Slovinsko

Země EU kromě Česka
Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovinsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Jsme jen diváci, ale lístek do tohoto divadla jsme si i zde na tomto odborném foru koupili na jiné představení.

Lze tuto myšlenku nějak lépe rozvést v souvislosti se Slovinskem?
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovinsko

Příspěvek od Diaľničiar »

ohlédnutí do minulosti toho co se kdy stavělo v rámci dálniční sítě v zemi: https://web.archive.org/web/20110511095 ... s_286.aspx

Publikace DARS 25 let (1994 - 2019) :arrow:

https://www.dars.si/Content/doc/letna-p ... 202019.pdf

*po anglicky
5.PNG
5.PNG (113.3 KiB) Zobrazeno 13351 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Svatosp
Příspěvky: 464
Registrován: 10.9.2009 14:24:50

Re: Slovinsko

Příspěvek od Svatosp »

Moc nic zajimave v te publikaci neni, kdyby tam aspon napsali, kdy dodelaji ty zbyvajici useky, hlavne ty prihranicni.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovinsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Ani koronavirus ale nezastavil velké investice, jež slovinská vláda směřuje a chce směřovat do infrastruktury. V oblasti dopravy je to například výstavba přímořské rychlostní silnice H6 v úseku Jagodje–Lucija (realizace v letech 2021 až 2023), rozšíření lublaňského dálničního okruhu a výstavba nových napojení na dálnici (Šmarje-Sap, Brezovica, Vrhnika), dále protivětrné zábrany na rychlostní silnici H4 (Rebernice, Vipavská dolina) a výstavba třetí rozvojové osy dálniční sítě spojující regiony Koroška a Bela krajina. Práce na severní části trasy již byly zahájeny, realizace jižní části se předpokládá po roce 2022.

zdroj: businessinfo.cz
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
dvs
Příspěvky: 3621
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Slovinsko

Příspěvek od dvs »

Chorvatské Y na Istrii Slovinci ignorují. :(
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Slovinsko

Příspěvek od Honey72 »

Tohle jsem nikdy nepochopil. Kvůli chybějícímu dálničnímu napojení na Chorvatsko to přece odnášeli a odnášejí hlavně sami Slovinci v pohraničí.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Tomáš Němec
Příspěvky: 395
Registrován: 19.10.2009 9:21:32

Re: Slovinsko

Příspěvek od Tomáš Němec »

Zřejmě to bude kvůli ne úplně ideálním vztahům těchto dvou národů ještě z dob rozpadu Jugoslávie, stále mají nedořešené např. vymezení hranice v Piranském zálivu, kolem kterého bylo spoustu vyhrocených emocí. Celkově Slovinci ne dobře nesou, že jsou akorát tranzitní zemí pro Chorvatsko a skoro nic z toho turismu u nich nezůstane. Proto taky ty jejich předražené dálniční známky. A zřejmě i to je důvod, proč nijak nespěchají s dálničním napojením na HR, ať už na Istrii, kolem Illirské Bistrice na Rijeku (tam je to snad úplně nejhorší) anebo donedávna i z té Ptuje směrem na Záhřeb, to jim taky trvalo věčnost, než tenhle úsek dodělali.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovinsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dokončení z Ptuje na Záhřeb bylo tlačeno již pár let z EK. Pokud se SLO roky bránilo tvrzením, že buduje logistický koridor a nikoliv výhradně na Chorvatsko, které vlastně stavělo i proti zájmům EU (slabé studie k ŽP), což mělo postačovat jako argument "proč něco ne", tak byl tlak na to zohlednit S-J tah a bylo tam na výběr, což kdyby SLO odmítlo si vybrat zcela, byl by tlak na odsun peněz pro SLO. Byla k tomu již silná politická vůle (tranzit lidí na jih tlačil na politiky z daných států, ať s tím SLO laskavě něco udělá), ovšem SLO vyhrálo znova v tom, že si tam "vydupalo" další peníze. Ptuj slouží pro Vídeň, ne pro Ljubljanu. :D Istrii se snaží blokovat právě proto, co píšete, právě proto, aby ještě více Italů nejezdilo do HR. Proti HR. A i za ochranu území SLO. Tam najednou řeči o tranzitu neplatí, tam platí to ŽP. Samozřejmě, že kterej Ital chce, tak pojede a to, že tam není souvislá dálnice nikoho nezastaví, ale hodně lidí si to rozmýšlí. Ty vztahy jsou napjaté dlouhou dobu, není to k válce :D a formálně každý bude povídat, jak je všechno v pořádku, ale není. Je tam spor o hranice, o kus moře, což rozhoduje o tom kam se až SLO může dostat. Když bychom se vrátili o dekádu zpátky, SLO dávalo nejdřív verbální veto pro vstup HR do EU. To byla zásadní chyba SLO, protože jednak se nic zásadní nezměnilo, ale změnil se celkový náhled HR na SLO. To změnilo přístup i těch politiků, kteří jeví ochotu jednat o všem. A jsou tam i narušené hospodářské vztahy, stačilo by zmínit jadrovou elektrárnu. Tam se HR cítí výslovně poškozené, přičemž nakonec vyhrálo o soud, ale jednoduše řečeno, Chorvati dlouhodobo vnímají, že bohatší Slovinci je chtějí jen oškubat na všem, na čem lze, leží jim v žaludku taky jejich přístup při rozpadu a za ten ještě chtějí více území. Bez jakéhokoliv ústupku v tom samotném hospodářství; proto Chorvatsko nehodlalo ustupovat v hranici a to zase pro změnu vnímá SLO velmi špatně. Od Itálie si ptát nic nebudou a Chorvatsko pro ně jako kdyby ani nebylo. SLO se vždy radši dívají na západ, než na východ. Chorvatsko pro ně byl dlouhou dobu jen odbytový trh. A když oni nemají moře, tak ať Chorvati mají menší podíl turistů, kteří se k tomu HR moři dostanou náročnější cestou. Bohužel, není možno zcela donutit členské státy EU k ničemu. Oni na svých dálnicích nehanebně vydělávají z pohledu známek, tím jak to mají nastaveno. S tím ale nelze hnout. Lze tlačit na upgrade tahů, to se ale jednoduše i děje. Když někdo odmítá, tak se snadno argumentuje, že tak když odmítá jedno, proč by měl mít nárok na další? Ale jde o to, že SLO nakonec všechno postaví. Oni deklarují, že ano, otázní jen je, zda to bude za 20 nebo 60 let. Již to bude 30 od vzniku SLO. HR i proto v minulosti dávalo koncesi na tah Záhřeb - Macelj v dobré víře, že když bude investorem německo-rakouská skupina, tak ta dotlačí na SLO, aby se právě ten Ptuj dobudoval a výsledek známe. Proto (i proto) bude lepší, když se omezí EU fondy jako takové a nastoupí i zájem dle opravdové ekonomiky a potenciálu, zbytek se ponechá na státních investicích a na takové hraniční úseky bude jiný nástroj, dnes s jménem CEF; které nebude možno čerpat jinak. Takže pak je prostě akorát někdo nevyčerpá, ale třeba kdo ne, tak je dalším obdobím nedostane. :D (ten závěr vnímejte s rezervou)

