Brazílie
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Brazílie
Ring road kolem São Paulo
*pro celou oblast, tedy pro cca. 20 mil. lidí a asi 8 mil. vozidel
*západní a jižní část jsou v provozu, východní se staví a severní do stavby brzo půjde
z wiki: http://pt.wikipedia.org/wiki/Rodoanel_M%C3%A1rio_Covas
*délka: 177 km (93 km je v provozu)
*pro celou oblast, tedy pro cca. 20 mil. lidí a asi 8 mil. vozidel
*západní a jižní část jsou v provozu, východní se staví a severní do stavby brzo půjde
z wiki: http://pt.wikipedia.org/wiki/Rodoanel_M%C3%A1rio_Covas
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Brazílie
Brazílie za poslední 4 roky postavila 5.200 km nových dálnic a rychlostních silnic, z čeho 1.400 km je formou PPP. Náklady na to dosáhli 24,5 mld. USD. Dalších 7.000 km se staví nyní. Část z nich je přestavba původní silnice. V mnoha případech jsou parametry někde jinde, než je standardem ve vyspělých zemích, ale z hlediska rozvoje kostry silniční infrastruktury jde o mimořádný krok vpřed. Impulsem jsou sportová utkání, ale také je to vládní priorita již řadu let něco s dopravou v zemi udělat.
Rodoanel norte SP-021, Mario Covas Ring-road (São Paulo) - Northern Section
SP-70 são paulo state
Dále upgrade silnice mezi 2. a 3. největším městem, cílem je 2+2 / 2x2 na celém tahu:
BR-040%20(MG/GO/DF) - I.
BR-040%20(MG/GO/DF) - II.
BR-230 PARÁ STATE - UPGRADE, Marabá - Altamira - Itaituba
Ayrton Senna (SP-70), São Paulo state
Co mě zaujalo je speciální značení ze silnice SP-098 SÃO PAULO STATE V zemi se staví desítky km nových tunelů, mostů i viaduktů. Staví se obří křižovatky, zcela nové silnice, při výstavbě kterých je nutno používat mnoho kusů techniky. Tam, kde se to dá se přistavuje 2-pruh, pak po jeho dostavbě se přestavuje původní silnice a to tak, že se třeba staví zcela nové úseky dlouhé stovky metrů s cílem dosáhnout požadované parametry. Mnoho stovek km silnic disponovalo 3. jízdním pruhem, ale rozvoj silniční dopravy je tak enormní (vzhledem k růstu ekonomiky a životní úrovně obyvatelstva), že ani tato opatření již nepostačují. Z hlediska bezpečnosti silničního provozu je mnoho úseků omezeno rychlostně na 40-60-80, což by rodilý Evropan nikdy nepochopil. To, proč jde část nových úseků formou PPP je důvod jak finanční, ale hlavně co se týče následující údržby chce mít vláda garanci, že třeba mostní objekty se po 10 letech nezhroutí. Při tak rozsáhlém státě není snadné budovat novou kostru dálniční sítě a nedá se to postavit tak kvalitně jako třeba v Chile, takže se musí i při samotném projektování šetřit, kde se dá, aby náklady na výstavbu nedosahovali vysoké úrovně.
Rodoanel norte SP-021, Mario Covas Ring-road (São Paulo) - Northern Section
SP-70 são paulo state
Dále upgrade silnice mezi 2. a 3. největším městem, cílem je 2+2 / 2x2 na celém tahu:
BR-040%20(MG/GO/DF) - I.
BR-040%20(MG/GO/DF) - II.
BR-230 PARÁ STATE - UPGRADE, Marabá - Altamira - Itaituba
Ayrton Senna (SP-70), São Paulo state
Co mě zaujalo je speciální značení ze silnice SP-098 SÃO PAULO STATE V zemi se staví desítky km nových tunelů, mostů i viaduktů. Staví se obří křižovatky, zcela nové silnice, při výstavbě kterých je nutno používat mnoho kusů techniky. Tam, kde se to dá se přistavuje 2-pruh, pak po jeho dostavbě se přestavuje původní silnice a to tak, že se třeba staví zcela nové úseky dlouhé stovky metrů s cílem dosáhnout požadované parametry. Mnoho stovek km silnic disponovalo 3. jízdním pruhem, ale rozvoj silniční dopravy je tak enormní (vzhledem k růstu ekonomiky a životní úrovně obyvatelstva), že ani tato opatření již nepostačují. Z hlediska bezpečnosti silničního provozu je mnoho úseků omezeno rychlostně na 40-60-80, což by rodilý Evropan nikdy nepochopil. To, proč jde část nových úseků formou PPP je důvod jak finanční, ale hlavně co se týče následující údržby chce mít vláda garanci, že třeba mostní objekty se po 10 letech nezhroutí. Při tak rozsáhlém státě není snadné budovat novou kostru dálniční sítě a nedá se to postavit tak kvalitně jako třeba v Chile, takže se musí i při samotném projektování šetřit, kde se dá, aby náklady na výstavbu nedosahovali vysoké úrovně.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 1.11.2020 16:41:34, celkem upraveno 2 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Důvod: odstranění neplatného odkazu
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Brazílie
Masivní investice do rozvoje silniční a dálniční infrastruktury se odrážejí i na nehodovosti.
