Dubrovnicko-neretvanská župa (+ Pelješki most)

Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+most Pelješac)

Příspěvek od Diaľničiar »

fascinující záběry na část projektu spojení Jižní Dalmácie prostřednictvím mostu Pelješac a souboru silnic, tunelů a mostů



Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+most Pelješac)

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministr dopravy navštívil dne 27.5. most Pelješac. Konstatoval ukončení prací, se kterých průběhem vyjádřil zpokojenost. Most se má dle jeho slov koncem 07/2022 odevzdat do provozu. Stane se tak společně s 25 km přístupových silnic i s mostem. Zbývá asi 8 km část silnic včetně obchvatu Stonu, které se odevzdají do provozu snad do konce roku 2022.

https://mmpi.gov.hr/vijesti-8/ministar- ... most/23338

Práce na 1. a 2. fázi přistupových silnic budou ukončené do 13.7.

Celkové náklady na most a přístupové silnice se pravděpodobně zvednou o 100 až 150 mil. HRK. Vláda o tom intenzivně jedná. Největší část půjde na samotné přístupové silnice, nikoliv na most Pelješac.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+most Pelješac)

Příspěvek od Diaľničiar »

Oblast polostrova Pelješac zaznamenává nadstandardní booking. Zdá se dokonce, že v létě tady bude problém i cokoliv nalézt, ale většina místních říká, že se to bude dát, protože tady odjakživa hodně lidí přijde na 2-3 noci a jede dál. Nyní sem míří po svých potulkách již teď od 5. měsíce o dost více lidí a jen s jedním cílem: podívat se na most Pelješac. Samotný most ale taky zrychlí možnost se na polostrov dostat. Ten je známý ještě relativně zachovalou přírodou, ale nedostupností: z jižní strany po silnici nebo některým trajektem, což hodně odrazuje. To se změní taky. Nejvíce cestujících na 2-3 dny jsou Francouzi. Preferují vyjet lodí nebo po dálnicích a pak projet třeba celé pásmo od Zadaru po Dubrovnik a všude se zdržet pár dnů.

Sdružení zastupující nejvíce kapacit v tomto prostoru hlásí index o 200% vyšší, než v roce 2021. Respektivě již tato předsezónní návštěva je v 90% úrovni proti roku 2019. Kromě Francouzů je zde taky hodně Němců. Předpoklad pro hlavní sezonu je velice podobní. Původní odhad, že sezona dosáhne 80% obratu 2019 se jeví, že byla podhodnocená.

Na polostrově se mj. taky nakupují domy a hodně se investuje do vybavení a upgradů na menší hotely. Na druhou stranu, stát a lokální autority skoro nikomu nechtějí schvalovat větší investice. Alespoň ne teď a do doby, než se ujasní jakou podobu má tohle území mít. Charakter by se měl totižto dle mnoha lidí zachovat, ale bránit rozvoji cestovnímu ruchu nikdo nechce.

Most je prakticky hotový. Řeší se forma napojení na most. V oblasti křižovatky Zaradeže pracuje až 500 lidí, aby se stačilo naplnit očekávané datum polovina léta. Nedávno to byla polovina 07/2022, ale jeví se, že to bude konec 07/2022. Stále platí něco mezi 13.7. a 27.7., půjde o možný rozsah a dostupnost sjezdů. Investor HC se snaží docílit termínu ukončení prací na 13.7., ale pak provést i převzetí. Jsou již části přístupových silnic, kde se pracuje dnem i nocí. HC maximalizují jednání i o aktualizaci nákladů, takže vícero dodavatelů zrychluje dosavadní tempo. Čína měla předse jen štěstí na posun prací a taky velký podíl vlastních dodávek nemluvě o jistém silném P.R. kolem této výstavby. Strabag a Avax v této situaci nejsou, ale snaha je enormní. Problémem může být Brodosplit, což je firma zajišťující dopravu a realizaci některých objektů, přičemž tato firma je v problémech.

kolem 3:30 jsou záběry na práce na přístupových silnicích:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+most Pelješac)

Příspěvek od Diaľničiar »

letecké záběry na stav mostu Pelješac a jeho přístupových silnic + tak jako vždy, ve videu je popis objektů

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+most Pelješac)

Příspěvek od Diaľničiar »

a tady jeden záběr na most Pelješac z asi 45 km vzdálenosti z Igrane
Obrázek
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 22.6.2022 15:04:34, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstránění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+most Pelješac)