Mnoho lidí namítá, proč nemohou Chorvaté dát "kousek" moře pro sousední SLO, ale právě proto, že SLO neválčilo, nepomohlo a cítilo se nezávisle až bezohledně vůči všem, kdo taky ale bojoval o nezávislost z toho stejného bloku a oni jako nejvyspělejší již tehdy a tento postoj se proto vryl do paměti a jednoduše Chorvaté právě proto nedají ani metr území. Ani rozhodnutí arbitru spřed 3 let neakceptují a vnímají ho jako neprávoplatné rozhodnutí. V dopravě pak bohužel lze vnímat, že od hranic Chorvatska jsou ty tahy lepší na SLO nikoliv. "Za trest", ale patrně se s tím nedá jen tak hnout. K tomu není vůle a nebyla již dávno před osamostatněním, ta hranice nevznikla jen tak. No a na rozdíl od toho, HR si muselo tu nezávislost opravdu vybojovat ... co taky nebylo zrovna levné. Samozřejmě, že nestranný pozorovatel, tranzitu je tohle všechno jedno a nemůže pochopit, proč se nad tím lenze povznést a odtrpí si to tak jak vždy všichni. Zákony, které omezovali nákup půdy od Slovinců. Zákony, které neusnadňovali prodej SLO produktů v HR, i to HR to umělo dávat svému sousedovi patřičně najevo a jsou doslovně alergičtí bez ohledu na stranu jakmile je k tomu důvod. Ale formálně se všichni tváří, že ty vztahy se optimalizují a již to bude lepší, ale jen do momentu otevření té "správné" témy. Ať dopravní koridory, hranice, přístup k moři atd. To nacionalistické křídlo v HR dává pak pocítit tomu bohatšímu sousedovi, že možná je to HR na tom ve všem slabší, ale má něco, co SLO nikdy mít nebude, i když tak moc chce. A to si SLO ještě vychutnává u Shehngenu. Na hlavních přechodech si každý postojí, ať dobře vnímá ten rozdíl: kdo je v Schengenu a kdo není. Lidi, pokud chtějí, tak si umí dělat špatně i navzájem tam, kde by se to ani nečekalo.

