Maďarsko

Země EU kromě Česka
Odpovědět
Sauce
Příspěvky: 610
Registrován: 11.3.2018 12:57:47
Bydliště: Egerland

Re: Maďarsko

Příspěvek od Sauce »

Konečně, ten úsek si zasloužil být plnohodnotným už hodně dlouho.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

doplním, že se jednalo o dostavbu na plný profil v úseku, který byl kompletně připraven pro plný profil kromě samotného silničního tělesa (ještě i oplocení a mostní objekty včetně základních zemních prací se realizují do minulosti)

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Silnice č. 54 na jih od Kecskemétu je již ve 4-pruhu. :arrow:
Obrázek

Obrázek

Obrázek


dále, tady jsem psal o tzv. melodické silnici: upgrade na silnici č. 67: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 56#p149156 :idea:

již v je v provozu zmodernizovaná a tady je jak hraje:






dále, M70 v úseku Letenye - Tornyiszentmiklós je také již ve 4-pruhu :arrow:

https://nif.hu/2019/12/atadtak-az-m70-a ... szakaszat/

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Maďarsko tak má již dálniční napojení na 6 ze 7 sousedních zemí; nemá již jen s Ukrajinou. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 7.2. se do provozu odevzdalo 30 km na M4 v úseku Üllo – Albertirsa. Ve výstavbě byl od 04/2017.

Zdroj a fotky: https://magyarepitok.hu/utepites/2020/0 ... os-szakasz

mapa: https://static.regon.hu/ma/2020/02/m4-esterkep.jpg

další fotky: https://www.skyscrapercity.com/showpost ... count=8897
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Koncem letošního roku se má zahájit výstavba M83 Gyor - Papa. Ukončit by se měla v roce 2023. Projekt byl oceněn na 406,2 mil. € a úsek měří 36 km. V 05/2019 se začalo s archeologickými prácemi, které jsou již ukončené.

Zdroj: https://magyarepitok.hu/utepites/2020/0 ... yor-kozott
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
nollie
Příspěvky: 142
Registrován: 7.1.2010 21:41:08
Bydliště: ÚL
Kontaktovat uživatele:

Re: Maďarsko

Příspěvek od nollie »

Diaľničiar píše:Maďarsko vyhlásilo tendr na výstavbu M85 Csorna - Sopron. Tendr je rozdělen na 4 úseky a společně mají 57,5 km. :jidlo:
  • Lot1: Csorna II. – Fertőd-Endrédmajor csomópont (31+550 – 51+600 km)
    Lot2: Fertőd-Endrédmajor csomópont – Nagylózs (51+600 – 67+200 km)
    Lot3: Nagylózs – Sopron-kelet (67+200 – 82+600 km)
    Lot4: Sopron-kelet – Fertőrákos csomópont (82+600 – 89+000 km)
Detail: http://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE ... =0&tabId=1
Před dvěma týdny jsem byl v Soproni a dálnice vypadá hodně před dokončením. Makalo se tam na každym kousku. Kdy se má otvírat?
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Nevím, možná časem dohledám. Mám ve fóru dlouhý výpadek, prakticky od poloviny dubna jsem tady jen občas nahlédl a ani nadále tady neumím trávit tolik času jako předtím, takže dohnat skluz od SZ po samotné forum si žádá dost času.

Dne 20.7. se do provozu odevzdal 14,5 km úsek na tahu M25. Jde o poslední úsek na M25, což je rychlostní tah, který spojuje město Eger s M3. Daný úsek je od M3 u Füzesabony po Andornaktálya. Eger je tak napojen na dálniční síť. M25 je v parametrech 4-pruhu, s MÚK, se štěrkem na kraji. Ve městě žije na 50 tis. obyvatel.

Mapa: https://www.openstreetmap.org/?mlat=47. ... 78/20.3621

Zdroj + fotky: https://nif.hu/2020/07/eger-bekapcsolod ... halozatba/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dále se dne 23.7. odevzdal do provozu 17,6 km úsek na tahu M4. Tím má město Szolnok napojení na rychlostní silniční síť.

