Itálie

Země EU kromě Česka
Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Itálie

Příspěvek od Diaľničiar »

Dnes, před pár hodinama, zasáhl ostrov Sardínie vydatný désť, který bral se sebou všechno, co mu stálo v cestě. Škody jsou na domech, silnicích, mostech a taky bohužel několik mrtvých lidí. Varování ve formě sirén došlo až když už se voda valila, ale většina ohroženého obyvatelstva z nižších poloh se naštěstí dostala do bezpečí aneb byla včas evakuována.

zasažené lokality: https://www.google.com/maps/place/08021 ... FnoECBYQAQ

https://www.google.com/maps/place/08100 ... d9.3264377



Sotva se tato oblast vzpamatovala z cyklonu Kleopatra z roku 2013.

Tady je video již z prvních prací ... bláto a balvany šahají po 1. patra obydlí; na cestě je armáda z kasáren v Macomer:

Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 1.8.2021 18:47:05, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Itálie

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 19.11. se do provozu odevzdal 15 km úsek v rámci tahu Pedemontana Veneta mezi Breganze a Bassano. Více informací: https://www.ansa.it/veneto/notizie/2020 ... e8e18.html .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Itálie

Příspěvek od Diaľničiar »

Kolem osady Valtreara se před pár dny odevzdal do provozu úsek dlouhý 2 km v rámci projektu Quadrilatero na SS76. Jde o úsek, který zahrnuje 846m dlouhý tunel Valtreara a viadukt Gattuccio a exit Valtreara.

Lokalita: https://www.openstreetmap.org/#map=15/43.3985/12.9808

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Zdroj a další fotky: https://www.stradeanas.it/it/quadrilate ... gia-ancona

Dle článku v roce 2021 se má odevzdat dalších 8,5 km della Val d'Esino. V roce 2019 se do provozu dostal 7,5 km dlouhý úsek Fossato di Vico-Fabriano Ovest.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Itálie

Příspěvek od Diaľničiar »

Sardínie, Sicílie

Ještě dne 21.3. se do provozu dostalo 16 km na SS729 mezi Berchidda a Monti na jihu Sardínie. SS729 je plánovaným rychlostním spojením mezi Sassari a Olbia.

Lokalita: https://www.openstreetmap.org/#map=12/40.7878/9.1726




Dále se tady dne 23.12. odevzdal do provozu 7 km úsek na tahu SS640 mezi Caltanissetta Nord a Arenella. Na Sicílii.

Lokalita: https://www.openstreetmap.org/#map=14/37.5349/14.0732

Zdroj: https://www.ilfattonisseno.it/2020/12/v ... l-nisseno/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Itálie

Příspěvek od Diaľničiar »

Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil neplatné odkazy. A nyní doplním ještě několik informací. Odstranil jsem i 10 příspěvků pro jejich již 0 informační hodnotu: staré neplatné odkazy bez možnosti je dohledat a tak nezbylo v obsahu nic nebo jen nic neříkající nadpis. Je zde cca. 6 příspěvků, ve kterých jsou špatné odkazy, ale je k tomu následující debata, ze které lze vnímat, co bylo obsahem a cílem této aktualizace není mazat věcné debaty.

Populace Itálie se za uplynulých 10 let zvedla o 1,1 mil. (+1,9%). Letošním rokem ale zaznamenává již menší pokles. Co se dost změnilo jsou 3 metropolitní oblasti (Řím, Miláno, Neapol), kde dohromady již žije 21% obyvatel státu. Celkově žije v urbanizovaném území již 70% Italů. Průměrný věk je nyní 47 let. Na následujících 10 let se nepředpokládají větší změny, kdy predikce je na 59 mil. populaci státu s urbanizací 73%. Výhled na rok 2050 je již méně příznivý: 54 mil. populace, 82% urbanizace a 53 let průměrný věk.

Celá silniční síť měří kolem 0,5 mil. km. Taková ta základní silniční síť s běžnou dostupností pak měří 257 tis km. Z toho bylo koncem r. 2017 v provozu bezmála 7000 km dálnic, 21000 km silnic se státním významem a 155 tis km měřila síť sekundárních a terciárních silnic. Zbytek do čísla 1/4 mil. jsou městské a obecní komunikace. Vývoj za uplynulou dekádu (statisticky posunuto) je příznívý v rozšíření státních silnic o bezmála 2000 km, naopak ubývá silnic v regionech o asi 5 tis km a co se dálnic týče, tak ta roste jen velmi pomalu.

