řešení napojení do D5.
Můj dojem z parametrů staveb průtahu I/20 Plzní je, že kapacitnější bude objezd po východní straně města než po západní, proto to napojení do MÚK v km 76.

Ale jak jsem psal výše, to už podle mě zacházíme do příliš velkých podrobností.

Zase na druhou stranu - v roce 2100 by se mohlo pokračovat od Přeštic okolo Stoda k MÚK v km 107 D5. :D Teď tam vede II/230, ale byla to myslím až do roku 1997 silnice I/21.
Xyzc
Příspěvky: 259
Registrován: 24.11.2016 7:56:53

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Xyzc »

Avantime píše: 10.1.2025 14:24:13 Aby bylo zřejmé, jak to myslím s tou severovýchodní větví "Transvysočiny" v návaznosti na D38 a D19:
To vedení k Pardubicím mi nepříjde uplně šťastné. Pokud to nebude zapojené do 4pruhu I/37 do Chrudimi, tak by bylo vhodnější udělat tu severovýchodní větev až dál někde od Čáslavi a kolem Přelouče jít severozápadně. Tam je to území snáz průchozí. Pokud to bylo myšleno jako souběh s VRT do Pardubic, tak možná, ale i kvůli tomu je tam slušný odpor a to to proti dálnici VRT moc kraválu nenadělá. Průchod takhle na SZ od Letiště směrem k Bohdanči by byl dost komplikovaný.
A ještě by to chtělo protánout tu D38 až k Boleslavi. Kdyby k tomu přibyla ještě D16 od MB někam k Řevničovu, tak by to bylo k 2050 celkem dostačující.
Aram96
Příspěvky: 8899
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Aram96 »

Trupman píše: 10.1.2025 15:06:56 Když si tu kreslíme do mapy D19...
Myslím si, že zajímavou variantou napojení na straně Plzně by bylo od Nepomuku k Přešticům a následně využít I/27 do uzlu 80 na D5.
Zatím tu všichni kreslí jen vedení ve stopě I/20 do exitu 76 na D5 u Olympie.

Myslím, že by to bylo průchodnější územím, levnější na výstavbu a snazší řešení napojení do D5.
Neříkám, že to je nesmysl, ale vést D19 v trase I/20 přímo až k Plzni mi přijde lepší z hlediska další návaznosti po 20 přes Plzeň a dál na KV a na sever. Protože jediná pořádná trasa přes Plzeň bez kruháčů a světel apod. má být, pokud vím, budoucí přeložka 20 na východě Plzně.
Navíc využití S27 a exitu 80 by byla další (byť malá) zajížďka. My potřebujeme D19 dělat naopak co nejkratší. :)
Avantime
Autor
Příspěvky: 833
Registrován: 25.2.2009 23:03:39
Kontaktovat uživatele:

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Avantime »

Xyzc píše: 10.1.2025 15:41:39
Avantime píše: 10.1.2025 14:24:13 Aby bylo zřejmé, jak to myslím s tou severovýchodní větví "Transvysočiny" v návaznosti na D38 a D19:
To vedení k Pardubicím mi nepříjde uplně šťastné. Pokud to nebude zapojené do 4pruhu I/37 do Chrudimi, tak by bylo vhodnější udělat tu severovýchodní větev až dál někde od Čáslavi a kolem Přelouče jít severozápadně. Tam je to území snáz průchozí. Pokud to bylo myšleno jako souběh s VRT do Pardubic, tak možná, ale i kvůli tomu je tam slušný odpor a to to proti dálnici VRT moc kraválu nenadělá. Průchod takhle na SZ od Letiště směrem k Bohdanči by byl dost komplikovaný.
Byla k tomu v tomto vlákně celkem obsáhlá diskuze na přelomu let 2023 a 2024. Doporučuju se podívat do ZÚR Pardubického kraje, je tam něco jako zárodek pardubické západní tangenty. To, co jsem navrhl, je podle mě logické pokračování.

Propojení na čtyřpruh Pardubice - Chrudim předpokládám pomocí jihozápadního obchvatu někde u Starého Mateřova.

