Slovinsko

Země EU kromě Česka
Odpovědět
liborp
Příspěvky: 39
Registrován: 4.1.2021 17:03:26

Re: Slovinsko

Příspěvek od liborp »

Diaľničiar píše:Vývoj na několika plánovaných tazích SLO-HR:

H5 Koper - Dragonja (Kaštel) - v tomto roce se má završit územní plán trasy a dál je ticho
A6 Postojna - Jelšane (Rupa) - https://siol.net/posel-danes/novice/dar ... ami-538494 (realizuje se nyní studie pro výběr finálního variantu dálnice a EIA; realizace po roce 2030)
Podivil jsem se, když jsem četl o této stavbě. Nikde jsem ještě o této uvažovaná trase nečetl. Není to ani součástí třetí rozvojové osy.(!) Datum zahajení po roce 2030 vyjadřuje, že mají jiné vyšší priority. Určitě je pro přístup do Rijeky (HR) ze strany od Ljubljany hodně potřebná. Ale to třeba trasa (Terst) - Kozina - Starod (-HR) taky. Další můj podiv, že to mají v kategorii A - autoceste
Diaľničiar píše: H9 Novo mesto - Metlika (Jurovski Brod) - v jedné části se doplňuje EIA, v další vykupují pozemky, upravuje se záměr vedení výstavby rychlostní silnice
Bylo by skvělé pokud by dokázali obě ramena třetí osy propojit. Jižní rameno od HR - Metliky - Novo Mesta na severní rameno Žalec - Velenje - Dravograd -A. Řekněme trasa Novo Mesto - Sevnica - Laško - Celje. To by to umožnilo daleko stabilnější síť. Dnes když jedu od Novo Mesta do Mariboru tak musím přes Ljubljanu.
Diaľničiar píše: Jak jsem psal jinde, tak Dragonja by mohla mít 2+1 objezd: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 82#p227982 ... a to je prakticky všechno prozatím.
Já měl za to, že obchvat Dragonje je takových 8 - 10 let hotový. Viz http://geopedia.si/#T105_x396794_y35050_s15_b4
Diaľničiar píše: V gradnji je tudi takoimenovana obvoznica naselja Dragonja, ki prestavlja 520 m dolgo etapo v trasi H5 Koper-Dragonja. Obvozna cesta se izvede kot tripasovna cesta. Trasa načrtovane obvozne ceste se na severu začne v križišču z regionalno cesto proti Sečovljam, nato poteka proti jugu, kjer se naveže na obstoječi mednarodni mejni prehod Dragonja. Cesta se v blagem vzponu dviga do km 0+464, kjer doseže najvišjo točko. V nadaljevanju se trasa blago spušča do nivelete mejnega platoja. Tehnični elementi upoštevajo računsko hitrost 90 km/h. Najmanjši polmer horizontalnih krivin znaša 250 m, največji vzdolžni nagib znaša 0,3 odstotka. Projektirani normalni prečni profil znaša 15,00 m in ga sestavljajo: trije vozni pasovi širine 3,50 m, dva robna pasova širine 0,50 m ter dve bankini širine 1,50 m in 2,00 m.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovinsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Ano, obchvat (spíš přeložka) Dragonja je v provozu od roku 2011, tedy již 1 dekádu. Ovšem uvedeno je to "pouze" jako I. fáze tohoto projektu. Rozdíl je v tom, že DARS nyní uvádí "3- pruh" a v provozu jsou uvedené pruhy 2. Odklonění provozu tedy realizováno je, ale není silnice dokončená.

Letos se tam ale bude pokračovat "pouze" v odvodnění silnice.

Co se kde jak rozčlení v úsecích včetně objektů: http://arhiv.mm.gov.si/mop/javno/dpn_ce ... narava.pdf

Ale nezpochybňuji uvedené, že se stejně tak může jednat o neaktuální výstavbu. Na jedné straně se počítá s normálním 4- pruhem, na druhou ale tento zmiňovaný obchvat stojí, ale ne zcela, respektivě to vypadá tak, že by mohl být upgradován na 2+1 silnici do doby opravdové dostavby rychlostního tahu jakožto celku. Ale nevím; vidím jen ty pojmy 2- a 3- pruhová silnice z roku 2011 (v provozu) a 2020 (do výstavby) a délka je stejná; 520m.

Ta dosavadní přeložka byla po velkých protestech obyvatelstva, když stát svévolně realizoval terminál pro NAD v souvislosti s HP.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
liborp
Příspěvky: 39
Registrován: 4.1.2021 17:03:26

Re: Slovinsko

Příspěvek od liborp »

Diaľničiar píše:Ano, obchvat (spíš přeložka) Dragonja je v provozu od roku 2011, tedy již 1 dekádu. Ovšem uvedeno je to "pouze" jako I. fáze tohoto projektu. Rozdíl je v tom, že DARS nyní uvádí "3- pruh" a v provozu jsou uvedené pruhy 2. Odklonění provozu tedy realizováno je, ale není silnice dokončená.

Letos se tam ale bude pokračovat "pouze" v odvodnění silnice.

Co se kde jak rozčlení v úsecích včetně objektů: http://arhiv.mm.gov.si/mop/javno/dpn_ce ... narava.pdf
Klobouk dolů "Diaľničiar" hledat umíte! Díky za inspiraci. "Našel jsem Št. projekta: 000231/2019 Izdelava predinvesticijske in investicijske zasnove za hitro cesto Koper - Dragonja" Takže loni to bylo ve fázi předinvestiční přípravy. Viz.: https://www.enarocanje.si/Obrazci/?id_obrazec=325327 Novější info jsem nenašel nebo neumím hledat.
Ale nezpochybňuji uvedené, že se stejně tak může jednat o neaktuální výstavbu. Na jedné straně se počítá s normálním 4- pruhem, na druhou ale tento zmiňovaný obchvat stojí, ale ne zcela, respektivě to vypadá tak, že by mohl být upgradován na 2+1 silnici do doby opravdové dostavby rychlostního tahu jakožto celku. Ale nevím; vidím jen ty pojmy 2- a 3- pruhová silnice z roku 2011 (v provozu) a 2020 (do výstavby) a délka je stejná; 520m.

Ta dosavadní přeložka byla po velkých protestech obyvatelstva, když stát svévolně realizoval terminál pro NAD v souvislosti s HP.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovinsko

Příspěvek od Diaľničiar »

V 02/2021 se otevřel nový 123m dlouhý most nad řekou Savinja v Laško. S jeho výstavbou se začalo v 07/2019. Most se postavil jako vyvolaná investice rekonstrukce železniční trati Zidani Most - Šentilj.

https://www.ponting.si/en/projects/brid ... o-104.html
1.JPG
1.JPG (73.63 KiB) Zobrazeno 10439 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovinsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Slovinsko má nový sadzobník pokút za dopravné priestupky :arrow:

https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/sl ... do-vrecka/

*v článku se věnují překročení MPR
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovinsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 29.9. bylo hlavní město zasaženo 100-roční povodní, která byla způsobená extrémníma srážkama. Celkem spadlo na 94mm srážek během 1 hodiny. Způsobilo to okamžité zatopení více než 500 budov včetně nemocničního centra University Medical Centre. Hasiči až do dalšího dne zasahují na více než 400 místech. Podjezdy, silnice, podzemní objekty sloužící pro veřejnou dopravu, ale taky severní obchvat H3 se ocitají pod vodou. Tato část obchvatu byla taky poškozená.

