Vize naší dálniční sítě

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět
NullDeVoid
Příspěvky: 351
Registrován: 24.1.2023 19:51:36
Bydliště: Königsberg, Preußens, Bundesrepublik Großdeutschland

Re: [D0] 520 Satalice - Březiněves

Příspěvek od NullDeVoid »

viewtopic.php?p=271946#p271946
Aram96 píše: 6.4.2023 13:33:55
michal píše: 5.4.2023 11:44:53 Možná se pletu, ale stavbu 520 považuji za mnohem důležitější než stavby 518 a 519. Protože ty budou plně funkční právě až bude 520 hotová.
Já jsem téhož názoru. Pro tranzit je důležitější 520, ta má ale alespoň trochu použitelnou alternativu. Pro Prahu jako takovou a okolí jsou důležitější určitě 518+519 a především nové přemostění Vltavy na severu.

Honey: souhlas. Chystá se tam totiž i příliš křižovatek, fakt by to měli zredukovat. Minimálně 2 vypustit na všech těch 3 stavbách dohromady.
Mně by zajímalo, jak si zdejší představují ten „český dálniční okruh“. Ne, nechci znít nějak ofenzivně nebo tak, jen by mě to zajímalo. Očekávám mapky se zelenými čarami a červenými čísly.
Možná by se o něčem takovém mohlo uvažovat, to ne, že ne, ale na druhou stranu, není D3, D35 a spousta dalších důležitých dálnic. Stavba nějakého takového okruhu by měla začít až tohle bude.
Pokud na D0 má být mnoho křižovatek, tak tam budou snad ty kolektorové pruhy, nebo jak se tomu nadává, ne? Navíc, bude to 6pruh.
Vize sítě silnic a dálnic ČR (Aktualizováno 2024/01/08.) S je 4pruh, M je střídavý 3pruh, oba s MÚK, SMV.
Uvozovky jsou „ a “, desetinná je ČÁRKA, symbol je měny za číslem!
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: [D0] 520 Satalice - Březiněves

Příspěvek od kot »

NullDevoide, že ty moc do Prahy nejezdíš ? Udělej si tam někdy na pár dní výlet a povoz se tam autem. Měl by jsi "zažít Prahu" dopravní... :lol:
NullDeVoid
Příspěvky: 351
Registrován: 24.1.2023 19:51:36
Bydliště: Königsberg, Preußens, Bundesrepublik Großdeutschland

Re: [D0] 520 Satalice - Březiněves

Příspěvek od NullDeVoid »

Občas tamtudy projíždím. Párkrát naposled to byla relace D1, D0 a D6 (a opačný směr). A občas projíždím skrz. V buse.
Já souhlasím s tím, že to tam je tragédie, to jo.
Vize sítě silnic a dálnic ČR (Aktualizováno 2024/01/08.) S je 4pruh, M je střídavý 3pruh, oba s MÚK, SMV.
Uvozovky jsou „ a “, desetinná je ČÁRKA, symbol je měny za číslem!
kyk
Příspěvky: 954
Registrován: 22.7.2011 10:54:46
Bydliště: Praha, SOKP km 50 st.
Kontaktovat uživatele:

Re: [D0] 520 Satalice - Březiněves

Příspěvek od kyk »

Teď si představ že máš jet z Neratovic s Otíkem do Berouna pro cement.
Nebo máš ze Slaného odvézt do Poděbrad sochu Jiřího z Poděbrad.
Banální věc, která by trvala, možná hodinu, takhle musíš objet dokola celou Prahu.
Když to chceš vzít mimo dálnici, tak to je past vedle pasti. Neřešitelný problém hoši. Já to nejdu dělat...
darwousek
Příspěvky: 929
Registrován: 21.10.2021 20:28:02
Bydliště: I/4 v budoucnu snad M4

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od darwousek »

Aram96 píše: 8.4.2023 16:28:59 Právěže bych postavil jen 4-pruh k rozdělení na 19 a 20 a dál až podle toho, kudy povede trasa nějaké nějaké D/S19 až k Plzni. Jen k D4 smysl moc nevidím.
Ono kudy tu S/D19 táhnout. Vím že už se to tu řešilo ale i tak je to furt nejasné. Je to asi dost subjektivní ale.
Trasa S/D19 po I/29-I/20
Jako výhody vidím
Určitě napojení Písku a když by se dostavěla D4 do Strakonic tak i Strakonic.
Od Písku k D4 je už prakticky hotovo.
Až na okolí Písku nevede trasa tak členitým územím.
Když by se D4 nestavěla do Strakonic tak připojení D4 do nějáké jiné SMV/dálnice.
Nevýhody
Obchvat Písku který by musel vést severně a čtyřpruh si tam moc nedokážu představit.

