Polsko všeobecně

Odpovědět
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Od soboty je v provozu 12,2 km rychlostní silnice S14 v úseku Łódź Lublinek-Aleksandrów Łódzki. S14 je západní obchvat Lodže (3. největší město v Polsku), který bude obsluhovat i aglomeraci na západě města, ke které patří města Zgierz (56 tisíc obyvatel), Aleksandrów Łódzki (necelých 22 tisíc), Konstantynów Łódzki (18 tisíc) a Pabianice (64 tisíc).

https://www.gov.pl/web/gddkia-lodz/domy ... i-lodzkiej

Ještě chybí poslední úsek Aleksandrów Łódzki-dálnice A2, který by měl být uvedený do provozu příští rok. Potom bude Lodž prvním polským městem, které bude mít hotové kompletní dálniční okruh ze všech stran. Podobný dálniční okruh bude mít ještě Varšava, Krakov, Štětín a hornoslezská konurbace s centrem v Katovicích. Varšavě chybí východní část, jejíž realizace se protahuje kvůli protestům ve čtvrti Wesoła, Krakov bude hotový do dvou let (staví se severní část S52), hornoslezská konurbace příští rok (už má fakticky všechno v čtyřpruhu, ale poslední úsek se přestavuje do parametrů rychlostní silnice) a ve Štětíně se postupně připravuje S6, která bude tvořit severozápadní okruh.
GiuseppeS
Příspěvky: 560
Registrován: 10.5.2009 14:41:32

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od GiuseppeS »

ML90 píše:Teď už to jenom dotáhnout do Svinoústí (oba úseky na severu by se měly začít stavět příští rok) ...
Hlášení ze severu (vlastní pozorování): mezi Dargobądzem a odbočkou na Mezizdroje se staví, trasa bude velmi blízko stávající stopy, takže jsou tam mraky třicítek, které nikdo nedodržuje ...

Zajímavost: tady ta cedule "Praha 610" https://www.google.com/maps/@53.8965733 ... 384!8i8192 skutečně je. Akorát je to zřejmě po E65, po které by to nikdo nejel (přes Německo je to blíž + samozřejmě podstatně rychlejší).
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Honey72 »

Je to stejný případ jako směr Šumperk v Hradci. Víceméně se řidiči pouze oznamuje, kam ta silnice vede od polských hranic dál a ne že po ní musí do daného cíle jet :-)

Zatím to nevadí, ale čekám co se bude dít, až S3 povede k českým hranicím v Lubawce. Protože zatím je Praha na polské straně směrována po DK3 k hraničnímu přechodu Harrachov, což je oproti Lubawce o 3 km kratší, ale o 25 minut delší.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Martin96
Příspěvky: 550
Registrován: 3.11.2016 10:11:25
Bydliště: Pardubice - S37, I/36, I/2
Kontaktovat uživatele:

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Martin96 »

Poprvé jsem si na týden zajel do Polska, pobývali jsme v Lubušském vojvodství, přičemž jsme absolvovali i několik výletů do Německa a do Poznaně. Pár postřehů:

- provoz na S3 mě velmi překvapil, dosti hustý provoz i v nočních hodinách, od Legnice až po Nowou Sól je rezerva pro třetí pruh, šestipruh je momentálně pouze v novém úseku Polkowice - Lubin
- poplatky na A2... mezi exity Rzepin a Nowy Tomyśl je sazba pro osobní auta 0,2 PLN/km, dále na Poznań pak 0,5 PLN/km, důrazně doporučuji se vyhnout úseku Poznań - Września - Konin, kde jsou dva úseky s jednorázovým mýtem 25 PLN - dohromady 50 PLN (doprovodná DK92 mezi Poznaní a Vřesnem je čtyřpruhová a vede mimo obce, horší je to dál na Konin, kde je dvoupruh a řada obcí na trase)
- budoucí A18 se čile staví, momentálně se jede 70 km v omezení, ale již po novém, nikde už neabsolvujete Hitlerovy panely
- S3 k hranicím se čile staví, Trutnováci se mají na co těšit, protože alternativní trasy jako A4+S/DK8 kolem Wroclawi nebo DK3 přes Jakuszyce jsou oproti budované S3 žroutem času a nervů a cesta přes Trutnov je zatím relativně klidná
- včera jsme na úzké A4 před Wroclawí (bez odstavných pruhů) stáli hodinu kvůli banální nehodě u jednoho z dálničních výjezdů...