Příspěvek od Diaľničiar »

Jeden z největších argumentů Bosny a Hercegoviny proti výstavbě tohoto mostu a tedy nutnost vedení dálnice přes Neum byl i fakt, že most je nízký a neumožní plavbu velikých lodí. Most je velkým a odmyslíc si politické důvody těchto výroků je zde článek o 1. velké lodi, která pod mostem propluje. To se ostatně dalo čekat, že se bude takhle s odstupem času věnovat pozornost na vícero nesmyslů, které výstavbu tohoto projektu doprovázejí ...

https://dubrovacki.slobodnadalmacija.hr ... al-1202508

Technicky nejvyšší bod lodi je 48m. Maximální výška pro proplutí pod mostem je 55m. Loď má proplout ve čtvrtek.

https://en.wikipedia.org/wiki/MS_Bolette
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+most Pelješac)

Příspěvek od Diaľničiar »

Most Pelješac by se měl do provozu dostat dne 26.7. společně s dokončenými silnicemi v rámci jeho napojení. Zbytek se odevzdá do provozu snad do konce tohoto roku.

https://bljesak.info/gospodarstvo/ulaga ... sta/386040



Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
nollie
Příspěvky: 142
Registrován: 7.1.2010 21:41:08
Bydliště: ÚL
Kontaktovat uživatele:

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+most Pelješac)

Příspěvek od nollie »

Diaľničiar píše:Jeden z největších argumentů Bosny a Hercegoviny proti výstavbě tohoto mostu a tedy nutnost vedení dálnice přes Neum byl i fakt, že most je nízký a neumožní plavbu velikých lodí. Most je velkým a odmyslíc si politické důvody těchto výroků je zde článek o 1. velké lodi, která pod mostem propluje. To se ostatně dalo čekat, že se bude takhle s odstupem času věnovat pozornost na vícero nesmyslů, které výstavbu tohoto projektu doprovázejí ...

https://dubrovacki.slobodnadalmacija.hr ... al-1202508

Technicky nejvyšší bod lodi je 48m. Maximální výška pro proplutí pod mostem je 55m. Loď má proplout ve čtvrtek.

https://en.wikipedia.org/wiki/MS_Bolette
Tak loď již proplula:
https://morski.hr/2022/06/23/video-prvi ... -prosvjed/
Video v článku.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+most Pelješac)

Příspěvek od Diaľničiar »

ještě jeden lepší záběr než ten předešlý (ano, není to dálnice)

origin: https://www.skyscrapercity.com/cdn-cgi/ ... g.3409708/

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+most Pelješac)

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Ministr dopravy Oleg Butković navštívil 1.7. lokalitu a vyhodnotil práce na projektě Cestovna povezanost s južnom Dalmacijom. Stalo se tak společně s ministrem financí, místním županem a dalšími. Řekl, že:

Obrázek

*práce pokračují dle harmonogramu a dle domluv s vládou; tedy harmonogram byl poopraven pro záležitosti vyšší moci
*dne 18.7. se má získat užívací povolení pro přístupové silnice, které jsou potřebné pro užívání mostu
*dne 26.7. se má odevzdat do užívání jak most, tak část přístupových silnic; tedy 25 km že se na tomto datumu prozatím nic nezměnilo
- užívací povolení je pro most již vydáno
- zbývajících 7 km projektu bude i nadále ve výstavbě

Ministr zdůraznil, že úkol vlády je zajistit financování projektu. Vláda udělala pro tento projekt své maximum. Nakonec vláda zaplatí víc, než proklamovaných 15% nákladů na projekt. Neupřesnil navýšení.

https://mmpi.gov.hr/vijesti-8/ministar- ... ijom/23403


:arrow: A jak si stojí most Ston v jižní části projektu, která se bude stavět do konce roku?

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+most Pelješac)

Příspěvek od Diaľničiar »

Rozhovor s režisérem podujatí otevření mostu Pelješac

Slavnostní otevírací ceremoniál bude živě na kanálu HTV. K vidění bude nádherná scéna se stovkama lodí, které obklopí tento úžasný most. V programu je také velkolepý ohňostroj a hudební program, který odehraje symfonický orchestr z Dubrovniku a další hosté. Ze Splitu zazní v jednom podání "Hymna ke svobodě".