Italská silniční síť jako celek a dálnice nevyjímaje trpí na 2 velké nedostatky: finanční situace údržby, do minulosti nedokonalé koncesní smlouvy a nepříznivé přírodní podmínky: zemětřesení, rozsáhlé povodně a sesuvy. Spadlo tady již vícero mostů, další to mají "nahnuté", je na nich omezen provoz atd. a vyvrcholilo to až pádem mostu v Janově: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 66#p169066 . Tady byl tlak veřejnosti a všech a tak je dnes na tomto místě již nový most v provozu. Ale kdo by čekal, že se snad našlo víc peněz pro obhlídky, rekonstrukce, opravy nebo uzavírání staveb, tak to je na omylu. Na nedostatky ale upozorňují nejen dálniční koncesionáři, ale také samospráva. Všichni vzhlížejí k Římu, aby se našlo víc peněz na tyto práce. Investiční deficit na infrastruktuře: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 45#p203745 si vláda uznala, ale je to takové konstatování, že to nelze vlastně vyřešit jenom tak. Na jihu Itálie jsou to pak i problémy v rámci výstavby samotné, kde působí jiný typ a sice "mafie", kdy se na stavbách šetří. Je možno, že občas něco při výstavbě spadne i jinde po světě, taky je možno, že občas se něco prodraží, ale Itálie v tomto ohledu vede. Když se na něco přijde, tak se to na náklady zhotovitele řeší, ale jinak se doufá i v to, že to dožije alespoň po záruční lhůtu. I když to snad byl vypuklý problém hlavně v dobách dávnějších. Velkým snem je výstavba pozemního spojení na Sicílii. Opakovaně to bylo odloženo, zrušeno a zase zahájeno do posuzování: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 10#p218810 .

Dálniční síť v několika ohledech rozepíšu v dalším příspěvku.

Hospodářská situace:

není tajemstvím, že Itálie se trápí s vysokým dluhem, deficity, ale taky třeba vlastní více zlata

*HDP v roce 2019 dosáhlo hodnoty 2 bilionů USD
*nezaměstnanost byla v 10/2020 v úrovni 9,8% (mladí lidé 30%)
*vládní dluh byl v roce 2019 v úrovni 135% (od r. 2014 prakticky ta samá hodnota)

Byl tady i plán sestavit vysoce deficitní rozpočet, který by podpořil investice a to i do té zastaralé infrastruktury. Do té hlavně. A technologicky taky posunul zemi někam dál. A to s tím předpokladem, že by tohle zadlužování zvedlo HDP a příjmy státu a z budoucích příjmů by se i ten nový dluh splácel. Protože stávající období po krizi před minulou dekádou vlády šetří, kde se dalo a výsledkem je celková stagnace všeho. Takto expanzivní rozpočet ale neprošel v Bruselu. Nechci sem tahat podíl Bruselu na (ne)investování do všeho dle kritérií, které EU má, ale Itálie si ke konci roku 2019 toho moc dovolit nemohla. Pak přišel COVID-19, který ty možnosti v ekonomice snižuje. Jsou sice vyhlášení politiků o tom, jak se bude investovat, ale jde o efekt na jakou dobu to vydrží. Jsou i snahy odebrat stavby v dopravě zpátky do rukou vlády, čímž si má vláda polepšit, ale tím pak přebere i tu odpovědnost za ten stav a ještě by musela koncesionáře vyplácet. Samosprávám se lepí oči nesystematicky a dle politických preferencí. Infrastruktura jako celek zestárla a Itálie pro hospodářskou situaci v tomto ohledu již 2. dekádu přeslapuje na místě se všemi neduhy, které v té společnosti jsou.

V 11/2020 byl odhad, že letošním rokem bude deficit rozpočtu v úrovni 10,8% HDP a v příštím roce 7%. Vláda tady více, než kde jinde chce udržet byznys menších firem a podnikatelů, takže jen na tuto podporu jsou nevyhnutní miliardy €. Letošní dluh pro propad HDP a deficit atakuje 158% HDP a v příštím roce má padnout někam na 155% HDP. Neviděl jsem přesné rozdělení peněz pro rok 2021 z "peněz navíc", pouze jejich výše bude 15 mld. € z Fondu Obnovy od EU a 25 mld. € balík vlády. Respektivě asi 10 mld. € má Itálie namířeno na železniční VRT.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Itálie

Příspěvek od Diaľničiar »

pokračování výše uvedeného souhrnu explicitně k dálniční síti

Dálniční síť (stručný souhrn k rozsahu, základním provozovatelům, k údržbě a mýtu)

Rozsah se téměř nezměnil. Za období 30 let se v Itálii postavilo 1000 km dálnic. Přitom lze pozorovat i zvětšující se investiční deficit na "původní síti".