Kritická chvíle se odehrávala během prvních 30 minut, kdy kanalizační systémy nezvládnou nápor vody v objemu 63 mm. Tím byl překonán i rekord z 08/1951, kdy to bylo 62 mm za 1h.

Některé další severní regiony se potýkají s obdobnou situací: Rogašovci 58 mm za 30 minut aneb 76 mm za 1h.

https://siol.net/novice/slovenija/huda- ... oca-562508
https://n1info.si/novice/slovenija/stol ... obvoznica/

https://www.youtube.com/watch?v=RMh0a6IkELs
https://www.youtube.com/watch?v=BHGsc3VIYDM

Jen díky vypětí sil mnoha hasičů, speciálních sil, technických pracovníků a obětavosti části obyvatelstva a personálu ze zdravotnictví nedošlo navzdory zcela nečekanému jevu uprostřed večerních hodin s dopadem do nočních k úmrtí. Škody se vyčíslují, ale nebudou samozřejmě malé.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovinsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Slovinsko zavedlo na dálniční síti zákaz předjíždění pro nákladní dopravu nad 7,5t v časech 6:00 - 18:00, vyjma 6- pruhy aneb tedy noční provoz kdekoliv. Pokuta za nedodržení pravidla bude do výše 300€. Opatření se zavedlo na požadavek DARS dle jejich modelů pro zvýšení plynulosti provozu.

https://www.jutarnji.hr/vijesti/svijet/ ... a-15114955
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovinsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Electronic vignettes-Slovenia introduces as early as December :arrow:

https://data.si/en/blog/electronic-vign ... -december/

*nová verze a´la ČR/SR nahradí dosavadní nálepku, pro vozidla do 3,5t
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovinsko

Příspěvek od Diaľničiar »

v návaznosti na výše uvedené

Slovinsko zahájilo masivní P.R. ke změnám v nálepkách, takže ještě jednou, počínaje 1.12. se spouští elektronický systém dálničních nálepek pro osobní motorová vozidla tříd 1, 2A a 2B a motocykly třídy 1

1. etapa: od 1.12. bude možno zakoupit 1-roční dálniční známku a pololetní pro motocykly
Aktuální roční a půlroční budou v platnosti do 31.1.2022, nebude jich již možno po 1.12. dál zakoupit.

2. etapa: od 1.2.2022 bude možno zakoupit týdenní pro motorová vozidla třídy 1, 2A a 2B a měsíční pro vozidla 2A a 2B
Dosavadní týdenní bude možno do 31.1.2022 používat.

Od 1.2.2022 se končí éra lepení dálničních známek pro osobná motorová vozidla.
Vozidla nad 3,5t i nadále využívají elektronické mýto DarsGo.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovinsko

Příspěvek od Diaľničiar »

novoroční 1h projížďka po dálnici A1 Ljubljana - Koper:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovinsko

Příspěvek od Diaľničiar »

projížďka po H4:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovinsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Slovinsko v 11/2021 otevřelo rozpočet pro rok 2022 a schválilo několik úprav.

Příjmy: 11,47 mld. € (-4,2% proti původnímu plánu rozpočtu)
Výdaje: 13,94 mld. € (+10,7%) ... výdaje v roce 2023 mají být o 500 mil. € nižší
Deficit: 2,47 mld. € aneb -4,6% HDP ... v roce 2024 pak již jen -2,7% HDP

Doprava a dopravní infrastruktura dostane letos o 352 mil. € navíc proti původnímu plánu. :idea:
Dalších 157 mil. € navíc jde na ochranu ŽP.
Zdravotní starostlivost má k dobru dalších 115 mil. €.

Dopravou se pak míní především železniční: výstavba II. trati Maribor - Šentilj, modernizace tratě Ljubljana - Divača, nové spojení Divača - Koper. :idea:

Zákon o rozpočtu pak pamatuje na důchodce: kdo má důchod pod 570€, tak dostane roční příspěvek ve výši 450 €. Ale pokračuje to dál: kdo 570-680 tak dostanou 310, kdo 680-805 tak dostanou 250, kdo 805-970 tak dostanou 200, kdo nad 970 tak dostane 140 € navíc.

Rozpočtová úprava má ulevit těm kdo vydělává a podnikatelům a stát chce naopak lépe modernizovat některé sektory v ekonomice, čímž vytvoří i dodatečné pracovní místa.

Obrana má letos dostat 1,31% HDP. Pro rok 2023 se počítalo s 1,41% HDP. Jestli to tak zůstane ...

Dluh byl v roce 2019 v úrovni 66% HDP. Asi 80% pak v roce 2020. Koncem roku 2021 se držel ve stejném čísle.

Rozpočet se otevřel, aby se umožnilo čerpat Fond Obnovy a zajistit spolufinancování ve výši 2 mld. € spolu na nejbližší 2 roky plus reagovat na sociální výzvy plynoucí z dopadů pandemie ... to se ještě až tak neroztočila inflace v tom období.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovinsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Výroční zpráva dálničního správce DARS za rok 2020, duben 2021

https://www.dars.si/Content/doc/letna-p ... 020_SL.pdf

Z uvedeného vyplývá, že v roce 2020 se proinvestovala částka ve výši 118,9 mil. €. Z toho stavební činnost tvořila jen 56,4 mil. €.
Dluh klesl z r. 2016 z 2,6 mld. € na 1,9 mld. € v r. 2020. Dluh se meziročně snížil o 238 mil. €. Snížení výše dluhu i dluhové služby je priorita pro DARS delší dobu a tomu odpovídají investice. Dopravní politika státu má své cíle. Kdo by čekal "na zázraky" ve smyslu zrychlení výstavby dálniční sítě na Chorvatsko, tak se nemůže dočkat. Vláda není ochotná zvedat silniční rozvoj země na úkor státního rozpočtu, který naopak musí zahrnout větší objem prostředků na zdravotnictví, obranu a snížení deficitu jako takového a v souladu s politikou EU již preferuje železniční rozvoj. DARS má být soběstačným, což z něj činí na asi 8 let včetně tohoto období společnost, která má za cíl v prvním řadě snížit dluh tak, aby nepotřeboval pomoc ze strany státu. Pandemický rok 2020 DARS ustál navzdory nižším intenzitám jenom díky této střídmé politice.