Kvalita povrchu je víceméně OK bez výmolů a hrbů, a to se dá říct také o většině státních silnic a pak také některých vojvodských silnic (valná část "dvojek" je bohužel stále při starém a je strašné utrpení přes ně jezdit, žádné záplaty, hluboké díry, ale je znát zlepšení ve srovnání s minulostí), pouze na jedné části S3 u hranic Dolního Slezska a Lubušského vojvodství je snížená rychlost na 80 km/h kvůli důlním pracem, je to něco podobného jako je u nás jeden úsek na I/67 poblíž Karviné.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Honey72 »

Ano, ta A4 tam stojí téměř denně, protože i při malé nehodě jí často není možné objet kvůli chybějícímu odstavnému pruhu. Zácpy jsou přes den i kvůli tomu, že čtyřpruh absolutně nestačí. Vpravo jsou jen kamiony v nekonečném vláčku a vlevo to jede a zase brzdí, jak každou chvíli nějaký ten náklaďák z vláčku "vystartuje" a myslí si, že je lepší než ostatní. Podle mne by tu měli úplně zakázat předjíždění pro všechny nákladní přes den. Také není žádná sranda najíždět na A4 na exitu Kostomlaty ze silnice 5. Ani se nedivím, že tady byla rychlost na dálnici snížena na 100, protože je o nervy zařadit se do hustého provozu s hradbou kamionů, se šňůrou aut ze silnice 5 za sebou a před sebou přibližující se konec připojováku bez možnosti pokračovat odstavným. Občas manželka pěkně zařve, když se v připojováku rozjedu rychleji než provoz na dálnici a vtěsnám se mezi kamiony. Nejhorší jsou řidiči, co hned na začátku připojováku naopak zpomalí a snaží se hned vecpat. Ten připojovák je tu přitom neobvykle dlouhý.
https://www.google.cz/maps/@51.0410992, ... 312!8i6656
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Vyloženě nějaké velké díry už si teda na polských silnicích nepamatuju (šílený povrch se ještě pořád občas najde). Přinejmenším na státních a vojvodských vůbec, a to jsem se toho za ty roky najezdil spoustu. Často, když člověk vyloženě nespěchá, vůbec radši jezdíme právě po vojvodských, bývají to někdy hezčí trasy - loni jsme si takhle třeba dali 698 a 816 podél východní hranice, kde je nádherně. Ale zase na druhou stranu jsem hodně jezdil na Ukrajinu, kde to často byly kousky asfaltu mezi obrovskými dírami, takže ono to pak už člověku nepřijde :)

Jinak k poplatkům na dálnici ještě jedna zajímavá poznámka. Před týdnem se nám po cestě po A4 od Opole do Gliwic nespustila aplikace, na které funguje systém e-toll a nestrhlo nám to poplatek za průjezd. Pokud se to stane, tak to ale není problém a dá se to bez jakéhokoliv postihu zaplatit zpětně do 3 dnů (alespoň teda tam, kde je e-toll). A4 . Jenom je potřeba zadat trasu, mezi kterými MÚK se v zhruba kolik hodin projíždělo a SPZ.
Martin96
Příspěvky: 550
Registrován: 3.11.2016 10:11:25
Bydliště: Pardubice - S37, I/36, I/2
Kontaktovat uživatele:

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Martin96 »

Ta nehoda zrovna byla mezi exity Kostomłoty a Katy Wroclawskie. Připojovák ze silnice 5 na A4 jsem použil, ale zdál se mi v pohodě, ale asi to bylo taky tím, že řada aut na Kostomłotech sjížděla, aby se nehodě vyhnula. :D
Za mě spíš dělal větší problém sjet od Legnice na silnici 5, ta křižovatka tam je taky výtvor... :)
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Honey72 »

Ano, včera byla zrovna velká nehoda kamionu v tomto úseku A4, což jsem nevěděl a i když mě navigace upozorňovala, mířil jsem směrem k dálnici, protože většinou než k ní dojedu, zácpa zmizí. Zpoždění naskočilo na 30 minut+, takže mne odhodila na jinou trasu ať chci nebo nechci a do Wroclawi musel dojet po DK35 přes Svidnici. Naštěstí. Ještě v jedenáct večer ta kolona popojížděla, naštěstí už jen v protisměru.