Obrázek
It0.JPG
It0.JPG (70.4 KiB) Zobrazeno 13867 x
Co se rozsahu týče, tak jde o to, že italské dálnice (a infrastruktura pak jako celek) se nejvíc podpořila režimem Musoliniho a pak v rámci další státní agendy v 60.- letech 20. století a pak pozvolna rozvíjí dodnes. Vzniklo spojení S-J, po pobřeží a formovalo se spojení přes Alpy. Scházet z hor k moři a opravdu k tomu trasování od dob Římánů se tady udělalo hodně a poslední investice se zaměřují hlavně na rozšiřování ze 4- na 6- pruhy. Občasně i s novou trasou, tunelem atd. Když to vztáhneme na to, že třeba v Maďarsku se dovedlo v nedávném období postavit 1000 km dálnic za 10 let, Chorvatsko od toho taky daleko nemá, boom v Polsku, Španělsku atd., tak od Itálie jako jedné z velmoci by snad člověk čekal víc. U větších měst a jejich návaznosti nové trasy, protože jednou ty dnešní se budou muset opravovat, protože donekonečna ty mosty stát nemůžou. A ty dnes nekonečné linie nákladní dopravy tomu dávají zabrat. Dnešní síť dlouhá asi 7000 km je ze 6/7 v koncesních rukou. Lze si klást otázku, proč tady není takový boom rozvoje, jaký je v podobně koncesních státech Španělska, Portugalska, Řecka, Francie, když to vztáhneme jen na model EU.
It5.JPG
It5.JPG (59.01 KiB) Zobrazeno 13867 x
It6.JPG
It6.JPG (47.12 KiB) Zobrazeno 13867 x
Tohle je realita. Ten podíl mostů a tunelů na té síti. Lidé se často ptají, kam jdou ty peníze z mýta? Rozšiřování, na které občas přispěje EU/banka, obnovy povrchů, údržba jako celek taky není zdarma a investice. Pokud investici nechce podpořit i vláda, tak se málokdy realizuje a odkládá v čase, rozkládá se na dlouhou dobu a pomalu realizuje. To je taky důvod, proč se ta síť zásadně nezvětšuje. Budu se tomu mýtu ale věnovat. V roce 2018 se vybralo na těchto 6000 km dálnic celkem v hrubém 8,3 mld. €. Bylo to více proti r. 2017 i přepočtu zvýšeného podílu dopravy a to díky schválení požadavku na zvednutí tarif. Ministerstvo to cítilo jako oprávněnou požadavku. Jenomže, je si nutno uvědomit, že koncesionáři platí poplatek pro ANAS v celkové výši 660 mil. €; to je odvod zvednutý na 6,15% + DPH a doplatky. Pak jsme u samotné položky DPH ze zvyšné části, 22% jde státu. Z toho mýta se živí řada zaměstnanců na údržbě a správě (daně a další poplatky státu), takže 50% z hrubých příjmů na mýtném dostane stát. Řada těchto byrokatických poplatků se zavedlo po roce 2015. Pro "špatnou finanční situaci v zemi a nadměrné zisky koncesionářů". Takže za 6000 km dálniční sítě s tímto podílem mostů a tunelů jsou k použití 4 mld. €, část odejde na chod, energie, mzdy stejně, i když to nevidí stát, ale nadále to nemá nic se stavbama jako takovýma. Tolik skladba mýta. Pak někdo řekne "ta italská dálnice je drahá". Abych byl čestný, tak po odečtení zdanění a poplatků kolem na chod (zpátky ale i ty mzdy) a všechny druhy prácí (opravy, údržba atd.) zbylo 6,151 mld. €, ale v tom jsou i částky za jiné činnosti, než jen mýtné. O tuto koncesionářskou síť se v roce 2018 staralo bezmála 12900 zaměstnanců s trvalou smlouvou (to jen pro představu mezd). Chod IT zařízení, letní a zimní údržba obzvlášť atd.

Italské dálnice na wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Autostrade_of_Italy

Největším soukromým provozovatelem je skupina Atlantia. Ta v Itálii provozuje 1/2 z té 6000 km sítě dálnic.
It11.JPG
It11.JPG (22.46 KiB) Zobrazeno 13867 x
IT12.JPG
IT12.JPG (60.35 KiB) Zobrazeno 13867 x
Ty weby tady jsou, ale ať se nehledá: http://www.autostrade.it/it/home

A jen pro "ukázku", i když já to tady na této straně nepatrně rozepsal, tak Atlantia není "nováčkem" v tomto byznysu a to portfolio provozování má někde zcela jinde. Proto je nutno rozlišovat v tom ohledu, když "některý" politik prohlásí, že jim "všechno odebere". Může, ale v řádném procesu vyplatí, když odstoupí od smlouvy a na to s prominutím Itálie nemá peníze, aby vyplatila roky provozu z 3000 km sítě. S tím cílem, že se zlepší stav mostů a všeho: může si Itálie vzít úvěr a vyplatit a následně odevzdat jiné společnosti a nastavit investiční rámec, ale kdokoliv to převezme, tak bude požadovat reálné peníze. Mnohem snadnější by bylo, když by vláda "ubrala" z toho, co bere. A naopak podpořila, protože přírodní katastrofy a koncipovanost smluv nehraje do karet a nenutí na větší investice. Hodně toho teď vyplouvá za ty uplynulé 2 roky od pádu mostu v Janově. Ale taky je "výcuc" toho, co se prezentuje jako náklady na údržbu:
W-I.JPG
W-I.JPG (53.11 KiB) Zobrazeno 13867 x
W-I2.JPG
W-I2.JPG (50.27 KiB) Zobrazeno 13867 x
To už je odpovědnost koncesionáře, jaký podíl peněz určí na nové investice a kolik dá na údržbu. Kolik "doposud stačilo" a již nestačí, protože padají mosty. (jenom úvaha) Jestli 100 mil. € na 1 tis km dálnic je adekvátní částka nebo je účetnictví "jinde" pro tuto kolonku, aby jiná byla "jinde". To všechno řeší italské orgány. Jsem si jist, že až se dopátrají po cokoliv, tak se to tak nenechá. Ale to přesahuje rámec fóra. Ale myslím, že to odpovídá na 5 stran tohoto vlákna.

