(elektronické) dálniční známky
Re: (elektronické) dálniční známky
V té mapě je už otevřený úsek Časy - Ostrov i obchvat Frýdku
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: (elektronické) dálniční známky
To je správně. O každém zpoplatnění úseku musí jednat vláda a pokud jej neprojedná, musí být do té doby zdarma. Takže aby k tomu nedošlo, bylo to projednáno s předstihem a v mapce to je, aby se pak nikdo nemohl vymlouvat. Však to není mapa hotových dálnic, ale mapa zpoplatnění dálnic.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: (elektronické) dálniční známky
Prostě se to musí letos stihnout dokončit a basta.
Re: (elektronické) dálniční známky
technický dotaz
el. známka mi končí 2.2.
když ji zaplatím "dnes", bude stále do 2.2. nebo jen na rok ?
dík
el. známka mi končí 2.2.
když ji zaplatím "dnes", bude stále do 2.2. nebo jen na rok ?
dík
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: (elektronické) dálniční známky
zaplacení roční prodlužuje stávající platnost o 1 rok, tj. 2.2.2023
Re: (elektronické) dálniční známky
děkuji
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: (elektronické) dálniční známky
dnes jsem v radiu zachytil, že EU nařídí pro autobusy a náklaďáky zrušení známek a povinné zavedení mýta
a rovněž tak jednodenní DK
to jsem na to zvědav
a rovněž tak jednodenní DK
to jsem na to zvědav
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: (elektronické) dálniční známky
Pokud se nepletu, tak do 8 let či kolika...
Re: (elektronické) dálniční známky
Povinné ne, ale pokud se stát rozhodne zpoplatnit tak výkonově a doporučení na všech TEN-T na jejíchž výstavbu unie přispívá.Mike píše:dnes jsem v radiu zachytil, že EU nařídí pro autobusy a náklaďáky zrušení známek a povinné zavedení mýta
a rovněž tak jednodenní DK
to jsem na to zvědav
Re: (elektronické) dálniční známky
A jeste odstupnovane podle emisi. Od 2025. Detaily jsem zatim nedohledaval, ale bez nich nema cenu cokoliv hodnotit. Je tam pry treba totiz i nastaveni pomeru cen mezi 1 a 10 denni znamkou. Stejne tak moznost tranzitni znamky.
Re: (elektronické) dálniční známky
čili zpoplatní Německo a pak se vymyslí celounijní známka
očekávám, že za přátelských 300-500EUR
očekávám, že za přátelských 300-500EUR
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
-
- VIP
- Příspěvky: 22562
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: (elektronické) dálniční známky
300-500€ za dálniční použití pro IAD nebude ve smyslu jednoho poplatku za rok. Určitě ne v cenách 2020. Lze upustit od výraznějšího zpoplatnění pro IAD, díky jiným koncepcím v EU.
Já ale spíš četl jinou alternativu, o které se taky uvažuje a sice, díky čtečkám a elektronizaci bude možno zajistit, že by každý měl nějaký počet km "zdarma" za den. Motivace využívat dálnice a ne městské tepny. Protože 80% lidí cestuje za den do 50 km, z toho 30 je po dálnicích. Lze tyto ukazatele řešit tím, že to bude "zdarma" resp. model ve smyslu základ. Základní program v krabičce by mohl být třeba 40€ na rok v cenách 2020.
Upgradované programy, tedy dokoupení by pak bylo pro ty co vytěžují dálnice větším počtem km a zde se možno bavit nejenže o 1-10-30 denním používání (má časem stejně vypadnout, což bude motivovat k celoročnímu základu) je aktivovat si "neomezené km" kdekoliv v EU na konkrétní období. To je ale předse jen daleko ...
(zdarma za den třeba 25 km a platit začínáte až "po" této ujeté vzdálenosti, ale to závisí od movelu fungování "kreditů" atd.)
je ale fakt utopie si namýšlet, že tohle je ekonomický model udržení smysluplnosti ...
v kombinaci s EV se uvažuje i o "sníženém základu" - 50%
ale to zase stát jakým ČR je, extra nepocítí ... málo dálnic/zkapacitněných tahů, vysoká urbanizace a zestárlý vozový park
nic celounijní v tom smyslu, že to bude taková horibilní částka uvedená na částku se nestane, západ není bohatý proto, že by za všechno platil 5x více ale proto, že ví, za co platí a je alergický na "větší" poplatky jenom tak ... celounijní bude již brzo výběr a následné přerozdělní zdrojů - jak se již děje u tranzitu v 1/2 EU ...
