Výše jsem psal o změnách k cenám PHM, věnujte tomu pozornost.
Dále,
pokud sem kdo na noc jede, tak HAC/HAK informují o uzavírce A4 v nočních hodinách počínaje dnešní nocí na zítřek počínaje v úseku Novi Marof - Varaždin z důvodu prací a to vícero dnů.
Doprava bude vedená po připravených obcházkách. Ta informace se objevila dnes. (možná to souvisí s instalací nových dopr. kamerových, inteligentních systemů). Tady je rozpis:
Ale abych odpověděl i na tento dotaz (a vůbec dotazy v SZ). Všeobecně: dopravní síť má své limity. Očekávejte to další víkendy ještě horší ... (lze to odhadnout dle odhadů min. cestovního ruchu a dosavadního vývoje v dopravě:
Pjoter píše:A proč vznikají kolony mezi Sveti Rok a sjezdem Zadar? Je to kvůli regulaci dopravy v tunelu?
Důvodem bylo doopravdy občasné přerušení dopravy a to ve vícero tunelech: Sveti Rok, Bristovac a Ledenik. Dočasná uzavírka delšího významu pak byla v tunelu Sveti Rok směrem na jih, tehdy se tam vytvořila kolona dlouhá 9 až 10 km, v ostatních částech se ve směru na Záhřeb jelo v 3 km dlouhých kolonách.
Obdobná situace byla na A2 a je nutno s tím počítat: byla kolona při mýtnici Trakosćan 1,5 km a tunel Frukov Krč se občasně uzavíral.
HAK hlásí, že i dnešní den (pondělí) patří k nadprůměrným co se týče rozsahu kolon a intenzit.
V rámci špiček, tedy třeba soboty, nejhorší to je v době 9:30 až 15:30, pak se to pozvolna zlepšuje.
Ministerstvo dopravy odhadlo, že uplynulý víkend ačkoliv je to pouze 3. víkend letních prázdnin, tak patřil k nejrušnějším na A1 od dob dokončení po Ploče.
Ministerstvo cestovního ruchu doplnilo údaj, že co se týče přenocování, tak je to na 95% roku 2019, který byl historicky nejlepší.
Mýtnice Lučko - v sobotu přes ní projelo do 12:00 celkem 24 tisíc vozidel. A zvláštností je, že projelo víc domácích než zahraničních vozidel. Ze zahraničí dominují 4 národnosti v tomto pořadí: Česká republika, Polsko, Slovinsko a Maďarsko.
A to ještě další davy sem létají ...
Nejhorší situace z pohledu čekání na trajekt byla ve městě Split. Trajektovým přístavem prošlo odhadem 70 tisíc cestujících a 15 tisíc vozidel. Dominance dle státnosti: Německo, ČR, Slovensko, Slovinsko, Itálie.
Linka Split - Supetar již 2. víkend vytvořila nový rekord, překonala rekord z roku 2019. A uplynulý víkend vznikla "nenaložitelná" kolona již v 9:45 ...
Jadrolinija zaznamenává největší tlak na směry Brač a Hvar, na Supetar a Starigrad. Přístav je od skorého rána přeplněný ... v každém případě na to byl jak přístav tak společnost v tomto roce připravená.
Splitské letiště - 200 letadel za víkend. Na 50 tisíc pasažérů v nich. Kapacita zmodernizovaného letiště a navazující dopravní infrastruktury to zvládla. Za prvních 15 dnů 7. měsíce tudy prošlo 300 tisíc cestujících, z 80 destinací, 24 států. Split musel zrušit 10 letů skandinávské společnosti. Problémy jsou i se ztrátou batožiny, pro nedostatek letištního personálu, pokud se něco takové vyskytne, tak si cestující počká delší dobu než je zvykem ...
Veliké lodě ... Zadar zažil rekordní víkend. Přepsal se rekord z roku 2019. 4 obří lodě v jeden den. Kvůli Covidu v nich necestuje maximum lidí, ale spolu kolem 4,5 tisíce hostů. (Marella Explorer 2, Seabourn Encore, MSC Armonia a Costa Luminosa).
V sobotu skolaboval i region Makarska. Po Jadranské magistrále DC 8 se sice jezdilo plynule, ale v dlouhých kolonách, které jsou kde tu přerušené. Bylo problematické vyjet z turistických lokalit na hlavní silnici. Ve městech se vypínala světelná signalizace a provoz byl řízen pomocníky a policii. Spojnice s tunelem Sveti Ilija se při Zagvozdě provoz zintenzivnil, ale nezastal. Silnice Makarska - Vrgorac, která prošla/prochází modernizací byla jako jediná státní v regionu bez kolon.
Trajekt na linke Makarska Sumartin byl plně obsazen na první dvě ranní a dvě odpolení plavby, již z rána se hlásil stav, že je pár míst na večerní plavbu.
Trasa Drvenik - Sučuraj měl non stop dva trajekty, čekací doba na nalodění v Drvenika byla 1h až 1,5h.
Na bus stanici Makarska bylo meškání 30 minut v obou směrech na hlavní destinaci Split. To je pak nutno zohlednit při plánech výletu, pokud se rozhodnete pro tuto volbu.
Ministerstvo cestovního ruchu uvedlo, že na Makarske riviéře dovolenkuje asi 40 tisíc domácích a zahraničních hostů.
Mimochodom, na Makarskej riviére dovolenkuje podľa údajov turistických kancelárií okolo 40 000 domácich a zahraničných hostí.
Istrie taky zažila nápor. Jak jsem uvedl, tak čekací hodiny na hranicích nemají v sobotu konce. V obou směrech istrijská policie odbavila 73 tisíc cestujících 3 přechodech: Kaštel, Plovinaija a Požane jen v sobotu do poledne.
Tady tvoří 90% zahraniční hosté. Jen na přechodech Plovanija a Kaštel odjelo ze země 27 tisíc cestujících a přijelo 38 tisíc.

Dalším víkendem se to má dle min. cestovního ruchu ještě zvednout a tudíž ale i zpátky pojede ještě víc lidí.
Policie upřesnila, že za pátek a sobotu dopoledne projelo hranicemi v uvedených lokalitách 213 tisíc cestujících v obou směrech.
Policie pak musela přistoupit k odklonu provozu z Kaštel na Plovania, protože kolona v prvním případě dosahovala 4 km, ve druhém 1 km. Požana je z tohoto pohledu plynulejší.
Tedy do Chorvatska přijíždí ještě stále víc lidí a pochopitelně odchází taky. Sobota 16.7. patřila v rámci státu k mimořádně silným. O víkendu se stalo i několik velmi těžkých dopravních nehod, vzniklo několik velkých požárů, ale naštěstí se dálniční provoz zásadně nezastavil ještě z těchto důvodů ... HAK mj. hlásil, že i obyčejné dotankování umělo během dne zabrat i 45 minut a více ...
Mimořádně silný byl pátek 15., provoz byl silnější i včera 17.7. a pokračuje to i dneškem 18.8. ... jako kdyby to byla poslední dovolená.
Třeba hotely doporučují na srpen rozhodně použít booking a i soukromé ubytování, které hlásilo 30% kapacity k začátku léta hlásí, že lepší polohy jsou již zaplněné.