Zdroj + fotky: https://magyarepitok.hu/utepites/2020/0 ... fovaroshoz
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

nollie píše:
Diaľničiar píše:Maďarsko vyhlásilo tendr na výstavbu M85 Csorna - Sopron. Tendr je rozdělen na 4 úseky a společně mají 57,5 km. :jidlo:
  • Lot1: Csorna II. – Fertőd-Endrédmajor csomópont (31+550 – 51+600 km)
    Lot2: Fertőd-Endrédmajor csomópont – Nagylózs (51+600 – 67+200 km)
    Lot3: Nagylózs – Sopron-kelet (67+200 – 82+600 km)
    Lot4: Sopron-kelet – Fertőrákos csomópont (82+600 – 89+000 km)
Detail: http://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE ... =0&tabId=1
Před dvěma týdny jsem byl v Soproni a dálnice vypadá hodně před dokončením. Makalo se tam na každym kousku. Kdy se má otvírat?
Dle tohoto článku státní infra- společnost informovala, že do konce roku se Sopron napojí na rychlostní silniční síť.

https://www.enyugat.hu/cikk/4324_gyorsf ... SGJ4D8b1lI

Průběh z výstavby je možno sledovat zde: https://www.facebook.com/M85SopronCsorna/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Strabag postaví v nákladech 72 mil. € asi 7,5 km obchvat města Veszprém. Dokončit se má v roce 2023. Projekt je rozdělen do 2 etap, ta první bude hotová v 12/2021. Práce obnášejí především upgrade stávající silnice přidáním jízdních pruhů, čímž vznikne 4-pruh.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Strabag vyhrál zakázku o výstavbu posledního úseku na M6, nejjižnější část mezi Bóly a Ivándárda. :arrow:

*zakázku vyhrálo seskupení firem Strabag Epito a Duna Aszfalt
*délka dálničního tahu bude 20 km
*práce vyjdou na 278,5 mil. €

M6 je S-J tah, který spojí Budapešť s chorvatskou dálnicí A5. Ta je stále ve výstavbě a upgradech, dělá se maximum pro její dokončen. M6 je mj. součástí Pan Evropské silnice E73 - 702 km dlouhá silnice, která končí až v Ploče a tvoří teda koridor Vc. Koridor se staví a plánuje stavět v Bosně Hercegovině, možná do konce desetiletí se dobuduje i tam. Pak znovu pokračuje v Chorvatsku na dálnici A10, která je již celá v provozu.

https://www.vg.hu/vallalatok/kozlekedes ... 2-3160588/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Honda
Příspěvky: 476
Registrován: 13.6.2009 15:39:21

Re: Maďarsko

Příspěvek od Honda »

ÚSEK DÁLNICE M87 MEZI SZOMBATHELY A KŐSZEGEM

Úsek silničního spojení mezi Szombathely a Kőszegem ze Szombathely k maďarsko-rakouským hranicím lze rozdělit na dvě části takto:
téměř 14 km dlouhý pruh 2 × 2 mezi Szombathely a Kőszeg s fyzickým oddělením a asi 4,7 km pro dlouhý úsek jízdního pruhu 2x1.

Kromě vyhýbání se osadám je cílem projektu jejich připojení k síti rychlostních silnic, zlepšení dostupnosti sídel a regionů a zlepšení mezinárodní dostupnosti v souvislosti se stavbou silnice B61 na rakouské straně.

V roce 2019 byl zpracován studijní plán projektu, na jehož základě bylo získáno také povolení k ochraně životního prostředí.

Současným úkolem je připravit licencované plány úseku a stavební povolení pro rok 2021. IV. čtvrťák.

Za účelem přiblížení se k osadám na trase bude zřízen 1 křižovatka zvláštního stupně, křižovatka Lukácsháza (silniční koridor 87 - 8641 J. Silnice) a dva úrovňové křižovatky Kőszeg - Centrum křižovatka (silniční koridor 87 - 8627 J. út) a severní křižovatka Kőszeg, která bude napojena na úsek mezi právě budovanou hlavní silnicí Kőszeg (HU) - Rattersdorf (Rőtfalva AT) č. 87.
Je také nutné vytvořit 3 průchody zvláštní úrovně na trase, projít polní polní cestou v oblasti Lukácsháza a Gyöngyösfalu, stejně jako 8636 j. OK. zvláštní přejezd silnice (silniční koridor 87 - silnice č. 8636).

Design zahrnuje 8641 j. OK. a 8627 j. OK. silnice stávající č. na hlavní silnici a na 8636 j. OK. rekonstrukce / renovace kvůli zvláštní úrovni převodu.

Návrh zahrnuje také výstavbu paralelních prašných cest, 5 herních pasáží a několik odpočívadel, které budou sloužit oblastem rozříznutým na polovinu stezkou.

Celková délka hlavní trati, která má být plánována, je přibližně. 18,7 km.

https://nif.hu/projektek/2020/07/87-sz- ... keszitese/
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Do provozu se odevzdal 17,6 km dlouhý úsek na tahu M44 mezi Kondoros a Békécsaba.

