Polsko všeobecně

Odpovědět
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

První z čtyř úseků dálnice A18, kde se dostavuje jižní pás, je hotový. Jde o více než 20 km v úseku Żary Zachód-Iłowa, na kterém jsou teď postupně likvidována omezení a dostává se do plného provozu. Zbylé tři úseky budou hotové příští rok.

https://www.gov.pl/web/gddkia-zielona-g ... cinkow-a18

Na sever od Krakova se začala stavět rychlostní silnice S7 v úseku Miechów-Szczepanowice (5,3 km). Byl to poslední ještě nerozestavěný úsek mezi Varšavou a Krakovem, takže to vypadá, že se v roce 2024 definitivně dočkáme kompletního spojení dvou největších polských měst. U Krakova se ještě staví úseky Widoma-Kraków (18,3 km, dokončení 2024) a Moczydło-Miechów (18,7 km, dokončení 2023) a u Varšavy Lesznowola-Tarczyn (14,8, dokončení snad 2023). I potom budou stále chybět části od Varšavy směrem na Gdaňsk a z Krakova do Zakopaného.

https://www.gov.pl/web/gddkia-krakow/ma ... od-krakowa
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

Minulý týden byla podepsána smlouva na výstavbu rychlostní silnice S6 (Štětín-Gdaňsk) v úseku Koszalin-Sławno (23,2 km) v Západopomořanském vojvodství. Je to jeden z mála úseků, který se soutěžil v klasickém formátu, takže se rovnou i začíná stavět. Úsek postaví polské konsorcium Kobylarnia a Mirbud za 658 mil. złotých (3,3 mld. Kč). Zároveň se brzy začne stavět i sousední úsek Sławno-Słupsk (22,9 km), kde už byl vybrán vítěz tendru, kterým je čínská firma Stecol.

https://www.gov.pl/web/gddkia-szczecin/ ... o---slupsk

Kromě toho se začíná stavět i první úsek metropolitního obchvatu Trojměstí Gdaňsk-Sopot-Gdyně Chwaszczyno-Żukowo (přes 16 km), který je součástí rychlostní silnice S7. Druhá část obchvatu by měla jít do výstavby příští rok.

https://www.gov.pl/web/gddkia-gdansk/pi ... iej-wydana
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Británie a Polsko podepsaly obrannou dohodu

4.10.

Spojené království posílí vojenskou kapacitu Polska po podepsání dvou hlavních dohod o obranném vybavení.

Velká část Dohody není veřejnosti přístupná.

Vláda Spojeného království potvrdila následující klíčové body:

*Ministři obrany podepsali dohodu o úzké spolupráci na zbraních protivzdušné obrany
*Spojené království potvrzuje dlouhodobou podporu polskému programu rychlé modernizace protivzdušné obrany po první dodávce Narew
*Národy se dohodly na spolupráci na polském nákupu tří fregat Arrowhead-140

Účinná obrana polské kritické infrastruktury. ( http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 50#p260850 )

To umožňuje Spojenému království a Polsku spolupracovat na vývoji a výrobě současných i budoucích složitých zbraní, dále posilovat vztah vybudovaný prostřednictvím Smlouvy o obranné a bezpečnostní spolupráci (2017) a prohlubovat interoperabilitu našich ozbrojených sil.

Ministr obrany Ben Wallace řekl:

„Jsem potěšen, že jsem dnes v Zamoscu se svým přítelem a blízkým obranným partnerem Mariusem Balszczakem. Již více než 150 let máme úzké obranné spojenectví s Polskem, a protože čelíme hrozbě ze strany Ruska, potřebujeme vybavení a schopnosti k ochraně našich lidí a zachování evropské stability. Naše nové dohody demonstrují tento závazek a podporu Spojeného království plánům modernizace obrany Polska.

Následně se UK ministr obrany vydal do jižního Polska, kde UK provozuje systémy protivzdušné obrany Sky Saber a tanky Challenger 2.