A všichni víme, že SLO umí DZ vyhradit kudy se pojede. Takže nakonec ani ti místní až tak netrpí, protože jak jen to jde se nahrne ten tranzit tam, kde se má. Protože bez nich se to do HR nedá, pro velkou část EU, pokud tedy nechce celý stát obcházet a toho si je SLO vědomé moc dobře. I ty ceny za známky, i to jak se to vnímá jinde. I tohle "nedobudování" tahů zrovna na to HR. SLO si zažilo bojkot výrobků v HR a muselo taky vyplatit peníze pro elektrickou společnost HR pro postupy, které SLO zvolilo. Ale tohle je Balkán, tam je všechno dobré do bodu, než je něco špatně. A stačí 1 z 10 že je špatně a je špatné i všechno. To je celý Balkán, tohle je všude. Tam si ty národní zájmy hájí každý přes mrtvoly ... ostatně to snad nemusím psát.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovinsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Oni všichni na národní úrovni staví, že to by málokdo z běžných lidí věril, kde se dostanou za 1-2 dekády. Ex státy Jugoslávie, Bulharsko, Řecko, Albánie. Na národní úrovni jim to jde. Dálniční tahy, dlouhé tunely, mosty, přístavy atd. Bez ohledu na finanční obtíže, politické nešvary, inflaci atd. Ale jak dojde zmínka k propojení na souseda, tak to najednou ne. Chorvaté nejsou svatí, taky jim trvalo dobudovat A3 na Srbsko, o službách na odpočívkách ani nemluvím. "Vždyť to je jen pro jakési Srby co jen projíždí Chorvatskem" atp. Výstavba na Bosnu? Nejdříve řešit Neum a taky řešit přístup Bosny k moři a taky řešit Bosnu, ale HR část. Ne, rozhodně nejsou svatí. Bosna tak jak dnes je, tak je na tom opravdu špatně. Je to umělo drženo jako federace entit, které se nesnášejí. A taky si jde ta jedna část vlastní cestou. I v těch dálnicích. Tam to je opravdu špatné. Albánie se tváří, že vlastně velká albánie je i pro severní makedonii a kosovo a Albánie s Kosovem staví dálnici za podpory (i) Turecka. S USA, ale USA jsou v řadě států Balkánu. Bulharsko taky postavilo hodně dálnic. Řecko taky. Ale jak dojde řec na propojení se Severní Makedonii, Albánskem nebo dalšími sousedy mezi nimi, tak najednou "to nejde". Musí se to zkoumat. Ono to je v prioritách, je to tam, ale nestaví se to. Ale na rozdíl třeba ČR/SR, kde to je v prioritách a staví se všeobecně málo, tady se staví všude hodně, ale něco se zásadně nestaví.

Na tohle se nesmí tlačit politicky seshora. Tohle jsou staré krivdy, staré problémy se sebeurčením, s postavením na daném území a důsledky válek. Pokud by na to bylo tlačeno ryze politicky, tak by byla tendence odejít, třeba i z EU. Radši nebudou v EU, než by se měl někdo podřizovat vůči sousedovi, který "kdysi" neváhal vraždit pro to území. Nebo pro cokoliv. Na tohle se musí jít ryze ekonomicky. A na to páky v EU jsou, ta stavební lobby s finančními institucemi existují a existuje i ekonomická diplomacie. Obchod a investice, zahraniční investice a regiony. A tak "najednou" máme i první souvislé dálniční tahy, neochotně ale předse, snižujeme čekání na hranicích a máme tam i lepší odpočívky. Ale i nadále obsluhu dělá místní člověk a ať je to kde chce, vždy se koukne na značku, vždy rozeznává jazyk a dle toho jsou ty služby taky k dispozici. Je to v těch lidech a to nejsou jen staré generace, co tam žijí všude, ale i mladé, které tam zůstávají. Proto tam nikdy Španěl, Francouz, Němec nemůže zažít přímo na vlastní kůži dané situace plné opovržení, ale neprožije je nikde a nepochopí ani případnou hádku. Nikdy nezažije příkaz k otevření kufru a z toho mu nikdo nevyhodí jeho produkty z obchodů. (bojkot tovarů navzájem v Balkáně dlouhé roky). I proto nové koridory, i proto zájem budovat napříč státy, kde se donutí budovat i ty mosty atd. Ale jsou to celá memoranda ke spolupráci a dekádu se ani nezakopne. Ani když to je již připraveno. A pak to bude sice ve výstavbě, ale bude chybět hranice. Ale tohle se děje ve mnoha státech světa napříč kontinenty.

Protože SLO na to peníze má, ale nemá ty stavby ani jen ve výstavbě. HR ty peníze i nemělo a ty stavby má v provozu. Tam nejde vůbec o lidi v přihraničních oblastech z pohledu, že trpí tím provozem. Oni to trpí rádi. To je jako jistá ČSPH u hranic, kde byl nápis, že Srbům po 22.00 neprodáváme. (samo o sobě nesmysl, jak rozeznám kdo je kdo, to bez doklady ani nelze), ale to nemělo ten účel. To mělo jasný účel, zaměřit pozornost "proti někomu". A nenašlo se HR politika, který by to nechal zrušit. Žádný politik to ani jen nekritizoval. Obcházelo se to mlčením a když pak shořel osobní vůz majiteli ČSPH, tak to si najednou všiml každý. Ten nápis pak odstranil syn majitele, který řekl, že všichni jsou vítaní v kteroukoliv hodinu. Ten člověk byl pak vyznamenanej z obou států, ale tohle je 1 z mnoha epizod starých ran, které se hojí jen těžce.