Zdroj: https://nif.hu/2020/12/matol-hasznalhat ... szakaszat/


Vláda zadefinovala, že v roce 2030 má být Maďarsko 1 z 5 nejkonkurenceschopných a nejživotaschopnějších zemí v EU. Mj. to značí, aby Maďarsko disponovalo kvalitní silniční síť. Plány jsou ambiciózní a s menším omeškáním se plní. Mj. to značí, že:

*všechna sídla žup budou napojené na celostátní síť 4- proudových silnic; do roku 2025 se to má realizovat
*napojení na 4- pruhové silnice má být umožněno ze kterékoliv lokality v Maďarsku do 30 minut jízdy

A ani pandemie COVID-19 tyto cíle nemá zmařit.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Stav dálniční sítě k 12/2020 :arrow:

MAPA: https://imgbb.com/y84CgBK

krátká historie:
Hungary.JPG
Hungary.JPG (70.05 KiB) Zobrazeno 12285 x
nezdá se to, ale takto to bylo do roku 2013: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 97#p149497

Obrázek

Nejnovější cíl já napsal v předchozím příspěvku a sice to značí mít dálniční síť o rozsahu 2500 km.

Zkapacitněné tahy se člení na 3 kategorie: dálnice, rychlostní silnice (dualizované silnice s nižšími parametry než dálnice) a rychlé silnice (značí se písmenem R, nižší standard proti rychlostním silnicím).
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Majkii
Administrátor
Příspěvky: 2951
Registrován: 15.3.2009 14:41:26
Bydliště: SV Čechy

Re: Maďarsko

Příspěvek od Majkii »

nollie píše:
Diaľničiar píše:Maďarsko vyhlásilo tendr na výstavbu M85 Csorna - Sopron. Tendr je rozdělen na 4 úseky a společně mají 57,5 km. :jidlo:
  • Lot1: Csorna II. – Fertőd-Endrédmajor csomópont (31+550 – 51+600 km)
    Lot2: Fertőd-Endrédmajor csomópont – Nagylózs (51+600 – 67+200 km)
    Lot3: Nagylózs – Sopron-kelet (67+200 – 82+600 km)
    Lot4: Sopron-kelet – Fertőrákos csomópont (82+600 – 89+000 km)
Detail: http://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE ... =0&tabId=1
Před dvěma týdny jsem byl v Soproni a dálnice vypadá hodně před dokončením. Makalo se tam na každym kousku. Kdy se má otvírat?
https://www.facebook.com/Subterra.compa ... 0464962743
Včera se Subterra chlubila, že prý 16. prosince, ale vypadá to, že zatím bez samotného obchvatu Šoproně.
wazer.cz
Pište česky, prosím!
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Ano. Otevírá se teď tyto dny toho po světě více a já se prozatím tomu nevěnuji, ovšem plánuji to dopsat koncem měsíce, naštestí na to nejsem sám. Tak jen upřesním, že opravdu 16.12. se do provozu odevzdala 51 km dlouhá část M85 kromě Šoproni a další části.

Zelená barva = otevře se příštím rokem. Modrá barva se otevře v roce 2024; dle vývoje na rakouské straně.
1515.JPG
1515.JPG (112.81 KiB) Zobrazeno 12195 x
Jízda po novém je do konce roku zdarma, pak se zpoplatňuje.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil neplatné odkazy. A nyní doplním ještě několik informací. Odstranil jsem taky 7 příspěvků pro neaktuálnost: neplatné odkazy na videa, fotky a články, takže zůstal jen nadpis aneb i to ne. Hodnotově 0 příspěvky, které obírají o čas.

Populace Maďarska byla již v roce 2010 na hranici 10 mil. a během další dekády se snížila na 9,7 mil. (-3%). Počet obyvatel hlavního města je prakticky nezměněn, ale stoupá počet obyvatel v jednotlivých městech Maďarska, takže je již 72% obyvatelstva v urbanizovaném území, přičemž průměrný věk překročil již 43 let. Pokud se něco zásadní nestane, tak populace Maďarska bude v roce 2025 na hranici 9,5 mil. a do roku 2030 klesne až na 9,3 mil. Vzhledem na celkovou politiku státu existuje predikce, která předpovídá pád pod 9 mil. již v roce 2040. Není to nic dramatického, ostatně tento vývoj je v mnoha státech světa. Města se budou dál zvětšovat a stát bude muset víc podporovat regiony, aby se v nich udržela pracovní síla tolik potřebná pro agrární politiku a cestovní ruch s tím spjatý.