Trasa S/D19 po I/19
Výhody
Napojení jihu Brd a Příbrami
Poměrně severní řešení. Tolik se nevzdálíme od Prahy
Nevýhody
Od Rožmitálu po Spálené Poříčí vede trasa CHKO a dálnice CHKO se mi zdá jako dost velká zbraň pro ekology.
Zároveň je trasa od Rožmitálu po Plzeň v dost členitém terénu.

Jak jsem říkal je to dost subjektivní. A pro mě jako pro Jihočecha je lepší ta jižní varianta. Myslím že nějákého plánování D/S19/20 se dočkáme za 10 let po dobudování paprsku. To samé D13 tam je ale aspoň jasná přibližná trasa. Osobně se tedy přikláním k té jižní variantě co spojí více měst.
Křižovatky I/_ × II/__ mají být MÚK nikdy ne OK .
D4 Má být minimálně do Strakonic.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Aram96 »

Já bych to trasoval tak nějak mezi nimi, pokud je to možné. Otázkou bude, jestli to trasovat co nejkratší cestou nebo se “zajížďkou” k Písku po I/29. Tohle se musí spočítat, aby pak celá trasa D1-D5 byla kratší než přes Prahu.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Honey72 »

Aby se takový typ vedlejší dálnice vyplatil, volí se kompromis. Tohle nebude magistrála nahrazující přetíženou silniční páteř republiky a dokonce ani tu stávající dálniční páteř nechceme nahradit. Pouze odlehčit. I když by D19 část dopravy z E50 odvedla, asi by to nebyla půlka, možná ani ne třetina. Nevím, neznám čísla, kolik těch kamionů z Rozvadova či Plzně opravdu míří k Brnu či Ostravě. Pokud čistě tranzit na vytížení nákladné dálnice nestačí, musí se dálnice vést oklikou kolem měst nebo podél silnic, které její přítomnost využijí a kapacitu doplní.
Stavět podél dnešní devatenáctky je sice kratší, ale větší města žádná. Tranzit tudy nejezdí, jinak by se tu investovalo víc. Jedničkou je spíš ze zvyku. Pokud se však dálnice povede podél 20+29, je tu řada výhod. Větší města Písek+Strakonice, u uzlu s D4 může vzniknout společná průmyslová zóna pro obě města. Zároveň významný provoz E49 a časem snad odkloněné a prodloužené E551. I 29 by získala významnou dálniční přeložku.
A i v případě, kdyby byla zkratka z D5 k D1 nakonec delší, časově se vyplatí. Žádný stres ze zácp okolo Prahy a na příjezdech do Prahy, kde časem rychlost možná klesne na 100 podobně jako kolem evropských velkoměst. A kamiony se dají na zkratku vyhnat i jinak, třeba levnějším mýtným než kolem Prahy.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Aram96 »

I kdyby to byla 1/4 NA, tak to bude na D1 znát. Plus osobáky.
A souhlas, určitě to nemůžeme trasovat co nejkratší možnou cestou jen pro tranzit. Opačný přístup (který obslouží města po cestě) je určitě správně. Jen se to nesmí přehnat, aby ta trasa byla konkurenceschopná E50. Toť vše co jsem tím myslel. Bez toho se obávám, že ten 4-pruh v celé délce by fakt neměl smysl, na některých místech ani opodstatnění a bohatě by stačil 2/3-pruh.

Stačí, když to bude stejně dlouhé a rovné alespoň na rychlost 130 (MPR dejme tomu 110). Potom asi málokdo pojede dobrovolně přes velkoměsto, které automaticky znamená určitou šanci na kolony. Ale ono by to mělo vyjít určitě kratší i s tou "zajíždkou" k Písku, protože čistě po 20+29+19 je to i dnes o cca 10 km kratší. A dálnice by to měla zákonitě spíš trochu zkrátit než prodloužit.