*za rok 2014 je pokles dopravních nehod o 9,8% na 168.593
*za rok 2014 je pokles mrtvých na federálních silnicích o 2,3% na 8.277
Více informací: http://g1.globo.com/carros/noticia/2015 ... licia.html
*za rok 2014 je pokles dopravních nehod o 9,8% na 168.593
*za rok 2014 je pokles mrtvých na federálních silnicích o 2,3% na 8.277
Více informací: http://g1.globo.com/carros/noticia/2015 ... licia.html
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Brazílie
Menší ukázka modernizace stávajícího tahu BR 101. Nejdříve něco o této silnici. Jedná se o hlavní silniční tah s délkou 4.800 km a spojuje 12 států v Brazílii: Rio Grande do Norte, Paraíba, Pernambuco, Alagoas, Sergipe, Bahia, Espírito Santo, Rio de Janeiro, São Paulo, Paraná, Santa Catarina a Rio Grande do Sul. Spojuje jejich hlavní města a táhne se blízko u pobřeží. Zároveň je součástí Pan-American Highway. Vláda jí věnuje zvýšenou pozornost již od roku 1973, postupně dalšími roky 1990 a 2012. Tyto roky se silnice upgradovala anebo prodloužila.
Část komunikace je zpoplatněná formou mýtného systému v dálničních parametrech, část se i nadále vylepšuje, protože původní silnice již kapacitně v mnoha místech nepostačuje silničnímu provozu.
Jedna z mnoho nových částí, BR 101 Santa Catarina State, upgrade
*výstavba obřího mostního objektu: Ponte Anita Garibaldi
- odkaz na FB: https://pt-br.facebook.com/ponteanitagaribaldilagunasc
*k tomu tunel Formigão
Část komunikace je zpoplatněná formou mýtného systému v dálničních parametrech, část se i nadále vylepšuje, protože původní silnice již kapacitně v mnoha místech nepostačuje silničnímu provozu.
Jedna z mnoho nových částí, BR 101 Santa Catarina State, upgrade
*výstavba obřího mostního objektu: Ponte Anita Garibaldi
- odkaz na FB: https://pt-br.facebook.com/ponteanitagaribaldilagunasc
*k tomu tunel Formigão
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 1.11.2020 16:42:41, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Re: Brazílie
Zdravím ze Sao Paula. Máme za sebou tři týdny dovolené, postupně jsme jeli ze Sao Paula po pobřeží do Rio de Janeira, odsud přes Sao Paulo do Floriánopolis - Foz do Iguazu a zpět do Sao Paula.
Musím ocenit, že investice se skutečně projevují, hlavní silniční síť, po které jsme jeli, je ve velmi dobré kvalitě. Horší je to s tím, že někdo tyto investice musí zaplatit a tím je v případě Brazílie jednoznačně uživatel... Platí se fyzicky na mýtnicích, poplatky nejsou vůbec malé...
Namátkou:
Sao Paulo - Rio de Janeiro: 60 Kč jen výjezd z letiště a za město, pak na pobřeží a zde již až do Ria zdarma, cesta však na delší čas, ale zase pěkná a v odpovídající kvalitě
Rio de Janeiro - Sao Paulo: BR-116 dálnice (jednosměrně): 450 Kč
Sao Paulo - Curitiba - Floriánopolis: BR-116 dálnice (jednosměrně): 150 Kč - nejlevnější na km, již zjevně z větší části zaplacená investice
Floriánopolis - Foz do Iguazu: státní BR-282 až do Cascavel (cca 130 km před Foz do Iguazu) bez poplatku, vesměs třípruh přes krásné hory, vyšší spotřeba, delší čas, kvalita dobrá, směrem k argentinské hranici se postupně horšila. Co však bylo hodně drsné, je cesta z Cascavelu do Foz - jde o nějakých 130 km, de facto jediný přístup z brazilské strany - těchto 130 km stálo asi 170 Kč, dtto zpět - není alternativa.
Foz do Iguazu - Curitiba: hlavní cesta BR-277, kvalitní třípruh pro 110 km/h takřka celou cestu, zpoplatněno, jednosměrně za cca 550 Kč
Curitiba - Sao Paulo: dtto jako tam, jen poslední část po pobřeží (zde zdarma) a do Sao Paula po Rodovia de Imigrantes (cca 60 Kč) - moc jsem z této krásné cesty neviděl, neboť celou dobu průtrž mračen, ale mnoho tunel, vodopádů, krásně vedená silnice pralesem, který tvoří horský předěl mezi pobřežím a náhorní plošinou Sao Paula.
Celkově jsme měli velkou kliku, že hlavní část doby, co jsme byli na cestě, probíhala v celé Brazílii hromadná stávka kamiónů za levnější naftu a všeobecně asi i lepší pracovní podmínky atp... Všechny kamióny (cca tak 90% účast) tak nebyly součástí provozu, ale stály. To nám cestování hodně zpříjemnilo.
V Sao Paulu jsme co se týče hustuty provozu i orientace měli celkem štěstí. Zásadní absencí je nepropojenost okruhu Rodoánel s hlavní silnicí z Ria. Při cestě na jih Vás tak silnice 116 stále táhne městem, ale značení je výborné... V jednu chvíli 7 pruhů jedním směrem, očíslované vodorovným značením jednotlivé pruhy a na cedulích určení, který směr má jet kterým pruhem - neztratili jsme se, ačkoliv člověk i třeba vůbec netušil, ve které části Sao Paula zrovna je...
Rychlostní limity se dodržují takřka výhradně u elektronických měřidel rychlosti, kterých je po celé síti značný počet. Velmi časté jsou také policejní kontrolní body (policejní stanice Policia Rodoviaria Federal - přímo u silnic), kde si Vás fyzickými zábranami na vozovce zpomalí na 40 km/h a mohou tak provádět i vizuální kontrolu. Pokutu z elektronických systémů jsem neobdržel zatím žádnou (uvidíme v půjčovně při návratu auta ). Namátkově měří PRF i v jiných místech, než kde jsou elektronická měřidla, ale je to spíše sporadické. Jsou vidět i celkem masivní investice do vybavení a budov PRF.
