stav výstavby A8 Ruma - Šabac (blíží se otevření):
Práce na výstavbě dálnice Ruma - Sabac, která je dlouhá asi 21 km, se blíží ke konci, aby byla dálnice zprovozněna do konce října, oznámil ministr výstavby, dopravy a infrastruktury Goran Vesić. Doplnil, že na trase je celkem 14 mostních objektů plus nájezdová mostní konstrukce a most přes řeku Sávu. Práce na tomto mostě dlouhém 1355 metrů jsou ve finální fázi. Když se tyto dva mosty propojí, budeme mít most o celkové délce 2 365 m, který má téměř 100 000 m 3 betonu, 12 560 tun výztuže a asi 1 300 tun kabelů pro předpínání podpěr - řekl ministr.
Pokud jde o úsek Sabac - Loznica, bude dokončen do konce roku 2024
zde jsou také nedávné záběry z dronu z tunelu Iriski v úseku Novi Sad - Ruma (1. část videa jsou výjezdy jižních tunelů a 2. část ukazuje severní)
V současné době se staví více než 490 kilometrů dálniční sítě včetně toho, co se odevzdalo do provozu.
Jeden z největších projektů je Morava Corridor.
Délka: 112 km (9 úseků)
Začátek výstavby: 12/2019
Konec výstavby: 12/2025
Panevropské koridory: 10 a 11 s centrálním Srbskem
Zhotovitel: Bechtel a Enka
Náklady: cca. 800 mil. € (ty náklady jsou možná vyšší o 100 mil.)
Trasa: z Pojate a A1 (severojižní dálnice ve středním Srbsku) přes Kruševac (bývalý průmyslový uzel Jugoslávie) a nahoru do Preljiny na severu Čačaku. Projekt probíhá východně/západně v údolí řeky Západní Moravy a je považován za klíčový prvek umožňující ekonomický koridor do průmyslového města Kruševac a jeho konečných mezinárodních spojení s Bosnou, Černou Horou a Makedonií.
Dle podmínek podepsané smlouvy byla stavba dálnice zahájena v roce 2020 a probíhá ve všech devíti úsecích.
Podél trasy je plánována rozsáhlá telekomunikační síť (proto se tomu říká i 5G Motorway), která poskytne digitální koridor pro lepší konektivitu v regionu. Projekt zahrnuje 11 nových mimoúrovňových křižovatek, značné množství staveb křižujících dálnice, železnice a náročnou řeku Moravu na trase, vysoký nábřeží vyplněný rozsáhlými pracemi na ochranu hrází, protipovodňová opatření a dlouhé svody, hráze a výstavbu nového koryta řeky. v důsledku široké nivy Západní Moravy.
Dne 7.12.2023 se do provozu odevzdalo 11 km prodloužení dálnice A5 (Moravský koridor), které obchází město Kruševac. Nově otevřená dálnice je modernizací stávajícího obchvatu, z předchozího dočasného koncového bodu u Makrešane (nyní odstraněného) na nový dočasný koncový bod u Koševi.
Srbsko stanoví rozpočet na dopravní infrastrukturu ve výši 7,12 miliardy eur na období 2024–2027. To bude představovat 40 % rozpočtu země ve výši 17,8 miliardy eur na toto období. Práce řídí srbské ministerstvo výstavby, dopravy a infrastruktury. Bude také provedena údržba stávajících tras, aby bylo zajištěno spolehlivější cestování.
Mezi klíčové projekty patří koridor Morava, spojující dálnici Milos Veliki a dálnici Bělehrad-Niš, a také koridor Dunaj, spojující dálnici Bělehrad-Nis přes Požarevac do Veliki Gradiste a Golubac. Do konce roku 2024 by srbská dálniční síť měla mít celkovou délku 955 km a do konce roku 2026 bude připraveno k použití 68 km dunajského koridoru.
Do konce roku 2024 plán počítá s rozšířením dálniční a hlavní silniční sítě o 487 km. Na konci roku 2025 by měla být dálnice spojující Šabac a Loznica připravena k provozu a další nové vysokorychlostní trasy, které mají být dokončeny v roce 2026, zahrnují silnice spojující Loznici a Karadjordje.