Do rozvoje se zakomponovala tzv. "3. os", v tématu jsem se o tom již zmínil. Všechny plány se budou uskutečňovat do roku 2030-32, tedy ještě jednu dekádu. Tam končí dopravní model a eurofondy a za tento horizont se bude plánovat až později.

Proti stavu shrnutí z r. 2020 se provozovaná dálniční síť de facto nezměnila: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 02#p225902 . Tady je tabulka, ve které je mj. i km délka křižovatkových větví:
6.JPG
6.JPG (103.2 KiB) Zobrazeno 5682 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovinsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Blíží se léto a s tím spojená problematika k placení mýta

:arrow: oficiální platforma pro zakoupení e-známky je zde na webu DARS: https://evinjeta.dars.si/en (zde jsou i uvedené ceny a jednotlivé třídy, nelze se splést)
- existují i jiné aplikace a weby, ale za jejich využití si připlatíte 5+ €

:arrow: pokud nechcete zakoupit přes internet, tak se snažte zakoupit jinde, než v samotném pohraničí, protože během standardního provozu jsou čekací doby až 1h, zbytečně se zdržíte

:arrow: je nutno velmi pečlivě dbát na správné údaje, protože v případě zjištěných chyb je sankce ve výši 300€
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovinsko

Příspěvek od Diaľničiar »

ze života ve vyspělé zemi

Minulý týden byla na severní části obchvatu hlavního města (H3, konektor Celovška Cesta) extrémní bouře, která měla za následek až poškození vozovky. DARS informoval na stránkách, že původně zamýšlel nevyhnutní sanaci, ale po pečlivém prozkoumání situace se rozhodl přistoupit k větší rehabilitaci, aby se podobná situace již neopakovala. Jde o to, že nápor vody nezvládl odtokový kanál, ten se přetrhl a voda tak poškodila vozovku ze spodní strany. Práce jsou z větší části již ukončené.

Obrázek

Voda způsobila nejen vytrhnutí části vozovky a propadnutí na místě odtokového kanálu, ale také zvlnění v delší části. Tato část je promptně frézovaná, opraví se odvodňovací systém a nanovo položí vozovka. Více méně se to jen okrajově dotýká jízdního pruhu, ale stav byl nebezpečný pro provoz jako takový a bylo vyhodnoceno, že se nedá čekat do ukončení letního období.

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovinsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Snad to nikomu neuteklo, ale z italské strany se do Slovinska dostal veliký požár, resp. nabírá na intenzitě. Dobře si plánujte cestu, pokud chcete jet tímto směrem na dovolenou. Slovinsko tento požár označilo za rozsahem takový na jaký nepamatuje. :shock:

Slovinsko požádalo o pomoc Civilní asistenci EU, ta vyhověla, ale služba je přetížená a z 27ks strojů sem bylo vysláno prozatím jen 1. Slovinsko nemá takové letouny, nasadilo "všechny" vrtulníky, které mají potřebnou výbavu. Itálie sem poslala svoje 2 stroje. V samotném Slovinsku hasí tento požár již na 800+ hasičů. V evakuacích jsou před ním celé vesnice.

Požár se poslední 3 dny snažila Itálie a Systém EU (ten v letošním roce seskládal rekordní letku z členských zemí EU) uhasit letecky, ale nepovedlo se to.

Video SLO policie z dnešního odpoledne se zmapovaním zasaženého území: https://twitter.com/i/status/1549777728366383114 :o
Realita na zemi: https://twitter.com/i/status/1549726747691720705

Několik hasičů utrpělo popáleniny. Hasiči bojují i s nedostatkem vody, se slabým tlakem z hydrantů a s logistickými potížemi.

Pásmo požárů je v Itálii od Toskánska až po Terst. Tam vyslalo Chorvatsko dnes několik cisteren s hasičema z Istrie.

Web s dopravníma informacema a mapou: https://www.promet.si/en
  • Due to the fires in the Kras area In Slovenia and Italy, we recommend that you follow the current traffic report on promet.si and follow the information on the link: https://www.autovie.it/.

    Be attention and plan your route, drive safely!

    ...

    H6, Koper - Izola, near Koper in the direction of Portorož, road closed.

______________________

Dodatek k 19:30: Chorvatsko sem po 18:00 vyslalo 1 letadlo, Rakousko 1 vrtulník. Slovinská policie sem směruje i "vodní děla". (dle hesla pomoz si jak můžeš)

Očekává se zlepšení situace, vítr by se měl "otočit" a společně s více technickýma prostředkama by se měl požár alespoň tzv. ohraničit a zatlačit.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 20.7.2022 18:35:13, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovinsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Slovinsko zmobilizovalo veškeré volné, disponibilní síly na pomoc k západním hranicím s Itálii. Díky dobře vystavěné dálniční síti se doopravdy daří dostat je co nejblíže co možná nejrychleji, ačkoliv právě se ozývá velká kritika na zaostalou infrastrukturu v této lokalitě mezi Itálii a Chorvatskem. Média i obyvatelstvo si to všímají nyní více, než jindy. Odborníci upozorňují, že zničený vzácný les se bude vzpamatovávat minimálně 15 let a tohle je ukázka, co je potřeba dál zlepšit v tomto státě.

Přitom ještě před týdnem celá země pozorně sledovala jak hasiči v Chorvatsku zápasí s požárem u Šibeniku. Nebylo SLO média, které by si to nevšimlo. Tehdy země uvažovala o vyslání pomoci, ale Chorvatsko nežádalo o tento druh asistence. To, co Slovinsko nabízelo, to mají i Chorvaté, což byl zřejmě hlavní důvod. (zde zmapováno: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 25#p257725 ).

transport po dálnici: https://twitter.com/i/status/1549787939848306688
sestřih z regionů: https://www.youtube.com/watch?v=o0Vg12DsqF0
z jednoho "stanu" techniky, což vzniklo z parkoviště: https://twitter.com/i/status/1549632966506254337

Doslovně se v médiích vyjádřil premiér, ministři obrany/vnitra/... a šéf hasičů, že dnes v noci bude s tímto živlem bojovat ze všech stran až 1000 hasičů z celé země. Silnice jsou uzavřené v širším rozsahu, včetně mnoha omezení na hlavních tazích. Zapojení hasičů se tak 2,5x během tohoto dne. K tomu hromada členů CO, armády, policie (tedy celkem 1300 lidí) a řada lidí z řad veřejnosti realizuje sbírky - konkrétní pomoci, která se dál transportuje.

https://demokracija.si/fokus/na-krasu-z ... mali-vodo/

Armáda rozkládá polní nemocnici, stejně tak polní kuchyň a zajišťuje transport potravin (energetické tyčinky) a vody mezi jednotlivýma oblastema.