Abych to nemusel zbytečně dál rozepisovat, budu citovat:
Diaľničiar píše:Z hlediska dopravní infrastruktury se vláda snaží obnovit co již stojí a rozvíjet to co chybí. Je to jednoduše napsáno, ale je to tak. Tak jak je uvedeno v tématu, to i platí: pouze rozsah dálnic se nepatrně zvětšuje, na 6.500 - 7.000 km, většina je v provozu přes koncesionáře a jednoznačně největší vlastník je Atlantia Group s cca. 3.100 km, protože přes operátora Autostrade per l'Italia provozuje 2.850 km z italské sítě. Pak ještě vlastní operátora Società Autostrade Meridionali Spa, se kterým provozuje cca. 52 km dlouhou dálnici Naples-Pompei-Salerno, ostatní km jsou jako společné podíly s dalšími provozovately.
Další soukromé provozovatele je možno dohledat na té wikipedii, to prozatím k tomuto bodu stačilo.

Stát tedy řídí dálniční síť a státní silnice prostřednictvím Azienda Nazionale Autonoma delle Strade, tedy ANAS: https://www.stradeanas.it/it a zde je jejich provozovaná síť dálnic a státních silnic k letošnímu roku v celkové délce 30 tisíc km:
IT13.JPG
IT13.JPG (52.39 KiB) Zobrazeno 13867 x
modrá = silnice<br />zelená = dálnice
modrá = silnice
zelená = dálnice
IT14.JPG (76.96 KiB) Zobrazeno 13867 x
ANAS zaměstnává 6800 lidí.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 23.12.2022 23:15:26, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Itálie

Příspěvek od Diaľničiar »

bonus v rámci vlákna - co se již nevešlo do výše uvedeného souhrnu k dálniční síti

Jak jsem četl tohle vlákno, tak někdo tady upozorňoval na stav mostu Ponte di Celico Cannavino, tady dal k tomu video:



Tak jen dodám, že ANAS rozjel práce po letech debat:





A ANAS byl pod "palbou" kritiky za úpravu navržených stavebních prací.

Zrovna tento měsíc byl k tomu článek v novinách, protože ANAS odkládá zátěžovou zkoušku: https://www.cosenzachannel.it/2020/12/0 ... di-carico/ . Kde se mj. konstatuje, že ANAS tento most monitoruje již od roku 2006. Místní mu dlouho říkali "viadukt hrůzy". ANAS dlouhou dobu tvrdil, že všechno má pod kontrolou (podkládal to pravidelně studiemi inženýrů pro statiku atd. z vícero univerzit a ústavů) a větší oprava není nutná. Řadu let se o tom psalo v mnoha článcích. Místní samospráva ale požaduje kompenzace za neustálé odkládání spojnice s cestovním ruchem, protože vznikají pochopitelně místní škody.

Před svátkama byl otevřen s omezením pro lehkou dopravu: https://www.quicosenza.it/news/provinci ... -di-natale .

Dočetl jsem se, že v druhé polovině 01/2021 se znovu obnoví stavební práce na viaduktu. Jízda po mostě v plném rozsahu bude umožněná až po uskutečnění zátěžové zkoušky, která ale nevím kdy bude; nehodledal jsem. Ani problémy kolem průběhu oprav.