Jižní spojka D1 a D5 má největší přínosy právě v této trase. Vždyť už po vzniku fóra si tady chlapi kreslili mapky dálnic a snad nebyla jediná bez nějaké jižní dálnice. To je prostě holý fakt, že taková v naší plánované síti chybí. Podobně tak S13 a našly by se asi i další kousky. Ale tyto dvě jsou nejdůležitější.
NullDeVoid
Příspěvky: 351
Registrován: 24.1.2023 19:51:36
Bydliště: Königsberg, Preußens, Bundesrepublik Großdeutschland

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od NullDeVoid »

Stále se tu mluví o napojení D1 na D5 (a tím pádem D3 a D4). Ale to tu stále nechává díru mezi D5 a D6. Já se tu na to stále koukám a čekám, kdy se k tomu někdo vyjádří a ono stále nic. Tak nevím.
Zajímalo by mě teda jak to řešit? S20 od D6 do Plzně? Nebo Něco jako S27?
Vize sítě silnic a dálnic ČR (Aktualizováno 2024/01/08.) S je 4pruh, M je střídavý 3pruh, oba s MÚK, SMV.
Uvozovky jsou „ a “, desetinná je ČÁRKA, symbol je měny za číslem!
Paul1
Příspěvky: 347
Registrován: 4.1.2021 16:16:05

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Paul1 »

To bude tím, že jižní propojení D1 a D5 je mnohem potřebnější. Až nebude do čeho kopnout, tak se může řešit D5 a D6 :)
darwousek
Příspěvky: 929
Registrován: 21.10.2021 20:28:02
Bydliště: I/4 v budoucnu snad M4

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od darwousek »

D5-D6 fakt není tak potřebná jako D5-D4-D3-D1. Jinak s tou jižní variantou souhlasím. Ta severní varianta by fakt nic nepřinesla . Max. tak tahanice s ekology kvůli Brdům. Doufejme že to někoho brzy napadne aby začla příprava .
Křižovatky I/_ × II/__ mají být MÚK nikdy ne OK .
D4 Má být minimálně do Strakonic.
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Anonym »

Na propojení D5 a D6 stačí jedničky. Ohledně D5-D1 tak je otázkou, jaký je skutečný tranzit. Nikde jsem čísla neviděl. Asi by se dala udělat nějaká analýza z mýta nebo ze sčítačů, pokud by si pamatovaly SPZ. Protože nyní nevíme o jaký tranzit vůbec jde. Za Plzní je intenzita 10 tisíc, za Humpolcem 13 tisíc nákladních aut. Otázka je kolik z těch 10 tisíc z Plzně jede směr Brno, jestli je to 2 tisíce nebo třeba jen 500.
Majkii
Administrátor
Příspěvky: 2951
Registrován: 15.3.2009 14:41:26
Bydliště: SV Čechy

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Majkii »

Je tady takové hezké téma s daty roku 2010...
wazer.cz
Pište česky, prosím!
darwousek
Příspěvky: 929
Registrován: 21.10.2021 20:28:02
Bydliště: I/4 v budoucnu snad M4

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od darwousek »

Takže v r. 2010 to bylo 960 . Otázka kolik je to teď . Mohlo se to znásobit ale pod 1000/den by to asi nemělo smysl. Byly by zajímavé nějáká data i s I/4xB12 Strážný aby se vědělo jakou má cenu od D19 nějáké pokračování D4 k hranicím . Nebo data z roku 2010-2020 by taky nebyla špatná. D6-D5 by měla cenu pouze kdyby se stavěl něco typu D8-D7-D6-D5 což je vzhledem ke krajině nereálné.
Křižovatky I/_ × II/__ mají být MÚK nikdy ne OK .
D4 Má být minimálně do Strakonic.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Aram96 »

V roce 2010 to bylo 960 jen mezi Rozvadovem a Lanžhotem. Přičti další přechody, především Hrozenkov. Pak přičíst všechny NA, které jedou Německo/Plzeň - Brno a velká část Moravy. A pak to vynásob tak 1,8, což bude nějaký průměrný nárůst mezi 2010 a 2020. Jen u kamionů je to často i více než 100% nárůst. A NA do budoucna ubývat určitě nebudou. Ne nijak rapidně. Nějaké ty kamiony "odčerpají" vlaky, ale to bude až v době nějaké teoretické realizace S19, až se postaví nové pořádné železniční tratě a přibude kapacita. :)
Takže z těch cca 8000 kamionů, co jsou na D1 podle posledního sčítání, by to byla ta 1/4 naprosto bezpečně jen samotným tranzitem Lanžhot-Rozvadov. Plus všechno ostatní, takže jestli tady ještě někdo hodlá tvrdit, že to prostě nevydá na dálnici, resp. 4-pruh, tak je, slušně řečeno, dost mimo mísu. Dálnice bude uživena jen NA, natož s OA. Doufám, že se tady nenajde nikdo, kdo by 3000 kamionů denně nechal na obyčejné jedničce. :)
PS: Ano, vím, že jednou píšu o všech NA, někdy jen o kamionech, ale kdybych psal pořád o všech NA, tak to ještě více mluví ve prospěch realizace nějaké S19.

