Uganda sestavila rekordní infrastrukturní rozpočet
* klíčové jsou silniční projekty, ale v celkovém poměru investicí tvoří asi polovinu
- součet nových investicí do železničních tratí, letišť, ropovodu je na na úrovni silničních projektů
* zahájila se výstavba dlouhého moderního vedení el. energie směrem na Jižní Súdán z dokončené přehrady v Ugandě
* pokračují investice do desítek km silnic ve východní části DRK - na zlepšení regionálního obchodu s Ugandou
* pokračuje se ve vyhodnocení projektu PPP Kampala - Jinja Expressway
Uganda revidovala rozpočet 25/26 , kde řekněme že celek má 40 jednotek dané měny, tak z toho jde 6 jednotek na veřejné práce a dopravu. Na energetickou infrastrukturu další 1 jednotka. Dá se říct, že podpora klíčové silniční infrastruktury je i nadále vysoká priorita v této zemi. Racionalizace úřadů - včetně silničního UNRA podniku tedy nesnižuje investice.
Na bezpečnost jde méně peněz, než na balík pro infrastrukturu, i když bezpečnost tvoří 4 jednotky rozpočtu anebo 10%.
Rozvoj silniční infrastruktury byl o polovinu nižší v období 22/23 a 23/24, ve 24/25 se dostal na úroveň z 21/22 a nyní je větší, než kdykoliv doposud.
Již po než deset let se Uganda soustředí na budování své sítě infrastruktury tím, že na tento pododvětví přiděluje lví podíl státního rozpočtu. Většinu peněz z rozpočtu tvořily komponenty kolem silnic a energetiky.
Proč tyto změny v tomto roce ? Protože začátkem r. 2026 budou prezidentské volby a Museveni se chce ucházet o 7. funkční období a je snaha dokončit hromadu rozpracovaných projektů. To se týká i vzdělávání - Uganda v poměru provoz : investice zvedla nové investice na 5:3 . Vzdělávání totiž rovněž zápasilo s opožděným financováním a řada škol uvázla ve rozestavěnosti delší dobu, než byl plán.
Uganda buduje ropní sektor. Klíčová je rafinérie v Hoima a v tomto městě vyrostlo ledacos. Nyní se realizuje ropovod. Snad žádný projekt ropné infrastruktury nečelil globální kritice ze strany ekologických aktivistů, jako je východoafrický Ropovod – 1 443 km dlouhý projekt, který povede z Hoimy v západní Ugandě do přístavu Tanga ve východní Tanzanii. Projekt za 4 miliardy dolarů se stal terčem kritiky klimatických aktivistů, kteří tvrdí, že potrubí bude vypouštět toxické uhlíky do životního prostředí a zhorší dopady změny klimatu a že mnoho lidí bylo agresivně vystěhováno ze své půdy bez náhrady, aby se připravila cesta pro projekt. Ugandská vláda tvrdí, že tato obvinění nemohou být dále od pravdy. V důsledku těchto obvinění se finanční instituce vyhnuly půjčování peněz na projekt a zdržely jeho výstavbu. To ale projekt v jeho dokončení jen oddaluje. EACOP je považován za změnu hry pro ugandskou ekonomiku, protože ze země udělá producenta ropy. A Uganda s tímto statusem unese i větší dluh. Po bonitné půdě jde o další faktor podpory hospodářství. Mezinárodní letiště Kabalega v okrese Hoima je jedním z nejdůležitějších infrastrukturních projektů v rámci ugandského ropného a plynárenského průmyslu. Očekává se, že na letišti za 323 milionů dolarů přistane mnoho zařízení pro projekt ropy a zemního plynu.
Mnoho silnic v regionu obklopujícím ropné a plynárenské oblasti v Ugandě bylo modernizováno na nové asfaltové silnice, protože společnosti přesouvají zařízení do polí. Poslední silnicí, která má být modernizována, je úsek Kabwoya-Buhuka, 43 km dlouhá asfaltová silnice, která spojí ropnou oblast Kingfisher v Kyangwali. Vláda Ugandy financuje práce na silnici na základě dohody o předběžném financování s čínskou vládou. Toto je realizováno jako projekt návrhu a výstavby společnosti China Railway Seventh Group Co. Ltd. Rozsah prací bude mít návrhovou životnost 20 let.
V prvním prosincovém týdnu roku 2024 zahájil prezident Yoweri Museveni stavební práce na železnici se standardním rozchodem, měsíc poté, co vláda podepsala smlouvu s tureckou firmou M/s Yapi Merkezi.
Spuštění trasy Malaba Kampala připraví půdu pro výstavbu projektu v hodnotě 2,7 miliardy eur. Přeprava 20stopého kontejneru z Mombasy do Kampaly v současnosti stojí asi 3 200 USD, ale s SGR toto číslo klesne o polovinu na přibližně 1 600 USD. Hlavní stavební práce na SGR se očekávají v roce 2025, protože dodavatelé se snaží dílo dokončit za méně než čtyři roky.
Logistické náklady se v Ugandě neustále snižují. Právě díky rozvoji nových silničních, železničních a letištních investicí.
Silnice Koboko-Yumbe-Moyo je podle vládních plánů nejdelší, jejíž stavební práce by měly začít v roce 2025. Očekává se, že silnice dlouhá 103,08 km podpoří obchod mezi Ugandou a Konžskou demokratickou republikou a také podpoří trasu do Jižního Súdánu.
Silnice, která je financována Světovou bankou částkou 430,2 miliard Shs, bude modernizována na bitumenový standard. V současné době konzultant, Intercontinental Consultants a Technocrats PvT Ltd, ve společném podniku s Gauff Consultants (U) Ltd, dohlíží na přípravné práce na silnici.
Vyjma státní rozpočet finacují ugandské projekty i různé nadnárodní banky, těžařské korporace a soukromý kapitál ve formě PPP. I když je zde jen jedna rychlostní silnice modelem PPP, další se připravují nebo staví ale celkem je zde aktivních ve všech sektorech více než 20 projektů.
Uganda zahájila stavbu 43 km silnice Kabwoya - Buhuk.
A do zprovoznění uvedla skoro 400 km dalších silnic:
* Masindi Park Junction – Paraa – Bulisa (159 km)
* Buhimba – Nalweyo – Bulamagi – Kakumiro (93 km)
* Kigumba – Bulima – Kabwoya (135 km)
.

- GnqwrvOXcAA6Vxe.jpeg (105.06 KiB) Zobrazeno 613 x

- Gnqwr4GXAAAJd0F.jpeg (140.54 KiB) Zobrazeno 613 x