Lazský tunel se vybavuje technologiemi a tunel Munjino Brdo je proražen z 90 % a 95 % a měl by být zcela proražen do ledna a listopadu. Úsek od východního portálu tunelu Laz do Pakovraće je z větší části hotový.
Výstavba dálnice Bělehrad - Zrenjanin - Novi Sad v Srbsku má podle srbského ministra výstavby, dopravy a infrastruktury trvat přibližně šest let.
Goran Vesic uvedl, že celkové náklady na 100-kilometrový projekt se odhadují na 1,6 miliardy eur a bude dokončen čínskou společností Shandong Hi-Speed Group Corporation ve spolupráci s různými srbskými dodavateli.
Práce budou zahrnovat demolici stávajícího mostu Sáva, uvádí zpráva srbské tiskové agentury Tanjug. 430 m dlouhý a 40 široký ocelový obloukový most, který byl otevřen v roce 1942, překračuje řeku Sávu v Bělehradě. Jedná se o nejmenší silniční most v srbském hlavním městě a je využíván pro automobilovou i tramvajovou dopravu.
Srbský premiér, který si místo stavby prohlédl, řekl, že věří, že práce budou dokončeny včas, a poznamenal, že Shandong Hi-Speed zatím dodržuje termíny a kvalitu a splnil, co bylo dohodnuto.
První část projektu zahrnuje výstavbu 65 km dálnice mezi Ovčou a Zrenjaninem a poté druhou část 35 km mezi Zrenjaninem a Novým Sadem, jakož i dva mosty přes řeku Tamis, jeden most přes řeku Tisa a most přes řeku Begei .
Shandong Hi-Speed Group Corporation nebo Shandong Gaosu Group je výhradně státní podnik v Jinanu v Číně, který vlastní lidová vláda provincie Shandong. Zabývá se především investicemi, výstavbou a provozem dálnic, rychlostních silnic, mostů, železnic, železničních tranzitů, přístavů, lodní dopravy a logistiky.
Dne 22.12. se do provozu odevzdal 30 km úsek dálnice A5. Nachází se ve středním Srbsku. Nově otevřená dálnice vede z dočasného koncového bodu v Koševi (nyní odstraněna), na západní straně Kruševace, do Vrnjačka Banja.
A5 se nazývá "Moravský koridor" (Moravski Koridor), protože prochází údolím řeky Moravy. Je také součástí E761.
Tímto by se dálniční síť zvětšila zítra o dalších 54,5 km rychlostního tahu.
Vučevič, který dnes mluvil s novináři v autobuse během prohlídky silnice, řekl, že jde o nejdelší úsek, který se otevírá najednou, a zdůraznil, že občané dojedou z Loznice do Bělehradu za pouhou hodinu a 15 minut.
Bylo navrženo 13 mostů, 17 malých mostů-propustků, 16 nadjezdů a čtyři mimoúrovňové křižovatky v Majuru, Slepčevići, Petlovači a Prnjavoru. Po vybudování tohoto úseku nebude cesta mezi Šabacem a Loznicí trvat déle než půl hodiny, místo hodiny.
dále, ke konci roku se objevila informace, že na jednom budovaném tahu došlo ke kolapsu mostu - následně byla zpráva vyvrácena jiným orgánem, že tomu tak není
Na budovaném tahu Požarevac - Veliko Gradište - Golubac se zřítil rozestavěný nadjezd: jedna osoba byla zraněna
Dunajský koridor, tedy rychlá silnice Požarevac - Veliko Gradište - Golubac, o délce 68 kilometrů, bude dokončena na konci roku 2025, oznámil ještě v červenci 2023 prezident Srbska Aleksandar Vučić.
Stavba začala v listopadu 2021 a do rychlostní silnice bude investováno více než 330 milionů eur.
Vzhledem ke konfiguraci terénu a křížení s vodními toky se počítá s výstavbou velkého množství různých objektů, jako jsou mosty, nadjezdy, podjezdy a propustky.
