Elektromobilita
Re: Elektromobilita
To, ze elektromobily vraci trh o desitky let zpet nido nezpochybnuje. Inu, pokrok...
Re: Elektromobilita
Některým lidem to nevysvětlíš. Stejně tak servisní náklady spalováku a elekra. Nejvtipnější je, že všichni se Tesle smáli a báli se jaké budou baterky a motory. Ukazuje se že to je jak 1,9TDI pohon přežije kastli.Redispero píše: ↑2.2.2025 21:43:41 In margine zde hojně probíraných obav, že EV budou tak drahá, že si je nebude moci nikdo dovolit.
V roce 1989 jste Škodu Favorit LS pořídili za 28 průměrných měsíčních platů.
Dnes za 28 minimálních měsíčních platů pořídíte Citroen ë-C3.
Za 28 mediánových platů pořídíte faceliftovanou Škoda Enyaq Coupe 85.
Za 28 průměrných platů pak faceliftovanou čtyřkolku Tesla Y Long Range.
Re: Elektromobilita
Redispero: ano, je to tak, v roce 1989 byl Favorit za 28 platů. Taky "koupit auto" byla životní investice a to auto se kupovalo na 10 a více let (spíš mnohem více).
A mimochodem - to jako mám být nadšený, že směřujeme do "socialistické bídy", kdy jste si namohli koupit auto, aniž byste omezili jakékoli další výdaje rodiny na minimálně 5 let? Snad jsme dneska po 35 letech trochu jinde, ne?
A mimochodem - to jako mám být nadšený, že směřujeme do "socialistické bídy", kdy jste si namohli koupit auto, aniž byste omezili jakékoli další výdaje rodiny na minimálně 5 let? Snad jsme dneska po 35 letech trochu jinde, ne?
Re: Elektromobilita
Ale my nesměřujeme do socialistické bídy. Díky škálování výroby a zlevňování technologií již stojí vyrobit EV stejně jako spalovák. Dnes BYD nebo CATL prodávají 1kWh baterek pod 50 USD, a ty ceny jdou dále dolů. A protože žádná jiná technologie na EV není oproti spalováku dražší, z hlediska výrobních nákladů není důvod, aby u EV byly vyšší než u spalováků. To, že některé tradiční automobilky ve své bohorovnosti nezachytily vývoj a nedokáží zatím vyrobit EV, které by jim zajistily business as usual, je jejich chyba, ne chyba elektromobility jako takové.
Re: Elektromobilita
Pokud zákon stanoví tak utažené podmínky, že navazující eko jednotka s filtry, vstřikováním močoviny a katalyzátory stojí dnes víc než samotná pohonná jednotka, pak není divu že se ceny sbližují.
A ještě je ta eko jednotka schopná splnit všechny limity na měření emisí tak do 60-100 tisíc km nájezdu, pak mají velké problémy i pravidelně udržovaná a relativně nová auta.
A ještě je ta eko jednotka schopná splnit všechny limity na měření emisí tak do 60-100 tisíc km nájezdu, pak mají velké problémy i pravidelně udržovaná a relativně nová auta.
Re: Elektromobilita
To by chtělo nějaký příklad ceny s odkazem. Kolik že stojí ta navazující jednotka? Porovnáváte nejspíš také cenu holého motoru, kterému chybí turbo, palivový systém, alternátor, RJ a ještě spousta kabelů a hadic. Tak to by chtělo nějakou tabulku s reálnými cenamiRedBaron píše: ↑3.2.2025 12:17:03 Pokud zákon stanoví tak utažené podmínky, že navazující eko jednotka s filtry, vstřikováním močoviny a katalyzátory stojí dnes víc než samotná pohonná jednotka, pak není divu že se ceny sbližují.
A ještě je ta eko jednotka schopná splnit všechny limity na měření emisí tak do 60-100 tisíc km nájezdu, pak mají velké problémy i pravidelně udržovaná a relativně nová auta.

Navíc vždycky se porovnovaji ceny "od", a za tim "od" u spalovaku bude slabý benzínový motor, takže jaký, prosím, vstřik močoviny?
Re: Elektromobilita
V čase 39:30 o tom mluví Vaculík s člověkem přímo z automobilky. Podotýkám, že se nejedná o nejlevnější jednotku, u té bude ten poměr ještě horší.
Re: Elektromobilita
Je to benzín. Žádná močovina.
Také to není odkaz na cenu. To pan něco tvrdí. A ten pan v práci řeší úplně jiné technické věci. Ne za kolik se nakupuje filtr. A s čím že přesně on to porovnává? S celým holým motorem, nebo jenom s hlavou?
Jak říkám tabulka s otkazem na ceny by všechno ukázala.
Re: Elektromobilita
favorit není dobrý příklad
obzvláště ty první modely
spousta těch zachovalých je dodnes pojízdných, nevadí tomu ani olovo v benzínu, jde to roztlačit...
to fakt není dobře zvolený model na porovnaní s EV
obzvláště ty první modely
spousta těch zachovalých je dodnes pojízdných, nevadí tomu ani olovo v benzínu, jde to roztlačit...
to fakt není dobře zvolený model na porovnaní s EV

Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: Elektromobilita
Neporovnával jsem Favorita s EV. Porovnával jsem, co kdy šlo koupit za 28 platů (minimálních, mediánových a průměrných). Diskuse se ale již tradičně zvrtla v nejrůznější whataboutismus. Pokud se ceny baterek dostaly tam kde jsou, tak pohonné ústrojí EV bude levnější než spalovák, ať už tento bude mít katalyzátor, filtry, vstřikování močoviny, anebo nic z toho. A zákony? Chtělo by to trochu vystrčit hlavu z našeho europocentrického zahledění. Hlavní děj v automotive se už neodehrává v Evropě, ale v Číně, Koreji, USA… To, že zákony donutily evropské automobilky zabývat se elektromobilitou, je možná nakonec zachrání ve chvíli, až nás začnou zaplavovat levné čínské značky, a budou aspoň trochu schopni konkurence. Byť to bude nezamýšlený důsledek bruselských direktiv, tak díky tomu nepůjde do haj*lu celý automotive, jako se to stalo u jiných oborů. Bohužel evropští manažeři jsou obecně dost krátkozrací a upřednostní krátkodobé zisky před dlouhodobou perspektivou, takže rychle vydělat na spalovácích dokud to jde, a po nás potopa.
Re: Elektromobilita
Ja myslím, že Favouš byl ve své době vysněné auto poloviny národa, což se o nějakém elektrickém voze řici nedá.
Dovolím si poupravit poslední větu:
Bohužel nejen evropští politici jsou obecně dost krátkozrací a upřednostní krátkodobé volební zisky před dlouhodobou perspektivou, takže rychle vydělat na globálním oteplování, dokud to jde, a po nás potopa.
Dovolím si poupravit poslední větu:
Bohužel nejen evropští politici jsou obecně dost krátkozrací a upřednostní krátkodobé volební zisky před dlouhodobou perspektivou, takže rychle vydělat na globálním oteplování, dokud to jde, a po nás potopa.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Re: Elektromobilita
Který že auto je dnes "vysněné auto poloviny národa"? Nebyla náhodou ta vysněnost zaviněná dobou/stavem ekonomiky toho státu, než pokročilosti toho modelu?
Olvovo v benzinu nemají ani rusaci již 20 let. Tlačit auto aby naskočil motor. To jsou výhody!

Re: Elektromobilita
Lenny sakra dobrá úprava...



Re: Elektromobilita
Skutečně si myslíte, že výše této objednávky odráží reálné náklady, protože to je to, o čem se bavíme? Pokud sestavíte spalováka z náhradních dílů, také vyjde 5-10x dráž než nový. Tady je ale řeč o ohromných GWh-sériích nasmlouvaných pro koncerny, a tam ta cena je na úrovni 40 USD na kWh, a půjde dolu. Výrobci baterek mají podstatně větší kapacity, než využívají, takže jsou ochotni prodávat za minimální marži, zvláště když si chtějí zavázat velké hráče (např. CATL vs. Stellantis). Jen pro představu, při aktuální soutěži na velkou baterku (BESS) 16 GWh bylo přes 60 nabídek nižších než 68,4 USD na kWh, a to mluvíme ne o článcích, ale o celém systému včetně instalace a 20leté záruky! To jsou hodnoty, které nám dávají čísla pro srovnání, ne cena na baterky na Alze nebo u autodealera. https://reneweconomy.com.au/mind-blowin ... e-auction/
Re: Elektromobilita
Holt nás čekají světlé zítřky. Každý bude mít EV za 500 000 s dojezdem 800 km a výdrží 20 let 