Trasu okolo Přelouče jsem také zvažoval, ale to už nesplňuje cíl dálničního propojení Pardubic s Jihlavou a Českými Budějovicemi s využitím D38, D19 a D3. Ano, terén tam moc příznivý není, ale snažil jsem se o co nejpřijatelnější trasu. Vizte třeba tunel Podhořany, který i v těch ZÚR už je zakreslený, takže asi nebude až taková blbost. Uznávám, možná je opravdu blbost tahat tu severovýchodní větev "Transvysočiny" takto blízko Pardubicím, ale kdo ví... Jak říká pan Rudolf Hrušínský v Básnících: "Já nejsem nikde organizován, takže můžu malovat, co chci a jak chci." :)
Xyzc
Příspěvky: 259
Registrován: 24.11.2016 7:56:53

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Xyzc »

Však, každý si může malovat, co chce.
Jenže D09, D44,D45 jsou koridory pro dvojku. Dálnice se tam jen těžko vymotá.
Osobně si nemyslím, že je reálné dostat dálnici k Pardubicím blíž než k pomyslné spojnici Heřmaňáku a Bohdanče. Možná ještě Přelouč by šlo obejít z východu, kolem Mělic a postavit to v souběhu s VRT (varianty tras VRT jsou třeba tady: https://www.idnes.cz/pardubice/zpravy/v ... 21_016.jpg ). Ale odpojení od D38 mi stejně vychází až někam k obchvatu Čáslavi.
prof2
Příspěvky: 260
Registrován: 16.8.2009 9:37:10

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od prof2 »

Avantime píše: 10.1.2025 14:24:13 Aby bylo zřejmé, jak to myslím s tou severovýchodní větví "Transvysočiny" v návaznosti na D38 a D19...)[/url]
Tento nákres se mi líbí. Osobně si myslím, že od D11 by měla dálnice pokračovat a dotáhnout se severním obloukem na D5, ale jen někam k Berounu, takže bychom neměli okruh kolem středních Čech, ale takového šneka. Ale těžko se prát s chráněnými územími nebo stavět dálnice pro objem dopravy, který její stavbu stejně nikdy neospravedlní.

Trasování bych viděl kolem Nymburka, Horek nad Jizerou (tam by D38 přecházela v D16), Mělníka a na D8. Dalším trasováním si nejsem úplně jist, každopádně aby taková dálnice co nejvíc odlehčila Pražskému okruhu.
Trupman
Příspěvky: 627
Registrován: 21.3.2009 23:12:06

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Trupman »

Avantime píše: 10.1.2025 16:02:35

Trasu okolo Přelouče jsem také zvažoval, ale to už nesplňuje cíl dálničního propojení Pardubic s Jihlavou a Českými Budějovicemi s využitím D38, D19 a D3.
Mně se líbil tento návrh, má to potenciál na S parametry a smysl dále rozpracovat na HB a Jihlavu a myslím že potenciál pro spojení V Čech a Jihlavy a ČB to má .
Trupman píše: 18.12.2023 23:18:20
Avantime píše: 18.12.2023 21:39:10 V jedné jedné z megalomanských variant by vzdálenost MÚK Sedlice a Vídně mohla být snad jen 265 km.
Toto se mi velmi líbí, má to smysl, je to dobře zasazené.
Jsem chodec, řidič, cyklista, cestující VHD. Get over it.
NullDeVoid
Příspěvky: 603
Registrován: 24.1.2023 19:51:36
Bydliště: Königsberg, Preußens, Bundesrepublik Großdeutschland

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od NullDeVoid »