Tento pán režíroval i slavnostní otevírací ceremoniál k mostu před Dubrovnikem, ve vláknu vícekrat popsaný, Most Dr. Franja Tudjmana. A pak další "mega stavby" ve světě, na kterých se nějakým způsobem přímo podílel.

Přípravám se věnuje již více než 1 měsíc. Na přípravách se podílí zástupci z Hrvatske Ceste, policie, župy, města v okolí ...

Harmonogram prezentoval pouze v krátkosti: během dne bude část mostu zpřístupněná pro veřejnost. Pod přísným dohledem a pouze pěšky ve vybraném koridoru. Ve městech kolem jsou v plánu slavnosti na tuto počest.

https://www.jutarnji.hr/kultura/kazalis ... o-15220405
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+most Pelješac)

Příspěvek od Diaľničiar »

Most se nebude nakonec jmenovat Pelješac, ale Pelješki. I osazené cedule investorem Hrvatske Ceste se ještě budou měnit. "Prý to byl jen pracovní název". (celý národ se tomu směje, ale bere jako realitu, protože kdo kdy viděl, aby se měnila cedule, resp. osázela jako pouhá pracovní) Tak nebo tak, tohle je taková 1. novinka.

Tady se článek věnuje tomu, že kdysi proběhla taky anketa, ve které zahlasovalo 72 tisíc lidí a 56% si vybralo již tehdy název Pelješki.

https://slobodnadalmacija.hr/dalmacija/ ... na-1209032

Otevírací ceremoniál se bude svým programem realizovat na obou stranách. Možná z obou stran vyjedou proti sobě vozidla a nemají být ledajaké. Ani je nemá řídit ledaskdo. Pozvána je kromě celé vlády i významní elita z EU a to z prozaického důvodu, kterým je financování mostu. Stávající vláda pozvala i prezidenta, se kterým je v častém sporu, ale jde o velikost stavby a ne o rozkol osobností. Pozvání má čínská reprezentace, pozvánku mají všechny firmy. Řeší se promítání na velkoplošných obrazovkách, protože vyhrazený areál ani nebude postačovat, což ale taky nebude vadit, protože se tomu všechno již přizpůsobuje. Kvůli pyrotechnice nebude možno se projít po celém mostě, ale bude se to částečně dát. Ohňostroj to má být velkolepý. Most bude obklopen stovkama lodí, aby se zvýraznilo, že doopravdy překlenuje moře. Investor Hrvatske Ceste vyčlenil 1 mil. HRK, z čeho 85% také proplatí EU jako součást prezentace projektu. Ovšem náklady na tuto akci přesahují tuto částku. Premiér prohlásil, že se bude jednat o najnákladnější oslavu veřejného významu. Takovou doposud byla jednorázová akce vstupu země do EU za 6,5 mil. HRK. V kumulativním smyslu možná i nezávislost země, což ale nebylo prvně celospolečensky jednorázově slavené. Žádná stavba pak nedosahuje na tyto náklady, i když několik z nich "zažilo" velkolepou ceremonii, zase to byl často soubor staveb. HRT bude vysílat ceremoniál živě a slibuje, že i ve formátech na internetě. O 26.7. se již nedá pochybovat. Chorvatům se splní několik staletí dlouhý sen ...

https://vijesti.hrt.hr/hrvatska/sve-bli ... ta-8567345



Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+most Pelješac)

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Retrospektivní video 2020 - 2022 s unikátními leteckými záběry z výstavby 2404m dlouhého mostu Pelješki:


:arrow: Ministr dopravy Oleg Butković se v TV N1 o víkendu rozhovořil o projektu spojení Jižní Dalmácie se zvyškem Chorvatska.

Místopředseda vlády a ministr dopravy Oleg Butković mluvil o významu Pelješského mostu, strategického projektu, který po více než 300 letech opět sjednotil jih Chorvatska a oficiálně ho otevřou v úterý, ale exkluzivně prozradil i to, zda je vše připraveno ke spuštění dopravy na tomto dlouhoočekávaném mostním projektu.

"Vše je připraveno, technická kontrola je již provedena a v úterý bude podle plánu otevřen most a část přístupových cest. Bude to krásný obřad. Na procházku na most se budou moci přijet občané už v úterý, večer bude obřad. Každý bude moci být svědkem největší události za posledních sto let. Všichni jsme spokojeni, byla odvedena dobrá práce", říká Butković.