Teď ještě, aby si to přečetl někdo na ministerstvu a nebyl to Sosna.
NullDeVoid
Příspěvky: 351
Registrován: 24.1.2023 19:51:36
Bydliště: Königsberg, Preußens, Bundesrepublik Großdeutschland

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od NullDeVoid »

Já bych jen rád řekl, že propojení D5 a D10 přes D6, D7, D8 a nezapomínejme na I/9, bych realizoval podél trasy I/27 (D5 ↔ D6) a I/16 (D6 ↔ D10). Tímto by vznikly S27 a S16.
V době, kdy vše, o čem se dneska třeba jen přemýšlí, stojí, samozřejmě.
Není to něco, za čím bych si nějak silně stál, nebo co bych jako fakt strašně moc chtěl vidět stát, ale dávám to sem jen jako nápad, přece jen, od toho tu tohle téma je. Tohle je tedy moje vize daleké budoucnosti.
Vize sítě silnic a dálnic ČR (Aktualizováno 2024/01/08.) S je 4pruh, M je střídavý 3pruh, oba s MÚK, SMV.
Uvozovky jsou „ a “, desetinná je ČÁRKA, symbol je měny za číslem!
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Honey72 »

Však to je ten uvažovaný český dálniční okruh.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Anonym »

Aram96 píše: 16.4.2023 22:46:48 V roce 2010 to bylo 960 jen mezi Rozvadovem a Lanžhotem. Přičti další přechody, především Hrozenkov. Pak přičíst všechny NA, které jedou Německo/Plzeň - Brno a velká část Moravy. A pak to vynásob tak 1,8, což bude nějaký průměrný nárůst mezi 2010 a 2020. Jen u kamionů je to často i více než 100% nárůst. A NA do budoucna ubývat určitě nebudou. Ne nijak rapidně. Nějaké ty kamiony "odčerpají" vlaky, ale to bude až v době nějaké teoretické realizace S19, až se postaví nové pořádné železniční tratě a přibude kapacita. :)
Jenže mezitím se od roku 2010 postavilo hodně dálnic jak u nás, tak v okolních zemích, hlavně v Polsku. Skrz ČR prochází významný tranzit Hamburg (Berlín) - Drážďany - Praha - Bratislava - Budapešť - Instanbul.
Tranzit západ - východ není tak využívaný. Mnichov - Katowice je kratší okolo Vídně a po dostavění D55 bude ještě kratší. Wurzburg - Katowice je zase kratší přes Německo a Polsko (Drážďany, Wroclav). Odhadnout počty kamionů podle roku 2010 prostě nejde.
oakenfold
Příspěvky: 178
Registrován: 17.12.2021 21:03:41

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od oakenfold »

3000 kamiónů je třeba i na obyčejné jedničce mezi Hradcem Králové a Vamberkem a nikomu to bohužel žíly netrhá :)
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Aram96 »

To právě není. To je součet všech NA, už to mapman upřesňoval zde. Kamionů jako takových (tahač+návěs) je tam dle sčítání 800 a to je na hodně jedničkách. Když přičteme ostatní těžká NA, tak jsme na 1000. A toto číslo by bylo tím odhadem na S19 minimálně ty 3000. Všech NA (číslo "TV", na které jsi koukal) by bylo samozřejmě mnohem vyšší. ;)

Nejvíce kamionů na 2-pruhu jezdí alespoň dle mého odhadu z provozu na I/35 a I/52. A ve sčítání dopravy jsem asi ještě nenarazil na jinou silnici, kde by bylo nad 2000 kamionů/24 h. Což mají tyhle dvě silnice a budou nejspíš i ty nejvytíženější. No a ta S19 by měla kamionů podobně jako D35 či D52, kde o dálnici snad nikdo nezapochyboval .. kromě zelených. :) Polovinu již současných dálnic by strčila hravě do kapsy. Ale už se opakuji..

Anonym: souhlas, však já taky uvažoval prakticky jen s tranzitem ze Slovenska (3 přechody) z Polska na Rozvadov jsem vůbec neuvažoval. A tranzit z SK, ten narostl na těch 1,8 zcela určitě, spíš více. Tranzit od Bohumína vede určitě převážně na Mikulov, případně možná Lanžhot, ne Rozvadov.
outdoor
Příspěvky: 119
Registrován: 6.4.2011 20:20:50
Bydliště: Plzeň-jih

