VINCI (stavební skupina)

Off-topic pokec
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 24623
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: VINCI (stavební skupina)

Příspěvek od Diaľničiar »

Roční výsledky za rok 2024

https://www.vinci.com/en/finance/result ... statements

srovnávací grafy: https://www.vinci.com/en/finance/result ... ey-figures


A jen nedávno skupina VINCI dokončila akvizici britského dodavatele FM Conway. Tato dohoda znamená, že FM Conway se nyní připojuje k síti VINCI Construction.

S obratem 580 milionů GBP a zaměstnáváním více než 2 000 lidí poskytuje FM Conway servisní a stavební služby napříč dopravou, zastavěným prostředím a veřejnou sférou. Společnost je průkopníkem v oblasti udržitelné výstavby díky svému pokročilému modelu oběhového hospodářství, a zejména používání vysoce recyklovaného asfaltu na místních a strategických silničních sítích.

V rámci Evropy je činnost VINCI již v méně než polovičním výkoně ve Francii.
Celkem je v Evropě skoro 80% činnosti. A trh v UK tvořil v roce 2024 již bezmála 10% aktivity, takže zesílení firemního portfolia skupiny je logickým krokem.

FM Conway, který provádí výstavbu a údržbu silnic v jihovýchodní Anglii a provozuje řadu závodů na výrobu asfaltu se těší ze začlenění do skupiny, protože 3 dekády pozoruje vlastní růst a s VINCI Construction se tento efekt ještě zvětší.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 24623
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: VINCI (stavební skupina)

Příspěvek od Diaľničiar »

Stavební skupina zahrnuje firmy, ve kterých ke konci roku 2024 pracovalo již 285 000 lidí. Je to nárůst o 5000. Rozsah působnosti se nezměnil: 120 států.

Ratingová agentura Fitch vydala v 12/2024 pro VINCI dluhové hodnocení A- se stabilním výhledem. Tento status přetrvává celé roky.

z hodnocení: VINCI má nejlepší kontraktační aktivity ve své třídě a má velmi dobře zavedený a pravidelný přístup na bankovní a kapitálové trhy, což snižuje riziko refinancování vyplývající ze struktury dluhu. Její předpokládaný průměrný 2,4násobný "pákový efekt" v letech 2024–2028 s maximem 2,9 násobek v roce 2028 podle případu Fitch Rating Case (FRC) je úměrný hodnocení "A-" s ohledem na obchodní mix skupiny a přínos smluvního podnikání.

Vývoj kapitálové struktury skupiny může být ovlivněn i chutí Vinci po akvizicích a diverzifikaci kompenzující případné vypršení platnosti jejích francouzských dálničních koncesí. Objemové riziko francouzských dálnic – "Silnější": Vinci Autoroutes je největším provozovatelem zpoplatněných silnic ve Francii díky svým strategicky umístěným koncesím, které pokrývají téměř 4 500 km sítě zpoplatněných silnic mezi Paříží, Pyrenejemi a Francouzskou riviérou. Zpoplatněné silnice představují přibližně 40% vykazovaného skupinového EBITDA. Složení dopravy je diverzifikovaná směs komerčních, dojíždějících a turistických uživatelů s omezenými dostupnými alternativami. Mýtné sazby považujeme za mírné a cenovou citlivost na zvýšení mýtného za nízkou až mírnou.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 24623
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: VINCI (stavební skupina)

Příspěvek od Diaľničiar »

Hodnota 1 akce se blíži ke 120 € - to byl historický rekord.

Od začátku roku, tedy za kvartál posilnila trhová hodnota skupiny tímto vyjádřením bezmála o 20%. Posledně takhle přišel zlom a pád, ale nyní navzdory vícero krizí a otřesů i z důsledku války v Evropě nebo nařízení Trumpa v USA skupina dále posilňuje. A to taky navzdory tlaku na ziskové VINCI Autoroute ve Francii, o které možná skupina do deseti let přijde. Náhrada a energetickou činnost, posílení na jiných trzích, kde Francie je nadále dominantním trhem, přeléváním kapitálu jak do Latinské Ameriky tak i do Asie a rozdělení segmentů podnikání ze stavební a koncesní činnosti taky do energetiky + centralizaci díky novému sídlu již přináší ovoce.