Co je další zajímavostí je zaměstnanost v silničním hospodářství, všude na trase vidíte lidi, kteří na těch cestách něco sem tam kutí... Nejčastější je sekání trávy kvůli rozhledům, to nám přišlo jako neuvěřitelně náročná činnost - při tom rozsahu sítě mají opravdu všude vykosené svahy kolem silnic a denně vidíte desítky skupin sekáčů se strunovýma sekačkama a jedou - navíc v tom hrozném vedru - přišlo nám, že to musí být jedno z hlavních zaměstnání v Brazílii - sekáč trávy
To jsou asi hlavní dojmy, třeba mne ještě něco napadne...
Musím ocenit, že investice se skutečně projevují, hlavní silniční síť, po které jsme jeli, je ve velmi dobré kvalitě. Horší je to s tím, že někdo tyto investice musí zaplatit a tím je v případě Brazílie jednoznačně uživatel... Platí se fyzicky na mýtnicích, poplatky nejsou vůbec malé...
Namátkou:
Sao Paulo - Rio de Janeiro: 60 Kč jen výjezd z letiště a za město, pak na pobřeží a zde již až do Ria zdarma, cesta však na delší čas, ale zase pěkná a v odpovídající kvalitě
Rio de Janeiro - Sao Paulo: BR-116 dálnice (jednosměrně): 450 Kč
Sao Paulo - Curitiba - Floriánopolis: BR-116 dálnice (jednosměrně): 150 Kč - nejlevnější na km, již zjevně z větší části zaplacená investice
Floriánopolis - Foz do Iguazu: státní BR-282 až do Cascavel (cca 130 km před Foz do Iguazu) bez poplatku, vesměs třípruh přes krásné hory, vyšší spotřeba, delší čas, kvalita dobrá, směrem k argentinské hranici se postupně horšila. Co však bylo hodně drsné, je cesta z Cascavelu do Foz - jde o nějakých 130 km, de facto jediný přístup z brazilské strany - těchto 130 km stálo asi 170 Kč, dtto zpět - není alternativa.
Foz do Iguazu - Curitiba: hlavní cesta BR-277, kvalitní třípruh pro 110 km/h takřka celou cestu, zpoplatněno, jednosměrně za cca 550 Kč
Curitiba - Sao Paulo: dtto jako tam, jen poslední část po pobřeží (zde zdarma) a do Sao Paula po Rodovia de Imigrantes (cca 60 Kč) - moc jsem z této krásné cesty neviděl, neboť celou dobu průtrž mračen, ale mnoho tunel, vodopádů, krásně vedená silnice pralesem, který tvoří horský předěl mezi pobřežím a náhorní plošinou Sao Paula.
Celkově jsme měli velkou kliku, že hlavní část doby, co jsme byli na cestě, probíhala v celé Brazílii hromadná stávka kamiónů za levnější naftu a všeobecně asi i lepší pracovní podmínky atp... Všechny kamióny (cca tak 90% účast) tak nebyly součástí provozu, ale stály. To nám cestování hodně zpříjemnilo.
V Sao Paulu jsme co se týče hustuty provozu i orientace měli celkem štěstí. Zásadní absencí je nepropojenost okruhu Rodoánel s hlavní silnicí z Ria. Při cestě na jih Vás tak silnice 116 stále táhne městem, ale značení je výborné... V jednu chvíli 7 pruhů jedním směrem, očíslované vodorovným značením jednotlivé pruhy a na cedulích určení, který směr má jet kterým pruhem - neztratili jsme se, ačkoliv člověk i třeba vůbec netušil, ve které části Sao Paula zrovna je...
Rychlostní limity se dodržují takřka výhradně u elektronických měřidel rychlosti, kterých je po celé síti značný počet. Velmi časté jsou také policejní kontrolní body (policejní stanice Policia Rodoviaria Federal - přímo u silnic), kde si Vás fyzickými zábranami na vozovce zpomalí na 40 km/h a mohou tak provádět i vizuální kontrolu. Pokutu z elektronických systémů jsem neobdržel zatím žádnou (uvidíme v půjčovně při návratu auta ). Namátkově měří PRF i v jiných místech, než kde jsou elektronická měřidla, ale je to spíše sporadické. Jsou vidět i celkem masivní investice do vybavení a budov PRF.
Co je další zajímavostí je zaměstnanost v silničním hospodářství, všude na trase vidíte lidi, kteří na těch cestách něco sem tam kutí... Nejčastější je sekání trávy kvůli rozhledům, to nám přišlo jako neuvěřitelně náročná činnost - při tom rozsahu sítě mají opravdu všude vykosené svahy kolem silnic a denně vidíte desítky skupin sekáčů se strunovýma sekačkama a jedou - navíc v tom hrozném vedru - přišlo nám, že to musí být jedno z hlavních zaměstnání v Brazílii - sekáč trávy
To jsou asi hlavní dojmy, třeba mne ještě něco napadne...
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Brazílie
No to je nádhera, takové shrnutí Hlavně mnoho šťastných km
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Brazílie
To Dialniciar: Díky, většina z 5000 km je již za námi, dnes vracíme auto a letíme zpět
EDIT: Ještě jsem od místních zjistil, že Rodovia dos Imigrantes, které vede ze Sao Paula na pobřeží, je výrazně dražší směrem dolů k moři než nahoru do města... Jedná se směrem dolů o cenu až 35 BRL, což je asi 300 Kč za 60 km, tak to by byl nový "úsek rekordman"... Já si říkal, že to bylo nějaké podezřele levné cestou nahoru
EDIT: Ještě jsem od místních zjistil, že Rodovia dos Imigrantes, které vede ze Sao Paula na pobřeží, je výrazně dražší směrem dolů k moři než nahoru do města... Jedná se směrem dolů o cenu až 35 BRL, což je asi 300 Kč za 60 km, tak to by byl nový "úsek rekordman"... Já si říkal, že to bylo nějaké podezřele levné cestou nahoru
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Brazílie
SP-348 São Paulo State
fotoset obnovených a přestavěných úseků
SP-330 São Paulo State
fotoset obnovených a přestavěných úseků
SP-70 São Paulo State
fotoset obnovených a přestavěných úseků
fotoset obnovených a přestavěných úseků
SP-330 São Paulo State
fotoset obnovených a přestavěných úseků
SP-70 São Paulo State
fotoset obnovených a přestavěných úseků
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Brazílie
Záběry na další megastavbu:
SP-021 São Paulo northern road ring, upgrade
Brazílie, 5. největší ekonomika světa, pumpuje do rozvoje dálniční a páteřní silniční infrastruktury mnoho miliard USD formou vládních výdajů, samosprávních výdajů i přes PPP a v spolupráci s fondy a organizacemi v rámci států kolem sebe, RF a Číny. Nepochybně za pár let vznikne viditelnější posun v rozvoji síti jak přidáním nových úseků, tak přestavbou stávajících (ze silnic na rychlostní silnice a dálnice a z dálnic na kapacitnější dálnice).
