Evropa - Afrika
-
- Příspěvky: 809
- Registrován: 29.5.2009 7:47:12
- Bydliště: Ostrava (předtím Bruntál a předtím Havířov) - když se stěhuji, tak jedině někam, kudy vede I/11 :)
Evropa - Afrika
Zde je prostor pro silniční projekty aneb v kombinaci silniční projekty, které spojí Evropu a Afriku.
Původní obsah příspěvku:
Sever Evropy je dnes už protkán úžasnými stavbami - do Švédska se dostanete suchou noho, Eurotunel už dnes každý považuje za samozřejmost, plánuje se tunel Tallin - Helsinky, ale co takhle spojit dvěma tunely Evropu s Afrikou???
http://mapy.cz/#mm=ZP@dm=123305984+8912 ... 782016@z=5
(Samozřejmě nepočítám, že tunel mezi Španělskem a Marokem pod Gibraltarem tady měl být dávno před Eurotunelem)
Původní obsah příspěvku:
Sever Evropy je dnes už protkán úžasnými stavbami - do Švédska se dostanete suchou noho, Eurotunel už dnes každý považuje za samozřejmost, plánuje se tunel Tallin - Helsinky, ale co takhle spojit dvěma tunely Evropu s Afrikou???
http://mapy.cz/#mm=ZP@dm=123305984+8912 ... 782016@z=5
(Samozřejmě nepočítám, že tunel mezi Španělskem a Marokem pod Gibraltarem tady měl být dávno před Eurotunelem)
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 20.10.2021 17:54:20, celkem upraveno 2 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
Re: Itálie
Eurotunel si na sebe nevydělal a to je mezi GB a F, kde doprava je, natožpak tady. A navíc toto je oblast, kde se kvůli "přepravě" lidí spíš bojuje než podporuje. Pak taky nevím, kdo by jel do Tuniska autem.
Re: Itálie
S tím Eurotunelem to není tak špatné. Ale nedá se předpokládat, že se takováhle staba zaplatí za několik let. Existují však výjimky, například se ukazuje, že Oresundský most byla velmi dobrá investice a již v příštích dvaceti letech se očekává, že se vyčerpá jeho kapacita, zejména mýtnic...
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 15.3.2016 17:31:04, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Důvod: odstranění neplatného odkazu
-
- Příspěvky: 809
- Registrován: 29.5.2009 7:47:12
- Bydliště: Ostrava (předtím Bruntál a předtím Havířov) - když se stěhuji, tak jedině někam, kudy vede I/11 :)
Re: Itálie
No podle mě se dopravní stavby nestaví jen proto, aby si na sebe vydělaly, ale hlavně proto aby umožnily expanzí dalších odvětví ekonomiky. A otázka "Kdo by do Tuniska jel autem" vyzní asi stejně jako před 20 lety otázka "Kdo by do Švédska jel autem" Afrika je kontinent s obrovským potenciálem nejen nerostných surovin, ale taky turistiky a dalších možností, které by podle mě tento tunel využili na 100%.
Re: Itálie
V současné době a v nejbližších 40 letech to nebude hlavně technicky možné. Mořské dno je tu hluboké a dost členité. Možná až po roce 2050, ale do té doby o tom nemá smysl uvažovat.
Re: Itálie
Krásné téma, k tomu se budu muset vyjádřit i járumpeak píše:No podle mě se dopravní stavby nestaví jen proto, aby si na sebe vydělaly, ale hlavně proto aby umožnily expanzí dalších odvětví ekonomiky. A otázka "Kdo by do Tuniska jel autem" vyzní asi stejně jako před 20 lety otázka "Kdo by do Švédska jel autem" Afrika je kontinent s obrovským potenciálem nejen nerostných surovin, ale taky turistiky a dalších možností, které by podle mě tento tunel využili na 100%.