Kostomlatská MÚK je jedním z důvodů, proč se má A4 přemístit jinam. Tato MÚK, co opravdu ještě pamatuje Hitlera, bývala sjezdem na běžnou silnici druhé třídy 378 až do roku 2000, kdy sem byl díky dostavbě dálnice A4 stáhnut hlavní tah, do té doby vedoucí spíš přes Svidnici.
Auta sjíždějící z A4 od Lehnice musí dávat přednost, což je na dlouhé čekání a poměrně o hubu. Ale já ještě pamatuji dobu, kdy se dávala přednost i při sjíždění od Vratislavi. Bohužel, někteří řidiči tak jezdí i nyní a jen čekám, kdy do mne někdo buchne.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Od středy je v provozu v plném profilu rychlostní silnice S7 v úseku Napierki-Płońsk (trasa Varšava-Gdaňsk). Jedná se o poslední část 4 stavebních úseků S7 o celkové délce 71 km mezi hranicí Varmijsko-Mazurského/Mazovského vojvodství a Płońskem, které se postupně zprovozňovaly v minulých měsících.

https://www.gov.pl/web/gddkia/s7-miedzy ... ujezdniowa

Od Gdaňsku směrem na Varšavu už je tímto kompletních téměř 300 km S7 a do Varšavy už chybí dotáhnout jen posledních necelých 60 km. Z toho 36 km už je po podepsání smlouvy ve fázi projektování. Zbytek do Varšavy se ještě připravuje.
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Ještě doplnění k předchozímu příspěvku. První ze tří úseků S7 mezi Płońskem a Czosnowem (Modlin-Czosnów o délce 10 km) dostal stavební povolení a začíná se stavět. V tomto případě se jedná "pouze" o modernizaci nevyhovující staré rychlostní silnice, která se zároveň rozšíří z čtyřpruhu na šestipruh.

https://www.gov.pl/web/gddkia-warszawa/ ... ---czosnow

V rámci programu výstavby 100 obchvatů v letech 2020-2030 byl odevzdán do provozu první z nich. Jedná se o krátký obchvat (necelé 2 km) vesnice Smolajny v Varmijsko-Mazurském vojvodství, který je součástí silnice DK51.

https://www.gov.pl/web/gddkia-olsztyn/p ... -kierowcom

Kromě toho byl uveden do provozu obchvat města Iłża v Mazovském vojvodství (cca 5000 obyvatel) o délce 7,2 km. Obchvat je na DK9, která vede od Radomi do Řešova.

https://www.gov.pl/web/gddkia-warszawa/ ... -obwodnica

Jedná se o stavbu, která se dělala mimo program výstavby 100 obchvatů. V jeho rámci ale ještě na DK9 vznikne obchvat měst Skaryszew, Nowa Dęba a Kolbuszowa. Mimo program se pak realizují obchvaty Opatowa a Ostrowca Świętokrzyského. Tuhle trasu shodou okolností dobře znám a zrovna tenhle obchvat městu hodně pomůže. Z dalších určitě nejvíc hoří Opatów a Ostrowiec Świętokrzyski.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Polsko nebude zbrojit na úkor infrastrukturního rozvoje. :idea:

Přehled odvětví s nejlepšími vyhlídkami, velkých infrastrukturních projektů, významných vládních zakázek a obchodních příležitostí.