To, o čem se již nepíše jsou ekologické dopady. Třeba jen na usmrcení zvířat dopravními prostředky. Oplocení se staví výjimečně.
SP-021 São Paulo northern road ring, upgrade
Brazílie, 5. největší ekonomika světa, pumpuje do rozvoje dálniční a páteřní silniční infrastruktury mnoho miliard USD formou vládních výdajů, samosprávních výdajů i přes PPP a v spolupráci s fondy a organizacemi v rámci států kolem sebe, RF a Číny. Nepochybně za pár let vznikne viditelnější posun v rozvoji síti jak přidáním nových úseků, tak přestavbou stávajících (ze silnic na rychlostní silnice a dálnice a z dálnic na kapacitnější dálnice).
To, o čem se již nepíše jsou ekologické dopady. Třeba jen na usmrcení zvířat dopravními prostředky. Oplocení se staví výjimečně.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 1.11.2020 16:45:38, celkem upraveno 2 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Důvod: odstranění neplatného odkazu
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Brazílie
Prezidentka Brazílie uvedla další balík investicí do infrastruktury v zemi. Z hlediska silnic a dálnic jde o dalších 4.382 km. Více zde, po portugalsky: http://www.parana-online.com.br/editori ... CONCESSOES .
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Brazílie
Most Anita Garibaldi na silnici BR-101 u Tubarao je připraven k odevzdání do provozu. Více informací o stavbě je zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 80#p106780
Dále se zprovozňuje 4-pruhová silnice BR040 mezi Cristalina (stát Goiás) a João Pinheiro (stát Minas Gerais), přičemž upgrade na rozšírení a modernizaci podstoupilo nyní 58 km.
Dále se zprovozňuje 4-pruhová silnice BR040 mezi Cristalina (stát Goiás) a João Pinheiro (stát Minas Gerais), přičemž upgrade na rozšírení a modernizaci podstoupilo nyní 58 km.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 1.11.2020 16:48:41, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Důvod: odstranění neplatného odkazu
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Brazílie
Brazílie vydala koncesi na 30 let na upgrade tahu BR-163 Mato Grosso state
*konkrétně jde o 850 km silnice, která ze stavu 1+1 bude upgradována jako mnoho dalších (i ve vláknu popsaných) výstavbou nového 2-pruhu a upgradem stávajícího 2-pruhu, čímž vznikne lepší 4-pruhová komunikace
Celý vylepšený tah bude samozřejmě zpoplatněn mýtem. Práce potrvají ještě 4 roky.
Dále, Brazílie obnoví silnici BR-319, stát Amazonie v Amazónskem pralesu
Silnice BR-139 od Manaus do Porto Velho bude koncem letošního roku zásadně vylepšena. Jinak má silnice celkem 877 km, spadá do státních silnic a v rámci Amazónie jde o nejrozsáhlejší tah, který byl zhotoven ještě za vojenské vlády v 70-letech 20. století. Nyní se na daný úsek investuje 100 mil. USD, staví se nová vozovka, nové odvodnění, nové mosty atd. Jinak, mnoho federálních státních silnic má 2+1 jízdní pruh při stoupáních a po novém, když se to zdvojuje je mnoho úseků na 2+3 anebo i 6 pruh. Hlavní silnice kolem velikých měst mají často 2x4 pruh.
Brazílie staví nejvíc silnic a dálnic v celém regionu již řadu let, včetně mostních a tunelových objektů. A až do velikých sportovních událostí se na tom ani nic neplánuje změnit.
*konkrétně jde o 850 km silnice, která ze stavu 1+1 bude upgradována jako mnoho dalších (i ve vláknu popsaných) výstavbou nového 2-pruhu a upgradem stávajícího 2-pruhu, čímž vznikne lepší 4-pruhová komunikace
Celý vylepšený tah bude samozřejmě zpoplatněn mýtem. Práce potrvají ještě 4 roky.
Dále, Brazílie obnoví silnici BR-319, stát Amazonie v Amazónskem pralesu
Silnice BR-139 od Manaus do Porto Velho bude koncem letošního roku zásadně vylepšena. Jinak má silnice celkem 877 km, spadá do státních silnic a v rámci Amazónie jde o nejrozsáhlejší tah, který byl zhotoven ještě za vojenské vlády v 70-letech 20. století. Nyní se na daný úsek investuje 100 mil. USD, staví se nová vozovka, nové odvodnění, nové mosty atd. Jinak, mnoho federálních státních silnic má 2+1 jízdní pruh při stoupáních a po novém, když se to zdvojuje je mnoho úseků na 2+3 anebo i 6 pruh. Hlavní silnice kolem velikých měst mají často 2x4 pruh.