Možná, že Itálie jako stát ovládne větší část koncesních dálnic v roce 2021. Záleží na tom, jak dopadne řešení kolem situace po pádu mostu v Janově. Mj. se pro brennerskou dálnici připravuje soutěž taky v roce 2021: https://www.mit.gov.it/comunicazione/ne ... e-pubblico , kde vypršela koncese již v roce 2014 a doposud se nenalezlo adekvátní řešení. Dle doporučení Bruseli to půjde cestou řádné soutěže. Na rozepsání investicí je čas (COVID, fond obnovy a reálné možnosti fondů v Itálii) :arrow: Itálii mám zahrnutou tady v tomto modeli: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 80#p175380 a budu se tomu v roce 2021 věnovat komplexním způsobem. :idea: Mohu prozatím jen doplnit, že tedy kromě rozepsaného mýta ve výše uvedeném příspěvku měl ANAS pro roky 2016-2020 rozpočet ve výši 36 mld. €. Rozpočet se zásadně zvedá v posledních letech.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
hh
Autor
Příspěvky: 2553
Registrován: 19.3.2009 16:35:53

Re: Itálie

Příspěvek od hh »

Obávám se, že takových objektů čekajících 50 let na rekonstrukci je v Itálii tolik, že to úplně zvládat nelze :(
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Itálie

Příspěvek od Diaľničiar »

Pro zajímavost tady mám informaci, že začátkem tohoto měsíce došlo k sesuvu na SS 163 "Amalfitana". Ze západu se nedá dostat do Amalfi. Jde o typickou zástavbu budov nalepených na srázech ...

mapa: https://www.google.com/maps/place/84011 ... FnoECCYQAQ

https://www.fanpage.it/napoli/amalfi-fr ... e-macerie/
1.JPG
1.JPG (88.78 KiB) Zobrazeno 13315 x
2.JPG
2.JPG (95.11 KiB) Zobrazeno 13315 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Itálie

Příspěvek od Diaľničiar »

Financování silniční sítě

Italská centrální vláda poskytuje finanční prostředky na všechny národní silnice a dálnice, zatímco regiony financují regionální silnice. Daň za vozidla a PHM nejsou explicitním nástrojem tohoto financování pro výstavbu silniční infrastruktury. Nejsou programy zdaněné vozidel za ujeté km napříč stát (mimo koncesních modelů). Daň a poplatky za vozidla jsou determinované dle mnoha kritérií, dle dopadů na ŽP, výkon motoru nebo věk vozidla. Nepřihlédá se na lokální kongesce a extra z toho plynoucí poplatky. % z výnosů mýta směruje do ANAS, tedy Azienda Nazionale Autonoma delle Strade (National Autonomous Roads Corporation). Psal jsem o tom v této souvislosti zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 57#p225957 , tedy odvod koncesionářů pro státního správce. To je zas takové něco, co běžně není.

Úvodem do problematiky

Na základě italské ústavy smí italská vláda vykonávat určité pravomoci, ale sdílí je i s regionama. Legislativa se v rámci "hlavních dopravních sítích" upravovala. Koncept federalizace se zavedl v roce 2009 (Federalismo infrastrutturale), čímž se ustanovují pravomoce pro ANAS (dosah vlády na národní síť), centralizovaná moc s omezením regionálního vlivu. Po této federalizaci se provedla v roce 2010 další velká změna a to v oblasti mýta a dálnic, které předtím manažoval ANAS a dostalo se mezi jednotlivé koncesionáře, kteří dávají poplatek zpátky pro ANAS i na jeho chod. Odčlenilo se tedy zdrojové financování soukromého sektoru a státu a tím pádem se i platí, ale i neplatí mýto.

Konkrétně v roce 2014 (uprostřed krizí (08-09 a 20) a dost po zavedení změn v zákonech byl rozpočet centrální vlády pro silniční infrastrukturu sestaven ve výši 335 mil. € a v roce 2015 to bylo 150 mil. € a to explicitně pro údržbu silniční infrastruktury napříč stát, zajištění plnění programů rozvoje. Stejný rozpočtový zákon schvaloval i financování úžiny Messina, železnic a námořní dopravy.

Od roku 2001 se mimo toho implementovala série silničních projektů v infrastruktuře prostřednictvím Strategického Infrastrukturního Programu, který zajišťoval rozvoj projektů Trans-European Transport Networks (TEN-T) a the Pan-European koridorů. Od roku 2003 pak vláda posílala parlamentu roční zprávu k tomuto programu.

Financování národní silniční infrastruktury

Tržby z daní a poplatků za silnice a auta jsou příjmem italské centrální pokladnice. PHM a další poplatky jsem napsal na začátku příspěvku. Nic z toho není garantujícím pilířem extra pro silniční infrastrukturu. Čím modernější vozidlo, tím nižší poplatek.

Pokud jde o mýto jako takové, tak poplatek, který se platí státu se zavedl již v roce 1994. Jeho výše se upravovala vícekrát, dlouhodobě ale stoupá. Odvod byl před dekádou ve výši 2,4%, posledně již nad 6% +DPH z mýta navrch. Itálie tím kompenzuje výpadky příjmů z důvodů vývoje italské ekonomiky. Nakonec tedy koncesní dálnice sanují státní infrastrukturu, protože ta měla dlouhodobě snižované finance navzdory tomu, za co všechno italští motoristé platí. ANAS peníze z odvodu kromě vlastní státní infrastraktury používá tyto peníze i na dohled nad koncesionáři. To je taky jediná výjimka v rámci Itálie, protože jináč se nesmí s penězi pro údržbu a výstavbu silnic nakládat pro jinou potřebu.