Se SLO je to o špatných hospodářských vztazích. Samozřejmě, že z řadů mnoha "civilů" nikdo nemá problém. Běžně předse vidíme Slovince u moře. Ale jednoho času byla propaganda i ve SLO, že kdo jezdí do HR, ten poškozuje SLO. Jednoduše tohle chce hodně času. Od II WW Francii dlouho trvala akceptace němčiny a ještě to dělá lokálně problémy.

Já z vlastní zkušenosti vím, že neustoupí nikdo jako první, ale jsou všichni ochotní se domluvit, ale vyčkávají na toho, kdo s něčím přijde. A když nikdo nechodí, tak se nic extra neřeší. A rozhodně do toho nevpustí 3. stranu, ať EU nebo kohokoliv. To jedině za možné ekonomické škody. A škoda vznikne i tak, že nevznikne něco vo vzniknout může a připlatí na to někdo další.

S Itálii pak Slovinsko vesele staví lepší spojení. Cyklostickou infrastrukturu, lávky pro pěší, eko- turistiku. Rozvojový program pro zlepšení využitelného potenciálu. A s Chorvatskem akceptovat program lepší konektivity byl problém dobudovat jednu dálnici, na kterou se tlačí dlouhé dekády. Hrůza po této stránce. Istrie jako kdyba ani nebyla. Na Istrii tlačí lepší spojení ve SLO jak Itálie, tak Francie vzhledem ke vlastnictví v Bina Istra a nic. :D
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Svatosp
Příspěvky: 464
Registrován: 10.9.2009 14:24:50

Re: Slovinsko

Příspěvek od Svatosp »

Slovinci jsou neskutečně vychcaný národ, např. to co si dovolili s cenou dálničních známek nemá obdoby a to chtěli ještě horší, ale EU jím aspoň trochu zatrhla tipec. To že jsou tranzitní to chápu že je štve, to my jsme ale také, miliony Poláků a Němcu přes nás taky proudí.
Stejně tak ta stojící výstavba dálnic k hranicím s Chorvatskem. Například to nutné projení na Istrii H5: Coper-Dragonja, to je na mrtvém bodě. Přitom nevím, o co jím jde? Především tam trpí vlastní lidi v těch obcích, kde stojí nekonečné kolony k hranicím a vysoký provoz, to je masakr.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovinsko

Příspěvek od Diaľničiar »

DARS si ke konci 07/2020 nechal vypracovat finanční prognozu a dopady pandemie COVID-19. Díky úsporným opatřením v předchozích letech se povedlo udržet v dobré kondici podnik i v krizi v současné době. Proto má DARS i nadále rating A+ od agentury S&P.

DARS provozuje 623,3 km zpoplatněných tahů v rámci koncesního modelu pro vládu. Za to firma obdržela v roce 2019 celkem 497 mil. USD. Čistý zisk v € představoval 140 mil. € (propad o 10% proti r. 2018).Samotné mýto činilo 89% celkových tržeb. COVID-19 a jeho dopady v letošním roce prozatím značí k létu propad provozu a mýta, ale celkový výsledek bude znát až později. Zásadní vládní zásah byl v roce 2015, když vláda, která 100% DARS vlastní tady pomohla díky garanci ve výši 300 mil. € refinancovat tehdejší dluhovou strukturu. Negativem od tohoto roku je zpomalení zadávání nových investicí i proto, že dluh DARS se promítá do dluhu vlády.

DARS se nyní řídí investičním 6-ročním plánem 2016-2022, ve kterém se mj. klade důraz na transformaci budoucího zadlužování. Vláda zvedla deštník garancí na 360 mil. € i pro případnou novou výstavbu. Tento fakt bude důležitý v post-pandemickém období. Nyní je největší investiční akce 2. roura tunelu Karavanke. S monopolním postavením v segmentu podnikání prosazuje vláda úlevy pro motoristy jakožto pomoc v rámci ekonomických dopadů COVID-19 jako nejlepší okamžité finanční kapacity použitelné do ekonomiky.

Národní program dálniční výstavby má cíl 640,2 km dálniční sítě. Tento cíl se plní posledních 20 let a vzhledem k uvedenému je téměř u konce. To samozřejmě neznačí, že tím se má ukončit výstavba již navždy. DARS neusnul ani v modernizaci, když v roce 2018 zavedl nové elektronické placení DarsGo.

Slovinsko patří mezi silnější ekonomiky, ale co se týče na první pohled samostatnosti DARS, tak do jejího investičního rámce vstupuje politika více než kde jinde v rámci těchto modelů podnikání. A vzhledem k omezenosti státu mnohem více podléhá okolní situaci, tudíž je víc závislé na vývoji ekonomik v okolí.

