Japonsko

Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Japonsko

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Dne 25.3. se do provozu uvedl 15 km úsek dálnice Higashi-Kyushu (rychlostní silnice Východní Kjúšú) a to mezi Kiyotake-minami (jih) IC a Nichinan Kitago IC. Tento segment zahrnuje několik tunelů, včetně 4 858 m dlouhého tunelu Inohae, který je třetím nejdelším silničním tunelem na Kjúšú.

Po celém východním pobřeží ostrova Kjúšú vede dálnice Higashi-Kyushu. Je to jedna z delších japonských rychlostních silnic, i když velká část je postavena jako dvouproudová rychlostní silnice kvůli nízkým objemům dopravy.

https://twitter.com/i/web/status/1639588695283216384

:arrow: Dne 31.3. se do provozu uvedl 8,5 km úsek tahu Ken-O Expressway. Doposud byl v 1/2 profilu, nyní je z něj 4- pruh a to v části Kuki Shiraoka JCT a Satte IC.

Ken-O Expressway formuje vnější okruh hlavního města. Tento úsek je ze severní strany. Jako 1/2 profil se otevřel před 6 lety.

https://twitter.com/i/web/status/1641247762397429760
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Japonsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Japonsku hrozí kolaps v pozemní nákladní dopravě

Chystaná legislativní změna stanovující maximální počet přesčasů řidičů kamionů v Japonsku může způsobit v některých regionech více než 40% výpadek v objemu doručitelného nákladu.

13.04.2023 | CzechTrade

V důsledku akutního nedostatku pracovních sil jsou japonští řidiči nákladních vozidel sužování dlouhými náročnými směnami a z nich plynoucí únava je v řadě případů příčinou různých dopravních neštěstí. Japonská vláda se situaci snaží řešit novelizací zákoníku práce, který by měl od 1. dubna příštího roku výrazně omezit maximální počet přesčasů u pracujících v oblasti nákladní dopravy.

Jak však ukázal průzkum institutu Nomura Research, v důsledku tohoto kroku hrozí situace, kdy v průměru 35 % z projektovaného objemu zboží, jež má být do konce dekády přepraveno v rámci silniční nákladní dopravy, nebude kvůli nedostatku řidičů možné doručit.

Nejvíce by změnou měly být zasaženy odlehlejší regiony, jako jsou Tóhoku či ostrov Šikoku, kde se má výpadek týkat 41 % objemu zboží. Ani hustě osídlené regiony Kantó a Kansai nebudou od předpokládaných dopadů ušetřeny. Podle projekcí nebude možné doručit až třetinu nákladů. Problém se navíc s postupujícím stárnutím japonské populace bude do budoucna prohlubovat a k jeho vyřešení nepovede cesta pouze přes vládou navrhované zefektivnění nakládky a vykládky v logistických centrech.

Naději na zvrácení nepříznivých prognóz nesou především inovace v automatizované nákladní dopravě, na jejímž vývoji usilovně pracují japonské společnosti, třeba korporace Mitsui chystá spuštění automatizované logistické služby na rok 2026. V krátkodobém horizontu se však Japonsko výpadkům či alespoň zásadním prodlevám v doručovacích dobách nejspíše nevyhne.

https://www.businessinfo.cz/clanky/japo ... i-doprave/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Japonsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Japonsko bude pokračovat ve vybírání dálničních poplatků až do roku 2115

https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20230531_37/

Výběr mýta se měl původně ukončit v roce 2065, ale bylo schváleno prodloužení o dalších 50 let.

Je to 1. krok, který má být oporou pro nutné investice do starších úseků, o čem jsem v tématu vícekrát psal. (posledně tady: viewtopic.php?p=268663#p268663 ) Investice mají být ve výši mnoha mld. USD a po provedení privatizaci dálnic (o tomto modelu jsem zde psal rovněž; viewtopic.php?p=185762#p185762 a pod tím) byla úvaha, kdo má takové renovace nakonec zaplatit.

Kdo si pak rozklikne uvedené odkazy, tak zjistí, že Japonsko se doopravdy řídí především dávno nastaveným zadáním samotné výstavby dálniční kostry. Její některé upgrady souvisí s dodatečným zreálněním provozu v nejvíce obydlených územích. Privatizace dálničních firem se přitom odehrála jen relativně nedávno, v obdobi 2002 - 2010. Není to jako ve Francii a podobně, kde to jde do delší minulosti.