Já ale spíš četl jinou alternativu, o které se taky uvažuje a sice, díky čtečkám a elektronizaci bude možno zajistit, že by každý měl nějaký počet km "zdarma" za den. Motivace využívat dálnice a ne městské tepny. Protože 80% lidí cestuje za den do 50 km, z toho 30 je po dálnicích. Lze tyto ukazatele řešit tím, že to bude "zdarma" resp. model ve smyslu základ. Základní program v krabičce by mohl být třeba 40€ na rok v cenách 2020.
Upgradované programy, tedy dokoupení by pak bylo pro ty co vytěžují dálnice větším počtem km a zde se možno bavit nejenže o 1-10-30 denním používání (má časem stejně vypadnout, což bude motivovat k celoročnímu základu) je aktivovat si "neomezené km" kdekoliv v EU na konkrétní období. To je ale předse jen daleko ...
(zdarma za den třeba 25 km a platit začínáte až "po" této ujeté vzdálenosti, ale to závisí od movelu fungování "kreditů" atd.)
je ale fakt utopie si namýšlet, že tohle je ekonomický model udržení smysluplnosti ...
v kombinaci s EV se uvažuje i o "sníženém základu" - 50%
ale to zase stát jakým ČR je, extra nepocítí ... málo dálnic/zkapacitněných tahů, vysoká urbanizace a zestárlý vozový park
nic celounijní v tom smyslu, že to bude taková horibilní částka uvedená na částku se nestane, západ není bohatý proto, že by za všechno platil 5x více ale proto, že ví, za co platí a je alergický na "větší" poplatky jenom tak ... celounijní bude již brzo výběr a následné přerozdělní zdrojů - jak se již děje u tranzitu v 1/2 EU ...
Re: (elektronické) dálniční známky
tabulka hezká, ale chybí k ní kontext
- použitelný počet km
- medián mzdy
- použitelný počet km
- medián mzdy
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: (elektronické) dálniční známky
Tak mít medián mzdy je sice hezké mít v tabulce, ale dobře by to svítilo do očí porovnat to se Švýcarskem. 40 Franků je dalniční známka??? Platy víme, jaké mají. Velké.
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: (elektronické) dálniční známky
Ve Švýcarsku je známka za symbolickou cenu z prostého důvodu. Podél spousty dálnic, které jsou na několika místech i v polovičním profilu, není takřka možná objízdná trasa anebo je kvůli značnému horskému terénu nevhodná. A Švýcaři nemají zájem, aby jim šetřílkové z jiných zemí po těchto venkovských silničkách jezdili. I česká známka je za symbolickou cenu, ale jen malá část nemrlajících obyvatel to dokáže uznat.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: (elektronické) dálniční známky
A to jsem teď od Kupky někde zavětřil, že zdražení známky by bylo v rámci desetikorun, určitě ne stovek.
Já bych osobně čekal třeba zdražení od příštího roku na rovné 2000. Pokud je to moc, tak 1700 minimálně. Síť i stav jednotlivých dálnic se za posledních 10 let řekl bych "docela" změnily.
Já bych osobně čekal třeba zdražení od příštího roku na rovné 2000. Pokud je to moc, tak 1700 minimálně. Síť i stav jednotlivých dálnic se za posledních 10 let řekl bych "docela" změnily.
Re: (elektronické) dálniční známky
Tak jestli ten ex starosta nemyslel např. 50 x 10...
-
- VIP
- Příspěvky: 22562
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: (elektronické) dálniční známky
Tak tohle bych takto rozhodně netvrdil. Že to je jakože levné. Protože to je celoroční. Kdo tam jede na cestu tam a zpátky, ať si jede i po silničkách, s tím oni problém nemají. Kdo jede jenom někam asi nedá cca. 40€, když nemusí. Tady se s tím nemaznají, po této stránce horší než Slovinsko. To Čechům a Evropanům překáží a tady Švýcarsko že by ne? (to nevztahuju explicitně na vás, pouze na to tvrzení)Honey72 píše:Ve Švýcarsku je známka za symbolickou cenu z prostého důvodu. Podél spousty dálnic, které jsou na několika místech i v polovičním profilu, není takřka možná objízdná trasa anebo je kvůli značnému horskému terénu nevhodná. A Švýcaři nemají zájem, aby jim šetřílkové z jiných zemí po těchto venkovských silničkách jezdili. I česká známka je za symbolickou cenu, ale jen malá část nemrlajících obyvatel to dokáže uznat.
Jim překáží tranzit. A ten oni razantně omezují. Zákazem jízdy přes noc. Ne že přes noc pomaleji jako na hlavních trasách Rakouskem atd., ale zákazem jízdy. Často doprovázen již zákazem vstupu u hranic. Když se dál nedostanete tak co. A nucením nakládky na vlak atd. A i výškovým omezením u návěsů, to je další taková "rána" pro tranzit. To jim vadí a to hodně limitují tím, že to znepříjemňují.