:arrow: US Patriot Air Defense Systems v Polsku chrání dodávky letadel pro Ukrajinu. Chrání letiště a dopravní koridory.

Pouhých 100 km od ukrajinských hranic v jihovýchodním Polsku bylo malé regionální letiště přeměněno na mezinárodní logistický uzel, kde letadla dodávají obrannou a humanitární pomoc Ukrajině. Je chráněn americkými systémy protivzdušné obrany. Tyto systémy společně s dalšíma chrání železnice, dálnice a silnice v okolí jako hlavní žíly pro toto letiště.

Vojenská a nákladní letadla ze Spojených států a z celé Evropy zde přistávají, vykládají a startují v rychlém denním sledu za sebou. Ukrajinská registrovaná nákladní a vojenská nákladní auta lemují bránu čekající na svůj náklad a míjejí americké vojáky stojící vedle Humvee. Poté okamžitě stékají po nedaleké dálnici, přes kopec a mizí z dohledu směrem k hraničnímu přechodu Krakovec na Ukrajině. Tedy směrem na Lvov. :idea:

Poté, co Moskva slíbila zacílit obrannou pomoc na Ukrajinu, Spojené státy zřídily v Polsku řadu protiletadlových a protiraketových systémů, včetně Patriots, aby chránily toto životně důležité letiště a centrum pro přepravu nákladu. Maskovací síť pokrývá body velení a řízení, které jsou roztroušeny všude. I na kilometre daleko je vojenská technika strategicky umístěna na vrcholcích kopců a chránící dálniční kilometry, tepny, díky kterým se uskladňuje, vyskladňuje a přepravuje potřebná pomoc pro Ukrajinu sem na toto letiště nebo z něj.

"Je to vyvážené riziko," řekl polský náčelník ředitelství letectva brig. Generál Ireneusz Nowak pro Air Force Magazine. "Jsme neustále na okraji NATO, takže si uvědomujeme, že čelíme rozsáhlé hrozbě ze severovýchodu," řekl s odkazem na ruské vojenské pozice v Kaliningradu a Bělorusku. "Nemůžeme si dovolit situaci, kdy Ukrajina prohrává válku."

Silně opevněná ruská ex-kláva Kaliningrad se nachází mezi Polskem a Litvou u Baltského moře.

Rusko tam vlastní silně opevněnou část země, doplněnou pokročilými systémy S-400 proti přístupu/leteckému odepření, které nutí Polsko létat denně v bublině.

Na východní hranici Polska se nachází Bělorusko, které Rusku umožnilo umístit své jednotky a vybavení v rámci svých hranic za účelem zahájení invaze. Pokud by Rusko obsadilo Ukrajinu, byla by téměř celá východní hranice Polska kromě 100 km dlouhé „Suwalki Gap“, která spojuje Polsko s pobaltskými zeměmi, pod kontrolou Ruska.

„Pokud si představíte situaci, [kdy] Ukrajina tuto válku prohraje, bylo by to velmi nebezpečné pro nás i pro celé NATO, protože v takovém případě by bylo Rusko blíž,“ řekl Nowak.

Polsko proto hostí důležitý obranný logistický uzel pro Ukrajinu.

„Letiště v Rzeszowě, které se nachází v jihovýchodním Polsku, je v současné době centrem obrany nebo humanitární pomoci Ukrajině,“ řekl Nowak.

Nedávného slunečného dne bylo na dráze letiště Rzeszów–Jasionka vidět nákladní letadlo C-130 tureckého letectva. Když se vykládal, Antonov An-12 provozovaný ukrajinskou charterovou nákladní společností Cavok Air přistál a zastavil vedle něj a během hodiny odletěl.

Téhož dne odpoledne přistálo a do hodiny odletělo také C-130 nesoucí na ocase červenobílé barvy Polska. Stejně tak britský C-130, který přistál a odletěl do 30 minut. Vedle vojenského letadla také přistálo a zaparkovalo komerční letadlo Ukraine International.