Dodavatelem je čínská Shandong High Speed Group a subdodavatelé jsou ze Srbska.
Rychlostní komunikace spojí Požarevac, Golubac a Veliko Gradište s koridorem 10.
Klíčová srbská dálnice Koridor Morava je dokončena z 50 %. Silnici staví partneři společného podniku Bechtel a ENKA.
Dálnice spojuje města Kruševac a Vrnjačka Banja. Koridorová dálnice Morava, 112 km dlouhá dálnice navržená pro rychlosti 130 km/h, vede údolím řeky Západní Moravy a spojuje střední Srbsko s panevropskými koridory 10 a 11.
Projekt zkrátí cestovní časy na polovinu, což urychlí tok lidí a zboží, což povede k hospodářskému růstu a zvýšení investic. "Je to nejlepší dálnice v Srbsku a jsem hrdý, protože to pro naši zemi bude znamenat více pracovních míst a více investic." řekl Aleksandar Vučić, srbský prezident na zahajovací akci.
Dálnice není jen katalyzátorem hospodářského růstu, ale také příležitostí pro místní komunity rozvíjet nové dovednosti a rozvíjet své podnikání. Přesněji řečeno, zhruba 40 % ze čtyř tisíc zaměstnanců projektu jsou Srbové a Bechtel zadal 80 % svých subdodávek a objednávek srbským společnostem.
„S každým otevřením nového úseku mění dálnice Morava životy tisíců Srbů,“ řekl Darren Mort, prezident divize Infrastructure společnosti Bechtel. „Jak jsme viděli po celém světě, bezpečnější a efektivnější cestování zvyšuje pohodu, zvyšuje produktivitu a podporuje místní ekonomiky. Tento milník přispívá k velmi vzrušujícímu roku pro tým Bechtel - ENKA, který nedávno získal mezinárodní ocenění za tento projekt za péči o životní prostředí, globální programový management a financování.
Půjde o první srbskou smart, tedy digitální dálnici s optickým kabelem podél silnice pro zlepšení řízení dopravy. Dálnice obsahuje robustní systém ochrany proti povodni, navržený tak, aby chránil místní komunity před povodněmi, které sužují region po staletí. Poskytne přístup do Bosny a Hercegoviny, Černé Hory a Severní Makedonie a zahrnuje 12 mimoúrovňových křižovatek, 79 mostů, 27 nadjezdů, 11 podjezdů, 140 propustů a 37 km regulace řek.
Postup prací na dálnici A5 u Kraljeva. Tento úsek z Adrani u Kraljeva do Preljiny u Čačaku se plánuje otevřít do konce roku, některé zdroje uvádějí, že práce budou dokončeny do července.
Jsou vybraní projektanti dálnice přes Jižní Banát - Od Pančeva k rumunským hranicím: 65 km ve 4 -pruhu
Dunajský koridor: Ještě 23.2. se do provozu dostal 21 km úsek na M7 z Mala Krsna nedaleko dálnice A1 po Požarevac na jeho SV straně a pak taky 11 km od Veliko Gradište do Ponikve nedaleko Golubac. Celkem tedy 32 km 4- pruhu. Není to ještě všechno zcela stavebně dokončeno.
Srbský prezident Aleksandar Vučić při slavnostním otevření tohoto úseku rychlostní silnice oznámil, že celý Dunajský koridor bude otevřen nejpozději v únoru nebo březnu příštího roku. Celková délka rychlostní silnice je 67,94 km.
Výstavba rychlostní silnice začala v listopadu 2021. Dodavatelem je čínská Shandong Hi-Speed Group a subdodavateli jsou společnosti ze Srbska.
Cestujte po dálnicích Republiky Srbsko s HAC ENC (chorvatský systém)
Od dnešního dne, 16. května letošního roku, mohou všichni uživatelé elektronických platebních zařízení HAC používat svá elektronická platební zařízení na dálnicích v Republikě Srbsko a naopak po předchozí registraci.
Registrace uživatelů z Republiky Srbsko do systému HAC probíhá výhradně prostřednictvím webového portálu JP Putevi Srbije a registrace uživatelů HAC do systému JP Putevi Srbije probíhá prostřednictvím webového portálu HAC.