Dálniční náklady jsou zde všeobecně vyšší pro všeobecně vyšší stavební normy, které souvisí jak s nepříznivím počasím (tajfuny), tak seizmickou aktivitou.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Japonsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Yoshidova doktrína již není vhodná k pochopení velké japonské strategie. Jeho předpisy se objevily za bývalého premiéra Shigeru Yoshida jako prozatímní velká strategie po porážce Japonska ve druhé světové válce a byla navržena tak, aby pomohla realizovat hospodářskou obnovu a přestavbu země.

Yoshidova doktrína předepisovala, že Japonsko má dodržovat dva principy. Za prvé, pokračování americké vojenské přítomnosti, aby byla zaručena národní bezpečnost Japonska. Za druhé, že by se vyhnula hromadění armády, která spotřebovává zdroje a politicky destabilizuje. K realizaci posledně jmenovaného principu Japonsko postupně zavedlo řadu politických sebeomezení, jako je rozpočtový strop na obranu ve výši 1 procenta HDP a možnost nepořizovat si rakety dlouhého doletu a jaderné zbraně.

Původního ekonomického účelu Yoshida doktríny bylo dosaženo v 70. letech 20. století, i když si jej Tokio zachovalo z mnoha důvodů, včetně zmírnění obav svých regionálních sousedů o svůj potenciál jako vojenské hrozby, protože se stalo největší ekonomickou mocností regionu.

Pokračování Yoshidovy doktríny nebylo zdaleka snadné. Mnoho japonských vůdců bylo vážně znepokojeno jeho základy – včetně užitečné, ale omezující bezpečnostní smlouvy s Washingtonem, která právně schválila americkou vojenskou přítomnost na japonském území. Zatímco někteří japonští politici si budoucnost Japonska představovali bez bezpečnostní smlouvy, Tokio usoudilo, že by se země měla držet rámce aliance. Jedním z důvodů bylo přispět k regionální stabilitě tím, že se její sebeomezení stane důvěryhodnější v očích sousedů.

K doplnění tohoto ujištění Japonsko také uplatnilo sebeovládání v regionálním multilateralismu tím, že se pečlivě vyhýbalo jakémukoli přímému vedení a respektovalo iniciativy zemí jihovýchodní Asie. Tato ujišťovací logika doktríny Yoshida přežila konec studené války.

Během posledního desetiletí se některé klíčové předpoklady, o které se opírá Jošidova doktrína, staly zastaralými kvůli relativnímu poklesu Japonska.

S válkou na Ukrajině, změnou v politice ČLR, odlišnou rétorikou Ruské federace a nebezpečí z KLDR změnilo Japonsko své myšlení a obeznámilo v roce 2022 světovou veřejnost s tím, že armáda dostane nový koncept, min. 2x takové peníze a kromě dosavadního určení o sebeobraně, což se našlo i v názvu vojska, tak budou míst japonské síly schopnost vrátit úder.

Z pochopitelných důvodů se tento záměr nelíbí "všem uvedeným" - kvůli kterým to JAP ale prakticky změní.
  • Bezprostředně po druhé světové válce se japonská vojenská zdrženlivost zrodila z nutnosti jeho situace. Spojenecké mocnosti pod vedením USA zavedly program demokratizace a demilitarizace, aby zabránily Japonsku znovu vést útočnou válku. Japonské veřejné mínění upřednostňovalo zachování článku 9 navzdory vzniku tlaků studené války, a to jak na mezinárodní úrovni ze Spojených států, tak na domácí půdě ze strany konzervativních nacionalistických frakcí v rámci vládnoucí Liberálně demokratické strany, aby Japonsko provedlo zásadnější přezbrojení v boji proti komunismu.