Avantime píše: 10.1.2025 14:24:13
Já vím, už slyším NullDeVoida. :) D38 si říká o protažení severně k D10 a jižně za Jihlavu, D13 by měla být propojena mezi Ostrovem a Kláštercem nad Ohří, to všechno by bylo hezké. :)
(Verze v plném rozlišení zde.)
Já budu říkat o to, aby věci byly tak, jak je mám ve své vizi. To tak nějak hovoří za vše. Takže co kam a kudy táhnout…viz link u mě. Je to i rozlišeno podle kategorií.
Já hlavně nevím, proč…D13. S13 stačí, ne? Já mám rád 13tku, moje nejoblíbenější silnice u nás ve skutečnosti (hned za tím je 6tka), ale…dálnice? Tam?
Co mi na tý mapě vadí, je to, jak je to rozkouskovaný. 13tka by měla být ucelený tah od KV až po Liberec.
38 je to samý jako 13. Proč D, stačí S. Zato pořádně protáhnout, od začátku až kamsi za Jihlavu.
Stále mě v té mapě mate to, že 36, 44 a 73 jsou dálnice. To mají být eSka, ne?
To diletanství u Ostravy, to mě taky dostává. 31 a 68. Co to je za čísla? 31 je HK okruh. Tam snad má být 11. A od HK do „Polska“ (Německé území) má snad vést 37, ne?
35tka taky končí někde v prostředku ničeho. Propojení s tou Libereckou částí je úplně očividné.
Na závěr bych trochu chtěl ukočírovat mou negativitu. Rovnou říkám, že pokud by tohle byla dálniční síť, se kterou se doopravdy počítá a kam míříme, tak držim hubu a krok. Ano, svoje výhrady bych měl, ale je to podstatě kompletnější, než oficiální plány.
Moje vize sítě silnic a dálnic ČR (Aktualizováno 2024/11/25.) S je 4pruh, M je střídavý 3pruh, oba s MÚK, SMV.
Základní mapa ČR, pokud by si někdo chtěl kreslit, ve vysokém rozlišení, aktuální k 2024/12/21.
martini
VIP
Příspěvky: 3683
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od martini »

Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Avantime
Autor
Příspěvky: 833
Registrován: 25.2.2009 23:03:39
Kontaktovat uživatele:

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Avantime »

Martine, o tom se tady už třetí den bavíme. Já z toho mám skutečně radost, jednak za ty diskuse tady (a jinde), ale i za to, že se potvrdila naše (vaše!) proroctví a vyvstala potřeba D19. Jen chci věřit, že bude skutečně přínosem. Pojďme to zadat třem projekčním firmám a ty pak nechť přijdou třeba i s originálním řešením.

Výběr trasy D19 podle mě ovlivní vývoj dopravních proudů v České republice a okolí na pár desítek let dopředu.
Avantime
Autor
Příspěvky: 833
Registrován: 25.2.2009 23:03:39
Kontaktovat uživatele:

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Avantime »

Michal R píše: 3.1.2025 12:41:34 No, "natáhnout lajnu" a neřešit tudy (kudy) samozřejmě lze jako vytýčení směru, ale bez zohlednění co vám stojí v cestě, jak tam ta krajina vypadá a jak velká sídla stojí v cestě je, řeněme velmi zjednodušující s malou vypovídací schopností...
Do kamene tesat!
Michal R píše: 3.1.2025 12:41:34 je to stejné, jako bychom tvrdili, že ideální napojení na páteřní polskou A4 je prodloužením D10, a namalovali do mapy lajnu od Turnova přes Jeleniu Góru až k Legnici. Sice by se to lidem okolo I/14 asi hodně líbilo, ale nevím, co by tomu řekli ve Špindlu ;)
Jaroslav
Příspěvky: 396
Registrován: 18.3.2009 10:49:10

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Jaroslav »

darwousek píše: 22.12.2024 14:42:08 Mapa pěkná, jediné co mi zde trošku vrtá hlavou je ta nová silnice Klatovy - Vimperk.
- Úspora oproti Klatovy - Strakonice - Vimperk je pouze cca 20km
- Úplně se mi nezdá trasa, kudy to chcete protáhnout u Sušice a Kašperek.
- Za mě by stačilo zhomogenizovat I/22 a I/4, obchvaty, jižní obchvat Strakonic, místy stoupací pruhy a I/4 přestavět na M4 (3pruhy)
Ta myšlenka je taková, že by rychlé silnice měly zajišťovat obsluhu celého území republiky... ideálně kolem celých hranic. Proto protáhnout silnici podšumavím, pokrkonoším atd... V příhraničních oblastech pak je zbytečnost mít dálnice, ale v momentě kdy rezignujeme na kvalitní dopravní obslužnost, tak ty regiony prostě odumřou, proto "nové SMV"... Města jako Sušice či Kašperské hory jsou dnes fakticky nedostupná, s průměrnou rychlostí dopravy tak tak kolem 50 km/h... a to je prostě špatně.
prof2 píše: 22.12.2024 15:00:13
Líbí se mi:
  • okruh Středočeským krajem, i když si vůbec nejsem jist vedením přes CHKO Křivoklátsko,
  • komunikace spojující Jihlavu a JČK s Hradubickem.
Úplně mimo mi přijdou úseky přes Šumavu.
  • I/39 je jen produktem ambic vedení Č. Krumlova, aby ten ležel na hlavní trase. Pokud vést dopravu z ČB na Strážný, tak ve směru II/145 na Vimperk.
  • Mezi Klatovy a Vimperkem vždy bude provoz tak nanejvýš na lepší silnici II. třídy. Směr I/22 je mnohem důležitější.
k I/39 - myslím že ta silnice už je dnes docela prima (hlavně od Krumlova k Plané) a s výjimkou obchvatu Krumlova by už moc k mému "SMV" stavu nepotřebovala. Tedy v mém návrhu je vlastně zachování stávajícího stavu...
k nedostatečným intenzitám platí co je zmíněno výše - intenzity nejsou tím hlavním. hlavní je obslužnost území "rychlou komunikací" a tím zajištění potenciálu rozvoje území
Jirka L
Moderátor
Příspěvky: 2253
Registrován: 12.5.2014 9:53:51

