[D1] Odpočívky obecně - stav, výstavba, rekonstrukce

Vše týkající se dálničních odpočívek.
Odpovědět
darwousek
Příspěvky: 929
Registrován: 21.10.2021 20:28:02
Bydliště: I/4 v budoucnu snad M4

Re: [D1] Odpočívky obecně - stav, výstavba, rekonstrukce

Příspěvek od darwousek »

To samé co jsem psal u Chotýčan :( všude jen beton .
Křižovatky I/_ × II/__ mají být MÚK nikdy ne OK .
D4 Má být minimálně do Strakonic.
zesp
Příspěvky: 1114
Registrován: 19.5.2015 20:58:53

Re: [D1] Odpočívky obecně - stav, výstavba, rekonstrukce

Příspěvek od zesp »

001.jpg
001.jpg (229 KiB) Zobrazeno 1139 x
Nevím, co je to zase za akci, ale na odpočívce Vražné ve směru od Ostravy se instalují zase ty světelné cedule, které mají informovat o počtu volných míst na odpočívce. Nerozumím tomu, proč se za to utrácejí peníze za věci, které jsem já osobně nikde u nás neviděl ve funkčním stavu. Např. u D35 na Skrbni to píše naprosté nesmysly, jinde to nefunguje vůbec. Takto jsem to říkal i těm pracovníkům, co to na Vražném zrovna zprovozňovali a oni na to, že to mají namontovat, jestli to bude dlouhodobě fungovat, to je věc druhá. Nevíte někdo, o co se jedná a kde to všude má být k ničemu a co ta zbytečná sranda bude stát???
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: [D1] Odpočívky obecně - stav, výstavba, rekonstrukce

Příspěvek od Aram96 »

Ale ale ale. :o https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam ... zka/665305
Vypadá to, že bude nutné zkusit budovat stání pro NA i v ocích MÚK. Minimálně za pokus. :ok:
Když se to bezkolizně odpojí a připojí do následného připojováku bez možnosti dalšího opuštění/najetí na dálnici, tak proč ne. Mluvím o tom roky, že když je nouze .. To jsem teda zvědav. :) Obejití legislativy má být umožněno "aktualizovanou zřizovací listinou".
PetrN
Příspěvky: 335
Registrován: 8.3.2022 10:50:52
Bydliště: 1km od budoucí MUK D2xD52

Re: [D1] Odpočívky obecně - stav, výstavba, rekonstrukce

Příspěvek od PetrN »

To mi přijde jako vcelku dobrý nápad, zrovna Exit 41 je asi nejvhodnějším adeptem, protože má mezi Prahou a Brnem největší plochu v ocích MÚK, srovnatelný je už jen sousední Exit 49, ale zrovna tady je poblíž asi naše největší oboustranná odpočívka na dálnicích v ČR - Střechov (km 52)...

Mimochodem, neví někdo jak je na tom příprava nové odpočívky Jamenský potok vlevo? Podle letáku aktualizovaného naposledy v 03/2021 už měla být letos v realizaci a 24 zprovozněná :D https://apdos.roadmedia.cz/Upload/Odpoc ... -vlevo.pdf
Je už aspoň pravomocné ÚR a SP? Je smutné že na aktualizaci letáků odpočívek kašlou...
michal
Příspěvky: 4517
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: [D1] Odpočívky obecně - stav, výstavba, rekonstrukce

Příspěvek od michal »

V katastru zatím odpočívka zakreslená není, takže asi tak...
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: [D1] Odpočívky obecně - stav, výstavba, rekonstrukce

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Příprava v podstatě stojí, řeší se připomínky k DUSP.
Na letáky skončila smlouva, nová je s otazníkem, takže aktualizace teď asi delší čas nebudou.
R48 -> D48 se podařilo!
davidb
Příspěvky: 522
Registrován: 19.4.2018 21:38:53
Bydliště: Vratimov

Re: [D1] Odpočívky obecně - stav, výstavba, rekonstrukce

Příspěvek od davidb »

Aram96 píše: 13.12.2023 23:51:12 Vypadá to, že bude nutné zkusit budovat stání pro NA i v ocích MÚK. Minimálně za pokus. :ok:
Když se to bezkolizně odpojí a připojí do následného připojováku bez možnosti dalšího opuštění/najetí na dálnici, tak proč ne. Mluvím o tom roky, že když je nouze .. To jsem teda zvědav. :)
Konečně!
Už jsme to tady kdysi probrali, že v Maďarsku je to zcela běžné https://mapy.cz/s/jususuhole.
To bezkolizní napojení si představujete jak? Mne napadlo jedině T křižovatka v těch bodech - https://mapy.cz/s/komogarole
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: [D1] Odpočívky obecně - stav, výstavba, rekonstrukce

Příspěvek od mapman »