Kdysi byl plán i na 100 CHF: https://www.gbnews.ch/swiss-motorways-t ... f-quality/ . Ten hlavní důvod, že náklady na všechno rostou, ale realita je jinde. Mimochodem, od r. 2023 má být i elektronická a půjde zakoupit internetem. K těm 1/2 profilům: k 2020 bylo 1800 4+ a 400 2+ pruhy. Není důvod, že by to nemohlo být tedy mnohem více.
Ovšem, srovnávat ČR se Švýcarskem, lze to? Mají trochu jiné bohatství. Srovnejme i HDP a generován příjem atd. Protože je zjevné, že vynakládají na síť "jiné" peníze. Známka je spíš symbolická, pro ně tam i na ten rok bez té další alternativy. Cizák ať se přizpůsobí.
Ale jsem názoru, že v ČR se letos výše známky měnit nemusí. Ani právěže o ty "desetikoruny". To nic neřeší. To ta administrativní zátěž na změnu vyjde dráž. A ano, taky bych zvedl na 2000. Rozsah odpovídá rozsahu a ceně SR. Ale samozřejmě, že jsou státy kde to je "zdarma", kde to je "levnější". Výnosy ze známek bych ale ve 100% dával pouze na údržbu a menší opravy. Na nic dalšího.
Re: (elektronické) dálniční známky
A proč ne na výstavbu?Diaľničiar píše:Výnosy ze známek bych ale ve 100% dával pouze na údržbu a menší opravy. Na nic dalšího.
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: (elektronické) dálniční známky
Když za něco někde platíte, třeba v hotelu či kadeřnictví, tak dáváte peníze za provedenou službu, která by měla být co nejlepší. Ale určitě nechcete svou částkou financovat majiteli stavbu dalšího hotelu
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: (elektronické) dálniční známky
Honey, krásné přirovnání. Takže souhlas s Dialničiarem ....
Re: (elektronické) dálniční známky
No ale realita je jiná jezdím např. z Prahy do Budějovic (nebo třeba z Hradce do Ostravy) a platím si známku a za to dostanu D1 a jihočeskou D3 a mezi tím nic. Takže to je jako by vás ubytovali v hotelu bez oken a vody a u kadeřníka vás ostříhali jenom z půlky.Honey72 píše:Když za něco někde platíte, třeba v hotelu či kadeřnictví, tak dáváte peníze za provedenou službu, která by měla být co nejlepší. Ale určitě nechcete svou částkou financovat majiteli stavbu dalšího hotelu
Můžeme se na to také podívat z jiného pohledu a tím, že platím podporuji právě dostavbu dálniční sítě. Jako např. nějakého předplatné u Netflixu taky si platím za všechno co tam je a bude a tím podporuji to, že natočí něco nového.
Re: (elektronické) dálniční známky
Já osobně taky beru poplatek za dálniční kupon jako platbu za nadstandardní službu. Jedu po rychlejší a bezpečnější komunikaci a mám tam mít bezpečná místa k odpočinku v pravidelných a dostatečných intervalech.
Je jasné, že všechny výnosy z dálnic jdou na jednu hromadu a je to jedno. Ale principiálně: ze známek ať se "financuje" servis na odpočívkách, popř. nějaká menší údržba dálnice (mám na mysli sečení trávy a tak). Opravy dálnic by se měly financovat z mýta, protože ten osobák tu dálnici prakticky nepoškozuje, oproti NA. Na opravdu (ne jen dálnic, ale všech silnic) navíc už OA i NA přispívají spotřební daní v palivu.
Koupením známky určitě nepodporuješ výstavbu dálnic. Dálnice staví stát jako investici, protože se mu to za xx let vrátí ve více "točící" se ekonomice. (úspory paliv, méně nehod, úspora času obyvatel apod.).
Je jasné, že všechny výnosy z dálnic jdou na jednu hromadu a je to jedno. Ale principiálně: ze známek ať se "financuje" servis na odpočívkách, popř. nějaká menší údržba dálnice (mám na mysli sečení trávy a tak). Opravy dálnic by se měly financovat z mýta, protože ten osobák tu dálnici prakticky nepoškozuje, oproti NA. Na opravdu (ne jen dálnic, ale všech silnic) navíc už OA i NA přispívají spotřební daní v palivu.
Koupením známky určitě nepodporuješ výstavbu dálnic. Dálnice staví stát jako investici, protože se mu to za xx let vrátí ve více "točící" se ekonomice. (úspory paliv, méně nehod, úspora času obyvatel apod.).