Už proto, že jsem autem do Tunisu jel, a to trajektem z Janova (21 hodin plavby v pohodlné kajutě), který jezdí výrazně častěji, než trajekt ze sicilského Trapani. Trajekt je pohodlnější dokonce i pro cesty z Janova nebo Neapole na Sicílii a hojně se využívá. Uvidíme, jestli se to změní, až bude jednou dokončen most na Sicílii, ale dost o tom pochybuji.
Tato trasa Africko-evropského mostu má několik nevýhod, především je použitelná pouze pro Tunisko a Libyi, v menší míře pak pro Alžírsko. Možná jednou bude dokončen transsaharský koridor Libye - Čad, ale to asi bude opravdu v hodně vzdálené budoucnosti. Pro spojení Evropa - Afrika bude asi užitečnější zvažovaný most přes Gibraltarskou úžinu mezi Španělskem a Marokem, odkud lze dojet po pobřeží až do Senegalu s dalšími návaznostmi, nebo již dnes více méně použitelná trasa přes Turecko, Sýrii, Jordánsko, Izrael a Egypt, případně jednou přes další zvažovaný most mezi Jemenem a Džibuti.
Navíc tahle trasa přes ostrov Panteleria vede přímo na jednu z nejhezčích pláží v Tunisku u města Kelibia (při dobré viditelnosti je odsud na Pantelerii vidět)

Takže to moc nevidím a to jsem ani nezačal uvažovat o technických problémech, viz Drakův příspěvek

-
- VIP
- Příspěvky: 24137
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Itálie
O spojení Itálie a Tuniska přes nějaký tunel se může začít seriózní diskuze, až když:
1. Dokáže Itálie konečně postavit mostní spojení mezi pevninou a Sicílii.
2. Když si ten most na seba i začne reálně vydělávat.
Projekt Eurotunnel de facto skrachoval. Až nyní po finančních úpravách se mu daří, ale i to "s odratýma ušama". Veliké mostní projekty jako Oresund aneb Millau Viaduct aneb Rion-Antirion aneb Vasco da Gama se nejdříve dlouho projektovali a až nyní se vracejí náklady spátky a začíná se mluvit v některých případech i o další výstavbě paralelních staveb.
Osobně nevidím prostor na dalších 50 let že by se začínalo s výstavbu tunelu mezi Itálii a Afrikou. Jednak z technického hlediska to prozatím možné není (nikdo neví stavět v takové hloubce), jednak by se zde musela postavit i další infrastruktura (ČSPH) a nejestvuje ani reální studie. Pak taky kdo by to financoval ? Snad Tunisko aneb Itálie ? Tunisko prozatím jistě ne, Itálie nedokáže postavit ani již zmíněný most. A soukromý kapitál nebude stavět něco, čeho návratnost je nad 100 let.
Když se jednou propojí Evropa a Afrika silnicí, bude to mezi Španělskem a Marokem, kde již jestvují i konkrétní projekty, možnosti financování a kde se odstraňují technické problémy (především se hledí na bezpečnost). Osobně ani tomuto projektu nedávám šanci do 50 let.
Jestvují ve světě i ambiciózní plány jako třeba dálniční koridor EU-USA; podívejte se někdy na TV stanice typu Discovery/National/Spektrum. Tenhle projekt je hodně daleké sci-fi a nehledě na to, že například by musel celý svět produkovat 6 let ocel pouze na tuto stavbu.
I proto některé projekty zůstanou pouze snem v šuflíku.
I když hezkým snem. 
1. Dokáže Itálie konečně postavit mostní spojení mezi pevninou a Sicílii.
2. Když si ten most na seba i začne reálně vydělávat.
Projekt Eurotunnel de facto skrachoval. Až nyní po finančních úpravách se mu daří, ale i to "s odratýma ušama". Veliké mostní projekty jako Oresund aneb Millau Viaduct aneb Rion-Antirion aneb Vasco da Gama se nejdříve dlouho projektovali a až nyní se vracejí náklady spátky a začíná se mluvit v některých případech i o další výstavbě paralelních staveb.