Na otázku, kolik času věnoval tomuto projektu, říká, že během výstavby byl na mostě nespočetkrát. "V mandátu vlády Andreje Plenkovića boli přijata klíčová rozhodnutí o mostě. Měli jsme problémy, všechno bylo třeba sladit. Zasáhl nás i koronavirus, který v menší míře ovlivnil stavbu mostu, ale měli jsme výzvy. Největší byla situace s Bosnou a Hercegovinou, ale i ta se vyřešila v roce 2007, kdy jsme akceptovali všechno, o co Bosna a Hercegovina žádala, ale to byl klíčový moment, kdy EK mohla stavbu zastavit. Klíčovou roli zde sehrál premiér, my jsme argumentovali, že most se staví na chorvatském území, že je 500 metrů od demarkační čáry... Ale aby to bylo déle, po všech letech jsme se dostali na konec. Ukázali jsme, že umíme dokončit velké infrastrukturní projekty, s pomocí eurofondů... Musím poděkovat HC", říká Butković.

Navzdory četným skeptikům most Pelješki skončil. "Toto je projekt, který spojuje, spojuje, dává naději na lepší zítřky. Ukázali jsme, že jsme seriózní země. Nezastavujeme se tam, budeme stavět dál, ale Pelješský most má tento zvláštní, nadstranický rozměr, je nade vším," říká Butković a vysvětluje, že se tím po 300 letech opět spojila chorvatská pevnina a toto je více. Důležitější než jiné věci.

Došlo k bloudění, říká ministr, který se domnívá, že smlouvy o výstavbě neměly být ukončeny v roce 2011, ale "nyní je méně důležité, co se stalo". Že to tehdy mohla být dálnice a postavil se základ pro první pilíř je sice fakt, ale EK nechtěla územím polostrovu vést dálnici. Most je nadimenzován na 4 jízdní pruhy kvůli záchranným složkám, ale nebude z něj dálnice. To vše je rovina ufinancování projektu. Dálnice nám nevyšla, ale silniční spojení nám vyšlo. Přitom se o něm stovky let snil sen, kolik důležitých lidí o něm psalo za stovky let zpátky a nám se tento sen povedlo uskutečnit a to je to nejdůležitější na tom všem vývoji.

"Všechna klíčová rozhodnutí se stala za posledních 6 let. Jsme privilegovaná generace, která je svědkem tohoto závazku. Přestože stavbu dělaly zahraniční firmy, podílelo se na ní mnoho chorvatských dodavatelů. Byl tam i zesnulý Jure Radić, jeden z našich nejlepších designérů. Bylo zapojeno mnoho lidí, nebudeme je moci všechny zmínit," říká.

"Nevím, co víc dokážete jako ministr, člen vlády, než Pelješský most. Už dříve jsem řekl, že všech svých ambicí jsem dosáhl výstavbou mostu Pelješki. Realizace dálnice A1 po Split byl velký cíl a mostní spojení s Dubrovnikem je doopravdy velký milník v naší historii. Nepřestáváme však, pokračujeme," ministr avizuje velké investice do železnice.

"Když mluvíme o silničních projektech, dopravní systém je víceméně hotový," říká ministr a jako příklad uvádí projekty, které budou dokončeny letos. "Život se nezastaví, když se otevře Pelješský most, ale má zvláštní význam," říká.

Na otázku, jak je to s pokračováním dálnice směrem na Dubrovník, Butković říká, že je to nákladný projekt a na projektu se nyní pracuje. "EU již není nakloněna financování silničních projektů. A již vůbec ne v zemi jako je naše, která má dálniční síť v každém regionu souvisle napojenou na nejdůležitější centra. Nyní se soustřeďujeme na železnici," říká ministr, ale ujišťuje, že ke spojení zbytku pevniny dojde a že je to stále priorita. "Musíme vidět, jak bude dokončena finanční struktura," říká.

Když se podíváme na most Pelješac, tak naštěstí se most a veškerá ocel pořídili ještě před touto krizí. Pokud bychom nyní stavěli most Pelješki, myslím si, že z těch 2 miliard kun bychom ho zvládli postavit za pět miliard kun. Udělali jsme to včas, měli jsme štěstí. Ke zdražování mostu nedojde. Příjezdové cesty, které se budují, se prodraží, je to asi 20, 30 milionů eur za celkovou částku, ale máme finance a všechno se stihne," říká.