Premiér doslovně řekl, že "je tady celé Slovinsko". Výslovné poděkování zaznělo za pomoc z Chorvatska, kterého ministerstvo obrany vyslalo hasičské letadlo za účelem humanitární katastrofy do Slovinska navzdory tomu, že na ostrově Brač a v okolí Splitu dnes hoří a hoří v posledních dnech v rozsáhlých částech Chorvatska, takže jsou určitě chorvatské síly vyčerpané. Další letadlo sem poslala Itálie, kde je taky několik masivních požárů a další vrtulník Rakousko. Slovinští představitelé slibují, že na tuto důležitou pomoc, kterou Slovinsko nedisponuje, nezapomene a to dle odborníků- to bylo směrováno na jižního souseda.

Obrázek

Ta situace v oblasti je značně nepřehledná, samotní velitelé jednotlivých sborů to říkají. Všeobecní konstatace je, že se udělá všechno co lze udělat pro záchranu lidí, jejich majetku a dle možnosti i zvířat atd.

https://www.24ur.com/novice/slovenija/p ... janov.html

Obrázek

Tady je video z FB - takhle to začínalo včera, první větší kolona s 300 hasiči, která směrovala k hranicím s Itálii:

https://www.facebook.com/watch/?v=4867334480038539

Rozsah silničních uzavírek se znásobil. :idea: K tomu asistuje policie a snaží se navigovat "jinudy".

Nezbývá, než doufat, že se situace zlepší. :P
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovinsko

Příspěvek od Diaľničiar »

SLO je již 5. den ve stavu nouze. - situace není horší, než včera, ale ani se nepovedl zásadní obrat, který si včera každý sliboval; v noci se situace zlepšila, ale dnes odpoledne zhoršila

Premiér, který se aktivně účastní procesu hašení z hlediska koordinace všech prací informoval, že Slovinsko zapracuje na 3 věcech:

1. Vznikne zákon, který lépe upraví "rychlý zásah" pro takovéto situace.
2. Slovinská vláda zajistí technickou pomoc pro hasiče do vzduchu. Že je nepřípustné, aby pozemní síly mělo Slovinsko jedni z nejlepších (což je pravda, lze to pozorovat na těch vozidlech a výbavě) a pak chybí letecké stroje.
3. Slovinská vláda zvedne financování prevence lesních požárů; čištění lesních silnic a jejich sjízdnost.

Nic z toho tady dnes není.

Další pomoc poslalo Slovensko, to taky vrtulník a sice armádní Black Hawk UH-60M s bambi vakem (+pár hasičů a cisterny). Ani tady již o moc více techniky být nemůže - hrozí kolize. Malé území, limitovanost kde nabrat vodu (ta se plní s hadicema do velkokapacitních umělých nádrží). Tomu se taky média ve SLO značně věnují, že lze zakoupit podobnou techniku, že Slovensko má mnohem lepší vybavení a investice do hasičů navzdory životní úrovně v EU.

Dále jsem se dočetl, že požár se snaží uhasit z 90% dobrovolníci. Státních jednotek je totiž docela málo. I tohle se má začít v Slovinsku řešit.

Co dodat :?: Požár se rozdělil na 3 a to díky satelitním snímkům. Hasičů je tady stále asi 1000, celkem zasahuje do 1300 lidí. Je to nekončící se práce, kterou obdivují všichni z řad obyvatelstva i politiků. Samotný pilot policejního vrtulníku, který realizuje termovizi a průzkum konstatuje, že je to se shora hrůza, takže co teprva tam dole, kde je navíc teplota kolem 39,5 a víc. Hasič, který je ve službě 30 let řekl, že představa toho do čeho jdou byla jedna věc a realita byla jiná. Mnoho velitelů družstev řeklo, co jsem sledoval, že namísto hašení požáru a jeho zatlačení dál od vytyčeného území bylo chvílema co dělat, aby se požár neotočil přímo proti nim. Že plamen byl 3x větší, než vrcholek borovice. :? Z tohoto důvodu se nepovedlo ani odstranit pás stromů, jednoduše plameny si dělají co chtějí. Výhoda je nyní ta, že 18h silně nefouká. Celá řada lokalit byla uhašená, ale ne zcela, hoří kořenové systémy stromů. Jedná se i o oblast Natura2000.

Prozatím je zasaženo pásmo o rozloze asi 25 km2, resp. tohle padlo za vlast.



fotogalerie na začátku: https://www.primorske.si/kronika/ponoci ... ci-je-se-e

a další:

policie dodržela, co včera slíbila:
Obrázek

je všeobecní snaha díky početnosti nasazených hasičů i techniky udržet silnice a udržet plameny za nima, je to ideální prostor pro zásah ze země + je snaha ořezávat větve ale jedná se o rozsáhlá území, do toho je snaha navigovat s ústním povelem kdy shodit vodu se shora, protože letectvo vidí často jen dým ...

Obrázek

Obrázek

Několik jednotek hasičů se dnes po "pouze" nočním zásahu vrátilo domů. S poškozenou technikou, s popáleninama. Plamen přeskočil o 2 stromy dál a z jednotky nezbylo nic, než opuštění jedinci - tak to bylo komentováno jejich velitelama. I zde slíbil premiér pomoc a poděkoval za aktivní účast.

Ministr obrany Slovinska poslal do boje s plameny další části armády na zajištění potřebné logistiky a manipulace s těžkýma hadicema. Hasiči jsou vyčerpaní a úkol, o který se zde snaží je prozatím v nedohlednu co se týče naplnění. Ministr taky řekl, že se bude muset "sehnat" pomoc s edukací jak efektivně hasit lesní požáry, protože klimatické změny jsou zde a do dalších let je to nezbytnost. Poohlédnout se chce v okolních státech, kterým nakonec často pomohla jak Kalifornie (USA) tak edukačně i Britská Kolumbie (Kanada).

Slovinci ve smyslu veřejnosto již spisují petici (za hodinu měla 3 tisíc podpisů), aby vláda co nejrychleji obstarala leteckou hasící techniku. V minulosti se tady vedla debata, která ale nevedla k výsledku.

Ve smyslu nasazených sil, které tedy stojí na dobrovolnících tady naráží na sebe i realita: mnoho zaměstnavatelů odmítla pustit své zaměstnance na hašení požáru na západě země. I proto, že je čas dovolených je to něco nemyslitelné. Vláda i proto slibuje zmiňovaný zákon, ve kterém mj. zlepší postavení hasiče - státního platově, dobrovolného v příplatcích a zákonným odůvodněním a nárokem a nikoliv poděrízeností ve vztahu k zaměstnavateli s tím, že se vyjmou některé profese, které jsou výslovně nevyhnutní pro udržení třeba fabrik.