Připojení bude řešeno nejspíš tak, že stávající styková křižovatka dálniční větve a silnice druhé třídy se upraví na okružní a z ní se vytvoří nové rameno směrem do oka křižovatky. Do větve dálniční křižovatky se podle normy nesmí nic připojovat, kromě jiných větví MÚK.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: [D1] Odpočívky obecně - stav, výstavba, rekonstrukce

Příspěvek od Aram96 »

davidb píše: 14.12.2023 10:48:18
Aram96 píše: 13.12.2023 23:51:12 Vypadá to, že bude nutné zkusit budovat stání pro NA i v ocích MÚK. Minimálně za pokus. :ok:
Když se to bezkolizně odpojí a připojí do následného připojováku bez možnosti dalšího opuštění/najetí na dálnici, tak proč ne. Mluvím o tom roky, že když je nouze .. To jsem teda zvědav. :)
Konečně!
Už jsme to tady kdysi probrali, že v Maďarsku je to zcela běžné https://mapy.cz/s/jususuhole.
To bezkolizní napojení si představujete jak? Mne napadlo jedině T křižovatka v těch bodech - https://mapy.cz/s/komogarole
Myšleno samozřejmě spolu s přestavbou rampy na Brno. Napadly mě 2 řešení a to přesně jak píše mapman, a druhá, skromnější varianta je zatočit stávající rampu hned po most. Pak by ale plocha pro kamiony zůstala cca poloviční.

MzO: Aktualizace letáků se zatím zastaví u všech staveb nebo jde jen o odpočívky ?
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: [D1] Odpočívky obecně - stav, výstavba, rekonstrukce

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Letáky na ostatní stavby by snad měly pokračovat dál.
R48 -> D48 se podařilo!
davidb
Příspěvky: 522
Registrován: 19.4.2018 21:38:53
Bydliště: Vratimov

Re: [D1] Odpočívky obecně - stav, výstavba, rekonstrukce

Příspěvek od davidb »

mapman píše: 14.12.2023 13:03:45 Do větve dálniční křižovatky se podle normy nesmí nic připojovat, kromě jiných větví MÚK.
A toto je potom co? Něco co odporuje normě? https://mapy.cz/s/huhumovuve
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: [D1] Odpočívky obecně - stav, výstavba, rekonstrukce

Příspěvek od mapman »

Tohle je připojení SSÚD na dálnici, což je ze zákona příslušenství dálnice včetně souvisejících komunikací a to se může na dálnici připojit kamkoliv, i mimo křižovatky, protože jde o neveřejné komunikace sloužící údržbě dálnice.
Ale jsou i normě odporující případy jako třeba připojení ČSPH do větve křižovatky MÚK Benátky vpravo na D10. Ale to bylo postavené v době, kdy to normě ještě neodporovalo, stejně jako je tomu v případě MÚK Kateřina na D5.
martas
Příspěvky: 2466
Registrován: 18.5.2009 20:17:17
Bydliště: Choceň

Re: [D1] Odpočívky obecně - stav, výstavba, rekonstrukce

Příspěvek od martas »

A čistě ze zvědavosti, neodporuje normě i připojení nájezdu k ČSPH přímo do sjezdové větve křižovatky MÚK na D11 u Vrbové Lhoty (od Prahy)?
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: [D1] Odpočívky obecně - stav, výstavba, rekonstrukce

Příspěvek od mapman »

Vrbová Lhota není připojená do větve, tam je průplet na hlavní trase. Normě to nevyhovuje, protože tam je stanovená minimální vzdálenost 800 m mezi připojením a odpojením, ale tohle je opět historická věc.
davidb
Příspěvky: 522
Registrován: 19.4.2018 21:38:53
Bydliště: Vratimov

Re: [D1] Odpočívky obecně - stav, výstavba, rekonstrukce

Příspěvek od davidb »

Díky za vysvětlení.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: [D1] Odpočívky obecně - stav, výstavba, rekonstrukce

Příspěvek od Aram96 »

Že mají být odpočívky oddělené od MÚK chápu a beru, nicméně nechápu, proč nemůže být odpočívka spolu s MÚK postavena. Čili řešení, že buď opouštíte dálnici nebo jedete na odpočívku a pak nemůžete už ale sjet. Prostě stavebně tak, aby se nedalo z nižší třídy dostat volně na odpočívku a zpět. Takovéhle řešení není nic proti ničemu, jen proti nějakým napsaným řádkům.
Ty problémy s nedostatkem vhodných míst pro výstavbu odpočívek si děláme často sami. Přitom využívat velkých ok MÚK je naopak velmi žádoucí.