Silniční infrastruktura všeobecně :arrow:

Maďarsko dlouhou dobu trpělo na nekvalitní silniční síť. Nejenže chyběla nadřazená síť v podobě zkapacitněné silniční sítě, ale i hlavní státní silnice dlouhou dobu neměli potřebné parametry. Se slabším podložím se jim dostávalo zátěže nákladní silniční dopravy v rámci hospodářských investic v zemi a i po opravách se za krátkou dobu znovu dostávali do špatného stavu. Maďarsko sice leží na "rovině, tzv. pusta", ale když se lépe podíváme na jednotlivá sídla, tak je tady docela dost překážek. Existovala ucelená koncepce pro rozvoj s cílem v roce 2020, později v roce 2030 a občasně aktualizováno o meziroční stav. Reálný hospodáŕský vývoj přinesl úpravy jako reakce na dopravní intenzity a vnimavost regionů na nové státní investice.

Silniční síť Maďarska je v celkovém rozsahu cca. 210 000 km. Pokud odečteme výslovně lokální silnice a různé silničky, tak dostaneme číslo 32 000 km. Tato síť byla státem určená jako hlavní státní silniční síť, což činí 15% podíl z celé silniční sítě. Dálniční síť je z toho v rozsahu cca. 2 tisíc km, tedy 1% z celé silniční sítě anebo 6% z hlavní státní silniční sítě. Od roku 2013 je to přibližný posun o 1/2 ze 4 na 6%.

Maďarsko dlouhé dekády bylo prezentováno jako spíš agrární země bez většího průmyslu s chybějícím energetickým zázemím. Potenciál rozvoje tady zcela jistě byl, ale pro konec 20. a 21. století se vyžaduje mj. kvalitní dopravní infrastruktura. Tento aspekt byl tady docela rychle pochopen. Maďarsko, co se silniční sítě týče, dovedlo nastartovat její celkovou přestavbu. V radiálním provedení realizuje základní páteřní tahy a dnes má dálniční napojení na všechny sousední státy kromě Ukrajiny. Rozvíjí se okruh hlavního města a již vzniká propojení radiálních tahů. Postupně došlo k rozšíření pojmu dálnice na jednodušší rychlostní 4- pruhy, co jsou užší kategorie a třeba bez odstavných pruhů. Zavedla se taky 4- pruhová rychlá silnice. Cílem je postupně propojit všechna župní sídla na hlavní dálniční síť. Tato síť bude doplněná o propojení větších měst v rámci jednotlivých žup na jejich správná centra a k tomu dle intenzit, hospodáŕského rozvoje budou i nové 4- pruhové silnice. Tak se stalo, že ten rozvoj je opravdu dynamický, rychlý a udržují se náklady na 1 km. Maďarsko mezičasem dovedlo sjednotit pojem infrastruktura do jednoho bloku. Šetří se tím zdroje a je mnohem přehlednější stav provozu a využívání dopravních tras jak na silnicích, tak železnicích a tomu se dá lépe přizpůsobit další rozvoj. Kromě státního rozpočtu, fondů EU a od minulosti i nástrojů PPP dovedlo Maďarsko nastavit financování tak, že staví jen ze státního rozpočtu; 62 km M44: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 55#p140155 , co je již mezičasem v provozu. Kromě sjednocení silnic a železnic do jednoho bloku se do toho bloku počítá i rozvoj cyklocest. Státní organizace se v čase mění a změnila se i jejich náplň tak, aby tento nový koncept co nejlépe vyhovoval nově zadefinovaným prioritám. Nikdo nemůže čekat, že by se snad za 1-2 dekády dovedla transformovat celá dopravní politika, ale Maďarsko udělalo kus práce. A to navzdory nedávné finanční krizi. O tuto ucelenou dopravní strategii se stará NIF (Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő), kdysi se jměnovala Nemzeti Autópálya, tedy Státní Dálnice.