Průměrné intenzity v roce 2019 jsou 34 106 vozidel za 24h. Podíl nákladní dopravy je kolem 13%. Sezonně je pak právě tady velmi vysoká intenzita provozu vzhledem k poloze, kdy se tady setkávají víceré pan-evropské dopravní koridory.

Pandemie COVID-19 vrátí sílu do nových investíci i s dalším plánem na úroveň před ní zřejmě až v roce 2023. Nejbližší roky se odrazí pokles zisku plynoucí z poklesu provozu a stagnace ekonomiky a až odlivu kapitálu z DARS na jiné účely, než bylo doposud běžné.

Dluh DARS byl v roce 2015 v úrovni 2,5 mld. € a v roce 2019 již jen 2,056 mld. €. DARS v období 2015-2019 státu nevyplatil žádné dividendy, kým ještě v roce 2014 to bylo ve výši 31 mil. €.

Celkový propad se letos očekává ve výši 20%. Pokud si má ale DARS udržet hotovost, tak dividendy letos rozhodně nevyplatí, i když by zřejmě společnost mohla. DARS je tedy na tom finančně dobře a další vývoj závisí od rozhodnutí vlády. Jestli se vydá cestou dalších investicí na další roky aneb již moc ne a bude spíš požadovat od DARS větší platby do rozpočtu. V každém případě snažení se v posledních 5 letech ohledně snížení zadlužení bylo dobrým krokem pro stávající situaci.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Ricos
Příspěvky: 143
Registrován: 5.11.2017 12:51:52

Re: Slovinsko

Příspěvek od Ricos »

... že jsou Slovinci vychcaní je slabé slovo, níže přikládám srování cen pro typický transfer do Chorvatska při rodinných dovolených. Na státní úrovni zorganizovat takovou dálniční buzeraci jako mít schválně jen 7D známky (už tak zdaleka nejdražší po trase), velmi ztížit průjezd po neplaceném úseku a přímo na čáře s Rakouskem po dovolené chytat třeba den propadlé známky a dávat tisícové pokuty bez pardonu... to chce silný žaludek. Pro dokreslení už jen fakt, že slovinský premiér gratuloval jako první Trumpovi k výhře (potom co se vyhlásil vítězem během sčítání 2020). Ani Orbán není takový exot (a má aspoň 10D elektronické známky)...

A propos - nemá někdo nějaké info k avizovanému přechodu na el.známky v této hotentotní zemi, které je lepší se vyhnout?
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi ... tomoto_fdv
Přílohy
200913_ceny dalnice na km do chorvatska.jpg
200913_ceny dalnice na km do chorvatska.jpg (30.88 KiB) Zobrazeno 9877 x
Houdini
Příspěvky: 277
Registrován: 10.2.2011 9:42:32

Re: Slovinsko

Příspěvek od Houdini »

Slovinsko (na rozdíl od nás) se rozhodlo postavit dálniční síť v celku. Takže dnes mají defacto hotovo (cca 90%) - obchvat hlavního města a 9 z 11 dálničních hraničních přechodů (na Istrii chybí cca 20 km v tunelech). Při srovnatelném HDP jako ČR velice solidní výkon. Ale nebylo to zadarmo, nýbrž na dluh. To znamená, že Slovinsko musí řešit nikoli výstavbu dálnic, ale zaplacení dluhu. Roční dálniční známka stojí 110 euro (cca 3000Kč) - to znamená, že slovinské dálnice jsou 2x dražší než české (splácí dluh). Obdobně i měsíční a sedmidenní. To že se při splácení dluhu snaží trochu více "odrbat cizáky" při tranzitu, mi přijde naprosto přirozené.
V Rakousku platím 13,5 euro za 13,5 km tunelů na A9, takže Slovinci mě zas tolik netrápí.
Právě jsem zjistil, že Mapy.cz umožnují si z placených úseků vypnout jednotlivé státy. https://mapy.cz/s/jabuhekova - přes Maďarsko jen o 45 minut delší = otázka volby.

PS. Janez Janša je dlouholetý matador (disident z 80.let) a enfant terrible slovinské politické scény, několikrát odstaven "liberály" a opět se vrací. https://en.wikipedia.org/wiki/Janez_Jan%C5%A1a
"Při plánování dálnic se nedívám na mapu Čech, ale na mapu Evropy."
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Slovinsko

Příspěvek od Honey72 »

Tak každá země si může rozhodnout o poplatcích jak potřebuje a pokud má možnost na tom vydělat, tak proč ne? Nikdo nikoho nenutí přes Slovinsko jet, i když to skoro jinudy nejde :-) Spíš mě zaráží, že když už tedy chtějí vydělat na tranzitu do Chorvatska, proč se více nesnaží dostavět dálnice právě k chorvatským dálnicím. Touto nevraživostí Chorvatům neubližují, spíš sobě samým. Dopravou po starých silnicích a zácpami trpí sami Slovinci a zadruhé přicházejí o velké peníze za známky, které by si cizinci klidně i koupili pro rychlý průjezd. Jenže ten se nekoná, tak proč by si cizinec z Itálie či Německa tu známku kupoval? Vždyť po dálnici se dá projet Slovinskem výhradně od Štýrského Hradce a tudy ke všemu přijíždějí hlavně chudší řidiči ze Střední Evropy, kteří moc za známky neutrácejí.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Houdini
Příspěvky: 277
Registrován: 10.2.2011 9:42:32