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Jirka L »

Téma D19 už prosím komentovat pokud možno zde:
R19 (D19) - zatím hypotetická
Michal R
Příspěvky: 1586
Registrován: 17.4.2009 14:10:52
Bydliště: Děčín - Praha - České Budějovice

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Michal R »

Avantime píše: 10.1.2025 21:39:46 Martine, o tom se tady už třetí den bavíme. Já z toho mám skutečně radost, jednak za ty diskuse tady (a jinde), ale i za to, že se potvrdila naše (vaše!) proroctví a vyvstala potřeba D19. Jen chci věřit, že bude skutečně přínosem. Pojďme to zadat třem projekčním firmám a ty pak nechť přijdou třeba i s originálním řešením.

Výběr trasy D19 podle mě ovlivní vývoj dopravních proudů v České republice a okolí na pár desítek let dopředu.
Opravdu čtu správně, že: "... Jen chci věřit, že bude skutečně přínosem." ??
Nevím, zda jsem vás pochopil správně, ale já z předchozí diskuze nabyl dojmu, že se bavíme, zda severně přes Lety a Milevsko, nebo přes Písek a Tábor, případně ještě jižněji... Ale že kapacitní tah od Plzně přes jižní Čechy až k půlce dálnice D1 má tolik nesporných výhod, že o přínosu není až tak řeč...

Jinak trasa D19 (ať už kdekoliv jižně od Prahy) samozřejmě zásadně ovlivní vývoj dopravních proudů v ČR, a to už od fáze výběru trasy... to je dobrý postřeh ;)
Avantime
Autor
Příspěvky: 833
Registrován: 25.2.2009 23:03:39
Kontaktovat uživatele:

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Avantime »

Myslel jsem to tak, že bych si přál, aby odborníci vybrali trasu, která bude splňovat ty diskutované cíle. A že doufám, že páni odborníci nenavrhnou nějaký podivný hybrid, což je zrovna případ dálnice okolo Počátek.
1975
Příspěvky: 4522
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od 1975 »

Možná klasický dotaz toho, kdo to má zaplatit. Jaké jsou tedy vlastně ty cíle? KONKRÉTNĚ (SMART :o). Ne "my bysme to chtěli".

Díky:o)
Avantime
Autor
Příspěvky: 833
Registrován: 25.2.2009 23:03:39
Kontaktovat uživatele:

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Avantime »

Tak znovu:

- Propojit D5 a D1 tak, aby se doprava vyhnula Praze a jejímu vnějšímu okruhu. Že je to důležitý tranzitní směr (Rozvadov - Lanžhot) jsme si ukázali. Aby to bylo možné, je třeba hledat co nejkratší trasu, která se ovšem dá prosadit. A nejsnáz to půjde cestou jednotlivých přeložek poblíž současných silnic.
- Najít trasu, která se výhledově stane součástí spojení západních a jižních Čech, jižních a východních Čech, v prvním přiblížení prakticky spojením Plzně s Českými Budějovicemi, Českých Budějovic s Jihlavou, Pardubicemi, Hradcem Králové a Brnem.

Diskutovalo se to jen v tomto vlákně mnohokrát zprava doleva, ze severu na jih, odspodu nahoru a zase zpátky.
1975
Příspěvky: 4522
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od 1975 »

Říkal jsem konkrétně:o)

1) kolik že aut/kamionů to odkloní?
2) kolik to bude stát?
3) jaký je inkrementální přínos vůči jiným variantám? (například 3+3 jak na okruhu Prahy, tak na D1, ideálěn po celé délce do Brna)
4) dokdy že by to mělo být postaveno?