Brazílie staví nejvíc silnic a dálnic v celém regionu již řadu let, včetně mostních a tunelových objektů. A až do velikých sportovních událostí se na tom ani nic neplánuje změnit.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 1.11.2020 16:46:46, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Důvod: odstranění neplatného odkazu
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Brazílie
Dne 15.7. se tedy odevzdala do provozu stavba: Ponte Anita Garibaldi (BR-101). Jde o jeden z největších infrastrukturálních projektů v rámci Brazílie a zásadně zlepšil provoz mezi J a JV země.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 1.11.2020 16:47:27, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Důvod: odstranění neplatného odkazu
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Brazílie
Aktualizoval jsem několik linek a přidal jsem novou na Agencia Nacional de Transportes Terrestres, již v prvních příspěvcích v tématu. Ostatně to se snažím dělat při psaní v každém vlákně (státě).
Brazílie jakožto 5. největší ekonomika světa modernizuje celou infrastrukturu, ale chci sem uvést, že již začínají převažovat investice do železniční sítě a dopravy. Až po ní následují investice do silniční sítě a sítě dálnic. Celkový balík ze dne 9.6. na podporu rozvoje infrastruktury činí téměř 199 mld. BRL (cca. 2 bil. Kč) a z něj jde na železnice 87 mld. Projekty modernizace brazilských železnic existují na papírech už 15–20 let. Rozsah železnic je přitom jen asi 1,5x větší jako je v ČR. Takže tyto peníze značí obrovský posun pro novou výstavbu tratí a upgrade stávajících. Má jít především o železniční tratě umožňující ekonomickou dopravu úrody, surovin a komodit z brazilského vnitrozemí do přístavů, dále tratě propojující Sever a Jih, zvláště významný má být úsek Rio de Janeiro – Vitória a především nedávno schválená výstavba Transoceánské železnice spojující brazilský středozápad, přes sever Brazílie a Peru k Tichému oceánu.
V pořadí druhý největší objem investic má jít do rozvoje a modernizace brazilské silniční sítě – 66 miliard reálů. Výstavba a provoz 5 významných úseků má být licitován ještě letos, dalších 11 projektů v roce 2016. A tedy jak již bylo psáno jde o téměř 5.000 km silnic a dálnic.
Na přístavy směruje dalších 37 mld. reálů, zbytek pak všechna ostatní doprava.
Část zdrojů má být ze soukromého sektoru, ale z hlediska historie je plnění v globálu jen asi na 50%; největší resty jsou právě na železnici.
Zdroj: http://www.businessinfo.cz
Brazílie jakožto 5. největší ekonomika světa modernizuje celou infrastrukturu, ale chci sem uvést, že již začínají převažovat investice do železniční sítě a dopravy. Až po ní následují investice do silniční sítě a sítě dálnic. Celkový balík ze dne 9.6. na podporu rozvoje infrastruktury činí téměř 199 mld. BRL (cca. 2 bil. Kč) a z něj jde na železnice 87 mld. Projekty modernizace brazilských železnic existují na papírech už 15–20 let. Rozsah železnic je přitom jen asi 1,5x větší jako je v ČR. Takže tyto peníze značí obrovský posun pro novou výstavbu tratí a upgrade stávajících. Má jít především o železniční tratě umožňující ekonomickou dopravu úrody, surovin a komodit z brazilského vnitrozemí do přístavů, dále tratě propojující Sever a Jih, zvláště významný má být úsek Rio de Janeiro – Vitória a především nedávno schválená výstavba Transoceánské železnice spojující brazilský středozápad, přes sever Brazílie a Peru k Tichému oceánu.
V pořadí druhý největší objem investic má jít do rozvoje a modernizace brazilské silniční sítě – 66 miliard reálů. Výstavba a provoz 5 významných úseků má být licitován ještě letos, dalších 11 projektů v roce 2016. A tedy jak již bylo psáno jde o téměř 5.000 km silnic a dálnic.
Na přístavy směruje dalších 37 mld. reálů, zbytek pak všechna ostatní doprava.
Část zdrojů má být ze soukromého sektoru, ale z hlediska historie je plnění v globálu jen asi na 50%; největší resty jsou právě na železnici.
Zdroj: http://www.businessinfo.cz
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 1.11.2020 16:47:51, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace odkazu
Důvod: aktualizace odkazu
Re: Brazílie
Dodávám pro představu, co je BR-319:
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Brazílie
Ano, to odpovídá i stavu nebezpečních silnic z hlediska uživatelů, i když jak je psáno výše, tak i na tuto silnici se naleznou peníze na vylepšení. Dřevěné mosty jsou nahrazovány betonovými a staví se de facto zcela nová silnice.
Brazílie (a to potvrdí každý kdo tam má najeto mnoho km) je státem, na kterém je krásně vidět, že vylepšení a upgrade hlavních silnic, které kdysi prošli úpravou na 2+1 v různém terénu nepostačují kapacitně a tak se k nim přistavuje další silnice a propojují se jednotlivé body úrovňovými a MÚK, staví se nové tunely a mosty a někde se původní silnice 2+1 zcela přestavují a tvoří se soustava hlavních silnic mezi většími městy. A za to se platí. Doposud před upgradem platila nanejvýš nákladní doprava anebo se platilo za ojedinělé náročnější úseky. Tyto vylepšené zpoplatňované silnice (téměř snad rychlostní silnice) nemají konkurenci, ta jednoduše není. Regionální silnice jsou nevalné kvality a prodlužuje se čas cestování o stovky %. Takže já když píši, že se provádí výstavba dálnic a silnic, tak většina z toho je způsobem odevzdání do koncesí: stát přispěje, ale očekává vklad i od soukromého provozovatele a ten se pak o komunikace i stará a zaplatí za to každý uživatel. Jde o rostoucí ekonomiku, ve které posiluje průmysl a zemědělství, takže stoupá i provoz nákladní dopravy. Té již řadu let nepostačuje silniční infrastruktura, a proto se má vláda soustředit na železnice, ale tam není takový prostor pro návratnost, takže proto se do toho moc soukromý sektor nehrne, protože na rozdíl od silnic tam je návratnost na delší dobu a z hlediska stability politiky a ekonomie jsou v střednědobých výhledech větší nejistoty oproti silnicím. Na takovou rozlohu, jakou Brazílie má ale nestačí napsat, že se zde postaví 5.000 km za nějaké období, i když je to zrychlení o desítky % a staví se tolik mostů a tunelů, že se tolik nestaví v celé Severní a Jižní Americe, tak je to pořád málo vzhledem na absenci regionálních silnic. Často není problém projet stovky km po kvalitní státní silnici a poté dojet do menší vesnice pár desítek km zabere hodiny. Ale nepochybně to zlepšení je a když se dostavují hlavní silnice napříč jednotlivými federativními státy, tak se nalézají zdroje i více do vnitrozemí (na státní silnice) a tam, kde je dále nutností pozvednout kvalitu "státní silnice", jakou je i BR-319. Uvidíme za dalších 5 let, jak se silnice posune kvalitativně někam jinam.