Na slavnostní otevření byli pozváni všichni, včetně prezidenta republiky. "Pozváni jsou všichni. Všichni občané jsou také pozváni, aby se přišli projít po mostě, kvůli nim je to všechno. Očekávám, že prezident a všichni budou inkluzivní, že budou ten den radostní a veselí, je to velký moment. Myslím si, že všichni budeme mít ze všeho dobrý pocit, který jako národ nemáme tak často. Pocit z dobře udělané práce, na kterou budeme moct být hrdí", uzavírá Butković.

:arrow: Město Dubrovnik vyvěsilo reklamní banner na velkou událost:
e0dX2Sk.jpg
e0dX2Sk.jpg (127.61 KiB) Zobrazeno 4543 x
:arrow: Ředitel stavební společnosti Strabag Hrvatska Veljko Nižetić Hine v předvečer otevření mostu Pelješko řekl, že Strabag dokončí veškeré práce na přístupových cestách včas a v souladu se smlouvou.

Zasmluvněná hodnota těchto prací je 478,3 milionu HRK bez DPH a termín ukončení je 13. srpna.

"Během realizace prací jsme podepsali dodatek ke smlouvě, který zkracuje tento termín a v současnosti dokončujeme práce v souladu se smlouvou,"
řekl Nižetić.

Strabag Hrvatska má podle smlouvy na starosti trasu o celkové délce více než deset kilometrů, z toho 1300 metrů na souši a 9220 metrů na Pelješaci.

Na pevnině Strabag vybudoval také podjezd na křižovatce Duboka a podjezd na D8 a na poloostrově mimo jiné Tunel Kamenice, viadukt Doli, most Dumanja Jaruga 1, Most Dumanja Jaruga 2, tunel Debeli Brijeg a podjezd Zaradeže.

V průměru bylo na stavbě kolem 300 dělníků a ve dnech intenzivních prací na celé stavbě byl maximální počet dělníků kolem 400. Na stavbě pracovalo přibližně 60 až 90 stavebních strojů, které firma Strabag měla, jakož i asi 60 inženýrů, techniků a manažerů, kteří se o projekt starali.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+most Pelješac)

Příspěvek od Diaľničiar »

Most Pelješki bude otevřen do provozu dne 27.7. mezi 0:00 až 3:00 jakmile se ukončí "poslední práce" související s grandiózním otevíracím ceremoniálem. Tolik informace z vedení investorské společnosti Hrvatske Ceste.

Mediální informace o tomto okamihu obletěla celý svět, ale nejenom to. Vynechám podrobnosti ze samotného ceremoniálu. Jde o to, že Chorvatsko obdrželo mnoho gratulací k pozemnímu sjednocení státu. A učinilo tak i sosuední Slovinsko a sice, že dnešek je pro Chorvatsko historický den, resp. členka SLO vlády pro infrastrukturu gratulovala i k tomu kroku, že Záhřeb si vybral jako projektanta mostu Slovince. Že vztahy mezi těmito zeměmi jsou poslední dobou více než dobré a důležité je sjednocování a hledání toho co je společné, nikoliv rozdělování a nenávist. Chorvatsko dnešním dnem odstraňuje historickou bariéru mezi Dubrovnikem a zbytkem státu.

Padlo tady tolik výroků a souvislostí ... třeba i ministerstvo zdravotnictví, které uvedlo, že se zásadně zlepšuje napojení Jižní Dalmácie na nemocnice a všechno zajištění z pohledu zdraví občana. Předse jen to byla bariéra pro zajištění kvalitní péče pro místní obyvatelstvo.

Fotogalerie, videa: https://www.jutarnji.hr/vijesti/hrvatsk ... t-15227231 .

Živé přenosy nejen HRT již běží a ceremoniál začíná krátce po 20:00: bohatý kulturní program

https://vijesti.hrt.hr/hrvatska/svecano ... ta-8720925



za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+ Pelješki most)

Příspěvek od Diaľničiar »

Pelješki most již s vozidlama i s novou cedulí: upraven název tématu a v úvodním příspěvku je doplnění o změně názvu (původně Most Pelješac), definováno ministerstvem dopravy
1.JPG
1.JPG (162.52 KiB) Zobrazeno 4246 x
Obrázek

záběr z otevíracího ceremoniálu ze dne 26.7.2022:
Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kalanis
Příspěvky: 379
Registrován: 14.3.2009 17:05:07

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+ Pelješki most)

Příspěvek od kalanis »

Jenom sem hodím průjezd jednoho tamního, který udělal poctivý průjezd z jihu od Stonu. Začátek je mezi sady kousek před křižovatkou D414xD416 a konec za MÚK Duboka.

