Vzhledem k tomu, že má být dokončena do roku 2021, je nepravděpodobné, že by národní síť byla plně elektrifikována dříve než v roce 2030.
Zastavení práce v noci a o šabatu a stávky, válka, poruchy a další zpoždění se za poslední dva roky nahromadily. V důsledku toho se dokončení stěžejního strategického projektu izraelských železnic za poslední desetiletí – elektrifikace národní železniční sítě za cenu 12 miliard NIS – stále více vzdaluje a zároveň se prodražuje.
Na konci roku 2015 byla vybrána španělská společnost SEMI, aby provedla práce na elektrifikaci infrastruktury za 4 miliardy NIS a původní plán byl, že bude dokončena do roku 2021. V současnosti je však projekt oficiálně odložen do července 2027 a již bylo navrženo, aby vláda oznámila nový termín dokončení v roce 2030.
Vládní ministerstva a veřejnost již dávno ztratili důvěru v izraelské železnice po pozdním otevření a mnoha selháních rychlého spojení Jeruzalém-Tel Aviv, které bylo otevřeno v roce 2018, s mnohaletým zpožděním, a které bylo první elektrickou tratí v Izraeli. Kromě přínosů pro životní prostředí projekt umožní zvýšit frekvenci osobních vlaků, zkrátit jízdní doby a snížit náklady na údržbu ve srovnání se zařízeními na dieselový pohon.
Za předchozího generálního ředitele izraelských drah Michaela Maixnera a tehdejšího ministra dopravy Bezalela Smotricha byl plán elektrifikace urychlen s dokončením v roce 2025. Za ministryně dopravy Merav Michaeli byl plán dále urychlen a měl být dokončen do konce letošního roku. Práce skutečně postupovaly rychle kupředu a v březnu byla dokončena elektrifikace většiny železniční sítě – od Zikron Yaakov na severu po Aškelon na jihu.
Elektrifikace tratí probíhala hlavně v noci a o víkendech od čtvrtka do neděle za svítání, aby se minimalizovalo rušení cestujících. Se vznikem současné vlády však strany Haredi začaly protestovat proti pracím o šabatu, i když tyto práce dříve probíhaly za předchozích vlád, včetně vlád pod vedením Netanjahua a za tehdejšího ministra dopravy Becalela Smotricha. Tlak si vybral svou daň a práce byla výrazně omezena.
Po tlaku se také pracovalo na dalším projektu izraelských železnic – výstavba tratě podél silnice 431, včetně stavby mostu přes silnici 1, probíhala ve všední dny místo o víkendech. Přerušení osobní dopravy na jihu v polovině týdne vyvolalo pobouření představitelů místních úřadů, kteří vyvíjeli tlak na ministryni dopravy Miri Regevovou, která zase nařídila omezení prací.
V březnu Izraelské železnice ve své výroční finanční zprávě napsaly: „V důsledku výrazného snížení počtu zaměstnanců v důsledku války s Meči železnými a poruch sítě, které způsobily pozastavení stavebních prací na přibližně šest měsíců v roce 2023, provoz elektrifikace na všech tratích bude odložen do roku 2025.“
Izraelské dráhy zároveň ohlásily spory s dodavatelem elektrifikace o finanční požadavky v celkové výši 480 milionů NIS. Následovala jednání a nedávno Izraelské železnice oznámily Tel Avivské burze novou smlouvu, v pořadí devátou, s dodavatelem, která zahrnuje méně práce v noci ao víkendech a dalších 30 milionů eur za kompenzaci plateb. Dohoda také stanovila, že termín dokončení projektu byl odložen z října 2024 na červenec 2027.
Zhotovitel obdrží bonus, pokud bude práce dokončena do konce roku 2026. Kromě přímých nákladů na odklad jsou zde i nepřímé náklady, které by se promítly do úspory času a paliva, snížení emisí znečišťujících látek, zlepšení a zefektivnění vlaku služby a další.
Válka také ovlivnila tempo postupu projektu díky tomu, že SEMI odletěla se svými týmy zpět do Španělska, když válka vypukla. Skutečnost, že Izraelské železnice netrvaly na tom, aby polovina pracovníků v projektu byli Izraelci, jak bylo dohodnuto mezi stranami, což by snížilo škody na pokroku, vyvolává otázky.
Na nápravu situace byly vyplaceny desítky milionů eur. Kromě toho se navzdory mnoha zpožděním v projektu očekává, že španělský dodavatel obdrží další práce na elektrifikaci tratí na trati 431 mezi Modi'in a Rishon Lezion, východní trati z Hadery do Lodu a čtvrté trati na Ayalonu. . Všechny tyto projekty byly zakotveny jako opce v původní smlouvě se společností SEMI.
Izraelské železnice uvedly: "
Izraelské železnice dokončily asi 70 % rozmístění elektrické infrastruktury, včetně jádra železniční sítě, mezi Binyaminou na severu a Aškelonem na jihu.
Elektrické vlaky, které v současnosti tvoří asi 60 % objem vlakové dopravy, jsou provozovány na tratích provozovaných v centru země, v Jeruzalémě, na pobřežní pláni, v Hašaronu a v dalších oblastech Železnice pracuje na dokončení elektrifikace zbývajících úseků, a to i přes mnoho problémů, které způsobila, mj jiné věci, válkou a jejími důsledky."
https://en.globes.co.il/en/article-isra ... 1001482801