Nejdůležitější silniční síť z toho celého rozsahu silniční sítě je tedy v celkové délce 32 tisíc km. Stát tuto síť definoval a zahájil po roce 2010 masivní investice. Doposud se tak upgradovalo již 5500 km silnic. Tuto realizaci má na starost organizace Magyar Közút. Stálo to 690 mld. HUF, tedy asi 2,3 mld. €. Jedná se o program rozvoje maďarských vesnic. Jedná se nejen o opravu vozovky, ale o komplexní upgrade: celá vozovka se vybere, zesilní se podkladová vrstva a umístní nová nosní konstrukce, poté se pokládá nová vozovka. Takto realizovaná přestavba snižuje náklady na údržbu, nekonečné plátání a opravy vozovek, snižuje ulamování krajnic, rozpad povrchů při zatížení, kterým maďarské silnice čelí. Zlepšilo se odvodnění a takto modernizované úseky nejsou tak často degradovány. 1. fáze se realizovala tak, že se zadefinovalo roční financování ve výši 50 mld. HUF, na kterém se podílí státní rozpočet a maďarské regiony. Částka se postupně zvedala dle priorit, reality hospodaření, snad i voleb atd. Opravovat se mělo 250 km za 50 mld. HUF. Soutěžení o úseky často snížilo náklady a do prací se mohlo zapojit mnoho firem. Mj. to dalo i mnoha lidem práci. Silniční výstavba se tak dostala i do regionů a nezůstalo jen u dálniční sítě. V roce 2018 se investiční částka zvedla na 100 mld. HUF. Přitom Magyar Közút byla založená teprva v roce 2005. Kritikové upozorňují, že Orbán a jeho "sponzor lobby" si tak posilnil i regionální dosah. Nemůžeme ale opomenout tento fakt; Orbán je dlouhá období premiérem, takže tuto dopravní proměnu prosadil a realizuje.

Nevím, jestli je v tématu web k provozu na silnicích, přidal jsem ho i do přehledu stránek, ale dám ho i sem: Dopravní informace: https://www.utinform.hu/


Dálniční síť všeobecně :arrow:

Já si v tomto tématu již nedávno "nadběhl" a sice tady je rozvoj dálniční sítě:

Obrázek

Dálniční síť Maďarska na wiki: https://hu.wikipedia.org/wiki/Magyarors ... 1ly%C3%A1i

Mapa zpoplatněné sítě k 02/2021: https://nemzetiutdij.hu/files/img/artic ... A9p-01.jpg

Hlavní provozovatelé (základní) dálniční sítě

Nemzetí (Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató) / Magyar Közút (k 31.12.2018 v provozu 1146 km (zpoplatnění se týkalo 795 km)
AKA Zrt. (dálnice M5 v úseku 17+400 and 173+895, celkem 156,5 km)
M6 Duna Autópálya Koncessziós: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 724#p20724 (59 km)
M6 Tolna Autópálya Koncessziós: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 702#p20702 (65 km)
MAK (části M6/M60, nechce se mi to rozepisovat; celkem 80 km)

Tedy přibližně 1500 km. Když se podíváme na to, co se odevzdávalo do provozu další roky, tak tam se ta síť vzala. :) Lze si to patřičně dohledat, jsou možné malé rozdíly.

Hodně lidem dělá problém maďarský jazyk a dohledat i jenom základy. Maďarsko ani tak nereaguje na tento aspekt, ale reagovalo na adekvátní překlady v rámci zajištění srozumitelnosti jejich zpoplatněné sítě. Příručka po česky: https://www.nemzetiutdij.hu/files/docum ... Farsku.pdf pro rok 2020.

Základní pojmy, kterými se nadstavuje základní dálniční sítě do širšího celku:

Autópálya (motorway): 2+2 jízdní pruhy včetně řádných odstavných, středová rezerva, MÚK, 130 km/h
Autóút (expressway): 2+2, 2+1 anebo 1+1, bez řádných odstavných pruhů , MÚK, 110 km/h
Gyorsút (high-speed highway): 2+2 jízdní pruhy, tady jsou i slabší ta křížení, 110 km/h

Lze tedy vnímat maďarskou nadřazenou silniční síť vícero způsobama. Pokud do toho zahrneme jen zpoplatněnou síť, tak dostaneme mnohem menší číslo, než všechny 4- pruhy v zemi. :idea:

Maďarsko třeba z pozice státu (NIF) naplánovalo v rámci EU fondů pro období 2014-2020 postavit/modernizovat 600 km dálniční sítě, 220 km hlavní silniční sítě a více než 300 km železnic. Já teď nejdu vyhodnocovat jak se to plní, to jen pro představu zadaných cílů a i to v rámci EU fondů.