Dodám, že hasičské letadlo zvládne nabrat 10x větší objem, než vrtulník. Vyjde na 30-40 mil. €. Canad-air, které je rozšířené nejen v Kanadě se bohužel již nevyrábí, ačkoliv jsou nové licence. Jeho produkce ustala, protože bylo ve ztrátách a kanadská firma to odmítla dál "dotovat". Dnes by za něj dalo vícero států zlato. Všechny stroje se musí čím dál za drahší peníze opravovat. Nákup více letadel plánuje i EU na centrální úrovni pro právě zmiňovaný systém asistence hašení lesních požárů.

Důležitá je předpověď: zítra má foukat ve směru k moři, odpoledne zase opačně.

Velitel hasičů a CO řekl, že tento požár se nepovede tak skoro uhasit ve smyslu, že i bezpečně dohasit. Cílem je, do konce tohoto měsíce s tím, že i nadále je platná priorita chránit lidské životy a majetek lidí. I když se, samozřejmě, hasiči snaží uhasit i vzácný les ...

I v tomto regionu vybuchla munice z dob války desítky let zpátky. :idea: To jen tak mezi řečí ...

V širších oblastech je hodně velké zadymení i se škodlivinama. Z Portorože dokonce odešlo jinam několik skupinek turistů.

V pátek a sobotu tady bude i nadále velmi teplo, do 38 st.

Slovinská policie prozatím avizovala, že pokud se situace s požárem nezlepší a bude potŕeba další rotace hasičů respektivě návrat na víkend těch co tady bylo, tak se omezí provoz navzdory letní sezony, ale omezí se tak, aby se zajistil plynulý přechod všech potřebných sil na západ země, což má dnes nejvyšší prioritu.

I proto je nevyhnutní pozorně sledovat weby s dopr. stránkama. Je to taky o tom, že se omezuje jízda nákladním vozidlům a tyto stojí na těch silnicích/dálnicích. Je čtvrtek a vzhledem ke všemu se nedá předpokládat zásadní zlepšení situace do soboty. :idea:
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 11.11.2022 15:39:23, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovinsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Vláda Slovinské republiky a premiér Robert Golob poděkovali Evropské komisi a evropským představitelům za nezištnou a cennou podporu při hašení rozsáhlých požárů, které zachvátily Slovinsko, a mezi nimi vyzdvihly chorvatského premiéra Andreje Plenkoviće. Chorvatsko totiž nakonec posílá 2 letadla a 1 vrtulník. Posílá značí takový termín, protože v nich se nehasí ze vzduchu pro špatné a tudíž neefektivní navádění. Do Slovinska dnes poslalo pomoc i Srbsko a to 2 vrtulníky určené pro tento druh prací.



Situace se v noci znovu zlepšila, ale i nadále je v evakuacích zase další hromada dalších vesnic. U hašení se střídá 500 hasičů, protože 1000 je neudržitelný rozsah vzhledem k jejich únavě.

Ta únava vyplývá z podmínek, které tento požár doprovázejí a sice extrémní vedro, extrémní sucho a silný vítr.

Vláda dnes mj. schválila odměny pro dobrovolníky: 63€ za 8h práce, 94€ pro ostatní co odpracují za den více hodin. Jakožto náhrada ušlé mzdy.

Pro představu, premiér Robert Golob vládne od dubnových voleb, ale v politice se pohybuje 1 dekádu. Jedná se o podnikatele se stranou lib. zeleného hnutí Svoboda. Golob slíbil zásadní investice do sféry hasičů, mj. i nákup technických prostředků pro letecké hašení s tím, že stroj(e) se mají dodat v roce 2023. Uznal a ocenil vysoké nasazení hasičů na zemi, nazval je armádou, která dnes bojuje za obyvatele a stát, protože jsou zde vzácné lesy, které mají vysokou hodnotu pro život člověka na planetě a ocenil přístup sousedních států a extra znovu Chorvatsko. Golob se dlouhodobě snaží zlepšit vztahy se svým sousedem, který mu neví odpustit vícero prohřešků, což zase Slovinsko vracelo zpátky v rámci dalších "blokování". Často se mnoho sporů řešilo diplomatickou cestou ze zákulisí.

Dálniční správce DARS vydal oznam pro motoristy, že na dálnicích je větší provoz hasičských vozidel a v některých úsecích na západě státu mohou řidiči spatřit dým, který znepříjemňuje jízdu. Meteo služba ve Slovinsku informovala, že mrak dýmu směruje nad střed země.

https://www.dars.si/Sporocila_za_javnos ... ulija_2022

Armáda v různých oblastech již našla 30 ks nevybuchlé munice o celkové hmotnosti 223 kg. V mnoha oblastech jsou slyšet exploze. Je to munice z dob I. i II. WW. :?

Na pomoc mají dorazit i 2 vrtulníky z Maďarska.

Negativní zpráva dnešního dne je, že v neděli se očekávají silné bouřky a silnější vítr. To nevěští nic dobrého.

Přesah z tohoto požáru v podobě zadymení je již i nad chorvatskou Istrii. Částice nejsou tak škodlivé jako na území Slovinska. Dýmový mrak pokračuje směrem na Rijeku a taky směrem na Itálii.

Manévry hasičů v rámci Slovinska budou trvat do té doby, než se povede dostat všechny jednotlivé požáry pod kontrolu. Nyní je situace taková, že i to co se povedlo dostat pod kontrolu, tak je mimo ní. Kolem 16:30 se evakuovalo 500 osob z 11 osad.

Přejezdy celých konvojů hasičské techniky budou kdykoliv. (tedy ne jen v noci nebo nad ránem) Cílem je udržet 500-1000 hasičů v terénu. K tomu zásahy letectva. Protože nic jiného není a jen tato "armáda hasičů" brání likvidaci mnoha vesnicí ...



Nejen DARS, ale i slovinská policie avizovala, že v sobotu bude u těchto přejezdů asistovat, aby se nestalo, že u dopravní nehody se zablokuje možnost přejezdu. Vzhledem na nouzový stav si je nutno uvědomit, že výše pokuty u porušení těchto předpisů bude enormní. DARS se snaží již od čtvrtka na proměnlivém značení upozorňovat právě na dodržení uliček.

na tomto kanálu lze pozorovat, čemu se chce Slovinsko rozhodně vyhnout: https://www.youtube.com/user/logatec5/videos

Poslední informace ze štábu Civilní obrany státu byla k 20:15: Situace v Gorišském Krasu se nezlepšuje. Hasiči jsou unavení, na víkend se zapojí do jejich rotace i více státních hasičů, ale tak, aby nebyl narušen běžný chod jejich práce v rámci státu. Není to ideální, konstatovalo vedení CO, ale dnes není ideální nic. Není to ideální pro extrémní počasí a dopravní přetížení státu. V tomto čase jich bylo aktivně u hašení zapojeno 960. Na noc jich bude minimálně 500. Jsou 3 lokality, kde jsou provizorní podmínky pro oddech a načerpání energie. Polovina jich ale musí cestovat po pár dnech domů, nabrat síly tam, resp. se mají prostřídat s dalšíma. :idea:

Slovinská armáda přidala další jednotku na zesílení logistiky. Především na tankování techniky hasičů, dále na intenzivnější likvidaci munice z dob válek a taky na podporu zásobování hasičů z řad sbírek od obyvatelstva.