Zatímco během čtyřhodinového odpoledního období nebylo na letišti 12. dubna spatřeno žádné americké letadlo, mluvčí Pentagonu John F. Kirby řekl „ zhruba osm až deset“ letů plných zásob a vybavení pro Ukrajinu, včetně pokročilé protivzdušné obrany a protitankových zbraní. zbraně, přijíždějí do východní Evropy každý den.

Ačkoli Nowak považuje možnost ruského úderu na půdu NATO zaměřeného na obranný logistický uzel za „nízkou“, ochrana proti této možnosti je podle něj nezbytná.

Přesto komerční lety přicházejí a odcházejí a život ve městě Rzeszow pokračuje. Jedinými známkami blízké války jsou plné hotely a projevy solidarity: ukrajinské a polské vlajky vlající vedle sebe, žluté a modré stuhy upevněné na bundách obchodníků.

"Ano, v těch nejpesimističtějších scénářích nás mohou zasáhnout." Proto celý tento obranný systém stavíme na, řekl bych, životně důležitých bodech tady v Polsku,“ řekl Nowak.

Polsko získalo zahraniční vojenský souhlas k nákupu svých vlastních Patriotů v roce 2017, ale dodávky se očekávají až později v tomto roce.

"Americké letectvo a americká armáda skutečně naskočily a přivedly Patrioty do Polska ," řekl Nowak. "Toto místo je ve skutečnosti velmi dobře chráněné."

25. března přistál prezident Joe Biden na letišti Rzeszów-Jasionka a setkal se s vojáky 82. výsadkové divize v nedaleké aréně G2A. Ocenil humanitární úsilí a polské přijetí více než 2 milionů uprchlíků z Ukrajiny.

Nowak řekl, že pokaždé, když Rusko zahrozilo, americké letectvo bylo první, kdo podpořilo Polsko.

V roce 2014, poté, co Rusko napadlo Krym, asi 322 km od břehů NATO, byla letka A-10 amerického letectva první jednotkou, která dorazila.

„Už tehdy, v roce 2014, před osmi lety, jsme měli silný dojem, že americké letectvo je pro nás, polské letectvo, velmi spolehlivým spojencem,“ řekl.

10. února, dva týdny před ruskou invazí na Ukrajinu, byly F-15C a F-15D 48. stíhací perutě z RAF Lakenheath ve Velké Británii nasazeny na polskou centrální leteckou základnu Lask , aby provedly posílenou misi Air Policing. Letectvo pokračuje v rotaci stíhacích letadel přes polské letecké základny, aby provádělo leteckou policii.

"V dnešní době je to ještě silnější akce amerického letectva," řekl Nowak. "Podporují nás, bez ohledu na to, bez ohledu na to, jaká je situace, bez ohledu na to, jaké je riziko, a objevují se jako první a zůstávají podle potřeby."
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Polsko dokončilo zeď s Běloruskem a společně s ní nový systém silnic

Koncem 2021 se rozhodlo o výstavbě nové zdi s Běloruskem. Ta má zabránit nebo citelně snížit nelegální migraci. Nepovedlo se to zcela, ale zásadněji ano. Řada těch co se do Polska touto bariérou dostane, tak je zraněno ...

Zeď je dlouhá skoro 190 km. Je v částech, kde nejsou složité bažiny, které prakticky nelze beze znalostí projít. Vedle ní vyrostla paralelní patrolovací silnice napojená na další silnice k "bodům" s bezp. zložkami. Zeď je vysoká 5,5m. S tzv. hladkým betonem, pod zemí je vylepšení, které zabraňuje podkopání, dodatečně se instalují některé tech. prvky a na horním konci je ostatný drát pod proudem. Kolem zdi denně jezdí bezpečnostní složky a monitoring je doplněn i z kamerových systémů, drony nevynímajíc. Polsko se v tomto ohledu inspirovalo v Izraeli.

Zeď byla dokončená v létě 2022. Následná silniční síť v 09/2022.