Datum posledního zveřejnění: 22.07.2022

Polsko jako člen NATO nadále plní svůj závazek vynakládat nejméně 2% HDP na obranu a 20% výdajů na obranu na vybavení a infrastrukturu. Polské ministerstvo národní obrany odhaduje, že roční výdaje na obranu dosáhnou v roce 2022 2,4% HDP. Nový komplexní zákon o obraně přijatý v roce 2022 zavazuje Polsko, aby od roku 2023 utrácelo 3% HDP.

Polsko je velmi aktivním uživatelem programu zahraničního vojenského prodeje (FMS) vlády USA. V roce 2022 Polsko a Spojené státy podepsaly dohodu v odhadované celkové hodnotě 6,0 miliard $ na hlavní bitevní tanky M1A2 SEP V3 Abrams. Mezi další nedávné významné vojenské nákupy patří F-35 Joint Strike Fighter, raketový systém PATRIOT, protitankové střely Javelin a High Mobility Artillery Rocket System (HIMARS).

Rozpočet EU na období 2021–2027 poskytuje Polsku 75 miliard EUR (v běžných cenách), čímž se Polsko stává největším čistým příjemcem prostředků z fondů EU. V současné době se plánuje využití finančních prostředků na podporu rozvoje infrastruktury, včetně zlepšení přístupu k internetu a rozvoje chytrých měst; inovace, povzbuzování společností k provádění výzkumu a vývoje v Polsku; energetický sektor; podnikání; ochrana životního prostředí; a vzdělávání (Portál Funduszy Europejskich).

Digitální technologie jsou v Polsku důležitým a rostoucím odvětvím. Existuje silná poptávka po informačních technologiích a řešeních na podporu pokročilé výroby, chytrých měst, internetu věcí (IoT), cloud computingu a kybernetické bezpečnosti – to vše nabízí potenciál pro americké exportéry.

Jak Polsko usiluje o diverzifikaci svých energetických zdrojů a modernizaci svých systémů výroby a distribuce elektřiny, americké společnosti najdou příležitosti v energetickém sektoru (např. zemní plyn, jaderná energie, vodík, fotovoltaika a větrná energie na moři). Potenciál má také výstavba nových elektráren, které nahradí starší, méně výkonné uhelné elektrárny, modernizace elektrické sítě včetně technologií inteligentních sítí a rozvoj jaderné energie a větrné energie na moři.

Polsko nadále věnuje značné prostředky na zlepšení své dopravní infrastruktury. Mnoho projektů na zlepšení silnic, železnic a vodních cest v zemi těží z fondů EU. Tyto zvýšené investice také vedly k rychlému rozvoji inteligentních dopravních systémů (ITS), které se staly důležitou součástí polských projektů dálniční a silniční infrastruktury. V letech 2014–2023 vláda plánuje utratit 12 miliard dolarů na zlepšení bezpečnostních standardů a také na správu silnic, které by z velké části byly vynaloženy na ITS. Ministerstvo infrastruktury dále vyčlení přibližně 75 miliard USD na investice do programů výstavby nových silnic do roku 2030.

Inženýrské firmy a firmy poskytující služby v oblasti zelených budov mohou najít příležitosti v poptávce Polska po prémiových kancelářských prostorech a expanzi maloobchodního sektoru. Firmy se zkušenostmi v budovách s „nulovými emisemi“ a hodnocením LEED najdou největší příležitosti díky aplikaci norem EU. Další příležitosti existují pro firmy nabízející produkty, které zlepšují energetickou účinnost. Tyto nejlepší vyhlídky jsou podrobně popsány v části „Vedoucí sektory pro americký export a investice“.

Dalšími důležitými sektory jsou zemědělské produkty, stroje a zařízení a také environmentální technologie.