Trochu se děsím nedostačující kapacity ve špičkách, kdy to tam bude (jak ostatně na celé jadranské magistrále) jedna dlouhá kolona. Je tam pár míst, kde by stálo za to mít čtyřpruh. Ston si teď v sezóně taky stihne užít své, protože tamní obchvat a most ještě není dodělaný.
michal
Příspěvky: 4518
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+ Pelješki most)

Příspěvek od michal »

Já na to koukám jak blázen, protože jsem si ještě před pěti minutami myslel, že ten most je na 2+2, když už se s ním staví... :shock: :shock: :shock:
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+ Pelješki most)

Příspěvek od Honey72 »

Všiml jsem si, že rámeček s označením silnice je na tabulích prázdný. Zřejmě se čeká, až bude silnice kompletní a přenese se na ní osmička. Také se mi líbí odpočívka před najetím na most, což Chorvati dělají i na dálnici, aby měli turisté výhled na most. U nás tohle bohužel naposledy projektovali Němci.
Ale jinak je ta silnice dosti strohá. U hlavního tahu bych jí čekal širší, aspoň s odstavným pruhem. Protože jak jsem koukal na to video, až na dvě kraťoulinká místa s přídatným pruhem se celou cestu vlečete podél plné čáry a za karavanem nebo náklaďákem to musí být pěkná otrava. Každopádně to bude rychlejší než přes dvoje hraniční kontroly a snad jednou dálnice propojí Chorvatsko pořádně.
Že most není čtyřpruhový chápu, jednou hlavní koridor nahradí dálnice, ale ty vodící desky na mostě úplně kazí vzhled. Zřejmě jsou tam jen dočasně, protože jim řidiči na mostě zastavovali a fotili :-)
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
michal
Příspěvky: 4518
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+ Pelješki most)

Příspěvek od michal »

Jaký koridor a jaká dálnice? Teď jsem z toho už úplně jelen... :crazy: :crazy: :crazy:
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+ Pelješki most)

Příspěvek od ML90 »

Most není součástí dálnice A1, ta by se měla až do Dubrovniku ještě stavět zvlášť (nevím v jaké je to fázi přípravy). Pokud tuším správně (opravte mě, jestli píšu nějaký nesmysl), tak by se pak měla v nějakém výhledu přes kousek Bosny napojovat na Černou Horu.
michal
Příspěvky: 4518
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+ Pelješki most)

Příspěvek od michal »

Aha. Tak já si naivně myslel, že si ušetří práci i peníze a problémy si tímto vyřeší sakumprásk... :roll:
kalanis
Příspěvky: 379
Registrován: 14.3.2009 17:05:07

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+ Pelješki most)

Příspěvek od kalanis »

To jsem si kdysi myslel taky... Diaľničiar mne tenkrát vyvedl z omylu. Ano, ještě chtějí stavět A1 přes BiH. Ale její stav je ve hvězdách, ačkoliv ona oddělující MÚK v BiH je v plánech. Aspoň teda myslím, že to bude z téhle MÚK.
Ještě tam visí otázka, kam dál. Dubrovnik je jako lokální centrum napláclý mezi moře a skálu a nahoře nad zálivem u Mokošice už zavazí hranice. Dole je pak prd a zásek jménem Kotorský a Tivatský záliv v Černé Hoře. Nic kam by stálo za to táhnout kapacitní komunikaci. Na Podgoricu bude existovat inteligentnější trasování.
mbmat
Příspěvky: 1381
Registrován: 16.7.2010 21:20:33
Kontaktovat uživatele:

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+ Pelješki most)

Příspěvek od mbmat »

kalanis píše:...Ale její stav je ve hvězdách, ačkoliv ona oddělující MÚK v BiH je v plánech...
No moment, já žiju v domnění, že A1 pokračuje ještě kousek chorvatskem, stává se z ní po chvíli státní silnice a odtud bude pokračovat jednou až na Dubrovnik.

https://mapy.cz/turisticka?vlastni-body ... ase=ophoto
hiob
Příspěvky: 783
Registrován: 15.3.2009 19:13:36

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+ Pelješki most)

Příspěvek od hiob »

ono těch možností je více trochu slovně popsáno
https://en.wikipedia.org/wiki/A1_(Croat ... nstruction

jedno možné trasování od A10 je vyznačeno zde až na hranice BiH
https://openstreetmap.de/karte/?zoom=13 ... yers=B00TT

jak to dopadne uvidíme ...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+ Pelješki most)

Příspěvek od Diaľničiar »

Pozorně jsem si přečetl předešlé příspěvky. Tak ještě jednou něco doplním a něco zodpovím.