Existují ještě další finanční možnosti pro ufinancování projektů. Lze to řešit speciálními dluhopisy a daňovými úlevami (defiscalizzazione) a pak nástroje PPP.

Vzhledem ke všemu uvedenému je zřejmé, že doposud rozvoj italské infrastruktury stojí značným podílem i na koncesionářích. Omezenost výdajů italského státu pro tento segment je totižto citelný. Aby byla motivace pro PPP kontrakty, tak všechny kontrakty nad 500 mil. € jsou osvobozené od placení daní v rámci procesu výstavby a řízení těchto prací.

Nové iniciativy a silniční infrastruktura

Itálie v uplynulé dekádě neuvažovala o žádných speciálních rozvojových programech. Po pádu mostu v Janově se vícekrát načrtla možnost převzít koncesní dálnice pod ANAS, ale to samo o sobě nehovoří o zajištění jiných finančních možnostech pro rozvoj národní silniční infrastruktury. Nejsou plány na další zdaňování silnic nebo zavedení mýta na jiné kategorie silnic.

Závěr

Z uvedeného lze porozumět stavu, proč se zásadně nezvedá rozsah dálniční sítě a proč stagnuje, respektivě upadá infrastruktura jako celek. Stát nevrací dost prostředků vybraných z tohoto segmentu zpátky do rozvoje infrastruktury. A koncesionáři ačkoliv vybírají mýto, tak to nevede k rozvoji nových projektů. Naopak, jeví se dokonce, že infrastruktura i v jejich rukou není v nejlepším stavu. Státu se ale zdá, že příjmy z mýta mají vysoké, a proto mezičasem 3x poplatek odvodu pro státní podnik ANAS + DPH z mýta.

V posledních letech (již je v Itálii nyní nová vláda, týkalo se to ex vlády) se mluvilo o zvednutí peněz z centrálního rozpočtu. Čeká se na tento krok již několik dekád a stav silniční infrastruktury si to opravdu vyžaduje. Jak to bude ale dál ukážou až další roky.

zdroje pro další čtení:

Constitution of the Italian Republic (English version published ... http://www.senato.it/documenti/reposito ... nglese.pdf
Temi dell’attività Parlamentare: Le infrastrutture strategiche ... https://leg16.camera.it/465?area=32&tem ... trategiche
For more information on Highway Concessions by ANAS, see Camera dei deputati ... http://documenti.camera.it/leg16/dossie ... ossierList
Disposizioni urgenti per la concorrenza, lo sviluppo delle infrastrutture e la competitivita ... https://www.normattiva.it/atto/caricaDe ... e=012G0009
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Itálie

Příspěvek od Diaľničiar »

Skupina Atlantia, jednička v provozovaném rozsahu dálnic (i před VINCI, prozatím), před pár dny uveřejnila a potvrdila, že v roce 2020 vykázala ztrátu ve výši 1,18 mld. €. Dle ředitele skupiny se pod to podepisuje jak koronakrize a dopad na provoz, tak i pád mostu v Janově. Ředitel skupiny potvrdil, že probíhají jednání o odprodeji 88% podílu ve společnosti Autostrade per l'Italia a to s italským státním věřitelem CDP.

možnosti jsem opsal v 11/2020 jako reakci na jiné příspěvky: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 52#p222752

Atlantia ani v případě, že úspěšně prodá tento podíl, tak nehodlá vyplatit ani jen speciální dividendy, protože výnos půjde na snížení dluhu. Atlantia se i v tomto hodnocení potýká se slabým kapitálem: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 24#p225024 .

CDP společně s ko-investormi Macquarie a Blackstone oceňují Autostrade per l'Italia na 9,1 mld. €. Zda se to týká 100% hodnoty aneb 88%, neupřesním. Tato jednání souvisí s celkovým cílem Atlantie a sice podepsání definitivní smlouvy s italským státem na urovnání "problému v Janově".
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Itálie

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 26.3. se do provozu uvedl 2 km úsek na SS640 "degli Scrittori" na Sicílii v lokalitě křižovatky Caltanissetta Nord. V Caltanissetta mimochodem žije kolem 62 tis. obyvatel.

mapa: https://www.openstreetmap.org/direction ... %2C14.0756

Zdroj: https://www.ilfattonisseno.it/2021/03/s ... -alla-a19/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Itálie

Příspěvek od Diaľničiar »

Tady se psalo, že cca. 20 km úsek Bassano Ovest - Montebelluna na tahu SPV (Superstrada Pedemontana Veneta) se má odevzdat do provozu do 30.4.:

https://www.qdpnews.it/comuni/montebell ... na-veneta/

Tady píší o tom, že se tak stane začátkem května:

https://ilnuovoterraglio.it/pedemontana ... ntebeluna/

A že tím bude v provozu 65 z plánovaných 94 km. Dokončení tahu se předpokládá v roce 2024. Výstavba se vleče pro komplikace.