Stav vozovek v rámci 32 000 km hlavní silniční sítě na přelome let 2019/2020 :arrow:

Navzdory všem silničním programům:

*výstavba dálniční sítě, která má odlehčit ostatní silnice
*upgrade hlavní státní silniční sítě, kde se zlepšuje podkladová vrstva, aby odolala tranzitu
*zajištění lepší údržby i oprav a upgradů vozovek na zbylé silniční sítě

Bylo dle Magyar Közút (správce 32 000 km silnic a dálnic (většina sítě) v roce 2018 jen 11,6% vozovek z toho rozsahu v dobrém stave. A naopak až 50,6% ve špatném stave. Proto došlo k navýšení peněz ve vícero programech a povedlo se za 2 roky docílit zlepšení stavu tak, že bylo 20,1% vozovek v dobrém stavu a 42,3% ve špatném stavu. Vozovky jsou i nadále velkým problémem státu, ale situace se mezičasem zásadně zlepšila. Nemluvě o faktu, když by se nic z toho nerealizovalo, tak dnes je část silnic již v rozpadnutém stavu a doprava v kolonách. Část odborníků již apelovala na dočasné snížení velkých upgradů silnic a několik let zvýšit výdaje na čistě jen výměnu povrchů, další část apeluje na zvednutí výdajů na opsaný upgrade z důvodu nízké odolnosti vozovky pro špatná podloží. Těžko odhadovat další vývoj vzhledem k současné situaci ...
stav vozovek v kompetenci Magyar Közút: dobře - přiměřeně - snesitelně - nedostačující - špatně
stav vozovek v kompetenci Magyar Közút: dobře - přiměřeně - snesitelně - nedostačující - špatně
H2.JPG (41.46 KiB) Zobrazeno 11944 x
Magyar Közút informoval i o stavu nosnosti/zatížení silnic. Tento parametr nemá 40% silnic, takže je co upgradovat i v dalších letech; 12 tis km. To je při nejlepší vůli dalších 20 let. Jakou dopravní politiku v této oblasti si vyberou maďarské úřady, tak to se uvidí později.

Stav hospodářství :arrow:

*HDP dosáhlo v roce 2019 hodnoty 161 mld. USD
*nezaměstnanost byla v 10/2020 v úrovni 4,3% (mladí 11,5%)
*vládní dluh byl v roce 2019 v úrovni 66,3% HDP (2010 - 81%, 2015 - 76%)

Není to tedy tak, že by Maďarsko budovalo tuto proměnu dopravní infrastruktury výslovně na dluh. Ten dluh tady vyskočil při krizi před dekádou a něco hlavně kvůli hypotékám a měnám na ně a dalším prvkům, za co tady Maďarsko dostalo "záchranné lano od MMF", ale postupně dluh klesal. Ve stávající situaci letošního roku v rámci dopadů nemoci COVID-19 jen dodám, že vláda očekává deficit státního rozpočtu v letošním roce v úrovni 8%. Pro rok 2021 se původně plánoval deficit ve výši 2,9%, ale ministerstvo financí ho aktualizovalo na 6,5%. A co to bude znamenat pro pokračování rozvoje dopravní infrastruktury nevím, protože nesleduji záměry Maďarska k čerpání zdrojů z EU, z nového programu Obnovy ani k dalším, ale dálniční síť se může rozvíjet i následující dekádu-dvě včetně ostatních druhů dopravy.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 3.10.2021 23:10:07, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

bonus k výše uvedenému souhrnu - protože už by tam těch informací bylo opravdu mnoho

Dle výše uvedeného se doufám dalo porozumět tomu, o čem byla transformace silniční sítě a proměna dopravní infrastruktury a nyní se mohu soustředit na to nejhlavnější.

Magyar Közút tedy spravuje 32 204 km státních silnic a v roce 2018 byla tato síť spojená i se sítí asi 1000 km cyklotras. (ostatně Maďarsko chce mít tuto síť nejhustější v EU). Do správy Magyar Közút se tato síť dostala v roce 2017. Magyar Közút provozuje/staví a NIF rozvíjí/staví, když to tak zjednodušeně skonstatuju.

Vládní politika a cíl číslo je 1, aby obyvatelstvo mělo dosah na 2x2 tah. Všeobecně do 30 minut jízdy. Nyní je tato dostupnost v úrovni 86% do 30 minut jízdy. V roce 2025 by to mělo být 95% obyvatelstva. V tomto ohledu zřejmě problém nebude, protože Maďarsko disponuje již docela rozsáhlou sítí dálnic a rychlostních silnic 2x2. Jak by řeklo více uživatelů tohto fóra, tak rychlostní silnice je low cost řešení: nezpevněné odstavní pruhy a tedy i absence nouzových pruhů, což je nepochybně pravda a fakt. Ale dostanou 4- pruh do regionů a regiony se napojí na maďarskou a tedy i evropskou dálniční síť. Jsou i další cíle a ty se týkají napojení župních sídel na dálniční síť, ale prakticky již ten 1. cíl určuje ty zvyšné. Protože proto se staví další "rychlo- tahy i nižších kategorií", aby se zrychlil silniční provoz v rámci regionů a dostupnost na tu nadřazenou silniční síť, tedy síť dálnic nebo i rychlostních silnic.