:arrow: V zásadě základ je, že napojení A1 po most Pelješac je doopravdy projekt, který se nebude v nejbližších letech realizovat, ale připravuje se. Je uveden v tématu A1 a i 2 strany zpátky tohoto vlákna, ale naleznete ho níže v tomto příspěvku. Pak není nutné se obracet na to co psal Diaľničiar, ale s čím se tady doopravdy počítá. Co se připravuje do brzké výstavby, tak to je spodní část A1, tedy Doli - Dubrovnik a stop. Tedy další zrychlení cestování po Dubrovnik. Je to snad i proto, že prostor napojení po most má sice vybranou trasu, ale jsou v úvahách další a jistá etapizace výstavby bude nezbytná. Zase ten efekt není větší než ta spodní konečná část A1. Záleží, kterým směrem se doopravdy posunou další trasy směr jih Balkánu, kudy i přes Bosnu.

Co se mostu týče, tak Chorvatsko začalo za Sanadera budovat dálnici. Z toho zbyl jenom pilíř. (to je 1. strana tohoto vlákna) Tehdy se toho poklepalo hodně, ale nedokončilo dle plánu nic. Sanader byl "kleptoman", taky tak dopadl. Podmínka EU byla, že na Pelješac nebude vedená dálnice, aby se zachoval přírodní ráz. Navíc na to nebyla ekonomická efektivita, projekt mostu v této podobě prošel taky "jen těsně", mnohem více se přihlédlo na to, že se musí sjednotit území státu. Který taky má vstoupit do Schengenu. To by oblast Dubrovniku velmi trpěla. Takže Chorvatsko ustoupilo. Most dálničním není, ale trasa je ve formě nové státní silnice s lepšíma uzlama. Na most se pamatovalo ve smyslu nouzových pruhů pro záchranné složky. Právě pro ten efekt letního období, ne nyní, ale jak roky půjdou. Není to dálnice, ale dálnice bude vedená z obou stran - jednou, na území Chorvatska, ovšem ze severní strany ne až po most. Viz o něco níže, protože ze severní strany se bude pamatovat na pokračování možné dálnice přes Bosnu. A to je ten rozdíl. Vše je zakřesleno, rozepsáno a takhle se připravuje. Záležet bude na EU fondech a etapizaci výstavby dle zdrojů.

taky jedna projížďka:


:arrow: Tady nejde o to, že tady v létě nesmějí být kolony. :idea: Oni jsou všude. Tady jde o to, že koridor tělesa silnice nezabírá pro 3/4 roku zbytečně moc prostoru. Že silnice disponuje dostatkem prostoru pro migraci živočichů, že trasa nezasahuje do ŽP nepřimeřeným způsobem. Dálniční parametr by zvedl cenu tak, že by na to EU nepřispěla a jsme zpátky u toho, že Chorvatsko by si to nemohlo dovolit postavit. Rok 2009. Tady si srovnejte, že odpadá delší cestování přes Neum s komplikacemi kontrol a také trajektem.

:arrow: A o tom, že most je sice 4- pruhový ale nebude umožněná jízda ve 2+2 jsem psal také mnohokrát. ;) Navíc již základní fakt, 2x1 parametr mohl napovídat hodně: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 53#p112953 . Hned pod tím se na to ptal P_V: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 68#p112968 a já pod ním odpověděl a pak vícekrát opakoval. Ale to není nic ve zlém, ovšem jednoduše mohu i 100x napsat, když někdo nečte. :)

:arrow: Jak dál uvádí ML90: Most není součástí dálnice A1, ta by se měla až do Dubrovniku ještě stavět zvlášť (nevím v jaké je to fázi přípravy). Pokud tuším správně (opravte mě, jestli píšu nějaký nesmysl), tak by se pak měla v nějakém výhledu přes kousek Bosny napojovat na Černou Horu., je to jeden ze scénářů vývoje. Není to otázka nejbližších let. Ale to důležité, tady tohle je investor Hrvatske Ceste, ne Hrvatske AutoCeste - není to dálnice. Nikdy v této podobě po 2015 být neměla.