    Devastace války znamenala, že Japonsko se snažilo zaměřit své omezené zdroje na obnovu své ekonomiky. Nezbytná přestavba byla rozsáhlá. Kromě atomového bombardování Hirošimy a Nagasaki zničila spojenecká bombardovací kampaň v Japonsku podle jednoho odhadu 40 procent infrastruktury v 66 cílových městech.
:arrow: z ekonomického hlediska i proto došlo k prodloužení koncesního modelu rozvoje dálnic, což je ten přecházející příspěvek: viewtopic.php?p=274798#p274798

:arrow: ochota Tokia dále posilovat svou vojenskou alianci s Washingtonem neznamená, že Japonsko pouze podporuje americký odraz proti Číně, ale že navzdory relativnímu materiálnímu poklesu Japonska se snaží o komplexní vliv na myšlení Washingtonu a využívá potenciál vymezit se mj. i vůči ČLR

:arrow: v červnu Japonsko přijalo svůj vůbec první plán vesmírné bezpečnosti zaměřený na lepší využití vesmíru pro obranné účely, to staví na třech nových bezpečnostních dokumentech, které administrativa premiéra Fumia Kishidy zveřejnila v prosinci 2022, v nichž se zavázala zdvojnásobit výdaje na obranu na 2 procenta HDP do roku 2027 a investovat do raket Tomahawk za účelem rozvoje schopností protiúderu raket

SKUTEČNOST OBRANY V EKONOMICE

* obrana nemá hned letošním rokem k dispozici 2% HDP
* cílem je rok 2027, kdy všechna bezpečnost Japonska, což není jen armáda, i když ponese hlavní část, bude mít reálně o 65% více peněz proti roku 2022
* armáda dostane během let 2023 až 2027 více než 320 mld. USD na modernizaci a nákup potřebných systémů dle 3 schválených dokumentů v roce 2022

Vize zní: dosáhnout 2% výdajů na HDP, což ale nutně nemusí být pravda.

Diplomaticky Japonsko vytvořilo možný předpoklad vstupu do NATO - kterému se nebrání zcela, jak bylo prohlášeno v roce 2022 a tím by byla potřeba plnit 2% kritérium na HDP. Tady je to spíš o otázce - že to lze uskutečnit. I zvedání výdajů a pokud budou sousedé dál Japonsko ohrožovat různýma provokacema, pak klidně Japonsko vstoupí do systému kolektivní obrany.

Rusko a ČLR již ale kritizují i samotné zvednutí výdajů o 2/3 během 5 let. Dle nich to podpoří další vlnu zbrojení v regionu V Asie.

Meziročně (2022 a 2023) došlo v rozpočtě pro obranu k reálnému zvednutí výdajů o 26%.
  • Závazek třetí největší světové ekonomiky a hlavního smluvního spojence USA zvýšit výdaje na obranu o dvě třetiny během pouhého půl desetiletí je historickým a hluboce významným pokrokem. Na pozadí rychle se zhoršujícího regionálního a globálního bezpečnostního prostředí a rovnováhy sil v severovýchodní Asii představuje plánovaný prudký nárůst japonských výdajů potenciální změnu hry pro Japonsko i americko-japonskou alianci, stejně jako jejich společné úsilí „ostře se postavit proti jakékoli jednostranné pokusy změnit status quo silou nebo nátlakem,“ v severovýchodní Asii i mimo ni.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Japonsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Zkušenosti z jízdy v Japonsku jako torista: Jízda po levé straně, velmi zajímavá zkušenost. A další odlišnosti. Není to také tak jednoduché, aby bylo dovoleno řídit v Japonsku jako turista. Jsou země, odkud se vyžaduje mít oficiální překlad řidičského průkazu od Japonské automobilové federace, aby si šlo půjčit auto. To se však vztahuje pouze na řidičské průkazy z určitých zemí v Evropě. V závislosti na zemi můžete také potřebovat mezinárodní řidičské oprávnění.

projížďka v srdci země:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Japonsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Podle oficiálních údajů japonské vlády jsou nutná rozsáhlá vylepšení mostů přes Japonsko. Zpráva odhaluje, že 32 % ze 41 395 mostů spravovaných japonskými místními úřady potřebuje modernizaci a vylepšení.

Mosty měly být vylepšeny v letech 2014 až 2018. Mnoho práce však zbývá provést kvůli nedostatkům ve financování a vyškoleném personálu. Některé práce byly provedeny na přibližně 52 % mostů, které potřebují modernizaci. Na dalších 16 % mostů se v současnosti pracuje a řada nebezpečných staveb byla pro dopravu uzavřena.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Asie“