Vize naší dálniční sítě

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět
Paul1
Příspěvky: 347
Registrován: 4.1.2021 16:16:05

Re: I/19 Obecně

Příspěvek od Paul1 »

Arame, za mě je to řešení na mapce lepší než stavět "jen" D19 z Humpolce do Plzně. Z Brna do Č. Budějovic 2+2 (což je ale těžko realizovatelné), zbylé úseky I/34 a I/38 by stačily jako 2+1, to by byl ideál.
Papuanec
Příspěvky: 518
Registrován: 19.10.2018 0:16:37
Bydliště: Střed světa, zkráceně Praha

Re: I/19 Obecně

Příspěvek od Papuanec »

Paul1 píše: 25.2.2023 12:16:11 Je možný, že s nějakým významným tahem na I/19 se nijak nepočítá, tak proto ta úsporná řešení. Tomu by odpovídala i tato mapka od ŘSD s hlavním tahem na I/34.
Na tuhle mapu můžete zapomenout. To byl jen takový "výkřik" v roce 2018. V roce 2020 byla načrtnuta nová koncepce: https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/mi ... 162109_cha

Ale to je také jen takový nástřel, podrobně se to rozpracovává v téhle studii:
https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam ... zka/359470

Výstupy budou k dispozici během letošního roku :jidlo:
darwousek
Příspěvky: 929
Registrován: 21.10.2021 20:28:02
Bydliště: I/4 v budoucnu snad M4

Re: I/19 Obecně

Příspěvek od darwousek »

Ideálně by to chtělo 2+2 Brno-Č. Budějovice-Písek D4 . Ať je spojení D1-D3-D4 .
Křižovatky I/_ × II/__ mají být MÚK nikdy ne OK .
D4 Má být minimálně do Strakonic.
NullDeVoid
Příspěvky: 351
Registrován: 24.1.2023 19:51:36
Bydliště: Königsberg, Preußens, Bundesrepublik Großdeutschland

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od NullDeVoid »

darwousek: …a pak pokračovat 4pruhovou I/20 od D4 severovýchodně okolo Plzně až do Varů. Odtam 4pruh I/13 až do Liberce. A pak propojit kompletně D10 a D11 pomocí D35.
Vize sítě silnic a dálnic ČR (Aktualizováno 2024/01/08.) S je 4pruh, M je střídavý 3pruh, oba s MÚK, SMV.
Uvozovky jsou „ a “, desetinná je ČÁRKA, symbol je měny za číslem!
Michal R
Příspěvky: 1464
Registrován: 17.4.2009 14:10:52
Bydliště: Děčín - Praha - České Budějovice

Re: I/19 Obecně

Příspěvek od Michal R »

darwousek píše: 25.2.2023 14:10:25 Ideálně by to chtělo 2+2 Brno-Č. Budějovice-Písek D4 . Ať je spojení D1-D3-D4 .
Je to padesát stránek v tomto vláknu + další desítky ve vláknu k D19, a to jsem líný to hledat.
Ale už se to rozebíralo zleva zprava. Dálnice z čb přímo (I/34+I/23) na Brno neprojde přes Budějovice, Třeboňsko, okolí Třebíče a u Telče taky není moc kudy. Navíc to není žádná přidaná hodnota pro relaci Německo (Plzeň) - Brno.
Kdežto D19 je sice složitá stavba, ale není to neřešitelné a navíc to dopravně obsluhuje daleko větší objem dopravy.

Ale dosti akademické diskuse, stejně se to ještě několikrát změní....
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Aram96 »

Michal R to napsal dobře. Už na to také nebudu reagovat, napsáno toho k D19 vs D23 bylo už dost.

Důležité prostě je, aby se dálniční síť v Čechách aktualizovala - doplnila o nové dálnice/SMV a někde by postačily 3-pruhové jedničky s MÚK. To co je v plánu teď, je nedostatečný nesmysl a není to žádná síť. Nemálo současných jedniček má vyšší intenzity, než budoucí D6 a neplánuje se tam skoro nic. To je potřeba změnit a začít se musí teď (nebo spíš včera bylo pozdě), 10 let klidně totiž padne na změny ZUR jednotlivých krajů. A hlavně to chce prostě přeložky na konečnou podobu a ne že se postaví jeden obchvat a za dalších 10 let další obchvat, a ještě kolikrát s úrovňovými křižovatkami. To prostě na těch hlavních jedničkách nemá co hledat.
A logicky .. ty nové tahy by měly mít vyšší přidanou hodnotu v podobě možné alternativy pro objíždění Prahy a pražského okruhu. V těch relacích, ve kterých to jde.
JakubMD
Příspěvky: 313
Registrován: 26.1.2022 10:41:38