Všichni uživatelé zařízení ETC Veřejné společnosti Silnice Srbska jsou registrováni v systému výběru mýtného HAC jako uživatelé s paušální platbou - povinné propojení bankovní karty se zařízením ETC.
Odkaz na webovém portálu HAC přesměruje uživatele k možnosti registrace.
Jakmile se v systému zaregistrujete, můžete přidávat nová zařízení bez nutnosti opětovné registrace – systém vás rozpozná podle e-mailové adresy uživatele.
Výstavba mostů v zemích bývalé Jugoslávie opět nabírá na obrátkách díky sérii nových investic do infrastruktury. Jedním z významnějších projektů je výstavba mostu přes Dunaj u Bačky Palanky, kterou bude realizovat španělská společnost Centunions ve spolupráci se Srbskem. Nový most dlouhý 1 915 metrů propojí Bačku Palanku s osadami Neštin a Vizić, což výrazně zlepší dopravní spojení a hospodářskou výměnu v regionu. Smlouva v hodnotě 126 milionů eur by měla být podepsána letos na podzim, čímž se projekt dostává do fáze konkrétní realizace.
Nový most o délce 1 915 metrů bude mít na splavné části Dunaje vzdálenost 170 metrů mezi hlavními pilíři a svým vzhledem bude podobný mostu u Bešky.
Úsek dálnice z Pakovratu do Požegy, který prorazil všechny možné termíny a jehož otevření následovaly četné kontroverze, například to, že odborný dozor odmítl tento úsek podepsat, ale také to, že v jednom tunelu nebyl zaveden automatický systém pro sledování bezpečnostních parametrů , bude v neděli uveden do provozu.
k výše uvedenému doplnění: Úsek A2 byl inaugurován prezidentem Vučićem. Ale aby vláda mohla otevřít úsek dálnice, který Vučić slíbil, pozastavila nařízení o tunelech dekretem.
Úsek byl tedy 6.7. otevřen do provozu. Jeho délka je 19,5 km. Tento úsek dálnice zahrnuje dva hlavní tunely, 2740 metrů dlouhý tunel s názvem "Munjino brdo" a 2858 metrů dlouhý tunel s názvem "Laz".
Jedná se o úsek dálnice Miloš Veliki z Pakovraće (nedaleko Čačak) do Požegy. V Srbsku jsou od r. 2019 dvě nařízení o správě tunelů a bezpečnosti tunelů. Podle těchto nařízení nelze tunel otevřít bez systému pro monitorování bezpečnostních parametrů. Tato ustanovení však byla pozastavena nařízením, které vláda přijala na svém zasedání minulou sobotu.
neověřoval jsem to, ale tady je mapa, na které je charakteristika otevřených dálnic / v provozu cca. posledních 10 let a 70 let zpátky
modré úseky - dálnice otevřené před Vučićem
černé úseky - úseky ve výstavbě, ale již otevřené Vučićem
červené úseky - kompletní finanční zajištění i s otevřením pod Vučićem
Aktualizoval jsem úvodní příspěvek a přečetl vlákno. Vizuálně, kde jsem shlédl neplatný odkaz na video, tak to je vyřešené. Přineslo to tedy i několik odstraněných příspěvků, pokud tam k těm odkazům nebyla žádná informace a odkaz defnitivně zanikl, třeba pro ukončení účtu na YT. Stejně tak neplatné přílohy na 1. straně, kde toho bylo nejvíce a souvisí to s novým fórem. V úvodním příspěvku je zdůrazněno, že rozloha a počet obyvatel je bez Kosova.
Rozsah populace se za poslední roky znovu snížil, již namísto skoro 7 mil. se spíše pomalu blíží k 6,5 mil. V rámci Balkánu to není novinka.
Nedá se Srbsku upřít, že buduje dálnice. Dle údajů bylo v 02/2025 v provozu 1040 km dálnic, vyjma Kosovo.
Cílová meta je cca. 1500 km.
Pozornost se začíná soustřezovat i na železniční koridory, i za podpory EU.