Re: Slovinsko

Příspěvek od Houdini »

Oprava - v Rakousku je to již 15 euro za 13,5 km tunelů na A9 x 15 euro za cca 60 km dálnice ve Slovinsku. Ale pokud jedete na Istrii tak za těch 15 euro (cca 400Kč) máte již 244 km.

Ad priorita dostavby - Snaží se především dostavět dálnici uvnitř Schengenu (druhý tubus tunelu Karavanky (8km) - dokončení 2026) - do Chorvatska vedou dvě dokončené dálnice a třetí má mezeru pouze cca 15km.

A chystají se stavět čtvrtou dálnici (Novo mesto - Metlika/ Karlovac) = součást tzv. třetí rozvojové osy (Na severu: Celje - Slovenj Gradec / Korutany)
"Při plánování dálnic se nedívám na mapu Čech, ale na mapu Evropy."
Ricos
Příspěvky: 143
Registrován: 5.11.2017 12:51:52

Re: Slovinsko

Příspěvek od Ricos »

Kdybyste měli info o jejich planovane elektronizaci znamek, dejte vedet.... ;)
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovinsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Nepochybně se taková událost napíše. ;)

Tady je ke čtení program dopravních prací až do roku 2030: https://www.gov.si/assets/ministrstva/M ... l-2030.pdf

Kromě informací z 2.12. kolem investic do silniční sítě:

Ani koronavirus ale nezastavil velké investice, jež slovinská vláda směřuje a chce směřovat do infrastruktury. V oblasti dopravy je to například výstavba přímořské rychlostní silnice H6 v úseku Jagodje–Lucija (realizace v letech 2021 až 2023), rozšíření lublaňského dálničního okruhu a výstavba nových napojení na dálnici (Šmarje-Sap, Brezovica, Vrhnika), dále protivětrné zábrany na rychlostní silnici H4 (Rebernice, Vipavská dolina) a výstavba třetí rozvojové osy dálniční sítě spojující regiony Koroška a Bela krajina. Práce na severní části trasy již byly zahájeny, realizace jižní části se předpokládá po roce 2022.

Ještě doplním jednu železniční vzhledem k účasti české firmy:

Jde o výstavbu druhé koleje na trati Divača–Koper. Jedná se o 27 kilometrů dlouhý, technicky náročný úsek. Dvacet kilometrů trati povede osmi tunely přes citlivý krasový terén, převýšení dosáhne 500 metrů. Odborníci odhadují, že se náklady na výstavbu druhé koleje přiblíží sumě 1,2 miliardy eur, přičemž část prostředků čerpá Slovinsko z evropských fondů, zbytek bude spolufinancovat pomocí půjčky Evropské investiční banky, vydáním dluhopisů a dalšími nástroji. Výstavba má trvat minimálně do roku 2025. Do dalších kol soutěží postoupil i český Metrostav ve spolupráci s místní stavební firmou GGD.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovinsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil neplatné odkazy. A nyní doplním ještě několik informací. Odstranil jsem taky celkem 21 příspěvků; z toho 1/2 byla moje. Všeobecně všechno staré neplatné odkazy na: dlouhé kolony, fotky z výstavby a zůstal tak jen nadpis, informace na staré cenníky s neplatným odkazem a neplatné odkazy na videa a tak nic v příspěvku nezbylo.

Populace Slovinska za uplynulých 10 let vzrostla o 100 tisíc lidí na 2,1 mil. (+5%). V rámci metropole hl. města žije 1/4 obyvatelstva. V urbanizovaném prostředí žije 55% lidí, průměrný věk je 44,5 roku. Odhad dalšího vývoje populace je, že stav nad 2 mil. se udrží do roku 2030 a pak začne zase pomalu ubývat, pokud se nic nezmění v nastavení státu. Slovinsko reformovalo státní správu a v rámci této reformy sjednotilo infrastrukturu do jedné agentury. Nadřazenou dálniční síť pak spravuje společnost DARS.

Silniční síť v zásadě nezměnila svůj rozsah, je kolem 39 tisíc km. Dálniční síť je z velké části již hotová, ale čeká jí ještě dokončit několik hraničních úseků a rozšířování úseků kolem hlavního města. A případné zahušťování sítě. Detailněji si lze číst program prací co roku 2030 ve výše uvedeném příspěvku.