Osobně nevidím prostor na dalších 50 let že by se začínalo s výstavbu tunelu mezi Itálii a Afrikou. Jednak z technického hlediska to prozatím možné není (nikdo neví stavět v takové hloubce), jednak by se zde musela postavit i další infrastruktura (ČSPH) a nejestvuje ani reální studie. Pak taky kdo by to financoval ? Snad Tunisko aneb Itálie ? Tunisko prozatím jistě ne, Itálie nedokáže postavit ani již zmíněný most. A soukromý kapitál nebude stavět něco, čeho návratnost je nad 100 let.

Když se jednou propojí Evropa a Afrika silnicí, bude to mezi Španělskem a Marokem, kde již jestvují i konkrétní projekty, možnosti financování a kde se odstraňují technické problémy (především se hledí na bezpečnost). Osobně ani tomuto projektu nedávám šanci do 50 let.
Jestvují ve světě i ambiciózní plány jako třeba dálniční koridor EU-USA; podívejte se někdy na TV stanice typu Discovery/National/Spektrum. Tenhle projekt je hodně daleké sci-fi a nehledě na to, že například by musel celý svět produkovat 6 let ocel pouze na tuto stavbu.



Re: Itálie
Pozitivně inspirován zajímavým megalomanským nápadem, trochu jsem pátral na síti a našel toto:
http://www.schillerinstitute.org/conf-i ... lloni.html
Vyhýbá se to ostrovu Panteleria a vede přímo na tuniský poloostrov Cap Bon.
http://www.schillerinstitute.org/conf-i ... lloni.html
Vyhýbá se to ostrovu Panteleria a vede přímo na tuniský poloostrov Cap Bon.
Re: Itálie
A ještě pár odkazů na podobné nápady:
Most přes Messinskou úžinu na Wikipedii (to k Itálii patří):
http://en.wikipedia.org/wiki/Strait_of_Messina_Bridge
Tunel pod Beringovou úžinou na Wikipedii (to k Itálii samozřejmě nepatří, ale na této stránce je v "see also" celá řada odkazů - možná by stálo za to udělat nějakou podsekci "transkontinentální záležitosti"
):
http://en.wikipedia.org/wiki/Bering_Strait_crossing
Most přes Messinskou úžinu na Wikipedii (to k Itálii patří):
http://en.wikipedia.org/wiki/Strait_of_Messina_Bridge
Tunel pod Beringovou úžinou na Wikipedii (to k Itálii samozřejmě nepatří, ale na této stránce je v "see also" celá řada odkazů - možná by stálo za to udělat nějakou podsekci "transkontinentální záležitosti"

http://en.wikipedia.org/wiki/Bering_Strait_crossing
-
- Autor
- Příspěvky: 99
- Registrován: 25.2.2009 22:14:27
- Kontaktovat uživatele:
-
- VIP
- Příspěvky: 24137
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Itálie
BTTceskedalnice.cz píše:http://www.novinky.cz/koktejl/180382-v- ... ajnem.html


Když, pak si třeba najít diskuze zde: třeba http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=97&t=361 .
Ale opravdu, držme se tématu.

Re: Evropa - Afrika
Takže pro začátek něco tunelu pod Gibraltarem:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gibraltar_Tunnel
A spojení Sicílie s Afrikou:
http://www.schillerinstitute.org/conf-i ... lloni.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Gibraltar_Tunnel
A spojení Sicílie s Afrikou:
http://www.schillerinstitute.org/conf-i ... lloni.html
-
- VIP
- Příspěvky: 24137
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Evropa - Afrika
Tady v tomto ohledu relace Evropa - Afrika je jediná relevantní novinka a sice setkání UK vlády s tou v Maroku ohledně spojení Gibraltáru s Tangiers, informace z 01/2021:
UK and Morocco may discuss a tunnel linking Gibraltar and Tangiers
https://www.euroweeklynews.com/2021/01/ ... -tangiers/
UK and Morocco may discuss a tunnel linking Gibraltar and Tangiers
https://www.euroweeklynews.com/2021/01/ ... -tangiers/
-
- VIP
- Příspěvky: 24137
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Evropa - Afrika
Záměr pro spojení kontintentů je znovu aktuální.