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od JakubMD »

Myslím, že tato zpráva hází do D19 dosti vidle. Při nejlepším se bude opakovat chyba z výstavby D7, kde se stavělo v polovičním profilu a teď se rozšiřuje.
https://zdopravy.cz/centralni-komise-sc ... dy-146894/
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Honey72 »

Tyto obchvaty by se musely vybudovat tak či tak. D19 by pravděpodobně vedla dál od obcí a možná i dál od celé trasy. Řekl bych, že severněji, aby navázala na severní obchvat Tábora.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Papuanec
Příspěvky: 518
Registrován: 19.10.2018 0:16:37
Bydliště: Střed světa, zkráceně Praha

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Papuanec »

Já bych s D19 moc nepočítal. Tipuju to spíš na D20 a pak ještě jednu kapacitní propojku D5 a D1 blíž k Praze.
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Anonym »

D19 by byla sice hezká, ale v současnosti na ní nejsou intenzity. Tranzit Plzeň - Humpolec nebude nějak výrazný. Nikde jsem nenašel přesná čísla, ale tipuji, že to nebude více než pár tisíc vozidel. Na současných I/19 a I/20 nejsou na většině úseků intenzity na dálnici.
Takže se budou na I/20 a I/19 dělat obchvaty. Pak se možná v některých úsecích budou přidávat pruhy podle intenzit.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Honey72 »

Ve středu jsem jel z Budějovic do Havlíčkova Brodu po E551 / 34 a mezi Jindřichovým Hradcem a Pelhřimovem mě překvapil absolutně prázdný provoz bez jediného kamionu, kterých tu vždy jezdila spousta. Za to po najetí na obchvat Pelhřimova a pokračování dál bylo kamionů desítky jen za tu chvilku k D1. Je vidět, že starou trasu E551 všichni opustili a navalili se na 19.

Anonyme: intenzita pro stavbu dálnice D19 neodpovídá jen kvůli tomu, že silnice z Plzně do Humpolce je zatím nic moc, aby si to tudy tranzit zkracoval a vyhýbal se Praze. Vzdálenost obou tras je takřka bez rozdílu a dokud to bude přes Prahu o půl hodiny rychlejší, nikdo přes venkov dobrovolně nepojede. Přes Prahu je to pohodlnější a pokud se tomu nepůjde naproti, zůstane to tak napořád. Podobně jako z MB do UL je to pohodlnější se zajížďkou po dálnicích přes Prahu než přes Mělník.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
darwousek
Příspěvky: 929
Registrován: 21.10.2021 20:28:02
Bydliště: I/4 v budoucnu snad M4

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od darwousek »

Bohužel nám v ČR všechny dálnice vedou do Prahy. A v případě MB->UL je to kvůli nedokončené D0 průser. A to Kbelská ještě jde. Myslím že průšvih spíš bude po dokončení D6 v roce 2027 když okruh má být až 2030 a nikdo neví jestli se doba neprodlouží. Je logické že když bude D6 KV-Praha tak se to nikomu třeba do Ústí časově kvůli chybějící D13 nevyplatí. A to bude v Praze na Karlovarské peklo. Což by mohla řešit se zajížďkou Rozvadovská Spojka jenže té se asi taky dalších 10-15 let nedočkáme .
Taky se stačí kouknout jak mají dálniční síť rozvrhnutou naší sousedé. Okolo hranic všude dálnice .
V Německu A3,A93,A72,A4
V Polsku A4
Na Slovensku D1,Nedostavěná D3
V Rakousku A1,A7,A8
Proč to nejde v Česku alespoň ve formě D19,D13,D55 a D23
Křižovatky I/_ × II/__ mají být MÚK nikdy ne OK .
D4 Má být minimálně do Strakonic.
Trupman
Příspěvky: 578
Registrován: 21.3.2009 23:12:06

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Trupman »

To je dobrá demagogie tvrdit, že slovenská D1 je "kolem hranic".
Jsem chodec, řidič, cyklista, cestující VHD. Get over it.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Aram96 »