Kdo kdy jezdil po Maďarsku, tak ví, že "čím víc se vzdalujete od dálnice nebo měst do regionů uprostřed ničeho", tak tím víc jsou silnice v horším a horším stavu. Tak, jak jsem uvedl ve výše uvedeném souhrnu, tak Maďarsko eviduje na 210 000 km silnic. "My" silnice odjakživa dělíme na 2 základní kategorie: veřejné a soukromé. Ty veřejné to jsou státní silnice a silnice místních samospráv. Magyar Közút má na starost státní v té délce 32 tis km. Ve výše uvedeném příspěvku se dočtete o stavu vozovek a o programu pro "maďarské vesnice". Navzdory rozsahu silnic je Magyar Közút ta instituce, která spravuje právě takové trasy silnic, na kterých se odehrává 75% silničního provozu. Má tedy zcela rozhodující podíl na tom, v jakém stavu je i zbytek silniční sítě. Takže logicky se čeká, že s těmi silnicemi bude taky něco dělat. Znamená to totiž, že na zvyšných 181400 km silnicích se odehrává 25% provozu. To jsou všechny ty nižší kategorie silnic, lokální a místní silnice. Ani za 15 let existence úřadu se nepovedlo zajistit dobrý stav vozovek na alespoň polovině 32 tis km sítě silnic. Modernizační dluh na nich byl 18 tis km, co se týče nosnosti. Tento dluh klesl na 12 tis. Stále je to ale 40% té nejvíc zatížené silniční sítě, která není na ten provoz přizpůsobena. Proto tak rychle dochází k opotřebení vozovek, propadům, nerovnostem, ulamováním krajnic a vlivem počasí se to ještě znásobuje. Ta tabulka ve výše uvedeném příspěvku ale ukazuje i něco jiné a sice "udržení" stavu vozovek a od roku 2018, kdy došlo ke 2x částky do modernizace silnic a vlivem stále širšího záběru dálniční sítě, tak se stav vozovek začal zlepšovat.

Magyar Közút z té základní silniční sítě v délce 32 tis stanovil silnice s největším významem a ty jsou v délce 9077 km. Opravdu státní, za které je jednoduše přímo odpovědná "Budapešť". Ani tyto ještě nejsou ve zcela modernizovaném stavu, ale na tyto se dává pozornost a na části stačí opravit vozovku, protože již mají "alternativní" nadřazené tahy, které je odlehčují. Tzv. "E" silnice tvoří z této výhradně hlavní státní silnice dalších 2470 km. Dálniční síť (dálnice a rychlostní silnice) tvoří délku 1586 km (2018), se všemi přivaděči, MÚK a 4- pruhovými silnicemi pak 2076 km. (teď neřeším míru zpoplatnění). Státní silnice pak v délce 27% procházejí obydleným/zastavaným územím v rámci měst a obcí, takže mají dosah i na místní provoz v nich. My máme samozřejmě již rok 2020, takže ten rozsah všeho je zase někde jinde.

Již nemusíme rozvádět rozsah km jednotlivých druhů nadřazené silniční sítě aneb zkapacitněné silniční sítě, protože pohledem na mapu je vidět posun: mapa k 12/2020 .

Spíš se tedy podívejme i na investované finance do silniční infrastruktury v Maďarsku v daném období:
H1.JPG
H1.JPG (61.75 KiB) Zobrazeno 11919 x
Dohledal jsem informaci k financování silniční infrastruktury pro rok 2021 :arrow:

*v 11/2020 padlo rozhodnutí o částce ve výši bezmála 600 mld. HUF (cca. 1,7 mld. €; 1€ = 360 HUF), jenomže:
*částka 470 mld. HUF půjde na 4 velké investice pro nejbližší 4 roky
*částka 157 mld. HUF je vyčleněná s cílem opravit/upgradovat 580 km státních silnic do roku 2022

https://magyarepitok.hu/utepites/2020/1 ... esztesekre

To, že jestli budou další zdroje uvolněné během let na další investice, tak to jsem nehledal. Vláda ale evidentně hodlá alespoň více opravovat silnice, než se uvidí lepší výhled v rámci stávající krizové situace kolem pandemie. Tento program na příští rok plní vládní program a programové cíle v oblasti dopravy. Tohle jsou samozřejmě "investiční peníze", nesouvisí s ostatními zdroji na další práce.