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od outdoor »

jestli nějakou dálnici "spodem", tak takovou, co zároveň obslouží místní frekvenci dopravy v rámci ČR. tj. přinese zlepšení spojnici ČB - Plzeň, Písek- Plzeň, Strakonice- Plzeň. ale taky lepší spojení (Sušice) - Horažďovice - Plzeň. Takže nejlépe někde kolem I/20 nebo místy možná i jižněji.
Hnát to po I/19 nebo se snažit "objet" Brdy z jihu, by znamenalo, že to povede územím, kde moc lidí nežije...
není to snadné uspokojit všechny směry..
darwousek
Příspěvky: 929
Registrován: 21.10.2021 20:28:02
Bydliště: I/4 v budoucnu snad M4

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od darwousek »

Objíždět jihem Brdy by ani nemělo cenu https://mapy.cz/s/ceporavodu . To už tam nevidím rozdíl mezi tímhle https://mapy.cz/s/pasaretoko a tou Brdskou objížďkou. Jižněji bych to netahal. Pro spojení Hrožďovic a Sušice by se dala obnovit I/30

Obnovil starou I/30 od naší S19 do Vimperka nebo alespoň do Sušice nebo ideálně v celé délce . Ta I/30 obecně dost chybí minimálně ten úsek I/4 Milín-Litoměřice I/15 . Kdyby teď obnovili alespoň část I/30 Milín D4-Litoměřice D8 a dali jí do slunšného stavu (obchvaty,komplet oprava atd...) . Vznikl by docela pěkný alternativní okruh okolo Prahy směr Strakonice-Ústí nad Labem . Ale za úsek Milín-Horažďovice/Sušice bych se nezlobil. Zrušení I/30 mi přijde jako hrozná pitomost. Alespoň úvahy o obnovení by nebyli špatné. Po původní trase sice teď moc aut nejezdí ale myslím že kdyby byla na mapách orandžová určitě se po ní vydá víc řidičů než Prahou .
omlouvám se za OT jen mi prostě zrušení I/30 přijde stupidní a obnovení by nebylo na škodu.
Křižovatky I/_ × II/__ mají být MÚK nikdy ne OK .
D4 Má být minimálně do Strakonic.
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Anonym »

Někdo si myslí, že je mezi Plzní a Humpolcem velký tranzit, pro který by se vyplatila dálnice, já si to nemyslím.
Rozumné je udělat hezkou jedničku I/20 mezi Plzní a Pískem, pak severní obchvat Písku, obchvaty obcí na I/29 mezi Pískem a Oltyní a dále na I/19 a I/34 dodělat obchvaty obcí. Obchvaty jsou zanesené v územních plánech, lidé z obcí vůči obchvatům nebudou protestovat, naopak budou rádi, že jim zmizí kamiony z centra obcí. U Plzně je už I/20 navržena na 2+2, jinde to může být 2+1 nebo 1+1 podle intenzit. Samozřejmostí by mělo být vynechání kruháčů a křižovatky ve formě MÚK. Podobně jako I/3 mezi Benešovem a D1, ale ani ne s poloviční intenzitou jaká je na I/3. Jižní trasa není v TEN-T, takže bude i horší sehnat financování.
Paul1
Příspěvky: 347
Registrován: 4.1.2021 16:16:05

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Paul1 »

Anonym píše: 18.4.2023 17:21:13 Někdo si myslí, že je mezi Plzní a Humpolcem velký tranzit, pro který by se vyplatila dálnice, já si to nemyslím.
Rozumné je udělat hezkou jedničku I/20 mezi Plzní a Pískem, pak severní obchvat Písku, obchvaty obcí na I/29 mezi Pískem a Oltyní a dále na I/19 a I/34 dodělat obchvaty obcí. Obchvaty jsou zanesené v územních plánech, lidé z obcí vůči obchvatům nebudou protestovat, naopak budou rádi, že jim zmizí kamiony z centra obcí. U Plzně je už I/20 navržena na 2+2, jinde to může být 2+1 nebo 1+1 podle intenzit. Samozřejmostí by mělo být vynechání kruháčů a křižovatky ve formě MÚK. Podobně jako I/3 mezi Benešovem a D1, ale ani ne s poloviční intenzitou jaká je na I/3. Jižní trasa není v TEN-T, takže bude i horší sehnat financování.
Nevím, jak mezi Humpolcem a Plzní, ale mezi Humpolcem a Táborem teda velký tranzit NA je. D19 by tedy byla využita jak pro tranzit východ - západ, tak částečně i pro tranzit server - jih. Proto by měla být 2+2.
michal
Příspěvky: 4517
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od michal »

Nemáme už náhodou historickou zkušenost s tímto problémem? Máme sice osídlení kolem I/12 a I/38, ale máme supervytíženou D1 nataženou územím nikoho.
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“