-
- VIP
- Příspěvky: 22562
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: (elektronické) dálniční známky
Protože proto. (berte s nadhledem) Vy když jezdíte, tak v rámci IAD jezdíte po něčem co existuje, máte za to nějaký standard, ten na rozdíl od silnice stojí o dost více a ačkoliv přináší i ekonomický rozvoj atd., tak přínos z tohoto rozvoje lze směrovat na další rozvoj, tedy nové stavby. K tomu spíš přináleží i mýto z kamionů. (a stejně je to málo) Navíc, zpoplatnění pro IAD a výnosy mají být nebo spějí k takové částce, aby se vrátila alespoň údržba a běžný chod. Mýto ale pak je potřeba pronášet i na silnice I. třídy.Saljack píše:A proč ne na výstavbu?Diaľničiar píše:Výnosy ze známek bych ale ve 100% dával pouze na údržbu a menší opravy. Na nic dalšího.
To není subjektivní pohled, to je ve vícero případech již norma nebo požadovaný dlouhodobý cíl. Stejně jako odčlenění zdrojů na silnice, celkově tak aby to nestálo na státě z peněz "všech". Mýto nejsou ale známky.
V DE je shoda v tom, že známky není potřeba, protože silnice jsou zpoplatněné ve službách a jináč a z toho jdou příjmy atd. Rozvoj se pak ale platí z mýta.
Ono by bylo fajn postupně nejen shromážďovat zdroje do dopravy ze všeho možnýho do jednoho zdroje a ten pak rozčleňovat, ale začít jej taky rozčleňovat dle klíče ... což se neděje. To je pak problém pro udržitelnost, stačí politické rozhodnutí a tyto jakože společné dopravní zdroje pominou do společného měšce a stejně se pak politicky rozhodne čeho se kam zase rozdělí. A ono je stejně důležité definovat si ty výdaje a zajistit je. Lze je zajistit, v mnoha státech světa (většina) jde na silnice % daní PHM, poplatky z registrací aut atd. A lze přímo navázat že se ten konkrétní příjem do něčeho konkrétního dává. Takhle by totiž i údržba znala co si může dovolit a lépe organizovat činnost ... údržba zajistí délku staveb plného vytížení a během 50 let se dá do takové údržby co stála výstavba. Bez garance údržby i nový most DO 20 let spadne. Podíl vybrané sumy ze známek by byl na to ideální.
Vychází to na asi 140 tis. € na 1 km. To tak průběžne zajistí i opravy a rekonstrukce.
Příjem z nálepek je větší, ale část jsou réžie atd.
Váš příklad, že jedete po nějaké trase, na které část není dálnice - vy za tu část neplatíte. Bavíme se o známce za dálnici, ne k tomu, že vám chybí na síti 800 km dalších dálnic.
Nové stavby musí mít vícero druhů peněz - pilířů. V dnešní době. A tím pádem ať se taky financují jasné priority, dobře připravené. Což je otázka, z čeho financovat přípravy v této rozdrobenosti. Ale to je již obšírná debata ... snad jsem zodpověděl.
Ad odpočívky a Aram ... lze si na sebe vydělat. Ne všechny, ale vám stačí, když si na sebe vydělá 15-20% a to značí, že vydělají i na menší. A najednou je pojem odpočívka i prostor pro byznys. Problémem odpočívek je nedostatečné zázemí pro parking. A samotné udělení koncese pak neřeší příjem ŘSD, nýbrž se zplácí sama odpočívka. Více méně ale existuje EU legislativa a stát je povinen to místo nalézt a řešit. (Rakousko má cca. 7k míst pro NAD na 2 tis. km) Ale ano, svým způsobem ať stát řeší i odpočívky ze známek. Musí je odhrnout, musí je kosit, občas se čistí WC atd. (taková Francie, tam by jste viděl co to je státní odpočívka - a co to je mýtní dálnice) Ale všechno je pak o penězích v ekonomice. I vyspělé státy ale definují potřeby, aby se nestalo, že někdo přijde a rozdělí peníze neviditelným způsobem, že na ty potřeby nezbyde. Takhle to pak bije do očí i lidem (médiím atd.), ale je to politicky těžce realizovatelné. U vás ex vláda dokonce chtěla radši právě zrušit SFDI, že je zbytečný, na místo toho, aby definovala ty potřebné výdaje. Protože do dopravy nikdy nepůjde dost peněz, takže ten argument, že "my tam stejně dáme" je falešný. Je to jen hezký pohled na 100 miliard, které jsou vázáné ale na celek a o tom celku rozhoduje politik. Proto když má mít SFDI smysl, mělo by se to dotáhnout a lépe vázat co kam a kolik. A stát může (musí) dofinancovat, ale ve skutečnosti stačí financovat přípravu a výstavbu. Za užívání platíte ... a víc, než se tam vrací. (když sečteme ty daně, PHM, auta atd.)