Skupina VINCI právě již 2. rokem otevřeně komunikuje o rizicích. A dodržuje určené limity na dluhy a drží vysoké rezervy. I nadále nakupuje další společnosti, čehož důsledkem je zvýšení počtu zaměstnanců z 280 na 285 tisíc za rok 2024.
.
32.jpg
32.jpg (10.64 KiB) Zobrazeno 1181 x
33.jpg
33.jpg (35.62 KiB) Zobrazeno 1181 x
34.jpg
34.jpg (74 KiB) Zobrazeno 1181 x
35.jpg
35.jpg (45 KiB) Zobrazeno 1181 x
36.jpg
36.jpg (19.99 KiB) Zobrazeno 1181 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 24623
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: VINCI (stavební skupina)

Příspěvek od Diaľničiar »

DLUH k 31.12.2024
.
43.jpg
43.jpg (14.23 KiB) Zobrazeno 1175 x
44.jpg
44.jpg (41.51 KiB) Zobrazeno 1175 x
42.jpg
42.jpg (30.67 KiB) Zobrazeno 1175 x
45.jpg
45.jpg (48.15 KiB) Zobrazeno 1175 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 24623
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: VINCI (stavební skupina)

Příspěvek od Diaľničiar »

a pak taky ten základ, tedy dnešní základní členění a nejzákladnější fakta
.
11.jpg
11.jpg (34.27 KiB) Zobrazeno 1171 x
10.jpg
10.jpg (39.93 KiB) Zobrazeno 1171 x
850.jpg
850.jpg (11.64 KiB) Zobrazeno 1171 x
.
něco ze sektorové činnosti
.
14.jpg
14.jpg (161.11 KiB) Zobrazeno 1171 x
15.jpg
15.jpg (41.36 KiB) Zobrazeno 1171 x
16.jpg
16.jpg (30.49 KiB) Zobrazeno 1171 x
17.jpg
17.jpg (66.29 KiB) Zobrazeno 1171 x
.

a mnoho, opravdu hodně čtení lze nalézt v plně dokončené farebné prezentaci za rok 2024
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 24623
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: VINCI (stavební skupina)

Příspěvek od Diaľničiar »

jak si stojí VINCI Construction CS ve skupině VINCI Construction / VINCI a jak je na tom největší slovenská část EUROVIA SK

https://www.skyscrapercity.com/posts/192699083/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 24623
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: VINCI (stavební skupina)

Příspěvek od Diaľničiar »

člen VINCI - Cobra, energetická část skupiny, zrealizuje v nových kontraktech 1000 km výkonních elektrických vedení

* Společnost VINCI zadala zakázku na výstavbu 738 km vysokonapěťových elektrických přenosových vedení v Brazílii
https://www.vinci.com/en/newsroom/press ... ansmission

* VINCI podepisuje první smlouvu o partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) pro přenos elektřiny v Austrálii (240 km)
https://www.vinci.com/en/newsroom/press ... lectricity

Cobra- IS je společností s ročními tržbami ve výši asi 7 mld. € a zaměstnává asi 42 tis. lidí ve více než 60 státech světa. Jen v Brazílii tato firma postavila 30 000 km vedení během posledních 20 let a pokračuje v tom i nadále. V roce 2023 se tam podepsal kontrakt ve 3 částech na 2000 km.

VINCI má tuto firmu formou akvizice od ACS od 2021, za 5 mld. €. VINCI má část formou Energies - 100 000 lidí v tom oboru pracuje. Tudíž z hlediska koncesí a výstavby je to extra podíl, ačkoliv koncesně taky. Ale energetika se odčleňuje. Cobra je specialista na "ekologickou energii", ve které se chce VINCI do dalšího období více prosadit.

___________

z hlediska vývoje akcií - které se nedávno jak jinde propadají - postupně nabírají na síle a jsou zpátky u hranice 120 €
.
19.jpg
19.jpg (44.49 KiB) Zobrazeno 810 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 24623
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: VINCI (stavební skupina)

Příspěvek od Diaľničiar »

většina fondů a investice do nich se vzpamatávají po výkyvech způsobených kolem politiky Trumpa, ale jen málokteré jsou zpátky, ale třeba koncern VINCI přepsal již historické maximum za jednu akci - akcie se vzpamatovala rychle k původním hodnotám a dnes zaznamenala dosavadní rekord bezmála 123€ za jednu, přičemž obchodování se následně uzavřelo na rovných 121€ - s tržní kapitalizací 70,4 mld. €

Obrázek

Obrázek

já si pamatuji dobu, kdy ve VINCI pracovalo necelých 100 tisíc lidí, pak 120 tisíc, dneškem je to 285 tisíc ... tito zaměstnanci firem sdružených pod značkou VINCI dávají práci několikanásobku v nepřímé formě a třeba dnes jen v sektoru energetiky pracuje těch 90 tisíc

stávající doba přitom není vůbec snadná a jednoduchá, z prvního důvodu proto, že před stavebnictví jsou kladené ohromné výzvy jako dekarbonizace, elektromobilita a jiné alternativní zdroje v souběhu s nedostatkem kvalifikovaného personálu a z druhého vzhledem na přibývající krize, které se navíc svým dosahem prodlužují v časové délce a jdou téměř jedna za druhou

diverzifikace aktivit, která se přizpůsobuje měnícímu se světu a udržení čitelnosti modelu fungování jsou tím, co udržují tento kolos pohromadě, což mu navíc umožňuje i nadále nejen udržet si status, ale posilovat jej v dobré kondici
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 24623
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: VINCI (stavební skupina)

Příspěvek od Diaľničiar »

Čtvrtletní informace k 31. březnu 2025

https://www.vinci.com/en/newsroom/press ... march-2025

Tržby vzrostly o 4 % na 16,3 miliardy eur.
De facto všechny segmenty zaznamenávají růst aktivit.