Velitel hasičů z tohoto kraje udělal jen pro představu set fotek, co to znamená bránit vesnice v rámci linie ze silnice. Když už hrozí přeskočení požáru, tak zasáhne letectvo. A takhle stále někde jinde, ale na stále větším území. Nikdo dnes neumí říct, jak se dá tento požár zastavit.

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovinsko

Příspěvek od Diaľničiar »

DARS aktualizoval předpověď do 29.7.: týká se varování na dým z požáru + většího výskytu vozidel na dálnicích
  • Prometna napoved do 29. julija 2022
    Na Obali ter med Vrtojbo in Vogrskim je lahko prisoten dim zaradi požarov na Krasu. Na cestah je občasno povečano število gasilskih vozil. Voznike pozivamo, da jim omogočijo čim lažji prehod.
Pro oblast Koper je nařízení šetřit s vodou. Protavilo se to i do provozu na dálnicích jako vážné upozornění:

Obrázek

Požárama Slovinsko žije. Má si to uvědomit každý kdo tudy "jenom" projíždí a z hlediska celonárodního poděkování to pak patří i hasičům:

Hodně štěstí, hasiči:

Obrázek

S požárem ve střední linii západní hranice s Itálii bojovalo v 16:00 dnešního dne 1061 hasičů a asi 140 vojáků. Pokud se sečtou aktivní síly hasičstva, tak je tady nasazeno v aktivní formě 20% kapacit Slovinska. Pokud zahrneme rotace, tak je to skoro polovina. Je to prakticky maximum, co může Slovinsko nasadit. Pokud chce udržet spodní hranici 500 hasičů kdykoliv a zajistit ochranu životů a majetku lidí na ostatním území.

Rumunsko sem poslalo 2 letadla a 1 vrtulník ze své armádní letky. Je to další vydatná pomoc. Již 5 států EU má zde svoje letecké stroje (+ SLO a +SRB), navzdory faktu, že i u nich jsou různé požáry.

I v tuto noc bude s požárem bojovat 1000+ hasičů. Musí se udělat maximum, protože zítra se čekají bouřky a silnější vítr.

Krizové situace, hasič v ohrožení: 2 situace

*první se stala způsobem, že došlo k explozi staré munice a část úlomků proletěla kolem jednoho hasiče, což si vyžádalo jeho ošetření, ale nebude mít následky ... o jednu rotu navíc je od té doby v lesích se snahou likvidovat munici, která pod plamenama vybuchuje - ke dnešnímu dnu armáda takto bezpečně zničila 120 ks resp. 750 kg munice

*druhá situace se stala včera, když došlo k jevu tzv. "firenado" a plameny doslova obkličují skupinku 3 mladších hasičů způsobem, že je požár oddělil od vozidla, přičemž tady zbyl velitel, který žádal o urgentní zásah - 5000l vody sem následně dopadlo - velitel dobrovolných hasičů je bývalým státním v důchodu a řekl, že to byla minuta rozdílu situace; jejich role přitom spočívala v natažení asi 1400m dlouhého systému hadic, pak navíc trpěl v pomyšlení jestli si lehnou k zemi, protože je mohl zabít i tento proud vody

Požár se včerejším dnem rozčlenil na 4 sektory - každý sektor má vlastní řízení, rozsah, postupy, techniku i hasiče. Centrální velení zřízené v provizoriu armádou se pak snaží přesouvat disponobilní zdroje mezi sektorama. (v Americe (USA, Kanada) tento postup platí od 1. dne kteréhokoliv lesního požáru)



Dým z tohoto požáru je již nad 2/3 území Slovinska. Nad SZ částí Chorvatska, nad Jadranským mořem kde dál pokračuje na Itálii. Způsobuje mj. "jinou barvu slunce". Při deštěch se očekává mj. popel.

Slovinsko do prostředí nasadilo i 267 lesníků: s lesní technikou. Rozšiřují se pásy u silnic a kolem vesnic od stromů, náletových kěřů, vyschlé vegetace. Do této aktivity Slovinsko nasadilo i desítky "dětí" ve smyslu studentů na brigády. Studenti, kteří v tomto oboru jakkoliv studují.

Na stránce flight radar bylo za včerejšek chorvatské hasičské letadlo 2. nejvíce sledované letadlo na této planetě.
https://m.vecernji.hr/vijesti/hrvatski- ... dR8G8WHfXU

Slovenský vrtulník "černý jestřáb" zvládá unést bambi vak s asi 2,5 tis. l vody, napouští se do 2 tis. l vody. Takže jen za včerejšek tento vrtulník zrealizoval 91x zásahů po asi 2 tis. litrech vody, což je na 1 stroj doopravdy velmi velký výkon. Slovenská vláda jej zde nechává do kdy bude potřeba i s personálem. Za týden dopadlo na plameny celkem 1,7 mil. l vody. Nyní hasí požáry 14 vrtulníků a pár letadel. Objem vody je od minulého pátku do soboty, tedy za týden.

SK pomoc
https://twitter.com/i/status/1550374760177074176
https://pbs.twimg.com/media/FYL0DU4WQAA ... name=large

SK si tak může trénovat tuto činnost. Se svým zalesněním a letkou těchto strojů z USA a vybavením to bude rozhodně velmi účinná pomoc. A bude jí potřeba, to je více než zřejmé v horizontu 5-10 let.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovinsko

Příspěvek od Diaľničiar »

pokud se již situace nezhorší, tak tohle je poslední tematický příspěvek, kdy dálniční systém umožnil rychlé zásahy a rotace tisícovek hasičů bez nutnosti omezit ostatní silniční provoz v rámci těchto silničních osí, což se všude jinde musí udělat, protože konvoje tohoto rozsahu musí mít volnou cestu a ne se vléct v koloně po špatných trasách + několik dalších situací vyplývajících z faktů a lidských životů

Rozsáhlý požár ve slovinském krasu pohltil 3500 hektarů, je však pod kontrolou a nedošlo k žádným lidským obětem a podařilo se zachránit domy, informovali v neděli slovinští představitelé a odborníci, kteří vedli zásah.

Geograficky řečeno: 0,2% území země lehlo popelem. Pokud se na to podíváme čistě z lesního hlediska, pak to je 0,3% lesních porostů v zemi. Pokud z pohledu chráněných území, tak až 1,3% a to vše za 1 týden v rámci enormního nasazení s tím ale, že ještě stále hoří. Obnova bude dle odborníků přitom trvat 15-20 let. Proč země tohoto typu nemá adekvátní lesní hasiče s leteckou technikou je otázka dnešních dnů. Tato debata tady totiž na politické úrovni před pár lety byla se závěrem, že to není potřebné. Ve státě, který je ze 2/3 zalesněn.