Anonym píše: 3.3.2023 10:20:25 D19 by byla sice hezká, ale v současnosti na ní nejsou intenzity. Tranzit Plzeň - Humpolec nebude nějak výrazný. Nikde jsem nenašel přesná čísla, ale tipuji, že to nebude více než pár tisíc vozidel. Na současných I/19 a I/20 nejsou na většině úseků intenzity na dálnici.
Takže se budou na I/20 a I/19 dělat obchvaty. Pak se možná v některých úsecích budou přidávat pruhy podle intenzit.
Tohle je bohužel naprosto špatné uvažování. S takovým uvažováním by se v historii nepostavila dálnice nikdy a nikde.
Ale i věcně si myslím, že nemáš pravdu. Tranzit Humpolec-Plzeň bude minimálně tak 1-2 tisíce kamionů denně. Už to stačí. Plus OA, je jedno kolik. Kdyby to bylo 1000 kamionů za den plus nějaká tranzitující OA z dálnic a plus OA a NA ze současné I/19 a 20, tak to vydá na dálnici úplně s přehledem.
D19 by se samozřejmě nestavěla kvůli I/19 a 20. Ale kvůli D1, D5 a hlavně D0 proboha ..

Taková D1 by snesla těch kamionů polovinu, abychom mohli prohlásit, že 6-pruh není třeba. Vždyť je to tam velkou část dne pravý pro kamiony a levý pro OA. Za takového stavu prostě ten 6-pruh potřeba bude ať jsou tabulky jaké chcou.
NullDeVoid
Příspěvky: 351
Registrován: 24.1.2023 19:51:36
Bydliště: Königsberg, Preußens, Bundesrepublik Großdeutschland

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od NullDeVoid »

darwousek: D6 nebude dokončena v roce 2027. Tomu doopravdy nevěřím. Zejména ty úseky v KV kraji budou potom. Tam to bude zlo.
I kdyby byl SD4P (D6 a ten kousíček I/6) od Varů až do Prahy, a já bych chtěl jet třeba do Ústí, tak se mi to stále časově vyplatí po I/13. Vím to, protože tuhle cestu jsem měl tu čest si projet, tam a zpátky. Sokolov ↔ Děčín. Nedávno. Trvalo to pod 2 hodiny. Tohle kombinace D6, klidně i dostavěná D0 a D8 prostě nepřekoná.
Nicméně s potřebou D13 naprosto souhlasím. Přece jen, dal jsem si to i do podpisu, že jo…
Vize sítě silnic a dálnic ČR (Aktualizováno 2024/01/08.) S je 4pruh, M je střídavý 3pruh, oba s MÚK, SMV.
Uvozovky jsou „ a “, desetinná je ČÁRKA, symbol je měny za číslem!
darwousek
Příspěvky: 929
Registrován: 21.10.2021 20:28:02
Bydliště: I/4 v budoucnu snad M4

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od darwousek »

Trumpman:
Samozřejmě že nemyslím ten úsek Bratislava-Trenčín ale spíš myslím Trenčín-Žilina
A myslel jsem tím spíš že když od hranic ČR vede nějaká I/_ třeba I/54 ta se může na Slovensku napojit do D1 (45km) .
Naopak I/54 SR->ČR až do dostavby D55 má buď D55 u Otrokovic nebo D2 u Břeclavi a nebo D1 u Slavkova .

NullDeVoid:
Já také ne. Ale zároveň nevěřím tomu že bude okruh komplet v roce 2030.
Křižovatky I/_ × II/__ mají být MÚK nikdy ne OK .
D4 Má být minimálně do Strakonic.
NullDeVoid
Příspěvky: 351
Registrován: 24.1.2023 19:51:36
Bydliště: Königsberg, Preußens, Bundesrepublik Großdeutschland

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od NullDeVoid »

darwousek: V roce 2030 ještě budeme dostavovat D6, možná bude nějaký úsek z D0 hotový, ale něco mi říká, že to kritické místo u D7 nebude.
Vize sítě silnic a dálnic ČR (Aktualizováno 2024/01/08.) S je 4pruh, M je střídavý 3pruh, oba s MÚK, SMV.
Uvozovky jsou „ a “, desetinná je ČÁRKA, symbol je měny za číslem!
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Anonym »

Aram96 píše: 3.3.2023 13:46:22 Tranzit Humpolec-Plzeň bude minimálně tak 1-2 tisíce kamionů denně. Už to stačí. Plus OA, je jedno kolik. Kdyby to bylo 1000 kamionů za den plus nějaká tranzitující OA z dálnic a plus OA a NA ze současné I/19 a 20, tak to vydá na dálnici úplně s přehledem.
D19 by se samozřejmě nestavěla kvůli I/19 a 20. Ale kvůli D1, D5 a hlavně D0 proboha ..
Těch 1000 kamionů je předpokládám odhad. Takže to může být úplně jinak. A jen z důvodu 1000 kamionů denně je hloupost stavět 150 km dálnice. Navíc kamion nepotřebuje 130 kmh. Tomu stačí první třída, kde budou občas 2, občas 3 a občas 4 pruhy podle intenzit. I/20 od Plzně do Písku - čím blíže ku Plzni, tím větší intezita, takže i více pruhů, naplánované obchvaty jsou zanesené v územních plánech. Vesnice typu Blatná se vylidňují, pro dojíždění do Prahy je to daleko. V Písku se možná někdy zrealizuje severní obchvat a na I/29 a I/19 se udělají obchvaty. Takže do budoucna by byla alternativa k D0, která by kapacitně stačila.
JakubMD
Příspěvky: 313
Registrován: 26.1.2022 10:41:38