Když tedy řešit dálnici A1, pak zase vlákno k A1: řeším to na str. 5 a taky jsou tam dotazy, tak asi od poloviny strany. Vypíchnu několik příspěvků:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 32#p230232 (počet shlédnutí činí 8 tisíc, takže vidělo to hodně lidí

Tohle je nejdůležitější mapa:

Obrázek

DC - državna cesta, státní silnice
- tedy projekt mostu Pelješac

BC - brza cesta, rychlostní silnice
- tedy pokračování od Dubrovniku (DBK) na jih
- možná dálnice přes Bosnu, tak jak byla kdysi v úvahách - to zůstalo, ale Chorvatsko je spojeno Pelješacem :ok:
- nebo alternativa přes Bosnu a to tam zakřesleno není, ale u Dubrovniku by byla odbočka na území HR, ale to by se nebudovala trasa přes Neum

*Rychlostní silnice Dubrovnik, západ - letiště, se připravuje.

Kdysi byl plán A1 až po hranice s ČH, tento plán zanikl. Dálnice bude ukončená v západním uzlu Dubrovniku. :idea:

:arrow: Ono napojení mostu na A1 ze severu:
Obrázek

Pod tím příspěvkem následuje další a sice finanční rámec a plány s výstavbou: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 83#p233383 , ale tohle záleží od toho, jestli EU na projekt přispěje. :idea:

:arrow: Od doby, kdy byl otevřen most Pelješki, Dubrovník a oblast Dubrovníku, zejména Pelješac, zaznamenaly nárůst dopravy v každém smyslu – na cestách, v restauracích, obchodech a v každém typu ubytování.

Nárůst dopravy uplynulé víkendy ve srovnání se stejným víkendem v roce 2021 byl o 35% více cestujících a dokonce o 25% více vozů! Soudě podle údajů ministerstva vnitra se téměř polovina cestujících směřujících na jih rozhodla jezdit přes Pelješský most. Ve srovnání s víkendem před otevřením mostu Pelješko byl zaznamenán 47% pokles osobní dopravy a 63% pokles automobilové dopravy přes Neum. Detailnější statistika bude později a pochopitelně již snad pravidelně.

:arrow: Ještě jeden údaj. :arrow: Z 1300 km sítě dálnic (jen dálnic) v roce 2016 plnilo celoroční provoz na nich z hlediska základních intenzit jen 630 km. :idea: Dálniční projekt Pelješac byl zbytečný již "tehdy". A snaha o jeho prosazování byla označována za posednutnost dálnicemi v zemi. Z tohoto důvodu v ex dekádě byla také zrušená duo-dálnice Podravského Ypsilonu, nahrazeno za rychlostní silnice (D10 a D12, mají tady vlákno), část z nich ve 4- pruhu a část v 1/2 profilu. Je to potřeba to vnímat i z toho důvodu, že údržba dálnic není zdarma. Chorvatů jsou 4 miliony, sice to vnímají tak, že bez perfektních silnic by tady nemohl být cestovní ruch, ale ten cestovní ruch již naráží na své limity. Nejde jen o překročení intenzit, ale jsou překročená letoviště z hlediska možností pro turisty jak je zabavit přes den i v noci. Zaplněním dalšího pobřeží to lze ještě částečně řešit. Ten tzv. jih je stále více modernizován ... ta dálnice přivádí miliony i sem. Ovšem NP mají již své limity návštěvnosti, pokud se mají zachovat do dalších let. Nejde o to, že dalších 700 km má slabší intenzity, ale o to, že se nemusí tato síť v této době zvětšovat. Jde o to, aby se snížil rozsah slabého provozu a teprva poté se uvažovalo o dalších dálnicích. To je rovněž důvod, pro který zpomalil plán pro A7, proč se zkrátila A11 atd. Státní dopravní politika 2001 prošla sice úpravama, ale stejně je ten dálniční rozměr Chorvatska enormní vzhledem ke všem ukazatelům.

Tak snad vše co bylo méně jasné, srozumitelné ohledně Pelješacu a Dubrovniku. :)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Chorvatsko“