Re: Elektromobilita
Bavime se o realnych nakladech pro zakaznika.
Libi se mi konspiracni teorie predpokladajici, ze automobilky schvalne drzi vysoke ceny. Sice se jedna jako druha snazi o to, aby mela co nejvetsi podil elektromobilu, ale presto ze podle nich je elektromobil levnejsi, slapou si temi umele drzenymi vysokymi cenami po stesti. Neni to duvod prohlasit manazery automobilek nesvepravnymi?
Mimochodem, ten clanek jste cetl? Elektromobilu se to dotyka jen zprostredkovane a o dvacetilete zaruce se tam nikde nepise.
Re: Elektromobilita
Když existují baterie pro auta za uváděné ceny (nebo neexistují?), tak proč stojí EV tolik, co stojí, když v uvedených cenách vyjde100 kWh baterie na 6 840 USD, tedy méně než 200 000 CZK?Redispero píše: ↑4.2.2025 9:07:38 Skutečně si myslíte, že výše této objednávky odráží reálné náklady, protože to je to, o čem se bavíme? Pokud sestavíte spalováka z náhradních dílů, také vyjde 5-10x dráž než nový. Tady je ale řeč o ohromných GWh-sériích nasmlouvaných pro koncerny, a tam ta cena je na úrovni 40 USD na kWh, a půjde dolu. Výrobci baterek mají podstatně větší kapacity, než využívají, takže jsou ochotni prodávat za minimální marži, zvláště když si chtějí zavázat velké hráče (např. CATL vs. Stellantis). Jen pro představu, při aktuální soutěži na velkou baterku (BESS) 16 GWh bylo přes 60 nabídek nižších než 68,4 USD na kWh, a to mluvíme ne o článcích, ale o celém systému včetně instalace a 20leté záruky! To jsou hodnoty, které nám dávají čísla pro srovnání, ne cena na baterky na Alze nebo u autodealera. https://reneweconomy.com.au/mind-blowin ... e-auction/
Re: Elektromobilita
Jožko, východiskem diskuse bylo tvrzení, že „díky škálování výroby a zlevňování technologií již stojí vyrobit EV stejně jako spalovák“, na což jste odpověděl „To tedy nestojí“, takže do řešení této otázky prosím nezatahujte reálné náklady zákazníka: to, že cenotvorba nereflektuje nutně náklady, ale především situaci na trhu, je zřejmé, to není žádná konspirační teorie, ale normální tržní zákonitost. A protože v tradičním automotive si nikdo přechod na EV nepřeje, a to z mnoha důvodů (nebude fungovat tak dobře sekundární byznys se servisem; nebude tak častá obměna aut; budou se muset učit novým věcem, např. SW; do stabilního rybníka vplují nové štiky ukusující zmenšující se koláč), je jasné, že se starý svět snaží udržet status quo co nejdéle a prodat ještě co nejvíce spalováků, dokud to jde. Na tom není divného ani konspiračního, prostě změna paradigmatu je ohrožením tradičních pozic. A ano, mnoho klasických výrobců dnes nedokáže vyrobit EV levně, protože zaspali na startu, případně zcela podělali vývoj SW (viz VW), případně v době covidové dodavatelské krize nasmlouvali dlouhodobé kontrakty, které jsou nyní nevýhodné… Ale vedle nich jsou výrobci, kteří vyrobit levně EV dokážou, a ti budou také nakonec vítězi této transformace. Příklad s BESS se sice netýká bezprostředně EV, ale měl být referencí, za jakou cenu se nyní budou odebírat velké objemy baterek.
Slibuji, že to byl na dlouho můj poslední příspěvek na toto téma, bude stačit vyčkat, jako kdysi ve svaté válce za klasické žárovky. Rád budu pokračovat v diskusi přes SZ, ale tuším, že bez publika již to pro někoho není ono…
Slibuji, že to byl na dlouho můj poslední příspěvek na toto téma, bude stačit vyčkat, jako kdysi ve svaté válce za klasické žárovky. Rád budu pokračovat v diskusi přes SZ, ale tuším, že bez publika již to pro někoho není ono…
Re: Elektromobilita
bylo myšleno tak, že když dnes toho favouše najdete po 30letech stání ve stodole, tak pojede
u elektra po 30letech stání, si jsem jist, že nepůjde ani odemknout

a pozor, znovu zopakuji
nejsem nepřítel elektromobility
jsou oblasti, kde dává jednoznačně smysl
jsem nepřítelem nařízení
a je úplně jedno, jestli se to nařízení jmenuje EURO6, 7 nebo FIT 55...
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: Elektromobilita
po 30 letech stání bez údržby nepojede, po výměně gumových těsnění, hadic a oleje - možná pojede, pokud karoserie to dovolí (musí být suchá dobře ventilovaná stodola),
pokud stálo na kolech tak pneu také hned na vyhození
a i funkční baterku také budete potřebovat, když chcete to tlačit tak nemusí být nabitá, ale funkční byt musí
Re: Elektromobilita
Mám EV které jde otevřít i klíčkem. Mimochodem po 2 dnech stání to upadá do hlubokého spánku (již se neprobudí když se přiblížím s klíčkem, musím mačkat tlačítka) a i po 2 měsících neukazuje žádný úbytek energii v baterce. Na 30 let to nechávat nebudu, ale třeba na rok klidně nechám s 60% a jsem si jistý že po roce bude připravené k jzde. Kola ale již budou "hranaté", to je citit i po 2 mesicich stani. Něco z HV baterky ubude ale ne moc. 12V se dobíjí průběžně, nevím jak často, možná jednou za 2 týdny.
Re: Elektromobilita
On s tím i někdo jede rychle?
Sedmdesátník s teslou jel po D6 téměř dvě stě. Natočila ho kamera
https://www.novinky.cz/clanek/krimi-sed ... iant=0&dop
Sedmdesátník s teslou jel po D6 téměř dvě stě. Natočila ho kamera
https://www.novinky.cz/clanek/krimi-sed ... iant=0&dop
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)