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od JakubMD »

Anonym chápeš správně využití dálnice D19? Tady fakt nejde o Blatnou a podobné vesnice.
Dle ČSÚ bude v roce 2050 žít v Praze a Středočeském kraji 30% obyvatel. V současné době je to 25% takže těch 500-600k budete muset nějak řešit. A pokud celá Morava bude muset jet do Německa, Beneluxu a Francie přes Prahu, tak to bude problém.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Honey72 »

Kamion sice nepotřebuje 130, ale potřebuje 100 a také plynulou jízdu, aby byla přeprava co nejhospodárnější. To sebenádhernější silnice první třídy nemůže slíbit, pokud není SMV. Třeba ta 34 mezi JH a Pelhřimovem je téměř celá vedena po nové přeložce. V době otevření nádhera, plynulá jízda. Jenže nyní je tam křižovatka co křižovatka 70. Strašná otrava.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Sněhulák
Příspěvky: 137
Registrován: 15.8.2022 19:49:00
Bydliště: kousek od vinného sklepa

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Sněhulák »

Hodne let zpatky, kdyz jsem jeste jezdival kamionem a v Praze se jezdilo po Jizni spojce, tak mne vychazelo zhruba nastejno jet Brno - Plzen (nebo opacne) pres Pelhrimov, Tabor a na Pisek. Po dostavbe D0 to samozrejme vychazi casove rychleji po dalnici, ale nesmi byt zadny zadrhel. A ze jich u nas byva. Uprage I/19 + I/20 na 2×2 (ne nutne D26) je vyhledove nutne i proto, aby vznikla alternativa mimo Prahu, to uz tu bylo zminovano. Kdyz je v tomto useku problem, tak se zastavi ctvrt republiky. Cim driv bude, tim min kamionu bude jezdit D5+D0+D1 kolem Prahy, tam jich 3/4 jet nepotrebuje. Navic celou jizni cast okruhu v budoucnu rozsirit na 3×3 bude drazsi a komplikovanejsi nez postavit vetsinu R19+20 jizneji, kde je stejne potreba. Nevim, na co se zase ceka... Chapu, ze Budejky chteji primarne resit po I/34, ale 19 ma vyrazne sirsi vyznam, alternativa jak na Budejky, tak pro Brno- Plzen.
koní pod kapotou není nikdy dost :)
NullDeVoid
Příspěvky: 351
Registrován: 24.1.2023 19:51:36
Bydliště: Königsberg, Preußens, Bundesrepublik Großdeutschland

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od NullDeVoid »

…a je potřeba mít možnost ty kamiony předjíždět. Protože táhnout se za něčím pomalým po desítky km je doopravdy o nervy. OK, nejsou to jen kamiony.
Vůbec, kamiony? To nemá na silnicích co dělat. Vlaky. Máme rozvíjet kolejovou dopravu a lákat náklad tam. Vždycky když vidím kamion, tak se (sám sebe) ptám, jestli by tohle náhodou nemohlo jet vlakem. Poslední úsek trasy asi ne, ale to, co člověk vidí na D__ a I/__ by jistě mohlo.
Vize sítě silnic a dálnic ČR (Aktualizováno 2024/01/08.) S je 4pruh, M je střídavý 3pruh, oba s MÚK, SMV.
Uvozovky jsou „ a “, desetinná je ČÁRKA, symbol je měny za číslem!
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Aram96 »

Anonym:
Je to odhad. Ale dnes je na D1 cca 8-9 tisíc kamionů podle úseku (15 tis. veškeré těžké dopravy). Z toho nemalá část určitě končí začíná v Praze, něco jede D6,D7 aj., ale hlavní směry jsou D5 a D8. Pod jeden tisíc mířících na Německo po D5 i D8 to opravdu nebude. Spíše to bude více. Takže ten jeden tisíc si myslím, že by se bezpečně přelil na D19. Na hranicích je u Petrovic 5 tisíc a na Rozvadově 5,5 tisíce. To by bylo, aby z obou alespoň tisícovka nemířila na D1 (D1 je a vždycky bude půlka Moravy včetně Brna, prakticky celé Slovensko a velká část Maďarska a já nevím co dalšího ještě).