Obrázek

Během výstavby bylo pohraniční pásmo vyhlášeno za speciální oblast, do které byl zakázán vstup médií. Nejsou tak k dispozici přesné záběry z montáží. Jen ty, které uvolnil stát. Dohled nad průběhem převzala polská armáda. Tohle omezení již neplatí, lze se sem dostat, ale je nutno počítat s četnými kontrolami, tak jak u jiných hranic, kde se končí EU a začíná jiná část kontinentu.

Náklady na výstavbu tohoto opatření, které je označováno za eliminaci rizik plynoucích z Ruska jsou skoro 400 mil. €. Od projektů přes stavební fázi po technologické prvky.

Zeď zabraňuje Bělorusku tzv. "volný přechod" jeho územím, jak bylo nařízeno prezidentem Lukašenkem s cílem podkopat EU/Polsko, což vyšlo z hlav Ruska. Polsko trvá na tom, že uprchlíci žijící v lesích Běloruska, kteří mají problém se do Polska dostat tam jsou z viny Běloruska a Ruska a ať se starají tyto země.

Polsko na své straně dále instaluje "ozbrojené hlídky", které brání přechodu, pokud je zjištěn včas.

Délka zdi tvoří asi 1/2 hranic s Běloruskem.

Na začátku příběhu v roce 2021 byl na hranicích instalován plot z ostatného drátu. Běloruští policisté poskytují žadatelům o azyl zejména ze Sýrie, iráckého Kurdistánu a Afghánistánu nůžky na přestřižení. Opakovaně zjištěné incidenty ze strany Polska pak vedou k rozhodnutí polské vlády k tomu ať polské pohraniční stráže je násilně zatlačily zpět do Běloruska a stovky rodin byly uvězněny v lese mezi oběma zeměmi. Aby se tento postup eliminoval, padlo rozhodnutí o realizaci bariéry. :idea:

Z hlediska realizace: 106 km postavila společnost Budimex (55 km a 51 km) a 81 km postavil Unibep. (37 km a 44 km) O ocelové základy se postala společnost Mostostal.

Konstrukce je seskládaná z:
*terénní úpravy za pomoci buldozerů již i pro silnice
- odlesnění, technická infrastruktura
*5m vysoké ocelové sloupy
*betonové plotny, panely, podzemní desky
*ostnatý drát pod elektrickým proudem
*20% nákladů je vyhrazeno na elektronická řešení pro podporu činnosti Pohraniční stráže: termovizuální kamery, čidla pro zaznamenání pohybu

Obrázek

Polsko si zeď pojistilo zákonem: Bariéra se postavila na základě zákona o zabezpečení hranic, který vstoupil v platnost loni v říjnu. Byl odhlasován polským parlamentem v reakci na velký počet migrantů pokoušejících se přejít do Polska z Běloruska.

Polsko tak zabránilo vzniku východoevropské trasy nelegální migrace. :idea:

Na vybudování se minulo 49 tis. t oceli.

Polsko pamatovalo na ochranu přírody. Pro přechod pro zvířata jsou speciální přechody stejně jako při stavbě dálnic. Hraniční řeky ani vodní toky nejsou bariérou omezené.

National Geographic totiž upozornil na to, že tato zeď protíná poslední starý evropský les. Článek je zde: https://www.nationalgeographic.com/envi ... l-disaster
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Dnes byl zprovozněn 6 kilometrů dlouhý obchvat DK35 přes Wałbrzych v jihozápadním Polsku. Je to městská trasa vyššího standardu. Bude sloužit především městské dopravě ve Wałbrzychu, protože DK35 má jako trasa do ČR jen velmi malou funkci. Wałbrzych je geograficky poměrně velké město, ve kterém žije asi 115 tis. lidí.

fotky: https://obwodnicawalbrzycha.pl/otwarcie ... albrzycha/

:arrow: 2058 metrů dlouhý tunel Luboń z S7 mezi Krakovem a Rabkou je téměř dokončen.