Připravuje se megatunel za 7 miliard eur v délce 27 km - má spojit Punta Paloma ve Španělsku a Malabata v Maroku
Nový tunel by zkrátil cestovní dobu téměř o sedm hodin, přičemž se předpokládá, že bude schopen přepravit až 12,8 milionu cestujících ročně.
Dlouhá léta se mluví o projektu podvodního železničního tunelu , který by propojil Evropu a Afriku. Zdá se, že se tento sen brzy stane skutečností, i když slovo brzy je nutno brát s ohledem na možnosti.
Nový tunel by se nacházel až 474 metrů pod hladinou moře. Kolovaly informace, že výstavba tunelu bude trvat pět let.
Někteří inženýři také navrhli most jako schůdnější alternativu, ale pokroky v železniční technologii převážily podvodní tunel. Stejně tak se Španělsko může pochlubit jednou z nejpropracovanějších vysokorychlostních železničních sítí, zatímco Maroko má vysokorychlostní vlak z Casablancy do Tangeru. Je to jeden z faktorů, že Španělsko tu síť VRT vystavělo hodně z EU peněz - ještě značnějších investicí než do dálnic, kde se naopak hodně zapojilo i PPP. Maroko má základní dálniční síť ukončenou a nyní právě vráží zdroje i do VRT a lepších vlaků.
Podvodní železniční tunel by mohl zkrátit dobu cestování mezi Madridem a Casablankou na pouhých pět a půl hodiny, což je výrazné zlepšení oproti současné dvanáctihodinové cestě autem. Španělské úřady předpovídají, že tunel by mohl přepravit až 12,8 milionu cestujících ročně mezi oběma národy, přičemž výstavba bude stát více než sedm miliard eur.
V roce 1979 byl ustaven společný výbor španělských a marockých úřadů, aby prozkoumal možnost podvodního tunelového spojení, ale projekt nepokročil nad rámec počátečních studií proveditelnosti. V loňském roce však o projekt znovu vzbudil zájem, když Španělská společnost pro studium pevných komunikací přes Gibraltarský průliv přezkoumala jeho životaschopnost. V případě úspěchu by se jednalo o první železniční spojení mezi dvěma kontinenty, které by zlepšilo globální propojení.
Vždy byla položena otázka, proč nelze v Gibraltarském průlivu vybudovat podzemní tunel, jako je La Manche spojující Anglii a Francii. Například nejdelší tunel na světě je dlouhý 165 kilometrů a nachází se v Číně, zatímco Gibraltarský průliv je široký jen 14 kilometrů.
Důvod je celkem jednoduchý a logický. Na rozdíl od Lamanšského průlivu, který dosahuje hloubek maximálně 75 metrů, je Gibraltarský průliv hluboký neuvěřitelných 900 metrů. Oblast se také vyznačuje silnými proudy. Také oblast kolem Gibraltaru, především jižní část Španělska a Portugalska a severozápadní část Maroka, je náchylná k otřesům.
Světové stavitelství se ale za poslední dekády posunulo značně dál. Dnes nehraje roli ani tak délka a obtížnost horských nebo mořských podmínek jak spíše otázka financování při potenciálním problému během realizace a dostatku materiálů. Megaprojektů v dopravě je dnes na planetě v realizaci i provozu opravdu mnoho.
Tato iniciativa je navíc jen dalším bonusem pro Maroko; mezi Marokem a UK se totiž již brzo natáhne 4000 km dlouhý podmořský kabel, k tomu se v Maroku postaví o velikosti Velkého Londýna solární a další elektrárny. To vše za 5 mld. GBP zajistí UK asi 8% elektrické energie - a navíc z OZE.