Brazílie má minimální síť dálnic, spíše se orientuje na 2x silnici, jak jsem napsal a jak ukazuji v příspěvcích. Jenom to už nedělají částkově, ale na celé tahy dlouhé desítky až stovky km napříč federací. Vylepší stávající silnici (vylepšené již v 90.-letech, kdy to bylo často jen o 1+1 pruhu, tak při pokládce nové vozovky se dělali takové investice jako nové odbáčecí pruhy a pod.) a naprojektují jí pro jednosměrný provoz a k tomu "připlácnou" druhou silnici. Dělají to tak, aby nebyl narušen provoz, tudíž se provádí zemní práce na nové silnici (1/2 profil) a až do poslední možnosti se udrží provoz. Silnice se neuzavírá ani při výstavbě složitých tunelů, tehdy se jezdí po starých trasách a když je nutno starou trasu vylepšit a nová se nedá používat pro nedokončenost křižování, raději se staví dočasné komunikace pro různé objížďky nových částí MÚK. Silnice se prostě nemohou uzavírat, když nemají náhradu.
Obrovským problémem je absence oplocení a myslím, že jsem to tady již psal. V Brazílii se usmrtí mnoho zvířat při DN. Je již snahou další úseky oplocovat. Co se týče pak samotných velikých měst, tak z dopravního hlediska se současné stavby navrhují a realizují opravdu velkorysě a to pak i včetně další výbavy: inteligentní systémy a bezpečnost a sledování provozu.
Brazílie investuje do stavebnictví (explicitně i do silniční infr.) masivní částky, včetně zapojení soukromého sektoru. Odůvodňuje to nejdříve rostoucí ekonomikou, následně sportovými událostemi a nyní kombinací všeho. Vzhledem na další balíčky do infrastruktury tohle stavební tempo zajistí kvalitativní zlepšení sítě státních silnic, protože tato výstavba formou Upgrade-ů bude udržitelná do roku 2018-2020. Z ekologického hlediska je dobrá zpráva, že se upřednostňuje systém vylepšení, než-li zcela nová výstavba v nových trasách, protože výstavba jako taková probíhat bude, protože Brazílie když se chce udržet v TOP5 ekonomikách světa, tak tu dopravní infrastrukturu prostě budovat musí. A to ve velkém stylu a celoplošně a všechny druhy.
Dovolím si tedy tvrdit, že nebude problém, že by nebyla BR-319 v lepším stavu, otázkou jenom je, jestli to bude za rok anebo 3 roky. Z hlediska toho, kolik lidí tam žije a co tam je oproti ostatním částem země je normální, že se tam nezačalo nejdříve. Všechno je o intenzitách, až následně o tom, že možná když ekonomika vzroste, tak tam stát přispěje více i sám. Naopak to bohužel nefunguje a pro takovou rozlohu a potřeby již vůbec ne. Staré silnice ve vnitrozemí trpí i slabou údržbou, což je degraduje rychleji, než je standard.
Brazílie (a to potvrdí každý kdo tam má najeto mnoho km) je státem, na kterém je krásně vidět, že vylepšení a upgrade hlavních silnic, které kdysi prošli úpravou na 2+1 v různém terénu nepostačují kapacitně a tak se k nim přistavuje další silnice a propojují se jednotlivé body úrovňovými a MÚK, staví se nové tunely a mosty a někde se původní silnice 2+1 zcela přestavují a tvoří se soustava hlavních silnic mezi většími městy. A za to se platí. Doposud před upgradem platila nanejvýš nákladní doprava anebo se platilo za ojedinělé náročnější úseky. Tyto vylepšené zpoplatňované silnice (téměř snad rychlostní silnice) nemají konkurenci, ta jednoduše není. Regionální silnice jsou nevalné kvality a prodlužuje se čas cestování o stovky %. Takže já když píši, že se provádí výstavba dálnic a silnic, tak většina z toho je způsobem odevzdání do koncesí: stát přispěje, ale očekává vklad i od soukromého provozovatele a ten se pak o komunikace i stará a zaplatí za to každý uživatel. Jde o rostoucí ekonomiku, ve které posiluje průmysl a zemědělství, takže stoupá i provoz nákladní dopravy. Té již řadu let nepostačuje silniční infrastruktura, a proto se má vláda soustředit na železnice, ale tam není takový prostor pro návratnost, takže proto se do toho moc soukromý sektor nehrne, protože na rozdíl od silnic tam je návratnost na delší dobu a z hlediska stability politiky a ekonomie jsou v střednědobých výhledech větší nejistoty oproti silnicím. Na takovou rozlohu, jakou Brazílie má ale nestačí napsat, že se zde postaví 5.000 km za nějaké období, i když je to zrychlení o desítky % a staví se tolik mostů a tunelů, že se tolik nestaví v celé Severní a Jižní Americe, tak je to pořád málo vzhledem na absenci regionálních silnic. Často není problém projet stovky km po kvalitní státní silnici a poté dojet do menší vesnice pár desítek km zabere hodiny. Ale nepochybně to zlepšení je a když se dostavují hlavní silnice napříč jednotlivými federativními státy, tak se nalézají zdroje i více do vnitrozemí (na státní silnice) a tam, kde je dále nutností pozvednout kvalitu "státní silnice", jakou je i BR-319. Uvidíme za dalších 5 let, jak se silnice posune kvalitativně někam jinam.