https://twitter.com/i/web/status/1582677596747153410

fotky:
https://i.imgur.com/0pb1IVh.jpeg
https://i.imgur.com/D22KUNT.jpg
https://i.imgur.com/98RJOXh.jpg
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Honey72 »

Aha. A já se divil, co se děje, protože vše značené a jedinou zábranou šikmo postavená policejní auta :-) Musel jsem to objet příšernou dělnickou kolonií, zatímco se stříhala páska.
Druhý den jsem to už projel s plnou parádou a hodně to městu pomůže, ale časově vůbec. Bohužel, všechny tři krásné čtyřpruhové obchvaty Valbřichu pokaždé začínají a končí v zástavbě. Prostě tohle město se objet nedá :-)
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od ML90 »

V poslední době jsem nezvládal přispívat, ale doufám, že to brzy napravím. Dopravních staveb je v Polsku pořád víc než dost a určitě je co sledovat. Mezitím aspoň jedna polská novinka z oblasti elektromobility.

Polské elektromobily Izera vzniknou na platformě čínské automobilky Geely

Čínský koncern Geely Automobile Holdings dodá společnosti ElectroMobility Poland (EMP) modulární platformu pro elektromobily, která bude základem její řady elektromobilů Izera. S odvoláním na prohlášení obou firem o tom informovala agentura Reuters.

https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi ... tomoto_fdv

Více v polštině např. zde: https://www.money.pl/gospodarka/izera-b ... 1856a.html

A ještě dodám oficiální web: https://izera.pl/
Martin96
Příspěvky: 550
Registrován: 3.11.2016 10:11:25
Bydliště: Pardubice - S37, I/36, I/2
Kontaktovat uživatele:

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Martin96 »

Průtah Walbrzychu má tak maximálně význam pro lidi z Broumovska, kteří mají nyní snažší cestu do vnitrozemí. I když, jak bude hotová S8 do Kłodzka, bude se spíš zase jezdit tudy. Celkově se divím, že je DK35 vedena až na hranice s Českem, a není ukončena přímo ve Wałbrzychu, za městem směr CZ to má parametry spíš silnice II. třídy. Každopádně dobře, že už je to konečně otevřené. To kodrcání se přes centrum a řadu semaforů bylo otravné.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Honey72 »

Žádná výhra to není. Sice přehlednější, ale stejně je obwodnica zakončena do největšího sídliště. Doprava se jen přenesla do jiného, dopravou zatíženého místa. Průjezd sídlištěm ve špičce a nakonec dlouhé čekání a popojíždění na semaforu pro odbočení na starou silnici je hrozné. Kolikrát je rychlejší vzít to starou trasou.
DK35 byla k českým hranicím přivedena poměrně nedávno, po roce 2000. Předtím to opravdu byla jen dvojka a přes Valbřich žádná jednička nevedla. Provoz na ní je docela živý, ale v mezinárodním měřítku malý.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Honey72 »

Pro zajímavost. Pentlogram polské dopravní sítě.
https://www.gov.pl/attachment/ae790d8b- ... ef5b97b9ac
a další údaje:
https://www.gov.pl/web/gddkia/generalny ... u-20202021
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Sněhulák
Příspěvky: 139
Registrován: 15.8.2022 19:49:00
Bydliště: kousek od vinného sklepa

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Sněhulák »

Honey72 píše:Pro zajímavost. Pentlogram polské dopravní sítě.
https://www.gov.pl/attachment/ae790d8b- ... ef5b97b9ac
a další údaje:
https://www.gov.pl/web/gddkia/generalny ... u-20202021
Zajímavá čísla, navíc z "covidového" období 20/21. Fakt je ten, že A4 od Wroclawi na západ po křížení s A18 je masakr, nekonečný řetěz kamionů, navíc bez odstavného pruhu. Zlatá naše D1 v porovnání s tímto. Když tím směrem jedu, tak se už tomu snažím vyhnout po DW, ale ne vždy to jde.
koní pod kapotou není nikdy dost :)
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministři dopravy EU schválili revidovanou síť TEN-T.