"Je zázrak", že při dosud nejrozsáhlejším požáru ve Slovinsku neshořel ani jeden obytný dům, vzhledem k tomu, že při požáru shořelo 3 500 hektarů, převážně borových lesů, uvedl premiér Robert Golob během návštěvy postižené lokality, kterou ostatně navštěvoval celý týden.

Pomoc přislíbil i obcím a obyvatelstvu v obcích zasažených požárem.

Golob dodal, že požár je pod kontrolou a že se dodržuje požární hlídka, aby nedošlo k novým překvapením, a že vláda připravuje ambiciózní program s cílem zabránit, aby se takový velký požár opakoval.

Vedoucí zásahu Simon Vendramin potvrdil, že požár je již pod kontrolou a v nejbližších dnech se počet hasičů sníží, ale zároveň varoval, že i přes dobré zprávy existuje možnost opětovného vypuknutí požáru. Pokud se vyskytnou velmi silné bouřkové vlny, což se dnes nestalo.

"Na některých místech jsou požární linie stále aktivní a bojují s nimi hasiči a vrtulníky a letadla, která zalévají tato ohniska ze vzduchu," řekl.

O něco složitější je situace v severní části požářiště, podél údolí řeky Vipavy, dodal.

Podle slovinských médií s odvoláním na civilní ochranu se v nejbližších dnech sníží počet hasičských týmů, ale požární hlídka bude zachována ještě minimálně týden, požár je sice pod kontrolou, ale některá horká místa stále tlejí v otevřeném a pod zemí, tak je stále aktivní dron s termokamerou, aby tyto oblasti detekoval.

Přestože jde o požár katastrofálních rozměrů, jaký ve Slovinsku dosud nezaznamenali, mezi hasiči naštěstí nedošlo k žádným lidským obětem ani vážným zraněním a podle medializovaných informací shořel pouze jeden horský dům.

Požár, přiznávají slovinští hasiči, by nebylo možné dostat pod kontrolu, kdyby nebylo pomoci ze vzduchu a solidarity více zemí z blízkého i vzdáleného okolí, které solidárně vyslaly svá letadla "Kanader" a mezi značnou pomoc tohoto druhu jim poskytlo Chorvatsko. Nebo vysoce výkonní vrtulník ze Slovenska a samozřejmě i z dalších států EU. Tohle je to co my sami nemáme a musíme to změnit. Je to špatně být závislým na tom co vám pošle někdo jiný, konstatují hasiči.

Efektivnější a rychlejší hašení požárů ze země znemožnily nevybuchlá výbušná zařízení z 1. světové války, která zůstala z bitvy u Soči. Některá zařízení už při požáru vybuchla, některá před příchodem požáru preventivně vyřadila a odvezla armáda nebo pyrotechnici z Velitelství civilní ochrany.

Případné "zvědavce" varovali, aby v těchto dnech nepřicházeli do oblasti jednak pro potenciální nebezpečí, jednak proto, že část místních komunikací je stále uzavřena nebo jsou na nich hasičská auta a hasicí přístroje.

Zvědavce nebo i šokovaní Slovinci sem přitahují záběry jako z Marsu, které tady jsou všude kudy se oheň prohnal. Spálená země a to z lokalit, kam jezdí i hodně turistů za nádhernou přírodou. I proto chce vláda zásadně zlepšit podmínky pro likvidaci lesních požárů do budoucna.

Velitel dobrovolných hasičů ve Slovinsku dnes oznámil, že slovinská veřejnost zaslala tolik peněz na finanční podporu dobrovolníků likvidujících tyto požáry, že částka, kterou vyčlenila vláda bude vyčleněná i od něj, respektivě od slovinského lidu.

Informace z civilní obrany: v neděli je v Gorišském krasu nasazeno celkem 1479 hasičů, celkový počet s vojákama a dalšíma jednotkama (lesníci atd.) pak činí k nedělnímu odpolednu až 1999. Jsou to "čísla", která jsou nejvyšším počtem jaký kdy Slovinsko nasadilo. V obavách o dnešní počasí se stal dvojí zázrak, došlo o dost více hasičů z regionů zpátky do Krasu a počasí nebylo tak špatné jaká až byla předpověď. Dnešním dnem pomáhalo i 10 letadel/vrtulníků. Dnes bylo vynaloženo až nelidské úsilí na zastavení požáru a nyní se můžeme dívat na konec zásahu. Skutečný konec je ještě v nedohlednu, ale drama se končí.

Vrtulník s termovizí létá nad severním sektorem, kde je několik bodů podzemních ohnišť. Jakmile je takové místo zjištěno, tak se tam vysílá letecká jednotka k uhašení.

Do pondělka do večera se bude počet hasičů již z nynějších asi 1500 postupně snižovat. Značí to, že i nadále je v regionu hodně uzavírek a i nadále je nutno počítat se zvýšeným počtem hasičských konvojů na dálnicích a silnicích. Počet se nebude ještě snižovat prudce, aby se nestalo, že se situace znovu obrátí v náš neprospěch.

jednotka, která přežila - viz předcházející příspěvek a jednotka, která svým složením poukazuje na zájem lidí o DHZ, na kterém ale také hasiči ve SLO lidsky stojí
Obrázek

do celonárodní sbírky potravin, nápojů se zapojilo několik set organizací a firem (pro evakuované a hasiče)
do celonárodní finanční sbírky pro zasahující dobrovolníky, všeho druhu, se zapojilo několik desítek tisíc obyvatel
do zaslání SMS na podporu doborovlných hasičů se zapojila numericky na počet sms-ek polovina státu

Vzácností byl led. Pro hasiče je tato vymoženost u zásahu jako boží zjevení, luxus, který není k dispozici. Když se to dozvěděl jistý majitel závodu na zmrzlinu, tak vyslal do Krasu zboží zdarma a taky hlavně led, kterým se mohl každý ochladit.

Tohle rozhodovalo. Vypílit stromy a keře u silnic v celých pásech, namočit vyprahlou zem a taky silnici. Když hořelo, tak pak rozhodovala težká technika ze země se zkušenostma a hasičem v plné výstroji. Pokud i tohle nestačilo, tak letectvo jako poslední možnost. A tohle v desítkách kilometrů. To je zase o tomto: https://www.youtube.com/shorts/mMpHf_7uoz4 :idea:

Obrázek

Slovinsko využilo také satelitní služby. EU Copernicus, NASA ...