Matka VINCI vydala další emisi dluhopisů: https://www.vinci.com/en/newsroom/press ... onds-eu150 .

Agentura Fitch Ratings k 02/2025 vydala potvrzení pro základní hodnocení A- v dlouhodobém hodnocení, tedy beze změny.

VINCI je jedním z největších světových vlastníků nebo provozovatelů dopravní infrastruktury. Mezi její koncesní aktiva patří 4 400 kilometrů zpoplatněných silnic ve Francii a 72 letišť ve 14 zemích, což z Vinci činí největšího provozovatele letišť na světě z hlediska počtu spravovaných cestujících. Koncesní činnost přispívá méně než pětinou tržeb skupiny, ale tvoří většinu provozního zisku. Smluvní činnost Vinci poskytuje širokou škálu energetických a stavebních služeb. Francie se podílí 42 % tržeb skupiny.

Skupina přitom čelí řadě nepřijemných faktorů jako jsou:

* změna mýtné legislativy ve Francii a snahy o odebrání koncesí po roce 2030 až 2040 - koncern se politice přizpůsobuje mj. tím, že posilňuje aktivity mimo Francie a přešel také do energetických investicí
* pandemie sehrála značný negativní dopad právě v oblasti provozu jak na silnicích, dálnicích tak na letištích, ale koncern všechno ustál
* válka RU:UA v situaci, kdy má v Rusku značné zázemí - tady ovšem sehrává klíčovou roli postoj Francie, která politicky hlídá obchodní aktivity v Rusku; bojkot k VINCI u řadové veřenosti v některých zemích neměl praktický dopad vzhledem na činnost koncernu

akcie dosáhla nových rekordů - tržní kapitalizace překročila 71 mld. €

obchodování za dnešek ukončeno na hodnotě 122,6 €

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 24623
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: VINCI (stavební skupina)

Příspěvek od Diaľničiar »

Existuje vícero společností, které se věnují tomu do čeho investovat a do čeho ne, kdy koupit a kdy ne. Řada z nich koncem 2024 uvedla, že akcie je podhodnocená, ale čekalo se na dlouhodobé zpracování výhledů, voleb jinde, než ve Francii, na stav ratingu atd. Společnost Bernstein SocGen Group obnovila vykazování akcií Vinci SA (EPA: SGEF ) (DG:FP) (OTC: VCISY), vydala rating Outperform a stanovila cenovou cílovou hodnotu 141,10 EUR. Společnost zdůraznila vysoce kvalitní atributy společnosti Vinci a potenciál skryté hodnoty, a to i přes nejisté politické klima na jejím domácím trhu, které může ovlivnit sentiment investorů. S tržní kapitalizací 62,39 miliardy dolarů jsou akcie podle dat InvestingPro v současné době podhodnocené, což podporuje optimistický výhled společnosti Bernstein. U vydání tohoto hodnocení neexistovalo větší riziko kolem cel, jenomže VINCI de facto s ničím neobchoduje, nevyváží, nedováží v hlavním smyslu existence, stavebnictví & koncese napříč mnoho segmentů (budovy, doprava, energie) do tohoto portfolia problémů nespadají a VINCI nebylo zasaženo ani válkou RU:UA; protože svoje aktivity si stejně jako dalších asi 1300 firem v Rusku ponechalo, čímž tam nadále prosperuje, protože život se tam nezastavil. A naopak, hlavní investiční jádro pokračuje navzdory deficitům v mnoha zemích, protože cílem je udržet investice a alespoň nějaký růst + energetický potenciál se prudce zvedá, což kompenzuje i dosavadní dálniční výpadky ve světě včetně jejich realizace. Nemluvě o tom, že letiště a Covid koncern VINCI udržel a je z něj největší soukromý provozovatel letišť ve světě z hlediska přepravených cestujících. Portfolio v dopravě přesunul koncesně i do několika prudce se rozvíjejících zemí Asie.

nové maximum za akcii bylo 126€, přičemž nyní je kolem 125€

Obrázek

nebudu dávat zase 1 a více roční posun, ale třeba za uplynulý měsíc

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Odpočívka Na České dálnici“