Velkým úspěchem Polska na dopravní úrovni EU se jim podařilo dosáhnout toho, že se celá Via Carpathia stala rozšířenou hlavní trasou v síti TEN-T. To je celá S19, stejně jako S16 z Ełku do Białystoku.

https://transport.ec.europa.eu/news/tra ... 2-12-05_en

Předchozí změna TEN-T, schválená dříve v roce 2022, zahrnovala pouze Via Carpathia jižně od Lublinu. To znamená, že Polsko může nyní žádat o financování EU pro trasu Ełk – Białystok – Lublin v rámci systému TEN-T.

Dříve měl Białystok – Lublin jako součást komplexní sítě nižší prioritu, zatímco Ełk – Białystok nebyl zahrnut vůbec.

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Martin96
Příspěvky: 550
Registrován: 3.11.2016 10:11:25
Bydliště: Pardubice - S37, I/36, I/2
Kontaktovat uživatele:

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Martin96 »

Vložím to sem. V Polsku se ozývají hlasy po přejmenování většiny rychlostních silnic na dálnice, přišli s tím také zástupci GDDKiA. Dost tam je znát inspirace pak zejména Českem nebo Slovenskem. Ve videu zaznělo docela dost argumentů, proč tento krok udělat. Autora také zajímá, zda se prováděla analýza změny ekonomické situace po přečíslování R na D.

Za mě bych byl jednoznačně pro, protože většina jejich nově vybudovaných 4-pruhových rychlostek má parametry odpovídající našim dálnicím I. třídy...

(video obsahuje české titulky)
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Honey72 »

Běžný řidič rozdíl nepozná hlavně na nových dlouhých tazích, kde je prostě vše jako na dálnici včetně služeb. Tedy velkých odpočívek apod. Pouze rozšiřované silnice mají parametry horší a bývají tam prudší oblouky. Ale co jsem si všiml, i na nových úsecích S bývají občas nepříjemně provedené dálniční nadjezdy přes tratě, kde na chvíli ztratíte výhled na větší vzdálenost. Proto tam bývá rychlost snížena až na 100. A hlavně. Oproti českým Rkům, ale i dálnicím mají Poláci na S už v mnoha případech rezervu na šestipruh, což jim můžeme jen závidět. Díky tomu se výborně jezdí v noci, když vás nikdo přes široký středový pás neoslňuje :-)
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

GDDKiA říká, že zbytek S6 k přestupnímu uzlu Wielki Kack bude otevřen před Vánoci: https://www.gov.pl/web/gddkia-gdansk/tr ... ukonczeniu .
  • Komunikace může být otevřena pro provoz za předpokladu, že je pro její uživatele bezpečná a jsou přijata příslušná správní rozhodnutí. Prvek, které dělají silnici bezpečnou, je mnoho a v současné době se zavádějí. Práce probíhají především mezi mimoúrovňovými křižovatkami Chwaszczyno a Gdynia Wielki Kack. Instalují se např. jsou instalovány ochranné bariéry, nezbytné prvky ochrany životního prostředí (např. protihlukové stěny) a dopravní značení.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Polská vláda schválila Národní rozvojový program silnic 2021 - 2030 s výhledem do 2033

investiční částka dnes odpovídá asi 6 mld. € ročně

Každý rok stavíme v Polsku nové silnice, které zvyšují bezpečnost a komfort bydlení a cestování. Odpovědná politika spočívá v péči o neustálý rozvoj celé země. V posledních letech jsme postavili celkem přes 2000 km nových rychlostních silnic, dálnic a obchvatů. Záleží nám nejen na spojení do velkých měst – proto nám záleží i na výstavbě a zkvalitnění četných obecních a okresních komunikací. Od počátku naší vlády byl rozvoj silniční infrastruktury v celém Polsku jednou z našich priorit. Rada ministrů dnes přijala další řešení - Vládní program výstavby státních silnic s výhledem do roku 2033. To znamená, že u nás vyroste přibližně 2 500 km dalších úseků dálnic a rychlostních silnic.