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovinsko

Příspěvek od Diaľničiar »

modrá = stávající placené silnice/dálnice<br />oranžová = plánované dálnice, rychlostní silnice
modrá = stávající placené silnice/dálnice
oranžová = plánované dálnice, rychlostní silnice
4.JPG (95.28 KiB) Zobrazeno 3379 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovinsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Výroční zpráva dálničního správce DARS za rok 2021, duben 2022 (k 31.12.2021)

slovinsky Leto = Rok

https://www.dars.si/Content/doc/letna-p ... 202021.pdf

Z uvedeného vyplývá, že v roce 2021 se proinvestovala částka ve výši 123,9 milionu eur. (+5 mil. €).
Dluh klesl z r. 2020 z 1,9 mld. € na 1,7 mld. € v r. 2021. Dluh se meziročně snížil o 184 mil. €.
Výnos z mýta stoupl meziročně o 14% na 263 mil. €, ze známek o 24% na 179 mil. € a extra Karavanke o 26% na 14 mil. €, takže ze zpoplatněné sítě DARS vybral 456 mil. €.
2.JPG
2.JPG (93.36 KiB) Zobrazeno 2592 x
Rozsah provozované sítě se jen velmi mírně zvětšil, ale v základu je stejný jako rok předtím: DARS spravuje 625 kilometrů dálnic a rychlostních silnic, silnic, 143 kilometr přivaděců, 41 kilometrů dalších silnic, přes 1200 mostů a 23 tunelů. Kvůli všemu tomuto majetku a větší dopravní zátěži, stárnoucích budovách údržby a dálnic samotných se více modernizuje a udržuje.
0.JPG
0.JPG (82.85 KiB) Zobrazeno 2592 x
Ročně v posledním období se přestavělo 50-60 km vozovek (v jednom směru). V roce 2021 DARS zrenovoval vozovky v jednom směru v délce 70 km a nákladech 68 mil. €.

Výhled do dalšího období:

Byl zpracován návrh nového zákona o záruce Republiky Slovinsko na investiční akce na 3. zástavbě osy (jih, 3. a 4. etapa a úsek Šentrupert-Velenje jih), úseky Markovci–Gorišnica a Gorišnica–Ormož a Koseze-Kozarje (rozšíření na 6-ti pruh), na které je poskytována státní záruka. Celková odhadnutá hodnota investice v běžných cenách (bez DPH a nákladů na financování) činí 784,89 milionů eur. S přihlédnutím zmíněných pravidel by realizace projektu vyžadovala záruku Republiky Slovinsko ve výši 50% hodnoty investice, neboli 392,44 milionů eur.

Dálniční policie

V červnu 2021 zahájila činnost dálniční policie, a to Specializovaný útvar lublaňské dálniční policie. Větší kontrola již v prvních měsících provozu tohoto bloku naznačovala trendy zvyšování bezpečnosti provozu. Snížil se počet přestupků přetížených kamionů, které způsobují mnoho poškození infrastruktury a v důsledku toho častější investice do její obnovy.

Další budou založeny v roce 2022 specializované jednotky dálniční policie v Mariboru, Novom Meste, Celje a Koperu, což dále zvýší úroveň kontroly.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovinsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Slovinsko: V případě potřeby zavedeme kontroly i po vstupu Chorvatska do Schengenu

https://www.seebiz.eu/drustvo/slovenija ... gen/284304

Slovinská ministryně zahraničí Tanja Fajon v pondělí v Bruselu oznámila, že její vláda je připravena zavést kontroly na hranici s Chorvatskem i po jeho vstupu do schengenského prostoru, pokud to bude nutné v případě velkého migračního tlaku.
"Slovinsko je připraveno zavést kontroly v rámci schengenského prostoru následující den, týden, měsíc, pokud a kdy to bude nutné," řekl Fajon, který se zúčastnil jednání ministrů zahraničí členských zemí EU v Bruselu.

„Teď, když Chorvatsko vstupuje do Schengenu, samozřejmě nechceme, aby se Slovinsko stalo nějakou kapsou s nárůstem nelegálních přeběhlíků, migrantů, uprchlíků,“ zdůraznila.

O vstupu Chorvatska do schengenského prostoru rozhodnou ministři vnitra na jednání 9. prosince.

Upozornila, že slovinské ministerstvo vnitra navrhuje vládě podpořit vstup Chorvatska do schengenského prostoru.

Uvedla také, že vláda připravuje jednostranné prohlášení, podle kterého Chorvatsko vstupem do Schengenu uznává rozhodnutí rozhodčího soudu o vzájemném vymezení, které Chorvatsko neuznává, protože považuje rozhodčí řízení za ohrožené jednáním slovinské strany.

Slovinsko dlouhodobě protestuje kvůli tomu, že Rakousko dlouhodobě provádí periodické kontroly na hranicích, což je v rozporu s právem EU.

Slovinsko proto prosazuje, aby byla stanovena jasná pravidla, aby se vnitřní kontroly v schengenském prostoru co nejvíce omezily, tedy aby byly zaváděny pouze v případě potřeby.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovinsko

Příspěvek od Diaľničiar »

pro zajímavost

Zimní dálniční servis 2022-2023

15. 11. 2022

Ve společnosti DARS, která udržuje 625 km dálnic a rychlostních silnic, 143 km křižovatek, 22 km křižovatek a 41 km dalších silnic, jsme na letošní zimu připraveni. Přepravitelnost a bezpečnost na slovinských dálnicích bude ve všech směnách zajišťovat 488 zaměstnanců, správců dálnic a rychlostních komunikací, se 177 nákladními vozy a speciálními pracovními vozy vybavenými pluhy a sypači.

https://i.imgur.com/mzJyes5.jpg

Za účelem posypu komunikace jsme naplnili sklady soli na našich základnách údržby dálnic a sila na dálniční křižovatce, kde je aktuálně k dispozici celkem 23 028 tun soli. Aktuálně je na skladě 560 680 litrů chloridu vápenatého, aby se zabránilo tvorbě ledu.

Oficiální zahájení silniční zimní služby je od 15. listopadu běžného roku do 15. března roku následujícího, nebo při ohrožení běžného provozu v důsledku zimních jevů (sníh, náledí, nízké teploty).

V tomto období mohou řidiči cestovat se svými vozidly pouze s povinnou zimní výbavou a tato výbava je povinná i v případě, že zimní podmínky nastanou před nebo po oficiálním zahájení zimních prací.

Podle údajů slovinské agentury pro životní prostředí byla zima 2021–2022 nadprůměrně teplá, podprůměrně mokrá (s výjimkou severu Prekmurje) a nadprůměrně slunečná. Bez ohledu na to jsme v období listopad 2021–duben 2022 prováděli preventivní posyp po dobu 94 dnů, 18 dnů jsme pluhovali vozovku na jednotlivých úsecích dálnic a rychlostních komunikací a provedli dvě zimní akce v oblasti celého areálu. dálniční síť. Pro posyp vozovky jsme spotřebovali 19 198 tun soli (22 772 tun v zimě 2020-2021) a 433 821 litrů chloridu vápenatého (1 183 750 litrů v zimě 2021-2022).

https://www.dars.si/Sporocila_za_javnos ... %80%932023
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Evropská unie“