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Itálie

Příspěvek od Diaľničiar »

V Itálii uzavřeli vyšetřování pádu mostu v Janově, soud hrozí desítkám lidí :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=225&t=7130
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Itálie

Příspěvek od Diaľničiar »

pro zajímavost: silniční stavba sama o sobě a i "cestující na ní"

San Boldo Pass: https://en.wikipedia.org/wiki/San_Boldo_Pass



+

Do možného prodeje Autostrade ze skupiny Atlantia vstupuje i nabídka španělské skupiny ACS, konkurenční nabídka vůči italské vládě. Více zde: https://www.reuters.com/world/europe/at ... 021-04-18/ .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Itálie

Příspěvek od Diaľničiar »

Viadukt Villa Ragone na A12 nedaleko Sestri Levante byl uzavřen pro nákladní dopravu, resp. pro všechna vozidla nad 3,5t. Jde o hlavní tah od Janova na jih.

Více informací a fotogalerie stavu viaduktu: https://genovaquotidiana.com/2021/05/11 ... stabilita/

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
milanek
Příspěvky: 200
Registrován: 25.12.2015 23:43:50

Re: Itálie

Příspěvek od milanek »

Dejte vědět až pojedete někdo do Itálie, jak proběhla cesta a kontroly. Dìky
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Itálie

Příspěvek od Diaľničiar »

Zkuste spíš sledovat web MZV ČR: https://www.mzv.cz/rome/cz/viza_a_konzu ... blika.html , protože se to stejně mění. Samotné cestování lze najít na webu a i tomto fóru.

Možná, že někdo napíše, to já samozřejmě nevylučuji. ;)


Já se nyní zaměřím na aktuální výstavbu v jižní Itálii. Staví se zde poslední úsek Iónské dálnice (Ionian Highway), což bude jako E90 součástí Trans-European Transport Network (TEN-T). Zakázka jako Mega Lot 3 znamená novou sekci SS-106 od křižování s tahem SS-534 (km 365+150) v Sibari do Roseto Capo Spulico (km 400+000) v regionu Kalábrie. Stavební práce potrvají celkem 7 let.

Nová dálnice vede vedle stávající silnice, která bude i nadále využivína pro lokální dopravu.

Když už nic jiného, tak je to v současnosti jeden z největších projektů ve výstavbě. Celkem 38 km dálnice staví Webuild Group (ex Salini Impregilo). Investorem je státní silniční správce Azienda Nazionale Autonoma delle Strade (ANAS), který tedy plánuje datum pro dokončení již zmiňovaný rok 2026.

SS-106 je projektována se 2 JP v každém směru jízdy s početnými objekty tunelů, viaduktů a mostů.

Celkové náklady na projekt jsou ve výši 1,33 mld. €. Náklady čistě na stavební práce jsou ve výši 980 mil. €, tedy ty, které realizuje přímo Webuild.

Tímto úsekem se taky dokončuje koridor Adriatic-Ionian-Tyrrhenian. Dále nová dálnice zajišťuje lepší spojení A2 Autostrade Mediterraneo na italském západním pobřeží a A14 Highway na východním pobřeží znám jako Adriatica.

Zbytek trasy SS-106 jde 491 km mezi Regionem Kalábrie a Taranto v Puglii a křižuje region Basilicata mezi nimi. Poslední úsek dálnice vede kolem Zálivu Taranto. SS-106 má v Itálii taky název Jonica, což odpovídá anglickému slovu Ionian.

Geologie zde není složitá, ale i tak se tady postaví 3 tunely v délce 5 km a dalších 11 tunelů v délce 6 km. Rozdíl mezi nimi je ten, že ty 3 se budou klasicky razit, kdežto těch 11 se bude překrývat. Dále se zde postaví 15 mostů a viaduktů v délce 6 km. Největší viadukty budou Avena a Stellitano, které vyplní okolní prostředí. Tedy asi 45% trasy je vedená v tunelech nebo po mostech.

Pamatuje se na historii. Výstavba nesmí poškodit žádné památky atd.

1. část v délce asi 18,5 km se staví 2-8 km vzdálenosti od moře, zatímco 2. část v délce asi 15 km bude ve vzdálenosti 1-2 km od moře a poslední 3. část bude od břehu vzdálená do 1 km.

Tento projekt pamatuje i na materiály, které se mají použít. Rzi od moře odolná ocel, cement odolný síranům atd.

Dále se dbá na minimalistické provedení. Mosty nemají být na očích, mají mít strukturu, která zapadne do okolí. Minimalistický vizuální dopad se bude týkat i tunelů. Dálnice bude kopírovat terén a okolí, nikoliv dělat ze sebe sama totální dominantu, i když samozřejmě do okolí zasáhne, ale na první pohled nemá udírat do očí.