U Vrbové Lhoty na D11 to skutečně není ideální, krátký průplet, ale 800 metrů jako minimum je zase opačný extrém. Až budeme na všech křižovatkách mít odbočovací i připojovací pruhy minimálně 300 metrů, pak to uznám. V praxi bohatě stačí tak 400-500 m, jako je na mnoha místech. Je to stokrát bezpečnější a i pohodlnější řešení než kdejaké připojovací pruhy MÚK délky 100-200 metrů, které jsou a ještě hromadu let budou součástí dálniční sítě na mnoha místech. A to radši nemluvím o skvostech jako odbočovací pruh DÁLNIČNÍ křižovatky délky ani ne 100 metrů a je tam pořád, ani při žádné opravě se neprodloužil.

Na té D10 to podle mapy.cz vypadá, že se to bude právě upravovat na vyhovující stav. :ok:
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: [D1] Odpočívky obecně - stav, výstavba, rekonstrukce

Příspěvek od Honey72 »

Na jednu stranu se té normě 2 km nelze divit, jinak máme u svodidel nepřetržitě nějaké ukazatele :-) A pokud je odpočívka sloučena se sjezdem, musí se zase pro změnu slučovat i ukazatele exitu s odpočívkou a řidiči kolikrát zmatkují. Samozřejmě, pokud by se to vybudovalo na zelené louce, hezky výrazně oddělilo a po odbočení následoval dlouhý kolektor, ve kterém se řidič má čas rozmyslet, neviděl bych v tom problém ani já.
Ovšem tyto kombinované sjezdy přímo nenávidím:
viewtopic.php?p=285459&sid=c85ef30f52e3 ... 46#p285459
https://www.google.cz/maps/@50.0059784, ... &entry=ttu
https://www.google.cz/maps/@50.7431187, ... &entry=ttu
Tady je to už sice lepší, ale řidič podle návěstí netuší, jestli se jedná o dálniční odpočívku nebo nějakou benzínku ve vesnici. A hned po sjetí nabude dojmu, že se už na dálnici nemůže klasickým způsobem vrátit. A také netuší, jestli si může nejprve natankovat a pak až odbočit z dálnice anebo se po natankování musí vrátit pouze na dálnici:
https://www.google.cz/maps/@49.6627655, ... &entry=ttu
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: [D1] Odpočívky obecně - stav, výstavba, rekonstrukce

Příspěvek od Aram96 »

Jasně. Jde o to, že když není zbytí, tak prostě musí existovat možnost tu odpočívku postavit takhle netradičně, než mít 30 km díru a nemít odpočívku žádnou. A o to mi jde.
Jinak Průhonice .. za mě naprosto bez problému řešení a spíše ukázkové, jak to někdy může vypadat. Ano, možná ten jeden průplet raději o trochu delší. Prostě buď mířím po dálnici dál a chci na odpočívku (logicky je jasné, že napojit se zpět na dálnici nebude problém), a nebo sjíždím, tak jedu na sjezd.
Pokud jsem ten případ, že sjíždím a ještě si chci zastavit, no tak takový přepych opravdu nemůže řešit značení. To si musím vyhledat v navigaci, jestli je to potom ještě propojené, či nikoli, to teda bez skrupulí sorry jako.
Liberec samozřejmě neschvaluju, to je přesně ukázka, jak to být nemá.
Unčovice jsou nevyhovující stav hned z několika důvodů, ani nemá smysl je značit, protože je kousek vedle normální odpočívka (byť bude asi jen s tojkami).

A do budoucna bych otevřel otázku, aby se značení ohledně truckparků změnilo. Buď ať se vytvoří ještě druhá kategorie - AUTOPARK - která bude mít třeba i mírnější podmínky. Nebo je zmírnit u truckparků a změnit ten název. Protože jsou prostě lokality, kde je obslužné zařízení se vším všudy (stání, restaurace, pumpa aj.) postavené ihned u MÚK, ale my ho na dálnici neznačíme. Alespoň na těch místech, kde tato soukromá řešení nahrazují chybějící odpočívku na velké vzdálenosti, bychom jej značit měli. Ne nutně všude. Na truckpark bude osobák z vysoka kašlat a je to celkem pochopitelné (tedy pokud to tam přímo nezná). Proto autopark, jinak principiálně značit stejně jako současné truckparky.
Za mě určitě je lepší řešení přidat autopark. Teoreticky by i mnohem lépe vypadala značka "Truckpark + autopark" a hned by bylo jasné, že se tam počítá i se mnou. :)
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: [D1] Odpočívky obecně - stav, výstavba, rekonstrukce

Příspěvek od Honey72 »