Klasifikace silniční sítě před pár lety: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 85#p127585

Obrázek

Klasifikace silniční sítě nyní:
SLO2.JPG
SLO2.JPG (60.81 KiB) Zobrazeno 9478 x
Silniční mapa Slovinska: https://www.gov.si/assets/organi-v-sest ... mrezja.jpg

Nadřazená silniční síť se skládá z: dálnice, rychlostní silnice a přivaděče. Pouze u dálnic je garance, že jde o 4- a více pruhy. Ovšem i přivaděče mohou být 4- pruhové. V roce 2019 dosáhla síť dálnic a rychlostních cest rozsah 623 km. K tomu přináleží ještě přivaděče a to v celkové délce 162 km. Celkem je tato nadřazená silniční síť o rozsahu cca. 785 km.
SLO3.JPG
SLO3.JPG (49.59 KiB) Zobrazeno 9407 x
Tady je odkaz na příspěvek z r. 2015, který ukazuje korporátní video dálničního správce DARS o tom, jak se za 40 let postavilo 600 km dálniční sítě: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 58#p121558 .

Tady je nejnovější shrnutí od DARS (25 let existence společnosti) nejen k rozsahu dálniční sítě, ale taky co se na ní nachází: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 07#p211107 .

Bez ohledu na to jak lze vnímat Slovinsko (drahší zpoplatnění a chybějící úseky k chorvatským hranicím), tak tento stát dokázal dokázal v období 1994 - 2019 postavit dálnice, rychlostní silnice a přivaděče k těmto stavbám v rámci v celkovém rozsahu asi 533 km. Do roku 1994 tady bylo z této sítě v provozu 198,8 km a ve výstavbě 67,5 km.

Dopravní intenzity za rok 2018: https://www.gov.si/assets/organi-v-sest ... _karta.jpg

Níže je menší srovnávácí tabulka, ve které největší pokrok od té doby udělalo Maďarsko s Polskem, ale pro názornost to postačuje:
SLO1.JPG
SLO1.JPG (44.52 KiB) Zobrazeno 9478 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovinsko

Příspěvek od Diaľničiar »

bonus k výše uvedenému souhrnu

Novinkou v rozvoji je rozvoj 3. národní osi: https://www.dars.si/Infrastrukturni_pro ... azvojna_os

*souvisí s programem do r. 2030
*leták: https://www.dars.si/Content/doc/investi ... _J-web.pdf

výstavba severní části:
https://siol.net/posel-danes/novice/zac ... osi-536704


Stav hospodářství:

*HDP dosáhlo v roce 2019 hodnoty bezmála 54 mld. USD
*nezaměstnanost byla v 10/2020 v úrovni 8,6%; mladí lidé 13,7%
*vládní dluh byl v roce 2019 v úrovni 66% HDP (2010 - 38%, 2015 - 83%)

Dopady pandemie COVID-19: V letošním roce se očekává deficit státního rozpočtu ve výši 9,2% HDP (4,2 mld. €). V roce 2021 pak 5,6% a v roce 2022 v úrovni 3,1%.

Původní rozpočet pro rok 2021 schválen ještě v roce 2019 (víceroční rozpočet) počítal s výdaji ve výši 10,45 mld. € a příjmy 11,1 mld. € (tudíž se počítalo s přebytkem hospodaření v úrovni 1,2% HDP), ale nyní mají jen výdaje dosáhnout 13,47 mld. €. Vláda navýší kapitolu investicí v rámci post-pandemického období.

Zmíním ještě taky debatu o návrhu snížit/dát slevu na mýto a zatížení poplatků na dálniční síti pro rok 2021, ale vláda to neschválila: https://www.vecer.com/slovenija/vlada-p ... i-10230141 . DARS navrhl tuto úpravu jako kompenzaci za min. 3 měsíční zákaz využívání v letošním roce. Sleva měla představovat 25%. Vláda odůvodnila zamítnutí poměrně jasně a sice, že dálniční poplatky jsou bez ohledu na dobu a rozsah km. Navíc cestování do práce mělo výjimky jako i další případy.

A dále, DARS dostal 3 nabídky na aplikaci e- známky na dálnice: https://www.vecer.com/slovenija/dars-pr ... e-10228798 . Tendr byl vyhlášen v 09/2020 a zavedení e- známky je plánováno na prosinec 2021.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovinsko

Příspěvek od Diaľničiar »

bonus z upgradu horského úseku

a ještě tady mám vylepšení silnice, jak tady dopadlo několik balvanů na silnici: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 72#p187372
Nizka_gradnja_gmm_galerija_10.jpg
Nizka_gradnja_gmm_galerija_10.jpg (307.73 KiB) Zobrazeno 9452 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovinsko

Příspěvek od Diaľničiar »

K 1.1.2021 byla zahájena činnost nové dálniční policie ve Slovinsku. :arrow:

*centrála bude v již existující policejní stanici v Postojna; prozatím jsou 2 hlídky v okolí hlavního města Ljubljana
*ze začátku je k dispozici 10-15 policistů, jejich počet ale během roku bude 70-100; cílový stav jsou "stovky policistů"
*budou se pohybovat v rámci dálniční sítě Slovinska jako přímá reakce na zhoršení bezpečnosti
*zaměrí se nejen na dodržování MPR, ale taky na dodržování zákazu předjíždění nákladních vozidel
*policie se zaměří i na prevenci; stoupá organizovaný zločin, trestní činnost, která poškozuje majitele vozidel na odpočívkách
*DARS poskytne policii zázemí; prostor mýtních stanic atd.
*kromě DARS bude s novou policii spolupracovat i ministerstvo infrastruktury

Tento záměr se tady diskutoval desítky let. DARS čeká na tuto jednotku policie již 10 let. Cílem je dosáhnout stav, ve kterém bude k dispozici v rámci celého státu 14-15 hlídek, vychází se dle zásahového času 10-15 minut. Tak se ale nestane letos. Úspory ze zranění, mrtvých, přetěžování vozidel, krádeží PHM, majetku ve vozidlech atd., pokud budou jen 10%, tak se vrátí náklady všem. Nejde ani tak o výši pokut jako o jasnou představu síly, která bude dohlížet nad dodržováním pravidel silničního provozu a chránit veřejný a soukromý majetek v rámci vytyčeného rozsahu působnosti. DARS zajistí pro policii i vozidla a další techniu. Prozatimní spolupráce je mezi ministerstvem vnitra, infrastruktury a DARS-em. Nová policie dostala na začátek zkušené policisty z úseku dopravní policie. Další dostane již z policejní akademie. Výhledově se počítá i s policisty, kteří jsou dnes na hranicích s Chorvatskem.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
mbmat
Příspěvky: 1381
Registrován: 16.7.2010 21:20:33
Kontaktovat uživatele:

Re: Slovinsko

Příspěvek od mbmat »

V současné době není ve Slovinsku něco jako jsou Dálniční oddělení v ČR? Anebo je to něco podobného, co se mimochodem chystá i u nás, že přibude jeden celorepublikový, centrálně řízený útvar, tzv. Speciální oddělení dohledu Policejního Prezídia?
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovinsko

Příspěvek od Diaľničiar »

V současné době již je Dálniční policie, od 1.1. Doposud nebyla, když byla "jen" dopravní policie a další druhy policie k tomu. Nyní po vzoru Německa vznikla čistě Dálniční policie; Avtocestna policija.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
mbmat
Příspěvky: 1381
Registrován: 16.7.2010 21:20:33
Kontaktovat uživatele:

Re: Slovinsko

Příspěvek od mbmat »

Diaľničiar píše:V současné době již je Dálniční policie, od 1.1. Doposud nebyla, když byla "jen" dopravní policie a další druhy policie k tomu. Nyní po vzoru Německa vznikla čistě Dálniční policie; Avtocestna policija.
Jasné. Takže něco jako je i u nás, kdy vlastně Dálniční Oddělení PČR je místně a věcně příslušené k řešení událostí na svěřeném úseku dálnice. Například odcizení vozidla v prostoru ČSPH, odcizené oplocení dálnice apod. u nás taky nabírají "dopraváci" z dálničního, i když na zbytku území ČR je to v působnosti Obvodních oddělení.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovinsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Vývoj na několika plánovaných tazích SLO-HR:

H5 Koper - Dragonja (Kaštel) - v tomto roce se má završit územní plán trasy a dál je ticho
A6 Postojna - Jelšane (Rupa) - https://siol.net/posel-danes/novice/dar ... ami-538494 (realizuje se nyní studie pro výběr finálního variantu dálnice a EIA; realizace po roce 2030)
H9 Novo mesto - Metlika (Jurovski Brod) - v jedné části se doplňuje EIA, v další vykupují pozemky, upravuje se záměr vedení výstavby rychlostní silnice


Jak jsem psal jinde, tak Dragonja by mohla mít 2+1 objezd: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 82#p227982 ... a to je prakticky všechno prozatím.

V gradnji je tudi takoimenovana obvoznica naselja Dragonja, ki prestavlja 520 m dolgo etapo v trasi H5 Koper-Dragonja. Obvozna cesta se izvede kot tripasovna cesta. Trasa načrtovane obvozne ceste se na severu začne v križišču z regionalno cesto proti Sečovljam, nato poteka proti jugu, kjer se naveže na obstoječi mednarodni mejni prehod Dragonja. Cesta se v blagem vzponu dviga do km 0+464, kjer doseže najvišjo točko. V nadaljevanju se trasa blago spušča do nivelete mejnega platoja. Tehnični elementi upoštevajo računsko hitrost 90 km/h. Najmanjši polmer horizontalnih krivin znaša 250 m, največji vzdolžni nagib znaša 0,3 odstotka. Projektirani normalni prečni profil znaša 15,00 m in ga sestavljajo: trije vozni pasovi širine 3,50 m, dva robna pasova širine 0,50 m ter dve bankini širine 1,50 m in 2,00 m.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Evropská unie“