Zatímco podíl Spojených států na polském dovozním trhu zůstává malý, přibližně 3% (Polská statistika), američtí exportéři zaznamenali značný úspěch při zaměřování se na konkurenční mezery, s využitím účinných strategií vstupu na trh a pilně sledují marketingovou a prodejní podporu.

https://www.trade.gov/country-commercia ... ortunities
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Minulý týden byl plně otevřen úsek Nowe Marzy (dálnice A1)-Dworzysko na rychlostní silnici S5 v Kujavsko-pomořském vojvodství (celkem 12,8 km). Protože se tento úsek stavěl ve stopě existující DK5, tak se postupně zprovozňoval po kouscích už v minulých měsících. Část stavebních prací ještě pokračuje, takže do podzimu zde bude omezení na 80 km/h.

https://www.gov.pl/web/gddkia-bydgoszcz ... -jezdniami

Včera byl také zprovozněn úsek rychlostní silnice S7 Warszawa Lotnisko-Lesznowola (6,6 km), čili výjezd z Varšavy směrem na Krakov. Protože zatím ještě chybí navazující úsek Lesznowola-Tarczyn, tak bude nový úsek prozatím sloužit jen pro lokální dopravu v hustě obydleném okolí města Piaseczno a do Krakova se bude pořád jezdit po trase S8-DK7 přes Janki.

https://www.gov.pl/web/gddkia-warszawa/ ... y-do-ruchu
Tomáš Němec
Příspěvky: 395
Registrován: 19.10.2009 9:21:32

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Tomáš Němec »

Ta schopnost Polska protáhnout "dálnici" i hustě zastavěným územím u Varšavy je obdivuhodná. U nás by se projekt něčeho takového zasekl nejmíň na 20 let a pokud vůbec by se to povedlo nějak odblokovat, tak by si okolní obce vymohly zatunelování v celé délce. Je v tom projektu S7 Piaseczno - Tarczyn něco takového, nebo je to vedeno normálně po povrchu?
Majkii
Administrátor
Příspěvky: 2951
Registrován: 15.3.2009 14:41:26
Bydliště: SV Čechy

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Majkii »

Žádný tunel tam není:

wazer.cz
Pište česky, prosím!
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Tunel je jenom na jižním obchvatu Varšavy, nikde jinde kolem města není a neplánuje se. Místní aktivisté (NIMBY) požadují tunel na východním obchvatu, který se kvůli tomu hodně posunul v realizaci, ale tam to nemá šanci projít.
AF-1
Příspěvky: 560
Registrován: 16.3.2009 13:54:56

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od AF-1 »

Ty investice (nejen do dalnic) jsou opravdu potreba. Kdyz uz si clovek mysli, ze si na hodne promenlivy stav polskych silnic zvykl, najede treba na silnici 389 a je rad za leckdy nehezke ceske okresky...
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Tenhle konkrétní případ ale není záležitost státu, trojciferné silnice jsou vojvodské, takže s tímhle musí něco udělat ve Vratislavi. A teda upřmně právě Dolní Slezsko je na polské poměry dost zanedbaný region. Souvisí to i s tím, že dost míst je prostě z polského pohledu velká periferie a lidé tam dlouho moc neinvestovali třeba do oprav domů, protože se báli, že tam znovu přijdou Němci. U nás na Podkarpatí, což je paradoxně na papíře jeden z chudších regionů, to vypadá i v horách (včetně po válce vysídlených oblastí) mnohem líp.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Honey72 »

Dolní Slezsko, třeba kolem Valbřichu je i po 30 letech stejně zanedbané. Mohli by tu klidně točit válečný film. Po válce to tu sovětští osvoboditelé dokonale vyrabovali, protože se tenkrát ještě jednalo o Německo. Noví přistěhovalci se tu také nechovali jak ke svému majetku. Vše pustlo a komunisti tomu dali poslední ránu. Aby na ulici nepadala omítka s bohatou štukovou výzdobou, veškeré omítky snad všech domů se osekaly a nahradily březolitem. Dnes na nákladné rekonstrukce nejsou peníze. Třeba takový příjezd do Valbřichu od Kamenné Hory je opravdu zážitek. Předměstí Sobiecin je ještě horší než v 90. letech, kdy jsme jezdili do Valbřichu na nákupy. To je spíš Ghetto, jen tu bydlí bílí.

https://www.google.cz/maps/@50.7650373, ... 384!8i8192
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Majkii
Administrátor
Příspěvky: 2951
Registrován: 15.3.2009 14:41:26
Bydliště: SV Čechy