Brazílie má minimální síť dálnic, spíše se orientuje na 2x silnici, jak jsem napsal a jak ukazuji v příspěvcích. Jenom to už nedělají částkově, ale na celé tahy dlouhé desítky až stovky km napříč federací. Vylepší stávající silnici (vylepšené již v 90.-letech, kdy to bylo často jen o 1+1 pruhu, tak při pokládce nové vozovky se dělali takové investice jako nové odbáčecí pruhy a pod.) a naprojektují jí pro jednosměrný provoz a k tomu "připlácnou" druhou silnici. Dělají to tak, aby nebyl narušen provoz, tudíž se provádí zemní práce na nové silnici (1/2 profil) a až do poslední možnosti se udrží provoz. Silnice se neuzavírá ani při výstavbě složitých tunelů, tehdy se jezdí po starých trasách a když je nutno starou trasu vylepšit a nová se nedá používat pro nedokončenost křižování, raději se staví dočasné komunikace pro různé objížďky nových částí MÚK. Silnice se prostě nemohou uzavírat, když nemají náhradu.
Obrovským problémem je absence oplocení a myslím, že jsem to tady již psal. V Brazílii se usmrtí mnoho zvířat při DN. Je již snahou další úseky oplocovat. Co se týče pak samotných velikých měst, tak z dopravního hlediska se současné stavby navrhují a realizují opravdu velkorysě a to pak i včetně další výbavy: inteligentní systémy a bezpečnost a sledování provozu.
Brazílie investuje do stavebnictví (explicitně i do silniční infr.) masivní částky, včetně zapojení soukromého sektoru. Odůvodňuje to nejdříve rostoucí ekonomikou, následně sportovými událostemi a nyní kombinací všeho. Vzhledem na další balíčky do infrastruktury tohle stavební tempo zajistí kvalitativní zlepšení sítě státních silnic, protože tato výstavba formou Upgrade-ů bude udržitelná do roku 2018-2020. Z ekologického hlediska je dobrá zpráva, že se upřednostňuje systém vylepšení, než-li zcela nová výstavba v nových trasách, protože výstavba jako taková probíhat bude, protože Brazílie když se chce udržet v TOP5 ekonomikách světa, tak tu dopravní infrastrukturu prostě budovat musí. A to ve velkém stylu a celoplošně a všechny druhy.
Dovolím si tedy tvrdit, že nebude problém, že by nebyla BR-319 v lepším stavu, otázkou jenom je, jestli to bude za rok anebo 3 roky. Z hlediska toho, kolik lidí tam žije a co tam je oproti ostatním částem země je normální, že se tam nezačalo nejdříve. Všechno je o intenzitách, až následně o tom, že možná když ekonomika vzroste, tak tam stát přispěje více i sám. Naopak to bohužel nefunguje a pro takovou rozlohu a potřeby již vůbec ne. Staré silnice ve vnitrozemí trpí i slabou údržbou, což je degraduje rychleji, než je standard.
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Brazílie
São paulo northern road ring upgrade
Caraguatatuba bypass São Paulo State
K tomu druhému i koncesionář: http://concessionariatamoios.com.br/
Caraguatatuba bypass São Paulo State
K tomu druhému i koncesionář: http://concessionariatamoios.com.br/
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Brazílie
Síť dálnic se rozrůstá, respektive silnic 2x2. Ale přibývají i další grandiózní projekty. Nestačím se tomu věnovat, tak alespoň něco:
Mapa silnic 2x2 ve státě Paraná PARANÁ
Rozloha: 199,308 km²
Populace (2014): 11,081,692
Cars+SUVs+pickups (2013): 4,452,508
Obyvatelstvo největších měst na mapě (2014):
Curitiba (metro) --- 3,294,011
Paranaguá --- 149,467
Ponta Grossa --- 334,535
Guarapuava --- 176,973
União da Vitória --- 55,874
Londrina (metro) --- 776,988
Arapongas --- 113,833
Apucarana --- 129,265
Maringá (metro) --- 588,178
Paranavaí --- 86,218
Campo Mourão --- 92,300
Cianorte --- 76,456
Umuarama --- 107,319
Cascavel --- 309,259
Toledo --- 130,295
Marechal Cândido Rondon --- 50,299
Foz do Iguaçu --- 263,647
Francisco Beltrão --- 85,486
Pato Branco --- 78,136
Mapa silnic 2x2 ve státě São Paulo Detail mapy: http://i.imgur.com/BHzm8Q5.jpg
Salvador - Itaparica bridge *jedná se o 2. nejdelší most v Latinské Americe s délkou 12,2 km a celkově bude v TOP30 nejdelších na světě
*web portál: http://www.pontesalvadorilhadeitaparica.ba.gov.br/
V zemi je na více jak 50 koncesionářů.
Stále platí, že nejvíc dálnic je na jihu a jihovýchodě, ale síť se zaušťuje a protahuje po pobřeží i po vnitrozemí na sever federace. O tom zde pravidelně přináším aktuální informace, co se týče největších projektů. Z map je vidět, že přibývají okruhy největších měst a mnoho starších se modernizuje a staví se nové tunely.
Federální mapy dle států:
http://www2.transportes.gov.br/bit/01-i ... index.html
Hlavní silniční síť:
http://www2.transportes.gov.br/bit/02-rodo/rodo.html
Dá se v tom i dál a podrobněji klikat.