Arame, chápu jak to myslíš, ale to by pak chtěla vyznačit kdejaká benzínka ala JZD v první vesnici u sjezdu :-) A těch sjezdů máme bezpočet.
V Polsku to tak dělají, že když není benzínka přímo na dálnici či rychlostní silnici, vyznačí i benzínku třeba i deset kilometrů od sjezdu. Avšak pozor, pouze dočasně. I Poláci totiž často budují nejprve komunikaci a služby dokončují dodatečně.
U nás není značení služeb mimo dálnici potřeba, protože řidič osobního vozidla má možnost z dálnice sjet každou chvíli a téměř pokaždé nějakou benzínku poblíž najít.
A autopark si tak nějak neumím představit ;-) Možná u letiště, kde mi auto za plotem ohlídají. Avšak bez sprchy, ubytování, wc, či prádelny +dalších služeb, které Truckpark musí zajišťovat, aby mohl být na dálnici vyznačen.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: [D1] Odpočívky obecně - stav, výstavba, rekonstrukce

Příspěvek od Aram96 »

Uznávám, pak by to nechtělo autopark, ale nějaké jiné slovíčko, nebo i ikonku OA, aby to bylo jasné. Myslím, že běžného cestovatele v OA ani v nejmenším nenapadne sjet do truckparku. Já bych se bál. :)

Ohledně toho vyznačení zařízení na sjezdu - jsem právě psal, že by se to týkalo výhradně těch míst, kde to nahrazuje chybějící odpočívku. A osobně bych se držel pravidla, že to musí být prostě přímo v prostoru té MÚK, čili napojené v jedné z křižovatek s větvemi z dálnice. Typicky:
D11 exit 50 jak je KFC, tam se to vyloženě nabízí značit. A pak třeba lokalita exit D1 Ivanovice na Hané KFC+Shell (kdyby chyběla odpočívka, což tady neplatí ! ). Takovéto případy.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: [D1] Odpočívky obecně - stav, výstavba, rekonstrukce

Příspěvek od Honey72 »

Jenže právě tyto podobné "divoké" odpočívky stát, tedy správce dálnic moc podporovat nechce ;-) A proč se bát truckparku? Je to sice oplocený uzavřený areál, ale spíš jen pro ty kamiony. Osobáky jsou odděleně zvlášť a je to tam veřejně přístupné jako u běžné odpočívky. Aspoň tedy na D1 u Ostrovačic to tak je.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
kot
Příspěvky: 10361
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: [D1] Odpočívky obecně - stav, výstavba, rekonstrukce

Příspěvek od kot »

A jak je to obecně v zahraničí ? Je pravda, že já jsem se taky vždy necítil / bál / zkusit venku truckpark s tím, že osobáky tam nepatří a "normálních" odpočívek je všude hafo.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: [D1] Odpočívky obecně - stav, výstavba, rekonstrukce

Příspěvek od Honey72 »

Ono je to různé a zřejmě neexistují jednotná pravidla ani v rámci jedné země :-) Asi hodně záleží na důvodu a oblasti vzniku. V průmyslové zóně, kde kamiony často čekají na vykládku, jsou tyto parky cílené výhradně pro kamiony a s tím i služby. A poblíž dálnic, kde se očekávalo využití i jinými motoristy, tam vznikly parky rozšířením stávajícího areálu benzínky. Třeba v Polsku byla u sjezdu z dálnice benzínka s Mekáčem a velkým parkovištěm pro kamiony a později vedle postavili i další oplocený areál.
Avšak většinou jsem nenarazil na žádný ukazatel, maximálně na návěst odpočívky. Kamioňáci zřejmě musí použít podobnou aplikaci jako třeba truckparkingeurope.com. V aplikace jsou i všechny české odpočívky plus další různá parkoviště.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: [D1] Odpočívky obecně - stav, výstavba, rekonstrukce

Příspěvek od Aram96 »

Honey72 píše: 18.12.2023 16:18:21 Jenže právě tyto podobné "divoké" odpočívky stát, tedy správce dálnic moc podporovat nechce ;-) A proč se bát truckparku? Je to sice oplocený uzavřený areál, ale spíš jen pro ty kamiony. Osobáky jsou odděleně zvlášť a je to tam veřejně přístupné jako u běžné odpočívky. Aspoň tedy na D1 u Ostrovačic to tak je.
Jasny, ale jak tohle chceš vědět ze značek ? :) O tom právě mluvím. Kdyby bylo na návěstech napsáno třeba "Auto/Truckpark" tak se tam taky nebojím jet. Nebo Truckpark ale přidat symbol autíčka. Něco pomocného. Za předpokladu, že chceme aby takový areál využívaly i OA.
Pokud je to vyloženě zaměřené na NA a nechtějí, aby se tam motali auta a chodci, pak chápu, že to ponese striktní označení Truckpark. Což právě ten v Ostrovačicích určitě není, spíš naopak.

A označení v Polsku na návěstech je prosím jaké ? V Německu a Rakousku je to autohof ne ? To přecejen pro mě tydýta s osobákem jaksi zní jinak než truckpark. :D
Odpovědět

Zpět na „Dálniční odpočívky“