Díky
Avantime
Autor
Příspěvky: 833
Registrován: 25.2.2009 23:03:39
Kontaktovat uživatele:

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Avantime »

To už ovšem mícháte cíle s ekonomickou stránkou věci a navíc i s termíny.

ad 1: Mám celkem oprávněný názor (vizte předpokládané intenzity na jižní části "Kremlíkova okruhu", musím psát víc?), že i v nejméně zatížených částech (Písek - Oltyně) zhruba 16000 vozidel za den, z toho 1500 těžkých nákladních. To i D6 má méně.
ad 2: Nižší stovky miliard korun. Každá stavba musí projít ekonomickým hodnocením. (Skutečně nelze alespoň nadjezdy nad hlavní trasou stavět s prostorovou rezervou na čtyřpruh? O kolik to prodraží stavbu několikakilometrové přeložky silnice I. třídy?)
ad 3: Odvedení dopravy, která již nyní přetěžuje Pražský okruh, na výhodnější tranzitní trasu. Dokážete si představit zkapacitňování staveb 513 a 514 na šestipruh za provozu? Možné je jistě všechno... D19 zaústěná u Humpolce vyžaduje nad rámec současných plánů zkapacitnění D1 "pouze" v délce 92 km, a to v té relativně jednodušší části, kde je z tohoto pohledu skutečně problematickým pouze most Vysočina ve Velkém Meziříčí.
ad 4: Můj předpoklad zní 2050, tím myslím kompletní dálniční tah. Pokud by se dařilo, čekal bych zásadní zlepšení a přeliv alespoň části tranzitu tak někdy za patnáct let ode dneška.
Japao Joe
Příspěvky: 1187
Registrován: 13.9.2016 22:00:35

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Japao Joe »

ad.2 - historická zkušenost hovoří proti. Tam kde se v minulosti nadjezdy budovaly s rezervou se stejně díky změnám v předpisech nakonec přestavovaly.
davidb
Příspěvky: 595
Registrován: 19.4.2018 21:38:53
Bydliště: Vratimov

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od davidb »

Avantime píše: 12.1.2025 22:02:45 Tak znovu:
Že je to důležitý tranzitní směr (Rozvadov - Lanžhot) jsme si ukázali. Aby to bylo možné, je třeba hledat co nejkratší trasu, která se ovšem dá prosadit.
Schválně jsem si dal, co je pro NAD vhodnější.
Bral jsem to pro dálkový provoz, proto první dálniční křižovatka před Rozvadovem a za Lanžhotem.
Délka i čas jsou pro obě trasy https://mapy.cz/s/lemupetula naprosto stejné.
Jediný rozdíl je ve stoupání, kde přes ČR je 2853 m oproti 2200 přes A. A taky nejvyšší bod, který může mít vliv v zimě 660 / 556 m n. m.
Takže D19 tu trasu rozhodně zkrátí a bude dálkově a tím i časově nejvýhodnější. Ale zase narážíme na to, že se bude muset projet Brnem!
Paul1
Příspěvky: 447
Registrován: 4.1.2021 16:16:05

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Paul1 »

Stačí si obě dálnice projet a hned se pozná, který úsek je pro NA výhodnější. Po D2 a D1 jezdí spousta Maďarů, Rumunů, Bulharů a dalších Balkánců, kterých je na A1 zlomek...
Aram96
Příspěvky: 8899
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Aram96 »

JirkaL vám tu napíše, ať to diskutujete v konkrétním vlákně a stejně se to tady rozjelo .. :roll: :lol:

Na nemálo dotazů k D19 tam najdete i odpovědi, např. pro 1975, davidb,...
Jirka L
Moderátor
Příspěvky: 2253
Registrován: 12.5.2014 9:53:51

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Jirka L »

jako házet hrách na stěnu
Jirka L píše: 12.1.2025 12:18:41 Téma D19 už prosím komentovat pokud možno zde:
R19 (D19) - zatím hypotetická
davidb
Příspěvky: 595
Registrován: 19.4.2018 21:38:53
Bydliště: Vratimov

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od davidb »

Pardon, přehlédl jsem.
Jdu si vlákno přečíst.
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“