Ano, jen pro tisíc kamionů nemusíme stavět dálnici. Ale připočtěte další tisíc, co je na 19 mezi Táborem a D1 již dnes. Na I/20 mezi Plzní a ČB je to min. 700. Tohle by také přebírala z min. 90% D19. A teď k tomu teprve všechna OA. Jako intenzity určitě nejsou argumentem, proč D19 nestavět. Je to spíš přesně naopak.

Jenže nebude nikdy kvůli intenzitám vyloženě potřeba, dokud nebude stát. To dá docela rozum. Ale jakmile bude stát, bude vytíženější než polovina současných dálnic. Než bude kompletně dokončena D1, tak její části mezi Vyškovem a Lipníkem jsou také "k ničemu" a na I/47 rozhodně nikdy nebyly intenzity na 4-pruh. ;) Ale D46 to nezvládá, proto D1. Do písmene stejný příběh jako D0 a předměstské úseky D5 a D8.

Méně vytížený bude pochopitelně celý úsek Písek-Tábor, ale kvůli tomu by byl nesmysl stavět na této části jinou kategorii, pokud by z obou stran byly 4-pruhy.

Ale jestli chtějí pantáti na ministerstvu stavět třeba D7 pro nějakých 600 kamionů, a zároveň nedat ani 3-pruh třeba na I/38, kde je těch kamionů 1-2 tisíce a to tam ještě nejsou ani obchvaty sídel, tak prosím. Ať se pak ale nediví, že jim půlka republiky nadává do pragocentristů. :crazy:
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Aram96 »

Jinak to s těmi dálnicemi "kolem" hranic, v tom má kolega pravdu. Hodně zemí to tak má nebo alespoň plánuje a to i kolikrát tam, kde nejsou po cestě žádná větší města. ČR tohle bude mít splněna od Liberce po Ostravu (D35, oddálení akorát kolem hor) a od Ostravy po Břeclav (pouze s jedním "klikyhákem").
Nejlepší z tohoto pohledu by byla opravdu nějaká D23 táhnoucí se defakto od Brna (nebo začínající někde na D2, aby naopak Brnu odlevila) a pobírající jih Vysočiny, ČB, Plzeň až do KV.
Jenže je jasné, že taková dálnice by byla proti nějaké D19 opravdu asi dálnicí duchů, proto za mě raději ta D19, protože ta bude plnit i funkci mezikrajského dálničního propojení ve směrech HK + PCE <-> ČB. Navíc D19 bude kratší a levnější, tudíž ekonomicky obhajitelná, a D0 uleví i o něco více.

D/S 13 je další případ, ta potom dotvoří ten mustr mít kolem hranic dálnici. Ta z části již stojí, stačí dodělat zbytek na 4-pruh nebo místy 3-pruh s MÚK. Tam kde nejsou a nebyly by vysoké intenzity.

A opravuji konec věty v předchozím příspěvku: "Do písmene stejný příběh jako D0 a předměstské úseky D5 a D1"
NullDeVoid
Příspěvky: 351
Registrován: 24.1.2023 19:51:36
Bydliště: Königsberg, Preußens, Bundesrepublik Großdeutschland

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od NullDeVoid »

A zrovna se dívám na intenzity na I/13 v Chomutově, a to musí být radost tam bydlet, fakt. Chomutov potřebuje obchvat po I/13 víc, než potřebuje D7. Dle jejich vlastního (ŘSD) sčítání provozu.
jen Ostrov až Klášterec nemají takové intenzity na to, aby se tam stavělo něco velkého. Na druhou stranu, k mému překvapení i budoucí D6… Takže…
Tohle doopravdy podporuje mou teorii, že teď jsme ve stádiu, kdy se staví základní hvězdice z Prahy na okraje. A k tomu stavby jako D35 (a další) kvůli důležitosti. A že někdy ve 30. letech se dočkáme další etapy, kdy se budou dělat různé stavby jako D13, D19 apod. Ty budou navazovat na středovou hvězdici a doplňovat jí. Docela mi to i dává smysl.
Vize sítě silnic a dálnic ČR (Aktualizováno 2024/01/08.) S je 4pruh, M je střídavý 3pruh, oba s MÚK, SMV.
Uvozovky jsou „ a “, desetinná je ČÁRKA, symbol je měny za číslem!
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“