Map, informací, fotek a všeho je ve vlákně dostatek, tak již jen těšit se na další úseky odevzdané do provozu a kdo sem jezdí víc, tak by se právě mohlo rychleji opravovat v rámci regionů.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

V 04/2021 se odevzdává do provozu úsek M85 Sopron, východ - Fertőrákos a po MÚK Balf pak v 06/2021.

Více zde: https://nif.hu/2021/03/az-m85-autot-fej ... 57AtRlAkiI

Dále se tam uvádí silnice 8527 vedoucí více do města. Začíná se s její výstavbou a v roce 2022 se má taky odevzdat do provozu. S výstavbou této silnice 8527 se původně nepočítalo, je to reakce na zvyšující se provoz na M84. Výstavba se má zahájit v části v 05/2021 a s tím taky souvisí otevírání M85.
8527.JPG
8527.JPG (105.98 KiB) Zobrazeno 10917 x
Je to zajímavé, že jen relativně nedávné záměry pro výstavbu a již jsou ty intenzity jiné, než je potřeba v rámci situace v lokalitě.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

O 2 příspěvky výše jsem psal 2- dílný souhrn, ze které šlo vyčíst, že v Maďarsku je nejen snaha vystavět síť 2x2 silnic dálničního typu, čímž tedy i odlehčit na nákladní dopravu nepřizpůsobenou silniční síť, ale že je snaha modernizovat silnice. Tento proces i tak jak uvádějí státní instituce je neustále slabý navzdory vynaloženým částkám peněz, ale je ta snaha kromě zásadní modernizace silnic (kdy se jde až do podloží) občas nárazově modernizovat i více povrchů, když jsou již ve špatném stavu právě pro absentující podklady.

Já uvedl, že se povedlo modernizovat doposud:
Nejdůležitější silniční síť z toho celého rozsahu silniční sítě je tedy v celkové délce 32 tisíc km. Stát tuto síť definoval a zahájil po roce 2010 masivní investice. Doposud se tak upgradovalo již 5500 km silnic. Tuto realizaci má na starost organizace Magyar Közút. Stálo to 690 mld. HUF, tedy asi 2,3 mld. €.
A tedy je to aktualizováné ke konci roku 2020: doposud se povedlo takto modernizovat již 6000 km silnic za 755 mld. HUF. Zdroj: https://magyarepitok.hu/utepites/2021/0 ... t-meg-iden

Z uvedeného článku vyplývá, že letos se na všechny silnice v zemi dostane částka až 300 mld. HUF (asi 830 mil. €), z toho na modernizace silnic směruje hned na jaro částka 37 mld. HUF (cca. 101 mil. €), za co se komplexně přestaví dalších 87 úseků v celkové délce 235 km; 430 tis. € / 1 km.

Celkem se mají motoristé těšit z 1000 km nových a opravených silnic a dálnic. Je nutno ale uvést, že zase jde o všechny typy prací včetně již zahájených a často půjde i o menší kobercové opravy vozovek.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

čerstvé záběry z výstavby M30

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Maďarsko postupuje v dostavbě severní části obchvatu hlavního města Budapešť M0. Tendruje se projekt a stavební povolení na 1. úsek v délce 8 km, z čeho bude většina ve 2 tunelech - 2 a 3,2 km.

https://magyarepitok.hu/utepites/2021/0 ... zektorahoz

Součástí projektu bude i krátká část budoucí M10. Investorem je NIF.

M10 bude v trase silnice č. 10, (směr Kesztölc) vybudovaná v délce 4 km jako 1/2 profil, resp. se 2 JP, takže možná se bude dualizovat, nevím dle tohoto zdroje.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 3.6. se do provozu odevzdává další úsek na M85 a sice Sopron, východ - Sopron/Balfi. Délka úseku je cca. 3 km.

fotky: https://magyarepitok.hu/utepites/2021/0 ... yAWUiTGnVs

V článku se píše i o tom, že pokračuje taky výstavba dál k Rakousku, kde se staví tunel.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Maďarsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Náklady na realizaci Berettyoujfalu - Nagykereki se nedodrží. Původní smlouva podepsaná v 04/2017 na práce za 290 mil. USD se společnostmi A-Hid, Duna-Aszfalt a Hodut mají stát až 295,3 mil. USD. Jde o realizaci 27 km dálnice M4 pro investora NIF. Jde o modifikovaný variant projektu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Evropská unie“