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Majkii »

Tohle je taky pěkný příklad průchodnosti územím... S17 na východě Varšavy:
wazer.cz
Pište česky, prosím!
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Honey72 »

Ono se to na těch fotkách zdá kolikrát kruté a nepředstavitelné, že by někdo byl schopen postavit rychlostní komunikaci skrz zástavbu, ale víceméně došlo jen k přestavbě či rozšíření stávající radiály. Oproti původnímu stavu obyvatelé alespoň dostali protihlukové stěny a auta ji tam nebrzdí a nesmrdí u křižovatek.

https://www.google.cz/maps/@52.1940921, ... 6656?hl=cs
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Přesně tak, zrovna tahle konkrétní stavba je v trase už existující silnice, na které byla podle sčítání dopravy z let 2020/21 intenzita 22,5 tisíce, takže v tomhle konkrétním případě je to pro místní jenom zlepšení. Proto taky na východním obchvatu s touhle částí nebyl problém, protestuje se až proti severnější části, která půjde v nové trase.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Polsko sestavilo rozpočet pro rok 2023 - rozpočet je sestaven jako odstrašující rozpočet

*armáda dostane bezmála 20 mld. USD (1/7 výdajů)
+ dalších asi 7 mld. USD je určeno na nákup zbraní v zahraničí
*veškeré výdaje na obranu státu dosáhnou rekordní 4% HDP (skoro 1/5 výdajů)
*Polsko v roce 2015 dovedlo na obranu vynaložit 1,95% HDP
*deficit má být ve výši 65 mld. PLN (-13,8 mld. €)

GDDKiA dostane v roce 2023 na své výdaje částku ve výši asi 4,5 mld. PLN. To je slabá 1 mld. €. Odpovídá to plánu 2014 - 2023 ohledně financování ze státního rozpočtu.

Investiční dokument do 2030 (2033) s vydáním v 2022 a zmapováním do minulosti: https://www.gov.pl/attachment/94abb117- ... 2355ac4f84 .

*průměrná inflace 2023 má být 9,8%: letos 13,5%
*skutečný deficit bude ve výši 4,2 až 4,4% HDP
*hospodářský růst byl sestaven jako konzervativní na +1,7%

Pokud se podíváme na dopravu jako celek, pak jde na tento sektor 31,5 mld. PLN.

Celkové výdaje mají být 669,4 mld. PLN.

Částka ve výši 31,55 mld. PLN je určená na dopravu a dopravní infrastrukturu. Největší zdroje půjdou na:

*silnice a to 14,23 mld. PLN
*železnice ... 9,81 mld. PLN
*zbytek je veřejná doprava, letecká a námořní v tomto pořadí

Z uvedené částky na silnice jde již zmiňovaných 4,57 mld. PLN pro plnění Národní programu výstavby silnic 2014 - 2023 (s výhledem do 2025). Peníze jdou na plnění největšího silničního programu Polska.

Program investicí a dosáhnutých km rozepisovat nebudu, protože těchto informací je ve vlákně více než dost. Důležité je, že se program bude i nadále plnit. :ok:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Dnes bylo otevřeno 23,3 km rychlostní silnice S61 Via Baltica v úseku Szczuczyn-Ełk Południe. Celkem je nyní v provozu 130 km S61, ke kterým ještě do konce roku přibude dalších 24 km (hraniční úsek Suwałki-Budzisko (LT)). Celá trasa by měla být zprovozněná v roce 2024 (respektive už v příštím roku bude komplet mimo chybějícího obchvatu města Łomża).

https://www.gov.pl/web/gddkia-olsztyn/u ... ia-baltica
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Honey72 »

Jsem zvědavý, jestli pak na tu S61, což je při cestě do Pobaltí obrovská zkratka než dosavadní trasa přes Bělostok, Poláci přeloží i E67?
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Majkii
Administrátor
Příspěvky: 2951
Registrován: 15.3.2009 14:41:26
Bydliště: SV Čechy

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Majkii »

wazer.cz
Pište česky, prosím!
Odpovědět

Zpět na „Polsko“