Tak uvidíme, jestli nezůstane znovu jen v rovině snů.
Připravuje se megatunel za 7 miliard eur v délce 27 km - má spojit Punta Paloma ve Španělsku a Malabata v Maroku
Nový tunel by zkrátil cestovní dobu téměř o sedm hodin, přičemž se předpokládá, že bude schopen přepravit až 12,8 milionu cestujících ročně.
Dlouhá léta se mluví o projektu podvodního železničního tunelu , který by propojil Evropu a Afriku. Zdá se, že se tento sen brzy stane skutečností, i když slovo brzy je nutno brát s ohledem na možnosti.
Nový tunel by se nacházel až 474 metrů pod hladinou moře. Kolovaly informace, že výstavba tunelu bude trvat pět let.
Někteří inženýři také navrhli most jako schůdnější alternativu, ale pokroky v železniční technologii převážily podvodní tunel. Stejně tak se Španělsko může pochlubit jednou z nejpropracovanějších vysokorychlostních železničních sítí, zatímco Maroko má vysokorychlostní vlak z Casablancy do Tangeru. Je to jeden z faktorů, že Španělsko tu síť VRT vystavělo hodně z EU peněz - ještě značnějších investicí než do dálnic, kde se naopak hodně zapojilo i PPP. Maroko má základní dálniční síť ukončenou a nyní právě vráží zdroje i do VRT a lepších vlaků.
Podvodní železniční tunel by mohl zkrátit dobu cestování mezi Madridem a Casablankou na pouhých pět a půl hodiny, což je výrazné zlepšení oproti současné dvanáctihodinové cestě autem. Španělské úřady předpovídají, že tunel by mohl přepravit až 12,8 milionu cestujících ročně mezi oběma národy, přičemž výstavba bude stát více než sedm miliard eur.
V roce 1979 byl ustaven společný výbor španělských a marockých úřadů, aby prozkoumal možnost podvodního tunelového spojení, ale projekt nepokročil nad rámec počátečních studií proveditelnosti. V loňském roce však o projekt znovu vzbudil zájem, když Španělská společnost pro studium pevných komunikací přes Gibraltarský průliv přezkoumala jeho životaschopnost. V případě úspěchu by se jednalo o první železniční spojení mezi dvěma kontinenty, které by zlepšilo globální propojení.
Vždy byla položena otázka, proč nelze v Gibraltarském průlivu vybudovat podzemní tunel, jako je La Manche spojující Anglii a Francii. Například nejdelší tunel na světě je dlouhý 165 kilometrů a nachází se v Číně, zatímco Gibraltarský průliv je široký jen 14 kilometrů.
Důvod je celkem jednoduchý a logický. Na rozdíl od Lamanšského průlivu, který dosahuje hloubek maximálně 75 metrů, je Gibraltarský průliv hluboký neuvěřitelných 900 metrů. Oblast se také vyznačuje silnými proudy. Také oblast kolem Gibraltaru, především jižní část Španělska a Portugalska a severozápadní část Maroka, je náchylná k otřesům.
Světové stavitelství se ale za poslední dekády posunulo značně dál. Dnes nehraje roli ani tak délka a obtížnost horských nebo mořských podmínek jak spíše otázka financování při potenciálním problému během realizace a dostatku materiálů. Megaprojektů v dopravě je dnes na planetě v realizaci i provozu opravdu mnoho.
Tato iniciativa je navíc jen dalším bonusem pro Maroko; mezi Marokem a UK se totiž již brzo natáhne 4000 km dlouhý podmořský kabel, k tomu se v Maroku postaví o velikosti Velkého Londýna solární a další elektrárny. To vše za 5 mld. GBP zajistí UK asi 8% elektrické energie - a navíc z OZE.
Tak uvidíme, jestli nezůstane znovu jen v rovině snů.