Základní kámen byl položen ve Francavilla Marittima v provincii Cosenza. Výkonní ředitel Webuild Pietro Salini řekl, že tohle je jen jedna důležitá stavba, ale Itálie připravuje další stavby, které mají pozvednout úroveň Itálie. Ta Itálie, která nedává ani 2% HDP do veřejných infrastrukturních projektů. Připravují se stavby od nemocnic přes silniční programy údržby a oprav po nové linky metra a železnic, ale problémem zůstává, že jsou to stále jen projekty na papírech. Itálie ale rozhodně potřebuje velkou infrastrukturní modernizaci podobnou projektu, který se nyní zahájil na jihu země.

Strada Statale 106 Jonica: https://en.wikipedia.org/wiki/Strada_statale_106_Jonica

III Megalotto:


To je krásná italština, takhle tam mluvit všichni :)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Itálie

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 28.5. se do provozu odevzdal hlavní úsek na Veneto Foothills Expressway (Superstrada Pedemontana Veneta). Jde o 35 km dlouhý úsek mezi Bassano and Montebelluna. 4- pruh je zpoplatněným a 4. úsekem SPV odevzdaným do provozu. Jde o jeden z největších dálničních projektů ve výstavbě v tomto státě.

https://www.trevisotoday.it/attualita/p ... -2021.html

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
speci
Příspěvky: 40
Registrován: 10.10.2019 19:41:19

Re: Itálie

Příspěvek od speci »

Tolik mostů nad dálnicí jsem v životě neviděl. Docela masakr.

Pořád mě zaráží stavění mýtných bran. Vede se v Itálii diskuze o změně na nějakou elektronickou verzi pro všechna vozidla? Našel jsem jen nějaké petice za zrušení a převedení na dálniční známku. Divím se, že EU nepracuje na jednotné krabici, která by akceptovala všechna mýta po celé EU. Ať už dálnice tak průjezdy mostů, tunelů atd.. Jaký na to máte názor?

Průjezd novým úsekem:
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Itálie

Příspěvek od Honey72 »

Protože takřka celý ten úsek na videu vede v zářezu, je pochopitelné, že přes dálnici povedou jen nadjezdy. Pokud by dálnice naopak vedla po náspu, neuvidíme nadjezd žádný .-)
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
speci
Příspěvky: 40
Registrován: 10.10.2019 19:41:19

Re: Itálie

Příspěvek od speci »

Děkuji, to by mě vážně nenapadlo. Já spíše narážím na to, že ačkoliv to není dálnice úplně ve městě, tak asi nikde jinde neuvidím most co 300m jako ve video od 8 minuty.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Itálie

Příspěvek od Diaľničiar »

Konsorcium SIS bylo vybráno pro koncesní balík 320 km dálnic v Itálii :arrow:

*jde o společnosti Sacyr a Fininc
*jde celkem o 5 dálničních úseků v okolí Turína
*očekává se, že modernizace a rekonstrukce těchto km si vyžádá investici ve výši 800 mil. €
*další peníze půjdou na údržbu a chod dálnic
*koncese platí na 12 let a za tuto dobu má provoz vygenerovat tržby 2,9 mld. €

A21 Turin, Alessandria a Piacenza, dále A5 Turin, Ivrea a Quincinetto, taky A4/A5 Ivrea - Santhià, taky Turin Ring Motorway System (Satt) a i Turin - Pinerolo. Všeobecně jde o dálnice v nejvíce průmyslových oblastech Itálie. Denní provoz na nich je v průměru 33 tis vozidel za 24h.

Tohle konsorcium již v Itálii působí; účast v Pedemontana - Veneta a A-3 Naples, Pompeii a Salerno.

SIS taky pracuje na SS 340 Regina Tremezzina, což je 9,5 km silnice v provincii Como se 3 tunely v nákladech 388 mil. € a dobou výstavby 5 let.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Itálie

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Dne 28.6. se do provozu dostal nový uzel Ispica-Pozzallo na budovaném úseku Rosolini-Ispica/Pozzallo v rámci A18 Siracusa - Gela.




:arrow: Projekt rozšíření na 6-pruh na A22 mezi Modena (A1) a Verona (A4): https://va.minambiente.it/File/Documento/507181


:arrow: Jízda po dálnici Autostrada del Sole A1 - E35Firenze (Florence) do Incisa



Část trasy je v 6-pruhu, část od 6.00 bude v roce 2023.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Itálie

Příspěvek od Diaľničiar »

Z důvodu přizpůsobení dálnice A24 pro lepší seizmické parametry byl nedaleko l'Aquila zbourán viadukt Fornaca. V následujících měsících půjde k zemi dalších 6 viaduktů.

video z odstřelu:


a taky viadukt Fornara ještě předtím:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Evropská unie“