8 000 km moderních silnic

Státní silnice spojují nejdůležitější městská centra v zemi a umožňují snadný přístup k místním komunikacím. Investice, které zajistí rychlou, bezpečnou a pohodlnou cestu, jsou základem pro další rozvoj. Vládní program výstavby státních silnic, přijatý Radou ministrů v prosinci 2022, pokrývá výstavbu cca. 2 500 km nových silnic - dálnic a rychlostních silnic. Do roku 2033 vynaložíme na program více než 290 miliard PLN. V konečném důsledku bude vybudována síť více než 8 000 km moderních silnic, kterou budou využívat další generace Poláků.
000.JPG
000.JPG (107.75 KiB) Zobrazeno 3031 x
Jedná se o největší národní program výstavby rychlostních silnic a dálnic v historii Polska. To je více než 294 miliard zlotých, což je garantováno v našem rozpočtu, zdůraznil premiér Mateusz Morawiecki. Program rovněž posílí mechanismy ekonomického růstu a vytváření nových pracovních míst. Pro všechny Poláky je to velmi silný ekonomický a prosociální impuls.

V rámci výstavby nejdůležitějších silničních tepen počítáme m.j. sekce jako:
  • *rychlostní silnice S5 v úseku Sobótka (S8) - Świdnica - Bolków (S3),
    *rychlostní silnice S6 západní silniční obchvat Štětína,
    *rychlostní silnice S8 v úseku Boboszów (gr. państwa) - Kladsko - Wrocław (Magnice),
    *rychlostní silnice S16 na úseku S61 (Ełk) – S19 (Białystok),
    *obchvat varšavské aglomerace po dálnici A50 a rychlostní silnici S50,
    *rychlostní silnice S12 na úseku S74 (Kozenin) – S8 (Łódź Południe).
Propojujeme každý kout Polska – to je klíč k udržitelnému rozvoji

Nové investice realizujeme pod jedním sloganem – udržitelný rozvoj. Rozvoj, který dává příležitost pro lepší pracovní místa a rychlejší ekonomický růst – také ve venkovských oblastech, v menších podměstských městech nebo ve vojvodských městech. Toto je páteř infrastruktury, kterou budujeme a funguje dobře.

Národní program rozvoje silnic je jen jedním z mnoha programů, které realizujeme. Podporujeme také rozvoj místních komunikací. Vznikají například v rámci Vládního fondu místních investic nebo Vládního programu strategických investic. Výsledkem je, že výhody všech investic do politiky infrastruktury pocítí všichni – bez ohledu na to, kde přesně žijí.

https://www.gov.pl/web/premier/ponad-29 ... -krajowych
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 14.12.2022 12:34:48, celkem upraveno 2 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
KarelLer
Příspěvky: 694
Registrován: 25.12.2016 16:03:46
Bydliště: Morava

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od KarelLer »

Takže S8 má být až do řecké země do roku 2033?
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Upravil jsem několik slov a řádků. Přesnější mapa a seznamy ještě jen budou k dohledání.

Faktem je, že to je plán 2021 - 2030 s výhledem do 2033. Jde o to, že výhled 2033 snad znamená, že do té doby se slibované projekty zrealizují. Ten další fakt ale je, že tento nový plán již zahrnuje stavby od 2021, tedy ty, co běží. Pak ten plán vypadá jako lepší a drahší, a i proto je jakože historicky největší. Taky je ale pravda, že snadné úseky jsou v provozu proti těm, že se bude stavět ve více bažinatém terénu. A faktem je taky inflace, že jednoduše projekty 5-8 mil. € za 1 km jsou minulostí a bude normální, že 1 km vyjde na 10 a mnohem více.