Mapa silnic 2x2 ve státě Paraná PARANÁ
Rozloha: 199,308 km²
Populace (2014): 11,081,692
Cars+SUVs+pickups (2013): 4,452,508
Obyvatelstvo největších měst na mapě (2014):
Curitiba (metro) --- 3,294,011
Paranaguá --- 149,467
Ponta Grossa --- 334,535
Guarapuava --- 176,973
União da Vitória --- 55,874
Londrina (metro) --- 776,988
Arapongas --- 113,833
Apucarana --- 129,265
Maringá (metro) --- 588,178
Paranavaí --- 86,218
Campo Mourão --- 92,300
Cianorte --- 76,456
Umuarama --- 107,319
Cascavel --- 309,259
Toledo --- 130,295
Marechal Cândido Rondon --- 50,299
Foz do Iguaçu --- 263,647
Francisco Beltrão --- 85,486
Pato Branco --- 78,136
Mapa silnic 2x2 ve státě São Paulo Detail mapy: http://i.imgur.com/BHzm8Q5.jpg
Salvador - Itaparica bridge *jedná se o 2. nejdelší most v Latinské Americe s délkou 12,2 km a celkově bude v TOP30 nejdelších na světě
*web portál: http://www.pontesalvadorilhadeitaparica.ba.gov.br/
V zemi je na více jak 50 koncesionářů.
Stále platí, že nejvíc dálnic je na jihu a jihovýchodě, ale síť se zaušťuje a protahuje po pobřeží i po vnitrozemí na sever federace. O tom zde pravidelně přináším aktuální informace, co se týče největších projektů. Z map je vidět, že přibývají okruhy největších měst a mnoho starších se modernizuje a staví se nové tunely.
Federální mapy dle států:
http://www2.transportes.gov.br/bit/01-i ... index.html
Hlavní silniční síť:
http://www2.transportes.gov.br/bit/02-rodo/rodo.html
Dá se v tom i dál a podrobněji klikat.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 1.11.2020 16:53:45, celkem upraveno 2 x.
Důvod: aktualizace odkazu
Důvod: aktualizace odkazu
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Brazílie
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 1.11.2020 16:54:31, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace odkazu
Důvod: aktualizace odkazu
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Brazílie
Zde je záběr na Lagoa - Barra městskou rychlostní silnici v Rio de Janeiro
To, co lze vidět je 2-podlažní viadukt, kde na každém podlaží jsou 2 jízdní pruhy, včetně procházející pasáže do tunelů. Vedle dál od pobřeží se staví nový úsek, který bude součástí tohoto tahu a jedná se o 1-podlažní viadukt s dalšími 2 pruhy. Po dokončení zde bude 3x2 jízdní pruhy, přičemž jeden 2-pruh bude použitelný pro ranní/večerní dopravní špičky.
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Brazílie
Piracicaba bypass upgrade
http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... count=2574
SP-021 São Paulo northern ring
http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... count=2551
Mogi Mirim
São Roque bypass
BR 381, přestavba ve státě Minas Gerais
Guaiba bridge, Porto Alegre, upgrade (výstavba nového)
http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... count=2574
SP-021 São Paulo northern ring
http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... count=2551
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Brazílie
Potěšme si zase oko státem, který staví nejvíce dálnic v rámci Severní a Latinské Ameriky.
SP-225 São Paulo
SP-348 São Paulo state
SP-225 São Paulo
SP-348 São Paulo state
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Brazílie
Via Metropolitana, Salvador, Bahia state
*Salvador má cca. 3 mil. lidí a je hlavním městem federativního státu Salvador v Brazilii
*Via Metropolitana je zcela nová komunikace ve výstavbě napŕíč de facto pralesem, která odlehčí okolní tahy
*staví se formou PPP
Plán výstavby:
*Salvador má cca. 3 mil. lidí a je hlavním městem federativního státu Salvador v Brazilii
*Via Metropolitana je zcela nová komunikace ve výstavbě napŕíč de facto pralesem, která odlehčí okolní tahy
*staví se formou PPP
Plán výstavby:
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 1.11.2020 16:58:58, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Důvod: odstranění neplatného odkazu
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Brazílie
Transolimpica expressway
Aktuální situace v zemi:
Brazílie se zmítá v politicko-korupčních skandálech. Prezidentska země je dočasně odstavená mimo funkci, korupce zasahuje do nejvyšších míst včetně federativních ministerstev jako plánovaní. Země je mj. v recesi a ekonomice hrozí další propady. I navzdory tomu pokračují enormní investice do silniční, vodní a energetické infrastruktury. Reformuje se občanské soudní právo, uzavírají se další dohody o volném obchodu v regionu, přicházejí sem další investice a rozšiřují zde již rozběhnutou výrobu. Výnosy z LOH ohrožuje virus Zika, LOH stojí do roku 2015 již 33 mld. USD, což ale přináší sebou mnoho pracovních míst. Prozatím se jen velmi těžko odhaduje, jaký bude další vývoj v modernizaci země po roce 2016.
Aktuální situace v zemi:
Brazílie se zmítá v politicko-korupčních skandálech. Prezidentska země je dočasně odstavená mimo funkci, korupce zasahuje do nejvyšších míst včetně federativních ministerstev jako plánovaní. Země je mj. v recesi a ekonomice hrozí další propady. I navzdory tomu pokračují enormní investice do silniční, vodní a energetické infrastruktury. Reformuje se občanské soudní právo, uzavírají se další dohody o volném obchodu v regionu, přicházejí sem další investice a rozšiřují zde již rozběhnutou výrobu. Výnosy z LOH ohrožuje virus Zika, LOH stojí do roku 2015 již 33 mld. USD, což ale přináší sebou mnoho pracovních míst. Prozatím se jen velmi těžko odhaduje, jaký bude další vývoj v modernizaci země po roce 2016.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 1.11.2020 16:59:27, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Důvod: odstranění neplatného odkazu