I proto ale vláda slibuje základní rámec 2,5 tis. km dálniční sítě. A zaměřuje se na pokračování programu obchvatů měst a další menší, lokální programy. Když odečteme stávající projekty a projekty rozšíření silnic, tak se ta částka stává poloviční. Ale stále "hezkou".

Snad časem bude k dispozici více informací nebo se vrátí ML90. Já ho pouze "zaskakuju". :) (polština a Polsko nejsou zrovna "mé oblíbené dispozice a regiony", tudíž pak více spoléhám na jiná data)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Plán tendrů pro rok 2023
a.JPG
a.JPG (89.86 KiB) Zobrazeno 2739 x
b.JPG
b.JPG (84.97 KiB) Zobrazeno 2739 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

V severním Polsku, mezi Strzebielinem a Gdyní (Bożepole Wielkie - Gdynia), bylo dnes otevřeno 40 km dálnice S6 (Cashubian Highway) nebo tah E28.

Dálnice S6 povede souběžně s pobřežím Baltského moře a spojí Gdaňsk se Štětínem.

mapa: https://www.openstreetmap.org/#map=12/54.5073/18.2497

https://twitter.com/i/web/status/1605527969903976450
https://twitter.com/i/web/status/1605513870759452672
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
jozka
Příspěvky: 2761
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od jozka »

Tahle oblast je nazornou ukazkou pro vsechny co se stane, kdyz se rozhodnete moudre a spojite funkci obchvatu a obsluhy mesta (stavajici S7).

Skoncite tak, ze musite ten obchvat postavit jeste jednou, dal od mesta.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Slavnostní zahájení Nowe Miasto Lubawskie (DK15), ke kterému došlo dnes (středa 21. prosince). Obchvat v parametrech 2+1 je otevřen.

kolem 24. minuty je záběr na silnici: https://www.facebook.com/NoweMiastoDlaW ... ef=sharing

Předmětem projektu byl silniční okruh Nowe Miasto Lubawskie podél státní silnice č. 15 s parametry silnice třídy GP o celkové délce cca 17,73 km, umístěný v ucelené síti TEN-T. Administrativně se investice nachází v severovýchodní části Polska a prochází malým úsekem v Kujawsko-Pomořském vojvodství a zbývající, větší částí oblastí Varmijsko-Mazurského vojvodství. Plánovaný silniční okruh Nowe Miasto Lubawskie podél státní silnice č. 15 se nachází ve Warmińsko-Mazurskie vojvodství, v obcích Nowe Miasto Lubawskie a Kurzętnik a v Kujawsko-Pomorskie vojvodství, v okrese Brodnica v obci Brzozie.

Název projektu: Výstavba silničního okruhu Nowe Miasto Lubawskie podél DK 15
Celková hodnota projektu: 383 111 789,83 PLN
Maximální výše financování EU: 303 505 075,92 PLN

Na plánovaném silničním okruhu Nowe Miasto Lubawskie, podél státní silnice č. 15, je navržen jednopruhový průřez s dalším jízdním pruhem 2+1. Okružní křižovatky navržené v rámci předmětné investice umožňují bezpečnou komunikaci a rozložení dopravy na zbývající silniční síti a obsluhu přilehlého území sítí příjezdových komunikací.

https://www.gov.pl/web/gddkia/budowa-ob ... iagu-dk-15
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Do provozu se uvedlo 25 km dálnice S61 mezi Suwałki a hranicemi s Litvou u Budzisko. Je to součást koridoru Via Baltica.

https://twitter.com/i/web/status/1605857162579910656
https://twitter.com/i/web/status/1605886768917512192

https://infowire.pl/generic/release/784 ... i-budzisko



Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 22.12.2022 21:07:51, celkem upraveno 1 x.
Důvod: doplněn obsah
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Polsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Výstavba obchvatu DK47 Nowy Targ dosáhla významného milníku - spojení obou částí mostu přes Czarny Dunajec (viz foto níže):

bohatá fotogalerie: https://nowytarg24.tv/obie-nitki-mostow ... polaczone/

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Polsko“